8:25פנים ואחור, איך לדעת שהבנת נכון? איך לדעת כמה הבנת? שיטות לימוד, לבדוק את הזיכרון שלך, ללמוד מאליעד כהן, איך ללמוד נכון? איך לבדוק שהבנת נכון? האם הבנת נכון? איך לדעת שהבנת את הספר ליקוטי מוהרן?
איך לדעת אם באמת הבנת את מה שלמדת?
אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי של בדיקת ההבנה, בהתבסס על רעיון ה"פנים והאחור" שהזכיר רבי נחמן מברסלב. לפי רבי נחמן, הדרך לבדוק אם הבנת משהו לעומקו היא לראות אם אתה מסוגל להסביר אותו מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, מילה במילה. אם אינך יכול לעשות זאת, סימן שלא באמת הבנת. אליעד מדגיש כי היכולת לחזור על הדברים בצורה מדויקת, בסדר המקורי שלהם וגם בסדר הפוך, היא אינדיקציה אמיתית לכך שהידע הופנם והובן לעומקו.
הדוגמה שאליעד נותן היא פשוטה וברורה: כשאתה רואה סרט בקולנוע, אם באמת הבנת את ההתרחשות העלילתית, תוכל לשחזר בדיוק מה קרה בסרט, את סדר האירועים ואת ההקשר ביניהם. אם אתה לא זוכר את הפרטים או לא מצליח להסביר את הרצף, זו עדות לכך שלא הבנת לעומק את מה שצפית בו. ההבנה העמוקה היא זו שמאפשרת לך לזכור את הפרטים, ולכן מבחן הזיכרון הוא מדד אמיתי לרמת ההבנה שלך.
האם באמת אפשר לזכור הכל מילה במילה?
אליעד מסביר שיש להבחין בין האידיאל לבין המציאות. הוא מציין שאפילו רבי נחמן עצמו לא היה בהכרח זוכר לאחר זמן את כל דבריו מילה במילה, אך כאשר הוא לימד את הדברים, הוא ידע בבירור כל מילה ומילה. לכן, המטרה היא לא בהכרח לזכור בעל פה את הכל לטווח הארוך, אלא לוודא שבזמן הלימוד אתה אכן מבין לעומק ומסוגל לנסח את מה שלמדת בצורה ברורה ומדויקת. אליעד מציע לבדוק זאת באופן מעשי: לקחת טקסט או קטע שלמדת, ולנסות לכתוב אותו מחדש בדיוק כפי שהוא, ללא טעויות או החלפות מילים משמעותיות. אם אתה מסוגל לעשות זאת, סימן שהבנת היטב.
איך ליישם את המבחן המעשי של ההבנה?
כדי לבדוק באופן מעשי עד כמה באמת הבנת, אליעד מציע תרגול פשוט:
מדוע אנשים חושבים שהבינו כשהם לא באמת הבינו?
אליעד מתאר מצב נפוץ שבו אנשים בטוחים שהבינו את מה שלמדו או שמעו, אך בפועל הם הבינו רק באופן כללי ומעורפל. הוא מתאר כיצד אנשים מתרצים לעצמם שהם הבינו מספיק טוב ולא מבצעים את הבדיקה המדויקת שהוצעה קודם. כאשר הם נדרשים להסביר בדיוק מה נאמר, הם מתחילים לגלות שההבנה שלהם הייתה חלקית בלבד. אליעד מצביע על כך שרוב האנשים נוטים לחשוב שהם הבינו כיוון שההבנה הכללית שלהם מספיקה להם, אך הם לא מתעקשים על הבנה מדויקת ומפורטת עד הסוף.
איך לדעת אם הבנת את הפירוש הפשוט ואת הפירושים העמוקים?
אליעד מדגיש שכאשר יש משפט או מושג כלשהו שניתן לפרשו בכמה אופנים, עליך לבדוק האם הבנת גם את הפירוש הפשוט וגם את הפירושים הנוספים. אליעד מציין כי חשוב לברר עם עצמך:
מדוע חשוב להבין את המושגים "פנים ואחור" בהקשר של לימוד ליקוטי מוהר"ן?
אליעד מסביר שההבנה של המושגים "פנים ואחור" אינה סתם תרגיל זיכרון טכני, אלא היא הדרך לוודא שאתה מבין לעומק את תוכנו של הספר "ליקוטי מוהר"ן". לפי רבי נחמן, אין אדם שמבין באמת את הספר, אלא אם כן הוא מסוגל להסביר את כל הספר, מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, ללא טעויות. אליעד מדגיש שהיכולת הזו היא המדד האמיתי להבנה מלאה ועמוקה, ומי שלא מסוגל לעמוד בכך, למעשה לא מבין את תוכן הדברים בצורה מלאה.
אליעד מסכם ואומר שהמבחן הזה אמנם קשה ומאתגר, אך הוא הדרך היחידה להבטיח שאתה באמת מבין את מה שלמדת לעומק ולרוחב, ולא רק בצורה שטחית או חלקית.
אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי של בדיקת ההבנה, בהתבסס על רעיון ה"פנים והאחור" שהזכיר רבי נחמן מברסלב. לפי רבי נחמן, הדרך לבדוק אם הבנת משהו לעומקו היא לראות אם אתה מסוגל להסביר אותו מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, מילה במילה. אם אינך יכול לעשות זאת, סימן שלא באמת הבנת. אליעד מדגיש כי היכולת לחזור על הדברים בצורה מדויקת, בסדר המקורי שלהם וגם בסדר הפוך, היא אינדיקציה אמיתית לכך שהידע הופנם והובן לעומקו.
הדוגמה שאליעד נותן היא פשוטה וברורה: כשאתה רואה סרט בקולנוע, אם באמת הבנת את ההתרחשות העלילתית, תוכל לשחזר בדיוק מה קרה בסרט, את סדר האירועים ואת ההקשר ביניהם. אם אתה לא זוכר את הפרטים או לא מצליח להסביר את הרצף, זו עדות לכך שלא הבנת לעומק את מה שצפית בו. ההבנה העמוקה היא זו שמאפשרת לך לזכור את הפרטים, ולכן מבחן הזיכרון הוא מדד אמיתי לרמת ההבנה שלך.
האם באמת אפשר לזכור הכל מילה במילה?
אליעד מסביר שיש להבחין בין האידיאל לבין המציאות. הוא מציין שאפילו רבי נחמן עצמו לא היה בהכרח זוכר לאחר זמן את כל דבריו מילה במילה, אך כאשר הוא לימד את הדברים, הוא ידע בבירור כל מילה ומילה. לכן, המטרה היא לא בהכרח לזכור בעל פה את הכל לטווח הארוך, אלא לוודא שבזמן הלימוד אתה אכן מבין לעומק ומסוגל לנסח את מה שלמדת בצורה ברורה ומדויקת. אליעד מציע לבדוק זאת באופן מעשי: לקחת טקסט או קטע שלמדת, ולנסות לכתוב אותו מחדש בדיוק כפי שהוא, ללא טעויות או החלפות מילים משמעותיות. אם אתה מסוגל לעשות זאת, סימן שהבנת היטב.
איך ליישם את המבחן המעשי של ההבנה?
כדי לבדוק באופן מעשי עד כמה באמת הבנת, אליעד מציע תרגול פשוט:
- קרא טקסט מסוים ולמד אותו לעומק.
- לאחר מכן, סגור את הטקסט ונסה לכתוב את מה שקראת בדיוק מקסימלי, ללא שינויים מיותרים או פרשנות אישית.
- השווה את מה שכתבת לטקסט המקורי ובדוק את ההבדלים.
מדוע אנשים חושבים שהבינו כשהם לא באמת הבינו?
אליעד מתאר מצב נפוץ שבו אנשים בטוחים שהבינו את מה שלמדו או שמעו, אך בפועל הם הבינו רק באופן כללי ומעורפל. הוא מתאר כיצד אנשים מתרצים לעצמם שהם הבינו מספיק טוב ולא מבצעים את הבדיקה המדויקת שהוצעה קודם. כאשר הם נדרשים להסביר בדיוק מה נאמר, הם מתחילים לגלות שההבנה שלהם הייתה חלקית בלבד. אליעד מצביע על כך שרוב האנשים נוטים לחשוב שהם הבינו כיוון שההבנה הכללית שלהם מספיקה להם, אך הם לא מתעקשים על הבנה מדויקת ומפורטת עד הסוף.
איך לדעת אם הבנת את הפירוש הפשוט ואת הפירושים העמוקים?
אליעד מדגיש שכאשר יש משפט או מושג כלשהו שניתן לפרשו בכמה אופנים, עליך לבדוק האם הבנת גם את הפירוש הפשוט וגם את הפירושים הנוספים. אליעד מציין כי חשוב לברר עם עצמך:
- מהו הפירוש הפשוט ביותר של הדברים?
- האם אני מסוגל להצביע על פירושים נוספים אפשריים?
- כיצד משפיעים הפירושים הנוספים על הבנת ההקשר הכללי של הטקסט?
מדוע חשוב להבין את המושגים "פנים ואחור" בהקשר של לימוד ליקוטי מוהר"ן?
אליעד מסביר שההבנה של המושגים "פנים ואחור" אינה סתם תרגיל זיכרון טכני, אלא היא הדרך לוודא שאתה מבין לעומק את תוכנו של הספר "ליקוטי מוהר"ן". לפי רבי נחמן, אין אדם שמבין באמת את הספר, אלא אם כן הוא מסוגל להסביר את כל הספר, מתחילתו לסופו וגם מהסוף להתחלה, ללא טעויות. אליעד מדגיש שהיכולת הזו היא המדד האמיתי להבנה מלאה ועמוקה, ומי שלא מסוגל לעמוד בכך, למעשה לא מבין את תוכן הדברים בצורה מלאה.
אליעד מסכם ואומר שהמבחן הזה אמנם קשה ומאתגר, אך הוא הדרך היחידה להבטיח שאתה באמת מבין את מה שלמדת לעומק ולרוחב, ולא רק בצורה שטחית או חלקית.
- איך ללמוד נכון?
- איך לבדוק שהבנת נכון?
- מה זה פנים ואחור בלימוד?
- איך לדעת שהבנת את ליקוטי מוהרן?
- מה ההבדל בין הבנה לזיכרון?
- איך לשפר את הזיכרון בלימוד?
- איך להעמיק בלימוד?