משנה או לא משנה, הכל כן משנה, שום דבר לא משנה, אין הבדל בין יש לאין, יש אחדות בין יש לאין, מה זה טוב? מילוי חיסרון, העדר חיסרון, מילוי רצון, העדר רצון, להגיע לאחדות, להגיע לנפרדות
מה המשמעות של "משנה" או "לא משנה" בחיים?
אליעד כהן מסביר באריכות ובפירוט רב את הרעיון הפילוסופי והקיומי של המושגים "משנה" ו - "לא משנה", ומציג את הפרדוקס העמוק שכרוך ביחס ביניהם. הוא מתאר תהליך מחשבתי ורגשי שבו אדם חווה שהכל לא משנה, אך מיד לאחר מכן מגלה שבעצם גם התחושה ש"הכל לא משנה" כן משנה לו. אליעד מדגים שהחוויה של "לא משנה" יכולה להיתפס בתחילה כחוויה משחררת, שבה אין לאדם חסרונות או רצונות לא ממומשים. האדם במצב זה מרגיש שאין לו שום צורך לשנות את המציאות, כי לכאורה הכל מושלם כפי שהוא.
עם זאת, אליעד מדגיש שלתחושת ה"לא משנה" עצמה יש משמעות עמוקה יותר. אם אדם באמת חווה "לא משנה" מוחלט, לא תהיה לו גם בעיה לחוות חיסרון או סבל. כלומר, תחושה של "לא משנה" שמטרתה להיפטר מסבל או מחיסרון היא בעצם לא תחושת "לא משנה" מוחלטת, אלא רק ניסיון סמוי למלא חיסרון.
כיצד למלא חיסרון בצורה נכונה?
אליעד מפרט שני אופנים למילוי חיסרון:
מדוע "לא משנה" הוא למעשה "כן משנה"?
אליעד חוזר ומדגיש את הפרדוקס המרכזי, לפיו עצם ההכרזה ש"הכל לא משנה" מעידה שבעצם כן משנה לאדם לחיות בתחושת השחרור הזאת. אם אדם מתעקש לשמור על תחושת "לא משנה", הוא מגלה בכך שבעצם משנה לו לשמור על התחושה הזו. לכן, מצב של "לא משנה" מוחלט חייב לכלול גם מצב שבו לא משנה לך האם אתה נמצא במצב של "לא משנה" או במצב של "כן משנה". כך, האדם יכול לחוות אחדות מוחלטת שבה אין הבדל בין רצון לחוסר רצון או בין יש לאין.
מהו "טוב" אמיתי?
אליעד כהן מסביר לעומק גם את מושג ה"טוב". לפי ההסבר, הטוב יכול להיתפס בשני אופנים:
איך ניתן להגיע לאחדות בין "יש" ל"אין"?
אליעד מתאר דרך להגיע לאחדות מוחלטת בין מצבי קיום מנוגדים לכאורה, כמו "יש" ו"אין". הוא מסביר שיש שתי דרכים להסתכל על המציאות:
אליעד כהן מסביר באריכות ובפירוט רב את הרעיון הפילוסופי והקיומי של המושגים "משנה" ו - "לא משנה", ומציג את הפרדוקס העמוק שכרוך ביחס ביניהם. הוא מתאר תהליך מחשבתי ורגשי שבו אדם חווה שהכל לא משנה, אך מיד לאחר מכן מגלה שבעצם גם התחושה ש"הכל לא משנה" כן משנה לו. אליעד מדגים שהחוויה של "לא משנה" יכולה להיתפס בתחילה כחוויה משחררת, שבה אין לאדם חסרונות או רצונות לא ממומשים. האדם במצב זה מרגיש שאין לו שום צורך לשנות את המציאות, כי לכאורה הכל מושלם כפי שהוא.
עם זאת, אליעד מדגיש שלתחושת ה"לא משנה" עצמה יש משמעות עמוקה יותר. אם אדם באמת חווה "לא משנה" מוחלט, לא תהיה לו גם בעיה לחוות חיסרון או סבל. כלומר, תחושה של "לא משנה" שמטרתה להיפטר מסבל או מחיסרון היא בעצם לא תחושת "לא משנה" מוחלטת, אלא רק ניסיון סמוי למלא חיסרון.
כיצד למלא חיסרון בצורה נכונה?
אליעד מפרט שני אופנים למילוי חיסרון:
- לשנות את המציאות כך שתתאים לרצון של האדם.
- לשנות את הרצון עצמו כך שיתאים למציאות.
מדוע "לא משנה" הוא למעשה "כן משנה"?
אליעד חוזר ומדגיש את הפרדוקס המרכזי, לפיו עצם ההכרזה ש"הכל לא משנה" מעידה שבעצם כן משנה לאדם לחיות בתחושת השחרור הזאת. אם אדם מתעקש לשמור על תחושת "לא משנה", הוא מגלה בכך שבעצם משנה לו לשמור על התחושה הזו. לכן, מצב של "לא משנה" מוחלט חייב לכלול גם מצב שבו לא משנה לך האם אתה נמצא במצב של "לא משנה" או במצב של "כן משנה". כך, האדם יכול לחוות אחדות מוחלטת שבה אין הבדל בין רצון לחוסר רצון או בין יש לאין.
מהו "טוב" אמיתי?
אליעד כהן מסביר לעומק גם את מושג ה"טוב". לפי ההסבר, הטוב יכול להיתפס בשני אופנים:
- מילוי חיסרון - כלומר, השגת רצונות מסוימים.
- העדר חיסרון - מצב בו אין בכלל רצונות שצריך למלא.
איך ניתן להגיע לאחדות בין "יש" ל"אין"?
אליעד מתאר דרך להגיע לאחדות מוחלטת בין מצבי קיום מנוגדים לכאורה, כמו "יש" ו"אין". הוא מסביר שיש שתי דרכים להסתכל על המציאות:
- מנקודת המבט של נפרדות - שבה יש הבדלים, הכל חשוב והכל משנה.
- מנקודת המבט של אחדות - שבה אין הבדל בין שום דבר לשום דבר אחר, ושום דבר לא...
- מה זה משנה או לא משנה?
- איך למלא חיסרון?
- מהו טוב מוחלט?
- איך להגיע לאחדות מוחלטת?
- מה ההבדל בין יש לאין?
- מה ההבדל בין משנה ללא משנה?
- איך לראות את הטוב בכל דבר?