איך לא ללמוד מכל דבר? איך לא להסתכל על השכל שיש בכל דבר? חגי ישראל כמטאפורה, התורה כמטאפורה, הרצאה לכבוד החגים, האם לחגים יש משמעות? האם יש משמעות לחגים? חג פסח, חג סוכות, חג חנוכה, יום כיפור, ראש השנה, חלק 2
האם לכל דבר יש משמעות עמוקה או שאפשר להסתכל על דברים כפשוטם?
אליעד כהן מתייחס בהרצאה לנושא של מתן משמעות עמוקה לדברים, ובמיוחד לשאלה אם באמת צריך לנסות להוציא "שכל" ומשמעות מכל דבר, או שאולי יש דברים שפשוט קיימים ללא משמעות מיוחדת. ההרצאה מתמקדת בחגי ישראל כמו פסח, חנוכה, סוכות, יום כיפור וראש השנה, והשימוש בהם כמטאפורות או כסיפורים בעלי משמעות עמוקה או רוחנית. אליעד מביע ספקנות לגבי הנטייה האנושית לתת משמעות מיוחדת לחגים, לסיפורים ולמאורעות היסטוריים או מיתולוגיים.
מדוע לא תמיד נכון להשתמש בחגים ובסיפורים כמטאפורות?
אליעד כהן מסביר את הקושי בגישה של שימוש בחגים ובסיפורים כמטאפורה לחיים האישיים. הוא נותן דוגמה: אם אדם אומר "בוא ניקח את סיפור יציאת מצרים, אגדה של פסח, וננתח מה הוא מלמד אותנו על החיים", זה בעצם כמו לקחת סיפור ילדים כמו "כיפה אדומה" ולנסות להוציא ממנו מסקנות לחיים. ההבדל העיקרי לדבריו הוא שהרבה אנשים מתייחסים לחג כמו פסח כאל אירוע אמיתי בעל משמעות עמוקה יותר מאשר סיפור ילדים פשוט. אבל אליעד מציין שזה לא הגיוני כי בפועל, אין באמת הבדל בין הסיפורים. זה רק סיפור שבמקרה מיוחסת לו קדושה או חשיבות תרבותית.
הוא מחדד את הרעיון עם דוגמא נוספת: אם עכשיו יעברו לידנו חתול או יקרה אירוע סתמי כלשהו, לא ננסה להפיק ממנו מוסר השכל או משמעות נסתרת רק משום שהוא קרה עכשיו. באותה מידה, אין צורך להפיק דווקא מהחגים משמעות מיוחדת רק בגלל שהם קיימים בתרבות ובתודעה שלנו בתאריכים מסוימים.
מה ההבדל בין לנתח אירוע אמיתי לסיפור דמיוני?
אליעד כהן משווה בין אירועים אמיתיים כמו הבחירות לבין אירועים כמו חגים או סיפורי אגדות. הוא שואל: האם נכון לתת לאירוע אמיתי משמעות מיוחדת רק כי הוא באמת התרחש? לדוגמה, אם הבחירות היו בתאריך מסוים, האם יש משמעות נסתרת לכך? הוא אומר שבאותה מידה אפשר גם לקחת חג סתמי או להמציא חג חדש ולתת לו משמעות, אך אין לכך באמת תוקף מיוחד מעבר למשמעות שאנשים מעניקים לו. אליעד מדגיש שהמוח האנושי פשוט מייצר משמעות לדברים מסוימים בגלל הרגלים ואמונות, אך אין בכך הכרח של ממש.
האם יש משהו פסול במתן משמעות לדברים חסרי משמעות?
אליעד אומר שאין שום דבר רע בעצם מתן משמעות לדברים חסרי משמעות. אנשים עושים זאת כל הזמן: לוקחים סרט, ספר או אגדה ונותנים להם פרשנות פסיכולוגית, פמיניסטית, מיסטית וכדומה. הוא נותן את הדוגמה של רבי נחמן מברסלב שהתחיל לספר סיפורים פשוטים, כמו מעשיות, כי הוא האמין שאנשים יוכלו להפיק מהם משהו מועיל יותר מאשר מחוכמות מופשטות. לדבריו, הדבר הגיוני מאוד כשלעצמו ואין בו שום בעיה.
הבעיה נוצרת כאשר אנשים מתחילים להאמין שהמשמעות שהם מייחסים לסיפור או לחג היא משמעות "אמיתית" או "קדושה" יותר ממשמעות של כל דבר אחר. אליעד כהן מדגיש שאין דבר באמת יותר קדוש או אמיתי, אלא הכל פרי דמיון והשלכה של האדם. הבעיה מתרחשת כשהאדם שוכח שזו רק משמעות שהוא המציא, ומתחיל לחשוב שלמשמעות שלו יש ערך ממשי מיוחד.
למה דווקא חגים יהודיים זוכים למשמעות עמוקה ולא חגים של עמים אחרים?
אליעד מעיר שאנשים נוטים לתת משמעות מיוחדת לחגים היהודיים מכיוון שהם חלק מהזהות והתרבות שלהם. אבל הוא שואל מדוע שלא ייקחו באותה...
אליעד כהן מתייחס בהרצאה לנושא של מתן משמעות עמוקה לדברים, ובמיוחד לשאלה אם באמת צריך לנסות להוציא "שכל" ומשמעות מכל דבר, או שאולי יש דברים שפשוט קיימים ללא משמעות מיוחדת. ההרצאה מתמקדת בחגי ישראל כמו פסח, חנוכה, סוכות, יום כיפור וראש השנה, והשימוש בהם כמטאפורות או כסיפורים בעלי משמעות עמוקה או רוחנית. אליעד מביע ספקנות לגבי הנטייה האנושית לתת משמעות מיוחדת לחגים, לסיפורים ולמאורעות היסטוריים או מיתולוגיים.
מדוע לא תמיד נכון להשתמש בחגים ובסיפורים כמטאפורות?
אליעד כהן מסביר את הקושי בגישה של שימוש בחגים ובסיפורים כמטאפורה לחיים האישיים. הוא נותן דוגמה: אם אדם אומר "בוא ניקח את סיפור יציאת מצרים, אגדה של פסח, וננתח מה הוא מלמד אותנו על החיים", זה בעצם כמו לקחת סיפור ילדים כמו "כיפה אדומה" ולנסות להוציא ממנו מסקנות לחיים. ההבדל העיקרי לדבריו הוא שהרבה אנשים מתייחסים לחג כמו פסח כאל אירוע אמיתי בעל משמעות עמוקה יותר מאשר סיפור ילדים פשוט. אבל אליעד מציין שזה לא הגיוני כי בפועל, אין באמת הבדל בין הסיפורים. זה רק סיפור שבמקרה מיוחסת לו קדושה או חשיבות תרבותית.
הוא מחדד את הרעיון עם דוגמא נוספת: אם עכשיו יעברו לידנו חתול או יקרה אירוע סתמי כלשהו, לא ננסה להפיק ממנו מוסר השכל או משמעות נסתרת רק משום שהוא קרה עכשיו. באותה מידה, אין צורך להפיק דווקא מהחגים משמעות מיוחדת רק בגלל שהם קיימים בתרבות ובתודעה שלנו בתאריכים מסוימים.
מה ההבדל בין לנתח אירוע אמיתי לסיפור דמיוני?
אליעד כהן משווה בין אירועים אמיתיים כמו הבחירות לבין אירועים כמו חגים או סיפורי אגדות. הוא שואל: האם נכון לתת לאירוע אמיתי משמעות מיוחדת רק כי הוא באמת התרחש? לדוגמה, אם הבחירות היו בתאריך מסוים, האם יש משמעות נסתרת לכך? הוא אומר שבאותה מידה אפשר גם לקחת חג סתמי או להמציא חג חדש ולתת לו משמעות, אך אין לכך באמת תוקף מיוחד מעבר למשמעות שאנשים מעניקים לו. אליעד מדגיש שהמוח האנושי פשוט מייצר משמעות לדברים מסוימים בגלל הרגלים ואמונות, אך אין בכך הכרח של ממש.
האם יש משהו פסול במתן משמעות לדברים חסרי משמעות?
אליעד אומר שאין שום דבר רע בעצם מתן משמעות לדברים חסרי משמעות. אנשים עושים זאת כל הזמן: לוקחים סרט, ספר או אגדה ונותנים להם פרשנות פסיכולוגית, פמיניסטית, מיסטית וכדומה. הוא נותן את הדוגמה של רבי נחמן מברסלב שהתחיל לספר סיפורים פשוטים, כמו מעשיות, כי הוא האמין שאנשים יוכלו להפיק מהם משהו מועיל יותר מאשר מחוכמות מופשטות. לדבריו, הדבר הגיוני מאוד כשלעצמו ואין בו שום בעיה.
הבעיה נוצרת כאשר אנשים מתחילים להאמין שהמשמעות שהם מייחסים לסיפור או לחג היא משמעות "אמיתית" או "קדושה" יותר ממשמעות של כל דבר אחר. אליעד כהן מדגיש שאין דבר באמת יותר קדוש או אמיתי, אלא הכל פרי דמיון והשלכה של האדם. הבעיה מתרחשת כשהאדם שוכח שזו רק משמעות שהוא המציא, ומתחיל לחשוב שלמשמעות שלו יש ערך ממשי מיוחד.
למה דווקא חגים יהודיים זוכים למשמעות עמוקה ולא חגים של עמים אחרים?
אליעד מעיר שאנשים נוטים לתת משמעות מיוחדת לחגים היהודיים מכיוון שהם חלק מהזהות והתרבות שלהם. אבל הוא שואל מדוע שלא ייקחו באותה...
- האם לכל דבר יש משמעות נסתרת?
- מה המשמעות של חגי ישראל?
- האם חגים הם רק סיפורים דמיוניים?
- למה לתת משמעות לדברים חסרי משמעות?
- האם התורה היא סיפור או אמת מוחלטת?
- מדוע חגים יהודיים זוכים לחשיבות מיוחדת?