18:05ללמוד תוך כדי שינה, לשמוע הרצאות תוך כדי שינה, לשתול מחשבות תוך כדי שינה, ללמוד תוך כדי חלום, האם אפשר ללמוד תוך כדי חלום? מה ההבדל בין חלום לבין מציאות? מה החלום שלך אומר עליך? משמעות החלומות, תובנות בחלום, תת מודע וחלומות
האם אפשר ללמוד תוך כדי שינה או חלום?
אנשים רבים שואלים אם אפשר ללמוד בזמן שינה או תוך כדי חלימה. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם ישן והאוזניים שלו קולטות צלילים, יש חלק קטן במוח שכן ממשיך לקלוט ולעבד מידע. למשל, אם מישהו יישן ויקראו בשמו בקול, סביר להניח שהוא יתעורר, כי חלק מסוים מתודעתו עדיין פעיל ומקשיב, אפילו שהוא במצב של חוסר מודעות מלאה.
האם השמעת הרצאות בשינה באמת משפיעה על הלמידה?
אליעד מסביר שמצב השינה דומה מאוד למצב של חוסר ריכוז חלקי בערות. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם מנגן הרצאה בסין והוא נמצא בישראל, הוא כמובן לא ילמד ממנה כלום כי הוא בכלל לא שומע. באופן דומה, אם האדם יישן והאוזניות שלו ינגנו הרצאה, רוב המוח לא יקלוט את המידע כי הוא במצב של מנוחה, אך עדיין קיים אחוז קטן ביותר שכן שומע ומעבד. המוח למעשה פועל במתכונת מצומצמת מאוד, ולכן למידה משמעותית לא תתרחש באופן רגיל. אך עדיין קיימת אפשרות שמשהו קטן כן ייקלט ויכנס לחלום או לתודעה.
מה קורה כשאנשים חולמים על דברים ששמעו בשנתם?
אליעד מביא דוגמה נפוצה שאנשים שומעים צלילים או מילים תוך כדי שינה, ואז משלבים אותם בתוך החלומות שלהם. למשל, אם אדם ישן ויש ברקע שיר, יתכן שהוא יחלום על השיר או ירגיש כאילו הוא שר את השיר בעצמו. באופן דומה, אם אדם שומע הרצאה תוך כדי שינה, יכול להיות שהתוכן ייכנס לתוך החלום שלו ויהפוך לחלק ממנו. אך חשוב להבין שזו לא למידה אמיתית, אלא יותר שילוב של אסוציאציות ומידע שכבר היה קיים אצלו קודם לכן.
האם המוח מעבד מידע זר לחלוטין בזמן שינה?
אליעד כהן נותן דוגמה נוספת ואומר שאם מישהו יישן וישמע אנשים מדברים בשפה זרה, הוא לא באמת ילמד את השפה. הסיבה לכך היא שהמוח בזמן שינה לא מבצע פעולות מורכבות של פענוח צלילים לא מוכרים ויצירת קשרים בין צלילים ומשמעויות. הפעולה המורכבת הזו מתבצעת רק בזמן ערות, ולכן מידע זר לחלוטין לא נקלט ולא נלמד במלואו.
האם חלומות מגלים מי אנחנו באמת?
אליעד מסביר שמה שאנשים עושים וחווים בחלומות משקף במידה מסוימת את התת - מודע שלהם. בחלום, אדם פחות שולט בהתנהגות שלו ולכן התנהגותו בחלום עשויה לחשוף רגשות או מחשבות מודחקים. למשל, אם אדם חולם שהוא כועס על מישהו שבמציאות הוא מתנהג אליו בנחמדות, זה יכול להעיד שבתוכו יש כעס מודחק כלפי אותו אדם. החלום במקרה זה חושף את התחושות האמיתיות של האדם.
מה אומר לימוד תורה מתוך שינה?
אליעד מתייחס לאמרה הידועה "לימוד התורה אפילו מתנמנם הוא טוב". הוא מסביר את הרעיון הזה בכך שגם למידה חלקית מאוד, כמו למידה תוך כדי נמנום או חוסר ריכוז מלא, עדיפה על לא ללמוד בכלל. אם אדם מאמין שאין שום תועלת בלימוד במצב נמנום או חוסר ריכוז, אז באופן עקבי, עליו לחשוב שגם כשהוא ער הוא לא באמת מרוכז במאה אחוז, ולכן אין תועלת בשום מצב. אליעד טוען שכל רמה של ריכוז, אפילו נמוכה, עדיין נותנת תועלת כלשהי.
האם אפשר להגיע לתובנות עמוקות יותר מתוך חלומות?
לפי אליעד, כשאדם חולם הוא יכול לעיתים להגיע לתובנות או פתרונות לבעיות שהעסיקו אותו בערות, אך זה לא בהכרח נובע מכך שהוא שומע הרצאה או מידע חדש בשינה. הסיבה לכך היא שבזמן החלימה האדם מתבונן במחשבות ובבעיות שלו מנקודת מבט אחרת, שאולי פחות מוגבלת מהמודעות הרגילה בערות. לכן יתכן שלפעמים החלומות עוזרים להגיע לתובנות עמוקות יותר בגלל זווית המבט השונה ולאו דווקא בגלל מידע חדש שנקלט בזמן השינה.
האם חלומות הם סוג של נבואה או מסר רוחני?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים הרואים בחלומות סוג של נבואה או מסרים אלוהיים. ישנם אף צדיקים בהיסטוריה שהיו ישנים בכוונה כדי לקבל חלומות מיוחדים או לפגוש דמויות רוחניות כמו אליהו הנביא. עם זאת, הוא לא טוענת באופן חד משמעי שכל חלום הוא בהכרח נבואה או מסר אמיתי, אלא שרבים מאמינים בכך.
האם חלומות חושפים את הרצונות האמיתיים שלנו?
אליעד כהן מדגיש שבחלומות אנשים עשויים להיות "אמיתיים" יותר, כי בזמן החלום הם פחות שופטים את עצמם ופחות מנסים להיות מי שהם לא. כלומר, התנהגות החלום חושפת באופן ברור יותר את הרצונות הפנימיים, התשוקות והחששות של האדם. לדוגמה, אם אדם חולם שהוא אוכל למרות שבערות הוא שומר דיאטה, זה עשוי להעיד שבתוכו קיימת עדיין תשוקה חזקה לאוכל, אפילו אם הוא מצליח להדחיק אותה במציאות.
בסיום דבריו, אליעד מדגיש שבזמן השינה והחלום התודעה פועלת אחרת מאשר בערות, ולמרות שיש אפשרות לקליטה מסוימת של מידע, עיקר התועלת מגיעה מחשיבה פנימית על תכנים שאדם כבר מכיר קודם לכן, ולא מהשמעה פסיבית של מידע חדש בזמן השינה.
אנשים רבים שואלים אם אפשר ללמוד בזמן שינה או תוך כדי חלימה. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם ישן והאוזניים שלו קולטות צלילים, יש חלק קטן במוח שכן ממשיך לקלוט ולעבד מידע. למשל, אם מישהו יישן ויקראו בשמו בקול, סביר להניח שהוא יתעורר, כי חלק מסוים מתודעתו עדיין פעיל ומקשיב, אפילו שהוא במצב של חוסר מודעות מלאה.
האם השמעת הרצאות בשינה באמת משפיעה על הלמידה?
אליעד מסביר שמצב השינה דומה מאוד למצב של חוסר ריכוז חלקי בערות. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם מנגן הרצאה בסין והוא נמצא בישראל, הוא כמובן לא ילמד ממנה כלום כי הוא בכלל לא שומע. באופן דומה, אם האדם יישן והאוזניות שלו ינגנו הרצאה, רוב המוח לא יקלוט את המידע כי הוא במצב של מנוחה, אך עדיין קיים אחוז קטן ביותר שכן שומע ומעבד. המוח למעשה פועל במתכונת מצומצמת מאוד, ולכן למידה משמעותית לא תתרחש באופן רגיל. אך עדיין קיימת אפשרות שמשהו קטן כן ייקלט ויכנס לחלום או לתודעה.
מה קורה כשאנשים חולמים על דברים ששמעו בשנתם?
אליעד מביא דוגמה נפוצה שאנשים שומעים צלילים או מילים תוך כדי שינה, ואז משלבים אותם בתוך החלומות שלהם. למשל, אם אדם ישן ויש ברקע שיר, יתכן שהוא יחלום על השיר או ירגיש כאילו הוא שר את השיר בעצמו. באופן דומה, אם אדם שומע הרצאה תוך כדי שינה, יכול להיות שהתוכן ייכנס לתוך החלום שלו ויהפוך לחלק ממנו. אך חשוב להבין שזו לא למידה אמיתית, אלא יותר שילוב של אסוציאציות ומידע שכבר היה קיים אצלו קודם לכן.
האם המוח מעבד מידע זר לחלוטין בזמן שינה?
אליעד כהן נותן דוגמה נוספת ואומר שאם מישהו יישן וישמע אנשים מדברים בשפה זרה, הוא לא באמת ילמד את השפה. הסיבה לכך היא שהמוח בזמן שינה לא מבצע פעולות מורכבות של פענוח צלילים לא מוכרים ויצירת קשרים בין צלילים ומשמעויות. הפעולה המורכבת הזו מתבצעת רק בזמן ערות, ולכן מידע זר לחלוטין לא נקלט ולא נלמד במלואו.
האם חלומות מגלים מי אנחנו באמת?
אליעד מסביר שמה שאנשים עושים וחווים בחלומות משקף במידה מסוימת את התת - מודע שלהם. בחלום, אדם פחות שולט בהתנהגות שלו ולכן התנהגותו בחלום עשויה לחשוף רגשות או מחשבות מודחקים. למשל, אם אדם חולם שהוא כועס על מישהו שבמציאות הוא מתנהג אליו בנחמדות, זה יכול להעיד שבתוכו יש כעס מודחק כלפי אותו אדם. החלום במקרה זה חושף את התחושות האמיתיות של האדם.
מה אומר לימוד תורה מתוך שינה?
אליעד מתייחס לאמרה הידועה "לימוד התורה אפילו מתנמנם הוא טוב". הוא מסביר את הרעיון הזה בכך שגם למידה חלקית מאוד, כמו למידה תוך כדי נמנום או חוסר ריכוז מלא, עדיפה על לא ללמוד בכלל. אם אדם מאמין שאין שום תועלת בלימוד במצב נמנום או חוסר ריכוז, אז באופן עקבי, עליו לחשוב שגם כשהוא ער הוא לא באמת מרוכז במאה אחוז, ולכן אין תועלת בשום מצב. אליעד טוען שכל רמה של ריכוז, אפילו נמוכה, עדיין נותנת תועלת כלשהי.
האם אפשר להגיע לתובנות עמוקות יותר מתוך חלומות?
לפי אליעד, כשאדם חולם הוא יכול לעיתים להגיע לתובנות או פתרונות לבעיות שהעסיקו אותו בערות, אך זה לא בהכרח נובע מכך שהוא שומע הרצאה או מידע חדש בשינה. הסיבה לכך היא שבזמן החלימה האדם מתבונן במחשבות ובבעיות שלו מנקודת מבט אחרת, שאולי פחות מוגבלת מהמודעות הרגילה בערות. לכן יתכן שלפעמים החלומות עוזרים להגיע לתובנות עמוקות יותר בגלל זווית המבט השונה ולאו דווקא בגלל מידע חדש שנקלט בזמן השינה.
האם חלומות הם סוג של נבואה או מסר רוחני?
אליעד מתייחס לכך שיש אנשים הרואים בחלומות סוג של נבואה או מסרים אלוהיים. ישנם אף צדיקים בהיסטוריה שהיו ישנים בכוונה כדי לקבל חלומות מיוחדים או לפגוש דמויות רוחניות כמו אליהו הנביא. עם זאת, הוא לא טוענת באופן חד משמעי שכל חלום הוא בהכרח נבואה או מסר אמיתי, אלא שרבים מאמינים בכך.
האם חלומות חושפים את הרצונות האמיתיים שלנו?
אליעד כהן מדגיש שבחלומות אנשים עשויים להיות "אמיתיים" יותר, כי בזמן החלום הם פחות שופטים את עצמם ופחות מנסים להיות מי שהם לא. כלומר, התנהגות החלום חושפת באופן ברור יותר את הרצונות הפנימיים, התשוקות והחששות של האדם. לדוגמה, אם אדם חולם שהוא אוכל למרות שבערות הוא שומר דיאטה, זה עשוי להעיד שבתוכו קיימת עדיין תשוקה חזקה לאוכל, אפילו אם הוא מצליח להדחיק אותה במציאות.
בסיום דבריו, אליעד מדגיש שבזמן השינה והחלום התודעה פועלת אחרת מאשר בערות, ולמרות שיש אפשרות לקליטה מסוימת של מידע, עיקר התועלת מגיעה מחשיבה פנימית על תכנים שאדם כבר מכיר קודם לכן, ולא מהשמעה פסיבית של מידע חדש בזמן השינה.
- האם אפשר ללמוד בשינה?
- משמעות החלומות
- הבדל בין חלום למציאות
- מה אומרים עליך החלומות שלך?
- לימוד תורה בזמן נמנום
- האם חלומות הם נבואה?