לחיות או למות, למה לא להתאבד, קדושת החיים, רצון למות או לחיות, לסבול או למות, למה לחיות, התאבדות, לשרוד
למה אנשים מפחדים למות ולמה הם רוצים לחיות?
אליעד כהן מסביר כי הפחד מהמוות והרצון העז לחיות הם לא רצונות טבעיים, אלא רצונות שנוצרו בגלל חינוך, התרבות והסביבה שבה האדם חי. אנשים מפחדים מהמוות בעיקר כי חונכו לחשוב שצריך לרצות לחיות. האדם מגיע לעולם ומקבל מסר ברור מהסביבה שכולם מתאמצים לשרוד ולחיות, ולכן הוא מסיק בטעות שחיים הם הדבר החשוב ביותר.
אליעד מדגים זאת בצורה פשוטה ומפורטת: אם המציאות הייתה הפוכה, ואנשים היו חיים בעולם שבו המטרה של כולם הייתה להתאבד, והם לא היו מצליחים בכך, האדם שהיה מגיע לעולם הזה והיה שומע שכולם מנסים למות היה מיד רוצה למות. ואז, אם היו אומרים לו שמישהו עומד להרוג אותו, הוא היה שמח מאוד ומרגיש "איזה כיף, סוף סוף אצליח למות." מדוע? כי האדם היה מחונך למטרה של מוות ולא למטרה של חיים. מכאן עולה המסקנה שהרצון לחיות אינו באמת רצון עצמי, אלא שתלו אותו בתת - ההכרה של האדם.
איך אפשר לפרק את הרצון לחיות באמצעות שאלות?
אליעד מסביר כי למרות שהרצון לחיות נחשב לאחד הרצונות הכי חזקים של האדם, גם אותו אפשר לפרק ולהעלים אם שואלים מספיק פעמים את השאלה "למה אני רוצה לחיות?" בשלב הראשון, אדם פוחד מהמוות כי הוא רוצה לחיות. הוא רוצה לחיות כי הסבירו לו שזה חשוב. אבל אם ימשיך לשאול את עצמו "למה?" ויעמיק בשאלות הללו, הוא יגיע למקום שבו כבר לא תהיה חשיבות אמיתית לשאלה האם הוא חי או מת. כאשר אדם יגיע למצב שבו אין שום חשיבות אמיתית בין חיים למוות, הוא יחווה אחדות. במקום הזה האדם כבר לא יהיה מפוחד ממוות, אך גם לא ירצה למות. אליעד מדגיש כי האדם אינו מתאבד במצב זה, כי ברגע שבאמת לא משנה לו אם הוא חי או מת, אין סיבה לעשות דבר כלשהו מתוך דחף או פחד.
מדוע אנשים רוצים להתאבד ואיך השאלות מבטלות את הרצון הזה?
אליעד מסביר שאנשים שרוצים להתאבד עושים זאת מתוך מחשבה ברורה שהתאבדות תביא להם הקלה או תחושה טובה יותר לעומת החיים. כלומר, הסיבה לרצון להתאבד היא ההנחה הברורה שהמוות יוביל אותם להרגשה טובה יותר. גם את הרצון הזה, בדיוק כמו את הרצון לחיות, אפשר לפרק באמצעות שאלות. האדם יכול לשאול את עצמו: "למה אני רוצה להתאבד?" התשובה תהיה שהוא רוצה להרגיש יותר טוב. ואז, "ולמה אני רוצה להרגיש טוב?" - כי הוא מרגיש רע. "ולמה אני מרגיש רע?" - כי הוא רוצה משהו שלא קיים כרגע. אם ימשיך האדם לשאול שאלות לעומק, הוא יגיע להבנה שבשורש הדברים אין הבדל בין טוב ורע, בין חיים למוות, או בין להרגיש טוב לבין להרגיש רע, ומכך ייעלם הרצון להתאבד.
מה המשמעות של להגיע לאחדות ואיך זה פותר את כל ההתלבטויות?
אליעד מבהיר שהמצב שבו האדם מגיע לאחדות הוא מצב שבו אין הבדל בין ניגודים, כמו חיים ומוות, טוב ורע. במצב כזה האדם לא חווה לחץ, פחד או מצוקה, כי הכל הופך לשווה ערך. כאשר האדם נמצא בנפרדות, כלומר, במצב שבו הוא חושב שדבר אחד טוב מדבר אחר, הוא תמיד יסבול. כשהאדם יחקור את השאלות "למה?" שוב ושוב, הוא ישבור את הנפרדות הזו ויגיע להבנה שהכל אחד, ולכן שום דבר לא באמת משנה ולא באמת חשוב יותר מהאחר.
איך לפרק כל התלבטות בעזרת שאלות עומק?
אליעד מדגיש שהדוגמה של חיים ומוות היא רק אחת מיני רבות, והטכניקה הזאת של פירוק באמצעות שאלות רלוונטית לכל התלבטות שאדם נתקל בה. כל דילמה, כל רצון או פחד, אפשר לפרק אם שואלים את השאלות הנכונות שוב ושוב, עד שמגיעים לנקודה בה אין יותר משמעות אמיתית לאף צד של ההתלבטות. כאשר אדם לומד את הטכניקה הזאת של שאלות עומק, הוא משוחרר מלחצים, מפחדים ומחרדות בכל תחום בחייו.
אליעד כהן מסביר כי הפחד מהמוות והרצון העז לחיות הם לא רצונות טבעיים, אלא רצונות שנוצרו בגלל חינוך, התרבות והסביבה שבה האדם חי. אנשים מפחדים מהמוות בעיקר כי חונכו לחשוב שצריך לרצות לחיות. האדם מגיע לעולם ומקבל מסר ברור מהסביבה שכולם מתאמצים לשרוד ולחיות, ולכן הוא מסיק בטעות שחיים הם הדבר החשוב ביותר.
אליעד מדגים זאת בצורה פשוטה ומפורטת: אם המציאות הייתה הפוכה, ואנשים היו חיים בעולם שבו המטרה של כולם הייתה להתאבד, והם לא היו מצליחים בכך, האדם שהיה מגיע לעולם הזה והיה שומע שכולם מנסים למות היה מיד רוצה למות. ואז, אם היו אומרים לו שמישהו עומד להרוג אותו, הוא היה שמח מאוד ומרגיש "איזה כיף, סוף סוף אצליח למות." מדוע? כי האדם היה מחונך למטרה של מוות ולא למטרה של חיים. מכאן עולה המסקנה שהרצון לחיות אינו באמת רצון עצמי, אלא שתלו אותו בתת - ההכרה של האדם.
איך אפשר לפרק את הרצון לחיות באמצעות שאלות?
אליעד מסביר כי למרות שהרצון לחיות נחשב לאחד הרצונות הכי חזקים של האדם, גם אותו אפשר לפרק ולהעלים אם שואלים מספיק פעמים את השאלה "למה אני רוצה לחיות?" בשלב הראשון, אדם פוחד מהמוות כי הוא רוצה לחיות. הוא רוצה לחיות כי הסבירו לו שזה חשוב. אבל אם ימשיך לשאול את עצמו "למה?" ויעמיק בשאלות הללו, הוא יגיע למקום שבו כבר לא תהיה חשיבות אמיתית לשאלה האם הוא חי או מת. כאשר אדם יגיע למצב שבו אין שום חשיבות אמיתית בין חיים למוות, הוא יחווה אחדות. במקום הזה האדם כבר לא יהיה מפוחד ממוות, אך גם לא ירצה למות. אליעד מדגיש כי האדם אינו מתאבד במצב זה, כי ברגע שבאמת לא משנה לו אם הוא חי או מת, אין סיבה לעשות דבר כלשהו מתוך דחף או פחד.
מדוע אנשים רוצים להתאבד ואיך השאלות מבטלות את הרצון הזה?
אליעד מסביר שאנשים שרוצים להתאבד עושים זאת מתוך מחשבה ברורה שהתאבדות תביא להם הקלה או תחושה טובה יותר לעומת החיים. כלומר, הסיבה לרצון להתאבד היא ההנחה הברורה שהמוות יוביל אותם להרגשה טובה יותר. גם את הרצון הזה, בדיוק כמו את הרצון לחיות, אפשר לפרק באמצעות שאלות. האדם יכול לשאול את עצמו: "למה אני רוצה להתאבד?" התשובה תהיה שהוא רוצה להרגיש יותר טוב. ואז, "ולמה אני רוצה להרגיש טוב?" - כי הוא מרגיש רע. "ולמה אני מרגיש רע?" - כי הוא רוצה משהו שלא קיים כרגע. אם ימשיך האדם לשאול שאלות לעומק, הוא יגיע להבנה שבשורש הדברים אין הבדל בין טוב ורע, בין חיים למוות, או בין להרגיש טוב לבין להרגיש רע, ומכך ייעלם הרצון להתאבד.
מה המשמעות של להגיע לאחדות ואיך זה פותר את כל ההתלבטויות?
אליעד מבהיר שהמצב שבו האדם מגיע לאחדות הוא מצב שבו אין הבדל בין ניגודים, כמו חיים ומוות, טוב ורע. במצב כזה האדם לא חווה לחץ, פחד או מצוקה, כי הכל הופך לשווה ערך. כאשר האדם נמצא בנפרדות, כלומר, במצב שבו הוא חושב שדבר אחד טוב מדבר אחר, הוא תמיד יסבול. כשהאדם יחקור את השאלות "למה?" שוב ושוב, הוא ישבור את הנפרדות הזו ויגיע להבנה שהכל אחד, ולכן שום דבר לא באמת משנה ולא באמת חשוב יותר מהאחר.
איך לפרק כל התלבטות בעזרת שאלות עומק?
אליעד מדגיש שהדוגמה של חיים ומוות היא רק אחת מיני רבות, והטכניקה הזאת של פירוק באמצעות שאלות רלוונטית לכל התלבטות שאדם נתקל בה. כל דילמה, כל רצון או פחד, אפשר לפרק אם שואלים את השאלות הנכונות שוב ושוב, עד שמגיעים לנקודה בה אין יותר משמעות אמיתית לאף צד של ההתלבטות. כאשר אדם לומד את הטכניקה הזאת של שאלות עומק, הוא משוחרר מלחצים, מפחדים ומחרדות בכל תחום בחייו.
- למה אנשים מפחדים מהמוות?
- איך לבטל את הרצון להתאבד?
- מה זה פירוק באמצעות שאלות?
- איך להתמודד עם פחדים וחרדות?
- מהי חוויית האחדות?
- למה אנשים רוצים לחיות?
- איך להפסיק לפחד מהמוות?
אתה רוצה את הרצון הזה הרצון הזה יעלם כל רצון לא משנה מה אפילו הרצון לחיות, אפילו הרצון לחיות שבן אדם עכשיו מת מפחד שהוא הולך למות, למה הוא מת מפחד שהוא הולך למות? כי הוא מאוד רוצה לחיות אבל למה אתה רוצה לחיות כי אמרו לך שצריך לרצות לחיות, שאלו אותך אתה שאלת מה עושים פה בכדור הארץ אמרו לך מנסים לשרוד, שאלת למה אמרו לך כדי לחיות אז הבנת "אם כולם עובדים כל כך קשה כדי לחיות כנראה שלחיות זה מאוד חשוב".
אבל מצד האמת אם היו אומרים לך "מה מנסים לעשות פה? למות" נניח שאנשים פה היה להם עשר נשמות שהם כל הזמן מנסים להתאבד ולא מצליחים אז היית בא לכדור הארץ אתה שואל מה עושים אומרים לך "מנסים למות ולא מצליחים מנסים למות" אז אם היו אומרים לך שרוצים להרוג אותך היית אומר "וואלה איזה כייף הולכים להרוג אותי אני עכשיו אצליח למות".
זאת אומרת הכניסו לך לראש שצריך לחיות אז זה גרם לך, שתלו לך לתת הכרה שאתה צריך לחיות אז עכשיו אתה לחוץ "אולי אני אמות" אבל אם אתה תשאל את עצמך מספיק פעמים "רגע אבל למה אני רוצה לחיות מאיזו סיבה, אבל מאיפה בכלל בא הרצון הזה, רגע למה אבל זה באמת משנה?" אתה בסוף תחווה את האחדות.
עכשיו הדבר נניח שיש שני דברים שתמיד אנשים מתלבטים מה יותר גרוע לסבול או למות אבל בא נניח שאחד משני הדברים הכי גרועים זה למות, עכשיו הדבר הכי גרוע לצורך הדיון עכשיו נחשוב שהוא הכי גרוע, הכי גרוע זה למות אבל גם הרצון הכי חזק של האדם לחיות אפשר לפרק אותו על ידי השאלה "למה אני רוצה לחיות".
כי אם אתה תשאל למה ולמה אתה תגיע למקום שזה לא משנה לך חי או מת ואז אתה לא תתאבד דרך אגב כי אם זה לא משנה לך אז זה לא משנה לך הרעיון היה שאתה לא תאחז, גם למות בן אדם רוצה להתאבד נגיד "אוקי למה הוא רוצה להתאבד? כי אני רוצה ככה וככה, אוקי למה כי אתה חושב שאם תתאבד תרגיש יותר טוב" בתכלס למה אתה רוצה להתאבד? כי אתה חושב שזה יהיה יותר טוב מאשר אם תחיה.
עכשיו אם תשאל את עצמך "טוב ולמה אני רוצה להרגיש טוב? כי אני מרגיש רע, אוקי ולמה אתה מרגיש רע? כי אני רוצה ככה וככה, ולמה אתה רוצה ככה וככה?" בסופו של דבר אתה תחווה שהכל אחד ואם הכל אחד אז זה טוב לחיות וזה טוב למות אבל אתה לא נלחץ לא מפה ולא משם. מה שעכשיו נתתי דוגמה זה בעצם לקחנו נפרדות מסוימת וזה נכון לכל התלבטות.
אבל מצד האמת אם היו אומרים לך "מה מנסים לעשות פה? למות" נניח שאנשים פה היה להם עשר נשמות שהם כל הזמן מנסים להתאבד ולא מצליחים אז היית בא לכדור הארץ אתה שואל מה עושים אומרים לך "מנסים למות ולא מצליחים מנסים למות" אז אם היו אומרים לך שרוצים להרוג אותך היית אומר "וואלה איזה כייף הולכים להרוג אותי אני עכשיו אצליח למות".
זאת אומרת הכניסו לך לראש שצריך לחיות אז זה גרם לך, שתלו לך לתת הכרה שאתה צריך לחיות אז עכשיו אתה לחוץ "אולי אני אמות" אבל אם אתה תשאל את עצמך מספיק פעמים "רגע אבל למה אני רוצה לחיות מאיזו סיבה, אבל מאיפה בכלל בא הרצון הזה, רגע למה אבל זה באמת משנה?" אתה בסוף תחווה את האחדות.
עכשיו הדבר נניח שיש שני דברים שתמיד אנשים מתלבטים מה יותר גרוע לסבול או למות אבל בא נניח שאחד משני הדברים הכי גרועים זה למות, עכשיו הדבר הכי גרוע לצורך הדיון עכשיו נחשוב שהוא הכי גרוע, הכי גרוע זה למות אבל גם הרצון הכי חזק של האדם לחיות אפשר לפרק אותו על ידי השאלה "למה אני רוצה לחיות".
כי אם אתה תשאל למה ולמה אתה תגיע למקום שזה לא משנה לך חי או מת ואז אתה לא תתאבד דרך אגב כי אם זה לא משנה לך אז זה לא משנה לך הרעיון היה שאתה לא תאחז, גם למות בן אדם רוצה להתאבד נגיד "אוקי למה הוא רוצה להתאבד? כי אני רוצה ככה וככה, אוקי למה כי אתה חושב שאם תתאבד תרגיש יותר טוב" בתכלס למה אתה רוצה להתאבד? כי אתה חושב שזה יהיה יותר טוב מאשר אם תחיה.
עכשיו אם תשאל את עצמך "טוב ולמה אני רוצה להרגיש טוב? כי אני מרגיש רע, אוקי ולמה אתה מרגיש רע? כי אני רוצה ככה וככה, ולמה אתה רוצה ככה וככה?" בסופו של דבר אתה תחווה שהכל אחד ואם הכל אחד אז זה טוב לחיות וזה טוב למות אבל אתה לא נלחץ לא מפה ולא משם. מה שעכשיו נתתי דוגמה זה בעצם לקחנו נפרדות מסוימת וזה נכון לכל התלבטות.