רצון עצמי, למה אתה רוצה כך ולא אחרת, למה יש לך רצון עצמי, בחירה חופשית, פנימי או חיצוני
למה אתה רוצה דווקא את מה שאתה רוצה ולא אחרת?
אנשים רבים שואלים את עצמם כל הזמן את השאלה, "למה אני רוצה דווקא את זה ולא את הדבר השני?". השאלה הזו חוזרת על עצמה שוב ושוב אצל הרבה אנשים, בעיקר אצל אלו שלא בהכרח מבינים את המהות של הרצון העצמי. אך אליעד כהן מדגיש כי שאלה זו, בעצם, איננה השאלה הנכונה כלל. השאלה האמיתית והנכונה שצריך לשאול היא: "למה אני בכלל רוצה?".
מדוע אנשים לא מוכנים לבדוק למה הם בכלל רוצים?
אליעד מסביר שהסיבה שאנשים מתקשים לשאול את השאלה העמוקה יותר - "למה אני בכלל רוצה משהו?" - היא כי מדובר בשאלה שנוגעת קרוב מאוד לנקודה הפנימית והעמוקה ביותר שלהם. כאשר האדם מתמקד בשאלה מדוע הוא רוצה דווקא דבר מסוים ולא דבר אחר, זה מאפשר לו להתעסק בפרטים החיצוניים. האדם מתרחק מהנקודה המהותית יותר, ולכן מרגיש נוח יותר להתמודד עם השאלה השטחית, ולא לשאול את עצמו למה הוא בכלל רוצה משהו מלכתחילה.
הדוגמה שאליעד נותן היא, כאשר אדם שואל שוב ושוב: "למה אני רוצה לאכול דווקא את העוגה הזאת ולא מאכל אחר?" - זה משאיר אותו במקום חיצוני ושטחי. הוא מתעסק עם ההבדלים בין דברים חיצוניים ולא נוגע בשאלה הפנימית יותר של עצם הרצון עצמו. לעומת זאת, אם ישאל את עצמו: "אבל למה בכלל אני רוצה לאכול?", הוא יתקרב אל השורש ואל ההבנה העמוקה יותר של טבע הרצון.
כיצד מתרחש המנגנון של התחמקות מהשאלה העמוקה?
אליעד מתאר את התהליך שבו התודעה מתחמקת מלחפש תשובה אמיתית. הוא אומר שהתודעה פועלת באופן הבא: בכל פעם שאתה מנסה לשאול את השאלה העמוקה - מדוע אני בכלל רוצה, מדוע בכלל יש לי רצון - מיד עולה "השטן" (המנגנון של המחשבה שלך), ומסית את תשומת לבך החוצה. כלומר, במקום להתמקד במהות הרצון, מיד מתעוררת אצלך מחשבה של "לא, רגע, אבל למה אני רוצה דווקא את זה ולא משהו אחר?", ואתה מתרחק שוב מהשאלה האמיתית.
התודעה שלך כל הזמן מנסה להוציא אותך החוצה, אל דברים חיצוניים. היא כל הזמן אומרת לך לעסוק במה ששונה בין דבר אחד לאחר, ולא להתמקד בדבר המחויב יותר והיסודי יותר, שהוא עצם קיומו של הרצון. המנגנון הזה מתרחש משום שכאשר אתה מתחיל לחקור לעומק, אתה מגלה מהר מאוד שאתה בעצם אינך שולט בדבר, שאתה אולי לא באמת בוחר באופן חופשי כפי שאתה חושב, ולכן יש לך התנגדות פנימית ללכת לעומק השאלה הזו.
למה חשוב לבדוק קודם כל את עצם קיומו של הרצון?
אליעד נותן דוגמה: נניח שאתה מתווכח עם אמא שלך לגבי משהו שהיא רוצה לעשות, ואתה מנסה להבין "למה היא רוצה דווקא את זה?". אך לפני שאתה שואל מדוע היא רוצה דבר מסוים, אתה צריך קודם כל לבדוק האם בכלל קיים רצון. לפני שמנסים להסביר למה מישהו רוצה דבר מסוים, חייבים קודם כל להבין האם בכלל קיים רצון כלשהו מלכתחילה, ואם כן - מהו המקור שלו.
כאשר אתה שואל את עצמך מדוע יש לך בכלל רצון, אתה מתקרב להבנה יותר עמוקה של עצמך ושל טבע המציאות. רק כשאתה חוקר את הבסיס, את נקודת ההתחלה של הרצון, אתה יכול להבין את מהותו ולראות דברים כפי שהם באמת.
ההנחיה של אליעד היא תמיד לבדוק פנימה לפני שבודקים החוצה. במקום להתעסק בשאלה החיצונית - "למה אני רוצה את זה ולא את זה?" - צריך לשאול תחילה: "למה אני בכלל רוצה משהו?". החקירה הזו, לתוך מקורו של הרצון, מאפשרת לך להכיר את עצמך לעומק, להבין טוב יותר מי אתה, למה אתה פועל כפי שאתה פועל, ומה מניע אותך באמת.
ההסבר המרכזי הוא שבני אדם עסוקים כל הזמן בשאלות של בחירה חופשית ורצון, בלי לשים לב שהשאלה המהותית יותר היא על עצם קיום הרצון עצמו. אליעד מסביר שהחקירה הפנימית הזו קשה, אבל הכרחית למי שרוצה להגיע להבנה עצמית אמיתית ולראות את המציאות בצורה ברורה.
מה הפרקטיקה של חקירת הרצון לפי אליעד כהן?
הפרקטיקה שאליעד מציע היא פשוטה לכאורה, אבל מאוד עמוקה וקשה לביצוע: כל פעם שאתה שואל את עצמך למה אתה רוצה דווקא דבר מסוים, תנסה לעצור ולשאול במקום זאת - למה אני בכלל רוצה? מדוע קיים בי בכלל רצון כלשהו?
אליעד מבהיר שזו העבודה האמיתית, והחקירה הזו פנימה היא הדרך היחידה להבין את השורש האמיתי של כל הרצונות והבחירות שלך. כשאתה מצליח להתמיד בחקירה הזו, אתה יכול לגלות אמת עמוקה יותר על עצמך ועל טבע המציאות, וכך להשתחרר מהרבה בלבולים וחוסר הבנה.
לסיכום, אליעד כהן מסביר שהצעד הראשון בדרך להבנה עצמית אמיתית ולראות את המציאות כפי שהיא באמת, הוא לשאול קודם כל למה בכלל יש רצון, ורק לאחר מכן לברר את השאלות החיצוניות על פרטים ספציפיים של הרצון. דרך זו מאפשרת להבין לעומק את מנגנוני החשיבה שלך, את טבעם של הרצונות ואת האמת שמסתתרת מאחורי תפיסת הבחירה החופשית.
אנשים רבים שואלים את עצמם כל הזמן את השאלה, "למה אני רוצה דווקא את זה ולא את הדבר השני?". השאלה הזו חוזרת על עצמה שוב ושוב אצל הרבה אנשים, בעיקר אצל אלו שלא בהכרח מבינים את המהות של הרצון העצמי. אך אליעד כהן מדגיש כי שאלה זו, בעצם, איננה השאלה הנכונה כלל. השאלה האמיתית והנכונה שצריך לשאול היא: "למה אני בכלל רוצה?".
מדוע אנשים לא מוכנים לבדוק למה הם בכלל רוצים?
אליעד מסביר שהסיבה שאנשים מתקשים לשאול את השאלה העמוקה יותר - "למה אני בכלל רוצה משהו?" - היא כי מדובר בשאלה שנוגעת קרוב מאוד לנקודה הפנימית והעמוקה ביותר שלהם. כאשר האדם מתמקד בשאלה מדוע הוא רוצה דווקא דבר מסוים ולא דבר אחר, זה מאפשר לו להתעסק בפרטים החיצוניים. האדם מתרחק מהנקודה המהותית יותר, ולכן מרגיש נוח יותר להתמודד עם השאלה השטחית, ולא לשאול את עצמו למה הוא בכלל רוצה משהו מלכתחילה.
הדוגמה שאליעד נותן היא, כאשר אדם שואל שוב ושוב: "למה אני רוצה לאכול דווקא את העוגה הזאת ולא מאכל אחר?" - זה משאיר אותו במקום חיצוני ושטחי. הוא מתעסק עם ההבדלים בין דברים חיצוניים ולא נוגע בשאלה הפנימית יותר של עצם הרצון עצמו. לעומת זאת, אם ישאל את עצמו: "אבל למה בכלל אני רוצה לאכול?", הוא יתקרב אל השורש ואל ההבנה העמוקה יותר של טבע הרצון.
כיצד מתרחש המנגנון של התחמקות מהשאלה העמוקה?
אליעד מתאר את התהליך שבו התודעה מתחמקת מלחפש תשובה אמיתית. הוא אומר שהתודעה פועלת באופן הבא: בכל פעם שאתה מנסה לשאול את השאלה העמוקה - מדוע אני בכלל רוצה, מדוע בכלל יש לי רצון - מיד עולה "השטן" (המנגנון של המחשבה שלך), ומסית את תשומת לבך החוצה. כלומר, במקום להתמקד במהות הרצון, מיד מתעוררת אצלך מחשבה של "לא, רגע, אבל למה אני רוצה דווקא את זה ולא משהו אחר?", ואתה מתרחק שוב מהשאלה האמיתית.
התודעה שלך כל הזמן מנסה להוציא אותך החוצה, אל דברים חיצוניים. היא כל הזמן אומרת לך לעסוק במה ששונה בין דבר אחד לאחר, ולא להתמקד בדבר המחויב יותר והיסודי יותר, שהוא עצם קיומו של הרצון. המנגנון הזה מתרחש משום שכאשר אתה מתחיל לחקור לעומק, אתה מגלה מהר מאוד שאתה בעצם אינך שולט בדבר, שאתה אולי לא באמת בוחר באופן חופשי כפי שאתה חושב, ולכן יש לך התנגדות פנימית ללכת לעומק השאלה הזו.
למה חשוב לבדוק קודם כל את עצם קיומו של הרצון?
אליעד נותן דוגמה: נניח שאתה מתווכח עם אמא שלך לגבי משהו שהיא רוצה לעשות, ואתה מנסה להבין "למה היא רוצה דווקא את זה?". אך לפני שאתה שואל מדוע היא רוצה דבר מסוים, אתה צריך קודם כל לבדוק האם בכלל קיים רצון. לפני שמנסים להסביר למה מישהו רוצה דבר מסוים, חייבים קודם כל להבין האם בכלל קיים רצון כלשהו מלכתחילה, ואם כן - מהו המקור שלו.
כאשר אתה שואל את עצמך מדוע יש לך בכלל רצון, אתה מתקרב להבנה יותר עמוקה של עצמך ושל טבע המציאות. רק כשאתה חוקר את הבסיס, את נקודת ההתחלה של הרצון, אתה יכול להבין את מהותו ולראות דברים כפי שהם באמת.
ההנחיה של אליעד היא תמיד לבדוק פנימה לפני שבודקים החוצה. במקום להתעסק בשאלה החיצונית - "למה אני רוצה את זה ולא את זה?" - צריך לשאול תחילה: "למה אני בכלל רוצה משהו?". החקירה הזו, לתוך מקורו של הרצון, מאפשרת לך להכיר את עצמך לעומק, להבין טוב יותר מי אתה, למה אתה פועל כפי שאתה פועל, ומה מניע אותך באמת.
ההסבר המרכזי הוא שבני אדם עסוקים כל הזמן בשאלות של בחירה חופשית ורצון, בלי לשים לב שהשאלה המהותית יותר היא על עצם קיום הרצון עצמו. אליעד מסביר שהחקירה הפנימית הזו קשה, אבל הכרחית למי שרוצה להגיע להבנה עצמית אמיתית ולראות את המציאות בצורה ברורה.
מה הפרקטיקה של חקירת הרצון לפי אליעד כהן?
הפרקטיקה שאליעד מציע היא פשוטה לכאורה, אבל מאוד עמוקה וקשה לביצוע: כל פעם שאתה שואל את עצמך למה אתה רוצה דווקא דבר מסוים, תנסה לעצור ולשאול במקום זאת - למה אני בכלל רוצה? מדוע קיים בי בכלל רצון כלשהו?
אליעד מבהיר שזו העבודה האמיתית, והחקירה הזו פנימה היא הדרך היחידה להבין את השורש האמיתי של כל הרצונות והבחירות שלך. כשאתה מצליח להתמיד בחקירה הזו, אתה יכול לגלות אמת עמוקה יותר על עצמך ועל טבע המציאות, וכך להשתחרר מהרבה בלבולים וחוסר הבנה.
לסיכום, אליעד כהן מסביר שהצעד הראשון בדרך להבנה עצמית אמיתית ולראות את המציאות כפי שהיא באמת, הוא לשאול קודם כל למה בכלל יש רצון, ורק לאחר מכן לברר את השאלות החיצוניות על פרטים ספציפיים של הרצון. דרך זו מאפשרת להבין לעומק את מנגנוני החשיבה שלך, את טבעם של הרצונות ואת האמת שמסתתרת מאחורי תפיסת הבחירה החופשית.
- למה אני רוצה את מה שאני רוצה?
- חקירת מקור הרצון
- האם יש לי בחירה חופשית?
- למה קשה לשאול שאלות עמוקות?
- איך לחקור את הרצונות שלי?