56:25מחלוקת על הצדיק, חסרונות במציאות, סם החיים וסם המוות, צדיק ורשע, בריאת העולם, ליקוטי מוהרן ח"א יב, רבי נחמן מברסלב, לימוד תורה, העולם הבא, לשם שמים, קושיות על הצדיק, חלק 2
למה אנשים חולקים על הצדיק, ואיך זה מועיל למציאות?
אליעד כהן פותח ומסביר את השאלה המרכזית: מדוע אנשים חולקים על הצדיקים, ולמה יש קושיות על תורת הצדיקים, אם הצדיק אמור להיות כל כך מושלם וטוב? אליעד מציג את הקושייה של רבי נחמן מברסלב מתוך ליקוטי מוהר"ן ח"א, תורה יב', המצביעה על כך שאם התורה והצדיק כל כך טובים, אז ברגע שאדם לומד את התורה של הצדיק, מיד היה צריך לחזור בתשובה. איך יתכן שאדם לומד תורה או שומע דברי צדיק, ועדיין נשאר עם קושיות, בעיות וספקות?
מה המשמעות של סם החיים וסם המוות בדברי הצדיק?
אליעד כהן מסביר, כי התורה של הצדיק יכולה לשמש גם כסם חיים וגם כסם המוות. כאשר אדם לומד תורה של צדיק, אם הוא לומד מתוך קדושה ובכנות פנימית, אז התורה מהווה עבורו סם חיים. אבל אם הוא לומד אותה בצורה עקומה או מתוך אינטרס אישי, אותה תורה יכולה להפוך לסם מוות. התורה היא נייטרלית ביסודה, אבל האדם הוא זה שקובע אם היא תועיל או תזיק לו.
מדוע יעקב אמר לרחל שהוא "אחי אביה"?
אליעד מפרש את הסיפור התנ"כי על יעקב ורחל. כאשר יעקב פגש את רחל, הוא אמר לה "כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא". חכמים פרשו שאמירתו "אחי אביה" מרמזת על כך שיעקב הוא כמו אביה ברמאות. אליעד מוסיף שהצדיק (יעקב) למעשה אומר לאדם הלומד ממנו: "אני אח של אביך (הרשע) וגם בן של רבקה (הצדיקה) ". זאת אומרת, בתוך התורה של הצדיק יש אפשרות של הבנה טובה והבנה רעה. מי שצדיק יצליח להבין את הטוב, ומי שרשע יפרש את זה באופן שלילי.
מה הקשר בין פירוש רע לתורה של הצדיק לבין שפע חומרי בעולם?
רבי נחמן מסביר מדוע בכלל יש אפשרות שהתורה של הצדיק תתפרש לרעה. אליעד מתאר שרבי נחמן אומר שהתורה של הצדיק מושלמת מצד עצמה, אבל הצדיק נופל בשגיאה דקה ביותר, "כחוט השערה", כדי שיהיה לעולם שפע חומרי כמו עושר וכבוד. הצד החומרי מגיע מצד "שמאל", ולכן חייב להיות סוג של עיוות קל בדברי הצדיק, אחרת אי אפשר היה לקבל שפע גשמי. אליעד מדגים את הרעיון הזה באמצעות דימוי של מראות המשקפות זו את זו, כאשר כל השתקפות יוצרת הבדל קטן, עד שבסוף נוצר משהו שונה לגמרי. באופן דומה, התורה מתחילה כמשהו נקי ומדויק, אבל כדי שתוכל להיות מציאות חומרית, התורה "מתעקמת" קצת בכל שלב.
איך הצדיק הופך את הרע לטוב, ומה התועלת בכך שחולקים עליו?
אליעד מוסיף נקודה חשובה: אמנם אנשים מפרשים לרעה את דברי הצדיק, אבל הצדיק מסוגל לעשות את התהליך ההפוך - הוא לוקח את הביקורת והביזיונות שאומרים עליו ומצליח לפרש אותם לטוב, להחזיר אותם אל השורש המקורי הטהור. יוצא מכאן שהצדיק מפיק תועלת גדולה מכך שחולקים עליו, כי הוא יכול לזקק מתוך הביקורת את הטוב המוחלט. בכך הוא בעצם מתקן ומעלה את כל המציאות.
מדוע אדם לא חוזר בתשובה מיד אחרי שלומד תורה של הצדיק?
אליעד מסביר שהסיבה שאדם לא חוזר בתשובה מיד אחרי לימוד התורה, היא בגלל הפירושים והעיוותים האישיים שלו. האדם מפרש את התורה לפי מה שהוא עצמו - אם הוא אדם ישר, הוא יבין את התורה בצורה ישרה. אם הוא עקום או רשע, הוא יראה עיוות בתורה ויהיה לו קשה יותר להתחבר לטוב שבה. בכך הוא עונה על השאלה הראשונית של רבי נחמן, מדוע אדם לא משתנה מיד אחרי שהוא לומד תורה או פוגש את הצדיק.
מה התועלת של מחלוקת וקושיות על הצדיק מצד המציאות כולה?
אליעד מסביר שהקב"ה גורם לכך שהצדיק ייפול לכאורה לשגיאות דקיקות, כדי שיהיה אפשרות למחלוקת וקושיות מצד הלמדנים. בכך העולם ממשיך להתקיים, כי עצם האפשרות של ביקורת, קושיות ומחלוקת היא זו שמאפשרת למציאות להיות מגוונת וקיימת. הצדיק הופך את כל הדברים השליליים שנאמרים עליו ליתרון ולכלי לצמיחה רוחנית עמוקה יותר.
מה המשמעות העמוקה של הרע והטוב במציאות לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש שהרע והטוב במציאות תלויים בפרשנות של האדם. ככל שאדם יהיה יותר ישר, כך הוא יראה יותר טוב במציאות. הוא מסביר שמה שנראה כאילו רע לאדם מסוים, הוא בעצם טוב מוחלט מנקודת מבטו של הצדיק, כי הוא מסוגל לראות את הטוב העמוק שמוסתר אפילו בתוך הרע.
איך להבין את המציאות לפי אליעד כהן?
אליעד מסכם שהמציאות היא תמיד מושלמת מצד עצמה, והבעיה היא תמיד באיך שהאדם תופס אותה. אם אדם יתחבר באמת לצדיק ולתורה שלו מתוך קדושה ואמת, הוא יוכל לראות שהכל טוב מוחלט. כל הבעיות, הקושיות, והסבל באים רק בגלל פירושים מוטעים של האדם עצמו.
אליעד כהן פותח ומסביר את השאלה המרכזית: מדוע אנשים חולקים על הצדיקים, ולמה יש קושיות על תורת הצדיקים, אם הצדיק אמור להיות כל כך מושלם וטוב? אליעד מציג את הקושייה של רבי נחמן מברסלב מתוך ליקוטי מוהר"ן ח"א, תורה יב', המצביעה על כך שאם התורה והצדיק כל כך טובים, אז ברגע שאדם לומד את התורה של הצדיק, מיד היה צריך לחזור בתשובה. איך יתכן שאדם לומד תורה או שומע דברי צדיק, ועדיין נשאר עם קושיות, בעיות וספקות?
מה המשמעות של סם החיים וסם המוות בדברי הצדיק?
אליעד כהן מסביר, כי התורה של הצדיק יכולה לשמש גם כסם חיים וגם כסם המוות. כאשר אדם לומד תורה של צדיק, אם הוא לומד מתוך קדושה ובכנות פנימית, אז התורה מהווה עבורו סם חיים. אבל אם הוא לומד אותה בצורה עקומה או מתוך אינטרס אישי, אותה תורה יכולה להפוך לסם מוות. התורה היא נייטרלית ביסודה, אבל האדם הוא זה שקובע אם היא תועיל או תזיק לו.
מדוע יעקב אמר לרחל שהוא "אחי אביה"?
אליעד מפרש את הסיפור התנ"כי על יעקב ורחל. כאשר יעקב פגש את רחל, הוא אמר לה "כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא". חכמים פרשו שאמירתו "אחי אביה" מרמזת על כך שיעקב הוא כמו אביה ברמאות. אליעד מוסיף שהצדיק (יעקב) למעשה אומר לאדם הלומד ממנו: "אני אח של אביך (הרשע) וגם בן של רבקה (הצדיקה) ". זאת אומרת, בתוך התורה של הצדיק יש אפשרות של הבנה טובה והבנה רעה. מי שצדיק יצליח להבין את הטוב, ומי שרשע יפרש את זה באופן שלילי.
מה הקשר בין פירוש רע לתורה של הצדיק לבין שפע חומרי בעולם?
רבי נחמן מסביר מדוע בכלל יש אפשרות שהתורה של הצדיק תתפרש לרעה. אליעד מתאר שרבי נחמן אומר שהתורה של הצדיק מושלמת מצד עצמה, אבל הצדיק נופל בשגיאה דקה ביותר, "כחוט השערה", כדי שיהיה לעולם שפע חומרי כמו עושר וכבוד. הצד החומרי מגיע מצד "שמאל", ולכן חייב להיות סוג של עיוות קל בדברי הצדיק, אחרת אי אפשר היה לקבל שפע גשמי. אליעד מדגים את הרעיון הזה באמצעות דימוי של מראות המשקפות זו את זו, כאשר כל השתקפות יוצרת הבדל קטן, עד שבסוף נוצר משהו שונה לגמרי. באופן דומה, התורה מתחילה כמשהו נקי ומדויק, אבל כדי שתוכל להיות מציאות חומרית, התורה "מתעקמת" קצת בכל שלב.
איך הצדיק הופך את הרע לטוב, ומה התועלת בכך שחולקים עליו?
אליעד מוסיף נקודה חשובה: אמנם אנשים מפרשים לרעה את דברי הצדיק, אבל הצדיק מסוגל לעשות את התהליך ההפוך - הוא לוקח את הביקורת והביזיונות שאומרים עליו ומצליח לפרש אותם לטוב, להחזיר אותם אל השורש המקורי הטהור. יוצא מכאן שהצדיק מפיק תועלת גדולה מכך שחולקים עליו, כי הוא יכול לזקק מתוך הביקורת את הטוב המוחלט. בכך הוא בעצם מתקן ומעלה את כל המציאות.
מדוע אדם לא חוזר בתשובה מיד אחרי שלומד תורה של הצדיק?
אליעד מסביר שהסיבה שאדם לא חוזר בתשובה מיד אחרי לימוד התורה, היא בגלל הפירושים והעיוותים האישיים שלו. האדם מפרש את התורה לפי מה שהוא עצמו - אם הוא אדם ישר, הוא יבין את התורה בצורה ישרה. אם הוא עקום או רשע, הוא יראה עיוות בתורה ויהיה לו קשה יותר להתחבר לטוב שבה. בכך הוא עונה על השאלה הראשונית של רבי נחמן, מדוע אדם לא משתנה מיד אחרי שהוא לומד תורה או פוגש את הצדיק.
מה התועלת של מחלוקת וקושיות על הצדיק מצד המציאות כולה?
אליעד מסביר שהקב"ה גורם לכך שהצדיק ייפול לכאורה לשגיאות דקיקות, כדי שיהיה אפשרות למחלוקת וקושיות מצד הלמדנים. בכך העולם ממשיך להתקיים, כי עצם האפשרות של ביקורת, קושיות ומחלוקת היא זו שמאפשרת למציאות להיות מגוונת וקיימת. הצדיק הופך את כל הדברים השליליים שנאמרים עליו ליתרון ולכלי לצמיחה רוחנית עמוקה יותר.
מה המשמעות העמוקה של הרע והטוב במציאות לפי אליעד כהן?
אליעד מדגיש שהרע והטוב במציאות תלויים בפרשנות של האדם. ככל שאדם יהיה יותר ישר, כך הוא יראה יותר טוב במציאות. הוא מסביר שמה שנראה כאילו רע לאדם מסוים, הוא בעצם טוב מוחלט מנקודת מבטו של הצדיק, כי הוא מסוגל לראות את הטוב העמוק שמוסתר אפילו בתוך הרע.
איך להבין את המציאות לפי אליעד כהן?
אליעד מסכם שהמציאות היא תמיד מושלמת מצד עצמה, והבעיה היא תמיד באיך שהאדם תופס אותה. אם אדם יתחבר באמת לצדיק ולתורה שלו מתוך קדושה ואמת, הוא יוכל לראות שהכל טוב מוחלט. כל הבעיות, הקושיות, והסבל באים רק בגלל פירושים מוטעים של האדם עצמו.
- מהו סם החיים וסם המוות?
- למה חולקים על הצדיק?
- איך להבין את רבי נחמן מברסלב?
- מה הסיבה שיש רע במציאות?
- למה אנשים לא חוזרים בתשובה מיד?
- מהו הפירוש של יעקב אחי אביה?
- איך הצדיק מתקן את הרע?