ניתוח טיעון דתי, למה מישהו אומר משהו? גיהנום וגן עדן, שכר ועונש, יהדות או נצרות או איסלאם, איזה דת הכי נכונה? למה יש שכר ועונש? למה יש גיהנום? האם אלוהים רע? האם אלוהים טוב? מחזירים בתשובה
למה אנשים טוענים טענות דתיות?
אליעד כהן מנתח טיעון דתי נפוץ העוסק בשאלה מדוע אנשים אומרים את מה שהם אומרים, בעיקר בהקשר דתי. אחת הסיבות המרכזיות היא אינטרס או רצון להשפיע. לדוגמה, כאשר מטיף דתי מסוים (יהודי, נוצרי, מוסלמי או אחר) אומר משפט או הצהרה כלשהי, יש לנסות להבין למה הוא דווקא אמר את המשפט הזה ומה הוא ניסה להשיג באמצעותו. אליעד מדגים את הניתוח באמצעות דוגמה של מטיף נוצרי ששואלים אותו האם מישהי תלך לגיהנום, והוא משיב שכן, כי אלוהים אוהב אותה ואינו רוצה להכריח אותה לבחור בטוב או לקיים מצוות.
מה המשמעות האמיתית של התשובה "אלוהים לא מכריח אותך"?
אליעד מסביר כי המשפט של המטיף הדתי, "אלוהים לא מכריח אותך ללכת לגן עדן, " נשמע לכאורה כהסבר חיובי. המטיף טוען שאלוהים אוהב את האדם ולכן הוא נותן לו חופש בחירה ולא מכריח אותו לעשות מצוות או מעשים טובים. אך אליעד מנתח לעומק את המשמעות הנסתרת של המשפט ומסביר שצריך לבדוק את ההנחות הסמויות שבו. אם אלוהים באמת אוהב את האדם, מדוע בכלל יצר מלכתחילה את המצב בו האדם עשוי ללכת לגיהנום? אליעד מדמה זאת למצב שבו אדם שם רעל במזון ואומר לאחר מכן שהוא לא הכריח אותך לאכול אותו. בכך הוא מחדד את הסתירה הפנימית - איך ניתן לטעון שאלוהים טוב ואוהב, ומצד שני לאפשר מצב שבו האדם יסבול בגיהנום?
מה הקושי הפילוסופי בשאלת "האם אלוהים טוב או רע"?
אליעד ממשיך ומסביר שהמחשבה שאלוהים "טוב" או "רע" היא בעייתית כי טענות כאלה הן יחסיות ותלויות בהנחות יסוד שונות. כאשר אדם דתי אומר "אלוהים אוהב אותך, " הוא למעשה מנסה לשלול את הטענה ההפוכה שאלוהים שונא אותך או מתכוון להרע לך. לפי אליעד, בכל פעם שאדם שומע טענה, עליו לנסות לבדוק את הטענה ההפוכה לה, וכך לגלות את ההנחות החבויות של הטוען. במקרה של הטיעון הדתי, כאשר נאמר שאלוהים מכניס אותך לגיהנום כי הוא אוהב אותך, ההנחה ההפוכה הנסתרת היא שאלוהים יכול היה גם לשנוא אותך, להרע לך, או להכניס אותך לגיהנום מתוך רוע.
איך אליעד מסביר את רעיון הגיהנום והגן עדן לפי רבי נחמן?
אליעד מביא גם דוגמה מהתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שלפיה אלוהים הוא טוב מוחלט ואינסופי, ולכן הוא תמיד רוצה את טובת האדם. על פי תפיסה זו, אלוהים למעשה לעולם לא שולח אף אדם לגיהנום, אלא תמיד ממקם את האדם בגן עדן. אלא שהאדם עצמו, כאשר הוא חווה סבל או עושה עבירות, מרגיש כאילו הוא נמצא בגיהנום. כלומר, העונש אינו מגיע מבחוץ - הוא מגיע מהאדם עצמו. ברגע שהאדם עושה עבירה ומרגיש רע, הוא למעשה מעניש את עצמו. רבי נחמן טוען שהאדם נמצא תמיד בשלמות, אך אם הוא אינו רואה זאת - זהו מקור הסבל שלו.
אליעד מדגים זאת בכך ששואל, מהו בעצם גיהנום? האם זו אש חזקה או קור חזק? ומה חמור יותר? התשובה היא שלא משנה מה חמור יותר, העיקר שזה מצב שהאדם אינו רוצה להיות בו, כלומר, מצב שהוא תופס כרע. גיהנום, לפי אליעד, הוא תחושה פנימית של סבל, ולכן ברגע שהאדם משנה את...
אליעד כהן מנתח טיעון דתי נפוץ העוסק בשאלה מדוע אנשים אומרים את מה שהם אומרים, בעיקר בהקשר דתי. אחת הסיבות המרכזיות היא אינטרס או רצון להשפיע. לדוגמה, כאשר מטיף דתי מסוים (יהודי, נוצרי, מוסלמי או אחר) אומר משפט או הצהרה כלשהי, יש לנסות להבין למה הוא דווקא אמר את המשפט הזה ומה הוא ניסה להשיג באמצעותו. אליעד מדגים את הניתוח באמצעות דוגמה של מטיף נוצרי ששואלים אותו האם מישהי תלך לגיהנום, והוא משיב שכן, כי אלוהים אוהב אותה ואינו רוצה להכריח אותה לבחור בטוב או לקיים מצוות.
מה המשמעות האמיתית של התשובה "אלוהים לא מכריח אותך"?
אליעד מסביר כי המשפט של המטיף הדתי, "אלוהים לא מכריח אותך ללכת לגן עדן, " נשמע לכאורה כהסבר חיובי. המטיף טוען שאלוהים אוהב את האדם ולכן הוא נותן לו חופש בחירה ולא מכריח אותו לעשות מצוות או מעשים טובים. אך אליעד מנתח לעומק את המשמעות הנסתרת של המשפט ומסביר שצריך לבדוק את ההנחות הסמויות שבו. אם אלוהים באמת אוהב את האדם, מדוע בכלל יצר מלכתחילה את המצב בו האדם עשוי ללכת לגיהנום? אליעד מדמה זאת למצב שבו אדם שם רעל במזון ואומר לאחר מכן שהוא לא הכריח אותך לאכול אותו. בכך הוא מחדד את הסתירה הפנימית - איך ניתן לטעון שאלוהים טוב ואוהב, ומצד שני לאפשר מצב שבו האדם יסבול בגיהנום?
מה הקושי הפילוסופי בשאלת "האם אלוהים טוב או רע"?
אליעד ממשיך ומסביר שהמחשבה שאלוהים "טוב" או "רע" היא בעייתית כי טענות כאלה הן יחסיות ותלויות בהנחות יסוד שונות. כאשר אדם דתי אומר "אלוהים אוהב אותך, " הוא למעשה מנסה לשלול את הטענה ההפוכה שאלוהים שונא אותך או מתכוון להרע לך. לפי אליעד, בכל פעם שאדם שומע טענה, עליו לנסות לבדוק את הטענה ההפוכה לה, וכך לגלות את ההנחות החבויות של הטוען. במקרה של הטיעון הדתי, כאשר נאמר שאלוהים מכניס אותך לגיהנום כי הוא אוהב אותך, ההנחה ההפוכה הנסתרת היא שאלוהים יכול היה גם לשנוא אותך, להרע לך, או להכניס אותך לגיהנום מתוך רוע.
איך אליעד מסביר את רעיון הגיהנום והגן עדן לפי רבי נחמן?
אליעד מביא גם דוגמה מהתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שלפיה אלוהים הוא טוב מוחלט ואינסופי, ולכן הוא תמיד רוצה את טובת האדם. על פי תפיסה זו, אלוהים למעשה לעולם לא שולח אף אדם לגיהנום, אלא תמיד ממקם את האדם בגן עדן. אלא שהאדם עצמו, כאשר הוא חווה סבל או עושה עבירות, מרגיש כאילו הוא נמצא בגיהנום. כלומר, העונש אינו מגיע מבחוץ - הוא מגיע מהאדם עצמו. ברגע שהאדם עושה עבירה ומרגיש רע, הוא למעשה מעניש את עצמו. רבי נחמן טוען שהאדם נמצא תמיד בשלמות, אך אם הוא אינו רואה זאת - זהו מקור הסבל שלו.
אליעד מדגים זאת בכך ששואל, מהו בעצם גיהנום? האם זו אש חזקה או קור חזק? ומה חמור יותר? התשובה היא שלא משנה מה חמור יותר, העיקר שזה מצב שהאדם אינו רוצה להיות בו, כלומר, מצב שהוא תופס כרע. גיהנום, לפי אליעד, הוא תחושה פנימית של סבל, ולכן ברגע שהאדם משנה את...
- למה אלוהים מכניס לגיהנום?
- האם אלוהים אוהב או שונא אותי?
- איך לנתח טיעון דתי?
- האם אלוהים טוב או רע?
- גיהנום וגן עדן לפי רבי נחמן
- למה יש סבל בעולם?
- איזו דת נכונה?