6:12מיהו הילד הפנימי שבי? מה זה הילד הפנימי? איך להתחבר לילד הפנימי? איך להבין את הילד הפנימי? איך משפיע הילד הפנימי? ריפוי הילד הפנימי, איך נראה הילד הפנימי? הילד הפנימי הפגוע, התחברות לילד הפנימי
מה זה הילד הפנימי ואיך הוא נוצר?
הילד הפנימי הוא מושג שמתייחס לפרספקטיבה הפנימית והרגשית שנשארת אצל כל אדם מבוגר מילדותו. כל אדם מבוגר היה פעם ילד, וכאשר הוא מתבגר ומשנה את תפיסתו על החיים, הפרספקטיבה הילדותית לא נעלמת אלא נשארת בתוכו. הילד הפנימי הוא למעשה אותו חלק באישיות שלנו ששמר על תפיסת העולם התמימה, הלא שיפוטית, השובבה והיצירתית שהייתה לנו כילדים.
לדוגמה, כאשר היית ילד, אולי חשבת שאתה יכול להיות "סופרמן", או שמותר לך לקפוץ מגבהים, או לעשות כל מיני דברים שלכאורה אסורים או מסוכנים. כמבוגר, הסביבה לימדה אותך שזה אסור או מסוכן, אך החלק הילדותי שבתוכך עדיין חושב שאין שום סיבה אמיתית לא לעשות את הדברים האלו. הילד הפנימי שלך עדיין שומר על התמימות והסקרנות הזו, ולכן כל התפיסות האלו עדיין נכונות בעיני הילד הפנימי באותה מידה שהן נכונות בעיני המבוגר.
מדוע משתמשים במושג "ילד פנימי" ולא פשוט "תת - מודע"?
משתמשים במושג "הילד הפנימי" במקום לומר פשוט "תת - מודע", כי המושג של ילד פנימי מעניק לגיטימציה לחוויות רגשיות, לתמימות, ולרצונות פשוטים ואותנטיים שיש בתוכנו. זה מעניק תחושה שמותר לנו להרגיש, לשחק, ולחשוב בצורה חופשית, בניגוד למושג "תת - מודע" שנשמע אולי יותר טכני וקר. בכך, המושג "ילד פנימי" נותן מרחב ואישור רגשי לתהליכים עמוקים של חיבור עצמי וריפוי רגשי.
האם התפיסה של הילד הפנימי פחות נכונה מזו של המבוגר?
אליעד כהן מדגיש שהפרספקטיבה של הילד אינה פחות נכונה או פחות תקפה מזו של המבוגר. זה שהמבוגר למד כללים מסוימים ואימץ תפיסות מסוימות, לא הופך אותן בהכרח לנכונות יותר באופן מוחלט. כשמבוגר אומר לילד "אסור לעשות כך וכך כי זה מסוכן", הוא נשען על הוכחות וראיות מהעולם של המבוגר, אך מנקודת מבטו של הילד אין לכך משמעות אמיתית או מוכחת. למשל, ילד יכול לחשוב שאין שום בעיה לגעת בחשמל, בעוד המבוגר יגיד לו שזה מסוכן. אבל מנקודת מבטו של הילד, הסכנה הזו היא לא עובדה מוכחת אלא משהו שהמבוגרים פשוט מאמינים בו.
מיהו "הילד של הילד הפנימי"?
אליעד מציג מושג מורכב אף יותר - "הילד של הילד הפנימי". זהו המקום העמוק יותר, שהוא עוד לפני הילדות עצמה. למעשה, עוד לפני שנולדת, הייתה לך תפיסה בסיסית כלשהי של המציאות, אפילו אם היא הייתה עמומה ולא ברורה. אליעד מתייחס לפרספקטיבה הזו בתור "העובר הפנימי" - מצב שהוא עמוק יותר אפילו מהילד הפנימי. הרעיון הוא שאם נכנסים לעומק, ניתן להגיע תמיד לשכבות עמוקות עוד יותר של תודעה, מעבר לכל פרספקטיבה גלויה ומודעת.
מדוע חשוב להתחבר לילד הפנימי וכיצד זה משפיע עלינו?
אליעד מסביר שההתחברות לילד הפנימי היא קריטית כי היא מאפשרת לך לשחרר פרספקטיבות שגורמות לך לסבל כמבוגר. לדוגמה, אם אתה סובל מחרדה על מה שיקרה אחרי המוות או מפחד מנטישה, חשוב לזכור שכשהיית ילד קטן לא פחדת מזה כי לא ידעת שיש בעיה כזאת בכלל. הסבל נוצר כתוצאה מאימוץ תפיסות של המבוגר. אבל גם כילד סבלת מסיבות אחרות. אליעד מדגיש שהמטרה היא לא להחליף סבל בסבל אחר, אלא ליצור שילוב מאוזן בין הילד למבוגר.
איך נוצר השילוב בין הילד הפנימי והמבוגר?
אליעד מתאר את המצב האידיאלי כיצירת ישות חדשה שמשלבת את כל התכונות של הילד עם כל התכונות של המבוגר. התוצאה היא אדם שמסוגל להיות מבוגר ואחראי, ובמקביל לשמור על ספונטניות, יצירתיות, תמימות וחופש פנימי של ילד. ההתחברות לילד הפנימי אינה אומרת להיות ילדותי, אלא להכיר בכך שיש בתוכך גם את החלק הילדותי ולהשתמש בו בצורה חיובית ומאוזנת.
מה גורם לסבל - הילד הפנימי או המבוגר שבנו?
אליעד מבהיר שבפועל, גם הילד וגם המבוגר שבך מסוגלים לסבול, כל אחד מסיבותיו שלו. ילד יכול לסבול כי הוא לא מבין דברים מסוימים, ומבוגר יכול לסבול כי הוא דווקא מבין דברים מסוימים שגורמים לו לחרדות ודאגות. לכן, אי אפשר פשוט "להפיל" את האחריות לסבל על הילד הפנימי. צריך ללמוד להכיר ולהבין גם את הפרספקטיבה הילדית וגם את זו המבוגרת, כדי להשתחרר מסבל שנוצר משני הצדדים.
איך להתחבר בפועל לילד הפנימי?
ההתחברות לילד הפנימי דורשת הכרה ואישור של אותם חלומות ורצונות ילדותיים. עליך לאפשר לעצמך לחלום, לשחק, ולהרגיש בצורה אותנטית וחופשית, כפי שהיית בילדותך, בלי ביקורת או שיפוט עצמי.
הילד הפנימי הוא מושג שמתייחס לפרספקטיבה הפנימית והרגשית שנשארת אצל כל אדם מבוגר מילדותו. כל אדם מבוגר היה פעם ילד, וכאשר הוא מתבגר ומשנה את תפיסתו על החיים, הפרספקטיבה הילדותית לא נעלמת אלא נשארת בתוכו. הילד הפנימי הוא למעשה אותו חלק באישיות שלנו ששמר על תפיסת העולם התמימה, הלא שיפוטית, השובבה והיצירתית שהייתה לנו כילדים.
לדוגמה, כאשר היית ילד, אולי חשבת שאתה יכול להיות "סופרמן", או שמותר לך לקפוץ מגבהים, או לעשות כל מיני דברים שלכאורה אסורים או מסוכנים. כמבוגר, הסביבה לימדה אותך שזה אסור או מסוכן, אך החלק הילדותי שבתוכך עדיין חושב שאין שום סיבה אמיתית לא לעשות את הדברים האלו. הילד הפנימי שלך עדיין שומר על התמימות והסקרנות הזו, ולכן כל התפיסות האלו עדיין נכונות בעיני הילד הפנימי באותה מידה שהן נכונות בעיני המבוגר.
מדוע משתמשים במושג "ילד פנימי" ולא פשוט "תת - מודע"?
משתמשים במושג "הילד הפנימי" במקום לומר פשוט "תת - מודע", כי המושג של ילד פנימי מעניק לגיטימציה לחוויות רגשיות, לתמימות, ולרצונות פשוטים ואותנטיים שיש בתוכנו. זה מעניק תחושה שמותר לנו להרגיש, לשחק, ולחשוב בצורה חופשית, בניגוד למושג "תת - מודע" שנשמע אולי יותר טכני וקר. בכך, המושג "ילד פנימי" נותן מרחב ואישור רגשי לתהליכים עמוקים של חיבור עצמי וריפוי רגשי.
האם התפיסה של הילד הפנימי פחות נכונה מזו של המבוגר?
אליעד כהן מדגיש שהפרספקטיבה של הילד אינה פחות נכונה או פחות תקפה מזו של המבוגר. זה שהמבוגר למד כללים מסוימים ואימץ תפיסות מסוימות, לא הופך אותן בהכרח לנכונות יותר באופן מוחלט. כשמבוגר אומר לילד "אסור לעשות כך וכך כי זה מסוכן", הוא נשען על הוכחות וראיות מהעולם של המבוגר, אך מנקודת מבטו של הילד אין לכך משמעות אמיתית או מוכחת. למשל, ילד יכול לחשוב שאין שום בעיה לגעת בחשמל, בעוד המבוגר יגיד לו שזה מסוכן. אבל מנקודת מבטו של הילד, הסכנה הזו היא לא עובדה מוכחת אלא משהו שהמבוגרים פשוט מאמינים בו.
מיהו "הילד של הילד הפנימי"?
אליעד מציג מושג מורכב אף יותר - "הילד של הילד הפנימי". זהו המקום העמוק יותר, שהוא עוד לפני הילדות עצמה. למעשה, עוד לפני שנולדת, הייתה לך תפיסה בסיסית כלשהי של המציאות, אפילו אם היא הייתה עמומה ולא ברורה. אליעד מתייחס לפרספקטיבה הזו בתור "העובר הפנימי" - מצב שהוא עמוק יותר אפילו מהילד הפנימי. הרעיון הוא שאם נכנסים לעומק, ניתן להגיע תמיד לשכבות עמוקות עוד יותר של תודעה, מעבר לכל פרספקטיבה גלויה ומודעת.
מדוע חשוב להתחבר לילד הפנימי וכיצד זה משפיע עלינו?
אליעד מסביר שההתחברות לילד הפנימי היא קריטית כי היא מאפשרת לך לשחרר פרספקטיבות שגורמות לך לסבל כמבוגר. לדוגמה, אם אתה סובל מחרדה על מה שיקרה אחרי המוות או מפחד מנטישה, חשוב לזכור שכשהיית ילד קטן לא פחדת מזה כי לא ידעת שיש בעיה כזאת בכלל. הסבל נוצר כתוצאה מאימוץ תפיסות של המבוגר. אבל גם כילד סבלת מסיבות אחרות. אליעד מדגיש שהמטרה היא לא להחליף סבל בסבל אחר, אלא ליצור שילוב מאוזן בין הילד למבוגר.
איך נוצר השילוב בין הילד הפנימי והמבוגר?
אליעד מתאר את המצב האידיאלי כיצירת ישות חדשה שמשלבת את כל התכונות של הילד עם כל התכונות של המבוגר. התוצאה היא אדם שמסוגל להיות מבוגר ואחראי, ובמקביל לשמור על ספונטניות, יצירתיות, תמימות וחופש פנימי של ילד. ההתחברות לילד הפנימי אינה אומרת להיות ילדותי, אלא להכיר בכך שיש בתוכך גם את החלק הילדותי ולהשתמש בו בצורה חיובית ומאוזנת.
מה גורם לסבל - הילד הפנימי או המבוגר שבנו?
אליעד מבהיר שבפועל, גם הילד וגם המבוגר שבך מסוגלים לסבול, כל אחד מסיבותיו שלו. ילד יכול לסבול כי הוא לא מבין דברים מסוימים, ומבוגר יכול לסבול כי הוא דווקא מבין דברים מסוימים שגורמים לו לחרדות ודאגות. לכן, אי אפשר פשוט "להפיל" את האחריות לסבל על הילד הפנימי. צריך ללמוד להכיר ולהבין גם את הפרספקטיבה הילדית וגם את זו המבוגרת, כדי להשתחרר מסבל שנוצר משני הצדדים.
איך להתחבר בפועל לילד הפנימי?
ההתחברות לילד הפנימי דורשת הכרה ואישור של אותם חלומות ורצונות ילדותיים. עליך לאפשר לעצמך לחלום, לשחק, ולהרגיש בצורה אותנטית וחופשית, כפי שהיית בילדותך, בלי ביקורת או שיפוט עצמי.
- מה זה הילד הפנימי?
- איך להתחבר לילד הפנימי?
- ריפוי הילד הפנימי
- הילד הפנימי הפגוע
- איך נראה הילד הפנימי?
- למה חשוב להבין את הילד הפנימי?