אונס במרמה,
אונס על הבר,
יחסי מין בהסכמה חלקית, רצתה או לא רצתה, היה
אונס או לא היה, אחריות אישית, נהיגה בשכרות, הוצאת דבר במרמה, אלימות נגד נשים, תלונת שווא, מערכות יחסים, האשמה
באונס האם
יחסי מין במצב שכרות נחשבים
לאונס? אליעד כהן עוסק בשאלה האם מצב שבו בחורה שתתה אלכוהול באופן קיצוני ואז קיימה
יחסי מין עם כמה גברים, מהווה
אונס. בסיפור המדובר הייתה בחורה ששתתה המון אלכוהול מרצונה החופשי, ללא סימנים שהוסיפו לה משהו לשתייה. בסיטואציה, מספר גברים קיימו איתה
יחסי מין, האירוע תועד והופץ ברשתות החברתיות, ועוררה השאלה: האם מדובר
באונס או ביחסי מין בהסכמה? אליעד מסביר שקודם כל, עצם העובדה שהאישה טענה שהיא לא נאנסה או לא התלוננה מיד לאחר האירוע, אינה הוכחה חד - משמעית שלא היה
אונס, כיוון שייתכן שהיא חוותה
טראומה וקשה לה להודות במה שחוותה. מצד שני, גם אם היא מכריזה שלא נאנסה, זה לא בהכרח אומר שהיא באמת לא חוותה את האירוע
כאונס. הסיבה היא שבני אדם, כולל נשים במצבי שכרות או תחת השפעת אלכוהול, עלולים להיות במצב של הסכמה חלקית או לא מודעת למה שהם עושים באותו רגע. כיצד ... הוא מביא דוגמה: כאשר אדם מעשן סיגריה, הוא רוצה את הסיגריה בזמן העישון, אך לאחר מכן יכול לומר שהוא מתחרט. כך גם
יחסי מין במצבי שכרות: באותו הרגע, ייתכן שהאדם רוצה את האקט, אך לאחר שהתפכח, הוא עשוי להתחרט ולהגדיר את האירוע כלא רצוי. עוד דוגמה חשובה שאליעד ... שהיא לא הייתה חסרת הכרה לחלוטין. מצד שני, ישנן סיבות אחרות שבגללן אנשים לא מתנגדים למעשים הנעשים בהם, למשל מצב
טראומטי או חוסר יכולת רגשית להתמודד עם האירוע. למה השאלה רצתה או לא רצתה מורכבת כל כך? אליעד מדגיש כי ההגדרה רצתה או לא רצתה מורכבת ולא חד משמעית. ... להרגיש שהדבר נכפה עליו. האם להיות שיכור פוטר מאחריות אישית על המעשים? אליעד מעלה השוואה בין מקרה של אישה שקיימה
יחסי מין בשכרות לבין נהיגה בשכרות. אם אישה ששתתה אלכוהול ואז קיימה
יחסי מין מוגדרת כקורבן בגלל מצבה, האם אפשר לומר אותו דבר על נהג שיכור שדרס אדם אחר? הרי גם הוא היה תחת השפעת אלכוהול ולא רצה לעשות זאת. השאלה ... להיות שבחורה תרצה שיאנסו אותה? אליעד מציג עוד נקודת מבט רגישה ומורכבת: הוא מסביר שיש נשים שלפעמים מפנטזות על
אונס או על מצבים של שליטה, וזה לא הופך
אונס אמיתי שנעשה בהן למעשה מוצדק. הוא מדגיש שמבחינה חוקית ומוסרית,
אונס תמיד נחשב פסול, אבל זה לא סותר את העובדה שישנם בני אדם עם פנטזיות כאלו. מי באמת מנצל את מי במצבים של
יחסי מין תמורת תשלום? אליעד מביא דוגמה נוספת של
יחסי מין תמורת כסף (זנות). האם הגבר מנצל את האישה, או אולי דווקא היא זו שמנצלת אותו, כיוון שהיא מקבלת כסף על כלום? הוא מזכיר גם את מוסד הנישואין ... שאין אמת מוחלטת בהגדרות של ניצול, והדבר תמיד תלוי בנקודת מבט סובייקטיבית של האדם המעורב. כיצד מחליטים אם היה
אונס? אליעד אומר שלמרות החוק הברור, ישנם מקרים שבהם האמת סובייקטיבית וקשה מאוד לברר אותה. האדם עשוי לטעון לאחר מעשה שלא רצה, למרות שבזמן המעשה היה ... היא עדות מוחלטת לחוסר רצון. לדוגמה, אדם יכול להיות במצב נפשי שלא מאפשר לו להתנגד בצורה מפורשת, ועדיין לחוש שעבר
אונס. מה קורה כאשר גברים מופללים בתלונות שווא? אליעד מתייחס לכך שבמקרים רבים הגבר יכול להיפגע מתלונת שווא, וגם זו סוגיה מורכבת: האם אישה שהגישה ... לשני הצדדים, הן למתלוננת והן לנאשם, ולכן יש צורך לבחון כל מקרה לגופו. האם אנשים אחרים אחראים להתערב במצבים של
אונס? בסיום, אליעד מביא דוגמה מסדרת הטלוויזיה סיינפלד שבה אנשים תיעדו פשע ולא התערבו, ומעיר שכאשר אדם יודע שעומד להתרחש פשע ואינו מתערב, גם הוא נושא באחריות מוסרית כלשהי. שאלת המעורבות האישית היא חלק בלתי נפרד מדיון בנושא זה. מה זה
אונס במרמה? האם יחסים בשכרות נחשבים
אונס? מתי מדובר בתלונת שווא? איך נקבעת הסכמה
ליחסי מין? האם אחריות אישית קיימת במצבי שכרות? האם פנטזיה יכולה להצדיק