אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה טיפש ✔טקסים אובססיביים, טיפול בתת מודע, קונפליקט רגשי, התנהגות אובססיבית, התנהגות טורדנית, טיפול ב ocd, הפרעת OCD, הפרעה לא הגיונית, התנהגות לא...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
8:14טקסים אובססיביים, טיפול בתת מודע, קונפליקט רגשי, התנהגות אובססיבית, התנהגות טורדנית, טיפול ב ocd, הפרעת OCD, הפרעה לא הגיונית, התנהגות לא הגיונית, עומד להשתגע, מחשבות מנוגדות
מדוע קונפליקט בין המודע לתת מודע גורם להתנהגות אובססיבית?

קונפליקט בין המודע לתת מודע מתרחש כאשר האדם חש פער בין מה שהוא חושב באופן מודע לבין התחושה העמוקה הפנימית שלו בתת מודע. אליעד כהן מסביר שכאשר המודע והתת מודע מסכימים, אין בעיה או צורך לבצע פעולות בדיקה חוזרות ונשנות. הבעיה מתעוררת רק כאשר יש אי הסכמה בין שני חלקי התודעה הללו.

לדוגמה, אם אדם חושב בתת מודע שדבר מסוים אינו מסוכן, אבל במודע יש לו ספק מסוים שאולי הוא כן מסוכן, נוצרת התנהגות אובססיבית של בדיקות חוזרות כדי לוודא האם הדבר אכן מסוכן או לא. לעומת זאת, אם גם המודע וגם התת מודע היו מסכימים במאה אחוז שהמצב מסוכן או לחלופין, שאינו מסוכן, האדם לא היה מבצע בדיקות. ההבדל ברמת הוודאות בין שתי המחשבות הללו הוא שיוצר את הקונפליקט הרגשי ואת הפעולות הכפייתיות.

למה אנשים מבצעים בדיקות מסוכנות למרות שהן לא הגיוניות?

אנשים מבצעים פעולות שנראות לא הגיוניות ואפילו מסוכנות מתוך צורך לפתור את הספק. אליעד כהן מביא את הדוגמה של אדם שמכניס יד לתנור שהוא חצי חם. אם האדם היה בטוח במודע ובתת מודע שהתנור רותח, לא היה מכניס את היד כי ברור שזה מסוכן. אם היה בטוח במודע ובתת מודע שהתנור קר לחלוטין, לא היה טורח לבדוק בכלל. אבל כאשר בתת מודע הוא משוכנע שלא יקרה לו דבר רע, ובמודע הוא חושש ש"אולי כן יקרה משהו", מתעורר הדחף לבדוק את התנור שוב ושוב, מה שיוצר התנהגות טורדנית וכפייתית.

התנהגות זו משמשת למעשה "ולידציה", ניסיון בלתי פוסק לאשר את תחושת הביטחון הפנימית, אך במקרים מסוימים הדבר יכול להסתיים בנזק אמיתי, כיוון שלפעמים התת מודע עלול לטעות ולהעריך באופן שגוי את הסיכון האמיתי.

מה הקשר בין קונפליקט רגשי להפרעת OCD והתנהגות כפייתית?

הקשר הוא ישיר. ההתנהגות הכפייתית ב - OCD נובעת בדיוק מהקונפליקט בין המחשבות בתת מודע לבין הספקות שמעלים במודע. אליעד כהן מסביר שכאשר התת מודע מרגיש בטוח שהמצב אינו מסוכן, אבל המודע חושד שאולי יש סכנה, נוצר טקס של בדיקות חוזרות. הטקסים הללו, כגון בדיקת דלתות נעולות או בדיקת תנורים, הם תוצאה ישירה של הניסיון לפתור את הקונפליקט הפנימי הזה, אך בפועל הם יוצרים סבל נפשי גדול ותחושה של "עומד להשתגע".

כיצד מסנכרנים בין המודע לתת מודע כדי לטפל בקונפליקט?

הדרך לסנכרן בין המודע לתת מודע היא באמצעות חקירת האמת והבנת המקור האמיתי לספקות הפנימיים. אליעד כהן ממליץ לבצע תהליך של בירור עצמי, שבו האדם בוחן באופן יסודי מדוע כל צד של תודעתו חושב בצורה שונה. למשל, אם המודע חושש מסיכון מסוים והתת מודע בטוח שאין סכנה, האדם צריך לבדוק מה הסיבה לתחושה של כל אחד מהחלקים, וכך להגיע למסקנה ברורה ואחידה.

כאשר האדם יוצר הסכמה בין שתי המחשבות הסותרות הללו, הצורך בבדיקה חוזרת ונשנית ובטקסים אובססיביים פוחת, והאדם יכול להתנהל בחיים ללא הסבל שנגרם כתוצאה מהקונפליקט.

האם פתרון קונפליקטים קטנים עוזר לפתרון קונפליקטים גדולים?

אליעד כהן מדגיש שכן. כאשר האדם מתרגל לפתור קונפליקטים קטנים בחיי היומיום, הוא מחזק את היכולת שלו להתמודד עם ספקות וקונפליקטים פנימיים גדולים יותר. לדוגמה, אם האדם מתמודד באופן קבוע עם קונפליקט קטן, כמו אכילת עוגה כשהוא יודע שהיא לא בריאה לו, או עישון כשהוא מודע לנזקיו, הוא לומד איך ליצור סנכרון בין המחשבות השונות שלו.

ההרגל לפתור קונפליקטים קטנים אלה מקטין בהדרגה את הנטייה של המוח להסתבך בקונפליקטים משמעותיים ומורכבים יותר, כגון התנהגות טורדנית וכפייתית (OCD).

מה בדיוק ההבדל בין המודע לתת מודע על פי אליעד כהן?

לפי אליעד כהן, למעשה אין באמת שתי ישויות נפרדות של מודע ותת מודע, אלא מדובר בשתי מחשבות שונות בראש של האדם. המחשבה החזקה יותר נקראת מודע, והמחשבה החלשה יותר נקראת תת מודע. אם יש מספר מחשבות סותרות, החזקות יותר ייקראו מודעות, ואילו החלשות יקבלו את הכינוי "תת מודעות".

זהות זו של המחשבות מסבירה מדוע כל כך חשוב להבין את מקור הספק ואת רמות הוודאות של המחשבות השונות. ככל שהאדם יוצר יותר בהירות לגבי מה שהוא באמת מרגיש וחושב, כך הוא יכול לפתור בקלות רבה יותר את הקונפליקטים הפנימיים שלו ולהפסיק לבצע התנהגויות טורדניות ולא הגיוניות.
כיצד קונפליקט בין המודע לתת מודע מוביל להתנהגות אובססיבית?

כאשר אדם חווה קונפליקט בין המודע לבין התת מודע, נוצרת התנהגות אובססיבית או טורדנית. המודע מייצג את מה שהאדם חושב באופן ישיר ("זה מסוכן" או "אולי זה מסוכן"), ואילו התת מודע מייצג קול פנימי עמוק יותר ("זה לא מסוכן"). אם שתי הרמות מסכימות - שאין סכנה או שיש סכנה - אין צורך בבדיקה או בטקסים אובססיביים. אך כאשר המודע והתת מודע חולקים זה על זה, האדם עשוי לבצע פעולות חוזרות כדי לוודא מי צודק וכך נוצרות מחשבות טורדניות ותחושת "עומד להשתגע".

מדוע אדם מבצע בדיקות מסוכנות למרות שהוא מרגיש שהן לא הגיוניות?

לעיתים, התת מודע משדר ש"לא יקרה שום דבר רע", בעוד שהמודע חושד ש"אולי זה בכל זאת מסוכן". לדוגמה, אדם רואה תנור חצי חם:

- אם היה בטוח לחלוטין שזה מסוכן (גם בתת מודע וגם במודע), לא היה נוגע בו.

- אם היה בטוח לחלוטין שזה לא מסוכן (גם במודע וגם בתת מודע), לא היה טורח לבדוק.

הבעיה צצה כאשר התת מודע בטוח שהדבר לא מסוכן, אבל המודע לא לגמרי סומך עליו, מה שמייצר דחף לבדוק שוב ושוב. מצב זה יוצר טקסים אובססיביים, כמו לבדוק חום של תנור, גם אם זה עלול להיות מסוכן.

כיצד התופעה קשורה לטיפול ב - OCD ובהתנהגות טורדנית?

טיפול ב - OCD (הפרעת כפייה טורדנית) כולל הבנה של הקונפליקט הפנימי. כאשר אדם בודק שוב ושוב דברים המוגדרים "אולי מסוכנים" למרות שהתת מודע משדר שאין באמת סיכון, זוהי פעולה כפייתית. הטקסים האובססיביים הם מעין "ולידציה" (וידוא) חוזרת כדי להרגיע את המודע. התנהגות זו עלולה ללבוש צורות שונות: בדיקת תנור, בדיקת דלת נעולה, חשש מהיגיינה ועוד.

למה חשוב לסנכרן בין המודע לתת מודע?

כאשר אין התאמה בין שתי הרמות, המוח "מסתבך" בקונפליקט רגשי, שעלול לגרום לסבל נפשי. אדם עלול להיכנס ללופ של התנהגות לא הגיונית, לחוש מחשבות מנוגדות או לפחד שהוא "עומד להשתגע". אחת הדרכים להקל על המצב היא להשוות את המודע עם התת מודע:

- לזהות היכן קיימות סתירות בין "אני חושב" ל"אני מרגיש בפנים".

- לשאול "מה האמת?" ולברר מדוע כל חלק במוח חושב אחרת.

- להגיע למסקנה אחידה, כך שהקונפליקט מפסיק להיות רלוונטי והצורך בבדיקה מתמידה פוחת.

כיצד לבדוק את המקור האמיתי לקונפליקט?

דרך אחת היא להתייחס למודע ולתת מודע כשתי דעות שונות: אחת חזקה יותר (מודע) ואחת חלשה יותר (תת מודע). למעשה, אין "שתי ישויות" נפרדות, אלא שתי מחשבות פנימיות שנמצאות ברמות שונות של וודאות. אם המודע "מרגיש ספק" לגבי מחשבה שבאה מהתת מודע, נוצר טקס אובססיבי של בדיקה חוזרת. כדי לטפל בכך:

- מזהים היכן הספק ומדוע הוא קיים.

- חוקרים לעומק את הסיבה לפער בין שני חלקי המחשבה.

- משתדלים להחליט באופן ברור אם אמנם קיים סיכון או לא.

האם פתרון קונפליקט קטן יכול לסייע בפתרון קונפליקט גדול?

כן. כאשר מטפלים אפילו בקונפליקטים קטנים ויומיומיים, כמו "האם לאכול עוגה למרות שיודעים שזה לא בריא", מתחילים ליצור סנכרון בין המחשבות הפנימיות השונות. כך מקטינים בהדרגה את הדחף של המוח להישאב לקונפליקטים גדולים ומסובכים יותר, כמו טקסים אובססיביים או בדיקות חוזרות ונשנות.
עכשיו הנושא הוא כזה יש מצב שהבן אדם כשהתת מודע שלו, אוקי יש מודע ותת מודע מודע זה מה אתה חושב ותת מודע זה מה אתה מרגיש שאתה חושב כאילו משהו יותר פנימי קול פנימי נקרא, בסדר עכשיו יש מצב שזה עובד ככה אם הבן אדם התת מודע שלו והמודע שלו מסכימים אין לו בעיה עד כאן הבנו.

התת מודע שלו אומר לו משהו מסוים המודע מסכים עם זה ואין בעיה לעומת זאת יש מצב שבתת מודע הוא חושב משהו מסוים המודע לא סומך על התת מודע אומר "לא זה לא נכון" ואז הוא עושה דברים לדוגמה שמסכנים אותו נניח. אוקי השאלה היא מה הפתרון של זה זאת השאלה.

ש: להשוות ביניהם להשוות בין התת מודע למודע.

אליעד: נכון אז רגע אז המעשה שהיה כך היה בן אדם עושה דבר מסוכן, אוקי הוא עושה דבר מסוכן עכשיו זה עובד ככה אם הוא בטוח במודע ובתת מודע שזה מסוכן הוא לא יעשה את זה אם הוא בטוח בתת מודע ובמודע שזה לא מסוכן הוא גם לא יעשה את זה אבל אם בתת מודע הוא חושב שזה לא מסוכן ובמודע הוא חושב שאולי זה מסוכן אז הוא עושה את זה כדי להיות בטוח שזה לא מסוכן.

מה הבעיה שזה גם אובססיה וגם בנוסף לזה הוא בסוף יפול על המקרה שהוא בתת מודע טעה ושזה באמת כן מסוכן הוא רק חשב שזה לא מסוכן ואז הוא ידפוק את עצמו. הבנו? עוד פעם אם בתת מודע ובמודע הוא חושב שזה מסוכן הוא לא עושה את זה, אם בתת מודע ובמודע הוא חושב שזה לא מסוכן זה לא מעניין אותו אבל אם בתת מודע הוא חושב שזה לא מסוכן ובמודע הוא חושב שזה כן מסוכן אז הוא עושה את זה הוא עושה דברים שהם על הגבול של המסוכן לא מסוכן.

ש: מה ההפך?

אליעד: אין הפך אם הוא בטוח שזה מסוכן הוא לא יעשה נגיד אש אם הוא בטוח שהאש תשרוף אותו הוא לא יכניס את היד לאש כי הוא בטוח בזה במודע ובתת מודע, נגיד קיר אין לו מה לגעת בקיר כי הקיר לא מסוכן אבל אם נגיד זה תנור שהוא חצי חם ובתת מודע אומר "לא יקרה לי כלום" כי אם הוא היה בטוח שזה חם הוא לא נוגע, בתת מודע אומר "לא יקרה לי כלום אבל במודע הוא אומר "אולי יקרה לי משהו בא נבדוק את זה" אז הוא נוגע.

אוקי למה כי יש לו קונפליקט בין המודע לתת מודע אז מה שצריך לעשות בכזה מקרה זה מה שאתה אמרת באופן default לעשות התאמה בין המודע לתת מודע בכל התחומים שזה אומר פרקטית לקחת כל מקרה בחיים שבו במודע אתה חושב משהו אחד בתת מודע אתה חושב משהו אחר וזהו לנסות להתאים ביניהם, איך על ידי שאתה מברר מה האמת מה המודע חושב מה התת מודע חושב "מה האמת ומה האמת למה אני חושב ככה ולמה אני חושב ככה" עד שתגיע לאיזו מסקנה ואז בסוף אין קונפליקט כשאין קונפליקט אז המוח לא משתגע.

ש: אם במודע זה מסוכן ובתת מודע זה לא מסוכן?

אליעד: אז הוא בודק אם זה מסוכן או לא ואז הוא בעצם עושה דבר מסוכן.

ש: עושה דבר מסוכן.

אליעד: כן עושה ולידציה כאילו חלק מהטקס אנשים שיש להם OCD חלק מהטקס.

ש: מה זה?

אליעד: OCD התנהגות כפייתית חלק מהטקס מהטקסיות זה בעצם לבדוק דברים שבתת מודע הם לא מסוכנים אבל שהמודע אומר אולי הם כן מסוכנים ואז הבן אדם בודק את זה.

ש: לדוגמה?

אליעד: לדוגמה לגעת בתנור שהוא חצי חם להכניס את היד לתנור כשאתה יודע שאם היית בטוח שהוא רותח לא היית מכניס אם הוא קר את גם לא מכניס אבל אם הוא חצי קר וחצי חם ובתת מודע אתה אומר "אוקי אני לא באמת יקרה לי פה משהו אז אני יכול להרשות לעצמי לבדוק", אבל מצד שני אם אתה חושב שלא יקרה לך משהו למה אתה צריך לבדוק הרי אם לא יקרה לך כלום אין מה לבדוק ואם יקרה לך אתה גם לא בודק.

אוקי יש לזה המון היבטים אבל אחד ההיבטים בפרשה הוא לסנכרן את המודע והתת מודע שזה אומר ביומיום לקחת מקרים שהמודע והתת מודע לא מסכימים וליצור ביניהם הסכמה, איך על ידי שהבן אדם בודק מה האמת.

ש: יכול להיות מצב שבמודע אני חושב שזה מסוכן ובתת מודע לא מסוכן?

אליעד: כן.

ש: ואז מה אני עושה?

אליעד: ואז יש אנשים שהוא אומר "אני לא סומך על התת מודע שלי שאמר לי שזה מסוכן אני בספק ואז אני רוצה לבדוק את זה" וזה כאב ראש גם כן זה לא רק הקטע של המסוכן לא מסוכן זאת אובססיה, ההתנהגות הכפייתית "אתה חייב לבדוק את זה ואתה חייב לבדוק את זה".

ש: זאת דוגמה חיה.

אליעד: לא זאת דוגמה מתה ברור שדוגמה חיה.

ש: לא תן משהו.

אליעד: אמרתי לך עם התנור.

ש: תנור זאת לא דוגמה.

אליעד: אתה לא מאמין?

ש: לא אני מאמין, זה מקרה שהיה.

אליעד: מה אתה רוצה בן אדם מדליק את התנור כיריים חשמליות הוא צריך לבדוק לפני שזה מתחיל להיות רותח לבדוק אם יחטוף כביה או לא, עכשיו הדחף לבדוק את זה הוא מסיבה אחרת.

ש: הוא רוצה לשים בטח על לחמם.

אליעד: לא הדחף לבדוק את זה הוא מסיבה אחרת אבל אני לא מדבר עכשיו מלכתחילה על הדחף שלו לבדוק את זה אני מדבר על ההיבט של הקונפליקט בין המודע לתת מודע על ההיבט הזה ואת ההיבט הזה פותרים על ידי שפותרים את הקונפליקט באופן כללי.

ש: אני לא הבנתי אתה אומר שיש כאילו הוא לא בודק את הסיבה שגרמה לו לבדוק את החימום.

אליעד: לא אני בודק רק את ההיבט שאומר "אם הייתי בטוח בתת מודע" אם המודע היה מסכים לתת מודע לא הייתה בעיה אני מדבר על ההיבט הזה, כשמתחקרים את הבעיה מגלים הרבה היבטים אחד מההיבטים אומר שאם המודע והתת מודע מסכימים לא הייתה בעיה, אם שניהם היו מסכימים שאם תכניס את היד לא יקרה כלום לא היית בודק אם שניהם היו מסכימים שתחטוף כביה לא היית בודק, אם התת מודע אומר לך "לא יקרה לך כלום" והמודע אומר "אני לא בטוח" אז אתה בודק כדי להיות בטוח שהתת מודע צודק.

ש: אז אתה יכול בן אדם עם בעיה כזאת אז קודם כל יש לך את המחויב הזה שאתה יודע אם הוא בדק אז הוא בתת מודע הוא חושב שזה לא מסוכן ובמודע הוא.

אליעד: מה ההוכחה כי עובדה שבמקרים אחרים שהוא בטוח שזה יפגע והוא לא בודק, זאת אומרת אם היה לו וודאי שזה יפגע בו הוא לא היה בודק זה וודאי לי.

ש: אז איך זה עוזר לך להבין את שאר ההיבטים?

אליעד: לא יש הרבה היבטים אני רק רציתי להגיד היבט ספציפי, הבן אדם אומר "בתת מודע שלי אני מרגיש שזה לא יפגע בי אף על פי כן אני בודק אני לא בטוח" אז מה אומרים לו. אני רק בסך הכל רציתי להגיד מה המהות של מה שאמרתי, שנייה מה המהות של מה שאמרתי המהות היא כזאת יש בן אדם יש לו מודע יש לו תת מודע עכשיו מה זה באמת מודע ותת מודע זה שתי דעות שונות בראש רק אחד קוראים מודע ולאחד קוראים תת מודע אבל מצד האמת זה לא אין מודע ותת מודע יש לך דעה שתי מחשבות אחד אומר ככה ואחד אומר ככה המחשבה החלשה אתה קורא לה תת מודע והמחשבה החזקה אתה קורא לה מודע זה כל הסיפור זה לא מעבר לזה.

אוקי ואם יש לך חמש מחשבות סותרות אז לאחד מהם אתה תקרא מודע מאוד לאחד תת מודע ולאחד תת תת מודע ומה שתרצה, מה שיותר חלש קוראים לו תת מודע אבל זה לא באמת שיש איזה תת מודע או משהו. עכשיו מה שאני אומר שלפעמים זה יוצר קצת כאב ראש ולפעמים זה יוצר כאב ראש מאוד גדול אז אם אתה מגיע למצב שהקונפליקט בין המחשבות שלך יוצר לך כאב ראש מאוד גדול אז תנסה לפתור את הקונפליקטים בראש שלך באופן כללי גם בדברים שנראים לך קטנים.

לדוגמה המוח אומר לך "אל תאכל את העוגה" ובתת מודע אבל אתה אומר "טוב מה אכפת לי אני אוכל את העוגה" הדוגמה הקלאסית, בסדר שבתת מודע אתה אומר "אני לא אמור לעשן" ואתה עדיין מעשן משהו כזה. אתה מכיר משהו כזה?

ש: לא.

אליעד: אוקי סבבה. טוב הבנו אז מה שרציתי להגיד שחלק מהדרך לצאת ממצבים מאוד בעיתיים שנובעים בין השאר מקונפליקט בין המודע לתת מודע זה באמצעות זה שיוצאים סנכרון ביניהם בשאר התחומים ביומיום. הבנו?
ליצור חוויות של תחושה של ביטחון התאמה ספק טיפול באו סי די מחשבות כפייתיות לופ סבל הסכמה הפרעות obsessive compulsive disorder ocd ocd הפרעה טורדנית ocd התנהגות טורדנית ocd טיפול או סי די אובססיביות אובססיבית אובססיה טורדנית אובססיה טורדנית כפייתית אובססיות אוסידי אוסידי הפרעה טורדנית אוסידי התנהגות טורדנית אוסידי טיפול בתת מודע הגיוני היגיון הפרעה הפרעה אובססיבית הפרעה טורדנית הפרעה טורדנית כפייתית הפרעה כפייתית הפרעה לא הגיונית הפרעות הפרעת ocd הפרעת התנהגות כפייתית התנהגות התנהגות אובססיבית התנהגות טורדנית התנהגות טורדנית כפייתית התנהגות כפייתית התנהגות כפייתית טורדנית התנהגות לא הגיונית חשיבה כפייתית טורדנות טורדנות כפייתית טורדנות מחשבתית טורדניות טורדנית טורדנית כפייתית טיפול טיפול ב טיפול ב ocd טיפול ב או סי די טיפול ב אוסידי טיפול באו סי די טיפול בהתנהגות טורדנית טיפול בתת מודע טיפולים טיפש טירדה טקסים טקסים אובססיביים טרדות טרוד לא הגיוני להיפטר מהתנהגות טורדנית להשתגע להתמודד עם ocd להתמודד עם אוסידי להתמודד עם טורדנות לטפל ב ocd לטפל ב אוסידי לטפל בהתנהגות טורדנית לטפל בהתנהגות כפייתית מהי התנהגות טורדנית מודעות מוטרד מחשבה טורדנית מחשבה כפייתית מחשבות מחשבות טורדניות מחשבות כפייתיות מחשבות מנוגדות מטופל מטופלים מטפל מטפל ב ocd מטפל ב אוסידי מנוגדות סובל מהפרעה טורדנית עומד להשתגע קונפליקט קונפליקט רגשי קונפליקטים רגשיות שיגעון תת מודע
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
חכם או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם
... או טיפש, חכם חושב שהוא טיפש, טיפש חושב שהוא חכם, איך חכם חושב? איך טיפש חושב? האם אני חכם? האם אני טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? אופי של חכם, איך להיות חכם? איך להיות יותר חכם? להטיל ספק ולהיות חכם, הטלת ספק ולהיות חכם מה ההבדל בין חכם לטיפש? ההבחנה המרכזית בין אדם חכם לאדם טיפש קשורה בתפיסת עולמם לגבי הידע שלהם והספק שהם מטילים על עצמם. חכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו באופן קבוע, בעוד טיפש, למרות יכולותיו, בדרך כלל לא מפקפק בידע או בהבנה שלו. דפוס החשיבה הזה חשוב להבנת האופי של כל ... לוודא שההבנה שלו נכונה. תהליך זה לא רק עוזר לו להימנע מטעויות, אלא גם מקדם אותו בהבנה מעמיקה יותר של המציאות. איך טיפש חושב? הטיפש הוא אדם שמרגיש שהוא יודע הכל, והוא לא מרבה להטיל ספק בעצמו. אפילו כאשר עולה בו ספק קטן, הוא מיד ... ספק בעצמו ובודק כל רעיון שהוא חושב. ככל שתהיה מוכן לשאול את עצמך האם אתה טועה, כך תוכל ללמוד ולהתפתח. לעומת זאת, טיפש הוא מי שמאמין שהוא צודק כל הזמן, ולכן לא בודק את מחשבותיו או משפר אותן. הדרך להיות חכם היא ... איך להיות אדם יותר חכם? כיצד לזהות טעויות בחשיבה? האם ביטחון עצמי גבוה הוא תמיד דבר חיובי? האם חכם חושב שהוא טיפש והטיפש חושב שהוא חכם? אחד ההבדלים המרכזיים בין אדם חכם לאדם טיפש הוא בגישה שלהם לידיעה ולספק. החכם הוא אדם שמטיל ספק בעצמו, ואילו הטיפש משוכנע שהוא כבר יודע הכל. החכם שואל את עצמו ללא הרף: אולי אני טועה?, אולי אני לא יודע מספיק?, אולי אני מפספס משהו?. לעומת זאת, הטיפש כמעט אף פעם לא מטיל ספק בעצמו. הוא בטוח שהוא חכם, שהוא יודע, שהוא מבין, ולכן הוא לא טורח לבדוק ... שונות. התהליך הזה מחזק את הביקורתיות שלו ומאפשר לו לדייק את מחשבותיו, מה שהופך אותו לחכם יותר עם הזמן. כיצד הטיפש נשאר טיפש? האדם הטיפש, לעומת זאת, לא מפקפק בעצמו כמעט אף פעם. גם אם לרגע עולה בו ספק קטן, הוא דוחה אותו מיד ואומר ... לחכם יותר. לעומת זאת, ככל שאדם בטוח מדי בחכמתו, כך קטן הסיכוי שהוא יבדוק את עצמו וילמד דברים חדשים - ולכן יישאר טיפש. אז בפעם הבאה שאתם חושבים משהו, נסו לשאול את עצמכם: האם אני בטוח שזה נכון? אולי יש דרך אחרת ... איך להיות אדם יותר חכם? כיצד לזהות טעויות בחשיבה? האם ביטחון עצמי גבוה הוא תמיד דבר חיובי? אולי אני טועה? אולי אני טיפש? אולי אני משוגע? אופי של טיפש, למה לא להאמין בעצמך? ...
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
למה אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש, האם אתה טיפש?
... אתה טיפש? האם אתה חכם? לקבל את עצמך, טיפשות לשמה, לאהוב בלי תנאים, אתה משוגע, אתה חסר שכל, לאהוב את עצמך בלי תנאים, לאהוב את הטיפשות, כמה אתה טיפש , האם אתה טיפש? למה חשוב לקבל את עצמך כטיפש? הרעיון המרכזי שאליעד מעביר הוא שהיכולת לאהוב ולקבל את עצמך בצורה מלאה, תלויה באופן שבו אתה מתמודד עם הטיפשות שלך. אליעד מסביר שהאדם חייב ללמוד לאהוב ולקבל את עצמו באופן מוחלט, כולל את הטיפשות שלו, אחרת לעולם לא יצליח להגיע לאהבה עצמית מוחלטת. מדוע? כי אם אתה לא יכול לאהוב את הדבר הכי רע או הכי טיפש בעולם, לא תוכל לקבל את עצמך ב - 100%, מאחר שגם בך קיימים הדברים הכי גרועים והכי טיפשיים. האם יש בך את הדבר הכי גרוע ... ולכן תמיד תרגיש חוסר שלמות וחוסר סיפוק. לדוגמה, אם אתה מרגיש שאתה טיפש, ואתה דוחה את הטיפשות הזאת או לא מוכן לקבל אותה, אז לעולם לא תגיע לקבלה עצמית מוחלטת. אך אם תצליח לאהוב את הטיפשות שלך במלואה, בלי תנאים, תוכל להגיע ... מוחלטת, כי למעשה כל חסרונות העולם נמצאים בתוכך. מה המשמעות של קבלת הטיפשות שלך? אליעד נותן דוגמה לאדם ששואל ... ומחפש תשובות, אך בפועל הוא רק יוצר לעצמו בעיות מדומות. האדם הזה הוא טיפש בעיני אליעד, כי הוא לא מבין שהשאלה עצמה נובעת מתוך טיפשות - שהכל כבר מושלם מראש, ורק הטיפש יוצר את הבעיה בכך שהוא חושב שיש ... לפתור בעיה שלא קיימת. אליעד ממליץ לאדם לקבל באופן מלא את העובדה שהוא טיפש. אם האדם יבין ויקבל שהוא טיפש במאה אחוז, ייעלמו לו כל השאלות, כי הוא יבין שהכל דמיון ושאין שום בעיה לפתור. אם האדם מתנגד לכך שהוא טיפש ואומר לעצמו אני לא באמת טיפש, הוא יוצר עוד סבל, כי אז הוא לא מקבל את עצמו בצורה מלאה. למה אנשים לא מקבלים את הטיפשות שלהם? הסיבה שאנשים מתקשים לקבל את הטיפשות שלהם, לפי אליעד, היא בגלל שהטיפשות עצמה גורמת לאדם לחשוב שטיפשות זה רע. אך אליעד מסביר שדווקא קבלת הטיפשות יכולה להפוך את המצב לטוב יותר. הוא מציע שתי אפשרויות: לקבל באופן מלא שאתה טיפש, ולאהוב את זה. להודות שאתה טיפש ולא לדעת אם זה טוב או רע. שתי האפשרויות הללו הן דרכים להיפטר מהסבל שיוצרת ההתנגדות לטיפשות. האדם שלא מקבל את ה
חכם או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש
חכם או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש
... או טיפש, איך לדעת מי יותר חכם ממי? איך לדעת מי יותר טיפש ממי? מדד לחוכמה, מדד לטיפשות, ממי לקבל עצות? בחירת מטפל, בחירת יועץ, המלצות על יועץ, מהי חוכמה? מהי טיפשות? גאון או משוגע, מי הכי חכם? לזהות חכם, לזהות טיפש איך אפשר לדעת מי חכם ומי טיפש? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד להבחין בין אדם חכם לאדם טיפש, כיצד למדוד חוכמה וטיפשות, ואיך לבחור יועץ או מטפל נכון. הוא מתחיל עם ההבנה הבסיסית שאדם טיפש הוא מי שבוחר להתייעץ עם האדם הלא נכון. למשל, אדם שנכנס לו קוץ ברגל, ובמקום ללכת לאדם חכם, הולך למישהו שנותן לו עצה גרועה ומכניס מסמר במקום הקוץ. דוגמה ... שנכנסה לו זכוכית לגוף, ומתייעץ עם טיפש שממליץ להוציא את הזכוכית, מה שגורם לו למוות, בניגוד לעצת החכם שאמר להשאיר את הזכוכית כי היא עוצרת את הדימום. למה אנשים מעדיפים לקבל עצות מאנשים טיפשים? לפי אליעד כהן, רוב האנשים מעדיפים להתייעץ עם מי שמסכים איתם או מי שחושב דומה להם, כדי להרגיש בנוח. דוגמה לכך היא זוג שנמצא בסכסוך, והאישה פונה לקבל עצה ... היית מודע אליו. איך מדרגים חוכמה וטיפשות בפועל? אליעד כהן נותן דרך פרקטית לבחירת יועצים או מטפלים: לקחת מספר ספרים של אנשים שונים, לקרוא אותם ולדרג אותם לפי מידת ההסכמה שלך עם התוכן שלהם. ככל ... יכול לקדם אותך. איך אפשר לזהות מי משוגע ומי גאון? אליעד כהן מדגים גם כיצד לזהות מי משוגע: ככל שמישהו אומר לך דבר שאתה יותר בטוח שהוא לא נכון, כך הוא יותר משוגע מבחינתך. למשל, אם מישהו אומר שיש בחדר חתול כשאין חתול, הוא נראה משוגע. אם מישהו יגיד שיש פילים בחדר, הוא נראה עוד יותר משוגע, כי זה יותר לא הגיוני עבורך. לעומת זאת, אם אדם יגיד לך משהו שנראה לך בהתחלה משוגע לגמרי אבל לאחר בדיקה יתברר כנכון, אז הוא בעצם גאון, כי הוא הבין משהו שאתה לא הבנת. מהי חוכמה אמיתית לפי אליעד כהן? חוכמה, על פי אליעד כהן, היא למעשה אמת. ... אחרים אליה, כך הוא נחשב לחכם יותר. הטיפשות היא ההתרחקות מהאמת והאמונה בשקרים שאנו מספרים לעצמנו או לאחרים. כדי להיות באמת חכם, יש לחפש את מי שאומר דברים מנוגדים להיגיון שלנו, ואז לבדוק אותם לעומק ... לבחור מטפל מתאים? מה ההבדל בין חכם לטיפש? איך מודדים חוכמה? איך לזהות מי באמת גאון? ממי כדאי לקבל עצות? מהי חוכמה אמיתית? ...
האם אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה?
האם אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה?
... אני חכם? האם אני טיפש? אהבת החוכמה, פילוסופיה, מאמץ שכלי, לפתח את השכל, לאמץ את החשיבה, איך להיות חכם? איך לא להיות טיפש? האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מאמץ מחשבתי, האם אני גאון? מבחני חוכמה, האם אני טיפשה? האם אני חכמה? איך אפשר לדעת אם אתה חכם או טיפש? אליעד כהן מסביר שיש דרך פשוטה ויעילה לדעת האם האדם הוא חכם או טיפש, והיא לבדוק את היחס שלו כלפי מאמץ שכלי. במהלך החיים, כל אדם נתקל במשימות שונות, וחלקן דורשות ממנו מאמץ מחשבתי משמעותי. בדיוק בנקודה זו ניתן לבחון את החוכמה ... בצורה טובה ומעמיקה יותר. אליעד מסביר שהאהבה הזאת למאמץ השכלי היא שמובילה את האדם להתפתח ולהפוך לחכם יותר ויותר. מה מאפיין את האדם הטיפש ביחס למאמץ שכלי? מנגד, אליעד מציין שאדם טיפש מתאפיין ביחס הפוך למאמץ השכלי. אדם כזה חווה קושי רב, עייפות, שיעמום ואף סבל כאשר הוא צריך לחשוב לעומק או לפתור בעיה מורכבת. המאמץ המחשבתי נתפס אצלו כמשהו ... חוכמה לפי מבחני IQ בלבד? אליעד לא מתייחס ישירות למבחני IQ בהרצאה זו, אך הוא מצביע על כך שהדרך האמיתית לדעת האם אתה באמת חכם או טיפש היא לא במדדים סטנדרטיים כמו ציונים, תארים או הישגים חיצוניים, אלא דווקא ביחס שלך אל עצם תהליך החשיבה. אדם יכול להיות בעל ציונים גבוהים אך להימנע מחשיבה ... גם לא יוכל להגיע לחוכמה ממשית. סיכום הדברים בצורה מעשית וברורה בשורה התחתונה, אליעד מציע שיטה פשוטה ויעילה לבדוק אם אתה באמת חכם או טיפש: לבדוק האם אתה אוהב לחשוב, האם אתה מתרגש מאתגרים שכליים או נמנע מהם. ככל שאתה יותר נהנה ומתלהב מהתהליך המחשבתי, כך אתה חכם יותר. וככל שאתה יותר נמנע, ... לאדם חכם יותר, אתה חייב ללמוד לאהוב את המאמץ השכלי, להתעמק ולחשוב יותר, ולא לחפש קיצורי דרך שמונעים ממך להתפתח. האם אני חכם או טיפש? האם אני חכמה או טיפשה? פיתוח חשיבה אהבת חוכמה מאמץ שכלי איך לפתח את השכל איך ניתן לדעת אם אני חכם או טיפש? בכדי להבין אם אנחנו חכמים או טיפשים, אליעד מציע לבחון את היחס שלנו למאמץ השכלי. לכל אדם יש משימות בחיים, ובחלקן נדרש מאמץ מחשבתי. השאלה המרכזית היא: איך אנחנו מרגישים כאשר אנחנו נדרשים ... מהמאמץ השכלי. אדם חכם ירגיש סוג של תשוקה למאמץ זה, הוא ימצא את עצמו נהנה מהתהליך ומרגיש שהוא מתפתח מבחינה מחשבתית. לעומת זאת, אדם טיפש יימנע מהמאמץ השכלי, ירגיש עייפות או חוסר נוחות כאשר הוא צריך לחשוב יותר לעומק. המאמץ השכלי יהיה עבורו משימה קשה, ולא תהליך מהנה. כל אחד יכול לבחון את עצמו ... שמחייבת מאמץ שכלי, האם אנחנו מרגישים את התשוקה להתמודד איתה או האם אנחנו מנסים להימנע ממנה? לסיכום, הדרך להבחין אם אנחנו חכמים או טיפשים היא בחשיבה על הדרך בה אנחנו מתייחסים למאמץ השכלי. אם אנחנו אוהבים לחשוב ולהתאמץ למען החוכמה, זהו סימן לכך שאנחנו חכמים. אם אנחנו שונאים את המאמץ השכלי, ... מאמץ להתפתח ולהתבונן בצורה מעמיקה, כך נהפוך לחכמים יותר. פיתוח חשיבה חוכמה מאמץ שכלי אהבת חוכמה איך לפתח את השכל האם אני חכם או טיפש? האם אני חכמה או טיפשה?
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
חכמה, טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1
... טיפשות, האם אתה חכם? האם אתה טיפש? מהי חוכמה אמיתית? מהי טיפשות אמיתית? ההיגיון שבשיגעון, לא לזלזל במשוגעים, שכל מעל השכל האנושי, הגדרה של טיפש, הגדרה של חכם, חלק 1 איך לדעת אם אתה חכם או טיפש באמת? כל אדם חושב לפעמים שהוא חכם ואילו אחרים טיפשים, או להפך, שהוא טיפש וכולם סביבו חכמים ממנו. אליעד כהן מסביר כי השאלה אם האדם הוא חכם או טיפש היא שאלה של נקודת מבט ושל פרספקטיבה בלבד. קיימות למעשה כמה אפשרויות ביחס שבין האדם לסביבה: אפשרות ראשונה - האדם חושב שכולם טיפשים ורק הוא חכם. אפשרות שנייה - האדם חושב שכולם חכמים ורק הוא טיפש. אפשרות שלישית - האדם חושב שכולם טיפשים כולל הוא עצמו. אפשרות רביעית - האדם חושב שכולם חכמים כולל הוא עצמו. אפשרות נוספת ועמוקה יותר - האדם חושב שכל בני האדם הם גם חכמים וגם טיפשים בו זמנית, כולל הוא עצמו. אפשרות אחרונה - שאין בכלל דבר כזה טיפש או חכם. אליעד מסביר שהרוב בדרך כלל נוטים לחשוב שהם חכמים וכולם טועים. זהו מצב שבו האדם מאמין שהוא רואה את האמת טוב יותר מהסביבה. אך בהמשך, לפעמים אותו אדם מגיע למצב של ספק עצמי ומתחיל לחשוב שאולי דווקא הוא הטיפש וכולם חכמים. הוא מדגיש שגם אנשים שהיו בטוחים שהם הכי חכמים בעולם, לעיתים גילו מאוחר יותר שהם בעצם טעו. האם אפשר להיות טיפש וחכם בו זמנית? אליעד מוסיף שישנה אפשרות מיוחדת שבה האדם אינו מבדיל בין חוכמה לטיפשות, כלומר, הוא מצליח לראות שבכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, או שהוא רואה שבכל דבר יש אך ורק חוכמה. הוא מדגיש שהמצב האופטימלי שאליו האדם יכול להגיע הוא לראות שכל דבר קיים בעולם הוא רק חכם, בלי טיפשות בכלל. במצב כזה האדם לא אומר בכל דבר יש גם חוכמה וגם טיפשות, אלא ממש מזהה שכל דבר שקורה הוא חכם לחלוטין, בלי שום היבט טיפשי. האדם רואה שכל הטעויות, כל הדברים שלכאורה נתפסים כטיפשות, הם למעשה ביטוי של חוכמה נסתרת. מהי ההגדרה האמיתית של חוכמה וטיפשות? אליעד דן לעומק בשאלה מהי בכלל חוכמה ומהי טיפשות. בדרך כלל אנשים קובעים אם משהו הוא חכם או טיפשי לפי אמות המידה וההיגיון המקובלים בחברה. אך אליעד מבהיר שהגדרות אלה אינן מוחלטות. למשל, אדם יכול לחשוב שרעיון מסוים הוא טיפשי משום שהוא אינו מצליח להבין את ההיגיון שעומד מאחוריו, אך אדם אחר יראה בדיוק באותו רעיון חוכמה עמוקה ונסתרת. לדוגמה, אליעד מתאר מצב שבו אדם מתעקש לצאת דרך הקיר במקום דרך הדלת. מבחוץ, אדם אחר יאמר לו אתה משוגע, אי אפשר לצאת דרך הקיר. אך אולי אותו משוגע דווקא מזהה משהו מעבר לשכל הרגיל, משהו שאינו גלוי לאדם הנורמלי, ולכן הוא מתעקש לצאת דרך הקיר. אולי אחרי שלושה ימים שבהם ינסה להתעקש, הוא באמת יצליח למצוא דרך ... עליה, דרך שתאפשר לו לצאת לכל מקום אחר ביקום, וכך למעשה יהפוך לחכם ביותר. מה באמת קובע אם רעיון הוא חכם או טיפשי? אליעד ממשיך ומסביר שהדרך שבה אנשים מעריכים רעיונות (האם הם חכמים או
הגיוני או לא הגיוני, חכם או טיפש, 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה זה היגיון?
הגיוני או לא הגיוני, חכם או טיפש, 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה זה היגיון?
... או לא הגיוני, חכם או טיפש , 2 סוגים של מידע, מידע הגיוני, מידע לא הגיוני, מידע שנראה הגיוני, מידע שנשמע הגיוני, חכם שנראה טיפש, טיפש שנראה חכם, האם המידע הגיוני? איך לדעת שמשהו נכון? למה לפתח את השכל? מה זה היגיון? מהו ההבדל בין ... שבבסיסם. לדוגמה, אדם שאומר משהו שנשמע משוגע או לא הגיוני, יכול להיות שמה שהוא אומר נכון, אך אנחנו פשוט לא מצליחים להבין את הלוגיקה או העומק שבדבריו. מה זה ...
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
... להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה למה אנשים מפחדים להיות טיפשים ואיך זה קשור לחוכמה? אליעד כהן מסביר שכדי להיות חכם יותר, האדם חייב להיות מוכן להודות שהוא לא יודע כלום. כאשר אדם אומר לעצמו אני יודע, הוא בעצם מגביל את היכולת ... דווקא היכולת להכיר בכך שאתה לא יודע או אפילו טיפש היא המפתח לפיתוח החשיבה ולהבנה מהירה ומעמיקה יותר של המציאות. אליעד מדגיש שכל הטעויות שאנשים עושים לאורך חייהם נובעות מכך שהם בטוחים שהם יודעים משהו שהוא לא נכון. ... מוכנים להטיל ספק במחשבותיהם. איך ההסכמה להיות טיפש מובילה לחוכמה? הסכמה להיות טיפש היא למעשה דרך להגיע לחוכמה. אדם שמוכן להיות טיפש לא מפחד להודות באי - ידיעתו, ולכן הוא חופשי לבדוק מחדש את כל האמונות והמחשבות שלו. אליעד אומר שבמקום להירתע כאשר מישהו אומר לך אתה לא יודע, כדאי שתהיה מוכן לבדוק את הדברים מהתחלה ולומר לעצמך אני אכן טיפש, ובגלל שאני טיפש אני מוכן לבדוק הכל מחדש. דווקא מי שמודה שהוא טיפש, יכול להגיע להבנה עמוקה יותר של דברים, כי הוא לא מוגבל על ידי המחשבה השגויה שכבר הבין הכל. מה הקשר בין הרצון לדעת לבין תחושת חיסרון? אליעד כהן מדגיש שתחושת ... בכל משפט ובכל מחשבה שעולה. לא לפחד להודות שאתה טיפש, כי זה הבסיס להפוך לחכם יותר. איך לחשוב מהר? איך לפתח את השכל? למה אנשים פוחדים לא לדעת? האם להיות טיפש זה רע? איך להבין דברים לעומק? ...
לרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן
לרדת על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי נחמן
... על אנשים, לקרוא למישהו מפגר, להשפיל אנשים, מורים רוחניים, הגישה של אליעד כהן, להבין שאתה טיפש, התנשאות של מורה רוחני, הגאווה של רבי נחמן מברסלב, שחצנות, יוהרה, יהירות, יחסי מורה ותלמיד, המחלוקת על רבי ... ולקרוא להם מפגרים? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הגישה יוצאת הדופן שלו שלפעמים זה מועיל לקרוא לאדם מפגר, טיפש או מטומטם. תחילה, הוא מדגיש שהפעולה הזו נחשבת לרעה ולפסולה כי היא פוגעת באנשים, משפילה אותם, ועלולה לגרום ... והאישית. ההסבר הראשון הוא שאדם שנפגע מזה שקראו לו מפגר, מניח בעצמו מספר הנחות נסתרות: שהוא אכן מפגר או טיפש. שלהיות טיפש זה דבר רע. שמי שקרא לו טיפש הוא חכם יותר. שהוא חייב להוכיח שהוא לא טיפש. עצם העובדה שאדם נפגע מזה, מעידה שהוא עצמו מאמין שיש משהו רע בלהיות טיפש. אליעד מסביר שהתגובה הזאת בעצמה היא טיפשית, כי אם האדם היה בטוח שהוא לא טיפש, הוא כלל לא היה נפגע מכך. הוא נותן דוגמה לכך שאם אדם חסר השכלה יאמר לך שאתה טיפש, לא תיפגע ממנו. אבל אם מישהו שאתה תופס כחכם יאמר זאת, זה יפגע בך עמוקות. זאת אומרת, הפגיעה באה מהערכה כלפי ... אליעד מדגיש שזה לא רק תרגיל מניפולטיבי שנועד להשיג מטרה צדדית כלשהי, אלא שהחוויה עצמה של להרגיש טיפש ומושפל חשובה בפני עצמה. היא מאלצת את האדם לשאול את עצמו שאלות כמו האם אני באמת מפגר? ולמה בעצם זה רע להיות מפגר?. מדוע חשוב להבין שאתה טיפש ומפגר? אליעד מסביר באריכות שלפעמים הדרך היחידה להגיע לאמת מוחלטת היא להבין כמה אתה לא יודע, וכמה מה שאתה ... כרגע הוא חסר ערך לחלוטין. אם אדם מאמין שהוא חכם, הוא מפסיק לבדוק, לחקור ולהתפתח. לעומת זאת, מי שמבין שהוא טיפש יהיה פתוח יותר ללמוד, להשתנות ולהטיל ספק במה שהוא חושב שהוא יודע. הוא מביא דוגמה נוספת לכך שככל שאדם מבוגר ... מה הקשר בין להיות אלוהים לבין להבין שאתה מפגר? אליעד מסביר בהמשך שהמושג מפגר הוא יחסי בלבד. כולם בעצם טיפשים ומפגרים ביחס לאמת המוחלטת. אלוהים עצמו, שהוא המציאות כולה, הוא הכי טיפש כי הוא זה שיצר את כל הטיפשות והבלבול בעולם. לכן, כדי להיות אלוהים או להתחבר לשלמות אמיתית, האדם חייב להכיל גם את המחשבה שהוא הכי מפגר בעולם. להבין שאתה טיפש ומפגר זו המעלה הגבוהה ביותר, כי רק מי שיודע שאינו יודע כלום באמת יכול להגיע לתובנה מוחלטת. הוא גם מבהיר ... בין אלו שרוצים באמת ללמוד לבין אלו שבאים רק כדי לקבל חיזוקים. מי שלא מוכן להיפגע ולהתמודד עם ההרגשה שהוא טיפש, לא באמת מעוניין לחפש את האמת. איך להבין שאתה משוגע יכול לשחרר אותך? בסיום דבריו, אליעד מוסיף כי כדי להתמודד נכון עם המציאות, עליך להבין שגם אתה וגם המציאות משוגעים באותה מידה. ברגע שתבין שאתה דפוק ומשוגע כמו המציאות עצמה, תפסיק לסבול, כי לא תתנגד למה שקורה. הוא משווה זאת לזוגיות שבה כל צד מאשים את האחר שהוא ... נפשי אמיתי. למה לקרוא למישהו מפגר? מדוע רבי נחמן התנשא על אחרים? איך להתפתח רוחנית מהשפלה? מה טוב בלהרגיש טיפש? איך להבין שאתה משוגע? האם להיות טיפש זה רע? לגרום למישהו להרגיש טיפש , לגרום למישהו לחשוב שהוא טיפש, לקרוא למישהו טיפש, לבזות מישהו, לקרוא למישהו בשמות גנאי, להשפיל מישהו ...
איך לחשוב קדימה? איך לראות את הנולד? איך לנהל משא ומתן? איך להצליח במשא ומתן? אומנות הויכוח, אומנות השכנוע, תורת המשחקים, אסטרטגיית ניהול משא ומתן, טיפול בהתנגדויות, חכם רואה את הנולד, לחשוב כמה צעדים קדימה, רטוריקה
... רוצה לטעון טענה שאומרת X הוא בן אדם טיפש. עכשיו, ברגע שתאמר את זה, האדם השני בהנחה שיש ניגוד אינטרסים ביניכם, יכול להשיב לך לדוגמה לא נכון, X הוא לא טיפש, אתה טיפש למה אתה אומר שX הוא בן אדם טיפש X הוא בן אדם חכם או כל מיני תגובות אחרות. עכשיו הרעיון הוא כך, אם אתה טיפש, אז אתה בעצם חושף את הקלף שלך, דהיינו, טוען את הטענה שלך, לאחר מכן אתה רואה את התגובה של היריב שלך, ורק לאחר מכן אתה מחליט ... אמר, כתגובה להתקפה שלך. אבל אם אתה לא טיפש אלא חכם, אז לפני שאתה חושף את הקלף שלך, דהיינו, לפני שאתה טוען את הטענה שלך, מראש אתה חושב על הטענה הנגדית האפשרית ... שלנו, נניח שאתה רוצה לומר ש X הוא טיפש ונניח שאתה חושב לדוגמה שהשומע ינסה להעביר אליך את נטל ההוכחה, שאתה תצטרך להוכיח ש X הוא טיפש, אז במקרה כזה, מראש תעביר את נטל ההוכחה אל השומע. דהיינו,, שהוא יצטרך להוכיח ש X הוא לא טיפש, במקום שאתה תצטרך להוכיח ש X הוא טיפש. לדוגמה: X הוא טיפש, למה נראה לך שלא?!. דהיינו, מראש ניסחת את המשפט בצורה שמראש ממקדת את השומע בכך שנטל ההוכחה האם X הוא טיפש או לא, נטל ההוכחה מוטל עליו. ואם אתה עוד יותר חכם, אז אתה אמור לדעת, שכאשר אתה מתחיל משפט בטענה כלשהי, כגון כאשר אתה אומר X הוא טיפש, אז אוטומטית בתת המודע של השומע, מתעוררת השאלה האם זה נכון או לא. דהיינו, אוטומטית, נטל ההוכחה מוטל עליך, בתת המודע של השומע. ... מסיבות שונות), למה נראה לך ש X הוא לא טיפש, X הוא טיפש . דהיינו, שמראש תמקד את השומע שיחשוב הוא שנטל ההוכחה עליו, ושהוא צריך להוכיח האם X טיפש או לא. ומאחר שאם אתה חכם, אז אתה יודע ש (יש היבט ויש גם יוצא מן הכלל וש) עדיין עדיף שלא תסיים את המשפט שלך בטענה, שממילא זה ... המשפט בצורה של למה נראה לך ש X הוא לא טיפש?! X הוא טיפש, למה נראה לך שלא?! ואז גם אמרת את מה שרצית בצורה מפורשת, אבל גם תחמת את הרעיון שלך, בשני רעיונות נוספים, שבהם יש רעיון שאומר, ... הצד השני ושהוא צריך להוכיח אם X הוא טיפש או לא. ואם אתה עוד יותר חכם, אתה יודע לדוגמה שיש גם היבט (ויש גם יוצא מן הכלל), שאומר שברגע שאתה מעביר את נטל ההוכחה על מישהו ומבקש ממנו לדוגמה להוכיח ש X הוא לא טיפש, הרי שממילא הוא תמיד יוכל למצוא הוכחה יחסית כלשהי, לכך ש X הוא לא טיפש. ומאחר שאתה רוצה לנטרל מראש את ההוכחה שהוא יביא לך, לכן מראש עדיף שתאמר לדוגמה אתה באמת בטוח חושב ש X הוא לא טיפש . דהיינו, שתנסח את משפט השאלה שלך, בצורה שמראש תנטרל מהשומע את היכולת שלו לתת תשובה יחסית לשאלה שלך, וכפי שהסברתי את זה במקום ... יגיד לך, שאין שום הוכחות ש X הוא טיפש , אז מראש אתה בשאלה שלך ובטענה שלך, כבר יכול להוסיף את הרעיון שאומר, שאין שום הוכחות ש X הוא לא טיפש. או לדוגמה לומר, שיש המון ראיות יחסיות לכך ש X הוא טיפש. או לדוגמה לומר שיש הוכחות עמוקות ומורכבות, שמראות ש X הוא טיפש. או כל מיני טענות אחרות, שמראש שוללות את האפשרות שלו להתגונן ולטעון את הטענה שלו. ואם לדוגמה אתה יודע שיטענו נגדך, שX היה בעבר ... בעצם אומר, ש X הוא בתקופה הנוכחית טיפש או הפך להיות טיפש. ואם לדוגמה יאמרו לך, שלא יכול להיות שאדם חכם הפך להיות טיפש, אז מראש באפשרותך לדוגמה לומר, שדברים משתנים וגם אנשים משתנים (וגם כאן כבר יש תשובה להתנגדות נוספת) ו X השתנה. או לדוגמה לטעון ... מסר כלשהו מוכר רעיון כלשהו, אם אתה טיפש שלא רואה את הנולד, אז מראש אתה תאמר את מה שיש לך לומר, ואחכ יגיבו לך ואחכ תגיב בהתאם וכולי. אבל אם אתה חכם שרואה את הנולד, אז ...
קבלה עצמית, איך לקבל את זה שאתה טיפש? איך לקבל את זה שאתה מטומטם? איך לקבל את עצמך עושה טעויות? איך לא להאשים את עצמך על טעויות? הלקאה עצמית על טעויות, שנאה עצמית על טעויות, כעס עצמי על טעויות, איך לסלוח לעצמי על טעויות? סליחה עצמית, איך לסלוח לעצמך על טעויות? האשמה עצמית, התנהגות טיפשות, למה אני טיפש? למה אני מטומטם? איך לקבל את עצמך בכל מצב? איך לאהוב את עצמי בכל מצב? איך לקבל מחשבה טורדנית? איך לקבל התנהגות אובססיבית? איך לקבל התמכרות כפייתית?
... עצמית, איך לקבל את זה שאתה טיפש? איך לקבל את זה שאתה מטומטם? איך לקבל את עצמך עושה טעויות? איך לא להאשים את עצמך על טעויות? הלקאה ... על טעויות, איך לסלוח לעצמי על טעויות? סליחה עצמית, איך לסלוח לעצמך על טעויות? האשמה עצמית, התנהגות טיפשות, למה אני טיפש? למה אני מטומטם? איך לקבל את עצמך בכל מצב? איך לאהוב את עצמי בכל מצב? איך לקבל מחשבה טורדנית? איך ... מעריך את עצמו. אבל כאשר בן אדם עושה טעות, או כאשר בן אדם פועל בדרך כלשהי, שהוא עצמו חושב שהוא מטומטם וטיפש. דהיינו, שהבן אדם פועל מתוך טמטום וטיפשות, אז בן אדם כועס על עצמו ומלקה את עצמו. וזה יכול לקרות בדברים הכי פשוטים של יום יום, כגון בן אדם שיש לו איזו התמכרות טיפשית שהבן אדם לא מצליח להתגבר עליה. או בן אדם שיש לו איזו מחשבה טורדנית או איזו התנהגות אובססיבית או ... ממנה, אבל הבן אדם לא מצליח. והבן אדם במערכת השיפוטיות העצמית שלו, הוא שופט את עצמו כאילו הוא מטומטם וטיפש, בגלל ההתנהגות הטיפשית שלו. שהוא עצמו מבין שהוא חושב כמו מטומטם ומתנהג כמו טיפש וכולי. והשאלה היא, איך בן אדם יכול לקבל את עצמו בלי תנאים ואיך לאהוב את עצמך בלי תנאים ואיך לא ... היבטים, אבל כאן נסביר את נקודת המבט הבאה והיא, שמצד האמת, המחשבה שמשהו מסוים הוא חכם ומשהו אחר הוא טיפשי, זאת עצמה מחשבה טיפשית. כי מי שהוא עוד יותר חכם, הוא מבין שמצד האמת הוא לא באמת טיפש. כי מצד האמת מי שיש לו שכל ויחקור כל דבר עד הסוף, הוא לא באמת ידע שמשהו מסוים יותר טוב ויותר נכון ויותר חכם, ממשהו אחר. ולכן המחשבה שאומרת לך, שאתה טיפש , היא עצמה טיפשית. דהיינו, למרות שהיא נכונה בכל מיני מובנים, דהיינו, למרות שהמחשבה שאומרת לך שאתה טיפש, למרות שהיא נכונה מנקודת מבט שאומרת שמה שאתה עושה זה טיפשי ושיותר חכם לעשות אחרת, הרי שמנקודת מבט מוחלטת, אי אפשר באמת להוכיח שמה שאתה עושה זה טיפשי. כי מנקודת מבט מוחלטת, הכל הגיוני באותה המידה. והגיוני לעשות ולרצות כך, כמו שהגיוני לעשות אחרת. במילים אחרות, המחשבה שאומרת לך שאתה טיפש, היא נכונה רק ביחס לנקודת מבט שאומרת שמה שאתה עושה זה טיפשי ולא ראוי וכולי. אבל אם תפתח את השכל שלך ותחקור את הדברים עד הסוף באמת, אתה לא באמת תוכל להוכיח שמשהו אחד יותר טוב ממשהו אחר וכולי. לסיכום: אחת הדרכים של האדם לקבל את עצמו על כך שהוא פועל בטיפשות בעיני עצמו, היא באמצעות זה שהאדם לומד לפתח את השכל שלו עוד יותר ולהבין מה ההיגיון שיש במה שהוא עושה ולמה המחשבה שהוא חושב שהוא טיפש, למה היא עצמה לא בהכרח נכונה. ומי שהוא באמת חכם, הוא יודע שהוא בוחר לחשוב מה חוכמה ומה טיפשות. אבל מצד האמת, אין הבדל בין חוכמה לטיפשות וכולי. לסיכום, זה גם טיפשי לחשוב שאתה טיפש. ואם תהיה עוד יותר חכם, תקבל את זה שאתה פועל בטיפשות.
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על טקסים אובססיביים, טיפול בתת מודע, קונפליקט רגשי, התנהגות אובססיבית, התנהגות טורדנית, טיפול ב ocd, הפרעת OCD, הפרעה לא הגיונית, התנהגות לא הגיונית, עומד להשתגע, מחשבות מנוגדות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: טיפש, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: טיפש, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לקבל החלטות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? האם באמת הכל לטובה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? למה לא להתאבד? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן למציאת עבודה, מאמן אישי להצלחה, מאמן אישי קואצ'ינג בנושאי טיפש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2959 שניות - עכשיו 28_05_2025 השעה 02:06:08 - wesi1