7:29טיפול בסכיזופרניה, טיפול בהפרעת אישיות, מרגיש שכולם רובוטים, מרגיש לבד בעולם, מרגיש שרק אני קיים, מרגיש בתוך חלום, אולי כולם רובוטים? איך לדעת שלא כולם רובוטים? איך לטפל בהפרעת אישיות?
האם באמת כל האנשים סביבי הם רובוטים?
ישנו מצב מיוחד, המאפיין לפעמים אנשים הסובלים מהפרעות אישיות, כגון סכיזופרניה, שבו אדם מרגיש שהוא היחיד שיש לו תודעה אמיתית, ושכל האנשים סביבו הם רובוטים חסרי תודעה. אליעד כהן מסביר כי חשוב להבין שלתחושה הזאת יש יסוד מסוים של אמת פילוסופית, אך זוהי אמת חלקית בלבד ולא מוחלטת. כלומר, מצד אחד, אי אפשר להוכיח בוודאות שלמישהו אחר יש תודעה כמוך, אבל מצד שני, אין גם דרך להוכיח את ההיפך, שכולם רובוטים חסרי תודעה.
הסיבה לכך שאי אפשר להוכיח את קיומה של תודעה אצל אחרים, היא כי אנחנו יכולים לחוש רק את התודעה שלנו עצמנו. אנשים אחרים נתפסים לנו כיצורים בעלי רגשות, מחשבות ותחושות דומות לשלנו, אבל זו רק אמונה חזקה שאין לנו יכולת לאמת בוודאות מוחלטת. מנגד, האמונה שאנשים אחרים הם רובוטים, ללא רגשות או תודעה, גם היא חסרת בסיס וודאי, וזו רק אחת מתוך הרבה דרכים להסתכל על העולם.
מדוע חשוב להבין שהאמונה "כולם רובוטים" אינה ודאית?
כאשר אדם בטוח לגמרי שכולם רובוטים מלבדו, הוא יכול להרגיש בדידות עמוקה, ניכור וחוסר משמעות. האמונה המוחלטת הזאת יוצרת סבל נפשי גדול, ולכן אליעד מסביר שחשוב להטיל ספק בוודאות שלה. במקום לקבל את האמונה הזאת כאמת מוחלטת, אפשר להבין שמדובר רק באפשרות אחת מיני רבות, ולמעשה אף אדם אינו יכול להיות בטוח לחלוטין במהות התודעה של אחרים.
אליעד מדגיש שהבעיה האמיתית אינה האפשרות שכולם רובוטים, אלא דווקא הוודאות המוחלטת בכך. הסבל והמצוקה נובעים לא מהאפשרות עצמה, אלא מהאמונה שאין שום אפשרות אחרת. לכן, הטלת ספק באמונה הזו מאפשרת לאדם לשחרר את עצמו מהמצוקה הרגשית.
איך אפשר להטיל ספק באמונה שכולם רובוטים?
הדרך להטיל ספק באמונה שכולם רובוטים היא באמצעות שאלות מכוונות, שמטרתן להראות לאדם שהמחשבה שלו היא רק אפשרות אחת ולא עובדה מוחלטת:
מה קורה אם באמת כולם רובוטים ואני לבד?
גם אם האדם עדיין מתעקש על האפשרות שהוא אכן היחיד שיש לו תודעה ושכולם רובוטים, עדיין אפשר להפחית את הסבל. אליעד מסביר שהסבל הוא תוצר של פרשנות אישית, ושאפילו אם כולם אכן רובוטים, לא חייבים לחוות מכך כאב או מצוקה.
לדוגמה, האדם יכול להסתכל על ה"לבד" שלו בצורה אחרת:
אליעד מציע גישה מעמיקה לטיפול במצב כזה:
אליעד מסכם את העניין באמצעות נקודות מפתח מרכזיות וחשובות:
ישנו מצב מיוחד, המאפיין לפעמים אנשים הסובלים מהפרעות אישיות, כגון סכיזופרניה, שבו אדם מרגיש שהוא היחיד שיש לו תודעה אמיתית, ושכל האנשים סביבו הם רובוטים חסרי תודעה. אליעד כהן מסביר כי חשוב להבין שלתחושה הזאת יש יסוד מסוים של אמת פילוסופית, אך זוהי אמת חלקית בלבד ולא מוחלטת. כלומר, מצד אחד, אי אפשר להוכיח בוודאות שלמישהו אחר יש תודעה כמוך, אבל מצד שני, אין גם דרך להוכיח את ההיפך, שכולם רובוטים חסרי תודעה.
הסיבה לכך שאי אפשר להוכיח את קיומה של תודעה אצל אחרים, היא כי אנחנו יכולים לחוש רק את התודעה שלנו עצמנו. אנשים אחרים נתפסים לנו כיצורים בעלי רגשות, מחשבות ותחושות דומות לשלנו, אבל זו רק אמונה חזקה שאין לנו יכולת לאמת בוודאות מוחלטת. מנגד, האמונה שאנשים אחרים הם רובוטים, ללא רגשות או תודעה, גם היא חסרת בסיס וודאי, וזו רק אחת מתוך הרבה דרכים להסתכל על העולם.
מדוע חשוב להבין שהאמונה "כולם רובוטים" אינה ודאית?
כאשר אדם בטוח לגמרי שכולם רובוטים מלבדו, הוא יכול להרגיש בדידות עמוקה, ניכור וחוסר משמעות. האמונה המוחלטת הזאת יוצרת סבל נפשי גדול, ולכן אליעד מסביר שחשוב להטיל ספק בוודאות שלה. במקום לקבל את האמונה הזאת כאמת מוחלטת, אפשר להבין שמדובר רק באפשרות אחת מיני רבות, ולמעשה אף אדם אינו יכול להיות בטוח לחלוטין במהות התודעה של אחרים.
אליעד מדגיש שהבעיה האמיתית אינה האפשרות שכולם רובוטים, אלא דווקא הוודאות המוחלטת בכך. הסבל והמצוקה נובעים לא מהאפשרות עצמה, אלא מהאמונה שאין שום אפשרות אחרת. לכן, הטלת ספק באמונה הזו מאפשרת לאדם לשחרר את עצמו מהמצוקה הרגשית.
איך אפשר להטיל ספק באמונה שכולם רובוטים?
הדרך להטיל ספק באמונה שכולם רובוטים היא באמצעות שאלות מכוונות, שמטרתן להראות לאדם שהמחשבה שלו היא רק אפשרות אחת ולא עובדה מוחלטת:
- שואלים את האדם: "מה בדיוק אתה חושב? האם אתה בטוח ב - 100% שכולם רובוטים?"
- "על סמך מה הגעת למסקנה הזאת? איך אתה יכול לדעת בוודאות שאין להם תודעה?"
- "האם יכול להיות שיש אפשרויות אחרות, שאולי הם כן בעלי תודעה?"
מה קורה אם באמת כולם רובוטים ואני לבד?
גם אם האדם עדיין מתעקש על האפשרות שהוא אכן היחיד שיש לו תודעה ושכולם רובוטים, עדיין אפשר להפחית את הסבל. אליעד מסביר שהסבל הוא תוצר של פרשנות אישית, ושאפילו אם כולם אכן רובוטים, לא חייבים לחוות מכך כאב או מצוקה.
לדוגמה, האדם יכול להסתכל על ה"לבד" שלו בצורה אחרת:
- יש אנשים שמעדיפים להיות לבד ונהנים מהתחושה הזו.
- אפשר ללמוד ליהנות גם מתחושת הבדידות, ולראות בה הזדמנות לעצמאות ולשקט פנימי.
- אפשר אפילו לגלות שחוויות חיוביות, כמו אהבה או חברות, אינן תלויות בהכרח בכך שהאחר הוא בעל תודעה "אמיתית". גם רובוט שתוכנת בצורה מתוחכמת עשוי לתת לאדם תחושה של קשר אמיתי ואינטראקציה חיובית.
אליעד מציע גישה מעמיקה לטיפול במצב כזה:
- מסבירים לאדם שהאפשרות שכולם רובוטים קיימת, אך היא רק אפשרות ולא וודאות.
- מציעים לו להתייחס לאמונה זו כאפשרות אחת, ולנסות לבחור באפשרות אחרת, חיובית יותר.
- בודקים איתו מדוע הוא מרגיש שהאהבה או הקשר שלו עם האחרים יהיו פחות אמיתיים אם הם אכן רובוטים, ומסייעים לו להבין שהרגשות שלו לא חייבים להיות תלויים במהות התודעה של אחרים.
- מראים לו שהתחושה השלילית נובעת מפרשנות פנימית שלו ולא מעצם המצב, ולכן יש לו את היכולת לשנות את התחושה הזו.
- מעלים את האפשרות שהאמונה הזו נובעת מפחדים עמוקים יותר כמו פחד מדחייה או מניכור, ועוזרים לו להתמודד עם הפחדים הללו ישירות.
אליעד מסכם את העניין באמצעות נקודות מפתח מרכזיות וחשובות:
- סכיזופרניה עלולה לגרום לתחושת ניתוק ואמונה חזקה ש"כולם רובוטים".
- אין הוכחה מוחלטת שאחרים רובוטים או בעלי תודעה, ולכן האמונה מבוססת על בחירה.
- הוודאות באמונה ש"כולם רובוטים" יוצרת סבל ובדידות, אך הטלת ספק מאפשרת לשחרר את הסבל.
- גם אם האמונה נכונה, האדם יכול לבחור כיצד לפרש את המצב ולבחור בפרספקטיבה שמרגיעה אותו.
- ישנן פרספקטיבות עמוקות יותר, לפיהן אפילו ה"רובוטים" יכולים להיות בעלי תודעה בדרך כלשהי, או שבני אדם עצמם פועלים לעיתים כמו רובוטים, והכל עניין של פרספקטיבה.
- חשוב לעזור לאדם עם הפרעת אישיות להחזיר לעצמו את תחושת הבחירה, ולהציע לו מבטים מגוונים על המציאות.
- איך לטפל בסכיזופרניה?
- האם כולם רובוטים?
- האם רק לי יש תודעה?
- איך להתמודד עם בדידות קיצונית?
- מהי תודעה ובחירה חופשית?
- איך להתמודד עם מחשבות טורדניות?
- האמת המוחלטת מול אמת יחסית
מדוע עלה הרעיון שאולי כל האנשים הם רובוטים?
שאלה: מה בדיוק קרה לאדם שסבל מהפרעת סכיזופרניה, שגרמה לו לחשוב שהוא היחיד שיש לו תודעה?
תשובה: האיש האמין שכל הסביבה שלו היא אוסף רובוטים חסרי תודעה, ושרק לו עצמו יש תודעה אמיתית. במחשבה הזו, הוא התייחס לאנשים סביבו כאל מכונות, כאילו אין להם שום תחושה או רגש.
האם באמת אפשר לדעת אם אחרים אינם רובוטים?
שאלה: האם אפשר להוכיח במאה אחוז שלבני אדם אחרים יש תודעה ושאינם רובוטים?
תשובה: אין לאף אחד דרך מוחלטת להוכיח שאחרים אינם רובוטים. זו אמת חלקית במובן מסוים, כי גם אם אנשים נראים לנו "אנושיים", לא באמת אפשר להיכנס לתודעה שלהם ולראות אם היא זהה לשלנו. מצד שני, זו לא האמת היחידה. יש המון דרכים לראות את הנושא:
שאלה: אם אדם בטוח שכולם רובוטים חוץ ממנו, למה חשוב להסביר לו שזה לא בהכרח ודאי?
תשובה: כשהאדם משוכנע ב - 100 אחוז שכולם רובוטים, הוא מונע מעצמו את האפשרות לראות מציאות אחרת. האמת היא שזה אולי נכון, אבל זה לא מחויב. ההבנה הזו מחזירה לו את הבחירה להאמין אחרת.
שאלה: איך גורמים לאדם להבין ש"כולם רובוטים" הוא רק רעיון ולא מציאות מחויבת?
תשובה: כדי לעשות זאת, שואלים אותו שאלות:
מה קורה אם בכל זאת מתברר שכולם רובוטים?
שאלה: נניח שהאדם ממשיך להתעקש ואומר "בסדר, אולי זו אפשרות, אבל אם זה נכון אז אני מרגיש לבד." מה עושים?
תשובה: גם אם באמת כולם היו רובוטים, עדיין לא מחויב שירגיש רע. אפשר לחקור את התחושות הפנימיות:
שאלה: האדם אומר: "אני מרגיש רע כי אני לבד, אף אחד לא אוהב אותי באמת, כל מי שסביבי אלה רק רובוטים." איך עוזרים לו?
תשובה:
שאלה: מה בעצם התשובה המלאה לאדם שמרגיש לבד כי הוא משוכנע שהוא היחיד עם תודעה?
תשובה:
שאלה: כיצד להדגיש את הרעיונות המרכזיים המשלבים את נושא התודעה, הסכיזופרניה, הרובוטים והבחירה החופשית?
תשובה:
שאלה: מה בדיוק קרה לאדם שסבל מהפרעת סכיזופרניה, שגרמה לו לחשוב שהוא היחיד שיש לו תודעה?
תשובה: האיש האמין שכל הסביבה שלו היא אוסף רובוטים חסרי תודעה, ושרק לו עצמו יש תודעה אמיתית. במחשבה הזו, הוא התייחס לאנשים סביבו כאל מכונות, כאילו אין להם שום תחושה או רגש.
האם באמת אפשר לדעת אם אחרים אינם רובוטים?
שאלה: האם אפשר להוכיח במאה אחוז שלבני אדם אחרים יש תודעה ושאינם רובוטים?
תשובה: אין לאף אחד דרך מוחלטת להוכיח שאחרים אינם רובוטים. זו אמת חלקית במובן מסוים, כי גם אם אנשים נראים לנו "אנושיים", לא באמת אפשר להיכנס לתודעה שלהם ולראות אם היא זהה לשלנו. מצד שני, זו לא האמת היחידה. יש המון דרכים לראות את הנושא:
- אפשר לומר שאולי רק לאדם עצמו יש תודעה.
- אפשר לטעון שבני אדם אחרים הם לא רובוטים אלא בעלי תודעה בדיוק כמונו.
- אפשר אפילו להגיד שבמובן מסוים גם דומם הוא לא "רובוט" לגמרי, או שבני אדם דווקא כן מתפקדים כמו מכונות.
שאלה: אם אדם בטוח שכולם רובוטים חוץ ממנו, למה חשוב להסביר לו שזה לא בהכרח ודאי?
תשובה: כשהאדם משוכנע ב - 100 אחוז שכולם רובוטים, הוא מונע מעצמו את האפשרות לראות מציאות אחרת. האמת היא שזה אולי נכון, אבל זה לא מחויב. ההבנה הזו מחזירה לו את הבחירה להאמין אחרת.
- אולי זו אמת, אולי לא - חשוב להטיל בכך ספק.
- הוודאות המוחלטת היא שגורמת למצוקה, לא עצם האפשרות.
- כשמכירים בכך שזו רק אפשרות, אפשר לבחור גם באמונה שונה ופחות מלחיצה.
שאלה: איך גורמים לאדם להבין ש"כולם רובוטים" הוא רק רעיון ולא מציאות מחויבת?
תשובה: כדי לעשות זאת, שואלים אותו שאלות:
- מה בדיוק אתה חושב? האם אתה בטוח ב - 100 אחוז?
- על סמך מה הגעת למסקנה שכולם רובוטים?
- האם יכול להיות שיש אפשרות אחרת?
מה קורה אם בכל זאת מתברר שכולם רובוטים?
שאלה: נניח שהאדם ממשיך להתעקש ואומר "בסדר, אולי זו אפשרות, אבל אם זה נכון אז אני מרגיש לבד." מה עושים?
תשובה: גם אם באמת כולם היו רובוטים, עדיין לא מחויב שירגיש רע. אפשר לחקור את התחושות הפנימיות:
- האם באמת ה"לבד" חייב להיות שלילי?
- יש אנשים שמחפשים להיות לבד.
- אחרים מרגישים בדידות, אבל אפשר ללמוד ליהנות גם מזה.
- האם בטוח שאהבה מרובוט היא בהכרח פחות "אמיתית" מאהבה מיצור בעל תודעה?
- האם ייתכן שגם אם אנשים סביבך היו רובוטים, היית יכול עדיין לחוות איתם אינטראקציה חיובית?
- יתכן שכן, כי הם מופעלים בתכנות שמבין שפה, רגשות והבעות.
- אולי בסופו של דבר אין הבדל גדול בשבילך אם אחרים הם רובוטים או לא.
שאלה: האדם אומר: "אני מרגיש רע כי אני לבד, אף אחד לא אוהב אותי באמת, כל מי שסביבי אלה רק רובוטים." איך עוזרים לו?
תשובה:
- מראים לו שאולי הם לא רובוטים. הוא לא יכול להיות בטוח בדבר אחד יותר מבדבר אחר.
- מבהירים לו שגם אם הם כן רובוטים, לא חייבים להרגיש מזה רע. "רע" הוא תוצאה של פרשנות אישית.
- מובילים אותו להבין שיש לו בחירה לשנות את הזווית שממנה הוא מסתכל על המציאות.
- מעלים את האפשרות שהאמונה הזו נובעת מצורך פנימי, פחד מדחייה או תחושת ניכור, ומנסים לעזור לו לעבוד על החוויות הרגשיות האלו.
שאלה: מה בעצם התשובה המלאה לאדם שמרגיש לבד כי הוא משוכנע שהוא היחיד עם תודעה?
תשובה:
- יש להבין שהשאלה "האם אחרים רובוטים" לא ניתנת להוכחה או להפרכה מוחלטת. זו רק אפשרות.
- הוודאות הגורפת שכולם רובוטים גורמת לסבל. הספק והבחירה להאמין אחרת יכולים לשחרר מהסבל.
- אפילו אם זה נכון, לא חייבים לחוות מזה רע. אפשר לשנות את הפרשנות סביב "לבד" או סביב "אהבה".
- חשוב להראות לאדם שיש לו אופציות מגוונות להסתכל על הנושא, כך שהוא יצליח לראות שבידיו הבחירה והשליטה במחשבותיו.
- בגישה מעמיקה יותר, אפשר לגלות שגם מה שאנחנו קוראים לו "רובוט" עשוי להיות בעל תודעה באופן מסוים, או שבני אדם עצמם פועלים לפעמים כמו מכונות, ובכל זאת הם לא באמת רובוטים. הכל שאלה של פרספקטיבה.
שאלה: כיצד להדגיש את הרעיונות המרכזיים המשלבים את נושא התודעה, הסכיזופרניה, הרובוטים והבחירה החופשית?
תשובה:
- להבין שסכיזופרניה עלולה לגרום לאמונה חזקה שמנתקת את האדם מהסביבה. במקרה הזה, האמונה היא ש"כולם רובוטים."
- אין הוכחה מוחלטת שניתן לתת, לא לצד האומר "כולם רובוטים" ולא לצד האומר "לכולם תודעה בדיוק כמוני." יש כאן עניין של אמונה ובחירה.
- ההיצמדות לוודאות מוחלטת ("אני היחיד שמודע") יוצרת סבל ובדידות. הכרה בכך שזו לא בהכרח האמת האחת והיחידה מעניקה חופש מחשבתי.
- גם אם רעיון מסוים היה אכן נכון, האדם יכול לבדוק האם הוא חייב לסבול ממנו או שאפשר לפרש את המצב בצורה מרגיעה יותר.
- במקרה של אדם עם הפרעת אישיות או סכיזופרניה, חשוב במיוחד לעזור לו להחזיר לעצמו את תחושת הבחירה ולהציע לו פרספקטיבות נוספות על המציאות.
- תודעה ובחירה חופשית
- התמודדות עם מחשבות טורדניות
- האמת המוחלטת מול אמת יחסית
היו היה איש שסבל מסכיזופרניה נכון סכיזופרניה הפרעת אישיות כלשהי ומה התופעה שהייתה אצלו שהוא חשב האדם היחידי בעולם שיש לו תודעה ושכל שאר האנשים סביבו זה רובוטים זה מה שהוא חשב והוא היה מתייחס לאנשים כאילו הם רובוטים, אוקי עכשיו השאלה הייתה איך לעזור לו בהנחה שהוא סובל ושהוא רוצה לצאת מזה איך לעזור לו נכון אז מה התשובה אז יש פה כמה שאלות שאלה ראשונה האם זה באמת ככה ושאלה שנייה אם כן אז מה, הגיוני לך יפה אז קודם כל האם זה באמת ככה האם זה יהיה באמת נכון לומר שכל האנשים בעולם חוץ ממך הם רובוטים במובן שרק לך יש תודעה וכל השאר זה סתם רובוטים האם זה נכון או לא נכון אז האמת היא שזה חלקית נכון מה הכוונה אין לאף אחד שום דרך בעולם להוכיח ששאר האנשים סביבם הם לא רובוטים במובן מסוים כולנו רובוטים במובן מסוים אף אחד לא רובוט במובן מסוים גם רובוט הוא לא באמת רובוט גם דומם יש לו תודעה במובן מסוים גם לבן אדם אין לו תודעה יש מלא פרספקטיבות, בקיצור אם תחפש אתה תמצא את הפרספקטיבה שאומרת שרק לך יש תודעה ולכולם אין.
עכשיו ומה האמת היותר מדויקת שבאופן יחסי אתה באמת לא בטוח בזה אתה מאמין שלכולם יש תודעה כמוך אבל אתה לא יודע את זה אין לך דרך לדעת את זה אין לך שום דרך להוכיח את זה זה שאתה קיים זאת תחושה ואתה מרגיש שהוא קיים לא אתה אומר הוא כמוני ואני חושב שגם הוא קיים זאת אמונה חזקה בסדר, עכשיו אז דבר ראשון שבן אדם אומר אני סובל מזה שאני חושב שאני לבד בעולם כי כולם רובוטים חוץ ממני מה שצריך לעשות זה להסביר לו את האמת מה זאת אומרת להסביר לו את האמת להסביר לו את ההיגיון שיש בזה ולהסביר לו שבאמת יש פרספקטיבה כזאת אבל היא לא כל האמת זה לא בהכרח רובוטים וזה שזה אולי רובוטים זה לא אומר שזה בהכרח רובוטים ויכול להיות שגם לדומם יש בכלל גם הדומם הוא לא רובוט וכו', זאת אומרת הוא נאחז במשהו שהוא אולי אמת צריך להגיד לו את האמת שהאמת היא שזה אולי נכון אבל זה לא בהכרח נכון זה קודם כל.
במילים אחרות צריך לתת לו את האפשרות שהוא יוכל להאמין שלא כולם רובוטים זאת אומרת הוא בטוח במאה אחוז שכולם רובוטים ולכן מאוד רע לו ואז הוא משקר הוא משקר לא בזה שהוא חושב שאולי כולם רובוטים הוא משקר בזה שהוא בטוח שכולם רובוטים כי מה האמת האמת היא שאולי כולם רובוטים אבל זה לא בטוח אז קודם כל הוא צריך לדעת שהוא יכול לבחור במה להאמין אתה רוצה להאמין ככה תאמין אתה רוצה להאמין ככה תאמין קודם כל הוא צריך להבין שיש לו בחירה מה להאמין אוקי.
ש: איך משחררים אותו מזה?
אליעד: אתה הבנת מה אמרתי?
ש: כן.
אליעד: מה אמרתי?
ש: אמרת מצד אחד מהיבט מסוים זאת אמת חלקית שאי אפשר להוכיח שהם לא רובוטים.
אליעד: נכון.
ש: אבל מצד שני זה לא כל האמת זה לא בהכרח שזה נכון.
אליעד: לא זה לא מצד שני זה בנוסף זה לא צד שני.
ש: אוקי שיהיה בנוסף.
אליעד: כן.
ש: אבל איך עושים את זה?
אליעד: שואלים אותו למה אתה חושב שכולם רובוטים כי הוא לא משהו אתה בטוח שהוא רובוט הרי מה האמת האמת שהוא לא בטוח שכולם רובוטים הוא בטוח שכולם רובוטים זאת האמת שהוא בטוח שכולם רובוטים.
ש: זה מה שיש לו בראש זאת האמת שלו.
אליעד: רק שנייה יש ככה יש מה הוא חושב ויש מה האמת זה ברור לך בהנחה שהאמת היא שאולי כולם רובוטים ואולי לא בהנחה שזאת האמת עכשיו צריך לבדוק למה הוא חושב שכולם רובוטים ולהסביר לו שזה רק אולי האמת זה הכל קודם כל בתור התחלה שהוא יבין שזה רק אולי האמת כי מה שכנראה קרה זה שהוא חשב אולי כולם רובוטים ואז הוא שאל מישהו הוא אומר לו תגיד לי אולי הוא רובוט אז הוא אומר מה אתה משוגע לא נכון הוא לא רובוט ואז אומר לו לא הוא רובוט ואז הוא אומר לו לא הוא לא רובוט הוא רובוט הוא לא רובוט וזה ואז הוא אומר לא אני אומר לך שכולם רובוטים ואיך הכל התחיל מזה שהוא חשב אולי זה רובוט ואולי הפך לוודאי ואז כנראה כבר אין לו בחירה הוא כבר מאמין באמונה שלמה שזה כולם רובוטים צריך להגיד לו מי אמר שזה נכון.
ש: אוקי אז הוא יספר סיפור יגיד, אתה תשאל אותו נניח למה אתה חושב שכולם רובוטים אז הוא יבוא יספר סיפור.
אליעד: אני לא אשאל באמת למה אתה חושב קודם כל נשאל אותו מה אתה חושב לא למה אתה חושב למה אתה חושב זה לשתול לו מחשבה שזה לא מה שהוא חושב, כן מה אתה חושב מה הכוונה שהם סתם רובוט כמו רובוט אין הבדל אין הבדל הלאה ולמה אתה חושב את זה אתה בטוח בזה.
ש: אז הוא יספר סיפור כלשהו.
אליעד: שואל אותו אם הוא בטוח בזה.
ש: כן אני בטוח.
אליעד: איך אתה בטוח בזה?
ש: כי ככה וככה.
אליעד: אז נבדוק מה הוא אמר ואם זאת אמת זה אמת אבל כנראה שזאת לא תהיה האמת כי הוא לא יכול להיות בטוח בזה.
ש: ואז לערער לו את הביטחון ואז הוא יחשוב שזה אולי.
אליעד: קודם כל שיראה את האמת שזה אולי בנוסף על כך עכשיו האם זאת האמת ואם כן אז מה, עכשיו מה האמת נניח שעכשיו כדור הארץ היה מושמד והוא היה מושמד על ידי רובוטים וכל האנשים בעולם מתו חוץ מרובוטים עד כאן הבנת נגיד שזה באמת מה שקרה נגיד שזה מה שקרה ונניח שאתה האדם האחרון שנשארת בעולם נניח שזאת באמת האמת מה אתה חושב שמחויב שתרגיש רע מזה מחויב גם אם זאת באמת האמת לא מחויב שתרגיש רע מחויב שתרגיש רע לא מחויב זה הכל, למה כי אז אתה תגיד רע לי למה רע לך כי משהו עכשיו בא נניח שזה ודאי שזה רובוטים אתה הרכבת את הרובוטים אתה בנית אותם לקחת את החלקים הנה זה רובוט אתה מדבר עם משהו שאתה בנית נגיד האם מחויב שיהיה לך רע תגיד כן כי אני מרגיש לבד אוקי אז מה אם אתה לבד לבד זאת צורה אוקי לבד אז אני משהו אוקי האם זה מחויב האם זה אפשרי אם כן אז מה בא נבדוק.
אז מה הייתה התשובה אז הוא בן אדם מרגיש שהוא לבד ושכולם רובוטים והוא השתגע הלאה אז מה התשובות אחד?
ש: אחד זה צריך להגיד לו שזה לא בטוח זה אולי ואם זה כן אז מה זה בגדול.
אליעד: נכון ואז הוא יגיד אבל עם זה אני לא יכול אף אחד לא באמת אוהב אותי אוקי אז מה זה באמת אוהב אותי כאילו אם הוא לא רובוט אז הוא באמת אוהב אותך ואם הוא רובוט אז הוא לא באמת אוהב אותך ואם הוא לא באמת אוהב אותך אז מה קודם כל האם זאת האמת ואם כן אז מה האם זאת האמת ואם כן אז מה זהו עד שאין בעיה כי האמת היא שגם אם זה באמת היה כולם היו רובוטים זה לא בהכרח רע ובפרקטיקה אנחנו מאמינים באמונה שלמה שבני אדם הם לא רובוטים ושרובוטים הם לא בני אדם ככה אנחנו מאמינים זה אומר שזה נכון לא זאת אמונה אמונה של בני אדם שאולי הם רובוטים.
עכשיו ומה האמת היותר מדויקת שבאופן יחסי אתה באמת לא בטוח בזה אתה מאמין שלכולם יש תודעה כמוך אבל אתה לא יודע את זה אין לך דרך לדעת את זה אין לך שום דרך להוכיח את זה זה שאתה קיים זאת תחושה ואתה מרגיש שהוא קיים לא אתה אומר הוא כמוני ואני חושב שגם הוא קיים זאת אמונה חזקה בסדר, עכשיו אז דבר ראשון שבן אדם אומר אני סובל מזה שאני חושב שאני לבד בעולם כי כולם רובוטים חוץ ממני מה שצריך לעשות זה להסביר לו את האמת מה זאת אומרת להסביר לו את האמת להסביר לו את ההיגיון שיש בזה ולהסביר לו שבאמת יש פרספקטיבה כזאת אבל היא לא כל האמת זה לא בהכרח רובוטים וזה שזה אולי רובוטים זה לא אומר שזה בהכרח רובוטים ויכול להיות שגם לדומם יש בכלל גם הדומם הוא לא רובוט וכו', זאת אומרת הוא נאחז במשהו שהוא אולי אמת צריך להגיד לו את האמת שהאמת היא שזה אולי נכון אבל זה לא בהכרח נכון זה קודם כל.
במילים אחרות צריך לתת לו את האפשרות שהוא יוכל להאמין שלא כולם רובוטים זאת אומרת הוא בטוח במאה אחוז שכולם רובוטים ולכן מאוד רע לו ואז הוא משקר הוא משקר לא בזה שהוא חושב שאולי כולם רובוטים הוא משקר בזה שהוא בטוח שכולם רובוטים כי מה האמת האמת היא שאולי כולם רובוטים אבל זה לא בטוח אז קודם כל הוא צריך לדעת שהוא יכול לבחור במה להאמין אתה רוצה להאמין ככה תאמין אתה רוצה להאמין ככה תאמין קודם כל הוא צריך להבין שיש לו בחירה מה להאמין אוקי.
ש: איך משחררים אותו מזה?
אליעד: אתה הבנת מה אמרתי?
ש: כן.
אליעד: מה אמרתי?
ש: אמרת מצד אחד מהיבט מסוים זאת אמת חלקית שאי אפשר להוכיח שהם לא רובוטים.
אליעד: נכון.
ש: אבל מצד שני זה לא כל האמת זה לא בהכרח שזה נכון.
אליעד: לא זה לא מצד שני זה בנוסף זה לא צד שני.
ש: אוקי שיהיה בנוסף.
אליעד: כן.
ש: אבל איך עושים את זה?
אליעד: שואלים אותו למה אתה חושב שכולם רובוטים כי הוא לא משהו אתה בטוח שהוא רובוט הרי מה האמת האמת שהוא לא בטוח שכולם רובוטים הוא בטוח שכולם רובוטים זאת האמת שהוא בטוח שכולם רובוטים.
ש: זה מה שיש לו בראש זאת האמת שלו.
אליעד: רק שנייה יש ככה יש מה הוא חושב ויש מה האמת זה ברור לך בהנחה שהאמת היא שאולי כולם רובוטים ואולי לא בהנחה שזאת האמת עכשיו צריך לבדוק למה הוא חושב שכולם רובוטים ולהסביר לו שזה רק אולי האמת זה הכל קודם כל בתור התחלה שהוא יבין שזה רק אולי האמת כי מה שכנראה קרה זה שהוא חשב אולי כולם רובוטים ואז הוא שאל מישהו הוא אומר לו תגיד לי אולי הוא רובוט אז הוא אומר מה אתה משוגע לא נכון הוא לא רובוט ואז אומר לו לא הוא רובוט ואז הוא אומר לו לא הוא לא רובוט הוא רובוט הוא לא רובוט וזה ואז הוא אומר לא אני אומר לך שכולם רובוטים ואיך הכל התחיל מזה שהוא חשב אולי זה רובוט ואולי הפך לוודאי ואז כנראה כבר אין לו בחירה הוא כבר מאמין באמונה שלמה שזה כולם רובוטים צריך להגיד לו מי אמר שזה נכון.
ש: אוקי אז הוא יספר סיפור יגיד, אתה תשאל אותו נניח למה אתה חושב שכולם רובוטים אז הוא יבוא יספר סיפור.
אליעד: אני לא אשאל באמת למה אתה חושב קודם כל נשאל אותו מה אתה חושב לא למה אתה חושב למה אתה חושב זה לשתול לו מחשבה שזה לא מה שהוא חושב, כן מה אתה חושב מה הכוונה שהם סתם רובוט כמו רובוט אין הבדל אין הבדל הלאה ולמה אתה חושב את זה אתה בטוח בזה.
ש: אז הוא יספר סיפור כלשהו.
אליעד: שואל אותו אם הוא בטוח בזה.
ש: כן אני בטוח.
אליעד: איך אתה בטוח בזה?
ש: כי ככה וככה.
אליעד: אז נבדוק מה הוא אמר ואם זאת אמת זה אמת אבל כנראה שזאת לא תהיה האמת כי הוא לא יכול להיות בטוח בזה.
ש: ואז לערער לו את הביטחון ואז הוא יחשוב שזה אולי.
אליעד: קודם כל שיראה את האמת שזה אולי בנוסף על כך עכשיו האם זאת האמת ואם כן אז מה, עכשיו מה האמת נניח שעכשיו כדור הארץ היה מושמד והוא היה מושמד על ידי רובוטים וכל האנשים בעולם מתו חוץ מרובוטים עד כאן הבנת נגיד שזה באמת מה שקרה נגיד שזה מה שקרה ונניח שאתה האדם האחרון שנשארת בעולם נניח שזאת באמת האמת מה אתה חושב שמחויב שתרגיש רע מזה מחויב גם אם זאת באמת האמת לא מחויב שתרגיש רע מחויב שתרגיש רע לא מחויב זה הכל, למה כי אז אתה תגיד רע לי למה רע לך כי משהו עכשיו בא נניח שזה ודאי שזה רובוטים אתה הרכבת את הרובוטים אתה בנית אותם לקחת את החלקים הנה זה רובוט אתה מדבר עם משהו שאתה בנית נגיד האם מחויב שיהיה לך רע תגיד כן כי אני מרגיש לבד אוקי אז מה אם אתה לבד לבד זאת צורה אוקי לבד אז אני משהו אוקי האם זה מחויב האם זה אפשרי אם כן אז מה בא נבדוק.
אז מה הייתה התשובה אז הוא בן אדם מרגיש שהוא לבד ושכולם רובוטים והוא השתגע הלאה אז מה התשובות אחד?
ש: אחד זה צריך להגיד לו שזה לא בטוח זה אולי ואם זה כן אז מה זה בגדול.
אליעד: נכון ואז הוא יגיד אבל עם זה אני לא יכול אף אחד לא באמת אוהב אותי אוקי אז מה זה באמת אוהב אותי כאילו אם הוא לא רובוט אז הוא באמת אוהב אותך ואם הוא רובוט אז הוא לא באמת אוהב אותך ואם הוא לא באמת אוהב אותך אז מה קודם כל האם זאת האמת ואם כן אז מה האם זאת האמת ואם כן אז מה זהו עד שאין בעיה כי האמת היא שגם אם זה באמת היה כולם היו רובוטים זה לא בהכרח רע ובפרקטיקה אנחנו מאמינים באמונה שלמה שבני אדם הם לא רובוטים ושרובוטים הם לא בני אדם ככה אנחנו מאמינים זה אומר שזה נכון לא זאת אמונה אמונה של בני אדם שאולי הם רובוטים.