לצאת מהעצמי, מודעות עצמי, חיפוש עצמי, להבין את עצמך, ללמוד מודעות עצמית, קורס מודעות עצמי, משמעות החיים, מהות החיים, מטרת החיים, הארה רוחנית, סודות החיים, סודות הקיום
האם אפשר לדעת משהו באופן מוחלט?
אליעד כהן פותח בדיון בשאלה האם אדם יכול להשיג ידיעה עצמית מוחלטת על עצמו. הוא מסביר כי הבעיה המרכזית של האדם היא הניסיון להבין את עצמו מתוך עצמו. כלומר, כאשר אדם שואל "מי אני?" או "מה אני רוצה?", הוא תמיד עושה זאת מתוך הזדהות עם אותו "אני" שרוצה להבין. אליעד מבהיר כי אי אפשר באמת להבין את עצמך לחלוטין, כל עוד אתה נשאר בתוך עצמך. כדי להבין את עצמך באמת, אתה חייב לצאת מה"אני" שלך, לצאת החוצה לחלוטין, ורק אז ניתן יהיה להתבונן על עצמך מבחוץ ולנתח מה אתה באמת.
הבעיה שנוצרת היא שהניסיון לצאת מה"אני" על מנת להסתכל עליו מבחוץ יוצר פרדוקס. ברגע שאתה יוצא מה"אני" כדי להסתכל עליו, אתה הופך לישות אחרת שגם היא צריכה בדיקה, ולכן התהליך ממשיך אינסופית. לכן, אליעד מסביר שהדרך היחידה באמת להבין משהו בצורה מוחלטת, היא לצאת באופן מלא מכל ה"אני" שלך, כלומר, שלא יהיה בכלל מי שבודק, שהבודק כבר לא יהיה קיים, ואז מתרחשת ההבנה המוחלטת של מהות הקיום.
איך לצאת מה"אני" באופן מעשי?
אליעד מסביר שהתהליך המעשי דורש לשאול שוב ושוב על כל הנחת יסוד: "מי אמר שזה נכון?". כל דבר שהאדם בטוח בו, עליו להטיל ספק ולבדוק האם הוא אכן בטוח בו באופן מוחלט. האדם חייב למצוא משהו שהוא כל כך בטוח בו, עד שהוא אפילו לא מסוגל לשאול "מי אמר שזה נכון?". כשהאדם מגיע לנקודה בה הוא לא מסוגל להטיל ספק במשהו מרוב שהוא מרגיש שהוא נכון, זה סימן שהוא עדיין בתוך ה"אני". תהליך החקירה הזה מחייב את האדם להגיע לנקודה שבה הוא כבר לא יודע שום דבר בוודאות, וכך להשתחרר מהתפיסות העצמיות שלו.
מה קורה כשאתה יוצא מחוץ למציאות כולה?
אליעד מסביר שיציאה מוחלטת מהמציאות פירושה לצאת גם מהיכולת להגדיר ולתאר את מה שחווים מחוץ למציאות. לדבריו, האדם לא יכול להגדיר באופן מלא משהו שנמצא מעבר לתפיסתו, כי הגדרה פירושה שהוא עדיין נמצא בתוך תפיסתו שלו. אם אדם יוצא מחוץ למציאות, הוא לא יוכל לחזור ולתאר במילים מה חווה שם, כי כל תיאור יהיה שוב בתוך המציאות.
האם אפשר להמשיך להתקיים בעולם לאחר שיוצאים מהשכל?
אליעד מסביר כי האדם מסוגל להבין שהוא אינו קיים ובכל זאת להמשיך לפעול בעולם. הוא מתאר מצב שבו האדם יוצא מהשכל, יוצא מההזדהות עם העצמי שלו, אך עדיין ממשיך לבצע פעולות בעולם. אליעד מציין שאין סתירה בין ההבנה העמוקה שה"אני" לא באמת קיים לבין היכולת להמשיך לפעול בצורה רגילה בחיי היום יום.
הוא נותן דוגמה מעשית לכך מהסיפור על רבי נחמן מברסלב, שבו רבי נחמן אומר כי תפילתו של אדם תתקבל רק אם הוא מוכן באמת לוותר על כל קיומו למען מה שהוא מבקש. כלומר, על האדם להיות מוכן לאבד את קיומו לחלוטין כדי להשיג את האמת שהוא מחפש.
כיצד נראה בפועל מצב שבו האדם פועל בלי "אני"?
אליעד נותן דוגמה שבה האדם צריך להתנהג כמו רובוט - לפעול בלי להזדהות עם עצמו ובלי לחשוב על התוצאות האישיות שלו. בדוגמה זו, רובוט מבצע פעולות באופן אוטומטי, ללא רגשות או מחשבות אישיות. האדם צריך להגיע למצב כזה שהוא לא חושב על עצמו כלל, אלא רק מבצע את מה שצריך באופן אוטומטי.
הוא מסביר שמצב זה דורש להתעלם לחלוטין מהרגשות והתחושות האישיות, ופשוט לבצע פעולות כי זה הדבר שצריך לעשות, ללא קשר למה שמרגישים. המטרה היא להגיע למצב שבו אין "אני" שמנהל את הפעולות, אלא שהפעולות פשוט מתרחשות.
האם ניתן לחזור להיות "אני" לאחר...
אליעד כהן פותח בדיון בשאלה האם אדם יכול להשיג ידיעה עצמית מוחלטת על עצמו. הוא מסביר כי הבעיה המרכזית של האדם היא הניסיון להבין את עצמו מתוך עצמו. כלומר, כאשר אדם שואל "מי אני?" או "מה אני רוצה?", הוא תמיד עושה זאת מתוך הזדהות עם אותו "אני" שרוצה להבין. אליעד מבהיר כי אי אפשר באמת להבין את עצמך לחלוטין, כל עוד אתה נשאר בתוך עצמך. כדי להבין את עצמך באמת, אתה חייב לצאת מה"אני" שלך, לצאת החוצה לחלוטין, ורק אז ניתן יהיה להתבונן על עצמך מבחוץ ולנתח מה אתה באמת.
הבעיה שנוצרת היא שהניסיון לצאת מה"אני" על מנת להסתכל עליו מבחוץ יוצר פרדוקס. ברגע שאתה יוצא מה"אני" כדי להסתכל עליו, אתה הופך לישות אחרת שגם היא צריכה בדיקה, ולכן התהליך ממשיך אינסופית. לכן, אליעד מסביר שהדרך היחידה באמת להבין משהו בצורה מוחלטת, היא לצאת באופן מלא מכל ה"אני" שלך, כלומר, שלא יהיה בכלל מי שבודק, שהבודק כבר לא יהיה קיים, ואז מתרחשת ההבנה המוחלטת של מהות הקיום.
איך לצאת מה"אני" באופן מעשי?
אליעד מסביר שהתהליך המעשי דורש לשאול שוב ושוב על כל הנחת יסוד: "מי אמר שזה נכון?". כל דבר שהאדם בטוח בו, עליו להטיל ספק ולבדוק האם הוא אכן בטוח בו באופן מוחלט. האדם חייב למצוא משהו שהוא כל כך בטוח בו, עד שהוא אפילו לא מסוגל לשאול "מי אמר שזה נכון?". כשהאדם מגיע לנקודה בה הוא לא מסוגל להטיל ספק במשהו מרוב שהוא מרגיש שהוא נכון, זה סימן שהוא עדיין בתוך ה"אני". תהליך החקירה הזה מחייב את האדם להגיע לנקודה שבה הוא כבר לא יודע שום דבר בוודאות, וכך להשתחרר מהתפיסות העצמיות שלו.
מה קורה כשאתה יוצא מחוץ למציאות כולה?
אליעד מסביר שיציאה מוחלטת מהמציאות פירושה לצאת גם מהיכולת להגדיר ולתאר את מה שחווים מחוץ למציאות. לדבריו, האדם לא יכול להגדיר באופן מלא משהו שנמצא מעבר לתפיסתו, כי הגדרה פירושה שהוא עדיין נמצא בתוך תפיסתו שלו. אם אדם יוצא מחוץ למציאות, הוא לא יוכל לחזור ולתאר במילים מה חווה שם, כי כל תיאור יהיה שוב בתוך המציאות.
האם אפשר להמשיך להתקיים בעולם לאחר שיוצאים מהשכל?
אליעד מסביר כי האדם מסוגל להבין שהוא אינו קיים ובכל זאת להמשיך לפעול בעולם. הוא מתאר מצב שבו האדם יוצא מהשכל, יוצא מההזדהות עם העצמי שלו, אך עדיין ממשיך לבצע פעולות בעולם. אליעד מציין שאין סתירה בין ההבנה העמוקה שה"אני" לא באמת קיים לבין היכולת להמשיך לפעול בצורה רגילה בחיי היום יום.
הוא נותן דוגמה מעשית לכך מהסיפור על רבי נחמן מברסלב, שבו רבי נחמן אומר כי תפילתו של אדם תתקבל רק אם הוא מוכן באמת לוותר על כל קיומו למען מה שהוא מבקש. כלומר, על האדם להיות מוכן לאבד את קיומו לחלוטין כדי להשיג את האמת שהוא מחפש.
כיצד נראה בפועל מצב שבו האדם פועל בלי "אני"?
אליעד נותן דוגמה שבה האדם צריך להתנהג כמו רובוט - לפעול בלי להזדהות עם עצמו ובלי לחשוב על התוצאות האישיות שלו. בדוגמה זו, רובוט מבצע פעולות באופן אוטומטי, ללא רגשות או מחשבות אישיות. האדם צריך להגיע למצב כזה שהוא לא חושב על עצמו כלל, אלא רק מבצע את מה שצריך באופן אוטומטי.
הוא מסביר שמצב זה דורש להתעלם לחלוטין מהרגשות והתחושות האישיות, ופשוט לבצע פעולות כי זה הדבר שצריך לעשות, ללא קשר למה שמרגישים. המטרה היא להגיע למצב שבו אין "אני" שמנהל את הפעולות, אלא שהפעולות פשוט מתרחשות.
האם ניתן לחזור להיות "אני" לאחר...
- איך לצאת מהאני?
- האם אפשר לדעת משהו בוודאות מוחלטת?
- מה זה לצאת מהשכל?
- כיצד מתרגלים מודעות עצמית?
- מה קורה כשאתה יוצא מהמציאות?
- מה המשמעות של הארה רוחנית?
- מהי מהות הקיום?