4:28למה לעשות דברים? לא מוצא עניין בדברים, למה ללכת לעבוד? למה לעשות משהו? בשביל מה לעשות משהו? למה לא להתאבד? מה משמעות החיים? בשביל מה לחיות? מה טוב בחיים? בשביל מה להתאמץ? למה לקום בבוקר?
למה בכלל לקום בבוקר לעבודה?
אדם שואל "למה בכלל לקום בבוקר לעבודה, בשביל מה להתאמץ, מה זה נותן לי בכלל?" כאשר שאלה כזו עולה, היא מייצגת תחושה עמוקה של חוסר משמעות וחוסר מוטיבציה בחיים. האדם מתקשה להבין את הערך או התועלת במאמץ שהוא משקיע. בכל תשובה אפשרית לשאלות מסוג זה קיימת מלכודת: כל סיבה שתינתן תוביל מיד לשאלה נוספת "ומה התועלת בכך?". למשל, אם התשובה תהיה "כדי לממש את עצמך", התגובה תהיה "ולמה אני צריך לממש את עצמי?", וכך הלאה. האדם נמצא במצב בו אף תשובה לא נתפסת אצלו כבעלת משמעות מספקת.
מהי המלכודת בשאלה "בשביל מה לעשות משהו"?
המלכודת בשאלה "בשביל מה לעשות משהו?" היא שכל תשובה מובילה מיד לשאלה חדשה. למשל, אם אומרים לו "כדי שיהיה לך טוב", הוא מיד יאמר "ולמה אני צריך שיהיה לי טוב?". זה מעגל אינסופי של שאלות ותשובות שאינן מספקות את האדם. זה מצב בו הוא לכאורה אינו מוצא משמעות או סיבה מספיק טובה לכלום, אך כאן קיימת נקודה קריטית וחשובה: עצם השאלה נובעת מכך שלאדם רע. אם לא היה לו רע, הוא לא היה מחפש סיבות לפעול ולא היה שואל "בשביל מה?". השאלה היא ביטוי לחוסר שביעות הרצון שלו מהמצב הקיים.
למה אדם שטוען שאין סיבה לעשות כלום, עדיין מרגיש רע?
כשמישהו אומר "אני לא מבין למה אני צריך לעבוד, אין לזה משמעות בשבילי", ניתן לשאול אותו שאלה חשובה: "האם העבודה עצמה עושה לך רע?". סביר מאוד שהוא יגיד "כן, רע לי, אני סובל כשאני עובד". למה חשוב לשים לב לזה? כי אם הוא אומר שהפעילות עצמה גורמת לו לסבל, הרי שהוא בהכרח כן מייחס משמעות למשהו בחיים, כי לא ניתן להרגיש רע ללא השוואה לדבר אחר שנחשב לטוב. לדוגמה, אם אדם אומר "קשה לי בעבודה כי אני מתעייף, כי זה מאמץ גדול מדי, כי זה בזבוז זמן", פירוש הדבר שבעיניו יש מצב טוב יותר, למשל מנוחה, חוסר מאמץ, או ניצול טוב יותר של הזמן.
כיצד מחשבה שמשהו הוא רע, מוכיחה שיש משמעות לחיים?
כדי להרגיש שרע לנו, אנו חייבים להאמין שיש משהו טוב יותר. למשל, אדם שמרגיש שרע לו בעבודה כי הוא "מבזבז את הזמן", מוכיח שבשבילו קיים מצב שבו הוא אינו מבזבז את הזמן, וזה מצב טוב עבורו. בעצם, בכל פעם שאדם חש אי נחת או כאב ממשהו, זה מעיד שהוא מאמין שקיים מצב טוב יותר, בעל משמעות רבה יותר עבורו. אילו לא הייתה משמעות לשום דבר, לא ניתן היה לחוש רע משום דבר.
מה אפשר לומר לאדם שלא מוצא משמעות בשום דבר?
כאשר אדם אומר "בשביל מה לי לעשות משהו?" אפשר לשאול אותו האם העשייה עצמה גורמת לו סבל או רק שהוא לא מוצא משמעות בעשייה זו. כמעט תמיד האדם יענה שהוא סובל מהעשייה. אם הוא היה נמצא במצב שבו הוא פשוט לא מוצא סיבה אבל גם לא סובל, הרי שהיה במצב נייטרלי וטוב יחסית. אך אם הוא אומר "זה עושה לי רע", פירוש הדבר שיש לו מחשבה על מצב טוב יותר, מצב של חוסר סבל או של שמחה כלשהי. מכאן ניתן להסיק שכן קיימת עבורו משמעות מסוימת לחיים, והוא פשוט אינו מודע לה או לא מייחס לה מספיק חשיבות.
כיצד ניתן לצאת ממצב של חוסר משמעות וחוסר רצון לפעול?
אם אדם מודה שהוא סובל או מרגיש רע, הפתרון עבורו הוא לברר לעומק מהו הדבר שהוא תופס כטוב ושאליו הוא רוצה להגיע. עליו לשאוף להשיג את אותו מצב טוב. אם הוא יחליט לוותר על המצב הטוב הזה, הוא גם לא ירגיש יותר סבל מהעשייה הנוכחית. למשל, אם העבודה קשה לו כי הוא מאמין שנוחות או פנאי הם מצב טוב יותר, יש לו שתי אפשרויות:
איך להתייחס לתחושת חוסר המשמעות בחיים?
אין תשובה מוחלטת לשאלה "בשביל מה לעבוד?", וגם לא לשאלה "בשביל מה לחיות?". השאלות האלה תמיד יהיו חסרות תשובה מוחלטת, כי משמעות היא תמיד יחסית למשהו. כשאדם אומר שאין משמעות לכלום, כדאי להצביע בפניו על כך שעצם הסבל שלו מוכיח שהוא כן מאמין שיש משמעות כלשהי למשהו, אחרת לא היה מרגיש סבל בכלל. כאשר האדם מודע לכך, הוא יכול להתחיל לפעול מתוך הבנת הערך היחסי שהוא מעניק לדברים בחייו.
מה הקשר בין תחושת רע למטרות בחיים?
קשר ישיר מתקיים בין תחושת רע לבין מטרות בחיים. תחושת הרע מעידה באופן ישיר על קיומן של מטרות שהאדם אינו משיג. אילו לא היו לאדם מטרות או רצונות, לא היה קיים סבל כלל. תחושת הסבל או אי שביעות הרצון מצביעה על מטרות נסתרות או גלויות שהאדם מחזיק בהן. זיהוי אותן מטרות יכול לסייע לאדם לצאת מהמלכודת של תחושת חוסר משמעות.
אדם שואל "למה בכלל לקום בבוקר לעבודה, בשביל מה להתאמץ, מה זה נותן לי בכלל?" כאשר שאלה כזו עולה, היא מייצגת תחושה עמוקה של חוסר משמעות וחוסר מוטיבציה בחיים. האדם מתקשה להבין את הערך או התועלת במאמץ שהוא משקיע. בכל תשובה אפשרית לשאלות מסוג זה קיימת מלכודת: כל סיבה שתינתן תוביל מיד לשאלה נוספת "ומה התועלת בכך?". למשל, אם התשובה תהיה "כדי לממש את עצמך", התגובה תהיה "ולמה אני צריך לממש את עצמי?", וכך הלאה. האדם נמצא במצב בו אף תשובה לא נתפסת אצלו כבעלת משמעות מספקת.
מהי המלכודת בשאלה "בשביל מה לעשות משהו"?
המלכודת בשאלה "בשביל מה לעשות משהו?" היא שכל תשובה מובילה מיד לשאלה חדשה. למשל, אם אומרים לו "כדי שיהיה לך טוב", הוא מיד יאמר "ולמה אני צריך שיהיה לי טוב?". זה מעגל אינסופי של שאלות ותשובות שאינן מספקות את האדם. זה מצב בו הוא לכאורה אינו מוצא משמעות או סיבה מספיק טובה לכלום, אך כאן קיימת נקודה קריטית וחשובה: עצם השאלה נובעת מכך שלאדם רע. אם לא היה לו רע, הוא לא היה מחפש סיבות לפעול ולא היה שואל "בשביל מה?". השאלה היא ביטוי לחוסר שביעות הרצון שלו מהמצב הקיים.
למה אדם שטוען שאין סיבה לעשות כלום, עדיין מרגיש רע?
כשמישהו אומר "אני לא מבין למה אני צריך לעבוד, אין לזה משמעות בשבילי", ניתן לשאול אותו שאלה חשובה: "האם העבודה עצמה עושה לך רע?". סביר מאוד שהוא יגיד "כן, רע לי, אני סובל כשאני עובד". למה חשוב לשים לב לזה? כי אם הוא אומר שהפעילות עצמה גורמת לו לסבל, הרי שהוא בהכרח כן מייחס משמעות למשהו בחיים, כי לא ניתן להרגיש רע ללא השוואה לדבר אחר שנחשב לטוב. לדוגמה, אם אדם אומר "קשה לי בעבודה כי אני מתעייף, כי זה מאמץ גדול מדי, כי זה בזבוז זמן", פירוש הדבר שבעיניו יש מצב טוב יותר, למשל מנוחה, חוסר מאמץ, או ניצול טוב יותר של הזמן.
כיצד מחשבה שמשהו הוא רע, מוכיחה שיש משמעות לחיים?
כדי להרגיש שרע לנו, אנו חייבים להאמין שיש משהו טוב יותר. למשל, אדם שמרגיש שרע לו בעבודה כי הוא "מבזבז את הזמן", מוכיח שבשבילו קיים מצב שבו הוא אינו מבזבז את הזמן, וזה מצב טוב עבורו. בעצם, בכל פעם שאדם חש אי נחת או כאב ממשהו, זה מעיד שהוא מאמין שקיים מצב טוב יותר, בעל משמעות רבה יותר עבורו. אילו לא הייתה משמעות לשום דבר, לא ניתן היה לחוש רע משום דבר.
מה אפשר לומר לאדם שלא מוצא משמעות בשום דבר?
כאשר אדם אומר "בשביל מה לי לעשות משהו?" אפשר לשאול אותו האם העשייה עצמה גורמת לו סבל או רק שהוא לא מוצא משמעות בעשייה זו. כמעט תמיד האדם יענה שהוא סובל מהעשייה. אם הוא היה נמצא במצב שבו הוא פשוט לא מוצא סיבה אבל גם לא סובל, הרי שהיה במצב נייטרלי וטוב יחסית. אך אם הוא אומר "זה עושה לי רע", פירוש הדבר שיש לו מחשבה על מצב טוב יותר, מצב של חוסר סבל או של שמחה כלשהי. מכאן ניתן להסיק שכן קיימת עבורו משמעות מסוימת לחיים, והוא פשוט אינו מודע לה או לא מייחס לה מספיק חשיבות.
כיצד ניתן לצאת ממצב של חוסר משמעות וחוסר רצון לפעול?
אם אדם מודה שהוא סובל או מרגיש רע, הפתרון עבורו הוא לברר לעומק מהו הדבר שהוא תופס כטוב ושאליו הוא רוצה להגיע. עליו לשאוף להשיג את אותו מצב טוב. אם הוא יחליט לוותר על המצב הטוב הזה, הוא גם לא ירגיש יותר סבל מהעשייה הנוכחית. למשל, אם העבודה קשה לו כי הוא מאמין שנוחות או פנאי הם מצב טוב יותר, יש לו שתי אפשרויות:
- לשאוף להגיע לאותו מצב טוב (נוחות, מנוחה).
- לוותר לחלוטין על השאיפה לנוחות, וכך העבודה לא תיתפס עוד כרעה.
איך להתייחס לתחושת חוסר המשמעות בחיים?
אין תשובה מוחלטת לשאלה "בשביל מה לעבוד?", וגם לא לשאלה "בשביל מה לחיות?". השאלות האלה תמיד יהיו חסרות תשובה מוחלטת, כי משמעות היא תמיד יחסית למשהו. כשאדם אומר שאין משמעות לכלום, כדאי להצביע בפניו על כך שעצם הסבל שלו מוכיח שהוא כן מאמין שיש משמעות כלשהי למשהו, אחרת לא היה מרגיש סבל בכלל. כאשר האדם מודע לכך, הוא יכול להתחיל לפעול מתוך הבנת הערך היחסי שהוא מעניק לדברים בחייו.
מה הקשר בין תחושת רע למטרות בחיים?
קשר ישיר מתקיים בין תחושת רע לבין מטרות בחיים. תחושת הרע מעידה באופן ישיר על קיומן של מטרות שהאדם אינו משיג. אילו לא היו לאדם מטרות או רצונות, לא היה קיים סבל כלל. תחושת הסבל או אי שביעות הרצון מצביעה על מטרות נסתרות או גלויות שהאדם מחזיק בהן. זיהוי אותן מטרות יכול לסייע לאדם לצאת מהמלכודת של תחושת חוסר משמעות.
- למה לקום בבוקר לעבודה?
- למה החיים מרגישים חסרי משמעות?
- למה לעבוד אם אין לי חשק?
- מה הטעם בחיים?
- איך למצוא משמעות בחיים?
- למה לא להתאבד?
- למה לעשות משהו בכלל?
עכשיו בא בן אדם ואומר בשביל מה לי לקום בבוקר לעבודה מה זה נותן לי בשביל מה להתאמץ מה זה נותן ומה זה נותן לי, נכון אז מה אומרים לו מה המלכודת פה הוא אומר לך אני לא מבין בשביל מה אני חי בשביל מה אני עובד, בשביל מה אני עושה את זה בשביל מה אני עושה את הדברים האלה, עכשיו מה המלכודת שיש לנו פה שכל דבר שאתה תגיד לו זה בשביל משהו הוא יגיד לך וזה בשביל מה, נכון תגיד לו "בשביל זה" הוא יגיד לך "וזה בשביל מה, בשביל לממש את עצמך, בשביל מה אני צריך לממש את עצמי, בשביל שיהיה לי טוב בשביל מה אני צריך שיהיה לי טוב מה אני צריך את זה בכלל".
נכון אז קודם כל יש לנו פה מלכודת עכשיו מה אנחנו יודעים אבל שאם לא היה לו רע הוא לא היה שואל בשביל מה, נכון אבל שימו לב למשהו מעניין כשמישהו אומר "בשביל מה לי לעשות למה אני צריך לעבוד לא מבין בכלל בשביל מה לי ללכת לעבוד" מה אפשר לשאול אותו "תגיד לי אתה לא מבין בשביל מה ללכת לעבוד" הוא יגיד "לא, לא מבין, אתה חושב שיצא לך משהו מללכת לעבוד" הוא יגיד "לא אני לא מבין מה יוצא לי מזה בכלל, אבל תגיד לי משהו ואם אתה הולך לעבוד זה גם עושה לך רע? כן זה גם עושה לי רע, למה זה עושה לך רע? כי..." ואז מביא סיבה "כי אני זה קשה לי כי פה כי שם".
עכשיו שימו לב אם הוא אמר שכשהוא הולך לעבוד זה עושה לו רע סימן שיש לו מטרה בשביל מה לעבוד, אתם הבנתם את זה מה את הבנת?
ש: כן בטח.
אליעד: מה אתה הבנת?
ש: כי יש לו כי.
אליעד: לא אתה הבנת מה אני אמרתי בא בן אדם אומר "אני לא מבין בכלל בשביל מה לי לעבוד בשביל מה זה ובשביל מה זה" עכשיו אין תשובה לשאלה בשביל מה לעבוד אין תשובה מוחלטת לשאלה הזאת אין תשובה בשביל מה לחיות אין תשובה, "תגיד אבל קשה לך" הוא אומר "כן קשה לי" עכשיו אם הוא אומר "כן קשה לי" זה אומר בוודאות שהוא חושב שיש סיבה למה לעשות דברים.
ש: נכון.
אליעד: למה?
ש: כי אם הוא אומר אני לא עושה את זה כי זה וזה אז הוא עושה את זה כדי לקבל את ההפך של זה.
אליעד: יפה זה לא בדיוק בא נחדד את זה בא נחדד כאילו מה שאמרת זה נכון אבל לא ניסחת את זה מדויק, זאת אומרת כזה דבר בן אדם שאומר "בשביל מה לי לעשות ובשביל מה לי לעשות" מה הוא בעצם אומר לך הוא אומר לך "תקשיב כל מה שתגיד לי אין לזה משמעות, אוקי אתה מבחינתך אין לזה משמעות" הוא אומר "לא אין משמעות אין משמעות" אבל אם אין שום משמעות בעיניך לשום דבר אם שום דבר בעיניך הוא לא בעל ערך אז אתה גם לא יכול להרגיש רע משום דבר כי טוב ורע זה רק ביחס למשהו, אם נגיד בן אדם אומר אני לא רוצה שיכאב לי אוקי אז אם משהו מגדיל את הסיכוי שיכאב לי זה רע ואם הוא מקטין את הסיכוי שיכאב לי זה טוב נגיד.
אבל אם בן אדם אומר "תקשיב כל דבר" נגיד שאני אגיד לו "אתה יודע למה אתה עובד כי אם אתה תעבוד יהיה לך כסף ואז אתה לא תהיה רעב ואז לא יכאב לך" הוא יגיד "טוב מה אכפת לי אם יכאב לי, אוקי מבחינתך אין משמעות לכלום כאילו שום דבר הוא לא מטרה ראויה בפני עצמה? לא שום דבר הוא לא מטרה ראויה בפני עצמה, אוקי תגיד לי ולעבוד עושה לך רע? כן עושה לי רע, למה עושה לך רע?" עכשיו כדי להרגיש רע צריך להיות שיש משהו שאתה חושב שהוא טוב שביחס אליו זה רע.
אם אתה אומר "רע לי כי אני מבזבז את הזמן שלי, ולמה לבזבז את הזמן מה זאת אומרת לבזבז את הזמן מה אכפת לך? כי אני מתאמץ כי אני עייף, אז מה זאת אומרת מה אכפת לך שאתה עייף כי אם אין משמעות לכלום גם זה לא משנה אם אתה עייף או לא עייף זה לא משנה שום דבר", זאת אומרת אם אתה אומר רע לי כי משהו זאת אומרת שיש לך בראש מחשבה שמשהו טוב אם משהו טוב אז ביחס אליו תמשיך לעשות את הפעולות.
הבנו יש המון פרספקטיבות אבל תזכרו כשמישהו אומר בשביל מה לעשות משהו אפשר לשאול אותו "תגיד וזה גם רע לך לעשות את זה או רק אתה לא יודע בשביל מה" עכשיו מאה אחוז שהוא יגיד "רע לי לעשות את זה", מאה אחוז שהוא לא יבוא מתוך מקום שאומר "אתה יודע לא רע לי לעשות את זה אבל כאילו אין לי רצון לעשות את זה" כי אם הוא היה במצב כזה מצבו היה טוב כי אז הוא היה בא נייטרלי אבל רוב הסיכויים שהוא יגיד רע לי, למה רע לך כי יכול להיות לך רע רק אם אתה חושב שיש משהו טוב אז תגיד לי מה טוב לך ואז תשאף להשיג את הטוב ואם אתה תוותר על הטוב הזה שעושה לך את הרע גם לא יהיה לך רע להמשיך ללכת לעבוד.
נכון אז קודם כל יש לנו פה מלכודת עכשיו מה אנחנו יודעים אבל שאם לא היה לו רע הוא לא היה שואל בשביל מה, נכון אבל שימו לב למשהו מעניין כשמישהו אומר "בשביל מה לי לעשות למה אני צריך לעבוד לא מבין בכלל בשביל מה לי ללכת לעבוד" מה אפשר לשאול אותו "תגיד לי אתה לא מבין בשביל מה ללכת לעבוד" הוא יגיד "לא, לא מבין, אתה חושב שיצא לך משהו מללכת לעבוד" הוא יגיד "לא אני לא מבין מה יוצא לי מזה בכלל, אבל תגיד לי משהו ואם אתה הולך לעבוד זה גם עושה לך רע? כן זה גם עושה לי רע, למה זה עושה לך רע? כי..." ואז מביא סיבה "כי אני זה קשה לי כי פה כי שם".
עכשיו שימו לב אם הוא אמר שכשהוא הולך לעבוד זה עושה לו רע סימן שיש לו מטרה בשביל מה לעבוד, אתם הבנתם את זה מה את הבנת?
ש: כן בטח.
אליעד: מה אתה הבנת?
ש: כי יש לו כי.
אליעד: לא אתה הבנת מה אני אמרתי בא בן אדם אומר "אני לא מבין בכלל בשביל מה לי לעבוד בשביל מה זה ובשביל מה זה" עכשיו אין תשובה לשאלה בשביל מה לעבוד אין תשובה מוחלטת לשאלה הזאת אין תשובה בשביל מה לחיות אין תשובה, "תגיד אבל קשה לך" הוא אומר "כן קשה לי" עכשיו אם הוא אומר "כן קשה לי" זה אומר בוודאות שהוא חושב שיש סיבה למה לעשות דברים.
ש: נכון.
אליעד: למה?
ש: כי אם הוא אומר אני לא עושה את זה כי זה וזה אז הוא עושה את זה כדי לקבל את ההפך של זה.
אליעד: יפה זה לא בדיוק בא נחדד את זה בא נחדד כאילו מה שאמרת זה נכון אבל לא ניסחת את זה מדויק, זאת אומרת כזה דבר בן אדם שאומר "בשביל מה לי לעשות ובשביל מה לי לעשות" מה הוא בעצם אומר לך הוא אומר לך "תקשיב כל מה שתגיד לי אין לזה משמעות, אוקי אתה מבחינתך אין לזה משמעות" הוא אומר "לא אין משמעות אין משמעות" אבל אם אין שום משמעות בעיניך לשום דבר אם שום דבר בעיניך הוא לא בעל ערך אז אתה גם לא יכול להרגיש רע משום דבר כי טוב ורע זה רק ביחס למשהו, אם נגיד בן אדם אומר אני לא רוצה שיכאב לי אוקי אז אם משהו מגדיל את הסיכוי שיכאב לי זה רע ואם הוא מקטין את הסיכוי שיכאב לי זה טוב נגיד.
אבל אם בן אדם אומר "תקשיב כל דבר" נגיד שאני אגיד לו "אתה יודע למה אתה עובד כי אם אתה תעבוד יהיה לך כסף ואז אתה לא תהיה רעב ואז לא יכאב לך" הוא יגיד "טוב מה אכפת לי אם יכאב לי, אוקי מבחינתך אין משמעות לכלום כאילו שום דבר הוא לא מטרה ראויה בפני עצמה? לא שום דבר הוא לא מטרה ראויה בפני עצמה, אוקי תגיד לי ולעבוד עושה לך רע? כן עושה לי רע, למה עושה לך רע?" עכשיו כדי להרגיש רע צריך להיות שיש משהו שאתה חושב שהוא טוב שביחס אליו זה רע.
אם אתה אומר "רע לי כי אני מבזבז את הזמן שלי, ולמה לבזבז את הזמן מה זאת אומרת לבזבז את הזמן מה אכפת לך? כי אני מתאמץ כי אני עייף, אז מה זאת אומרת מה אכפת לך שאתה עייף כי אם אין משמעות לכלום גם זה לא משנה אם אתה עייף או לא עייף זה לא משנה שום דבר", זאת אומרת אם אתה אומר רע לי כי משהו זאת אומרת שיש לך בראש מחשבה שמשהו טוב אם משהו טוב אז ביחס אליו תמשיך לעשות את הפעולות.
הבנו יש המון פרספקטיבות אבל תזכרו כשמישהו אומר בשביל מה לעשות משהו אפשר לשאול אותו "תגיד וזה גם רע לך לעשות את זה או רק אתה לא יודע בשביל מה" עכשיו מאה אחוז שהוא יגיד "רע לי לעשות את זה", מאה אחוז שהוא לא יבוא מתוך מקום שאומר "אתה יודע לא רע לי לעשות את זה אבל כאילו אין לי רצון לעשות את זה" כי אם הוא היה במצב כזה מצבו היה טוב כי אז הוא היה בא נייטרלי אבל רוב הסיכויים שהוא יגיד רע לי, למה רע לך כי יכול להיות לך רע רק אם אתה חושב שיש משהו טוב אז תגיד לי מה טוב לך ואז תשאף להשיג את הטוב ואם אתה תוותר על הטוב הזה שעושה לך את הרע גם לא יהיה לך רע להמשיך ללכת לעבוד.