ניתוח תהליך, איך להיות ראפר? הדרכת מורים, הדרכת הורים, הדרכת מחנכים, כתיבת ראפ, מילים לשיר ראפ, מילים לפריסטייל, רוצה להיות ראפר, הדרכה להורים, להיות אמן ראפ, להיות אמן היפ הופ
איך להפוך לראפר מקצועי ומה התהליך שצריך לעבור?
אליעד כהן מציג בהרצאה תהליך מפורט כיצד אפשר להפוך לראפר מקצועי, ומדגיש שכל מיומנות מורכבת מתהליכי משנה שניתן ללמוד בנפרד. הוא פותח בשאלה המרכזית: מה נדרש כדי להפוך למישהו שיכול לקחת מוזיקה ולהלביש עליה משפטים הגיוניים, מעניינים, ולזכות בתשואות מהקהל? התהליך מורכב ומצריך שליטה במספר מיומנויות בסיסיות.
ראשית, אליעד מסביר שלהיות ראפר זה לא רק להמציא מילים או לחרוז חרוזים, אלא זו יכולת מורכבת שמצריכה לימוד של כמה תחומים בנפרד. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם מישהו לא יודע לדבר עברית, ברור שלא יוכל לכתוב שיר ראפ בעברית. מכאן, קודם כול, אדם צריך לשלוט בשפה, במילים שלה ובדקדוק הבסיסי.
אליעד מדגים תרגיל מעשי שיעזור לכל מי שמעוניין להיות ראפר להתקדם לשלב הבא:
תחילה, יש לקחת מילה פשוטה או אובייקט אקראי, כמו למשל "כפית". בשלב הראשון יש לכתוב על אותו אובייקט כמה משפטים, בלי קשר לאיכות או לחריזה. לדוגמה: "הכפית שלי גדולה כמו פיל", אפילו אם זו אמירה דמיונית או חסרת היגיון. המטרה כאן היא פשוט ללמוד לייצר משפטים בסיסיים.
בשלב השני, יש להעלות את הרמה. למשל, ליצור משפטים באורך קבוע של חמש מילים בדיוק, או משפטים בהם המילה הראשונה והאחרונה מתחרזות. בצורה הזו מפתחים בהדרגה את היכולת לכתוב שורות לראפ. אליעד מדגיש שהיכולת לאלתר היא תוצאה של שליטה מוקדמת במיומנויות הבסיסיות הללו.
בנוסף, אליעד מדגיש את החשיבות של אוצר מילים רחב ומיומנות בשליטה בחריזה ומילים נרדפות. אם אדם רוצה לכתוב על נושא מסוים, חשוב שיהיה לו מבחר מילים מספיק גדול כך שכאשר יצטרך למצוא חרוז או מילה נרדפת, זה יבוא לו בקלות ויגיע באופן טבעי. למשל, כדי לכתוב משפטים על הכפית, האדם צריך לדעת את התכונות שלה (צבע, צורה, שימוש וכדומה). ללא ידע זה הוא לא יוכל לאלתר משפטים משמעותיים או מעניינים.
איך יודעים להבדיל בין מחסום רגשי לבין בעיית מיומנות?
חלק משמעותי נוסף שאליעד כהן מתייחס אליו הוא ההבדל בין בעיה רגשית (כמו חרדת קהל או פחד במה) לבין בעיה טכנית במיומנות. אליעד מסביר כיצד ניתן להבחין בין השניים באמצעות פירוק התהליך הגדול לתת - תהליכים קטנים. לדוגמה, אדם שאומר שהוא לא מצליח לחנות ברוורס, כיצד נדע אם מדובר בחרדת חנייה או בבעיה טכנית? פשוט מפרקים את התהליך:
מה הקשר בין פירוק תהליכים להנחות יסוד?
אליעד כהן מסביר שהיכולת לפצל תהליך גדול לתהליכים קטנים היא למעשה יכולת לזהות את "הנחות היסוד" שמרכיבות כל פעולה או רעיון. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אומרים על שולחן מסוים שהוא יפה, יש כאן מספר הנחות יסוד - שקיים מושג של יופי, שהיופי הזה מתייחס לשולחן, ועוד. כלומר, כל רעיון מורכב ממספר הנחות יסוד קטנות יותר, שכל אחת מהן...
אליעד כהן מציג בהרצאה תהליך מפורט כיצד אפשר להפוך לראפר מקצועי, ומדגיש שכל מיומנות מורכבת מתהליכי משנה שניתן ללמוד בנפרד. הוא פותח בשאלה המרכזית: מה נדרש כדי להפוך למישהו שיכול לקחת מוזיקה ולהלביש עליה משפטים הגיוניים, מעניינים, ולזכות בתשואות מהקהל? התהליך מורכב ומצריך שליטה במספר מיומנויות בסיסיות.
ראשית, אליעד מסביר שלהיות ראפר זה לא רק להמציא מילים או לחרוז חרוזים, אלא זו יכולת מורכבת שמצריכה לימוד של כמה תחומים בנפרד. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם מישהו לא יודע לדבר עברית, ברור שלא יוכל לכתוב שיר ראפ בעברית. מכאן, קודם כול, אדם צריך לשלוט בשפה, במילים שלה ובדקדוק הבסיסי.
אליעד מדגים תרגיל מעשי שיעזור לכל מי שמעוניין להיות ראפר להתקדם לשלב הבא:
תחילה, יש לקחת מילה פשוטה או אובייקט אקראי, כמו למשל "כפית". בשלב הראשון יש לכתוב על אותו אובייקט כמה משפטים, בלי קשר לאיכות או לחריזה. לדוגמה: "הכפית שלי גדולה כמו פיל", אפילו אם זו אמירה דמיונית או חסרת היגיון. המטרה כאן היא פשוט ללמוד לייצר משפטים בסיסיים.
בשלב השני, יש להעלות את הרמה. למשל, ליצור משפטים באורך קבוע של חמש מילים בדיוק, או משפטים בהם המילה הראשונה והאחרונה מתחרזות. בצורה הזו מפתחים בהדרגה את היכולת לכתוב שורות לראפ. אליעד מדגיש שהיכולת לאלתר היא תוצאה של שליטה מוקדמת במיומנויות הבסיסיות הללו.
בנוסף, אליעד מדגיש את החשיבות של אוצר מילים רחב ומיומנות בשליטה בחריזה ומילים נרדפות. אם אדם רוצה לכתוב על נושא מסוים, חשוב שיהיה לו מבחר מילים מספיק גדול כך שכאשר יצטרך למצוא חרוז או מילה נרדפת, זה יבוא לו בקלות ויגיע באופן טבעי. למשל, כדי לכתוב משפטים על הכפית, האדם צריך לדעת את התכונות שלה (צבע, צורה, שימוש וכדומה). ללא ידע זה הוא לא יוכל לאלתר משפטים משמעותיים או מעניינים.
איך יודעים להבדיל בין מחסום רגשי לבין בעיית מיומנות?
חלק משמעותי נוסף שאליעד כהן מתייחס אליו הוא ההבדל בין בעיה רגשית (כמו חרדת קהל או פחד במה) לבין בעיה טכנית במיומנות. אליעד מסביר כיצד ניתן להבחין בין השניים באמצעות פירוק התהליך הגדול לתת - תהליכים קטנים. לדוגמה, אדם שאומר שהוא לא מצליח לחנות ברוורס, כיצד נדע אם מדובר בחרדת חנייה או בבעיה טכנית? פשוט מפרקים את התהליך:
- בודקים האם הוא מסוגל לנסוע קדימה.
- בודקים האם הוא מסוגל להעביר הילוכים.
- בודקים האם הוא מסוגל לנסוע אחורה בקו ישר, וכן הלאה.
מה הקשר בין פירוק תהליכים להנחות יסוד?
אליעד כהן מסביר שהיכולת לפצל תהליך גדול לתהליכים קטנים היא למעשה יכולת לזהות את "הנחות היסוד" שמרכיבות כל פעולה או רעיון. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אומרים על שולחן מסוים שהוא יפה, יש כאן מספר הנחות יסוד - שקיים מושג של יופי, שהיופי הזה מתייחס לשולחן, ועוד. כלומר, כל רעיון מורכב ממספר הנחות יסוד קטנות יותר, שכל אחת מהן...
- איך להיות ראפר מקצועי?
- איך לכתוב שיר ראפ?
- כיצד לפתח מיומנות אלתור בפריסטייל?
- איך מתמודדים עם חרדת קהל ופחד במה?
- מהן הנחות יסוד?
- איך להדריך מורים ומחנכים?
- כיצד לזהות מחסום רגשי?