הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 2
מהו ספק אמיתי ולמה הוא מוביל לפעולה?
הספק האמיתי, כפי שמוסבר בהרצאה המבוססת על הספר "להיות אלוהים", הוא מצב בו האדם אינו בטוח לחלוטין במה שהוא חושב, מרגיש או יודע, ולכן הוא פועל בהתאם לאותו ספק. אליעד מסביר כי אם לאדם יש ספק אמיתי לגבי קיומה של סכנה בביתו, הוא מיד יפעל כדי לברר או להימנע מהסכנה. אם כך, כאשר האדם טוען שיש לו ספק אמיתי לגבי משמעות החיים, האמת או האחדות, ובכל זאת ממשיך בחיי היום - יום כרגיל, זה מעיד שלמעשה אין לו ספק אמיתי. זהו המבחן של ספק אמיתי: פעולה שנובעת ישירות מהספק.
האם אפשר להטיל ספק מוחלט ועדיין לפעול בעולם?
אליעד מסביר שבני אדם תוהים לעיתים איך ייתכן שיהיה ספק מוחלט באמיתות המציאות ועדיין יוכלו לפעול בעולם באופן ספציפי (לבחור פעולה אחת על פני אחרת). הוא מסביר שהקושי להבין זאת נובע מכך שהאדם מניח מראש שספק ואחדות מוחלטת אינם יכולים להתקיים יחד עם נפרדות (בחירה בפעולה מסוימת). למעשה, אם אדם אכן מגיע לספק מוחלט, אין הבדל אמיתי בין ספק לוודאות או בין פעולה לאי פעולה. באותו מצב של ספק מוחלט, האדם כלל לא יבין מדוע עולה שאלה כזו - כי מבחינתו כבר אין הפרדה בין אחדות ונפרדות. כלומר, ניתן להיות בספק מוחלט ויחד עם זאת להמשיך לבחור ולפעול, משום שבעומק ההבנה אין באמת סתירה בין ספק לפעולה.
איך אדם יכול להרגיש שהוא "כלום" ולהמשיך לחיות ולפעול בעולם?
אליעד מתאר מצב בו האדם מגיע למצב של "כלום" אמיתי - מצב בו הוא מטיל ספק מוחלט בעצם קיומו. במצב זה, האדם אינו יודע אם הוא קיים או לא, כי הוא מערער אפילו על ההבחנה בין "אני" ל"לא אני". אם אדם מגיע לספק אמיתי שכזה, הוא נמצא במצב שבו הוא לא יודע אפילו אם הוא קיים. אך כאן עולה שאלה נוספת: כיצד אותו אדם ממשיך להתנהל בעולם ולקבל החלטות? התשובה היא שמנקודת מבט מוחלטת של אחדות, אין הבדל בין ספק לוודאות, ולכן גם במצב של ספק מוחלט האדם ממשיך לחיות כרגיל, מבלי שזה סותר את המצב הפנימי של "להיות כלום".
מהו מצב של אחדות מוחלטת ואיך הוא קשור לזמן ולחוויה?
ברגע שאדם באמת מטיל ספק מוחלט, הוא מגיע להבנה שכל מה שהיה, הווה ויהיה הוא אחד מוחלט. אליעד מדגיש שכאשר מגיעים להבנה אמיתית כזו, היא מתרחשת בפחות מרגע אחד, כי ברגע שאדם מבין שהכל אחד, מתבטלת לגמרי תחושת הזמן. האדם חווה את ההבנה כאילו היא תמיד הייתה שם, ולכן היא מתרחשת בלי זמן כלל. במצב כזה כל העבר והעתיד נמחקים, ואפילו האישיות הנפרדת שלו "מתה". לאחר מכן האדם חוזר לעולם כנפרד, אך כבר עם הבנה עמוקה שהכל משחק. למשל, כמו אדם שתחילה היה מוטרד במשחק כדורגל, אך לאחר שהבין שזה רק משחק, הוא משחק בהנאה ובלי לחץ. האדם חווה את הנפרדות והאחדות בו זמנית.
מדוע אנשים חווים "חוויה של אחדות" שאינה אמיתית?
אליעד מדגיש שחוויה של אחדות שחלק מהאנשים מתארים אינה חוויית אחדות אמיתית, אלא חיקוי של הדבר האמיתי. חוויה אמיתית של אחדות אינה "חוויה" במובן הרגיל של המילה, אלא ביטול מוחלט של כל חוויה ונפרדות. כל עוד האדם יכול להצביע על כך שהוא "חווה משהו", זה אומר שהוא עדיין בנפרדות. באחדות מוחלטת אין שום חוויה נפרדת, אלא מציאות אחת בלבד.
מהו תפקידו של אינטרס בחיפוש האמת?
אליעד מסביר שבאופן עקרוני, אינטרס...
הספק האמיתי, כפי שמוסבר בהרצאה המבוססת על הספר "להיות אלוהים", הוא מצב בו האדם אינו בטוח לחלוטין במה שהוא חושב, מרגיש או יודע, ולכן הוא פועל בהתאם לאותו ספק. אליעד מסביר כי אם לאדם יש ספק אמיתי לגבי קיומה של סכנה בביתו, הוא מיד יפעל כדי לברר או להימנע מהסכנה. אם כך, כאשר האדם טוען שיש לו ספק אמיתי לגבי משמעות החיים, האמת או האחדות, ובכל זאת ממשיך בחיי היום - יום כרגיל, זה מעיד שלמעשה אין לו ספק אמיתי. זהו המבחן של ספק אמיתי: פעולה שנובעת ישירות מהספק.
האם אפשר להטיל ספק מוחלט ועדיין לפעול בעולם?
אליעד מסביר שבני אדם תוהים לעיתים איך ייתכן שיהיה ספק מוחלט באמיתות המציאות ועדיין יוכלו לפעול בעולם באופן ספציפי (לבחור פעולה אחת על פני אחרת). הוא מסביר שהקושי להבין זאת נובע מכך שהאדם מניח מראש שספק ואחדות מוחלטת אינם יכולים להתקיים יחד עם נפרדות (בחירה בפעולה מסוימת). למעשה, אם אדם אכן מגיע לספק מוחלט, אין הבדל אמיתי בין ספק לוודאות או בין פעולה לאי פעולה. באותו מצב של ספק מוחלט, האדם כלל לא יבין מדוע עולה שאלה כזו - כי מבחינתו כבר אין הפרדה בין אחדות ונפרדות. כלומר, ניתן להיות בספק מוחלט ויחד עם זאת להמשיך לבחור ולפעול, משום שבעומק ההבנה אין באמת סתירה בין ספק לפעולה.
איך אדם יכול להרגיש שהוא "כלום" ולהמשיך לחיות ולפעול בעולם?
אליעד מתאר מצב בו האדם מגיע למצב של "כלום" אמיתי - מצב בו הוא מטיל ספק מוחלט בעצם קיומו. במצב זה, האדם אינו יודע אם הוא קיים או לא, כי הוא מערער אפילו על ההבחנה בין "אני" ל"לא אני". אם אדם מגיע לספק אמיתי שכזה, הוא נמצא במצב שבו הוא לא יודע אפילו אם הוא קיים. אך כאן עולה שאלה נוספת: כיצד אותו אדם ממשיך להתנהל בעולם ולקבל החלטות? התשובה היא שמנקודת מבט מוחלטת של אחדות, אין הבדל בין ספק לוודאות, ולכן גם במצב של ספק מוחלט האדם ממשיך לחיות כרגיל, מבלי שזה סותר את המצב הפנימי של "להיות כלום".
מהו מצב של אחדות מוחלטת ואיך הוא קשור לזמן ולחוויה?
ברגע שאדם באמת מטיל ספק מוחלט, הוא מגיע להבנה שכל מה שהיה, הווה ויהיה הוא אחד מוחלט. אליעד מדגיש שכאשר מגיעים להבנה אמיתית כזו, היא מתרחשת בפחות מרגע אחד, כי ברגע שאדם מבין שהכל אחד, מתבטלת לגמרי תחושת הזמן. האדם חווה את ההבנה כאילו היא תמיד הייתה שם, ולכן היא מתרחשת בלי זמן כלל. במצב כזה כל העבר והעתיד נמחקים, ואפילו האישיות הנפרדת שלו "מתה". לאחר מכן האדם חוזר לעולם כנפרד, אך כבר עם הבנה עמוקה שהכל משחק. למשל, כמו אדם שתחילה היה מוטרד במשחק כדורגל, אך לאחר שהבין שזה רק משחק, הוא משחק בהנאה ובלי לחץ. האדם חווה את הנפרדות והאחדות בו זמנית.
מדוע אנשים חווים "חוויה של אחדות" שאינה אמיתית?
אליעד מדגיש שחוויה של אחדות שחלק מהאנשים מתארים אינה חוויית אחדות אמיתית, אלא חיקוי של הדבר האמיתי. חוויה אמיתית של אחדות אינה "חוויה" במובן הרגיל של המילה, אלא ביטול מוחלט של כל חוויה ונפרדות. כל עוד האדם יכול להצביע על כך שהוא "חווה משהו", זה אומר שהוא עדיין בנפרדות. באחדות מוחלטת אין שום חוויה נפרדת, אלא מציאות אחת בלבד.
מהו תפקידו של אינטרס בחיפוש האמת?
אליעד מסביר שבאופן עקרוני, אינטרס...
- איך להטיל ספק באמת?
- מהו ספק מוחלט?
- איך מגיעים לאחדות מוחלטת?
- איך להטיל ספק בחוויה הרגשית?
- מה הקשר בין ספק לזמן?
- למה אנשים לא חיים לפי הספק שלהם?
- האם אפשר לפעול מתוך ספק אמיתי?