🖨פחדים וחרדות - מהי חשיבה מוחלטת שמבטלת כל פחד או חרדה?ובו יתבאר, כיצד אפשר לא לפחד כלל באופן מוחלט? ומהי חשיבה מוחלטת, שמנטרלת מהאדם באופן מוחלט, את כל החרדות והפחדים באשר הם?
וכפי שכבר ביארתי, הקיום של הפחד והחרדה, תלוי בקיום תפישת הטוב והרע של האדם. שכאשר האדם מבדיל בין טוב לבין רע, על ידי זה האדם רוצה להרגיש טוב, ולא רוצה להרגיש רע. וכאשר האדם לא רוצה להרגיש רע, אז הוא תמיד יפחד להרגיש רע, כי הרי יש את האפשרות שהוא ירגיש רע, והוא לא רוצה בכך. ורק כאשר האדם לא מבדיל בכלל בין טוב לבין רע באופן מוחלט, רק אז אין לאדם שום פחד וחרדה באופן מוחלט.
והשאלה הנשאלת היא, כיצד יכול האדם להגיע למצב, שבו הוא באופן מוחלט, לא יבדיל בין טוב לבין רע, עד כדי כך שהוא יסיר מעצמו את כל הפחדים ואת כל החרדות?
והתשובה היא, שהדבר אפשרי, רק על ידי חשיבה מוחלטת. והכוונה היא, שהאדם חי את חייו בצורה יחסית ולא בצורה מוחלטת. כי האדם מלא באמונות מכף רגל ועד ראש. ואמונה, היא כל דבר שהאדם לא בטוח בו באופן מוחלט. ומי שיתבונן יראה, כי האדם מלא באמונות, דהיינו, בדברים שהוא לא בטוח בהם באופן מוחלט, אלא רק באופן יחסי בלבד.
וכל אדם שיש לו שכל ושהוא משתמש בשכל שלו ומקשיב לשכל שלו, יש לו אמונות. ולמה? כי גם השכל האנושי, גם הוא עצמו אמונה בלבד. ולמה? כי השכל של האדם, הוא עצמו לא מוחלט. כי השכל עצמו, יש לו את מגבלות התפישה שלו ואת החוקים שלו, שלפיהם האדם מפרש את העולם. וכל מה שהאדם יודע על העולם, וכל ההפרדה שהאדם עושה בין טוב לבין רע, הכל נשען על הפרשנות הסובייקטיבית והאישית של האדם בלבד.
ואין לאדם שום דרך בעולם לדעת שום דבר בצורה אובייקטיבית ומוחלטת. ודבר נכון בצורה מוחלטת, הוא דבר שאפילו ברמה התיאורטית הוא מוכרח להיות נכון. דהיינו, דבר, שהנכונות שלו אינה תלויה בשום דבר אחר. דבר, שהוא נכון מצד עצמו. דבר, שמוכרח שהוא יהיה נכון מצד עצמו, בלי שום סיבה חיצונית כלשהי.
ובמציאות שלנו, אין שום דבר שהוא נכון מצד עצמו. וכל דבר שנראה לאדם כנכון, הוא נכון רק באופן יחסי למשהו אחר, שהאדם מאמין שהוא נכון. וכל דבר שהאדם חושב שהוא בטוח בו שהוא נכון, הוא עצמו נכון, רק בגלל שיש לאדם אמונה פנימית כלשהי, בדבר אחר, שלפיו האדם מבסס את תפישת המציאות שלו. וכך הלאה, עד לאמונה הראשונה של האדם, האמונה שעומדת בבסיס של השכל, שהיא האמונה שמפרידה בין מה שהוא ישנו לבין מה שהוא איננו.
שזאת האמונה הבסיסית ביותר, שעליה נשענות כל האמונות כולן. וכל מה שהאדם יודע ומבין גם בשכל שלו וגם מרגיש ברגש שלו, זה הכל תלוי בכך, שהאדם מבדיל, בין יש לבין אין. כי כאשר אין הבדלה בין יש לבין אין, אין שום רגש או מחשבה או ידיעה או אמונה כלשהי, אלא יש חוסר רגש מוגדר וחוסר שכל מוגדר וחוסר ידיעה מוגדרת. וכפי שכבר ביארתי את כל זה היטב לעומק, במקומות אחרים.
ובכל מקרה, חשיבה מוחלטת, היא חשיבה אובייקטיבית. וחשיבה אובייקטיבית באופן מוחלט, היא חשיבה שאין בה שום הנחות יסוד כלשהן. וכאשר האדם חושב בצורה מוחלטת, דהיינו, חושב בצורה אובייקטיבית בעוצמה מוחלטת, על ידי זה מתבטלות אצל האדם כל הנחות היסוד שלו, ובכלל זה תפישת הטוב והרע של האדם, כי הרי אין שום הנחת יסוד כלשהי, באופן מוחלט. ואז ממילא אין לאדם שום פחדים או חרדות כלל.
ונסביר: האדם מפחד מכך שיקרה לו דבר רע, דהיינו, האדם מפחד מכך שהמציאות תהיה שונה ממה שהוא רוצה. והאדם רוצה, את מה שהוא חושב שטוב עבורו, ע"פ שיקול דעתו והבנתו, מה שהוא מרגיש וכולי.
ומי שרוצה להשתחרר מכל הפחדים והחרדות, עליו לחשוב על מה שמפחיד אותו, בחשיבה מוחלטת. דהיינו, האדם צריך לקחת את מה שמפחיד אותו ולשאול את עצמו, האם אני בטוח באופן מוחלט ללא כל ספק אפילו לא הקטן ביותר, שאכן הדבר הזה שאני מפחד ממנו, שאכן הוא רע, בדיוק כמו מה שאני חושב? ואולי הוא פחות רע ממה שאני חושב? ואולי הוא יותר רע ממה שאני חושב? ואולי הוא בכלל לא רע? ואולי הוא טוב? ואולי הוא ממש טוב?
ואולי מה שאני חושב שהוא טוב, אולי הוא פחות טוב ממה שנדמה לי? ואולי הוא בכלל רע, למרות שנדמה לי שהוא טוב? ואיך אני בטוח שהדבר שנראה לי כטוב שהוא טוב, ושהדבר שנראה לי כרע, שהוא אכן רע? אולי אני טועה? ואולי שיקול דעתי מוטעה?
ואולי ההפך הוא הנכון? דהיינו, אולי כל מה שאני חושב כנכון, אולי הוא לא נכון? ואולי דווקא מה שאני בטוח בו, אולי הוא הכי שגוי? ואולי אני משוגע לגמרי? ואולי למרות שנראה לי שאני חכם, אולי אני בכלל משוגע מאוד גדול? ואולי מה שנראה לי שטוב לי, אולי זה בכלל רע לי? ואולי מה שרע לי, זה בכלל טוב לי?
ואולי בכלל אין הבדל אמיתי בין טוב לבין רע? ומה בכלל ההבדל בין טוב לבין רע? ומי מחליט שאני צריך לרצות את הטוב ולא לרצות את הרע? ומי מחליט שהדבר הזה הוא רע ושההפך שלו הוא טוב, אולי דווקא ההפך הגמור הוא הנכון? ואולי הכל נכון? ואולי אין באמת טוב ורע, אלא הכל זה רק צורות שונות, שאין בהן שום טוב ושום רע?
וכך על האדם להעמיק את ההתבוננות שלו, על תפישת הטוב והרע שלו. ולשים לב, שהדברים שהוא אומר שהם רעים, הם רעים רק באופן יחסי אישי וסובייקטיבי אליו, אך הם לא באמת רעים מצד עצמם מבחינה אובייקטיבית מצד המציאות. ועל האדם להבין, שכל מה שהוא בטוח שהוא טוב, זה הכל אישי וסובייקטיבי בלבד, לפי תפישת המציאות שלו. אבל זה לא באמת טוב מבחינה אובייקטיבית לפי המציאות עצמה.
כי המציאות, היא נייטרלית ללא כל שיפוט כלשהו. ומצד המציאות עצמה, זה לא באמת משנה מאומה, האם היא כך או אחרת. וזה לא משנה מאומה, האם נראה לך שטוב לך, או נראה לך שרע לך. ומי שמחליט בסופו של דבר, האם טוב לך או רע לך, זאת אך ורק המציאות, שהיא, לא ממש...
יחסי ומוחלט, מה זה יחסי? מה זה מוחלט? ההגדרה של יחסי, ההגדרה של מוחלט, טוב יחסי, טוב מוחלט, אמת יחסית, אמת מוחלטת, אפשרי המציאות, מחויב המציאות, טוב נצחי, רע מוחלטיחסי ומוחלט, מה זה יחסי? מה זה מוחלט? ההגדרה של יחסי, ההגדרה של מוחלט, טוב יחסי, טוב מוחלט, אמת יחסית, אמת מוחלטת, אפשרי המציאות, מחויב המציאות, טוב נצחי, רע מוחלטיחסי ומוחלט, מה זה יחסי? מה זה מוחלט? ההגדרה של יחסי, ההגדרה של מוחלט, טוב יחסי, טוב מוחלט, אמת יחסית, אמת מוחלטת, אפשרי המציאות, מחויב המציאות, טוב נצחי, רע מוחלט מה זה יחסי ומה זה מוחלט? אליעד כהן מסביר את המושגים יחסי ומוחלט באופן מפורט ומעמיק, באמצעות דוגמאות והסברים. לדבריו, המושג יחסי מתייחס לכך שדבר מסוים נכון או טוב, אך רק בהקשר מסוים או בהתאם להנחות יסוד ספציפיות. לעומת זאת, מוחלט פירושו שהדבר נכון תמיד וללא תלות בשום תנאי או הקשר ספציפי. מה המשמעות של יחסי לפי אליעד כהן? כאשר ... קיר בחדר. אבל זו אמת יחסית בלבד, כי היא תלויה באמונה או בהנחה שהחושים שלנו מדויקים. מה המשמעות של מוחלט לפי אליעד כהן? אליעד מגדיר מוחלט כהפך הגמור של יחסי - דבר שהוא נכון או טוב תמיד, בכל מקרה וללא תלות בתנאים חיצוניים, ברצונות, בהנחות או בנסיבות. מושג זה מבטא אמת או טוב שאינם מוגבלים לשום הנחות או מצבים. דבר מוחלט יהיה תמיד נכון, ללא תלות במה שאנחנו חושבים או מרגישים. עם זאת, אליעד מבהיר כי קשה להצביע על דוגמה פשוטה למשהו שהוא מוחלט. הוא אומר שבפועל, רוב האמיתות שאנו רגילים להתייחס אליהן הן אמיתות יחסיות בלבד. גם דברים שנראים לנו כמובנים מאליהם, כמו שתיית מים זה טוב, מתגלים כאמיתות יחסיות בלבד. אין משהו מוחלט שיכול להיות טוב תמיד, כי טוב מוחלט היה צריך להיות טוב ללא שום תנאי, דבר שכמעט בלתי אפשרי להדגים במציאות האנושית. דוגמה מפורטת - שתיית מים היא טוב יחסי או מוחלט? אליעד מדגים בהרחבה את הדוגמה של שתיית מים, כדי להמחיש את ההבדל בין יחסי למוחלט. אם אדם שותה מים כשהוא צמא, השתייה תהיה דבר טוב עבורו - אבל רק ביחס לצמא שלו. כלומר, זה ... אם הוא לא היה צמא, השתייה לא הייתה טובה בשבילו. לעומת זאת, אם היינו טוענים ששתיית מים היא טוב מוחלט, המשמעות הייתה ששתיית מים צריכה להיות טובה בכל מצב, בלי תלות במצב האדם, ברצונותיו, או בתנאים אחרים. מכיוון שברור שיש מצבים בהם שתיית מים אינה טובה (למשל, אם האדם אינו צמא או שהמים מזוהמים), הרי שהטוב הזה אינו מוחלט, אלא יחסי בלבד. דוגמה נוספת - האמת של החושים שלנו היא אמת יחסית או מוחלטת? אליעד מסביר את היחסיות של האמת גם באמצעות הדוגמה של החושים. אם אנחנו מאמינים שהחושים שלנו מדויקים, אז לפי ... הוא בעצם יחסי בלבד, כי תמיד קיימת הנחה או תנאי שצריך לקבל כדי שהדבר יהיה נכון. האם קיים טוב מוחלט או רע מוחלט? אליעד מתייחס גם למושגים טוב מוחלט ורע מוחלט, ומבהיר שטוב מוחלט או רע מוחלט הם מושגים מורכבים מאוד, וכמעט בלתי אפשריים להדגמה בפועל. הוא מסביר שכל טוב או רע שאנחנו מכירים הוא יחסי, ... כטוב בהקשרים אחרים - כמו כאשר כאב עוזר לנו לזהות בעיה בגוף. זה ממחיש שגם הרע הוא יחסי. טוב מוחלט היה צריך להיות תמיד טוב, בלי קשר לשום נסיבות, ורע מוחלט היה צריך להיות תמיד רע, ללא יוצא מן הכלל. במציאות, אליעד מדגים, קשה למצוא דוגמאות ממשיות כאלה, ולכן הוא מסיק שרוב הטוב והרע שאנו חווים הם יחסיים בלבד. לסיכום, איך אפשר להבחין בין יחסי ומוחלט? לסיום, אליעד מבהיר בפשטות כי ההבדל בין יחסי ומוחלט נעוץ בתלות של הדבר בתנאים או הנחות. יחסי תלוי תמיד במשהו חיצוני - הנחות, רצונות, נסיבות או מצבים, בעוד שמוחלט לא תלוי בשום דבר חיצוני, ולכן הוא תמיד נכון או טוב. כל הדוגמאות וההסברים הללו מיועדים להבהיר לעומק מה ההבדל בין שני המושגים, מדוע קשה למצוא אמת או טוב מוחלטים במציאות, ולמה רוב הדברים שאנחנו חושבים שהם טובים או נכונים, מתבררים כאמיתות יחסיות בלבד. מה זה יחסי ומה זה מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? מה ההבדל בין טוב יחסי לטוב מוחלט? האם אפשרי המציאות הוא יחסי או מוחלט? מהי הגדרה של אמת יחסית?
אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 3 ואם האדם באמת בלב שלם, מקבל חיסרון כלשהו במוחלטות, המשמעות של זה היא, שהאדם בלב שלם, מקבל את כל החסרונות כולם שיש בעולם, ואז ממילא כבר לא יכול ... יש סיבה, למה האדם מאושר מחיסרון אחד יותר מאשר מחיסרון אחר, הרי שזה אושר עם תנאים, שהוא לא אושר מוחלט. ואם האושר הוא מוחלט, בלי שום תנאים כלל, אז ממילא, הוא כלפי כל הדברים כולם. וזה בעצם אומר, שאם האדם באמת, לא רוצה, ולא מחפש אושר מוחלט, אם זה באמת, בלב שלם ובאופן מוחלט, הרי שזה אומר, שהאדם באופן מוחלט, מקבל ומאושר באופן מוחלט, לפחות טיפה אחת של רע. כי אם האדם לא מצליח להיות מאושר באופן מוחלט, אפילו לא מטיפה אחת של רע, הרי שממילא זה אומר, שהאדם באופן יחסי, כן מחפש אושר מוחלט, לפי כמה שהוא לא מאושר מהרע. ואם האדם הגיע למצב של אושר מוחלט, או אם האדם הגיע למצב שבו, הוא באופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, שזה בדיוק אותו הדבר ממש, הרי שזה אומר, שבשלמות, האדם מקבל באופן מוחלט, אפילו טיפה אחת של רע. ואז ממילא זה אומר, שהאדם מאושר בלי תנאים ובאופן מוחלט, גם מכל הרע כולו. כי האושר שהוא בלי תנאים כלפי דבר אחד, הוא מתרחב ומתפשט והוא מקיף וממלא את ... בעולם. ואז ממילא, לא שייך שהאדם יחפש אושר יחסי. והאדם מחפש אושר יחסי, רק משום שהוא מחפש את האושר המוחלט, שהוא לא רוצה להרגיש שום רע, ואז הוא מחפש כמה שיותר טוב. ונמצא אם כן, כי החיפוש אחרי אושר מוחלט, הוא זה שמניע את החיפוש אחרי אושר יחסי. והרצון של האדם להרגיש רק טוב, הוא זה שדוחף את האדם ... שלם להגיע למצב של רק אושר. כי אם זה היה קורה, אז האדם היה מחפש באופן ישיר, רק אושר מוחלט, ולא היה מחפש גם אושר יחסי. ואעפכ, הרצון לאושר מוחלט, מחזק את הרצון לאושר יחסי. והדבר נכון, גם להפך. שבלי שיהיה לאדם רצון למצוא אושר יחסי, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אושר מוחלט. והרצון של האדם למצוא אושר יחסי, הוא זה שמניע את האדם לרצות למצוא אושר מוחלט. כי אם האדם לא יחפש בכלל אושר יחסי, הרי שזה אומר, שהאדם מוכן בלב שלם, לקבל את זה שהוא לא רק מאושר. ואז ממילא, אין גם חיפוש אחרי אושר מוחלט. ובפשיטות העניין הוא, שיש אושר יחסי ויש אושר מוחלט. והאושר היחסי, הוא מוביל אל האושר המוחלט. כי אושר מוחלט, הוא כשיש רק אושר. והחיפוש אחרי אושר יחסי, מגדיל את כמות האושר היחסי, עד כדי אושר מוחלט. והשאיפה לאושר מוחלט ולמצב של רק אושר, הוא זה שמניע את הרצון להגדיל כל הזמן את האושר היחסי, כדי להתקרב אל האושר המוחלט. וככל שהאדם יותר רוצה אושר יחסי, כך הוא מחזק אצל עצמו את הרצון להיות במצב של רק אושר, ואז ממילא הוא מגדיל את הרצון שלו להיות במצב של רק אושר מוחלט. והחיפוש אחרי אושר יחסי, מחזק את הרצון להשיג רק אושר. כי הוא מחזק אצל האדם את המחשבה, שהוא לא ... כך הוא גורם לעצמו להיות בדיכאון ובעצבות ממצב של דיכאון ועצבות. ואז ממילא, הוא רוצה להגיע למצב של אושר מוחלט, שבו, יש רק אושר, בלי שום דיכאון ועצבות כלל. אבל, יש גם את הצד השני של המטבע. שממנו ניתן לראות: שככל שהאדם מחפש יותר אושר יחסי, כך ממילא הוא מתרחק יותר מהאושר המוחלט, שבו אין שום סיבות או תנאים כלשהם. וככל שהאדם, רוצה יותר אושר מוחלט, כך פחות הוא מחפש אושר יחסי. וככל שהאדם נמצא יותר, במצב של אושר מוחלט, כך פחות הוא מחפש אושר כלשהו. ולכן, אושר מוחלט ואושר יחסי, הם גם: סוגי אושר מנוגדים וגם סוגי אושר משלימים זה את זה. והחיפוש אחרי אושר אחד, מרחיק ... כאן 4 נקודות מבט מנוגדות ומשלימות אחת את השנייה: 1 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי מחפש אושר מוחלט. 2 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא מחפש אושר מוחלט. 3 - לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי לא מחפש אושר מוחלט. 4 - מצליח למצוא אושר יחסי, כי מחפש אושר מוחלט. ונקודת מבט ראשונה היא, שהאדם לא מצליח למצוא אושר יחסי, כי הוא מחפש אושר מוחלט. דהיינו, הרצון של האדם למצוא דבר מושלם ואושר מושלם בלי שום חסרונות, הוא זה שמונע מהאדם להיות מאושר מדבר מוגדר ומוגבל, שיש לו גם יתרונות וגם חסרונות. דהיינו, החיפוש אחרי האושר המוחלט, שבו האדם מאושר בלב שלם, דהיינו, שהאדם לא רואה שום חיסרון בדבר, הוא זה שמונע מהאדם למצוא אושר ולהיות ... המודע שלו, שיש בדבר הזה גם חסרונות. וממילא יש את נקודת המבט השנייה, והיא, שאדרבה, מי שלא מחפש אושר מוחלט, הוא זה שיכול למצוא אושר יחסי. כי אם האדם מחפש את המוחלט, הוא לא יכול למצוא לעולם אושר יחסי, ...
אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 2אושר, דיכאון ועצבות, להיות מאושר, אושר מוחלט, אושר יחסי, למה קשה למצוא אושר, למה קשה להיות מאושר, סוגי אושר מנוגדים, סוגי אושר משלימים, להיות רק מאושר, רק אושר - חלק 2 כי לחפש אושר מוחלט, פירושו, להפסיק לחפש אושר יחסי. כי אושר מוחלט פירושו, רק להיות מאושר, ולהיות במצב של רק אושר, שאין בו שום דיכאון ועצבות כלל. ומאחר ששום דבר בעולם אינו מושלם, ממילא זה אומר, שמי שחושב למצוא אושר מוחלט, כלפי דבר כלשהו, הוא לעולם לא ימצא אושר מוחלט שכזה. כי כל דבר בעולם, יש בו גם חסרונות כלשהם. ולכן, לעולם, האושר לא יהיה מוחלט, ביחס לדבר מוגדר כלשהו. ומי שרוצה להרגיש אושר מוחלט, דהיינו, לחוות אושר בשלמות ובלב שלם כלפי דבר כלשהו, עליו להבין שזה אפשרי. אבל, רק אם הוא יצליח לשנות ... אותו למצב כזה, שבו, הוא לא יראה שום חיסרון בשום דבר בעולם. שאז ורק אז, האדם יכול לחוות אושר מוחלט ומלא בלב שלם. שהאדם מלא באושר, ומחובר בהרמוניה מלאה עם כל המציאות כולו, בלי שום תנאים ובלי שום סיבה. ולמצוא אושר מוחלט, זה אפשרי, על ידי שינוי צורת החשיבה של האדם. וכאשר האדם מחפש אושר יחסי, הרי שבכך הוא בעצם מרחיק את עצמו מלמצוא אושר מוחלט. שכדי למצוא אותו, לשם כך צריך להפסיק לחפש דבר מוגדר כלשהו, שאפשר להיות מאושר ממנו בגלל היתרונות היחסיים שלו. אלא, צריך להתחיל לנסות להיות מאושר מכל דבר, כולל החסרונות שלו. ומנקודת המבט הזו שביארתי לעיל, אושר יחסי ואושר מוחלט, הם סוגי אושר מנוגדים אחת לשנייה. כי הרצון של האדם להשיג אושר מוחלט, מרחיק את האדם מלמצוא אושר יחסי, והרצון של האדם למצוא אושר יחסי, מרחיק את האדם מלמצוא אושר מוחלט. אבל, יש גם עוד נקודת מבט הפוכה, שממנה ניתן לראות, שאושר יחסי ואושר מוחלט, אלו שני סוגי אושר משלימים - שהם משלימים אחד את השני. ואדרבה, החיפוש של האדם אחרי אושר יחסי, הוא מקרב את האדם לאושר המוחלט. והחיפוש של האדם אחרי אושר מוחלט, הוא מקרב את האדם אל האושר היחסי. ובלי שהאדם ירצה למצוא אושר מוחלט, בלי זה האדם גם לא ירצה למצוא אושר יחסי. ובלי שהאדם ירצה למצוא אושר יחסי, בלי זה האדם לא ירצה למצוא אושר מוחלט. כי מי שיתבונן יראה, כי למרות שהחיפוש של האדם אחרי אושר יחסי, נובע מכך שהאדם לא מספיק רוצה למצוא אושר מוחלט, הרי שמצד שני, החיפוש של האדם אחרי אושר יחסי, הוא נובע, רק משום כך שהאדם מחפש אושר מוחלט. ובלי שהאדם היה מחפש אושר מוחלט, בלי זה הוא לא היה מחפש אושר יחסי. ולמה? כי בפועל, תמיד יש לאדם אושר יחסי ברמה כלשהי ובעצמה ... מתכוון לומר, שהוא באופן מודע, יותר מודע לרגשות האושר שלו, יותר מאשר לרגשות הדיכאון ועצבות שלו כלפי הדבר. ובאושר מוחלט, יש רק אושר בלי שום דיכאון ועצבות כלל. ואם ניקח בן אדם, וניקח ממנו באופן מוחלט, את הרצון למצוא אושר מוחלט, הרי שבכך בעצם גרמנו לו להיות מאושר באופן מוחלט, מחוסר האושר המוחלט. זא, האדם מחפש אושר מוחלט, כדי להגיע למצב של רק אושר. וזה נובע, מכך שהאדם לא מוכן להרגיש גם דיכאון ועצבות. ובפועל, לא משנה ... הוא רוצה תמיד למצוא עוד יותר אושר וכמה שיותר אושר. ואם לאדם לא היה שום רצון כלשהו, למצוא אושר מוחלט, הרי שזה היה אומר, שהאדם לא באמת רוצה למצוא רק אושר, אלא האדם מוכן גם להיות בדיכאון ובעצבות ולהיות ... ובעצבות ולא רק להיות מאושר, הרי שממילא האדם לא היה מחפש אושר יחסי. כי תמיד הוא כבר היה, באושר המוחלט. ונחדד: מי שבאופן מוחלט, לא מחפש אושר מוחלט, הרי שזה אומר: שבאופן מוחלט, אין לו רצון להרגיש רק אושר. אלא הוא באופן מוחלט, מוכן להרגיש גם דיכאון ועצבות וכעס. כי אם האדם לא מוכן בלב שלם להרגיש גם דיכאון ועצבות, הרי שהוא ... שלם, להרגיש גם רע. אלא, האדם מלכתחילה, רוצה להרגיש רק טוב. ולרצות להרגיש רק טוב, פירושו, לרצות להשיג אושר מוחלט, שבו יש רק טוב בלבד. ואם לא היה האדם מחפש אושר מוחלט, הרי שתמיד הוא היה באושר מוחלט כלפי כל דבר שהוא. כי הוא היה מרוצה בלב שלם, מכך שיש לו אושר יחסי כלפי המציאות, כי הוא ... מאושר אושר יחסי. כי הוא בלב שלם, מרוצה מכך שהוא לא מאושר בלב שלם. ושוב פעם נחדד: רצון לאושר מוחלט = רצון להיות במצב של: רק אושר, ולא במצב של: גם אושר וגם דיכאון ועצבות. וממילא, חוסר מוחלט של רצון להשיג אושר מוחלט, פירושו, חוסר רצון מוחלט, להיות במצב של רק אושר. דהיינו, שביעות רצון מוחלטת, מתחושה של רע ושל דיכאון ועצבות. וכאשר יש שביעות רצון מוחלטת מתחושה של חוסר אושר, אז ממילא תמיד יש ...
קבלת החלטות, מוטיבציה לפעולה, הנעה לפעולה, השגת מטרות, למה לעשות משהו? מה טוב במשהו? מה יצא לי מזה? איך להרגיש טוב? מה רע במשהו? טוב מוחלט, רע מוחלט, תסביך רגשיקבלת החלטות, מוטיבציה לפעולה, הנעה לפעולה, השגת מטרות, למה לעשות משהו? מה טוב במשהו? מה יצא לי מזה? איך להרגיש טוב? מה רע במשהו? טוב מוחלט, רע מוחלט, תסביך רגשי... השגת מטרות, למה לעשות משהו? מה טוב במשהו? מה יצא לי מזה? איך להרגיש טוב? מה רע במשהו? טוב מוחלט, רע מוחלט, תסביך רגשי מה זה טוב מוחלט ולמה אי אפשר להשיג אותו? הרבה אנשים מתמודדים עם קושי בקבלת החלטות, מוטיבציה לפעולה והנעה לפעולה, ומתקשים להבין מה ... כהן מסביר לעומק מדוע השאלות האלו יכולות להוביל את האדם למבוי סתום, ומה הדרך הנכונה להתמודד איתן. מהו טוב מוחלט והאם הוא קיים בכלל? ראשית, אליעד מגדיר טוב מוחלט כמצב של טוב מוחלט שלא תלוי בשום דבר אחר. טוב מוחלט זה מצב שבו האדם מרגיש מאה אחוז טוב, בלי שום ספק או מחשבה שהוא רוצה משהו אחר. במצב זה, אין שום דבר שהאדם לא מוכן לוותר עליו למען אותו טוב מוחלט. לדוגמה, אם היה טוב מוחלט בעולם, אז בכל פעם שהיו אומרים לאדם לעשות פעולה כלשהי (למשל, לקום לעבוד בבוקר), היה אפשר בקלות להסביר לו מדוע כדאי לו לפעול, פשוט כי הפעולה הזאת תוביל אותו להתקרב לאותו טוב מוחלט. באופן דומה, אם היה גם רע מוחלט, היה ניתן לבדוק כל פעולה בצורה פשוטה - האם היא מקרבת אותך לטוב המוחלט, או מרחיקה אותך מהרע המוחלט. עם זאת, אליעד מציין באופן חד משמעי שעובדתית לא קיים טוב מוחלט וגם לא רע מוחלט. הסיבה לכך היא שהמוחלט הוא מצב שבו האדם כל כך נמצא בתוך הטוב או בתוך הרע, עד שהוא מאבד את המודעות לקיום שלו עצמו. ברגע שאדם מסוגל לחשוב אני קיים ואני מרגיש טוב, זה אומר שהטוב הזה הוא לא באמת מוחלט, כי עדיין נשארה איזושהי תחושה של הפרדה, של משהו נוסף מלבד הטוב עצמו. למה השאלה מה יצא לי מזה ... משהו. ולמה לקנות משהו? כדי להרגיש טוב. ולמה להרגיש טוב? וכן הלאה. בשלב מסוים האדם יגיע למסקנה שאין משהו מוחלט שבאמת יצא לו מזה, וזה עלול לגרום לתסכול, חוסר מוטיבציה ולתחושה שלא שווה לעשות כלום. אך מצד שני, אליעד מסביר שכאשר אדם שואל מה יצא לי מזה? עד הסוף בצורה מוחלטת ואמיתית, בסופו של דבר הוא יגיע למסקנה שאין שום דבר מוחלט שיצא לו מכל פעולה שהיא. כשהוא מבין שאין שום טוב מוחלט להשיג, מצד אחד הוא עלול לא לרצות לעשות כלום, אך מצד שני הוא גם לא ירגיש רע, כי הוא ... להימנע ממלכודת הלופ של מה יצא לי מזה? כדי לא להיכנס למלכודת הזאת, אליעד ממליץ להכיר בכך שאין תשובה מוחלטת לשאלה מה יצא לי מזה? ושצריך לעבוד עם מושגים יחסיים, ולא מוחלטים. הוא מסביר שטוב הוא תמיד יחסי, ומשמעותו היא פשוטה: אני רוצה משהו, ואני משיג אותו. האדם ירגיש טוב רק ... להישאל היא האם באופן יחסי אני רוצה את זה?. כלומר, להסתכל על פעולות ועל החלטות בחיים באופן יחסי ולא מוחלט, כי באופן מוחלט אף פעולה לעולם לא תספק אותו לחלוטין. האם יש בעיה בשאיפה למצב מושלם? עוד דוגמה שאליעד נותן היא כאשר אדם מחפש שקט מוחלט. נניח שאותו אדם רוצה להגיע לשקט מוחלט ולהפסיק לרצות לשנות דברים. אליעד מסביר שאין מצב כזה באמת, כי גם אם האדם יגיע לאותו שקט, מיד הוא ימצא בו חסרונות וירצה משהו אחר. לדוגמה, אם יביאו לאדם שקט מוחלט, הוא ימצא שזה שקט מדי, וירצה קצת רעש. אם הוא יקבל מעט רעש, הוא שוב ימצא חיסרון בזה וירצה ... שינוי. הדוגמה הזאת מדגישה שבכל מצב שתגיע אליו, תמיד תרצה משהו אחר, אף פעם לא תהיה באמת מסופק באופן מוחלט. זה מדגים שהבעיה היא לא ביעד שאליו האדם רוצה להגיע, אלא בעצם הציפייה להגיע למשהו מוחלט, שזה דבר שלא קיים במציאות. מהו הפתרון לאי - היכולת להגיע לסיפוק מוחלט? הפתרון שמציע אליעד הוא להבין שכל תחושה של טוב או רע היא יחסית בלבד, ולכן במקום לחפש טוב מוחלט, צריך לבדוק רק האם הפעולה שאנחנו עומדים לבצע מקדמת אותנו באופן יחסי למשהו שאנחנו רוצים. אליעד מציע לא להתעמק ... עומדים לעשות כרגע משפר באופן יחסי את מצבנו, ואז לפעול בהתאם לכך. למה לא להתעסק בשאלות שאין להן תשובה מוחלטת? אליעד מדגיש כי להתעסק בשאלות שאין להן תשובה ברורה ומוחלטת הוא דבר חסר תועלת, מכיוון שהאדם נכנס ללופ אינסופי של מחשבות שמובילות רק לתסכול. במקום זאת, על האדם ללמוד להכיר בכך שאין שום דבר מוחלט, ושבכל מצב כדאי לשאול רק שאלות שמובילות אותו לפעולה יחסית שמשפרת את המצב הנוכחי שלו, במקום לנסות להשיג את המוחלט שאינו קיים במציאות. איך לקבל החלטות נכונות? מה זה טוב מוחלט? איך לצאת מתסביך רגשי? למה אין טוב מוחלט? איך ליצור מוטיבציה לפעולה? למה אני תקוע בחיים? מה יצא לי מזה?
אושר בשלמות, האושר הכי גדול בעולם, הסבל הכי גדול בעולם, סבל אין סופי, אושר אין סופי, סבל מוחלט, אושר מוחלט, הכי רע בעולם, הכי טוב בעולם, להיות אלוהים, שלמות מוחלטתאושר בשלמות, האושר הכי גדול בעולם, הסבל הכי גדול בעולם, סבל אין סופי, אושר אין סופי, סבל מוחלט, אושר מוחלט, הכי רע בעולם, הכי טוב בעולם, להיות אלוהים, שלמות מוחלטתאושר בשלמות, האושר הכי גדול בעולם, הסבל הכי גדול בעולם, סבל אין סופי, אושר אין סופי, סבל מוחלט, אושר מוחלט, הכי רע בעולם, הכי טוב בעולם, להיות אלוהים, שלמות מוחלטת מהו האושר הכי גדול ומהו הסבל הכי גדול בעולם? אליעד כהן מסביר שהאושר והסבל הם שני מצבים קיצוניים של התודעה, וששניהם קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. הוא מציין כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם בעצם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אף יכולים להיות אותה חוויה עצמה. כשאדם חווה אושר ... אך בפועל היא עשויה להיות רעה גדולה. כאשר האדם התרגל לכלא, הוא מוכן להסתפק בחופשה הזמנית, במקום לשאוף לחירות מוחלטת. אליעד מדגיש שמה שהיה צריך לעשות הוא לשאוף לחופש מוחלט, ולא לקבל תוספות חלקיות של טוב שמותירות את האדם כבול באותו מצב. למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול ... משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק יותר על המציאות ולשחרר את התלות שלך בהשגת טוב מיידי. מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן? אליעד מציין כי אושר מוחלט הוא מצב שבו האדם שולט לחלוטין במציאות סביבו - כל מה שהוא רוצה מתרחש בדיוק כפי שהוא רוצה. במצב זה, האדם חווה את עצמו כאלוהים, שכן הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. מצד שני, סבל מוחלט הוא מצב שבו האדם חווה סבל כל כך גדול, שכל אפשרות טובה איננה שווה לו את המחיר. במצב כזה, האדם לא רוצה דבר, הוא מתנתק מהרצון ומגיע אף הוא לשחרור מוחלט. כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה? אליעד מסביר כיצד סבל קיצוני יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה. ... למצב שבו הוא לא רוצה שום דבר, ומשכך משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת - לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא הסבל הקיצוני יכול לדחוף את האדם לחופש מוחלט ולהפוך אותו לאלוהים. למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה? אליעד מציין את הדמיון שבין האושר אינסופי ... הוא מוכן לוותר על כל טוב בתמורה להסרת הסבל. בשני המצבים, האדם מאבד אחיזה בדברים יחסיים, ובכך מגיע לשלמות מוחלטת. מהי הפרספקטיבה השלישית שמעבר לטוב ולרע? אליעד מציע גם אפשרות של פרספקטיבה שלישית, שבה האדם לא נמצא רק מעבר ... אחר. השעמום הזה יכול להוביל לשינוי בתפיסת המציאות, ולהביא את האדם לפרספקטיבות חדשות, קיצוניות ומיוחדות, שעשויות להוביל אותו לאושר מוחלט או לסבל מוחלט, ולבסוף לשלמות מוחלטת. מהו אושר מוחלט? מהו סבל אינסופי? להיות אלוהים האם יש שלמות מוחלטת? איך להפוך סבל לאושר? האם כדאי למלא את כל הרצונות? מהו האושר הכי גדול ומהו הסבל הכי גדול בעולם? ... קשורים באופן עמוק להבנה של האדם לגבי המציאות ולדרך שבה הוא מפרש אותה. בהרצאה זו הוא מדגיש כי אושר מוחלט וסבל מוחלט הם שני צדדים של אותה המטבע, ובמובן מסוים הם אפילו אותה החוויה עצמה. כאשר אדם חווה משהו כאושר אין ... גדולה, משום שבכך הוא מתרגל לכלא וחושב שהטוב היחסי הזה מספיק לו. הוא מאבד את הרצון להילחם על החופש המוחלט שלו. אליעד מדגיש שאותו אדם היה צריך לשאוף לשחרור מוחלט, ולא לקבל נחמות חלקיות שמשאירות אותו בכלא נפשי. למה הדבר הכי רע שקרה לך יכול להפוך לדבר הכי טוב? ... לטוב גדול יותר, משום שהם מאפשרים לך להבין משהו עמוק על המציאות, ולהשתחרר מן התלות ברצון שלך. מהו אושר מוחלט ומהו סבל מוחלט לפי אליעד כהן? אליעד מציג מצב שבו האדם חווה שליטה מוחלטת במציאות - הוא רוצה את מה שקורה בדיוק כפי שזה קורה, מבלי שיהיה לו רצון שונה מהמציאות. במצב כזה הוא חש כאלוהים, כי הכל תואם את רצונו בצורה מושלמת. אך ההפך המוחלט הוא גם נכון: האדם יכול לחוות סבל כל כך גדול, שכל האפשרויות הטובות אינן שוות לו את הכאב. במצב קיצוני כזה, האדם כבר לא רוצה דבר, ומבחינה זו הוא מתנתק מהרצון - ומגיע אף הוא לסוג של שחרור מוחלט. כיצד חוויית הסבל יכולה להביא את האדם להארה? אליעד מתאר כיצד הסבל המוחלט יכול להוביל את האדם לתובנה עמוקה כל כך, עד שהאדם אומר: אני לא רוצה שום דבר בכלל, וכך בעצם הוא משתחרר מהסבל. ברגע שאין לאדם יותר רצונות מוגדרים, הוא מתקרב לשלמות מוחלטת, לחוויה האלוהית. באופן פרדוקסלי, דווקא סבל קיצוני יכול לדחוף אדם לחופש מוחלט ולהיות אלוהים. למה אושר אינסופי וסבל אינסופי יכולים להיות אותה החוויה? הסיבה ששני המצבים נראים קיצוניים אך זהים במהותם ... שווה את המחיר. בשני המצבים האדם מאבד אחיזה בדברים יחסיים ומוגבלים, ובכך הוא יכול להגיע למצב של אושר ושלמות מוחלטת. מהי הפרספקטיבה השלישית, שמעבר לטוב ולרע? אליעד מציין גם אפשרות שלישית, שבה האדם לא רק נמצא מעבר לרצון או ... יותר, גם שעמום יכול לדחוף אדם לשינוי בתפיסת המציאות שלו ולהגיע לפרספקטיבות חדשות, קיצוניות ומיוחדות, שעשויות להוביל אותו לאושר מוחלט או לסבל מוחלט, ולבסוף לשלמות מוחלטת. מהו אושר מוחלט? מהו סבל אינסופי? להיות אלוהים האם יש שלמות מוחלטת? איך להפוך סבל לאושר? האם כדאי למלא את כל הרצונות?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?