ניהול עובדים, התייעלות ארגונית, השכר במשק, מלך או עבד, כסף, ניהול נכון, להיות מנהל, הגדלת הכנסות, להסתכל מקרוב
למה מנכ"לים יורדים לשטח וכיצד זה קשור לניהול עצמי?
הרעיון המרכזי בהרצאה של אליעד כהן מתחיל מכתבה בערוץ 10, שבה מנכ"לים יורדים לשטח ועובדים לצד העובדים שלהם. המטרה הראשונית היא לבדוק מדוע המנכ"ל, לכאורה חזק ומרוויח, יורד לשטח ומתקרב לעובדים החלשים לכאורה. בהתחלה מתעוררת ביקורת על הצביעות שבעניין, כי כביכול המנכ"ל רק עושה הצגה כאילו הוא עוזר לעובדים, אך בפועל ממשיך להרוויח על חשבונם.
מה מסתתר מאחורי המנגנון של מנצל ומנוצל?
אליעד מסביר שבעולם קיימים שני כוחות: כוח חלש וכוח חזק. הכוח החזק הוא לכאורה המנכ"ל, והכוח החלש הוא העובדים. המנכ"ל, הכוח החזק, מנצל את הכוח החלש (העובדים), ובמקביל מציג עצמו כאילו הוא עוזר לעובדים, אך באמת מנצל אותם. דוגמה נוספת היא שהאגו של האדם (המייצג את הכוח החזק) משתמש בשכל וברצון של האדם (המייצגים את הכוח החלש). האגו, שהוא השכל או הרצון, נהנה בזמן שהאדם עצמו משלם את המחיר. כלומר, הכוח החזק מנצל את הכוח החלש, ובסוף האדם עצמו משלם את המחיר וממשיך להתמודד עם המצוקות והסבל שנוצרים מכך.
מדוע דווקא החזק הוא בעצם עבד גדול יותר?
למרות שהמנכ"ל נראה כמלך, אליעד מסביר שככל שהמנכ"ל הוא יותר "מלך", הוא למעשה יותר עבד של העסק שלו. מצד אחד, העובד מרגיש שהוא עבד, אבל אין לו אחריות עמוקה לתוצאות הסופיות. לעומת זאת, המנכ"ל, כבעלים, מרגיש שהוא חייב לטפל בכל בעיה קטנה בעסק, כי העסק הוא שלו. לכן המנכ"ל הרבה יותר תלוי, קשור ו"עבד" של העסק, למרות שהוא נראה חופשי. ככל שהאדם מזוהה יותר עם מה שיש לו, כך הוא הופך להיות תלוי ועבד לדבר הזה.
איך "ירידה לשטח" משפרת את הניהול הארגוני?
המנכ"ל שיורד לשטח עושה זאת לא רק מתוך אכפתיות לעובדים, אלא בעיקר כדי להכיר את העסק מבפנים, להבין מה קורה בפועל, ולהיות מסוגל לנהל טוב יותר. דוגמה לכך היא מיליונרים שמחנכים את ילדיהם להתחיל מלמטה כדי שיבינו את העסק לעומק, וכך יוכלו לנהל אותו טוב יותר בעתיד. כלומר, כדי להיות מנהל טוב, עליך להכיר באופן מוחשי ומפורט את כל המנגנונים והאנשים שאתה מנהל.
כיצד תוכל לנהל נכון את "העסק" הפנימי שלך?
האנלוגיה המרכזית של אליעד היא שהאדם הוא מנהל של "ארגון פנימי" - מחשבות, רגשות ורצונות. כמו המנכ"ל שיורד לשטח להכיר את העסק שלו, כך האדם חייב להכיר מקרוב ובאופן עמוק את מה שמתחולל בתוכו. אליעד מדגיש שעל האדם להכיר בצורה מוחשית ולא תיאורטית את מה שהוא חווה. למשל, אם כואב לך, אל תסתפק בהסבר כללי. היכנס לעומק החוויה - מדוע כואב לך? מה בדיוק אתה מרגיש ברגע זה?
הקשר בין שביעות רצון עובדים והעלאת השכר - מה ההיגיון?
בהרצאה מועלה רעיון פרדוקסלי לגבי הקשר בין שכר לבין עבודה. בעבר, כדי לגרום לאדם לעבוד יותר, היו נותנים לו פחות כסף, כדי שיאלץ להמשיך לעבוד. אך כיום, אם נותנים לעובד משכורת גבוהה מדי, הוא עשוי להפסיק לעבוד כי יש לו כבר מספיק כסף. מצד שני, אם נותנים לו מעט מדי, הוא לא ירצה להתאמץ. ולכן, המנכ"ל שומר את העובדים במצב מתמיד של חוסר מסוים, כדי שיהיה להם רצון להמשיך לעבוד. באופן דומה, האגו שומר את האדם בתחושת חוסר, כדי שיהיה לו רצון להמשיך להתפתח.
למה למרות הכל קשה לאנשים להיות מרוצים...
הרעיון המרכזי בהרצאה של אליעד כהן מתחיל מכתבה בערוץ 10, שבה מנכ"לים יורדים לשטח ועובדים לצד העובדים שלהם. המטרה הראשונית היא לבדוק מדוע המנכ"ל, לכאורה חזק ומרוויח, יורד לשטח ומתקרב לעובדים החלשים לכאורה. בהתחלה מתעוררת ביקורת על הצביעות שבעניין, כי כביכול המנכ"ל רק עושה הצגה כאילו הוא עוזר לעובדים, אך בפועל ממשיך להרוויח על חשבונם.
מה מסתתר מאחורי המנגנון של מנצל ומנוצל?
אליעד מסביר שבעולם קיימים שני כוחות: כוח חלש וכוח חזק. הכוח החזק הוא לכאורה המנכ"ל, והכוח החלש הוא העובדים. המנכ"ל, הכוח החזק, מנצל את הכוח החלש (העובדים), ובמקביל מציג עצמו כאילו הוא עוזר לעובדים, אך באמת מנצל אותם. דוגמה נוספת היא שהאגו של האדם (המייצג את הכוח החזק) משתמש בשכל וברצון של האדם (המייצגים את הכוח החלש). האגו, שהוא השכל או הרצון, נהנה בזמן שהאדם עצמו משלם את המחיר. כלומר, הכוח החזק מנצל את הכוח החלש, ובסוף האדם עצמו משלם את המחיר וממשיך להתמודד עם המצוקות והסבל שנוצרים מכך.
מדוע דווקא החזק הוא בעצם עבד גדול יותר?
למרות שהמנכ"ל נראה כמלך, אליעד מסביר שככל שהמנכ"ל הוא יותר "מלך", הוא למעשה יותר עבד של העסק שלו. מצד אחד, העובד מרגיש שהוא עבד, אבל אין לו אחריות עמוקה לתוצאות הסופיות. לעומת זאת, המנכ"ל, כבעלים, מרגיש שהוא חייב לטפל בכל בעיה קטנה בעסק, כי העסק הוא שלו. לכן המנכ"ל הרבה יותר תלוי, קשור ו"עבד" של העסק, למרות שהוא נראה חופשי. ככל שהאדם מזוהה יותר עם מה שיש לו, כך הוא הופך להיות תלוי ועבד לדבר הזה.
איך "ירידה לשטח" משפרת את הניהול הארגוני?
המנכ"ל שיורד לשטח עושה זאת לא רק מתוך אכפתיות לעובדים, אלא בעיקר כדי להכיר את העסק מבפנים, להבין מה קורה בפועל, ולהיות מסוגל לנהל טוב יותר. דוגמה לכך היא מיליונרים שמחנכים את ילדיהם להתחיל מלמטה כדי שיבינו את העסק לעומק, וכך יוכלו לנהל אותו טוב יותר בעתיד. כלומר, כדי להיות מנהל טוב, עליך להכיר באופן מוחשי ומפורט את כל המנגנונים והאנשים שאתה מנהל.
כיצד תוכל לנהל נכון את "העסק" הפנימי שלך?
האנלוגיה המרכזית של אליעד היא שהאדם הוא מנהל של "ארגון פנימי" - מחשבות, רגשות ורצונות. כמו המנכ"ל שיורד לשטח להכיר את העסק שלו, כך האדם חייב להכיר מקרוב ובאופן עמוק את מה שמתחולל בתוכו. אליעד מדגיש שעל האדם להכיר בצורה מוחשית ולא תיאורטית את מה שהוא חווה. למשל, אם כואב לך, אל תסתפק בהסבר כללי. היכנס לעומק החוויה - מדוע כואב לך? מה בדיוק אתה מרגיש ברגע זה?
הקשר בין שביעות רצון עובדים והעלאת השכר - מה ההיגיון?
בהרצאה מועלה רעיון פרדוקסלי לגבי הקשר בין שכר לבין עבודה. בעבר, כדי לגרום לאדם לעבוד יותר, היו נותנים לו פחות כסף, כדי שיאלץ להמשיך לעבוד. אך כיום, אם נותנים לעובד משכורת גבוהה מדי, הוא עשוי להפסיק לעבוד כי יש לו כבר מספיק כסף. מצד שני, אם נותנים לו מעט מדי, הוא לא ירצה להתאמץ. ולכן, המנכ"ל שומר את העובדים במצב מתמיד של חוסר מסוים, כדי שיהיה להם רצון להמשיך לעבוד. באופן דומה, האגו שומר את האדם בתחושת חוסר, כדי שיהיה לו רצון להמשיך להתפתח.
למה למרות הכל קשה לאנשים להיות מרוצים...
- איך לנהל עובדים נכון?
- מה זה להיות מלך או עבד?
- כיצד להגדיל הכנסות בארגון?
- מה הקשר בין שכר למוטיבציה בעבודה?
- מדוע חשוב להכיר את העסק מבפנים?
- איך לפתור בעיות בצורה יעילה?
- מהי אחריות אישית בניהול עצמי?