5:57איך להתמודד עם קושי להחליט? על אחד אומר שהוא שניים, אולי הכל אחד? אולי אין הבדל בין האפשרויות? להטיל ספק בהחלטה, להטיל ספק באפשרויות, להיות שלם עם עצמך, לא יודע מה להחליט, לא יודע מה לעשות
איך להתמודד עם קושי להחליט? האם כל האפשרויות זהות?
אנשים רבים מוצאים את עצמם בהתלבטות, לא יודעים אם לבחור באפשרות אחת או באחרת, ומחפשים דרך לקבל החלטות בטוחות. אחת הגישות שאליעד כהן מציע היא שיטה שנמצאת מעבר להיגיון המקובל. לפי שיטה זו, כאשר אדם מתלבט בין שתי אפשרויות, במקום לנסות לברר מה עדיף, הוא יכול לשאול את עצמו: "אולי בכלל מדובר באותה אפשרות?"
לדוגמה, נניח שאדם מתלבט אם להתפטר או להישאר במקום עבודתו. לכאורה, מדובר בשתי אפשרויות שונות באופן מהותי. ההיגיון הרגיל טוען כי יש הבדל ברור: אפשרות אחת מובילה למצב של עזיבת העבודה, אולי קושי כלכלי, ואפשרות אחרת להישארות במקום העבודה עם המשכורת והביטחון הכלכלי. אבל הגישה שאליעד כהן מציג היא לשאול: "אולי מדובר באותה אפשרות?" כלומר, אולי גם אם תתפטר וגם אם תישאר, בסופו של דבר התוצאה שתגיע אליה, או התחושה שלך לגבי החיים, תהיה זהה. אולי האושר שלך בכלל לא תלוי בהחלטה עצמה, אלא בתפיסת המציאות שלך.
אליעד מדגים זאת באמצעות אמירה של רבי נחמן שאומר ש"אדם לא צריך לדאוג אם יהיה לו כסף או לא, כי בין כה וכה הוא יחיה אותו דבר." הכוונה היא לכך שבין אם לאדם יהיה כסף או לא, הוא עדיין יכול להרגיש אומלל או מאושר באותה מידה בדיוק. כך, ההתלבטות בין שתי אפשרויות אינה בהכרח אמיתית, אלא תוצר של אשליה תודעתית שבה האדם מאמין שהאפשרויות שונות במהותן.
האם אפשר להטיל ספק בהבדלים שבין האפשרויות?
ההיגיון המקובל אומר לנו שיש הבדל בין שתי אפשרויות שונות, אך האם אנחנו באמת יכולים להיות בטוחים בכך? אליעד כהן משתמש בדוגמה פשוטה להמחשה: אדם נכנס לחדר שיש בו כיסא אחד בלבד, אך הוא שואל על איזה כיסא עליו לשבת - הכיסא הלבן או הכיסא השחור. בפועל, מדובר באותו כיסא שהוא בכלל ירוק. האדם מצביע פעמיים על אותו כיסא ואומר שאלו שני כיסאות שונים, וכך נוצרת אשליה של שתי אפשרויות כשבעצם יש רק אפשרות אחת.
האם יכול להיות שגם אנחנו בעצמנו עושים את אותה טעות במחשבה? אולי אנו רואים שתי אפשרויות כשלמעשה קיימת רק אפשרות אחת, ואנחנו טועים לחשוב שמדובר בשתי אפשרויות נפרדות. השאלה "איך להתמודד עם קושי להחליט?" הופכת לשאלה עמוקה יותר של "האם ההבדל בין שתי האפשרויות אמיתי או מדומיין?"
האם אפשר להסתכל על הבחירה כאשליה תודעתית?
אליעד כהן מסביר שכאשר האדם מתחיל להטיל ספק בכך שבכלל יש שתי אפשרויות, הוא עשוי להשתחרר מהצורך להחליט. זוהי נקודת מבט עמוקה יותר מאשר סתם לחשוב ששתי אפשרויות מובילות לאותה תוצאה בסוף. זוהי הבנה שאולי כל האפשרויות הן למעשה אותה אפשרות בדיוק, ושכל ההבדלים הם תוצאה של אשליה בתודעה שלנו.
לדוגמה נוספת, אליעד מציין דוגמה מתחום האסטרונומיה: מדענים ראו בשמיים שני כוכבים נפרדים, ורק לאחר מכן גילו ששני הכוכבים הללו היו בעצם השתקפויות של אותו כוכב אחד, שנוצרו כתוצאה מעיוותי ראייה או השתקפות אור. כלומר, אפילו בעולם הפיזי קיים מצב שבו אנו טועים לחשוב שיש הבדל בין שני דברים כשמדובר באותו הדבר עצמו.
האם הגישה הזו מתאימה לכולם?
הגישה הזו מתאימה בעיקר לאנשים שאינם מקובעים על עמדתם, שמוכנים לבדוק האם באמת יש הבדל מהותי בין האפשרויות. לאנשים שיש להם ביטחון עצמי רב, בעלי אגו חזק, אנשים שחשוב להם להיות בטוחים בעמדתם - גישה זו עלולה להיות פחות יעילה, כיוון שהם לא יסכימו לקבל את האפשרות שהבחירה שלהם היא אשליה.
אך לאדם שמוכן להטיל ספק, גישה זו מאפשרת חופש מחשבתי גדול. במקום להיות תקוע בהתלבטות מתמשכת, הוא יכול להטיל ספק אפילו בעצם ההתלבטות שלו, ולהבין שייתכן שכל האפשרויות זהות לחלוטין.
האם חוסר ודאות מוביל להבנה שאין הבדל בין האפשרויות?
אליעד כהן מדגיש שהעניין כאן הוא לא לשכנע את עצמנו שבסוף "הכל יסתדר" או שהתוצאות יהיו זהות. הגישה הזו יותר קיצונית: אולי בכלל מלכתחילה אין באמת הבדל בין שתי האפשרויות. אולי כל התפיסה שלנו לגבי קבלת החלטות, אפשרויות ובחירה היא מוטעית, ונדמה לנו שיש הבדל בין אפשרויות שונות כאשר במציאות לא קיים שום הבדל.
לפי גישה זו, עצם ההטלת הספק באפשרויות יכולה להביא אדם להבנה עמוקה יותר לגבי טבע המציאות, ובכך לשחרר אותו לגמרי מהקושי של קבלת החלטות.
לסיכום, לפי אליעד כהן, כדי להתמודד עם קושי להחליט, אפשר להטיל ספק בעצם ההבדל בין האפשרויות. אולי האפשרויות כלל אינן שונות זו מזו, וההבדל הוא אשליה של התודעה שלנו. במקום להתמקד בתוצאות ההחלטה, אפשר להתמקד בעצם ההבנה שההחלטה בין שתי אפשרויות עשויה להיות תוצר של תפיסה מוטעית בלבד.
אנשים רבים מוצאים את עצמם בהתלבטות, לא יודעים אם לבחור באפשרות אחת או באחרת, ומחפשים דרך לקבל החלטות בטוחות. אחת הגישות שאליעד כהן מציע היא שיטה שנמצאת מעבר להיגיון המקובל. לפי שיטה זו, כאשר אדם מתלבט בין שתי אפשרויות, במקום לנסות לברר מה עדיף, הוא יכול לשאול את עצמו: "אולי בכלל מדובר באותה אפשרות?"
לדוגמה, נניח שאדם מתלבט אם להתפטר או להישאר במקום עבודתו. לכאורה, מדובר בשתי אפשרויות שונות באופן מהותי. ההיגיון הרגיל טוען כי יש הבדל ברור: אפשרות אחת מובילה למצב של עזיבת העבודה, אולי קושי כלכלי, ואפשרות אחרת להישארות במקום העבודה עם המשכורת והביטחון הכלכלי. אבל הגישה שאליעד כהן מציג היא לשאול: "אולי מדובר באותה אפשרות?" כלומר, אולי גם אם תתפטר וגם אם תישאר, בסופו של דבר התוצאה שתגיע אליה, או התחושה שלך לגבי החיים, תהיה זהה. אולי האושר שלך בכלל לא תלוי בהחלטה עצמה, אלא בתפיסת המציאות שלך.
אליעד מדגים זאת באמצעות אמירה של רבי נחמן שאומר ש"אדם לא צריך לדאוג אם יהיה לו כסף או לא, כי בין כה וכה הוא יחיה אותו דבר." הכוונה היא לכך שבין אם לאדם יהיה כסף או לא, הוא עדיין יכול להרגיש אומלל או מאושר באותה מידה בדיוק. כך, ההתלבטות בין שתי אפשרויות אינה בהכרח אמיתית, אלא תוצר של אשליה תודעתית שבה האדם מאמין שהאפשרויות שונות במהותן.
האם אפשר להטיל ספק בהבדלים שבין האפשרויות?
ההיגיון המקובל אומר לנו שיש הבדל בין שתי אפשרויות שונות, אך האם אנחנו באמת יכולים להיות בטוחים בכך? אליעד כהן משתמש בדוגמה פשוטה להמחשה: אדם נכנס לחדר שיש בו כיסא אחד בלבד, אך הוא שואל על איזה כיסא עליו לשבת - הכיסא הלבן או הכיסא השחור. בפועל, מדובר באותו כיסא שהוא בכלל ירוק. האדם מצביע פעמיים על אותו כיסא ואומר שאלו שני כיסאות שונים, וכך נוצרת אשליה של שתי אפשרויות כשבעצם יש רק אפשרות אחת.
האם יכול להיות שגם אנחנו בעצמנו עושים את אותה טעות במחשבה? אולי אנו רואים שתי אפשרויות כשלמעשה קיימת רק אפשרות אחת, ואנחנו טועים לחשוב שמדובר בשתי אפשרויות נפרדות. השאלה "איך להתמודד עם קושי להחליט?" הופכת לשאלה עמוקה יותר של "האם ההבדל בין שתי האפשרויות אמיתי או מדומיין?"
האם אפשר להסתכל על הבחירה כאשליה תודעתית?
אליעד כהן מסביר שכאשר האדם מתחיל להטיל ספק בכך שבכלל יש שתי אפשרויות, הוא עשוי להשתחרר מהצורך להחליט. זוהי נקודת מבט עמוקה יותר מאשר סתם לחשוב ששתי אפשרויות מובילות לאותה תוצאה בסוף. זוהי הבנה שאולי כל האפשרויות הן למעשה אותה אפשרות בדיוק, ושכל ההבדלים הם תוצאה של אשליה בתודעה שלנו.
לדוגמה נוספת, אליעד מציין דוגמה מתחום האסטרונומיה: מדענים ראו בשמיים שני כוכבים נפרדים, ורק לאחר מכן גילו ששני הכוכבים הללו היו בעצם השתקפויות של אותו כוכב אחד, שנוצרו כתוצאה מעיוותי ראייה או השתקפות אור. כלומר, אפילו בעולם הפיזי קיים מצב שבו אנו טועים לחשוב שיש הבדל בין שני דברים כשמדובר באותו הדבר עצמו.
האם הגישה הזו מתאימה לכולם?
הגישה הזו מתאימה בעיקר לאנשים שאינם מקובעים על עמדתם, שמוכנים לבדוק האם באמת יש הבדל מהותי בין האפשרויות. לאנשים שיש להם ביטחון עצמי רב, בעלי אגו חזק, אנשים שחשוב להם להיות בטוחים בעמדתם - גישה זו עלולה להיות פחות יעילה, כיוון שהם לא יסכימו לקבל את האפשרות שהבחירה שלהם היא אשליה.
אך לאדם שמוכן להטיל ספק, גישה זו מאפשרת חופש מחשבתי גדול. במקום להיות תקוע בהתלבטות מתמשכת, הוא יכול להטיל ספק אפילו בעצם ההתלבטות שלו, ולהבין שייתכן שכל האפשרויות זהות לחלוטין.
האם חוסר ודאות מוביל להבנה שאין הבדל בין האפשרויות?
אליעד כהן מדגיש שהעניין כאן הוא לא לשכנע את עצמנו שבסוף "הכל יסתדר" או שהתוצאות יהיו זהות. הגישה הזו יותר קיצונית: אולי בכלל מלכתחילה אין באמת הבדל בין שתי האפשרויות. אולי כל התפיסה שלנו לגבי קבלת החלטות, אפשרויות ובחירה היא מוטעית, ונדמה לנו שיש הבדל בין אפשרויות שונות כאשר במציאות לא קיים שום הבדל.
לפי גישה זו, עצם ההטלת הספק באפשרויות יכולה להביא אדם להבנה עמוקה יותר לגבי טבע המציאות, ובכך לשחרר אותו לגמרי מהקושי של קבלת החלטות.
לסיכום, לפי אליעד כהן, כדי להתמודד עם קושי להחליט, אפשר להטיל ספק בעצם ההבדל בין האפשרויות. אולי האפשרויות כלל אינן שונות זו מזו, וההבדל הוא אשליה של התודעה שלנו. במקום להתמקד בתוצאות ההחלטה, אפשר להתמקד בעצם ההבנה שההחלטה בין שתי אפשרויות עשויה להיות תוצר של תפיסה מוטעית בלבד.
- החלטות בחיים
- הבנת הבחירה
- אשליות בתודעה
- איך לקבל החלטות בטוחות
- תפיסת המציאות
איך להתמודד עם קושי להחליט? האם אפשר לשאול אם כל האפשרויות זהות?
הרבה פעמים אדם מוצא את עצמו בהתלבטות, לא יודע האם לבחור באופציה אחת או באחרת, ושואל את עצמו מה נכון יותר לעשות. אחת השיטות לצאת מההתלבטות היא שיטה שמחוץ להיגיון המקובל. במקום לנסות למצוא תשובה בין שתי אפשרויות שונות, אפשר לשאול: "אולי בכלל מדובר באותה אפשרות?"
האם כל אפשרות יכולה להיות אותה אפשרות?
ההיגיון אומר שבין שתי אפשרויות שונות תמיד יש הבחנה, אך ישנה פרספקטיבה שנמצאת מעבר להיגיון שמציגה את הרעיון שייתכן כי כל אחת מהאפשרויות היא בעצם אותו הדבר. לדוגמה, אם אתה שוקל אם להתפטר או לא, אתה עשוי לחשוב כי מדובר בשתי אפשרויות שונות לחלוטין. אבל מה אם תסתכל עליהם ותגיד: "אולי זה בכלל אותו דבר?" כלומר, אולי בסוף אתה תמצא את עצמך מרוצה באותה מידה, בין אם התפטרת או לא. אפשר להבין את זה גם כגישה לפיה האושר לא תלוי בהחלטה עצמה, אלא בתפיסה של האדם את המציאות.
כיצד אפשר לדעת אם יש הבדל בין אפשרויות?
ההיגיון אומר שברור שיש הבדל בין האפשרויות: להתפטר או לא להתפטר זו החלטה ששונה במהותה. אבל האם אתה באמת יודע שזה כל ההבדל? אולי כל אחד מהמצבים יוביל אותך לאותה תוצאה, או לא משנה את הדרך שבה תרגיש בסופו של דבר. ישנה תפיסה שאומרת שייתכן ויש כאן רק אפשרות אחת - שנדמה לך שיש שתיים. כשלדוגמה, אדם שואל על איזה כיסא לשבת - והוא מצביע על כיסא אחד, אבל טוען שזה כיסא שני או שלישי - בעצם הוא לא הבחין שהכיסא הוא אותו אחד. המוח האנושי לפעמים מציג את הדברים כך שהאדם יחשוב שיש שתי אפשרויות, בעוד שלמעשה מדובר באפשרות אחת בלבד.
האם יש דבר כזה "אמת" בהקשר הזה?
הגישה הזו אולי לא תעבוד לאדם שמרגיש בטוח בעצמו ומוכן להילחם על דעתו, אולם אם אדם לא ממהר לקבוע עמדות ומוכן לשאול את עצמו אם באמת יש הבדל בין האפשרויות, הוא עשוי לגלות שהן לא שונות כפי שחשב. ברגע שבן אדם מוותר על הצורך להגדיר כל דבר כהגדרה נפרדת, הוא עשוי להגיע למקום שבו הוא מבין שאין הבדל מהותי, וכך להשתחרר מההתלבטות.
האם תמיד אפשר להגיד שזה אותו דבר?
הגישה הזו יכולה להיות מיועדת לאדם שמבקש להבין את מהות הבחירה ולא רק את תוצאותיה. כל פעם שיתקלו בשתי אפשרויות ויתחילו לחשוב אם יש הבדל בין מה שנראה כשתיים, אפשר לשאול האם זה בכלל לא אחד. כמו בתחום האסטרונומיה, בו היו מקרים שבהם שני כוכבים נראו ככוכבים שונים, אבל התברר שהם היו השתקפויות של אותו כוכב. גם בחיים, ייתכן וכולנו רואים את אותה האפשרות מבעד לאשליות שונות.
האם כל חוסר ודאות מוביל למסקנה שאין הבדל?
השאלה היא לא האם יש אפשרות אחת או שתיים, אלא איך אנחנו רואים את הדברים. אולי כל המהות היא לא "מה עדיף", אלא "מהות הבחירה". השאלה האם כל התלבטות באמת נוגעת לבחירה בין שניים, או שמא מדובר במשהו אחר לגמרי - יכולה לעזור לצאת ממעגל ההתלבטות.
הרבה פעמים אדם מוצא את עצמו בהתלבטות, לא יודע האם לבחור באופציה אחת או באחרת, ושואל את עצמו מה נכון יותר לעשות. אחת השיטות לצאת מההתלבטות היא שיטה שמחוץ להיגיון המקובל. במקום לנסות למצוא תשובה בין שתי אפשרויות שונות, אפשר לשאול: "אולי בכלל מדובר באותה אפשרות?"
האם כל אפשרות יכולה להיות אותה אפשרות?
ההיגיון אומר שבין שתי אפשרויות שונות תמיד יש הבחנה, אך ישנה פרספקטיבה שנמצאת מעבר להיגיון שמציגה את הרעיון שייתכן כי כל אחת מהאפשרויות היא בעצם אותו הדבר. לדוגמה, אם אתה שוקל אם להתפטר או לא, אתה עשוי לחשוב כי מדובר בשתי אפשרויות שונות לחלוטין. אבל מה אם תסתכל עליהם ותגיד: "אולי זה בכלל אותו דבר?" כלומר, אולי בסוף אתה תמצא את עצמך מרוצה באותה מידה, בין אם התפטרת או לא. אפשר להבין את זה גם כגישה לפיה האושר לא תלוי בהחלטה עצמה, אלא בתפיסה של האדם את המציאות.
כיצד אפשר לדעת אם יש הבדל בין אפשרויות?
ההיגיון אומר שברור שיש הבדל בין האפשרויות: להתפטר או לא להתפטר זו החלטה ששונה במהותה. אבל האם אתה באמת יודע שזה כל ההבדל? אולי כל אחד מהמצבים יוביל אותך לאותה תוצאה, או לא משנה את הדרך שבה תרגיש בסופו של דבר. ישנה תפיסה שאומרת שייתכן ויש כאן רק אפשרות אחת - שנדמה לך שיש שתיים. כשלדוגמה, אדם שואל על איזה כיסא לשבת - והוא מצביע על כיסא אחד, אבל טוען שזה כיסא שני או שלישי - בעצם הוא לא הבחין שהכיסא הוא אותו אחד. המוח האנושי לפעמים מציג את הדברים כך שהאדם יחשוב שיש שתי אפשרויות, בעוד שלמעשה מדובר באפשרות אחת בלבד.
האם יש דבר כזה "אמת" בהקשר הזה?
הגישה הזו אולי לא תעבוד לאדם שמרגיש בטוח בעצמו ומוכן להילחם על דעתו, אולם אם אדם לא ממהר לקבוע עמדות ומוכן לשאול את עצמו אם באמת יש הבדל בין האפשרויות, הוא עשוי לגלות שהן לא שונות כפי שחשב. ברגע שבן אדם מוותר על הצורך להגדיר כל דבר כהגדרה נפרדת, הוא עשוי להגיע למקום שבו הוא מבין שאין הבדל מהותי, וכך להשתחרר מההתלבטות.
האם תמיד אפשר להגיד שזה אותו דבר?
הגישה הזו יכולה להיות מיועדת לאדם שמבקש להבין את מהות הבחירה ולא רק את תוצאותיה. כל פעם שיתקלו בשתי אפשרויות ויתחילו לחשוב אם יש הבדל בין מה שנראה כשתיים, אפשר לשאול האם זה בכלל לא אחד. כמו בתחום האסטרונומיה, בו היו מקרים שבהם שני כוכבים נראו ככוכבים שונים, אבל התברר שהם היו השתקפויות של אותו כוכב. גם בחיים, ייתכן וכולנו רואים את אותה האפשרות מבעד לאשליות שונות.
האם כל חוסר ודאות מוביל למסקנה שאין הבדל?
השאלה היא לא האם יש אפשרות אחת או שתיים, אלא איך אנחנו רואים את הדברים. אולי כל המהות היא לא "מה עדיף", אלא "מהות הבחירה". השאלה האם כל התלבטות באמת נוגעת לבחירה בין שניים, או שמא מדובר במשהו אחר לגמרי - יכולה לעזור לצאת ממעגל ההתלבטות.
- החלטות בחיים
- הבנת הבחירה
- אשליות בתודעה
- איך לקבל החלטות בטוחות
- תפיסת המציאות
הרבה פעמים בן אדם יש לו התלבטות והוא לא יודע מה לעשות לעשות ככה או ככה "אני אעשה ככה או ככה מה יותר טוב לעשות ככה או ככה", נכון אחת השיטות לצאת מההתלבטות היא שיטה לא הגיונית.
ש: ללכת לקצוות?
אליעד: לא.
ש: להגיד ששניהם זה אותו דבר.
אליעד: בדיוק לשאול אולי זה בכלל אותו דבר, עכשיו כשאתה אומר לשאול אולי זה בכלל אותו דבר למה אתה מתכוון אולי זה לא משנה כשאתה עכשיו אמרת אותו דבר מה זה אומר אותו דבר?
ש: שזה מוביל לאותה תוצאה.
אליעד: בדיוק זה לא נקרא אותו דבר כאילו זה אותו דבר חלקית, קודם כל זה נכון אתה אומר לדוגמא נגיד עכשיו נגיד שיש לך התלבטות האם נגיד?
ש: לא יודע אם לפנות ימינה או שמאלה.
אליעד: תן דוגמא.
ש: אם להגיע לאשדוד אם לקחת ימינה בצומת או שמאלה בצומת.
אליעד: כן אבל זה אז תסתכל בשילוט נגיד.
ש: אוקי.
אליעד: לא נגיד משהו של החיים אלה שאומרים להתפטר או לא להתפטר נגיד, יפה ואז תשאל את עצמך אוקי מה זה משנה אולי זה אותו דבר עכשיו כשאתה אומר אולי זה אותו דבר אתה מתכוון להגיד אולי בסוף זה מוביל לאותה תוצאה אולי בסוף אני אהיה מאושר באותה מידה אולי אני אהיה מרוצה באותה מידה אולי האושר שלי לא יושפע מזה באופן ישיר, נכון אבל זה כמו שרבי נחמן אמר "בן אדם לא צריך לדאוג אם יהיה לו כסף או לא כי בין כך ובין כך הוא יחיה אותו דבר" למה כי בכל מקרה בסוף אתה יכול להיות לא מרוצה עם כסף או מרוצה בלי כסף זה לא קשור.
אבל יש פרספקטיבה שאומרת זאת פרספקטיבה לא הגיונית והיא אומרת אולי זה אותו דבר באיזה מובן במובן נגיד שיש לך התלבטות אם להתפטר או לא ואתה אומר לעצמך אולי בעצם בכלל האמת היא שלהתפטר או לא להתפטר זה בכלל אותו דבר ורק נדמה לי ששתי האפשרויות שונות, כאילו תדמיין את התרחיש שאתה מתפטר ואתה מפסיד את כל כספך ואתה מת ברעב תדמיין את התרחיש שאתה לא מתפטר שאתה מתקדם בעבודה ואתה מצליח זה וזה לא "אולי בסוף זה אותו דבר אולי בסוף זה יוביל אותי לאותו דבר, אולי במהות זה אותו דבר אולי אין הבדל אולי זה" לא "אולי בכלל אני משוגע לגמרי ובכלל מול עיני עומדת אפשרות אחת שהיא או אחת משתי האפשרויות או אפשרות שלישית שאני לא יודע מה היא רק נדמה לי שיש פה שתי אפשרויות שונות, אולי בכלל יש דבר אחר בכלל מי אמר שזה בכלל שתי אפשרויות שונות".
עכשיו מה ההיגיון יגיד לך זה שתי אפשרויות שונות כי זאת אפשרות אחת וזאת אפשרות אחרת זה הוא לא אומר מי אמר אולי זאת אותה אפשרות, תאר לעצמך שאתה עכשיו נכנס לחדר ויש שם נגיד כיסא אחד אני נותן את הדוגמא הזאת הרבה פעמים אבל אתן עוד פעם, יש כיסא אחד בא בן אדם ושואל אותך על איזה כיסא לשבת למה הוא מתכוון איזה כיסא לשבת ואז לוקח לך זמן להבין אתה אומר לו למה אתה מתכוון הוא אומר לך על הכיסא הזה או על הכיסא הזה ומצביע על אותו כיסא ואתה אומר תשב ואז הוא אומר לך אבל על איזה כיסא הוא אומר לך על הכיסא הלבן או על הכיסא השחור ובכלל יש כיסא ירוק נגיד, מה הוא רוצה אתה אומר לו איפה הכיסא הלבן אומר לך פה ואיפה הכיסא השחור אומר לך פה ומצביע על אותו כיסא וזה בכלל כיסא ירוק.
עכשיו האם יכול להיות שאתה האיש האם יכול להיות שבכלל אתה בכבודך ובעצמך על אחד אומר שהוא שתיים, יש ברבי נחמן ביטוי שאומר "השקר מזיק גם בגשמיות וברוחניות כעל אחד אומר שהוא שתיים" זאת אומרת בן אדם יש דבר אחד והמוח אומר לך זה שני דברים שונים אולי בכלל זה שנדמה לך שזה וזה זה שני דברים שונים אולי זה בכלל אותו דבר זה רק נדמה לך כשתי אפשרויות שונות. עכשיו למי הפתרון הזה לא יעבוד בן אדם שיש לו שכל בן אדם שיש לו בטחון עצמי בן אדם שמעריך את עצמו בן אדם שיודע מה הוא חושב, בן אדם שיש לו אגו בן אדם שלא מוכן שיגידו לו שהוא מטומטם בן אדם שהוא כזה העצה הזאת לא תעבוד לו.
אבל בן אדם שהוא נצמד לאמת והוא פיקח אז מאיפה אתה יודע שזה נכון מה שאתה חושב מאיפה אתה בטוח במאה אחוז שזה שתי אפשרויות שונות אולי זאת בכלל אותה אפשרות, עכשיו שימו לב זאת לא הפרספקטיבה אולי בסוף זה אותו דבר אולי זה מוביל לאותה תוצאה, אולי בכלל זה אותו דבר אולי זה בכלל יש רק דבר אחד רק נדמה לך שהוא שתיים.
ש: אז אם זה באמת אחד שהוא נדמה לי כשתיים אז על כל דבר אני יכול להגיד את זה.
אליעד: נכון.
ש: למה זה נדמה לי כשתיים ולא שלוש אולי זה בכלל אחד שנראה כמו שלוש.
אליעד: נכון, עכשיו יש דבר כזה מדעי יש משהו שאומר שיש איזה כוכב שראו איזה כוכב מסוים ראו עוד איזה כוכב אחר ואז התברר שבכלל זאת השתקפות של כוכב שלישי, יש איזה כוכב אחד שיש משהו שמסתיר אותו ואז האור שלו עבר משני צדדים ואז פה ראו כוכב אחד פה כוכב אחר ובכלל שני נקודות האור היו מאותו כוכב, זאת אומרת זה היה כוכב אחד ואתה חשבת שיש פה שניים ובכלל זה היה אחד.
עכשיו ואז המוח אומר לך "כן אבל אם זה אותו אחד איך אני רואה שניים אם זה באמת אותו אחד אז למה אני רואה שתיים" זאת אומרת שמה הוא אומר לך שיש הבדל בין אחד לשתיים אתה אומר לו "לא אולי אני לא רואה שתיים" גם פה אפשר לשחק, המהות היא אולי אין הבדל הרי מה הנחת היסוד הבסיסית הבסיסי אומר קודם כל ששתי האפשרויות שונות אחרי ששתי האפשרויות שונות עכשיו אני בטוח שזה יותר טוב מזה ואני לא יודע זה יותר טוב מזה או זה יותר טוב מזה ביחס לזה, כל מיני פלפולים אבל איך אתה בכלל יודע שזה שני דברים שונים עכשיו הכיוון הזה הוא כיוון לא הגיוני משוגע מה שלא תרצה תגיד אבל מי אמר שהוא לא נכון אין בו שום היגיון אבל זה עדיין לא אומר שהוא לא נכון כי מי אמר שההיגיון נכון.
ש: ללכת לקצוות?
אליעד: לא.
ש: להגיד ששניהם זה אותו דבר.
אליעד: בדיוק לשאול אולי זה בכלל אותו דבר, עכשיו כשאתה אומר לשאול אולי זה בכלל אותו דבר למה אתה מתכוון אולי זה לא משנה כשאתה עכשיו אמרת אותו דבר מה זה אומר אותו דבר?
ש: שזה מוביל לאותה תוצאה.
אליעד: בדיוק זה לא נקרא אותו דבר כאילו זה אותו דבר חלקית, קודם כל זה נכון אתה אומר לדוגמא נגיד עכשיו נגיד שיש לך התלבטות האם נגיד?
ש: לא יודע אם לפנות ימינה או שמאלה.
אליעד: תן דוגמא.
ש: אם להגיע לאשדוד אם לקחת ימינה בצומת או שמאלה בצומת.
אליעד: כן אבל זה אז תסתכל בשילוט נגיד.
ש: אוקי.
אליעד: לא נגיד משהו של החיים אלה שאומרים להתפטר או לא להתפטר נגיד, יפה ואז תשאל את עצמך אוקי מה זה משנה אולי זה אותו דבר עכשיו כשאתה אומר אולי זה אותו דבר אתה מתכוון להגיד אולי בסוף זה מוביל לאותה תוצאה אולי בסוף אני אהיה מאושר באותה מידה אולי אני אהיה מרוצה באותה מידה אולי האושר שלי לא יושפע מזה באופן ישיר, נכון אבל זה כמו שרבי נחמן אמר "בן אדם לא צריך לדאוג אם יהיה לו כסף או לא כי בין כך ובין כך הוא יחיה אותו דבר" למה כי בכל מקרה בסוף אתה יכול להיות לא מרוצה עם כסף או מרוצה בלי כסף זה לא קשור.
אבל יש פרספקטיבה שאומרת זאת פרספקטיבה לא הגיונית והיא אומרת אולי זה אותו דבר באיזה מובן במובן נגיד שיש לך התלבטות אם להתפטר או לא ואתה אומר לעצמך אולי בעצם בכלל האמת היא שלהתפטר או לא להתפטר זה בכלל אותו דבר ורק נדמה לי ששתי האפשרויות שונות, כאילו תדמיין את התרחיש שאתה מתפטר ואתה מפסיד את כל כספך ואתה מת ברעב תדמיין את התרחיש שאתה לא מתפטר שאתה מתקדם בעבודה ואתה מצליח זה וזה לא "אולי בסוף זה אותו דבר אולי בסוף זה יוביל אותי לאותו דבר, אולי במהות זה אותו דבר אולי אין הבדל אולי זה" לא "אולי בכלל אני משוגע לגמרי ובכלל מול עיני עומדת אפשרות אחת שהיא או אחת משתי האפשרויות או אפשרות שלישית שאני לא יודע מה היא רק נדמה לי שיש פה שתי אפשרויות שונות, אולי בכלל יש דבר אחר בכלל מי אמר שזה בכלל שתי אפשרויות שונות".
עכשיו מה ההיגיון יגיד לך זה שתי אפשרויות שונות כי זאת אפשרות אחת וזאת אפשרות אחרת זה הוא לא אומר מי אמר אולי זאת אותה אפשרות, תאר לעצמך שאתה עכשיו נכנס לחדר ויש שם נגיד כיסא אחד אני נותן את הדוגמא הזאת הרבה פעמים אבל אתן עוד פעם, יש כיסא אחד בא בן אדם ושואל אותך על איזה כיסא לשבת למה הוא מתכוון איזה כיסא לשבת ואז לוקח לך זמן להבין אתה אומר לו למה אתה מתכוון הוא אומר לך על הכיסא הזה או על הכיסא הזה ומצביע על אותו כיסא ואתה אומר תשב ואז הוא אומר לך אבל על איזה כיסא הוא אומר לך על הכיסא הלבן או על הכיסא השחור ובכלל יש כיסא ירוק נגיד, מה הוא רוצה אתה אומר לו איפה הכיסא הלבן אומר לך פה ואיפה הכיסא השחור אומר לך פה ומצביע על אותו כיסא וזה בכלל כיסא ירוק.
עכשיו האם יכול להיות שאתה האיש האם יכול להיות שבכלל אתה בכבודך ובעצמך על אחד אומר שהוא שתיים, יש ברבי נחמן ביטוי שאומר "השקר מזיק גם בגשמיות וברוחניות כעל אחד אומר שהוא שתיים" זאת אומרת בן אדם יש דבר אחד והמוח אומר לך זה שני דברים שונים אולי בכלל זה שנדמה לך שזה וזה זה שני דברים שונים אולי זה בכלל אותו דבר זה רק נדמה לך כשתי אפשרויות שונות. עכשיו למי הפתרון הזה לא יעבוד בן אדם שיש לו שכל בן אדם שיש לו בטחון עצמי בן אדם שמעריך את עצמו בן אדם שיודע מה הוא חושב, בן אדם שיש לו אגו בן אדם שלא מוכן שיגידו לו שהוא מטומטם בן אדם שהוא כזה העצה הזאת לא תעבוד לו.
אבל בן אדם שהוא נצמד לאמת והוא פיקח אז מאיפה אתה יודע שזה נכון מה שאתה חושב מאיפה אתה בטוח במאה אחוז שזה שתי אפשרויות שונות אולי זאת בכלל אותה אפשרות, עכשיו שימו לב זאת לא הפרספקטיבה אולי בסוף זה אותו דבר אולי זה מוביל לאותה תוצאה, אולי בכלל זה אותו דבר אולי זה בכלל יש רק דבר אחד רק נדמה לך שהוא שתיים.
ש: אז אם זה באמת אחד שהוא נדמה לי כשתיים אז על כל דבר אני יכול להגיד את זה.
אליעד: נכון.
ש: למה זה נדמה לי כשתיים ולא שלוש אולי זה בכלל אחד שנראה כמו שלוש.
אליעד: נכון, עכשיו יש דבר כזה מדעי יש משהו שאומר שיש איזה כוכב שראו איזה כוכב מסוים ראו עוד איזה כוכב אחר ואז התברר שבכלל זאת השתקפות של כוכב שלישי, יש איזה כוכב אחד שיש משהו שמסתיר אותו ואז האור שלו עבר משני צדדים ואז פה ראו כוכב אחד פה כוכב אחר ובכלל שני נקודות האור היו מאותו כוכב, זאת אומרת זה היה כוכב אחד ואתה חשבת שיש פה שניים ובכלל זה היה אחד.
עכשיו ואז המוח אומר לך "כן אבל אם זה אותו אחד איך אני רואה שניים אם זה באמת אותו אחד אז למה אני רואה שתיים" זאת אומרת שמה הוא אומר לך שיש הבדל בין אחד לשתיים אתה אומר לו "לא אולי אני לא רואה שתיים" גם פה אפשר לשחק, המהות היא אולי אין הבדל הרי מה הנחת היסוד הבסיסית הבסיסי אומר קודם כל ששתי האפשרויות שונות אחרי ששתי האפשרויות שונות עכשיו אני בטוח שזה יותר טוב מזה ואני לא יודע זה יותר טוב מזה או זה יותר טוב מזה ביחס לזה, כל מיני פלפולים אבל איך אתה בכלל יודע שזה שני דברים שונים עכשיו הכיוון הזה הוא כיוון לא הגיוני משוגע מה שלא תרצה תגיד אבל מי אמר שהוא לא נכון אין בו שום היגיון אבל זה עדיין לא אומר שהוא לא נכון כי מי אמר שההיגיון נכון.