🖨פחד לסבול, חרדה בלתי נסבלת, סבל ממושך, סבל נצחי, סבל מתמשך, סבל בלתי נסבל, סבל בחייםובו יתבאר העניין, שלפעמים האדם מפחד להגיע למצב של סבל מתמשך שהוא לא יוכל לעמוד בו. והכוונה היא, שלפעמים האדם סובל מאיזה דבר, והוא מפחד ונמצא בחרדה, מכך שהסבל הזה ימשך לנצח ולא יגמר לעולם. והאדם מפחד להגיע למצב של סבל בלתי נסבל. והשאלה היא, כיצד להתמודד, עם פחד מפני סבל ממושך בלתי נסבל?
והתשובה לכך, נובעת מהבנת המנגנון של הסבל האנושי. ומי שמבין את המנגנון של הסבל האנושי, הוא יודע שהאדם לא צריך לפחד מפני סבל ממושך וסבל בלתי נסבל. ולמה? כי התודעה של האדם, יש לה גבול, כמה היא מסוגלת לסבול. והאדם לעולם לא יסבול, מעבר למה שהוא מסוגל לסבול. ואם האדם סובל בעוצמה כלשהי, זה רק משום שהוא מסוגל לסבול בעוצמה הזאת.
והכוונה היא, שבכל דבר שיש בעולם, יש בו גם יתרון וגם חיסרון כלשהו. והאדם מסוגל לסבול מכל דבר שהוא בכל עוצמה שהיא, כל זמן שהוא גם מוצא בו יתרון כלשהו ודבר טוב כלשהו. ולא בהכרח, שהאדם מודע לדבר הטוב שהוא מוצא בסבל שלו. אלא שמספיק שבתת המודע של האדם, הוא חושב שיש דבר טוב בסבל שלו, וזה גורם לכך, שהאדם בעצם גם ירצה את הסבל שלו, ובכך הוא נותן אישור לסבל שלו, להיות נסבל ולהישאר ולגרום לו לסבול.
אבל, החוקים של הסבל הם, שכאשר האדם סובל מאיזה דבר, והסבל מגיע לרמה של 100%, דהיינו, שהאדם כבר לא מוצא שום דבר חיובי וטוב, בסבל הרע שיש לו בחיים, אז תכף ומיד כאשר האדם כבר ב 100% לא רוצה את הסבל שלו, אז הסבל הזה מתבטל מהאדם. ולמה ברגע שהאדם מתנגד לסבל שלו ב 100% אז הסבל שלו מתבטל?
משום שהתודעה של האדם, לא מסוגלת לחוות דבר שהיא שונאת אותו ב 100%. וכאשר האדם שונא איזה דבר בשנאה מושלמת, דהיינו, שהוא רואה בו רק רע, בלי שום טוב בכלל, אז באותו הרגע, התודעה של האדם, כבר לא מסוגלת להכיל בתוכה את המחשבה על אותו הדבר הרע. ואז ממילא התודעה כבר לא חווה יותר את אותו הדבר הרע, שאין בו שום דבר טוב מבחינתה.
וכיו"ב ברמה הפיזית ניתן לראות, שיש לאדם "סף כאב" מסוים, שברגע שהאדם עובר אותו, אז הוא מאבד את ההכרה שלו. דהיינו, שברגע שהרע שהאדם חווה, עובר סף וגבול כלשהו, אז באותו הרגע, או שהוא נפסק, או שהאדם מפסיק להיות מודע לאותו כאב. אבל הכאב שאינו נסבל והאדם שלא יכול לסבול את הכאב, אינם יכולים להתקיים ביחד.
ולכן, ראשית כל יש להבין, כי קיים גם גבול לסבל שהתודעה של האדם מסוגלת לסבול. והגבול הוא כאשר האדם לא מוצא שום דבר טוב, בסבל שלו. כי כל זמן שהאדם אפילו בתת המודע שלו, מוצא איזה דבר טוב בסבל שלו, אז התודעה שלו עדיין מסוגלת להמשיך לחוות את הסבל. כי היא נקשרת אל הסבל, בגלל הדבר הטוב שהתודעה מוצאת בו. אבל ברגע שהתודעה כבר לא מוצאת שום דבר טוב באותו סבל, באותו הרגע היא כבר לא חושבת עליו יותר, והוא לא מציק לה יותר.
ולכן, כאשר האדם סובל מאיזה דבר, וכאשר האדם מפחד מכך שהסבל שלו יתגבר ושהכאב שלו יתגבר לעוצמה בלתי נסבלת, על האדם לדעת, שהוא לא צריך להיות בחרדה או לפחד, מכך שהסבל יגיע לעוצמה בלתי נסבלת. ולמה?
כי הסבל שיש לאדם, הוא בהחלט יכול להתגבר. וכאשר הסבל של האדם מתגבר, אז האדם תמיד בסופו של דבר, מתרגל אליו. כי האדם מתרגל לכל דבר. ולא משנה כמה הסבל הוא קשה, האדם מתרגל לכל דבר. ונכון שזה לא בבת אחת, אבל אם הסבל מתגבר, ורמת הסבל נשארת קבועה, אז האדם גם יכול להתרגל לאותה רמת סבל קבועה. ולאו דווקא להתרגל בשלמות, אלא שהאדם לומד לחיות עם כל רמה של סבל, כל זמן שהיא קבועה.
והאדם, הוא לא מפחד מכך שהסבל שלו יתגבר, ושהוא יתרגל אליו, אלא האדם מפחד, מכך שהסבל שלו יתגבר, וימשיך להתגבר וימשיך להתגבר שוב פעם, ויהיה בלתי נסבל בשום צורה שהיא. והאדם מפחד מכך, שבכל פעם שהוא ינסה להתרגל לסבל שלו, הסבל שלו ימשיך להתגבר, והוא יסבול יותר ויותר בלי סוף. דהיינו, האדם מפחד לסבול סבל נצחי, ומפחד שהסבל שלו יימשך לנצח. כי כאשר האדם מתרגל לסבל, זה כבר לא ממש סבל. והאדם מפחד...
אושר, לא רוצה לסבול, לשאול מעומק הלב, התאמה בין הבנה לחוויה, למה אתה לא רוצה לסבול? מהו סבל מוחלט? לא רוצה להרגיש רע, אושר אמיתי, איך להיות מאושר? התמודדות עם כאב, להרגיש טובאושר, לא רוצה לסבול, לשאול מעומק הלב, התאמה בין הבנה לחוויה, למה אתה לא רוצה לסבול? מהו סבל מוחלט? לא רוצה להרגיש רע, אושר אמיתי, איך להיות מאושר? התמודדות עם כאב, להרגיש טוב... לא רוצה לסבול, לשאול מעומק הלב, התאמה בין הבנה לחוויה, למה אתה לא רוצה לסבול? מהו סבל מוחלט? לא רוצה להרגיש רע, אושר אמיתי, איך להיות מאושר? התמודדות עם כאב, להרגיש טוב מהו סבל מוחלט וכיצד אפשר להתמודד איתו? בהרצאה ... טוב ורע, תוך שמירה על גישה פילוסופית עמוקה. עיקר השיחה התמקד בהבנה של הסבל המוחלט ומדוע אנו לא רוצים לסבול, עם דגש על הקשר בין הרצון להימנע מהסבל לבין המחשבות שלנו. מהו הסבל המוחלט ומה הקשר בין רצון להימנע ממנו? האם התמודדות עם סבל יכולה לשנות ... לחקור את מקור הסבל ולהבין מה באמת גורם לו, כדי לשחרר את המחשבות שגורמות לכאב. מהי המחשבה שגורמת לנו לסבול? כיצד מחשבה של אני לא רוצה לסבול בעצם יוצרת סבל נוסף? הסיבה המרכזית לסבל טמונה במחשבה אני לא רוצה לסבול. אליעד כהן הציע כי המחשבה הזו משמשת כאויב פנימי, שגורם לסבל מיותר. המחשבה הזו לא רק מביאה את האדם למצב של התנגדות למציאות, אלא היא עצמה ... לשחרר את המחשבה הזו, אלא לחקור אותה לעומק, להבין את מקורה ולראות מה היא מייצגת. השאלה למה אני לא רוצה לסבול? היא שאלה שמניעה את האדם לחקור את שורש הכאב, ולפעמים התשובה שתתגלם עשויה להוביל לשחרור מהסבל. האם ניתן לשחרר את המחשבה על הסבל או יש צורך ... מהו התהליך שבו ניתן להילחם במחשבה שמובילה לסבל? אליעד כהן הציע שתי דרכים להתייחס למחשבה אני לא רוצה לסבול: 1. זלזול מוחלט - אם אתה זולל את המחשבה ומפסיק להתייחס אליה, הסבל ייעלם. 2. כבוד מוחלט - אם אתה מכבד את המחשבה ומבין את השורש שלה, תוכל ... נובע מכך שהאדם מרגיש מגבלה, לא נהנה מהדברים, ולא רוצה את המציאות כפי שהיא. כיצד המחשבה אני לא רוצה לסבול הופכת לאויב העיקרי? יש דוגמה של אדם שמישהו מרביץ לו. אם הוא שואל את המרביץ למה אתה מרביץ לי?, ונתקל בתשובה של לא יודע, ברור שזה לא מתקבל על הדעת. באותה צורה, יש מישהו בתוכך (המחשבה שאומרת אני לא רוצה לסבול) שמכאיב לך. אם לא היתה המחשבה הזאת, לא היה כאב. למעשה, המחשבה אני לא רוצה לסבול היא כמו אויב שמרביץ לך, כי היא יוצרת התנגדות למציאות. כאשר היא מופיעה, נוצר סבל. אם תמחק את המחשבה הזאת, לא תוכל יותר לסבול. למה לא תמיד אפשר פשוט לשחרר את המחשבה? האדם מבקש לשחרר את המחשבה הזאת של אני לא רוצה לסבול. אבל לפי ההסבר, המטרה אינה לבטל אותה ישירות, אלא לחקור אותה לעומק. חשוב להתייחס בכובד ראש לשאלה למה אני לא רוצה לסבול?. יש שתי אפשרויות התייחסות למחשבה אני לא רוצה לסבול: זלזול מוחלט: אם באמת מזלזלים בה עד הסוף, אז לא נוצרת שום התנגדות, והסבל איננו. כבוד מוחלט: אם כבר מכבדים את המחשבה אני לא רוצה לסבול, צריך לחקור אותה לעומק, להבין מי שלח אותה, למה היא שם, מה השורש שלה. בשני המקרים, יש לנקוט גישה קיצונית באחד הכיוונים כדי לראות תוצאות ממשיות. למה דווקא שאלה כמו למה אני לא רוצה לסבול היא אחת השאלות הרציניות ביותר? השואל מתאר תחושת בלבול ולא יודע לתת הסבר מדויק לסיבה שהוא לא רוצה לסבול. מוצע לו לקחת את השאלה הזאת ברצינות עצומה, כי היא שאלת מפתח שיכולה לשנות לגמרי את תפיסת הסבל. ייתכן שגילוי הסיבה יוביל דווקא לסבל גדול יותר, כי האדם יבין שיש לו סיבה טובה לא לרצות לסבול, ואז יתנגד עוד יותר לסבל. ומצד שני, יכול להיות שיגלה שהסיבה היא סתם, ואז ישתחרר לגמרי מהסבל. הרעיון המרכזי הוא שהאדם לא יודע מראש איזו ... מגיע למקום שבו שום דבר לא מספק אותו. דווקא במצב הזה, האדם עלול להתעקש ולחקור את השאלה למה אני לא רוצה לסבול? עד הסוף. מי שמסוגל לסבול כמה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה, יכול להגיע למצב שבו הוא אלוהים מבחינת חוויה, משום שהוא חופשי מהתלות ברצון שלא לסבול. לכן, סבל גדול עשוי להיות מנוע רב עוצמה לחקירה פנימית. כיצד ניתן לחקור בצורה מעשית את השאלה למה אני לא רוצה לסבול? ישנה הצעה מעשית: לרשום על דף את כל הדברים שגורמים לך להרגיש רע באמת. להתבונן בהם ולשאול: למה אני לא רוצה לסבול את הדבר הזה?. להרגיש את הסבל תוך כדי השאלה, ולא להסתפק בתשובה אינטלקטואלית שטחית. אפשר גם לבצע פעולה פיזית כמו לנכש עשבים, ובזמן העבודה להתרכז בשאלה למה אני לא רוצה לסבול?, מתוך הרגשת הסבל עצמה. כך אפשר להגיע לתובנות עמוקות יותר. ככל שמתעמקים בשאלה, היא הופכת משמעותית יותר, והתשובה שמתגלה יכולה להיות משנה חיים, לטוב או לרע. האם ניתן להגיע למצב של אני רוצה לסבול? אחת האפשרויות הקיצוניות היא לברר, האם אפשר לשנות את הגישה לאני כן רוצה לסבול? יש דוגמה: האם אי פעם אמרת, למה שאני לא ארצה לסבול? בא לי לסבול היום, לא סובל מספיק?. המטרה היא להראות שההיפוך הקיצוני הזה גם הוא אפשרי, ושהחקירה בשאלת הרצון יכולה להוביל למקומות בלתי צפויים. בסופו של ... וגם לעומק החקירה, עד שנחשפות התשובות העמוקות ביותר. כיצד מסכמים את המסר המרכזי? המחשבה אני לא רוצה לסבול היא שורש הכאב, כי היא יוצרת התנגדות למציאות. מומלץ לחקור בכנות וביסודיות מדוע לא רוצים
אושר, איזה שאלה לשאול, סוגים של שאלות, לשאול שאלות, למה רע לי? אז מה אם רע לי, למה אתה לא רוצה לסבול? איך להיות מאושר? איך נוצר סבל? למה אני סובל? למה יש רע בעולם? מודעות עצמיתאושר, איזה שאלה לשאול, סוגים של שאלות, לשאול שאלות, למה רע לי? אז מה אם רע לי, למה אתה לא רוצה לסבול? איך להיות מאושר? איך נוצר סבל? למה אני סובל? למה יש רע בעולם? מודעות עצמית... איזה שאלה לשאול, סוגים של שאלות, לשאול שאלות, למה רע לי? אז מה אם רע לי, למה אתה לא רוצה לסבול? איך להיות מאושר? איך נוצר סבל? למה אני סובל? למה יש רע בעולם? מודעות עצמית מה ההבדל בין השאלות למה אני סובל ו - למה אני לא רוצה לסבול? במהלך ההרצאה, אליעד כהן מתאר את ההבדל המשמעותי בין שתי שאלות מרכזיות שמעסיקות את האדם בעת חוויית סבל. השאלה הראשונה היא למה אני סובל? והשנייה היא למה אני לא רוצה לסבול? שאלות אלו מובילות לתובנות שונות ... ממנו. לדוגמה, אם אדם רעב ושואל את עצמו למה אני סובל מזה?, השאלה מניחה שהרעב הוא רע, והמטרה היא להימנע ממנו. לעומת זאת, השאלה השנייה, למה אני לא רוצה לסבול?, שואלת את האדם למה הוא מתנגד למצב ... את האדם להטיל ספק בשורש ההתנגדות שלו לסבל, ומובילה אותו לחפש סיבות עמוקות יותר מדוע הוא לא מוכן לקבל את המציאות כפי שהיא. כיצד השאלה למה אני לא רוצה לסבול משנה את גישת האדם לסבל? אליעד מציין כי כשאדם שואל למה אני לא רוצה לסבול?, הוא לא רק מתמודד עם הצורה של ... אליו. מה זה אני? איך השאלות הללו מובילות לתובנות לגבי האני? שאלה נוספת שמעלה אליעד היא שאלה על האני - מי מחליט מה אני רוצה? שאלות כמו למה אני לא רוצה לסבול? ו מה זה אני? מובילות לתובנות ... את השאלות הללו, הוא מתחיל להבין שהרצונות וההעדפות שלו אינם מחויבים, ושהם יכולים להיות נתונים לשינוי. השאלה מי אמר שאני רוצה את זה? או מי אמר שאני צריך לסבול? פותחת בפני האדם אפשרות להתבונן על ... פשוטות, אך הן מאפשרות לאדם להבין את עצמו בצורה יותר מלאה ומחוברת. מה זה להטיל ספק? איך להיות מאושר? למה אני סובל? מהו סבל? מודעות עצמית למה אני לא רוצה לסבול? אליעד: יש שני סוגי שאלות, האחת, למה אני סובל? והשנייה, למה אני לא רוצה לסבול? מה ההבדל? ברגע שאדם אומר, רע לי ... או, אז מה אם רע לי? אלו שתי שאלות שונות שמובילות למסקנות אחרות. לדוגמה, אני רעב, למה אני סובל מזה? עכשיו, למה אני סובל מזה, יכול להוביל, שאני לא חייב לסבול מזה. אתה מבין שלסבול זה רע, אבל השאלה היא, למה אני סובל ולא נהנה מזה? כשאדם אומר, למה אני סובל ממשהו, הוא אומר, לסבול זה רע, לסבול אני לא רוצה וזה מחויב, עכשיו השאלה האם אני חייב לסבול מזה או לא לסבול מזה. אבל מחויב שלסבול זה רע. אבל יש שאלה עמוקה מכיוון אחר, מי אמר שלסבול זה רע? למה אני לא רוצה להרגיש רע? ... יותר למות ברעב. אחד הפחדים המרכזיים בחיים של האדם, שהוא מפחד למות ברעב. אתה אומר, מקסימום לא יהיה לי מה לאכול, אני יושב תחת העץ עד שאמות. אם לא אכפת לך לסבול, אתה תחווה חוויה אחרת. שאלה: מה זה ... אתה שואל, האם רעב זה טוב אולי זה לא משנה? אבל רע זה רע. רעב אמנם זה רע, אבל אז מה אם אתה רעב? תבין, שהסבל זה לא רק בגלל הצורות, אלא בגלל שאתה לא רוצה לסבול. תשאל, למה אני לא רוצה לסבול, מה יש לי? בעצם לשאול, למה אני לא רוצה לסבול? זה מוביל לשאלה יותר בסיסית, למה אני רוצה? למה אני? מה זה אני? יש כאן מסלול, לא קופצים לאין הבדל. השאלה, אני לא רוצה לסבול, מובילה לשאלה, מי מחליט לי מה אני רוצה? זה מוביל לשאלות בסיסיות יותר. מה ההבדל, שאם אתה תשאל למה אני לא רוצה לסבול, שכאשר תגיע לשאלות הפנימיות, אז ...
בודהיזם, אכזריות לא אנושית, צמחונות, רחמנות, להתאכזר, התעללות בבעלי חיים, בודהה, אכזריות לשמה, ליהנות מהסבל, אכילת בשר, אלימות, נהנה לסבול, רוצה לסבול, לאהוב את הרע, לרצות להרגיש רע... לא אנושית, צמחונות, רחמנות, להתאכזר, התעללות בבעלי חיים, בודהה, אכזריות לשמה, ליהנות מהסבל, אכילת בשר, אלימות, נהנה לסבול, רוצה לסבול, לאהוב את הרע, לרצות להרגיש רע למה אנשים מתנגדים לאכזריות לשמה? אליעד כהן מסביר שבדרך כלל, כאשר מדברים על נושאים כמו צמחונות ואכזריות כלפי בעלי חיים, הוויכוח המקובל הוא האם ... שהבריאה היא שלמה בגלל האכזריות עצמה, אז תוכל להזדהות עם אלוהים ולהגיע לשלמות פנימית. מה ההבדל בין ליהנות מהסבל לבין פשוט לסבול? אליעד מסביר שליהנות ולסבול אלו הגדרות בתוך עולם של נפרדות. במצב של אחדות מוחלטת, אין הנאה ואין סבל. השאלה היא האם בתוך הנפרדות אתה מסוגל להחליט באופן מודע שאתה רוצה לסבול, ושהסבל לא ינהל אותך. לדוגמה, כאשר מישהו נכנס בך בכביש, אתה יכול לומר לעצמך איזה חיים קשים, למה זה קורה לי? או איזה כיף שרע לי. החופש האמיתי הוא היכולת שלך לבחור בין שתי ... הוא סבל. זה לא רק שאני לא סובל, זה לא רק שאני נהנה מהסבל כי הוא מביא לי תועלת כל שהיא, זה גם אני נהנה מהסבל כי אני נהנה לסבול. שאלה: מה זה נותן? אליעד: כי זה הדבר היחיד שמאפשר לך לחוות שאתה בוחר להיות קיים. לבחור להיות קיים פירושו לבחור לסבול. יש, אני חייב להיות קיים, תן לי את הכפתור ואני יעלם. יש, אני בוחר להיות קיים, אני בוחר לצמצם את עצמי, אני בוחר להפוך את עצמי לנכה, אני בוחר ליצור עבור עצמי חוויית חיסרון. ... לא בוחר, אלא נדפקתי. אבל מהיבט אחר אני בוחר להיות קיים. אני בוחר להיות קיים, פירושו שאני בוחר להתאכזר לעצמי, גורם לעצמי לסבול, כי ככה אני רוצה מבלי שזה מביא לי כל תועלת. כשאני אומר אני, אני מתכוון לאלוהים, אני אלוהים, לא חסר לי כלום, ואני לוקח את עצמי ומחלק את עצמי לאין סוף חלקים, שכול חלק יהיה חסר ... צריך לברוא את העולם? ולכן האדם הרוחני לא באמת מקבל את הקיום של עצמו. שאלה: מה הכוונה של, ליהנות מהסבל? אליעד: ליהנות ולסבול זה בתוך הגדרות, באחד אין הנאה ואין סבל. אם עכשיו אלוהים מתקשר ושואל אותך, האם אתה רוצה להיעלם תוך שלוש דקות, מה היית אומר? אני היית אומר, מה שאתה רוצה מקובל עלי. יש אחד ... רוחנית, הייתי אומר לך, לך עשה זאת. אני לא חושב שתגיע להארה רוחנית דרך זה, כי יש דברים הרבה יותר קשים מזה, כמו לדוגמה לסבול, כמו לדוגמה להעלים את עצמך. גם אני לא חושב שאתה מסוגל לגרום לעצמך ליהנות ממשהו שאתה עושה אותו. כי זה שאתה עושה אותו זה לא אומר שאתה נהנה ממנו, אתה יכול לעשות ולסבול מזה. אין קשר בין החוויה של ההנאה לעשייה. אם תתבונן בתוכך על תהליכים רגשיים, תראה שבתוכך אתה מסוגל להתאכזר, לרחם, זוהי התבוננות פנימית, זה לא תעשה משהו. שאלה: איך אדע זאת? ... יום אתה לא חי בפרספקטיבה הזאת, יש גם את הנושא של לרחם, אפשר להגיד שאלוהים ברא את העולם מתוך רחמנות, הוא אמר שהוא מוכן לסבול סבל אין סופי כדי שיצא מזה משהו טוב, למשל. אפשר להגיד שהוא כל כך ריחם על הניפרדות, שהוא היה מוכן לברוא אותה ולסבול לנצח, למרות שזה לא מביא לו שום תועלת. אז זה שיא הרחמנות. השאלה היא, האם אתה בוחר להגיד זה טוב או רע, או שאתה חייב להגיד שזה טוב או רע. אם נקצין את זה, אפשר להגיד שזה לא ... עושה עכשיו. ההקצנה היא שיש אפשרות שאני אגיד לו לעשות רעש כדי שזה יפריע לי. אם אתה יצאת החוצה אתה יכול לחוות שאתה גם רוצה לסבול. למשל אדם רוחני יגיד שלא משנה לו אם יאכל או לא, אבל בוחר לאכול. עד שאתה לא תקום בבוקר ותרגיש שאתה מבחינתך מסוגל להחליט, היום אני לא רוצה לאכול כדי לסבול ולמות מרעב, עד אותו רגע אתה לא תרגיש חופשי כשאתה הולך לאכול. אפשר לקום בבוקר, ולאמר מבחינתי לא אכפת לי אם אוכל או לא, אבל אם אני בתוך המשנה, אז אני חייב לאכול. ויש גם בתוך ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?