12:13איך לא לאבד את המוטיבציה להתמדה לאורך זמן? איך לשמור על מוטיבציה להתמדה לאורך זמן? איך ליצור מוטיבציה להתמדה לאורך זמן? התמדה בתהליך התפתחות אישית, לנוח בתהליך התבוננות עצמית, מרגיש צורך לנוח מהחקירות
למה מאבדים מוטיבציה בתהליך של התפתחות אישית?
אליעד כהן פותח בהסבר מעמיק לגבי הסיבה שבגללה אנשים רבים מאבדים מוטיבציה כאשר הם מנסים להתמיד בתהליך של התפתחות אישית, התבוננות עצמית או למידה. הוא מתייחס לשאלה שנשאלה בנוגע לאפשרות ליישם טכניקה מתחום הזוגיות, של "להתרחק כדי ליצור געגוע", גם בתחום של התפתחות אישית. הוא מדגים מצב שבו אדם עשוי לחשוב שאם הוא יפסיק לתקופה מסוימת לעסוק בהתבוננות או בלמידה, אז המוטיבציה שלו תחזור ותתחזק, בדומה לאופן שבו אנשים מתגעגעים ומעריכים יותר לאחר התרחקות זמנית.
האם הפסקה זמנית באמת יוצרת מוטיבציה חדשה?
לפי אליעד כהן, ההנחה הזאת מוטעית מיסודה. אם אדם מרגיש צורך לעצור את תהליך ההתבוננות שלו כדי ליצור חיסרון חדש שיעורר אותו לפעול שוב, סימן שביסודו הוא ניגש לנושא מתוך המניע הלא נכון. הוא מסביר שאם מלכתחילה האדם היה ניגש מתוך חיסרון אמיתי וגדול יותר, מתוך הבנה עמוקה של מה שהוא באמת רוצה להשיג, לא הייתה נוצרת סיטואציה שבה הוא מאבד מוטיבציה בצורה כזו. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם מתבונן שלושה ימים ואז חש צורך להפסיק, זה מצביע על כך שהגישה שלו מההתחלה הייתה מוטעית - הוא לא באמת היה מחובר לעומק המטרה או הרצון האמיתי שלו.
מה המניע הנכון להתבוננות ולמידה מתמשכת?
אליעד כהן מדגיש שהמניע הנכון לעסוק בתהליך של התבוננות ופיתוח עצמי חייב להיות משהו הרבה יותר גדול ומוחלט, משהו שלא ניתן באמת לספק באופן מלא או להגיע אליו בקלות. המניע חייב להיות עמוק ומשמעותי עד כדי כך שגם אם האדם יתמיד בתהליך לאורך זמן רב, הוא עדיין יחוש שהוא רחוק מאוד מהשגת המטרה, ולכן לעולם לא יחווה ירידה אמיתית במוטיבציה. הדוגמה שלו היא של אדם שנמצא בסכנת חיים ובורח מסכנה, אין שום סיכוי שהוא ירגיש "ירידת מוטיבציה" להמשיך לברוח עד שהוא בטוח לחלוטין. אדם כזה לא יחשוב לעצמו "אני אנוח עכשיו כדי להרגיש צורך שוב לברוח". הוא פשוט ימשיך לברוח כל עוד הסכנה קיימת והוא מסוגל לכך פיזית.
איך מתמודדים עם ירידה בכוח לעומת ירידה במוטיבציה?
אליעד כהן מדגיש שיש הבדל בין איבוד מוטיבציה לבין איבוד כוח או יכולת להמשיך. לפעמים אדם מרגיש שהוא צריך לעצור לא בגלל חוסר מוטיבציה, אלא פשוט כי נגמר לו הכוח הפיזי או המנטלי להמשיך. במקרה כזה, הפתרון הוא לקחת מנוחה הגיונית ולהמשיך אחרי שחוזרים הכוחות. אבל אם הבעיה היא חוסר מוטיבציה, זה מעיד שהמטרה לא הייתה באמת ברורה או חשובה מספיק מלכתחילה. כשאדם אומר שאין לו מוטיבציה, כהן ממליץ לחזור לשאלה הבסיסית - למה אני עושה את זה בכלל? אם התשובה היא כי "זה נראה לי מגניב" אז ברגע שזה מפסיק להיראות מגניב, גם המוטיבציה תיעלם מיד. לעומת זאת, אם המטרה האמיתית היא גדולה וחשובה מספיק, לא תהיה שאלה של חוסר מוטיבציה, אלא אולי רק קושי זמני של כוח פיזי או מנטלי.
איך יוצרים התמדה ארוכת טווח?
כדי ליצור התמדה אמיתית, אליעד כהן מציע לחזור אל השאלה הבסיסית של "מה אני באמת רוצה להשיג?". הוא מדגיש שהרצון או השאיפה צריכים להיות מוחלטים - משהו שהוא מעבר לסתם "כיף" או "הרגשה טובה" רגעית. ככל שהמטרה מוחלטת וברורה יותר, כך פחות תעלה השאלה של מוטיבציה. אדם שברור לו לחלוטין מה הוא רוצה, לא יצטרך לעצור כדי "להיזכר" או כדי לחדש מוטיבציה. הוא פשוט ימשיך להתקדם באופן טבעי ומוחלט, בדיוק כמו אדם שנמצא בסכנה מיידית ואינו עוצר לנוח עד שהוא מגיע למקום בטוח לחלוטין.
כיצד לפעול אם עדיין יש קושי להתמיד לאורך זמן?
במצב שבו לאדם עדיין קשה להתמיד לאורך זמן בתהליך ההתבוננות או הלמידה, אליעד כהן מציע להתחיל לעבוד ברמות קושי נמוכות יותר, או לפרקי זמן קצרים יותר, ולהגדיל אותם באופן הדרגתי. הוא מסביר שעם הזמן, ככל שהשכל והיכולות מתפתחים, כך האדם יוכל למשוך פרקי זמן ארוכים יותר או לעבוד ברמת קושי גבוהה יותר בלי להרגיש עייפות או איבוד מוטיבציה. באופן טבעי, ההתמדה והיכולת יגדלו ככל שהאדם יתאמן ויתרגל את התהליך.
לסיכום, אליעד כהן מציע שאדם שרוצה לשמור על מוטיבציה לאורך זמן חייב לבסס את המטרה שלו על שאיפה מוחלטת ועמוקה. אם המטרה תהיה מוחלטת וחד משמעית, לא יהיו הפסקות מלאכותיות ולא תהיה ירידה אמיתית במוטיבציה.
אליעד כהן פותח בהסבר מעמיק לגבי הסיבה שבגללה אנשים רבים מאבדים מוטיבציה כאשר הם מנסים להתמיד בתהליך של התפתחות אישית, התבוננות עצמית או למידה. הוא מתייחס לשאלה שנשאלה בנוגע לאפשרות ליישם טכניקה מתחום הזוגיות, של "להתרחק כדי ליצור געגוע", גם בתחום של התפתחות אישית. הוא מדגים מצב שבו אדם עשוי לחשוב שאם הוא יפסיק לתקופה מסוימת לעסוק בהתבוננות או בלמידה, אז המוטיבציה שלו תחזור ותתחזק, בדומה לאופן שבו אנשים מתגעגעים ומעריכים יותר לאחר התרחקות זמנית.
האם הפסקה זמנית באמת יוצרת מוטיבציה חדשה?
לפי אליעד כהן, ההנחה הזאת מוטעית מיסודה. אם אדם מרגיש צורך לעצור את תהליך ההתבוננות שלו כדי ליצור חיסרון חדש שיעורר אותו לפעול שוב, סימן שביסודו הוא ניגש לנושא מתוך המניע הלא נכון. הוא מסביר שאם מלכתחילה האדם היה ניגש מתוך חיסרון אמיתי וגדול יותר, מתוך הבנה עמוקה של מה שהוא באמת רוצה להשיג, לא הייתה נוצרת סיטואציה שבה הוא מאבד מוטיבציה בצורה כזו. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם מתבונן שלושה ימים ואז חש צורך להפסיק, זה מצביע על כך שהגישה שלו מההתחלה הייתה מוטעית - הוא לא באמת היה מחובר לעומק המטרה או הרצון האמיתי שלו.
מה המניע הנכון להתבוננות ולמידה מתמשכת?
אליעד כהן מדגיש שהמניע הנכון לעסוק בתהליך של התבוננות ופיתוח עצמי חייב להיות משהו הרבה יותר גדול ומוחלט, משהו שלא ניתן באמת לספק באופן מלא או להגיע אליו בקלות. המניע חייב להיות עמוק ומשמעותי עד כדי כך שגם אם האדם יתמיד בתהליך לאורך זמן רב, הוא עדיין יחוש שהוא רחוק מאוד מהשגת המטרה, ולכן לעולם לא יחווה ירידה אמיתית במוטיבציה. הדוגמה שלו היא של אדם שנמצא בסכנת חיים ובורח מסכנה, אין שום סיכוי שהוא ירגיש "ירידת מוטיבציה" להמשיך לברוח עד שהוא בטוח לחלוטין. אדם כזה לא יחשוב לעצמו "אני אנוח עכשיו כדי להרגיש צורך שוב לברוח". הוא פשוט ימשיך לברוח כל עוד הסכנה קיימת והוא מסוגל לכך פיזית.
איך מתמודדים עם ירידה בכוח לעומת ירידה במוטיבציה?
אליעד כהן מדגיש שיש הבדל בין איבוד מוטיבציה לבין איבוד כוח או יכולת להמשיך. לפעמים אדם מרגיש שהוא צריך לעצור לא בגלל חוסר מוטיבציה, אלא פשוט כי נגמר לו הכוח הפיזי או המנטלי להמשיך. במקרה כזה, הפתרון הוא לקחת מנוחה הגיונית ולהמשיך אחרי שחוזרים הכוחות. אבל אם הבעיה היא חוסר מוטיבציה, זה מעיד שהמטרה לא הייתה באמת ברורה או חשובה מספיק מלכתחילה. כשאדם אומר שאין לו מוטיבציה, כהן ממליץ לחזור לשאלה הבסיסית - למה אני עושה את זה בכלל? אם התשובה היא כי "זה נראה לי מגניב" אז ברגע שזה מפסיק להיראות מגניב, גם המוטיבציה תיעלם מיד. לעומת זאת, אם המטרה האמיתית היא גדולה וחשובה מספיק, לא תהיה שאלה של חוסר מוטיבציה, אלא אולי רק קושי זמני של כוח פיזי או מנטלי.
איך יוצרים התמדה ארוכת טווח?
כדי ליצור התמדה אמיתית, אליעד כהן מציע לחזור אל השאלה הבסיסית של "מה אני באמת רוצה להשיג?". הוא מדגיש שהרצון או השאיפה צריכים להיות מוחלטים - משהו שהוא מעבר לסתם "כיף" או "הרגשה טובה" רגעית. ככל שהמטרה מוחלטת וברורה יותר, כך פחות תעלה השאלה של מוטיבציה. אדם שברור לו לחלוטין מה הוא רוצה, לא יצטרך לעצור כדי "להיזכר" או כדי לחדש מוטיבציה. הוא פשוט ימשיך להתקדם באופן טבעי ומוחלט, בדיוק כמו אדם שנמצא בסכנה מיידית ואינו עוצר לנוח עד שהוא מגיע למקום בטוח לחלוטין.
כיצד לפעול אם עדיין יש קושי להתמיד לאורך זמן?
במצב שבו לאדם עדיין קשה להתמיד לאורך זמן בתהליך ההתבוננות או הלמידה, אליעד כהן מציע להתחיל לעבוד ברמות קושי נמוכות יותר, או לפרקי זמן קצרים יותר, ולהגדיל אותם באופן הדרגתי. הוא מסביר שעם הזמן, ככל שהשכל והיכולות מתפתחים, כך האדם יוכל למשוך פרקי זמן ארוכים יותר או לעבוד ברמת קושי גבוהה יותר בלי להרגיש עייפות או איבוד מוטיבציה. באופן טבעי, ההתמדה והיכולת יגדלו ככל שהאדם יתאמן ויתרגל את התהליך.
לסיכום, אליעד כהן מציע שאדם שרוצה לשמור על מוטיבציה לאורך זמן חייב לבסס את המטרה שלו על שאיפה מוחלטת ועמוקה. אם המטרה תהיה מוחלטת וחד משמעית, לא יהיו הפסקות מלאכותיות ולא תהיה ירידה אמיתית במוטיבציה.
- איך לשמור על מוטיבציה לאורך זמן?
- מה לעשות כשאין מוטיבציה?
- כיצד ליצור התמדה בתהליך אישי?
- איך להתמודד עם עייפות מנטלית?
- איך לזהות מטרה נכונה להתמדה?
- האם הפסקה מגבירה מוטיבציה?