10:00שורש הרצון הוא *לא* הרצון להרגיש טוב - למה?
למה שורש הרצון אינו הרצון להרגיש טוב?
שורש הרצון של האדם הוא נושא עמוק שרבים טועים לחשוב שהבסיס שלו הוא פשוט הרצון להרגיש טוב. אליעד כהן מסביר כי אף שהרצון להרגיש טוב הוא רצון חזק ומשמעותי, הוא לא השורש האמיתי והעמוק של כל רצונות האדם. כדי להבין את האושר ואת מקור הסבל, יש להבין תחילה מה באמת מניע את הרצונות שלנו.
מדוע הרצון להרגיש טוב אינו מספיק להסברת הבחירות שלנו?
ההסבר הראשוני שרבים חושבים עליו הוא שכל מה שאנחנו עושים הוא במטרה להרגיש טוב יותר. אבל אליעד כהן מבהיר שזה לא מסביר למה האדם מעדיף אופציה אחת על פני אחרת. לדוגמה, כאשר מוצעים לאדם שתי כוסות שתייה - מיץ תפוזים ומיץ אשכוליות, והוא בוחר אחת מהן, הסיבה הראשונית תהיה כי הוא חושב שהיא תגרום לו להרגיש טוב יותר. אך השאלה העמוקה יותר שאליעד מציג היא: למה דווקא הבחירה הזו תגרום לו להרגיש טוב?
דוגמה נוספת שאליעד מביא היא של בחירת חולצה. כאשר יש לאדם שתי חולצות, אחת לבנה ואחת שחורה, והוא בוחר ללבוש דווקא את הלבנה, הוא עשה זאת כי חשב שזה יגרום לו להרגיש יותר טוב. אך למה דווקא הלבנה ולא השחורה? האדם יכול לומר שעשה זאת כי העדיף את צבע הלבן, אך למה דווקא לבן מרגיש לו טוב יותר?
מהי השאלה העמוקה יותר בנוגע לרצון?
אליעד מסביר שהשאלה המרכזית והעמוקה יותר היא לא אם האדם רוצה להרגיש טוב או לא, אלא למה הוא רוצה להרגיש טוב דווקא בדרך מסוימת ולא אחרת. מה עומד מאחורי הבחירות שלנו? מדוע דבר מסוים נתפס אצלנו כ"טוב יותר" ודבר אחר פחות?
לדוגמה, כאשר אדם מקבל מכה בראש, הוא חש רע ורוצה להפסיק את הכאב. השאלה היא למה הוא בוחר לרצות לא להרגיש את הכאב הזה? הרי הוא יכול היה באותה מידה לבחור לרצות להרגיש את הכאב, ואז לא היה מרגיש סבל. מדוע הוא לא בוחר בדרך הזו?
האם הבחירות שלנו מחויבות או אפשריות?
אליעד מדגיש שהאדם צריך לשאול את עצמו האם הרצונות שלו הם מחויבים או אפשריים. לדוגמה, כאשר אדם קם בבוקר, הוא לא פשוט אומר "אני רוצה להרגיש טוב", אלא הוא מבצע סדרה של בחירות במהלך היום, שכל אחת מהן כביכול במטרה להרגיש טוב. אך למה דווקא הבחירות האלו ולא אחרות?
הבחירות של האדם מתרחשות כל הזמן ומשתנות בכל רגע. לדוגמה, כשאדם הולך ברחוב, קצב ההליכה משתנה, וכל בחירה - מהירות הליכה, כיוון, פעולה - היא ביטוי לרצון. אך למה דווקא פעולה זו ולא אחרת? למה הוא מחליט לפעול בצורה מסוימת ולא באחרת?
איך הבנת שורש הרצון מובילה לאושר אמיתי?
לפי אליעד, המקור של הסבל בעולם הוא שהאדם לא רוצה את מה שקורה. אילו האדם היה רוצה בדיוק את המציאות כפי שהיא מתרחשת, הוא היה מאושר באופן תמידי. הדרך להגיע לאושר אמיתי היא להבין את שורש הרצון - להבין למה הרצון הוא דווקא כפי שהוא ולא אחרת. האדם צריך להתבונן על כל רצון ורצון ולשאול מדוע הוא בוחר דווקא אותו, ולמה הוא חושב שדווקא בחירה זו טובה יותר מאחרת.
אליעד ממחיש את הרעיון בדוגמה של אוכל. אדם רעב רוצה לאכול כי הוא חושב שזה יגרום לו להרגיש טוב. אך למה הוא רוצה להרגיש טוב דווקא דרך אוכל? הרי אדם אחר, שבוחר לצום מתוך אידיאל רוחני או מסיבה אחרת, כאשר הוא מרגיש רעב הוא דווקא שמח כי זה מסמל לו את ההתגברות שלו ואת הסיגוף שלו. מכאן, שהרצון "להרגיש טוב" אינו מסביר מדוע האדם בחר דווקא באוכל כדרך להרגיש טוב.
מהי הדרך להבין את שורש הרצון האמיתי?
הדרך שמציע אליעד היא לחקור לעומק כל רצון וכל בחירה שהאדם עושה, ולשאול את עצמו מהו השורש שממנו מגיע הרצון שלו. כאשר האדם יבין באמת למה הוא בוחר דווקא בצורה הזו, הוא יוכל להגיע למצב שבו הוא מתאים את רצונותיו למציאות הקיימת. כאשר הרצון של האדם מותאם באופן מלא למציאות, הוא יחיה חיים טובים באמת.
לסיכום, שורש הרצון אינו הרצון להרגיש טוב בפני עצמו, אלא הסיבה שבגללה האדם בוחר להרגיש טוב דווקא בדרך מסוימת ולא אחרת. מי שיגיע להבנה זו, ימצא את האושר האמיתי.
שורש הרצון של האדם הוא נושא עמוק שרבים טועים לחשוב שהבסיס שלו הוא פשוט הרצון להרגיש טוב. אליעד כהן מסביר כי אף שהרצון להרגיש טוב הוא רצון חזק ומשמעותי, הוא לא השורש האמיתי והעמוק של כל רצונות האדם. כדי להבין את האושר ואת מקור הסבל, יש להבין תחילה מה באמת מניע את הרצונות שלנו.
מדוע הרצון להרגיש טוב אינו מספיק להסברת הבחירות שלנו?
ההסבר הראשוני שרבים חושבים עליו הוא שכל מה שאנחנו עושים הוא במטרה להרגיש טוב יותר. אבל אליעד כהן מבהיר שזה לא מסביר למה האדם מעדיף אופציה אחת על פני אחרת. לדוגמה, כאשר מוצעים לאדם שתי כוסות שתייה - מיץ תפוזים ומיץ אשכוליות, והוא בוחר אחת מהן, הסיבה הראשונית תהיה כי הוא חושב שהיא תגרום לו להרגיש טוב יותר. אך השאלה העמוקה יותר שאליעד מציג היא: למה דווקא הבחירה הזו תגרום לו להרגיש טוב?
דוגמה נוספת שאליעד מביא היא של בחירת חולצה. כאשר יש לאדם שתי חולצות, אחת לבנה ואחת שחורה, והוא בוחר ללבוש דווקא את הלבנה, הוא עשה זאת כי חשב שזה יגרום לו להרגיש יותר טוב. אך למה דווקא הלבנה ולא השחורה? האדם יכול לומר שעשה זאת כי העדיף את צבע הלבן, אך למה דווקא לבן מרגיש לו טוב יותר?
מהי השאלה העמוקה יותר בנוגע לרצון?
אליעד מסביר שהשאלה המרכזית והעמוקה יותר היא לא אם האדם רוצה להרגיש טוב או לא, אלא למה הוא רוצה להרגיש טוב דווקא בדרך מסוימת ולא אחרת. מה עומד מאחורי הבחירות שלנו? מדוע דבר מסוים נתפס אצלנו כ"טוב יותר" ודבר אחר פחות?
לדוגמה, כאשר אדם מקבל מכה בראש, הוא חש רע ורוצה להפסיק את הכאב. השאלה היא למה הוא בוחר לרצות לא להרגיש את הכאב הזה? הרי הוא יכול היה באותה מידה לבחור לרצות להרגיש את הכאב, ואז לא היה מרגיש סבל. מדוע הוא לא בוחר בדרך הזו?
האם הבחירות שלנו מחויבות או אפשריות?
אליעד מדגיש שהאדם צריך לשאול את עצמו האם הרצונות שלו הם מחויבים או אפשריים. לדוגמה, כאשר אדם קם בבוקר, הוא לא פשוט אומר "אני רוצה להרגיש טוב", אלא הוא מבצע סדרה של בחירות במהלך היום, שכל אחת מהן כביכול במטרה להרגיש טוב. אך למה דווקא הבחירות האלו ולא אחרות?
הבחירות של האדם מתרחשות כל הזמן ומשתנות בכל רגע. לדוגמה, כשאדם הולך ברחוב, קצב ההליכה משתנה, וכל בחירה - מהירות הליכה, כיוון, פעולה - היא ביטוי לרצון. אך למה דווקא פעולה זו ולא אחרת? למה הוא מחליט לפעול בצורה מסוימת ולא באחרת?
איך הבנת שורש הרצון מובילה לאושר אמיתי?
לפי אליעד, המקור של הסבל בעולם הוא שהאדם לא רוצה את מה שקורה. אילו האדם היה רוצה בדיוק את המציאות כפי שהיא מתרחשת, הוא היה מאושר באופן תמידי. הדרך להגיע לאושר אמיתי היא להבין את שורש הרצון - להבין למה הרצון הוא דווקא כפי שהוא ולא אחרת. האדם צריך להתבונן על כל רצון ורצון ולשאול מדוע הוא בוחר דווקא אותו, ולמה הוא חושב שדווקא בחירה זו טובה יותר מאחרת.
אליעד ממחיש את הרעיון בדוגמה של אוכל. אדם רעב רוצה לאכול כי הוא חושב שזה יגרום לו להרגיש טוב. אך למה הוא רוצה להרגיש טוב דווקא דרך אוכל? הרי אדם אחר, שבוחר לצום מתוך אידיאל רוחני או מסיבה אחרת, כאשר הוא מרגיש רעב הוא דווקא שמח כי זה מסמל לו את ההתגברות שלו ואת הסיגוף שלו. מכאן, שהרצון "להרגיש טוב" אינו מסביר מדוע האדם בחר דווקא באוכל כדרך להרגיש טוב.
מהי הדרך להבין את שורש הרצון האמיתי?
הדרך שמציע אליעד היא לחקור לעומק כל רצון וכל בחירה שהאדם עושה, ולשאול את עצמו מהו השורש שממנו מגיע הרצון שלו. כאשר האדם יבין באמת למה הוא בוחר דווקא בצורה הזו, הוא יוכל להגיע למצב שבו הוא מתאים את רצונותיו למציאות הקיימת. כאשר הרצון של האדם מותאם באופן מלא למציאות, הוא יחיה חיים טובים באמת.
לסיכום, שורש הרצון אינו הרצון להרגיש טוב בפני עצמו, אלא הסיבה שבגללה האדם בוחר להרגיש טוב דווקא בדרך מסוימת ולא אחרת. מי שיגיע להבנה זו, ימצא את האושר האמיתי.
- למה אנחנו רוצים להרגיש טוב?
- מהו שורש הרצון האמיתי?
- האם הבחירות שלנו מחויבות?
- איך לבחור את הרצון הנכון?
- מדוע אנחנו לא רוצים את מה שקורה?
שורש הרצון של האדם למה הרצון להרגיש טוב הוא לא שורש הרצון של האדם. מי שרוצה להרגיש טוב באמת צריך לנסות להבין למה הוא רוצה את הרצונות שלו. הטוב והרע תלויים במה שהאדם רוצה הכל מתנקז לרצון של האדם. מי שרוצה להיות מאושר יכול בשניה אם תמיד יוכל לרצות את המציאות - איך יוכל להתאים את רצונו למציאות. ננסה להבין למה הוא רוצה את הרצונות שלו ואם נבין אולי נצליח להביא שתמיד ירצה את מצב המציאות - תמיד יהיה לו טוב. יש חושבים שהרצון שהמניע את כל הרצונות הוא להרגיש טוב - הדבר לא נכון, הרצון החזק ביותר הוא להרגיש טוב יש הרבה רצונות וכל רצון יש בו כמה רצונות אדם עובד מכמה סיבות פרנסה, משעמם לו, בגלל הילדים אחת מהסיבות וכך בכל פעולה שאדם עושה הוא יכול להגיד מספר סיבות שביצע בפעולה זו יש כמה רצונות שיצרו את הפעולה הזאת, רצון סופי שבחר פעולה וזה ממלא רצונות פנימיים יותר, יש את הרצון להרגיש טוב, אף על פי כן ההסבר שאדם הבין שהרצון הפנימי שלו להרגיש טוב זה לא עונה על השאלה מאיפה בא הרצון.
נגיד לדוגמה מציעים לאדם כוס מיץ תפוזים ואחרת אשכוליות ואדם בוחר באחת ולא אחרת כל אחד שייקח מקרים שבחר כך ולא אחרת, חולצה לבנה או שחורה בחר לבנה האדם בחר לבנה בגלל שהוא רצה ללבוש אותה אם האדם לבש את הלבנה הוא רצה הוא יכל לבחור שחורה הדבר שצריך להתבונן מה יצר את הרצון הסופי? נכון בחר את הלבן או כוס או בחירה אחרת, הוא רצה להרגיש טוב, למה בכלל נוצר הרצון שדווקא ילבש לבן דווקא זה יגרום להרגיש טוב, אחד מהרצונות הבסיסיים של האדם הרצון להרגיש טוב.
אדם קם בבוקר לא אומר אני רוצה להרגיש טוב וזהו, לאדם בחירות שונות וכל רגע הרצון משתנה עושה כך ואחר כך אחרת הולך ואחר כך חוזר קצב ההליכה יכול כל רגע להשתנות מה יוצר את הרצון הסופי למה בחרתי כך ולא אחרת, הוא יכול להביא רשימת סיבות שבחרתי כך ולא אחרת.
מאין נוצר הרצון שדווקא כך ולא אחרת? שאני אומר תנסה להבין מאיפה נוצר הרצון למה דווקא זה ולא אחרת? השאלה מה גורם לך לרצות לחשוב שזה יותר טוב? למה אותו אדם בחר דווקא את הלבנה הוא חשב שהיא יותר טובה, אם 10 אומרים לו יכול להיות שהוא ישמע להם וילבש את הלבנה באותה מידה יכל לא להקשיב להם, הפוך להיות מיוחד ואז נשאלת השאלה מאחר ויש בחירה, על כל דבר אם זה טוב או רע? האם להקשיב לשכל? למה רצית דווקא את זה ולא דבר אחר? השאלה שצריך למה אדם רוצה את הרצונות שלו, למה אתה רוצה להרגיש טוב כך ולא אחרת?
כל הרע בעולם בגלל שהאדם לא רוצה את מה שקורה למה דווקא טוב בדרך הזאת? האם אני בוחר את הרצונות שלי? כן אני בוחר את מה שאני רוצה האם הרצון מחויב או אפשרי? האם נגיד שאדם מזיז את היד האם הרצון מחויב? למה אני בוחר דווקא זה ולא אחר? למה האדם רוצה להרגיש טוב בדרך הזאת? אני רוצה לאכול - להרגיש טוב - למה בדרך האוכל - אדם צם מרגיש רעב שמח מסגף את עצמו העניין שאדם צריך להבין מאיפה נובע הרצון הסופי ומי שיבין את זה הוא יגלה איך הרצון שלו מתאים למציאות למה הרצון עובר כך ולא אחרת. למה את זה ולא דבר אחר. למה זה טוב מזה? וכך אדם חי חיים טובים באמת. עד כאן סיכום דברי ההרצאה.
נגיד לדוגמה מציעים לאדם כוס מיץ תפוזים ואחרת אשכוליות ואדם בוחר באחת ולא אחרת כל אחד שייקח מקרים שבחר כך ולא אחרת, חולצה לבנה או שחורה בחר לבנה האדם בחר לבנה בגלל שהוא רצה ללבוש אותה אם האדם לבש את הלבנה הוא רצה הוא יכל לבחור שחורה הדבר שצריך להתבונן מה יצר את הרצון הסופי? נכון בחר את הלבן או כוס או בחירה אחרת, הוא רצה להרגיש טוב, למה בכלל נוצר הרצון שדווקא ילבש לבן דווקא זה יגרום להרגיש טוב, אחד מהרצונות הבסיסיים של האדם הרצון להרגיש טוב.
אדם קם בבוקר לא אומר אני רוצה להרגיש טוב וזהו, לאדם בחירות שונות וכל רגע הרצון משתנה עושה כך ואחר כך אחרת הולך ואחר כך חוזר קצב ההליכה יכול כל רגע להשתנות מה יוצר את הרצון הסופי למה בחרתי כך ולא אחרת, הוא יכול להביא רשימת סיבות שבחרתי כך ולא אחרת.
מאין נוצר הרצון שדווקא כך ולא אחרת? שאני אומר תנסה להבין מאיפה נוצר הרצון למה דווקא זה ולא אחרת? השאלה מה גורם לך לרצות לחשוב שזה יותר טוב? למה אותו אדם בחר דווקא את הלבנה הוא חשב שהיא יותר טובה, אם 10 אומרים לו יכול להיות שהוא ישמע להם וילבש את הלבנה באותה מידה יכל לא להקשיב להם, הפוך להיות מיוחד ואז נשאלת השאלה מאחר ויש בחירה, על כל דבר אם זה טוב או רע? האם להקשיב לשכל? למה רצית דווקא את זה ולא דבר אחר? השאלה שצריך למה אדם רוצה את הרצונות שלו, למה אתה רוצה להרגיש טוב כך ולא אחרת?
כל הרע בעולם בגלל שהאדם לא רוצה את מה שקורה למה דווקא טוב בדרך הזאת? האם אני בוחר את הרצונות שלי? כן אני בוחר את מה שאני רוצה האם הרצון מחויב או אפשרי? האם נגיד שאדם מזיז את היד האם הרצון מחויב? למה אני בוחר דווקא זה ולא אחר? למה האדם רוצה להרגיש טוב בדרך הזאת? אני רוצה לאכול - להרגיש טוב - למה בדרך האוכל - אדם צם מרגיש רעב שמח מסגף את עצמו העניין שאדם צריך להבין מאיפה נובע הרצון הסופי ומי שיבין את זה הוא יגלה איך הרצון שלו מתאים למציאות למה הרצון עובר כך ולא אחרת. למה את זה ולא דבר אחר. למה זה טוב מזה? וכך אדם חי חיים טובים באמת. עד כאן סיכום דברי ההרצאה.