לא לדעת, לדעת שום דבר, לדעת שאינך יודע, לדעת כלום, ידיעת הכלום, לא לדעת שום דבר, נפרדות מתוך אחדות
מה זה אומר לדעת שאתה לא יודע שום דבר?
הנקודה המרכזית שאליעד כהן מסביר בהרצאה הזו היא המשמעות העמוקה של "לדעת שאתה לא יודע שום דבר", ומה ההבדל בין "לא לדעת" אמיתי לבין מצב שבו אתה רק חושב שאתה לא יודע. הוא מתחיל מכך שהרבה אנשים אומרים "אני לא יודע", אבל לא מבינים שלומר "אני לא יודע" עדיין מבוסס על ידיעה כלשהי. זאת אומרת שכאשר אתה אומר "אני לא יודע", יש לך ידיעה על כך שיש משהו שאתה לא יודע, ואתה מבדיל בין ידיעה לחוסר ידיעה. לכן זהו מצב של ידיעה חלקית, ולא מצב של "לא לדעת" מוחלט.
אליעד משתמש בדוגמאות רבות כדי להמחיש את הרעיון:
מה המשמעות של הדוגמה עם הפיל בחדר?
כאשר מישהו שואל: "הפיל שנמצא פה בחדר, איפה תיתן לו לשתות?" אתה לא יודע מה לענות, כי אתה בכלל לא רואה פיל. אתה לא מבין מה רוצים ממך. זו דוגמה למצב שבו אתה אפילו לא יודע מהי השאלה. במקרה כזה, אתה נמצא במצב אמיתי של אי - ידיעה מוחלטת, כי אין לך אפילו מושג על מה מדברים איתך.
מה ההבדל בין "אני לא יודע" לבין אי - ידיעה אמיתית?
כאשר אדם שואל אותך: "מה עדיף לעשות, פעולה א' או פעולה ב'?", ואתה עונה "אני לא יודע", למעשה אתה עדיין נמצא במצב של ידיעה. מדוע? כי בתוך אמירת "אני לא יודע" יש לך ידיעה ברורה שאתה לא יכול להבחין מה יותר טוב. עצם ההבחנה בין טוב לרע, בין פעולה א' לפעולה ב', מצביעה על כך שאתה כן יודע משהו. אתה יודע שיש הבדל בין שני הדברים, אבל פשוט אין לך מספיק מידע כדי לבחור ביניהם. זו ידיעה של חוסר ידיעה, אבל היא עדיין סוג של ידיעה.
לעומת זאת, אם באמת לא היית יודע שום דבר, לא היית יודע אפילו שיש שאלה, ולא היית יודע אפילו שאתה לא יודע. זהו המצב שאליעד מתייחס אליו כאי - ידיעה אמיתית, מוחלטת.
איך אי - ידיעה אמיתית מובילה לפעולה?
אליעד מסביר כי דווקא במצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו אתה לא יודע שאתה לא יודע, אתה יכול לפעול ללא מגבלות, מכיוון שאין לך שיקולים ואין לך הבחנות שיגבילו אותך. הוא נותן דוגמה מעניינת נוספת: אדם שנמצא במצב שבו טוב לו, והוא יודע שטוב לו, למעשה חווה גם מעט רע, כי יש לו מודעות לכך שיכול להיות רע. אבל אדם שטוב לו באמת, בלי לדעת אפילו שטוב לו, נמצא במצב של אחדות אמיתית ושלמה, ללא שום הפרדה פנימית. מתוך המקום הזה אפשר לפעול בחופשיות מוחלטת.
מהי משמעות "נפרדות מתוך אחדות"?
אליעד מבהיר כי רוב האנשים רואים אחדות ונפרדות כשני מצבים נפרדים, שונים. אבל אחדות אמיתית היא מצב שבו אין הבדל בין אחדות לנפרדות. כלומר, אתה מסוגל לראות ש"אחד" ו"שתיים" הם אותו דבר, ולכן אין לך בעיה לומר אחד ואין לך בעיה לומר שתיים. אין לך העדפה, כי מבחינתך הכל אחד.
הוא נותן דוגמה נוספת על אדם שמנסה לדמיין שהוא קיר. אם אתה מדמיין שאתה קיר, איך תוכל ללכת? אם אתה במצב של "קיר" אמיתי, כמובן שלא תוכל ללכת, כי אין לך מושג בכלל מה זה ללכת. אבל אם תצליח להיות במצב שבו אין הבדל בין קיר לבין אדם, בין הליכה לאי - הליכה, אז תוכל גם לדמיין שאתה קיר וגם ללכת בו זמנית.
איך אפשר לכבות את השכל?
אליעד מתייחס לשאלה: "איך אפשר לכבות את השכל?". הוא מסביר שהדרך לכבות את השכל היא דווקא להשתמש בו עד הסוף. אם תיקח כל שאלה שקיימת ותחקור אותה עד סופה, השכל יגיע לנקודה שבה הוא יפסיק לפעול מעצמו, כי הוא יראה שאין לו תשובות מוחלטות. דוגמה נוספת שהוא נותן היא החידה: "איך מוחאים כפיים עם כף יד אחת בלבד?". אם...
הנקודה המרכזית שאליעד כהן מסביר בהרצאה הזו היא המשמעות העמוקה של "לדעת שאתה לא יודע שום דבר", ומה ההבדל בין "לא לדעת" אמיתי לבין מצב שבו אתה רק חושב שאתה לא יודע. הוא מתחיל מכך שהרבה אנשים אומרים "אני לא יודע", אבל לא מבינים שלומר "אני לא יודע" עדיין מבוסס על ידיעה כלשהי. זאת אומרת שכאשר אתה אומר "אני לא יודע", יש לך ידיעה על כך שיש משהו שאתה לא יודע, ואתה מבדיל בין ידיעה לחוסר ידיעה. לכן זהו מצב של ידיעה חלקית, ולא מצב של "לא לדעת" מוחלט.
אליעד משתמש בדוגמאות רבות כדי להמחיש את הרעיון:
מה המשמעות של הדוגמה עם הפיל בחדר?
כאשר מישהו שואל: "הפיל שנמצא פה בחדר, איפה תיתן לו לשתות?" אתה לא יודע מה לענות, כי אתה בכלל לא רואה פיל. אתה לא מבין מה רוצים ממך. זו דוגמה למצב שבו אתה אפילו לא יודע מהי השאלה. במקרה כזה, אתה נמצא במצב אמיתי של אי - ידיעה מוחלטת, כי אין לך אפילו מושג על מה מדברים איתך.
מה ההבדל בין "אני לא יודע" לבין אי - ידיעה אמיתית?
כאשר אדם שואל אותך: "מה עדיף לעשות, פעולה א' או פעולה ב'?", ואתה עונה "אני לא יודע", למעשה אתה עדיין נמצא במצב של ידיעה. מדוע? כי בתוך אמירת "אני לא יודע" יש לך ידיעה ברורה שאתה לא יכול להבחין מה יותר טוב. עצם ההבחנה בין טוב לרע, בין פעולה א' לפעולה ב', מצביעה על כך שאתה כן יודע משהו. אתה יודע שיש הבדל בין שני הדברים, אבל פשוט אין לך מספיק מידע כדי לבחור ביניהם. זו ידיעה של חוסר ידיעה, אבל היא עדיין סוג של ידיעה.
לעומת זאת, אם באמת לא היית יודע שום דבר, לא היית יודע אפילו שיש שאלה, ולא היית יודע אפילו שאתה לא יודע. זהו המצב שאליעד מתייחס אליו כאי - ידיעה אמיתית, מוחלטת.
איך אי - ידיעה אמיתית מובילה לפעולה?
אליעד מסביר כי דווקא במצב של אי - ידיעה מוחלטת, שבו אתה לא יודע שאתה לא יודע, אתה יכול לפעול ללא מגבלות, מכיוון שאין לך שיקולים ואין לך הבחנות שיגבילו אותך. הוא נותן דוגמה מעניינת נוספת: אדם שנמצא במצב שבו טוב לו, והוא יודע שטוב לו, למעשה חווה גם מעט רע, כי יש לו מודעות לכך שיכול להיות רע. אבל אדם שטוב לו באמת, בלי לדעת אפילו שטוב לו, נמצא במצב של אחדות אמיתית ושלמה, ללא שום הפרדה פנימית. מתוך המקום הזה אפשר לפעול בחופשיות מוחלטת.
מהי משמעות "נפרדות מתוך אחדות"?
אליעד מבהיר כי רוב האנשים רואים אחדות ונפרדות כשני מצבים נפרדים, שונים. אבל אחדות אמיתית היא מצב שבו אין הבדל בין אחדות לנפרדות. כלומר, אתה מסוגל לראות ש"אחד" ו"שתיים" הם אותו דבר, ולכן אין לך בעיה לומר אחד ואין לך בעיה לומר שתיים. אין לך העדפה, כי מבחינתך הכל אחד.
הוא נותן דוגמה נוספת על אדם שמנסה לדמיין שהוא קיר. אם אתה מדמיין שאתה קיר, איך תוכל ללכת? אם אתה במצב של "קיר" אמיתי, כמובן שלא תוכל ללכת, כי אין לך מושג בכלל מה זה ללכת. אבל אם תצליח להיות במצב שבו אין הבדל בין קיר לבין אדם, בין הליכה לאי - הליכה, אז תוכל גם לדמיין שאתה קיר וגם ללכת בו זמנית.
איך אפשר לכבות את השכל?
אליעד מתייחס לשאלה: "איך אפשר לכבות את השכל?". הוא מסביר שהדרך לכבות את השכל היא דווקא להשתמש בו עד הסוף. אם תיקח כל שאלה שקיימת ותחקור אותה עד סופה, השכל יגיע לנקודה שבה הוא יפסיק לפעול מעצמו, כי הוא יראה שאין לו תשובות מוחלטות. דוגמה נוספת שהוא נותן היא החידה: "איך מוחאים כפיים עם כף יד אחת בלבד?". אם...
- איך לכבות את השכל?
- מה זה לדעת שאתה לא יודע?
- הבדל בין אי - ידיעה לידיעה?
- איך לפעול בלי לדעת כלום?
- איך מתוך אחדות נוצרת נפרדות?
- מה המשמעות של נפרדות מתוך אחדות?