10:17חיפוש האמת - מהי האמת? מי אמר אותה? ומה כולם חושבים?
מדוע אנשים לא מתפתחים ולא מוצאים את האמת?
אחד הדברים המרכזיים שעוצרים את ההתפתחות האישית של האדם ומונעים ממנו למצוא את האמת, הוא הנטייה להסתכל על אחרים במקום להסתכל פנימה על עצמו ועל הדברים שנאמרים לו. כאשר מישהו אומר לאדם רעיון או מחשבה, במקום לבדוק בצורה כנה וישירה אם הרעיון הזה נכון או אמיתי, האדם נוטה לבדוק מה אנשים אחרים עושים, אם הם מאמינים ברעיון הזה, ואם הם מיישמים אותו. אליעד כהן מסביר שגישה כזו היא חסרת ערך, משום שהאמת אינה משתנה לפי דעת הרוב או על פי מה שרוב האנשים חושבים. גם אם כל העולם יחד יאמר דבר מסוים, האמת עצמה תישאר האמת ללא שינוי.
למה אנשים שואלים "אם זה נכון למה אף אחד לא עושה את זה"?
אנשים נוטים להשתמש בשאלות כגון "אם זה נכון, למה אף אחד לא עושה את זה?" או "אם זה נכון, למה אחרים חושבים אחרת?" בגלל חוסר כנות וחוסר אמון שלהם בעצמם. כאשר אדם שואל שאלות כאלה, הוא למעשה משקר לעצמו משום שהוא מתחמק מהבדיקה האמיתית והישירה של האמת. הוא עסוק בלשאול שאלות מיותרות על אחרים במקום לבדוק בעצמו את המהות של הדברים שנאמרו לו. השאלה החשובה היחידה היא האם הדבר הזה אמת או לא. שום דבר אחר לא רלוונטי לשאלת האמת.
איך האדם יכול לגלות את האמת?
אליעד כהן מדגיש שהאמת היא משהו שצריך להבין אותו ולא להאמין בו או ליישם אותו. האדם צריך לבדוק ישירות אם הרעיון או המידע שהוצג בפניו הוא אמיתי, ולא להסתמך על אחרים. אמת פירושה הבנה עמוקה של המהות, ולא משנה מה האדם חושב או רוצה, אלא משנה רק מה הוא הבין באמת. כל השאלות האחרות כגון "אם זה נכון מה אני צריך לשנות בעצמי?" או "מה יהיה בעתיד אם זה נכון?" הן מיותרות וחסרות חשיבות, משום שהדבר היחיד שחשוב הוא להבין את האמת עצמה.
האם חשוב מי אמר את האמת?
אנשים רבים עושים טעות חמורה כאשר הם בודקים מי אמר להם דבר מסוים, במקום לבדוק את האמירה עצמה. אליעד כהן מסביר שאין שום חשיבות לתעודות, להסמכות או למעמדו של מי שאמר את הדברים. גם אם אדם מחזיק בתעודות רבות המכריזות עליו כחכם הגדול ביותר, זה חסר משמעות לחלוטין, כיוון שגם אלה שנתנו לו את התעודה צריכים שמישהו יסמיך אותם, וכך הלאה באופן אינסופי. לכן, האדם תמיד צריך לשאול רק שאלה אחת: האם הדבר עצמו אמיתי או לא?
מה המשמעות של לבדוק את האמת ללא קשר למי אמר אותה?
המשמעות של בדיקת האמת בצורה בלתי תלויה במי שאמר אותה, היא לתת יחס זהה לכל אדם באשר הוא - לטיפש ביותר ולחכם ביותר כאחד. כאשר אדם שומע משהו, הוא צריך להיות חשדן באותה המידה כלפי כל דובר - יהיה זה האדם החכם ביותר, המלאך או השטן. אליעד נותן דוגמה קיצונית שבה אם השטן או המשוגע הגדול בעולם אומרים משהו, ברור שהאדם יבדוק את האמירה ולא יאמין ישר לדברים. בדיוק באותו האופן צריך האדם לבדוק את הדברים שנאמרים לו על ידי האדם הטוב ביותר, החכם ביותר, או אפילו אם חתול ברחוב אומר לו משהו. בדיקה זו צריכה להיות אובייקטיבית לחלוטין, ללא קשר לזהות הדובר, לאינטרסים שלו, או למטרות שלו.
מה דוגמת הרעב והאוכל באה להמחיש?
אליעד כהן נותן דוגמה פרקטית להמחיש מדוע הטענה "למה הוא לא עושה את מה שהוא אומר לי?" היא חסרת ערך. אם אדם רעב ואומרים לו שיש מולו אוכל זמין, אך האדם שאמר לו את זה לא אוכל בעצמו, אין לזה שום משמעות. האדם חייב לשאול את עצמו שאלות כמו: האם האוכל בריא? האם הוא מתאים לי? ולא להתייחס למה שהאחר עושה, כי ייתכן שהאחר לא אוכל בגלל סיבות אישיות כמו צום, חוסר תיאבון, או סיבות אחרות שאינן רלוונטיות לאמת הפשוטה שהאוכל נמצא וזמין.
למה אנשים מתמקדים ב"תעודות" במקום במהות הדברים?
הסיבה שאנשים מתמקדים בתעודות ובהסמכות היא משום שהם מעדיפים להסתכל על המעטפת החיצונית, "על הקנקן ולא על מה שיש בתוכו". הם מחפשים אישורים חיצוניים שייתנו להם תחושת ביטחון ואמינות. אבל למעשה, גם התעודה החזקה ביותר חסרת משמעות, כי תמיד אפשר לשאול מי הסמיך את נותן התעודה וכך הלאה. התהליך הזה לעולם לא נגמר, ולכן הוא חסר משמעות לחלוטין.
כיצד אדם יכול לחיות חיים טובים באמת לפי אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, הדרך היחידה לחיות חיים טובים באמת היא להיות כנה ואמיתי עם עצמך. לא להאמין לשום אדם, לא להסתמך על תעודות, לא להיסחף אחרי דעות הרוב, אלא תמיד לבדוק את האמת באופן ישיר ופשוט. כאשר האדם מספיק כנה לבדוק את המהות של הדברים באופן מוחלט, הוא מגלה את האמת האמיתית, ומתוך הגילוי הזה הוא יכול לחיות חיים מלאים וטובים באמת.
אחד הדברים המרכזיים שעוצרים את ההתפתחות האישית של האדם ומונעים ממנו למצוא את האמת, הוא הנטייה להסתכל על אחרים במקום להסתכל פנימה על עצמו ועל הדברים שנאמרים לו. כאשר מישהו אומר לאדם רעיון או מחשבה, במקום לבדוק בצורה כנה וישירה אם הרעיון הזה נכון או אמיתי, האדם נוטה לבדוק מה אנשים אחרים עושים, אם הם מאמינים ברעיון הזה, ואם הם מיישמים אותו. אליעד כהן מסביר שגישה כזו היא חסרת ערך, משום שהאמת אינה משתנה לפי דעת הרוב או על פי מה שרוב האנשים חושבים. גם אם כל העולם יחד יאמר דבר מסוים, האמת עצמה תישאר האמת ללא שינוי.
למה אנשים שואלים "אם זה נכון למה אף אחד לא עושה את זה"?
אנשים נוטים להשתמש בשאלות כגון "אם זה נכון, למה אף אחד לא עושה את זה?" או "אם זה נכון, למה אחרים חושבים אחרת?" בגלל חוסר כנות וחוסר אמון שלהם בעצמם. כאשר אדם שואל שאלות כאלה, הוא למעשה משקר לעצמו משום שהוא מתחמק מהבדיקה האמיתית והישירה של האמת. הוא עסוק בלשאול שאלות מיותרות על אחרים במקום לבדוק בעצמו את המהות של הדברים שנאמרו לו. השאלה החשובה היחידה היא האם הדבר הזה אמת או לא. שום דבר אחר לא רלוונטי לשאלת האמת.
איך האדם יכול לגלות את האמת?
אליעד כהן מדגיש שהאמת היא משהו שצריך להבין אותו ולא להאמין בו או ליישם אותו. האדם צריך לבדוק ישירות אם הרעיון או המידע שהוצג בפניו הוא אמיתי, ולא להסתמך על אחרים. אמת פירושה הבנה עמוקה של המהות, ולא משנה מה האדם חושב או רוצה, אלא משנה רק מה הוא הבין באמת. כל השאלות האחרות כגון "אם זה נכון מה אני צריך לשנות בעצמי?" או "מה יהיה בעתיד אם זה נכון?" הן מיותרות וחסרות חשיבות, משום שהדבר היחיד שחשוב הוא להבין את האמת עצמה.
האם חשוב מי אמר את האמת?
אנשים רבים עושים טעות חמורה כאשר הם בודקים מי אמר להם דבר מסוים, במקום לבדוק את האמירה עצמה. אליעד כהן מסביר שאין שום חשיבות לתעודות, להסמכות או למעמדו של מי שאמר את הדברים. גם אם אדם מחזיק בתעודות רבות המכריזות עליו כחכם הגדול ביותר, זה חסר משמעות לחלוטין, כיוון שגם אלה שנתנו לו את התעודה צריכים שמישהו יסמיך אותם, וכך הלאה באופן אינסופי. לכן, האדם תמיד צריך לשאול רק שאלה אחת: האם הדבר עצמו אמיתי או לא?
מה המשמעות של לבדוק את האמת ללא קשר למי אמר אותה?
המשמעות של בדיקת האמת בצורה בלתי תלויה במי שאמר אותה, היא לתת יחס זהה לכל אדם באשר הוא - לטיפש ביותר ולחכם ביותר כאחד. כאשר אדם שומע משהו, הוא צריך להיות חשדן באותה המידה כלפי כל דובר - יהיה זה האדם החכם ביותר, המלאך או השטן. אליעד נותן דוגמה קיצונית שבה אם השטן או המשוגע הגדול בעולם אומרים משהו, ברור שהאדם יבדוק את האמירה ולא יאמין ישר לדברים. בדיוק באותו האופן צריך האדם לבדוק את הדברים שנאמרים לו על ידי האדם הטוב ביותר, החכם ביותר, או אפילו אם חתול ברחוב אומר לו משהו. בדיקה זו צריכה להיות אובייקטיבית לחלוטין, ללא קשר לזהות הדובר, לאינטרסים שלו, או למטרות שלו.
מה דוגמת הרעב והאוכל באה להמחיש?
אליעד כהן נותן דוגמה פרקטית להמחיש מדוע הטענה "למה הוא לא עושה את מה שהוא אומר לי?" היא חסרת ערך. אם אדם רעב ואומרים לו שיש מולו אוכל זמין, אך האדם שאמר לו את זה לא אוכל בעצמו, אין לזה שום משמעות. האדם חייב לשאול את עצמו שאלות כמו: האם האוכל בריא? האם הוא מתאים לי? ולא להתייחס למה שהאחר עושה, כי ייתכן שהאחר לא אוכל בגלל סיבות אישיות כמו צום, חוסר תיאבון, או סיבות אחרות שאינן רלוונטיות לאמת הפשוטה שהאוכל נמצא וזמין.
למה אנשים מתמקדים ב"תעודות" במקום במהות הדברים?
הסיבה שאנשים מתמקדים בתעודות ובהסמכות היא משום שהם מעדיפים להסתכל על המעטפת החיצונית, "על הקנקן ולא על מה שיש בתוכו". הם מחפשים אישורים חיצוניים שייתנו להם תחושת ביטחון ואמינות. אבל למעשה, גם התעודה החזקה ביותר חסרת משמעות, כי תמיד אפשר לשאול מי הסמיך את נותן התעודה וכך הלאה. התהליך הזה לעולם לא נגמר, ולכן הוא חסר משמעות לחלוטין.
כיצד אדם יכול לחיות חיים טובים באמת לפי אליעד כהן?
לפי אליעד כהן, הדרך היחידה לחיות חיים טובים באמת היא להיות כנה ואמיתי עם עצמך. לא להאמין לשום אדם, לא להסתמך על תעודות, לא להיסחף אחרי דעות הרוב, אלא תמיד לבדוק את האמת באופן ישיר ופשוט. כאשר האדם מספיק כנה לבדוק את המהות של הדברים באופן מוחלט, הוא מגלה את האמת האמיתית, ומתוך הגילוי הזה הוא יכול לחיות חיים מלאים וטובים באמת.
- איך לדעת מהי האמת?
- מדוע אנשים מחפשים אישורים חיצוניים?
- האם הרוב תמיד צודק?
- למה אנשים לא מאמינים באמת?
- איך להתמקד במהות הדברים?
- מהי המשמעות של אמת אובייקטיבית?
אחד הדברים שעוצרים את ההתפתחות של האדם, שהאדם במקום להסתכל על עצמו הוא מסתכל על אנשים אחרים ובמקום להסתכל על מה שאמרו לו הוא מסתכל על מי שאמר לו.
אדם הולך לכל מיני רעיונות כדי להרגיש טוב. הוא נתקל ברעיון כלשהו ומתחיל להתבונן בו, אחד הדברים שעוצרים את האדם כאשר הוא נתקל ברעיון האם הם מיישמים את הרעיון הזה, זה בסדר שהאדם יבדוק מה האחרים עושים. ברגע שמישהו אומר תיאוריה האם אנשים מאמינים בזה? מה הסיבה שחושבים שזה נכון / לא נכון. האמת לא תשתנה בגלל שאנשים חושבים אחרת.
אדם לא מספיק כנה שאומירם לו משהו שואל אם זה נכון למה אחרים עושים ככה, האם זה נכון למה אף אחד לא חושב ככה? אדם משקר את עצמו. אם זה נכון, למה אף אחד לא חושב ככה. שקרן עונה כך במקום להסתכל על המהות, אומר הם חושבים כך וכך. אם הדבר נכון מה זה משנה מה כולם עושים? זה שכולם לא חושבים משהו זה לא אומר שזה שקר. השאלה היחידה שצריכה להישאל האם הדבר אמיתי. כל שאר השאלות אם זה אמת למה אנשים לא חושבים כך? כל השאלות האפשריות הן מיותרות. האמת היא דבר שצריך לדעת אותו.
יכול להיות אחרי שהאדם יודע את האמת אדם יחשוב בצורה מסויימת. אמת פירושו הבנה. זה לא משנה שום דבר משנה מה הבנת.
אדם צריך להתבונן בדבר אחד האם זה אמת. כל שאר הדברים לא רלוונטיים לגבי העניין.
יש היבט נוסף שמישהו מספר לאדם משהו אדם שהוא מסכן והוא משקר את עצמו ברגע שאומר לו משהו הוא בודק האם האדם עושה את זה? כל מיני שאלות מטופשות. אם עכשיו אתה רעב. ומישהו אומר יש מולך אוכל, והוא גם רעב ולא אוכל. מה זה עניינך מה שאדם אחר עושה? מה זה עניינך מה אדם אחר עושה? שאדם אומר לך משהו תבדוק האם הדבר נכון. לא משנה התעודה שלו, כל הדברים חסרי משמעות.
אנשים מסתכלים על הקנקן ולא על מה שיש בו. מה התעודה שלו, מי נתן לו הסמכה?
נניח שיש לאדם תעודה שאמרו לו 300 פרופסרים שהוא החכם בעולם, גם מקור החוזק של התעודה צריך תעודה. מי הסמיך אותך? מי הסמיך את מי שהסמיך אותו? אדם צריך לשאול את עצמו האם הדבר אמיתי או לא? תשאל את עצמך האם זה אמת? אתה צריך לבדוק אם הדבר הזה אמת. נכון שאם האדם לא מקיים את מה שהוא אומר אתה צריך להיות עירני. כאשר בא לדוגמה החכם הגדול בעולם, לא משנה מי, אתה צריך להיות חשדן. צריך לבדוק כל דבר ודבר.
אותו חוסר אמון שיש לאדם כלפי המשוגע הגדול בעולם אותו חוסר אמון מוחלט צריך שיהיה לו כלפי החכם בעולם. לא משנה מי אמר לך, משנה מה אמרו לך. כאשר נוכל אומר משהו האם תבדוק את מה שהוא אומר? כן בין כך ובין כך לתת את היחס לאדם שאתה בטוח שהוא רוצה לעשות לך טוב. כל טריליון תעודות על הקיר, תתייחס לדברים על עצמם ולא על הלבושים החיצוניים, הוא מגלה את האמת האמיתית וחי חיים טובים באמת.
אדם הולך לכל מיני רעיונות כדי להרגיש טוב. הוא נתקל ברעיון כלשהו ומתחיל להתבונן בו, אחד הדברים שעוצרים את האדם כאשר הוא נתקל ברעיון האם הם מיישמים את הרעיון הזה, זה בסדר שהאדם יבדוק מה האחרים עושים. ברגע שמישהו אומר תיאוריה האם אנשים מאמינים בזה? מה הסיבה שחושבים שזה נכון / לא נכון. האמת לא תשתנה בגלל שאנשים חושבים אחרת.
אדם לא מספיק כנה שאומירם לו משהו שואל אם זה נכון למה אחרים עושים ככה, האם זה נכון למה אף אחד לא חושב ככה? אדם משקר את עצמו. אם זה נכון, למה אף אחד לא חושב ככה. שקרן עונה כך במקום להסתכל על המהות, אומר הם חושבים כך וכך. אם הדבר נכון מה זה משנה מה כולם עושים? זה שכולם לא חושבים משהו זה לא אומר שזה שקר. השאלה היחידה שצריכה להישאל האם הדבר אמיתי. כל שאר השאלות אם זה אמת למה אנשים לא חושבים כך? כל השאלות האפשריות הן מיותרות. האמת היא דבר שצריך לדעת אותו.
יכול להיות אחרי שהאדם יודע את האמת אדם יחשוב בצורה מסויימת. אמת פירושו הבנה. זה לא משנה שום דבר משנה מה הבנת.
אדם צריך להתבונן בדבר אחד האם זה אמת. כל שאר הדברים לא רלוונטיים לגבי העניין.
יש היבט נוסף שמישהו מספר לאדם משהו אדם שהוא מסכן והוא משקר את עצמו ברגע שאומר לו משהו הוא בודק האם האדם עושה את זה? כל מיני שאלות מטופשות. אם עכשיו אתה רעב. ומישהו אומר יש מולך אוכל, והוא גם רעב ולא אוכל. מה זה עניינך מה שאדם אחר עושה? מה זה עניינך מה אדם אחר עושה? שאדם אומר לך משהו תבדוק האם הדבר נכון. לא משנה התעודה שלו, כל הדברים חסרי משמעות.
אנשים מסתכלים על הקנקן ולא על מה שיש בו. מה התעודה שלו, מי נתן לו הסמכה?
נניח שיש לאדם תעודה שאמרו לו 300 פרופסרים שהוא החכם בעולם, גם מקור החוזק של התעודה צריך תעודה. מי הסמיך אותך? מי הסמיך את מי שהסמיך אותו? אדם צריך לשאול את עצמו האם הדבר אמיתי או לא? תשאל את עצמך האם זה אמת? אתה צריך לבדוק אם הדבר הזה אמת. נכון שאם האדם לא מקיים את מה שהוא אומר אתה צריך להיות עירני. כאשר בא לדוגמה החכם הגדול בעולם, לא משנה מי, אתה צריך להיות חשדן. צריך לבדוק כל דבר ודבר.
אותו חוסר אמון שיש לאדם כלפי המשוגע הגדול בעולם אותו חוסר אמון מוחלט צריך שיהיה לו כלפי החכם בעולם. לא משנה מי אמר לך, משנה מה אמרו לך. כאשר נוכל אומר משהו האם תבדוק את מה שהוא אומר? כן בין כך ובין כך לתת את היחס לאדם שאתה בטוח שהוא רוצה לעשות לך טוב. כל טריליון תעודות על הקיר, תתייחס לדברים על עצמם ולא על הלבושים החיצוניים, הוא מגלה את האמת האמיתית וחי חיים טובים באמת.