9:36הפכים מתאחדים - איך ההפכים הם אחד - האם ואיך זה אפשרי?
איך יכול להיות שכל ההפכים הם אחד?
אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן מתייחס אליהם הוא הרעיון של אחדות ההפכים. לדבריו, כאשר האדם מתבונן לעומק על המציאות, הוא מגלה שכל ההפכים השונים זה מזה במהותם, הם למעשה אחד. אבל נשאלת השאלה כיצד ייתכן הדבר? כיצד אפשרי שכל ההפכים הם אחד אם אנחנו רואים בעיניים שלנו בבירור הבדלים וניגודים?
אליעד מסביר שהשאלה הזו היא תוצאה של המגבלה השכלית שלנו. השאלה "איך יכול להיות שכל ההפכים אחד?" היא בעצם שאלה סובייקטיבית ולא אובייקטיבית, משום שהיא נובעת רק מחוסר היכולת של השכל האנושי לתפוס דבר והיפוכו באותו זמן ומקום. הוא מדגים זאת בטענה שהאדם לא יכול להבין בשכל שלו שימינה ושמאלה יכולים להיות באותו מקום ובאותו זמן, או גם במקומות שונים בו זמנית.
הבעיה המרכזית היא שהאדם מניח מראש את המגבלה של שכלו כאמת מוחלטת, וכשהוא לא מצליח להבין דבר והיפוכו, הוא שולל אוטומטית את האפשרות הזאת. לכן, במקום לשאול "איך יכול להיות שההפכים הם אחד?", הוא ממליץ לשאול "האם ההפכים באמת הם אחד?" בצורה כזו, האדם לא מניח מראש שמדובר בדבר בלתי אפשרי, אלא שואל שאלה פתוחה יותר, וכך מאפשר לעצמו לחקור את המציאות מעבר למגבלות התפישה שלו.
כיצד משתחררים מהמגבלות של השכל?
לפי אליעד, כאשר האדם מחפש אמת מוחלטת, הוא חייב להיות מוכן להטיל ספק בכל דבר, אפילו בדברים שנחשבים "פרות קדושות". הפרה הקדושה הגדולה ביותר בעיני האדם היא השכל שלו עצמו. אליעד טוען שבסופו של דבר, כל האנשים בעולם, גם אלו שמכריזים שהם מאמינים בדברים נגד השכל, מסתמכים בסופו של דבר על טיעונים שכליים. כאשר מישהו מאמין בדבר שנראה לא שכלי, זה משום שיש לו הסבר שכלי מדוע להאמין בדבר זה ולא בדבר אחר.
לכן, הצעד הראשון הוא להודות במגבלות השכל ולשאול שאלות אמיתיות בלי לפחד שאין להן תשובה שכלית מיידית. כאשר האדם אינו יכול להבין דבר מה בשכל, עליו להיות ישר מספיק כדי לומר "אני לא יודע", ולא לשלול באופן מיידי דברים רק משום שהם לא נתפסים בשכלו.
מה המשמעות האמיתית של "להיות אמיתי עם עצמך"?
להיות אמיתי עם עצמך, לפי אליעד, פירושו להודות בכך שהשאלה שלך היא סובייקטיבית ולא אובייקטיבית. כלומר, להודות בכך שיש דברים שהשכל שלך אינו מסוגל להבין, וזה לא אומר שהדברים הללו אינם נכונים. במקום לנסות להתאים את המציאות למגבלת התפיסה שלך, אתה צריך להרחיב את התפיסה שלך או לפחות לא לשלול אפשרויות שאינך מבין. זהו שלב קריטי בדרך לגילוי אחדות ההפכים.
איך אפשר להגיע לחוויה של אחדות ההפכים באופן אישי?
כדי להגיע להבנה ולהכרה שההפכים הם אחד באופן ממשי, אליעד ממליץ על תהליך אינטנסיבי של חקירה עצמית. האדם צריך לשאול את עצמו על כל טענה, על כל דעה, על כל עמדה - "למה הוא חושב כך ולא אחרת?", ולהמשיך לשאול זאת שוב ושוב בצורה בלתי מתפשרת. לדוגמה:
מדוע כל הדתות והאמונות הן תלויות שכל?
אליעד מבהיר שכל הדתות והכתות בעולם, גם אם הן לכאורה שונות או הפוכות זו לזו, תלויות בסופו של דבר באמונה בשכל. האדם, גם כשהוא אומר שהוא מאמין נגד השכל, משתמש בשכלו כדי להצדיק מדוע עליו להאמין במה שלכאורה נוגד את ההיגיון. לכן, האדם, בלי לשים לב, עובד את השכל שלו כאלוהים. לדעתו, ההבנה האמיתית של המציאות נמצאת מעבר לשכל, והאדם שמחפש אמת מוחלטת חייב להכיר במגבלת השכל ולהיות מוכן לקבל שאולי האמת היא מעבר למה שהוא מסוגל לתפוס בהיגיון הרגיל שלו.
מהי התועלת של ראיית אחדות ההפכים בחיי האדם?
כאשר האדם מגיע להבנה פנימית אמיתית של אחדות ההפכים, הוא חווה שלווה פנימית עמוקה, משום שהוא מבין שכל דבר שמתרחש במציאות, כל סתירה וכל ניגוד, הם חלק מאותה מציאות אחת ויחידה. ההכרה הזו יוצרת באדם קבלה של המציאות כמו שהיא, ללא התנגדות, ומכאן נובעים חיים טובים ומלאים יותר.
לסיכום, הדרך לחוות שהכל אחד היא לשאול שאלות באופן פתוח ואמיתי, ללא פחד להטיל ספק גם בדברים שנראים כמובנים מאליהם. מי שיתמיד בדרך הזו, יגיע להבנה המוחלטת שהכל אחד ממש, מעבר למגבלת השכל, וזו האמת העמוקה ביותר על המציאות.
אחד הנושאים המרכזיים שאליעד כהן מתייחס אליהם הוא הרעיון של אחדות ההפכים. לדבריו, כאשר האדם מתבונן לעומק על המציאות, הוא מגלה שכל ההפכים השונים זה מזה במהותם, הם למעשה אחד. אבל נשאלת השאלה כיצד ייתכן הדבר? כיצד אפשרי שכל ההפכים הם אחד אם אנחנו רואים בעיניים שלנו בבירור הבדלים וניגודים?
אליעד מסביר שהשאלה הזו היא תוצאה של המגבלה השכלית שלנו. השאלה "איך יכול להיות שכל ההפכים אחד?" היא בעצם שאלה סובייקטיבית ולא אובייקטיבית, משום שהיא נובעת רק מחוסר היכולת של השכל האנושי לתפוס דבר והיפוכו באותו זמן ומקום. הוא מדגים זאת בטענה שהאדם לא יכול להבין בשכל שלו שימינה ושמאלה יכולים להיות באותו מקום ובאותו זמן, או גם במקומות שונים בו זמנית.
הבעיה המרכזית היא שהאדם מניח מראש את המגבלה של שכלו כאמת מוחלטת, וכשהוא לא מצליח להבין דבר והיפוכו, הוא שולל אוטומטית את האפשרות הזאת. לכן, במקום לשאול "איך יכול להיות שההפכים הם אחד?", הוא ממליץ לשאול "האם ההפכים באמת הם אחד?" בצורה כזו, האדם לא מניח מראש שמדובר בדבר בלתי אפשרי, אלא שואל שאלה פתוחה יותר, וכך מאפשר לעצמו לחקור את המציאות מעבר למגבלות התפישה שלו.
כיצד משתחררים מהמגבלות של השכל?
לפי אליעד, כאשר האדם מחפש אמת מוחלטת, הוא חייב להיות מוכן להטיל ספק בכל דבר, אפילו בדברים שנחשבים "פרות קדושות". הפרה הקדושה הגדולה ביותר בעיני האדם היא השכל שלו עצמו. אליעד טוען שבסופו של דבר, כל האנשים בעולם, גם אלו שמכריזים שהם מאמינים בדברים נגד השכל, מסתמכים בסופו של דבר על טיעונים שכליים. כאשר מישהו מאמין בדבר שנראה לא שכלי, זה משום שיש לו הסבר שכלי מדוע להאמין בדבר זה ולא בדבר אחר.
לכן, הצעד הראשון הוא להודות במגבלות השכל ולשאול שאלות אמיתיות בלי לפחד שאין להן תשובה שכלית מיידית. כאשר האדם אינו יכול להבין דבר מה בשכל, עליו להיות ישר מספיק כדי לומר "אני לא יודע", ולא לשלול באופן מיידי דברים רק משום שהם לא נתפסים בשכלו.
מה המשמעות האמיתית של "להיות אמיתי עם עצמך"?
להיות אמיתי עם עצמך, לפי אליעד, פירושו להודות בכך שהשאלה שלך היא סובייקטיבית ולא אובייקטיבית. כלומר, להודות בכך שיש דברים שהשכל שלך אינו מסוגל להבין, וזה לא אומר שהדברים הללו אינם נכונים. במקום לנסות להתאים את המציאות למגבלת התפיסה שלך, אתה צריך להרחיב את התפיסה שלך או לפחות לא לשלול אפשרויות שאינך מבין. זהו שלב קריטי בדרך לגילוי אחדות ההפכים.
איך אפשר להגיע לחוויה של אחדות ההפכים באופן אישי?
כדי להגיע להבנה ולהכרה שההפכים הם אחד באופן ממשי, אליעד ממליץ על תהליך אינטנסיבי של חקירה עצמית. האדם צריך לשאול את עצמו על כל טענה, על כל דעה, על כל עמדה - "למה הוא חושב כך ולא אחרת?", ולהמשיך לשאול זאת שוב ושוב בצורה בלתי מתפשרת. לדוגמה:
- אם מישהו אומר "יש חיים", לשאול "למה הוא אומר שיש חיים?"
- אם מישהו אחר אומר "אין חיים", לשאול "למה הוא אומר שאין חיים?"
- לקחת כל טיעון, כל דעה מנוגדת, ולשאול שוב ושוב - אולי דווקא ההפך הוא הנכון?
מדוע כל הדתות והאמונות הן תלויות שכל?
אליעד מבהיר שכל הדתות והכתות בעולם, גם אם הן לכאורה שונות או הפוכות זו לזו, תלויות בסופו של דבר באמונה בשכל. האדם, גם כשהוא אומר שהוא מאמין נגד השכל, משתמש בשכלו כדי להצדיק מדוע עליו להאמין במה שלכאורה נוגד את ההיגיון. לכן, האדם, בלי לשים לב, עובד את השכל שלו כאלוהים. לדעתו, ההבנה האמיתית של המציאות נמצאת מעבר לשכל, והאדם שמחפש אמת מוחלטת חייב להכיר במגבלת השכל ולהיות מוכן לקבל שאולי האמת היא מעבר למה שהוא מסוגל לתפוס בהיגיון הרגיל שלו.
מהי התועלת של ראיית אחדות ההפכים בחיי האדם?
כאשר האדם מגיע להבנה פנימית אמיתית של אחדות ההפכים, הוא חווה שלווה פנימית עמוקה, משום שהוא מבין שכל דבר שמתרחש במציאות, כל סתירה וכל ניגוד, הם חלק מאותה מציאות אחת ויחידה. ההכרה הזו יוצרת באדם קבלה של המציאות כמו שהיא, ללא התנגדות, ומכאן נובעים חיים טובים ומלאים יותר.
לסיכום, הדרך לחוות שהכל אחד היא לשאול שאלות באופן פתוח ואמיתי, ללא פחד להטיל ספק גם בדברים שנראים כמובנים מאליהם. מי שיתמיד בדרך הזו, יגיע להבנה המוחלטת שהכל אחד ממש, מעבר למגבלת השכל, וזו האמת העמוקה ביותר על המציאות.
- איך ייתכן שההפכים מתאחדים?
- האם המציאות היא אחדות ההפכים?
- כיצד להטיל ספק בשכל?
- מהי משמעות האמת המוחלטת?
- איך להשתחרר ממגבלות התפיסה?
- למה כל הדתות תלויות בשכל?
הפכים מתאחדים - איך ההפכים הם אחד - האם ואיך זה אפשרי?
הפעם נדבר על אחדות ההפכים, ומה זאת אומרת אחדות ההפכים?
מה זה כל ההפכים אחד?
ואם כל ההפכים אחד, וכולם מסכימים לדוגמא על אותו הדבר, אז איך זה שכולם רוצים אחרת?
ואם אדם יהיה אמיתי עם עצמו, ויבדוק איך זה שמאחדות יכול להיות ריבוי
השאלה נובעת רק מחוסר היכולת של האדם להבין שדבר והיפוכו קיימים בו זמנית באותו מקום
או אי אפשר בשכל לחשוב שגם ימינה וגם שמאלה נמצאים גם בשני מקומות, ובמקום אחד בו זמנית.
והדרך של האדם לקבל תשובה לשאלה הזו, איך יכול להיות שכל ההפכים אחד.
הוא צריך להיות ישר ואמיתי עם עצמו, ושיבין שהשאלה היא סובייקטיבית, כי האדם לא יכול להבין בשכל שלו, ולא מסוגל לחשוב שימינה ושמאלה נמצאים במקום אחד ובשני מקומות יחד.
ועל האדם לא להניח הנחה שהשכל שלו מבין הכל, אם הוא לא יכול לקלוט שההפכים אחד, זה שהשכל לא מצליח להבין, זה לא אומר שברמה אובייקטיבית זה יכול להיות ככה.
וצריך לשאול האם ההפכים הם באמת אחד, במקום לשאול איך?
תשאל האם זה באמת יכול להיות, ללא המגבלה של השכל.
כאשר האדם מחפש את האמת, הוא לא צריך להגביל את המציאות רק לפי מה שהוא מבין.
עליך לנסות להבין את האמת, לא לפי הבנת השכל המוגבל. ושונה, מהתפישה הרגילה שלך
תשאל את עצמך, אולי ההפך זה הנכון?
אולי הדבר שבשכל שלי אי אפשר להבין, אולי הוא הנכון.
וכל הדתות והכתות והאנשים בעולם, משתחווים לשכל שלהם, וגם מי שיגיד שזה לא נכון
הוא יסביר לך על האמונה שלו עם טיעון שכלי.
בסופו של דבר האדם משתחווה לשכל שלו.
ועל האדם שמחפש את האמת, לא לפחד לשחוט פרות קדושות, ולהטיל ספק בכל דבר.
ואם נטיל ספק, איך נדע בעצם שזו האמת?
קודם כל חפש אותה באופן אובייקטיבי, שאל שאלות, וזכותך להגיד שאתה לא יודע
תגיד לפחות את האמת, גם אם לא הבנת, ומאחר שדבר לא לוגי גם יכול להיות
אז תגיד שאתה לא יודע, אל תשלול את זה לחלוטין.
ומי שיחפש את האמת בראש פתוח, בסופו של דבר הוא כן יבין שהכל אחד!
שככה זה ולא אחרת
ושהכל ישות אחת, הכל באותו זמן ומקום, גם ההפכים, וכל שאלה שנשאלת
תתקבל תשובה שהכל אחדות.
ועל האדם, כדי להגיע לשם, צריך לשאול, אולי ההפך הוא הנכון? ושוב לשאול, אולי ההפך הוא הנכון?
ועל ידי השאלות הללו עד הסוף, ולא יפחד לשאול
הוא יחווה שמחויב המציאות הוא אחד ממש.
הפעם נדבר על אחדות ההפכים, ומה זאת אומרת אחדות ההפכים?
מה זה כל ההפכים אחד?
ואם כל ההפכים אחד, וכולם מסכימים לדוגמא על אותו הדבר, אז איך זה שכולם רוצים אחרת?
ואם אדם יהיה אמיתי עם עצמו, ויבדוק איך זה שמאחדות יכול להיות ריבוי
השאלה נובעת רק מחוסר היכולת של האדם להבין שדבר והיפוכו קיימים בו זמנית באותו מקום
או אי אפשר בשכל לחשוב שגם ימינה וגם שמאלה נמצאים גם בשני מקומות, ובמקום אחד בו זמנית.
והדרך של האדם לקבל תשובה לשאלה הזו, איך יכול להיות שכל ההפכים אחד.
הוא צריך להיות ישר ואמיתי עם עצמו, ושיבין שהשאלה היא סובייקטיבית, כי האדם לא יכול להבין בשכל שלו, ולא מסוגל לחשוב שימינה ושמאלה נמצאים במקום אחד ובשני מקומות יחד.
ועל האדם לא להניח הנחה שהשכל שלו מבין הכל, אם הוא לא יכול לקלוט שההפכים אחד, זה שהשכל לא מצליח להבין, זה לא אומר שברמה אובייקטיבית זה יכול להיות ככה.
וצריך לשאול האם ההפכים הם באמת אחד, במקום לשאול איך?
תשאל האם זה באמת יכול להיות, ללא המגבלה של השכל.
כאשר האדם מחפש את האמת, הוא לא צריך להגביל את המציאות רק לפי מה שהוא מבין.
עליך לנסות להבין את האמת, לא לפי הבנת השכל המוגבל. ושונה, מהתפישה הרגילה שלך
תשאל את עצמך, אולי ההפך זה הנכון?
אולי הדבר שבשכל שלי אי אפשר להבין, אולי הוא הנכון.
וכל הדתות והכתות והאנשים בעולם, משתחווים לשכל שלהם, וגם מי שיגיד שזה לא נכון
הוא יסביר לך על האמונה שלו עם טיעון שכלי.
בסופו של דבר האדם משתחווה לשכל שלו.
ועל האדם שמחפש את האמת, לא לפחד לשחוט פרות קדושות, ולהטיל ספק בכל דבר.
ואם נטיל ספק, איך נדע בעצם שזו האמת?
קודם כל חפש אותה באופן אובייקטיבי, שאל שאלות, וזכותך להגיד שאתה לא יודע
תגיד לפחות את האמת, גם אם לא הבנת, ומאחר שדבר לא לוגי גם יכול להיות
אז תגיד שאתה לא יודע, אל תשלול את זה לחלוטין.
ומי שיחפש את האמת בראש פתוח, בסופו של דבר הוא כן יבין שהכל אחד!
שככה זה ולא אחרת
ושהכל ישות אחת, הכל באותו זמן ומקום, גם ההפכים, וכל שאלה שנשאלת
תתקבל תשובה שהכל אחדות.
ועל האדם, כדי להגיע לשם, צריך לשאול, אולי ההפך הוא הנכון? ושוב לשאול, אולי ההפך הוא הנכון?
ועל ידי השאלות הללו עד הסוף, ולא יפחד לשאול
הוא יחווה שמחויב המציאות הוא אחד ממש.