כתות כהתמכרות, התמכרות לכת, למה קשה לעזוב כת? התמכרות להיות בכת, למה אנשים נמצאים בכתות? למה אנשים לא עוזבים את הכת? למה אנשים נכנסים לכתות? בחירה חופשית של נפגעי כתות, תסמונת שטוקהולם, איך לעזור למישהו לעזוב כת? כת כהתמכרות
למה קשה לעזוב כת?
הסיבה המרכזית שבגללה אנשים מתקשים לעזוב כתות, היא מכיוון שהשהות בכת מתפקדת בדיוק כמו התמכרות לכל דבר ועניין. אליעד כהן מדגיש כי קושי זה אינו שונה מקושי להתגבר על התמכרויות אחרות כמו עישון, סוכר או סמים. ההתמכרות להיות בכת מבוססת על תועלת רגשית שהאדם מקבל, ולכן הבעיה מורכבת וקשה מאוד לטיפול.
איך התמכרות לכת דומה להתמכרויות אחרות?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה: אדם שמעשן מתקשה להפסיק לעשן, כי הוא נהנה מהסיגריה ברמה רגשית ופיזית. אדם שאוהב מתוק מתקשה להפסיק לאכול סוכר כי יש בכך סיפוק רגשי עמוק. באותו אופן, אדם שנמצא בכת מקבל תחושות רגשיות מסוימות, שעבורו הן חיוביות. אלו יכולות להיות תחושות של משמעות, ייעוד, ערך עצמי, קרבה לאלוהים או תחושת השתייכות חזקה. בדיוק כפי שהגמילה מהסיגריה או מהסוכר היא קשה, כך גם הגמילה מהתלות הרגשית שמספקת הכת היא מורכבת וקשה מאוד.
מה ההבדל בין כת לבין מצב של שבי?
כדי להמחיש את ההבדל בין אנשים הנמצאים בכת לבין מי שנמצא בשבי אמיתי, אליעד כהן נותן דוגמה של אדם שנמצא בשבי חמאס. אם מציעים לאדם שבוי אפשרות לברוח, הוא לרוב יסכים מיד, כי הוא מוחזק בכוח ללא בחירה חופשית וללא שום תועלת רגשית. לעומת זאת, אנשים בכתות, למרות שהם אולי נתפסים כמי שמוחזקים בניגוד לרצונם, מקבלים למעשה תועלת רגשית מסוימת מהשהות בכת. גם אם החברה טוענת שמדובר באנשים שכופים עליהם דברים, בפועל האדם שבכת מרגיש שהוא מרוויח משהו, ולכן הוא לא באמת רוצה לעזוב.
איך תסמונת שטוקהולם קשורה לכתות?
אליעד כהן משתמש גם בדוגמה של אישה שנמצאת בשבי, נחטפת, ונאנסת. במצב רגיל, האישה תמיד תנסה לברוח, גם לאחר שנים רבות. אך אם היא מפתחת התאהבות בשובה שלה, נוצרת תופעה פסיכולוגית המכונה "תסמונת שטוקהולם", שבה האדם מתחיל להזדהות עם התוקף שלו. אנשים בכתות, באופן דומה, מפתחים הזדהות או תלות רגשית חזקה מאוד במנהיג הכת או בקבוצה עצמה, מה שמונע מהם לעזוב. עם זאת, יש לציין כי בעוד שתסמונת שטוקהולם מתפתחת במקרים נדירים, אצל אנשים בכתות זה המצב הנפוץ.
מהי התועלת הרגשית שגורמת לאנשים להישאר בכתות?
אליעד מדגיש שוב ושוב כי האדם שבכת מקבל תועלת רגשית משמעותית. הוא מביא דוגמה נוספת לכך: אפילו אם אדם נדרש לשים את ידו באש וסובל מכאב פיזי נורא, הוא עדיין יכול לחוש תועלת רגשית משמעותית כי הוא מאמין שהוא עושה מעשה נעלה או קדוש, מתקרב לאלוהים, או מרגיש ייחודי וחשוב. התחושות הללו מספקות סיפוק רגשי עצום, אפילו במחיר של כאב או סבל ממשי. לכן, האדם אינו ממהר לעזוב את הכת, אלא להפך - הוא נשאר מכור לתחושות הללו.
מדוע הגמילה מהתמכרות לכת היא מורכבת במיוחד?
הטיפול באדם שנמצא בכת דומה בעיקרון לטיפול בהתמכרות רגילה, אך מסובך יותר מבחינה רגשית. בניגוד להתמכרויות פיזיות שניתן לטפל בהן באמצעות גמילה רפואית או אמצעים טיפוליים אחרים, ההתמכרות לכת מבוססת על מנגנונים פסיכולוגיים ורגשיים עמוקים במיוחד. אליעד כהן מציין כי אי אפשר לקחת את האדם למרכז גמילה רגיל ולצפות שהבעיה תיעלם בקלות. מדובר בתלות רגשית עמוקה ומורכבת, שקשה מאוד לפרק אותה.
איך אפשר לעזור לאנשים לעזוב כתות?
הסיכוי לסייע למישהו לצאת מכת דומה לטיפול בהתמכרויות אחרות. הדבר דורש עבודה עמוקה על העולם הרגשי והנפשי של האדם, במטרה לספק לו את אותן התחושות החיוביות שהוא מקבל מהכת בדרכים אחרות, בריאות וחופשיות יותר. הסוד, לפי אליעד, הוא הבנת התועלת הרגשית שהאדם מקבל מהכת, ולסייע לו למצוא תחושות חיוביות חלופיות, ובכך להפחית את הצורך שלו להישאר במסגרת הכת. במילים אחרות, יש לספק תחליף רגשי חיובי וחזק לפחות כמו זה שהכת מספקת.
הסיבה המרכזית שבגללה אנשים מתקשים לעזוב כתות, היא מכיוון שהשהות בכת מתפקדת בדיוק כמו התמכרות לכל דבר ועניין. אליעד כהן מדגיש כי קושי זה אינו שונה מקושי להתגבר על התמכרויות אחרות כמו עישון, סוכר או סמים. ההתמכרות להיות בכת מבוססת על תועלת רגשית שהאדם מקבל, ולכן הבעיה מורכבת וקשה מאוד לטיפול.
איך התמכרות לכת דומה להתמכרויות אחרות?
אליעד מסביר באמצעות דוגמה: אדם שמעשן מתקשה להפסיק לעשן, כי הוא נהנה מהסיגריה ברמה רגשית ופיזית. אדם שאוהב מתוק מתקשה להפסיק לאכול סוכר כי יש בכך סיפוק רגשי עמוק. באותו אופן, אדם שנמצא בכת מקבל תחושות רגשיות מסוימות, שעבורו הן חיוביות. אלו יכולות להיות תחושות של משמעות, ייעוד, ערך עצמי, קרבה לאלוהים או תחושת השתייכות חזקה. בדיוק כפי שהגמילה מהסיגריה או מהסוכר היא קשה, כך גם הגמילה מהתלות הרגשית שמספקת הכת היא מורכבת וקשה מאוד.
מה ההבדל בין כת לבין מצב של שבי?
כדי להמחיש את ההבדל בין אנשים הנמצאים בכת לבין מי שנמצא בשבי אמיתי, אליעד כהן נותן דוגמה של אדם שנמצא בשבי חמאס. אם מציעים לאדם שבוי אפשרות לברוח, הוא לרוב יסכים מיד, כי הוא מוחזק בכוח ללא בחירה חופשית וללא שום תועלת רגשית. לעומת זאת, אנשים בכתות, למרות שהם אולי נתפסים כמי שמוחזקים בניגוד לרצונם, מקבלים למעשה תועלת רגשית מסוימת מהשהות בכת. גם אם החברה טוענת שמדובר באנשים שכופים עליהם דברים, בפועל האדם שבכת מרגיש שהוא מרוויח משהו, ולכן הוא לא באמת רוצה לעזוב.
איך תסמונת שטוקהולם קשורה לכתות?
אליעד כהן משתמש גם בדוגמה של אישה שנמצאת בשבי, נחטפת, ונאנסת. במצב רגיל, האישה תמיד תנסה לברוח, גם לאחר שנים רבות. אך אם היא מפתחת התאהבות בשובה שלה, נוצרת תופעה פסיכולוגית המכונה "תסמונת שטוקהולם", שבה האדם מתחיל להזדהות עם התוקף שלו. אנשים בכתות, באופן דומה, מפתחים הזדהות או תלות רגשית חזקה מאוד במנהיג הכת או בקבוצה עצמה, מה שמונע מהם לעזוב. עם זאת, יש לציין כי בעוד שתסמונת שטוקהולם מתפתחת במקרים נדירים, אצל אנשים בכתות זה המצב הנפוץ.
מהי התועלת הרגשית שגורמת לאנשים להישאר בכתות?
אליעד מדגיש שוב ושוב כי האדם שבכת מקבל תועלת רגשית משמעותית. הוא מביא דוגמה נוספת לכך: אפילו אם אדם נדרש לשים את ידו באש וסובל מכאב פיזי נורא, הוא עדיין יכול לחוש תועלת רגשית משמעותית כי הוא מאמין שהוא עושה מעשה נעלה או קדוש, מתקרב לאלוהים, או מרגיש ייחודי וחשוב. התחושות הללו מספקות סיפוק רגשי עצום, אפילו במחיר של כאב או סבל ממשי. לכן, האדם אינו ממהר לעזוב את הכת, אלא להפך - הוא נשאר מכור לתחושות הללו.
מדוע הגמילה מהתמכרות לכת היא מורכבת במיוחד?
הטיפול באדם שנמצא בכת דומה בעיקרון לטיפול בהתמכרות רגילה, אך מסובך יותר מבחינה רגשית. בניגוד להתמכרויות פיזיות שניתן לטפל בהן באמצעות גמילה רפואית או אמצעים טיפוליים אחרים, ההתמכרות לכת מבוססת על מנגנונים פסיכולוגיים ורגשיים עמוקים במיוחד. אליעד כהן מציין כי אי אפשר לקחת את האדם למרכז גמילה רגיל ולצפות שהבעיה תיעלם בקלות. מדובר בתלות רגשית עמוקה ומורכבת, שקשה מאוד לפרק אותה.
איך אפשר לעזור לאנשים לעזוב כתות?
הסיכוי לסייע למישהו לצאת מכת דומה לטיפול בהתמכרויות אחרות. הדבר דורש עבודה עמוקה על העולם הרגשי והנפשי של האדם, במטרה לספק לו את אותן התחושות החיוביות שהוא מקבל מהכת בדרכים אחרות, בריאות וחופשיות יותר. הסוד, לפי אליעד, הוא הבנת התועלת הרגשית שהאדם מקבל מהכת, ולסייע לו למצוא תחושות חיוביות חלופיות, ובכך להפחית את הצורך שלו להישאר במסגרת הכת. במילים אחרות, יש לספק תחליף רגשי חיובי וחזק לפחות כמו זה שהכת מספקת.
- למה אנשים נכנסים לכתות?
- איך לעזור למישהו לעזוב כת?
- מהי תסמונת שטוקהולם?
- למה אנשים מתמכרים לכתות?
- למה אנשים לא עוזבים כתות?