אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טיפש ✔טיפים לניהול שיחה, איך לשאול שאלה נכון? איך לקבל תשובה לשאלה שלך? איך להגיב כשמישהו נותן תשובות לא נכונות לשאלה שלך? איך לפקס מישהו בשיחה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖨טיפים לניהול שיחה, איך לשאול שאלה נכון? איך לקבל תשובה לשאלה שלך? איך להגיב כשמישהו נותן תשובות לא נכונות לשאלה שלך? איך לפקס מישהו בשיחה? איך למקד מישהו בשיחה? איך לגרום למישהו לענות לך תשובה עניינית לשאלה שלך? איך לגרום למישהו לא לענות לך תשובות טיפשיות לשאלה שלך? רטוריקה, איך להתווכח נכון? איך לנהל שיחה?
וכאן אתן עוד טיפ בנושא של רטוריקה וניהול שיחה. והטיפ הוא לגבי סיטואציה, שבה אתה לדוגמה שואל מישהו איזו שאלה, והוא עונה תשובה, שלדעתך לא עונה על השאלה שלך. וכשאתה שואל אותו שוב את השאלה שלך, הוא שוב ושוב חוזר על התשובה הלא רלוונטית שלו. והשאלה היא, מה לעשות במקרה שכזה? למה זה קורה? איך ניתן למנוע אותו? ועוד.

ואתן דוגמה: נניח שאתה שואל מישהו: "למה לקחת ממני בלי רשות את הפלאפון שלי?" ונניח שהוא עונה לך: "כי רציתי להתקשר לחבר שלי". וכפי שכבר הסברתי (ניתוח סיבתיות), בכל מקרה שבו מוצג לך תהליך סיבתי, כגון כאן של סיבה ותוצאה, שהאדם השני אומר שהסיבה שהוא רצה להתקשר לחבר שלו, גרמה לו לתוצאה שבה הוא לוקח את הפלאפון שלך בלי רשות, בכל מקרה שכזה, צריך לשאול מספר שאלות, שאחת מהן היא, האם הסיבה מחייבת את התוצאה.

שזה בעצם אומר לשאול, האם זה שרצית להתקשר לחבר שלך, מחייב אותך לקחת את הטלפון שלי בלי רשות. שכמובן שהתשובה היא שלא. כי למרות שרצית להתקשר לחבר שלך, עדיין זה לא מצדיק את זה שלקחת את הטלפון ללא רשות, כי יכולת עדיין לבקש רשות, או לא לקחת את הטלפון בלי רשות ולא להתקשר לחבר שלך.

והרבה פעמים נתקלים במצב, שבו שואלים מישהו משהו / מבקשים ממישהו התייחסות לאיזה נושא, והוא עונה תשובה שאולי נראית קשורה כלפי חוץ, אבל תשובה שהיא לא באמת עונה על מה ששאלת אותו. סוג של תשובה מתחמקת, תשובה שנועדה לבלבל אותך. ולפעמים המשיב, באמת חושב שהתשובה שלו נכונה. וצריך לדעת איך לפקס את המשיב ואיך להחזיר אותו לשיחה.

כי בד"כ מה שקורה לדוגמה בתרחיש שכזה, שבד"כ השואל יאמר למשיב, "אבל למה לקחת את הטלפון שלי בלי רשות", והמשיב כנראה יחזור שנית על התשובה שלו שאומרת "כי רציתי להתקשר לחבר שלי". ואז השואל יחזור שוב על השאלה והמשיב שוב על התשובה. והשאלה היא, איך ניתן לצאת מלופ שכזה?

או עוד דוגמה, נניח ששואלים מישהו, "למה הרבצת לחבר שלך". והילד עונה לדוגמה, "כי הוא עשה לי פרצוף שלא אהבתי". ואז אם נחזור ונשאל אותו, "אבל למה הרבצת לו", כי התשובה כמובן לא באמת מספקת מענה לשאלה, מה שכנראה יקרה, זה שהוא כנראה יחזור ויענה, "כי הוא עשה לי פרצוף". וכנ"ל, השאלה היא, איך רטורית ניתן לצאת מלופ שכזה?

ודרך אפשרית לצאת מלופ שכזה, היא על ידי זה, שכאשר מישהו עונה תשובה שלא באמת עונה על מה ששאלת, באפשרותך להגיב לו בשאלת אימות, על מה שהוא ענה לך, כדי שיהיה לו ברור שהבנת את התשובה שלו, וכדי שיהיה לו ברור, שאתה עדיין שואל את השאלה, למרות שהבנת את התשובה שלו.

לדוגמה: "למה הרבצת לחבר שלך?". תשובה: "כי הוא עשה לי פרצוף". שאלה: "אוקיי, אבל למה הרבצת לו?". תשובה: "כי הוא עשה לי פרצוף". שאלת אימות: "רגע, אתה אומר שהוא עשה לך פרצוף?". תשובה: "כן". שאלה: "אוקיי, אז אני מבין שהוא עשה לך פרצוף, אבל למה זה גרם לך להרביץ לו? למה הרבצת לו?".

כאשר הלוגיקה כאן היא, שבעצם, המשיב משיב תשובה שהיא לא באמת עונה על השאלה. כי הסיבה שהוא מציג, לא מחייבת ולא מכריחה את התוצאה. כגון, הסיבה שהוא עשה לך פרצוף, לא מחייבת אותו להרביץ לחבר שלו, והיא לא מצדיקה את זה שהוא הרביץ לחבר שלו. ואז מה שבד"כ קורה, זה שהשואל, מאחר שהוא לא קיבל תשובה שעונה לשאלה שלו, אז בד"כ הוא פשוט חוזר שנית על השאלה המקורית שלו, כפי שהיא הייתה במקור. ואז המשיב בד"כ מניח שהשואל לא הבין / לא שמע / לא התייחס לתשובה שלו, ואז הוא חוזר על התשובה שלו, שוב פעם אחרי פעם, כמובן בלי לענות תשובה לשאלה עצמה.

והכל זה משום, שבשאלה של השואל, בסבב השני והשלישי וזה שאחריו, אין שום התייחסות לתשובה הלא רלוונטית של המשיב. והשאלה שנשאלת בפעם השניה, דומה וזהה לשאלה שנשאלת בפעם הראשונה. עד כדי כך שנראה לפעמים, כאילו שהשואל, לא שמע בכלל את התשובה.

ולכן הלוגיקה היא, לגרום למשיב להבין, ששמעת את התשובה שלו, שאתה מודע לתשובה שלו ושאתה בכל זאת ולמרות זאת שואל אותו את השאלה שלך.

כי בד"כ בן אדם ישיב לך תשובה, שהוא מניח שאתה לא יודע אותה. לדוגמה, המשיב ישיב "כי הוא עשה לי פרצוף", משום שהוא מנסה להוסיף לך מידע שהוא חושב שאתה לא יודע אותו, כדי לענות לך על זה ששאלת אותו, למה הוא הרביץ לחבר שלו.

וברגע שאתה מראה למשיב, שאתה מודע לתשובה שלו, ושאעפ"כ אתה שואל אותו את השאלה שלך שוב, זה מקשה עליו / מפריע לו, לענות לך שוב פעם, את מה שהוא ענה לך בפעם הקודמת. כי זה כאילו משדר לו, שאתה בעצם בשאלה שלך, משקלל כבר את התשובה שלו, ושהוא צריך לתת תשובה אחרת. כי השאלה שלך, היא למרות התשובה שלו. ואתה רוצה תשובה אחרת.

ואיך בעצם אתה מראה למשיב שאתה מודע לתשובה שלו? אז יש כאן מספר דרכים לדוגמה: נניח שהמשיב משיב "כי הוא עשה לי פרצוף", אז באפשרותך להגיב במספר דרכים שונות, שיבהירו למשיב, שאתה מודע לתשובה שלו, ושהשאלה שלך, היא למרות התשובה שלו. ושאתה מצפה לתשובה אחרת, שונה מהתשובה הקודמת שהוא השיב לך. וניתן לעשות זאת במספר דרכים כגון:

1 - "אוקיי, אז הוא עשה לך פרצוף, אבל למה הרבצת לו?".

2 - "רגע, אתה אומר שהוא עשה לך פרצוף?". תשובה: "כן, הוא עשה לי פרצוף". שאלה: "אוקיי, אז הוא עשה לך פרצוף, אבל למה הרבצת לו?".

3 - "באמת, הוא עשה לך פרצוף?". תשובה: "כן, הוא עשה לי פרצוף". שאלה: "איזה פרצוף הוא עשה לך? מה הרגשת לגבי זה? למה לדעתך הוא עשה לך...
להגיב לשאול שאלה למה הוא הרביץ לקבל תשובות התייחסות איך לגרום לה לענות לך הסיבה מחייבת תוצאות תשובה אפשרית למנוע לתת תשובות איך לגרום איך לגרום לה איך לגרום לה לענות איך לגרום לה לענות לך איך לגרום לו איך לגרום למישהו איך לגרום למישהו לא איך לגרום למישהו לענות איך לגרום למישהי איך להגיב איך להתווכח איך להתווכח נכון איך לנהל איך לנהל שיחה איך לקבל איך לקבל תשובה איך לשאול איך לשאול שאלה איך לשאול שאלה נכון איך לשאול שאלות איך לשכנע מישהו איך לשכנע מישהו לענות ויכוח טיפים טיפים לניהול טיפים לניהול שיחה טיפש טיפשות טיפשיות כיצד לנהל לגרום לגרום לאישה לגרום לבחור לגרום לבחורה לגרום לגבר לגרום לה לגרום לה לענות לגרום לה לענות לך לגרום לו לגרום למישהו לגרום למישהו לא לענות לגרום למישהו לענות לגרום למישהו לענות לך לגרום למישהי להגיב להתווכח להתווכח נכון לנהל לנהל שיחה לענות לפתח שיחה לקבל תשובה לקבל תשובות לשאול לשאול שאלה לשאול שאלה נכון לשאול שאלות לשכנע מישהו לשכנע מישהו לא לשכנע מישהו לא לענות לשכנע מישהו לענות לשכנע מישהו לענות לך מנהל ניהול ניהול שיחה ניהול שיחות פיתוח שיחה רטוריקה שאלה שאלות שיחה תשובה תשובה לשאלה תשובות
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
... או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם מה ההבדל בין חכם לטיפש? ההבחנה המרכזית בין אדם חכם לאדם טיפש קשורה בתפיסת עולמם לגבי הידע שלהם והספק שהם מטילים על עצמם. חכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו באופן קבוע, בעוד טיפש, למרות יכולותיו, בדרך כלל לא מפקפק בידע או בהבנה שלו. דפוס החשיבה הזה חשוב להבנת האופי של כל אחד מהם. איך חכם חושב? החכם שואל את עצמו כל הזמן שאלות כמו אולי ... לערוך מחקר נוסף, ולבקש דעות שונות כדי לוודא שההבנה שלו נכונה. תהליך זה לא רק עוזר לו להימנע מטעויות, אלא גם מקדם אותו בהבנה מעמיקה יותר של המציאות. איך טיפש חושב? הטיפש הוא אדם שמרגיש שהוא יודע הכל, והוא לא מרבה להטיל ספק בעצמו. אפילו כאשר עולה בו ספק קטן, הוא מיד דוחה אותו ואומר לעצמו: אני צודק. הוא סומך על אינטואיציה או על ... את עצמנו לסיכום חכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו ובודק כל רעיון שהוא חושב. ככל שתהיה מוכן לשאול את עצמך האם אתה טועה, כך תוכל ללמוד ולהתפתח. לעומת זאת, טיפש הוא מי שמאמין שהוא צודק כל הזמן, ולכן לא בודק את מחשבותיו או משפר אותן. הדרך להיות חכם היא להטיל ספק במחשבות שלך, לשאול שאלות, ולדעת לקבל את המידע שמאתגר את ... מה ההבדל בין ספק בריא לחוסר ביטחון? איך להיות אדם יותר חכם? כיצד לזהות טעויות בחשיבה? האם ביטחון עצמי גבוה הוא תמיד דבר חיובי? האם חכם חושב שהוא טיפש והטיפש חושב שהוא חכם? אחד ההבדלים המרכזיים בין אדם חכם לאדם טיפש הוא בגישה שלהם לידיעה ולספק. החכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו, ואילו הטיפש משוכנע שהוא כבר יודע הכל. החכם שואל את עצמו ללא הרף: אולי אני טועה?, אולי אני לא יודע מספיק?, אולי אני מפספס משהו?. לעומת זאת, הטיפש כמעט אף פעם לא מטיל ספק בעצמו. הוא בטוח שהוא חכם, שהוא יודע, שהוא מבין, ולכן הוא לא טורח לבדוק את אמיתות הדברים שהוא חושב. כיצד הספק הופך את החכם לחכם יותר? ... אחרים, ומנסה לאשש את הרעיונות שלו בדרכים שונות. התהליך הזה מחזק את הביקורתיות שלו ומאפשר לו לדייק את מחשבותיו, מה שהופך אותו לחכם יותר עם הזמן. כיצד הטיפש נשאר טיפש? האדם הטיפש, לעומת זאת, לא מפקפק בעצמו כמעט אף פעם. גם אם לרגע עולה בו ספק קטן, הוא דוחה אותו מיד ואומר לעצמו: ברור שאני צודק, ברור שאני חכם. הוא מסתמך על אינטואיציה או ... יבדוק את עצמו וילמד יותר - ולכן יהפוך לחכם יותר. לעומת זאת, ככל שאדם בטוח מדי בחכמתו, כך קטן הסיכוי שהוא יבדוק את עצמו וילמד דברים חדשים - ולכן יישאר טיפש. אז בפעם הבאה שאתם חושבים משהו, נסו לשאול את עצמכם: האם אני בטוח שזה נכון? אולי יש דרך אחרת לראות את הדברים?. כיצד לפתח חשיבה ביקורתית? מה ההבדל בין ספק בריא לחוסר ביטחון? איך להיות אדם יותר חכם? כיצד לזהות טעויות בחשיבה? האם ביטחון עצמי גבוה הוא תמיד דבר חיובי? אולי אני טועה? אולי אני טיפש? אולי אני משוגע? אופי של טיפש, למה לא להאמין בעצמך? ...
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
... אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש? למה חשוב לקבל את עצמך כטיפש? הרעיון המרכזי שאליעד מעביר הוא שהיכולת לאהוב ולקבל את עצמך בצורה מלאה, תלויה באופן שבו אתה מתמודד עם הטיפשות שלך. אליעד מסביר שהאדם חייב ללמוד לאהוב ולקבל את עצמו באופן מוחלט, כולל את הטיפשות שלו, אחרת לעולם לא יצליח להגיע לאהבה עצמית מוחלטת. מדוע? כי אם אתה לא יכול לאהוב את הדבר הכי רע או הכי טיפש בעולם, לא תוכל לקבל את עצמך ב - 100%, מאחר שגם בך קיימים הדברים הכי גרועים והכי טיפשיים. האם יש בך את הדבר הכי גרוע בעולם? לפי אליעד, האדם מורכב משני הקצוות - גם מהדברים הכי טובים ... מוחלט, ולכן תמיד תרגיש חוסר שלמות וחוסר סיפוק. לדוגמה, אם אתה מרגיש שאתה טיפש, ואתה דוחה את הטיפשות הזאת או לא מוכן לקבל אותה, אז לעולם לא תגיע לקבלה עצמית מוחלטת. אך אם תצליח לאהוב את הטיפשות שלך במלואה, בלי תנאים, תוכל להגיע לאהבה עצמית מוחלטת, כי למעשה כל חסרונות העולם נמצאים בתוכך. מה המשמעות של קבלת הטיפשות שלך? אליעד נותן דוגמה לאדם ששואל שאלות ומחפש תשובות, אך בפועל הוא רק יוצר לעצמו בעיות מדומות. האדם הזה הוא טיפש בעיני אליעד, כי הוא לא מבין שהשאלה עצמה נובעת מתוך טיפשות - שהכל כבר מושלם מראש, ורק הטיפש יוצר את הבעיה בכך שהוא חושב שיש משהו פגום. כלומר, השאלה היא רק מניפולציה של המוח, והתשובות הן ... שמנסות לפתור בעיה שלא קיימת. אליעד ממליץ לאדם לקבל באופן מלא את העובדה שהוא טיפש. אם האדם יבין ויקבל שהוא טיפש במאה אחוז, ייעלמו לו כל השאלות, כי הוא יבין שהכל דמיון ושאין שום בעיה לפתור. אם האדם מתנגד לכך שהוא טיפש ואומר לעצמו אני לא באמת טיפש, הוא יוצר עוד סבל, כי אז הוא לא מקבל את עצמו בצורה מלאה. למה אנשים לא מקבלים את הטיפשות שלהם? הסיבה שאנשים מתקשים לקבל את הטיפשות שלהם, לפי אליעד, היא בגלל שהטיפשות עצמה גורמת לאדם לחשוב שטיפשות זה רע. אך אליעד מסביר שדווקא קבלת הטיפשות יכולה להפוך את המצב לטוב יותר. הוא מציע שתי אפשרויות: לקבל באופן מלא שאתה טיפש, ולאהוב את זה. להודות שאתה טיפש ולא לדעת אם זה טוב או רע. שתי האפשרויות הללו הן דרכים להיפטר מהסבל שיוצרת ההתנגדות לטיפשות. האדם שלא מקבל את ה
האם אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה?
האם אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה?
... אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה? איך אפשר לדעת אם אתה חכם או טיפש? אליעד כהן מסביר שיש דרך פשוטה ויעילה לדעת האם האדם הוא חכם או טיפש, והיא לבדוק את היחס שלו כלפי מאמץ שכלי. במהלך החיים, כל אדם נתקל במשימות שונות, וחלקן דורשות ממנו ... טובה ומעמיקה יותר. אליעד מסביר שהאהבה הזאת למאמץ השכלי היא שמובילה את האדם להתפתח ולהפוך לחכם יותר ויותר. מה מאפיין את האדם הטיפש ביחס למאמץ שכלי? מנגד, אליעד מציין שאדם טיפש מתאפיין ביחס הפוך למאמץ השכלי. אדם כזה חווה קושי רב, עייפות, שיעמום ואף סבל כאשר הוא צריך לחשוב ... לפי מבחני IQ בלבד? אליעד לא מתייחס ישירות למבחני IQ בהרצאה זו, אך הוא מצביע על כך שהדרך האמיתית לדעת האם אתה באמת חכם או טיפש היא לא במדדים סטנדרטיים כמו ציונים, תארים או הישגים חיצוניים, אלא דווקא ביחס שלך אל עצם תהליך ... להגיע לחוכמה ממשית. סיכום הדברים בצורה מעשית וברורה בשורה התחתונה, אליעד מציע שיטה פשוטה ויעילה לבדוק אם אתה באמת חכם או טיפש: לבדוק האם אתה אוהב לחשוב, האם אתה מתרגש מאתגרים שכליים או נמנע מהם. ככל שאתה יותר נהנה ומתלהב ... חכם יותר, אתה חייב ללמוד לאהוב את המאמץ השכלי, להתעמק ולחשוב יותר, ולא לחפש קיצורי דרך שמונעים ממך להתפתח. האם אני חכם או טיפש? האם אני חכמה או טיפשה? פיתוח חשיבה אהבת חוכמה מאמץ שכלי איך לפתח את השכל איך ניתן לדעת אם אני חכם או טיפש? בכדי להבין אם אנחנו חכמים או טיפשים, אליעד מציע לבחון את היחס שלנו למאמץ השכלי. לכל אדם יש משימות בחיים, ובחלקן נדרש מאמץ מחשבתי. ... השכלי. אדם חכם ירגיש סוג של תשוקה למאמץ זה, הוא ימצא את עצמו נהנה מהתהליך ומרגיש שהוא מתפתח מבחינה מחשבתית. לעומת זאת, אדם טיפש יימנע מהמאמץ השכלי, ירגיש עייפות או חוסר נוחות כאשר הוא צריך לחשוב יותר לעומק. המאמץ השכלי יהיה ... מאמץ שכלי, האם אנחנו מרגישים את התשוקה להתמודד איתה או האם אנחנו מנסים להימנע ממנה? לסיכום, הדרך להבחין אם אנחנו חכמים או טיפשים היא בחשיבה על הדרך בה אנחנו מתייחסים למאמץ השכלי. אם אנחנו אוהבים לחשוב ולהתאמץ למען החוכמה, זהו ... להתפתח ולהתבונן בצורה מעמיקה, כך נהפוך לחכמים יותר. פיתוח חשיבה חוכמה מאמץ שכלי אהבת חוכמה איך לפתח את השכל האם אני חכם או טיפש? האם אני חכמה או טיפשה?
חכם או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש
חכם או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש
... או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש איך אפשר לדעת מי חכם ומי טיפש? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד להבחין בין אדם חכם לאדם טיפש, כיצד למדוד חוכמה וטיפשות, ואיך לבחור יועץ או מטפל נכון. הוא מתחיל עם ההבנה הבסיסית שאדם טיפש הוא מי שבוחר להתייעץ עם האדם הלא נכון. למשל, אדם שנכנס לו קוץ ברגל, ובמקום ללכת לאדם חכם, הולך למישהו שנותן לו עצה גרועה ומכניס מסמר במקום הקוץ. דוגמה נוספת היא אדם שנכנסה לו זכוכית לגוף, ומתייעץ עם טיפש שממליץ להוציא את הזכוכית, מה שגורם לו למוות, בניגוד לעצת החכם שאמר להשאיר את הזכוכית כי היא עוצרת את הדימום. למה אנשים מעדיפים לקבל עצות מאנשים טיפשים? לפי אליעד כהן, רוב האנשים מעדיפים להתייעץ עם מי שמסכים איתם או מי שחושב דומה להם, כדי להרגיש בנוח. דוגמה לכך היא זוג שנמצא בסכסוך, והאישה פונה לקבל עצה ממישהו שחושב ... את הבעיה שלך באופן שלא היית מודע אליו. איך מדרגים חוכמה וטיפשות בפועל? אליעד כהן נותן דרך פרקטית לבחירת יועצים או מטפלים: לקחת מספר ספרים של אנשים שונים, לקרוא אותם ולדרג אותם לפי מידת ההסכמה שלך עם התוכן שלהם. ככל שיש יותר דברים ... דומה לך בחשיבה ולכן פחות יכול לקדם אותך. איך אפשר לזהות מי משוגע ומי גאון? אליעד כהן מדגים גם כיצד לזהות מי משוגע: ככל שמישהו אומר לך דבר שאתה יותר בטוח שהוא לא נכון, כך הוא יותר משוגע מבחינתך. למשל, אם מישהו אומר שיש בחדר חתול כשאין חתול, הוא נראה משוגע. אם מישהו יגיד שיש פילים בחדר, הוא נראה עוד יותר משוגע, כי זה יותר לא הגיוני עבורך. לעומת זאת, אם אדם יגיד לך משהו שנראה לך בהתחלה משוגע לגמרי אבל לאחר בדיקה יתברר כנכון, אז הוא בעצם גאון, כי הוא הבין משהו שאתה לא הבנת. מהי חוכמה אמיתית לפי אליעד כהן? חוכמה, על פי אליעד כהן, היא למעשה אמת. ככל שאדם נמצא ... יותר לאמת ומצליח להביא אחרים אליה, כך הוא נחשב לחכם יותר. הטיפשות היא ההתרחקות מהאמת והאמונה בשקרים שאנו מספרים לעצמנו או לאחרים. כדי להיות באמת חכם, יש לחפש את מי שאומר דברים מנוגדים להיגיון שלנו, ואז לבדוק אותם לעומק ולראות אם יש ... לזהות יועץ חכם? כיצד לבחור מטפל מתאים? מה ההבדל בין חכם לטיפש? איך מודדים חוכמה? איך לזהות מי באמת גאון? ממי כדאי לקבל עצות? מהי חוכמה אמיתית? ...
אלוהים חכם או טיפש? העולם חכם או טיפש? חוכמת האלוהים, כמה אלוהים חכם? השכל של אלוהים
אלוהים חכם או טיפש? העולם חכם או טיפש? חוכמת האלוהים, כמה אלוהים חכם? השכל של אלוהים
... חכם או טיפש? העולם חכם או טיפש? חוכמת האלוהים, כמה אלוהים חכם? השכל של אלוהים האם אלוהים חכם או טיפש? השאלה המרכזית שאליעד כהן דן בה היא האם אלוהים הוא חכם או טיפש , ועד כמה נכון לומר שהעולם עצמו הוא חכם או טיפש. אליעד כהן מתייחס תחילה לתפיסת הדתיים, שמעדיפים לחשוב שאלוהים הוא חכם, בעיקר כי הם מאמינים בו ומביכים לומר שהם מאמינים במישהו טיפש או משוגע. אם יכירו בכך שהם מאמינים בישות טיפשה, הם בעצם מודים בשיגעון שלהם עצמם. בנוסף, אליעד מסביר שאם אלוהים הוא חכם, זה נותן הצדקה לסיפורי התורה ולרעיון שיש ... להיות מישהו חכם יותר שיצר אותם. לכאורה, אדם חכם קיבל את השכל שלו מאלוהים, ולכן אלוהים חייב להיות חכם יותר מכל אדם. אך אליעד מבהיר שזהו טיעון שגוי ואף טיפשי. הוא מדגים זאת בכך שאם בני האדם חכמים, מי נתן את השכל לאנשים טיפשים או למשוגעים? אם אלוהים אחראי גם לשיגעון, אולי הוא משוגע בעצמו. אם משתמשים באותו היגיון, זה אומר שאלוהים לא יכול להיות רק חכם, אלא חייב להיות גם טיפש. מה יש יותר בעולם, חוכמה או טיפשות? אליעד מסביר שהרב מסתכל על האנשים החכמים ומסיק שאלוהים חכם, אבל הוא מתעלם מהמשוגעים ומהטיפשים בעולם. אם אלוהים יצר את הכל, הוא יצר גם את הטיפשות והשיגעון, וזה אומר שבהכרח הוא גם טיפש ומשוגע בעצמו. סטטיסטית, אליעד מסביר, בעולם יש הרבה יותר טיפשות ושיגעון מאשר חוכמה, משום שמספר האנשים החכמים הוא מצומצם יחסית לאנשים הטיפשים ולבעלי החיים והדוממים, שהם רוב מוחלט ואין בהם שום חוכמה גלויה. איך אפשר להגדיר מה זו בכלל חוכמה? אליעד ממשיך ושואל איך בכלל מגדירים מה זו חוכמה. הוא נותן דוגמה של תא סרטני שיש לו יכולת התפשטות. האם הוא חכם? אולי הוא טיפש שאינו מצליח לשמור על הכוח שלו באופן מסודר. כך שבעצם היכולת ליצור משהו אינה מוכיחה חוכמה. הוא גם מסביר שאולי האנשים שנראים לנו משוגעים הם למעשה החכמים האמיתיים, והאנשים שאנחנו תופסים כחכמים הם בעצם המשוגעים. לכן הוא מדגיש שצריך קודם כל להגדיר מה זו בכלל חוכמה לפני שקובעים אם אלוהים הוא חכם. האם יכול להיות שאלוהים גם חכם וגם משוגע? אליעד מעלה נקודה מעניינת נוספת - אולי אלוהים הוא גם חכם וגם משוגע. הוא שואל את הדתיים: נניח שאלוהים שלכם חכם אבל גם יש לו הפרעות נפשיות, האם הייתם עדיין ... אותו באותה צורה? הדתיים בדרך כלל מתנגדים למחשבה הזאת כי חשוב להם להאמין שאלוהים הוא מושלם. אליעד מסביר שבעצם, אם אלוהים יצר עולם שיש בו גם חוכמה וגם טיפשות, חייב להיות בו הפוטנציאל לשניהם - גם ל
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
... טיפשות , האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1 איך לדעת אם אתה חכם או טיפש באמת? כל אדם חושב לפעמים שהוא חכם ואילו אחרים טיפשים, או להפך, שהוא טיפש וכולם סביבו חכמים ממנו. אליעד כהן מסביר כי השאלה אם האדם הוא חכם או טיפש היא שאלה של נקודת מבט ושל פרספקטיבה בלבד. קיימות למעשה כמה אפשרויות ביחס שבין האדם לסביבה: אפשרות ראשונה - האדם חושב שכולם טיפשים ורק הוא חכם. אפשרות שנייה - האדם חושב שכולם חכמים ורק הוא טיפש. אפשרות שלישית - האדם חושב שכולם טיפשים כולל הוא עצמו. אפשרות רביעית - האדם חושב שכולם חכמים כולל הוא עצמו. אפשרות נוספת ועמוקה יותר - האדם חושב שכל בני האדם הם גם חכמים וגם טיפשים בו זמנית, כולל הוא עצמו. אפשרות אחרונה - שאין בכלל דבר כזה טיפש או חכם. אליעד מסביר שהרוב בדרך כלל נוטים לחשוב שהם חכמים וכולם טועים. זהו מצב שבו האדם מאמין שהוא רואה את האמת טוב יותר מהסביבה. אך בהמשך, לפעמים אותו אדם מגיע למצב של ספק עצמי ומתחיל לחשוב שאולי דווקא הוא הטיפש וכולם חכמים. הוא מדגיש שגם אנשים שהיו בטוחים שהם הכי חכמים בעולם, לעיתים גילו מאוחר יותר שהם בעצם טעו. האם אפשר להיות טיפש וחכם בו זמנית? אליעד מוסיף שישנה אפשרות מיוחדת שבה האדם אינו מבדיל בין חוכמה לטיפשות, כלומר, הוא מצליח לראות שבכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, או שהוא רואה שבכל דבר יש אך ורק חוכמה. הוא מדגיש שהמצב האופטימלי שאליו האדם יכול להגיע הוא לראות שכל דבר קיים בעולם הוא רק חכם, בלי טיפשות בכלל. במצב כזה האדם לא אומר בכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, אלא ממש מזהה שכל דבר שקורה הוא חכם לחלוטין, בלי שום היבט טיפשי. האדם רואה שכל הטעויות, כל הדברים שלכאורה נתפסים כטיפשות, הם למעשה ביטוי של חוכמה נסתרת. מהי ההגדרה האמיתית של חוכמה וטיפשות? אליעד דן לעומק בשאלה מהי בכלל חוכמה ומהי טיפשות. בדרך כלל אנשים קובעים אם משהו הוא חכם או טיפשי לפי אמות המידה וההיגיון המקובלים בחברה. אך אליעד מבהיר שהגדרות אלה אינן מוחלטות. למשל, אדם יכול לחשוב שרעיון מסוים הוא טיפשי משום שהוא אינו מצליח להבין את ההיגיון שעומד מאחוריו, אך אדם אחר יראה בדיוק באותו רעיון חוכמה עמוקה ונסתרת. לדוגמה, אליעד מתאר מצב שבו אדם מתעקש לצאת דרך הקיר במקום דרך הדלת. מבחוץ, אדם אחר יאמר לו אתה משוגע, אי אפשר לצאת דרך הקיר. אך אולי אותו משוגע דווקא מזהה משהו מעבר לשכל הרגיל, משהו שאינו גלוי לאדם הנורמלי, ולכן הוא מתעקש לצאת דרך ... דרך שאיש אחר לא חשב עליה, דרך שתאפשר לו לצאת לכל מקום אחר ביקום, וכך למעשה יהפוך לחכם ביותר. מה באמת קובע אם רעיון הוא חכם או טיפשי? אליעד ממשיך ומסביר שהדרך שבה אנשים מעריכים רעיונות (האם הם חכמים או
הגיוני או לא הגיוני, חכם או טיפש, 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה זה היגיון?
הגיוני או לא הגיוני, חכם או טיפש, 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה זה היגיון?
... או לא הגיוני, חכם או טיפש, 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה ... חכמים להבין את ההיגיון שבבסיסם. לדוגמה, אדם שאומר משהו שנשמע משוגע או לא הגיוני, יכול להיות שמה שהוא אומר נכון, אך אנחנו פשוט לא מצליחים להבין את הלוגיקה ...
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
... להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה למה אנשים מפחדים להיות טיפשים ואיך זה קשור לחוכמה? אליעד כהן מסביר שכדי להיות חכם יותר, האדם חייב להיות מוכן להודות שהוא לא יודע כלום. כאשר אדם אומר לעצמו אני יודע, ... ולכן הם נמנעים מלהטיל ספק בעצמם. דווקא היכולת להכיר בכך שאתה לא יודע או אפילו טיפש היא המפתח לפיתוח החשיבה ולהבנה מהירה ומעמיקה יותר של המציאות. אליעד מדגיש שכל הטעויות שאנשים עושים לאורך חייהם נובעות מכך שהם בטוחים שהם ... מחשבתיות בזמן קצר, אם רק יהיו מוכנים להטיל ספק במחשבותיהם. איך ההסכמה להיות טיפש מובילה לחוכמה? הסכמה להיות טיפש היא למעשה דרך להגיע לחוכמה. אדם שמוכן להיות טיפש לא מפחד להודות באי - ידיעתו, ולכן הוא חופשי לבדוק מחדש את כל האמונות והמחשבות שלו. אליעד אומר שבמקום להירתע כאשר מישהו אומר לך אתה לא יודע, כדאי שתהיה מוכן לבדוק את הדברים מהתחלה ולומר לעצמך אני אכן טיפש, ובגלל שאני טיפש אני מוכן לבדוק הכל מחדש. דווקא מי שמודה שהוא טיפש, יכול להגיע להבנה עמוקה יותר של דברים, כי הוא לא מוגבל על ידי המחשבה השגויה שכבר הבין הכל. מה הקשר בין הרצון לדעת לבין תחושת חיסרון? ... להטיל ספק תמידי בכל הנחת יסוד, בכל משפט ובכל מחשבה שעולה. לא לפחד להודות שאתה טיפש, כי זה הבסיס להפוך לחכם יותר. איך לחשוב מהר? איך לפתח את השכל? למה אנשים פוחדים לא לדעת? האם להיות טיפש זה רע? איך להבין דברים לעומק? ...
איך לחשוב קדימה? איך לראות את הנולד? איך לנהל משא ומתן? איך להצליח במשא ומתן? אומנות הויכוח, אומנות השכנוע, תורת המשחקים, אסטרטגיית ניהול משא ומתן, טיפול בהתנגדויות, חכם רואה את הנולד, לחשוב כמה צעדים קדימה, רטוריקה
... בך. וברמה הרטורית זה אומר כך: נניח שאתה רוצה לטעון טענה שאומרת X הוא בן אדם טיפש. עכשיו, ברגע שתאמר את זה, האדם השני בהנחה שיש ניגוד אינטרסים ביניכם, יכול להשיב לך לדוגמה לא נכון, X הוא לא טיפש, אתה טיפש למה אתה אומר שX הוא בן אדם טיפש X הוא בן אדם חכם או כל מיני תגובות אחרות. עכשיו הרעיון הוא כך, אם אתה טיפש, אז אתה בעצם חושף את הקלף שלך, דהיינו, טוען את הטענה שלך, לאחר מכן אתה רואה את התגובה של היריב ... מכן אתה מחליט חושב איך להגיב על מה שהוא אמר, כתגובה להתקפה שלך. אבל אם אתה לא טיפש אלא חכם, אז לפני שאתה חושף את הקלף שלך, דהיינו, לפני שאתה טוען את הטענה שלך, מראש אתה ... הניסוח של הטענה המקורית שלך. או לדוגמה במקרה שלנו, נניח שאתה רוצה לומר ש X הוא טיפש ונניח שאתה חושב לדוגמה שהשומע ינסה להעביר אליך את נטל ההוכחה, שאתה תצטרך להוכיח ש X הוא טיפש, אז במקרה כזה, מראש תעביר את נטל ההוכחה אל השומע. דהיינו,, שהוא יצטרך להוכיח ש X הוא לא טיפש, במקום שאתה תצטרך להוכיח ש X הוא טיפש. לדוגמה: X הוא טיפש, למה נראה לך שלא?!. דהיינו, מראש ניסחת את המשפט בצורה שמראש ממקדת את השומע בכך שנטל ההוכחה האם X הוא טיפש או לא, נטל ההוכחה מוטל עליו. ואם אתה עוד יותר חכם, אז אתה אמור לדעת, שכאשר אתה מתחיל משפט בטענה כלשהי, כגון כאשר אתה אומר X הוא טיפש, אז אוטומטית בתת המודע של השומע, מתעוררת השאלה האם זה נכון או לא. דהיינו, אוטומטית, נטל ההוכחה ... עליך. ולכן מראש עדיף שתאמר (אאכ זה לא אפשרי מסיבות שונות), למה נראה לך ש X הוא לא טיפש, X הוא טיפש. דהיינו, שמראש תמקד את השומע שיחשוב הוא שנטל ההוכחה עליו, ושהוא צריך להוכיח האם X טיפש או לא. ומאחר שאם אתה חכם, אז אתה יודע ש (יש היבט ויש גם יוצא מן הכלל וש) עדיין עדיף שלא תסיים את ... ההוכחה אליך. לכן לדוגמה עדיף שמראש תנסח את המשפט בצורה של למה נראה לך ש X הוא לא טיפש?! X הוא טיפש, למה נראה לך שלא?! ואז גם אמרת את מה שרצית בצורה מפורשת, אבל גם תחמת את הרעיון שלך, בשני רעיונות ... שבהם יש רעיון שאומר, שנטל הוכחה מוטל על הצד השני ושהוא צריך להוכיח אם X הוא טיפש או לא. ואם אתה עוד יותר חכם, אתה יודע לדוגמה שיש גם היבט (ויש גם יוצא מן הכלל), שאומר שברגע שאתה מעביר את נטל ההוכחה על מישהו ומבקש ממנו לדוגמה להוכיח ש X הוא לא טיפש, הרי שממילא הוא תמיד יוכל למצוא הוכחה יחסית כלשהי, לכך ש X הוא לא טיפש. ומאחר שאתה רוצה לנטרל מראש את ההוכחה שהוא יביא לך, לכן מראש עדיף שתאמר לדוגמה אתה באמת בטוח חושב ש X הוא לא טיפש . דהיינו, שתנסח את משפט השאלה שלך, בצורה שמראש תנטרל מהשומע את היכולת שלו לתת תשובה יחסית לשאלה ... את זה במקום אחר. ואם לדוגמה אתה יודע שהשומע יגיד לך, שאין שום הוכחות ש X הוא טיפש, אז מראש אתה בשאלה שלך ובטענה שלך, כבר יכול להוסיף את הרעיון שאומר, שאין שום הוכחות ש X הוא לא טיפש. או לדוגמה לומר, שיש המון ראיות יחסיות לכך ש X הוא טיפש. או לדוגמה לומר שיש הוכחות עמוקות ומורכבות, שמראות ש X הוא טיפש. או כל מיני טענות אחרות, שמראש שוללות את האפשרות שלו להתגונן ולטעון את הטענה שלו. ואם לדוגמה אתה ... מראש לדוגמה באפשרותך לנסח את הרעיון שלך, שהוא בעצם אומר, ש X הוא בתקופה הנוכחית טיפש או הפך להיות טיפש. ואם לדוגמה יאמרו לך, שלא יכול להיות שאדם חכם הפך להיות טיפש, אז מראש באפשרותך לדוגמה לומר, שדברים משתנים וגם אנשים משתנים (וגם כאן כבר יש תשובה להתנגדות ... המסר הוא פשוט. ברגע שאתה טוען טענה כלשהי מעביר מסר כלשהו מוכר רעיון כלשהו, אם אתה טיפש שלא רואה את הנולד, אז מראש אתה תאמר את מה שיש לך לומר, ואחכ יגיבו לך ואחכ תגיב בהתאם וכולי. אבל ...
לרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן
לרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן
... מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן מה היתרון בלרדת על אנשים ולקרוא להם מפגרים? ... בהרצאה את הגישה יוצאת הדופן שלו שלפעמים זה מועיל לקרוא לאדם מפגר, טיפש או מטומטם. תחילה, הוא מדגיש שהפעולה הזו נחשבת לרעה ולפסולה כי היא פוגעת באנשים, משפילה אותם, ועלולה לגרום להם לדיכאון ואף להרס הביטחון העצמי. לכאורה, לקרוא ... מזה שקראו לו מפגר, מניח בעצמו מספר הנחות נסתרות: שהוא אכן מפגר או טיפש. שלהיות טיפש זה דבר רע. שמי שקרא לו טיפש הוא חכם יותר. שהוא חייב להוכיח שהוא לא טיפש. עצם העובדה שאדם נפגע מזה, מעידה שהוא עצמו מאמין שיש משהו רע בלהיות טיפש. אליעד מסביר שהתגובה הזאת בעצמה היא טיפשית, כי אם האדם היה בטוח שהוא לא טיפש, הוא כלל לא היה נפגע מכך. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם חסר השכלה יאמר לך שאתה טיפש, לא תיפגע ממנו. אבל אם מישהו שאתה תופס כחכם יאמר זאת, זה יפגע בך עמוקות. זאת אומרת, הפגיעה באה מהערכה כלפי מי שאומר את הדברים, ומהספק של האדם בעצמו. למה רבי ... שנועד להשיג מטרה צדדית כלשהי, אלא שהחוויה עצמה של להרגיש טיפש ומושפל חשובה בפני עצמה. היא מאלצת את האדם לשאול את עצמו שאלות כמו האם אני באמת מפגר? ולמה בעצם זה רע להיות מפגר?. מדוע חשוב להבין שאתה טיפש ומפגר? אליעד מסביר באריכות שלפעמים הדרך היחידה להגיע לאמת מוחלטת היא להבין כמה אתה לא יודע, וכמה מה שאתה יודע כרגע הוא חסר ערך לחלוטין. אם אדם מאמין שהוא חכם, הוא מפסיק לבדוק, לחקור ולהתפתח. לעומת זאת, מי שמבין שהוא טיפש יהיה פתוח יותר ללמוד, להשתנות ולהטיל ספק במה שהוא חושב שהוא יודע. הוא מביא דוגמה נוספת לכך שככל שאדם מבוגר וחכם יותר, אפשר לרדת עליו יותר. כמו שילד קטן לא יקבל ... שאתה מפגר? אליעד מסביר בהמשך שהמושג מפגר הוא יחסי בלבד. כולם בעצם טיפשים ומפגרים ביחס לאמת המוחלטת. אלוהים עצמו, שהוא המציאות כולה, הוא הכי טיפש כי הוא זה שיצר את כל הטיפשות והבלבול בעולם. לכן, כדי להיות אלוהים או להתחבר לשלמות אמיתית, האדם חייב להכיל גם את המחשבה שהוא הכי מפגר בעולם. להבין שאתה טיפש ומפגר זו המעלה הגבוהה ביותר, כי רק מי שיודע שאינו יודע כלום באמת יכול להגיע לתובנה מוחלטת. הוא גם מבהיר שלעיתים לקרוא לאדם מפגר זה סוג של מבחן שמסנן בין אלו ... רק כדי לקבל חיזוקים. מי שלא מוכן להיפגע ולהתמודד עם ההרגשה שהוא טיפש, לא באמת מעוניין לחפש את האמת. איך להבין שאתה משוגע יכול לשחרר אותך? בסיום דבריו, אליעד מוסיף כי כדי להתמודד נכון עם המציאות, עליך להבין שגם אתה וגם המציאות משוגעים באותה מידה. ברגע שתבין שאתה דפוק ומשוגע כמו המציאות עצמה, תפסיק לסבול, כי לא תתנגד למה שקורה. הוא משווה זאת לזוגיות שבה כל צד מאשים את האחר שהוא דפוק, אבל שניהם דפוקים באותה מידה. ההכרה בכך משחררת את ... רבי נחמן התנשא על אחרים? איך להתפתח רוחנית מהשפלה? מה טוב בלהרגיש טיפש? איך להבין שאתה משוגע? האם להיות טיפש זה רע? לגרום למישהו להרגיש טיפש, לגרום למישהו לחשוב שהוא טיפש, לקרוא למישהו טיפש, לבזות מישהו, לקרוא למישהו בשמות גנאי, להשפיל מישהו ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טיפים לניהול שיחה, איך לשאול שאלה נכון? איך לקבל תשובה לשאלה שלך? איך להגיב כשמישהו נותן תשובות לא נכונות לשאלה שלך? איך לפקס מישהו בשיחה? איך למקד מישהו בשיחה? איך לגרום למישהו לענות לך תשובה עניינית לשאלה שלך? איך לגרום למישהו לא לענות לך תשובות טיפשיות לשאלה שלך? רטוריקה, איך להתווכח נכון? איך לנהל שיחה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: טיפש, מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: טיפש, איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להאמין בעצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לילדים, מאמן אישי לנוער, אימון אישי להצלחה בתחום טיפש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3438 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 11:08:06 - wesi1