9:56חיפוש האמת - מה בדיוק לחפש ואיך לחפש?
מהי משמעות חיפוש האמת ומה בדיוק צריך לחפש?
כאשר מדברים על "חיפוש האמת", מדובר על חיפוש הדבר היציב ביותר במציאות, אותו דבר שאין כל אפשרות שהוא לא יהיה נכון. אליעד כהן מסביר, שלחפש את האמת זה בעצם לחפש את היציבות האולטימטיבית, כלומר, להגיע למצב שבו האדם מוצא משהו שהוא מחויב המציאות לחלוטין, משהו שאין אפשרות שהוא לא יהיה קיים או לא נכון. החיפוש הזה נובע מתוך הרצון של האדם להיות מאושר, ושלוות נפש אמיתית מגיעה רק ממציאת הדבר היציב והבלתי ניתן לערעור.
מדוע קשה לאדם למצוא את האמת?
אליעד כהן מסביר שקשה לאדם למצוא את האמת מכיוון שהאמת כבר נמצאת תמיד בכל דבר. לא מדובר במשהו נסתר שאפשר פתאום לגלות, אלא במשהו שקיים כל הזמן ובכל מקום. מכיוון שאי אפשר "לא לדעת" את האמת הזו, אין לאדם את נקודת ההשוואה או "הקונטרסט" שבזכותה הוא יוכל לזהות שהנה, עכשיו הוא מצא אותה. אם אדם לא ידע משהו ואחר כך ידע אותו, היה קל להבדיל בין מצב של אי ידיעה לידיעה, אך האמת היא משהו שכבר קיים וידוע תמיד. לכן כל כך קשה לאדם לשים את האצבע עליה.
מדוע לכל דבר בעולם יש הפך, ואיך זה משפיע על חיפוש האמת?
אליעד כהן מדגיש שבכל דבר ודבר בעולם קיימת האפשרות שיהיה גם את ההפך שלו. לדוגמה, כאשר אדם אומר "יש יד", המשמעות של אמירה זו קיימת רק בזכות העובדה שקיימת גם האפשרות של "אין יד". ללא האפשרות ההפוכה, לא הייתה משמעות למילים. משמעות נוצרת רק מקיומו של ניגוד. לכן כל דבר שיש לו משמעות הוא בהכרח לא מוחלט או מחויב, אלא אפשרי בלבד. דבר מחויב הוא דבר שאין לו הפך, כלומר, שאין אפשרות שהוא יהיה לא נכון.
איך אפשר לדעת אם משהו הוא מחויב או אפשרי במציאות?
כדי להבין אם משהו הוא מחויב או אפשרי, האדם צריך לבדוק אם קיימת אפשרות לשאול האם הדבר הוא נכון או לא נכון. אם השאלה הזו קיימת, סימן שהדבר אינו מחויב. ברגע שאתה יכול לדמיין או לחשוב על מצב הפוך, הרי שהדבר אינו מחויב אלא אפשרי בלבד. לדוגמה, כאשר האדם אומר "כדור הארץ קיים", עליו לשאול: האם קיימת אפשרות שכדור הארץ לא יהיה קיים? ברגע שקיימת האפשרות הזו, אפילו בתיאוריה, הדבר אינו מחויב אלא אפשרי בלבד.
האם אפשר לסמוך על הידיעות שלנו?
אליעד כהן מדגיש שאף ידיעה אינה מוחלטת כל עוד היא מבוססת על הנחות יסוד. האדם תמיד מסתמך על הנחות מסוימות או סיבות שהביאו אותו לידיעה כלשהי. כל ידיעה המבוססת על סיבות או הנחות היא אינה מחויבת המציאות, כי תמיד קיימת אפשרות אחרת. האדם אף פעם לא יכול להיות בטוח שהשכל שלו או התפישה שלו אכן נכונה בצורה מוחלטת.
כיצד להגיע לדבר שהוא מחויב המציאות באמת?
אליעד כהן ממליץ לאדם לבדוק לעומק כל דבר שהוא יודע ולשאול את עצמו "האם הדבר הזה מחויב או אפשרי?" עליו לחפש עד שיגיע לדבר שאי אפשר בכלל לחשוב על ההפך שלו. הדבר הזה לא יכול להיות תלוי בשכל או בתפיסה של האדם. הוא חייב להיות דבר כזה שגם אם האדם קיים או לא קיים, הדבר עצמו ימשיך להיות קיים. הוא גם יתקיים ללא תלות במה שהאדם חושב עליו. זהו הדבר היחיד שבאמת יציב, ועליו אפשר לבנות את כל שאר הידיעות. כאשר האדם ימצא דבר אחד כזה בחייו, הוא יגיע לוודאות מוחלטת, לאמת אמיתית ויציבות מלאה.
למה חשוב למצוא משהו שאין אפשרות לערער עליו בכלל?
המטרה של מציאת דבר כזה היא להביא את האדם למצב של יציבות מוחלטת, שבה הוא כבר אינו מוטרד או מוטל בספקות. כל עוד האדם יכול לחשוב על האפשרות ההפוכה של דבר כלשהו, הוא תמיד יחווה אי - יציבות וספק. אבל ברגע שהוא מוצא משהו שאפילו מבחינה מחשבתית לא ניתן לדמיין את ההפך שלו, האדם חווה שקט נפשי ושלווה אמיתית. הוא מוצא את הדבר היציב היחיד שהוא באמת מחויב המציאות.
מהי התועלת האמיתית מחיפוש האמת בצורה זו?
התועלת האמיתית היא שלוות נפש ואושר אמיתי. האושר אינו מגיע מדברים חולפים או ידיעות זמניות, אלא רק מתוך הבנה עמוקה של הדבר המחויב, אותו דבר יציב וקבוע שאינו ניתן לשינוי, אשר ממלא את האדם בתחושה אמיתית של יציבות מוחלטת.
כאשר מדברים על "חיפוש האמת", מדובר על חיפוש הדבר היציב ביותר במציאות, אותו דבר שאין כל אפשרות שהוא לא יהיה נכון. אליעד כהן מסביר, שלחפש את האמת זה בעצם לחפש את היציבות האולטימטיבית, כלומר, להגיע למצב שבו האדם מוצא משהו שהוא מחויב המציאות לחלוטין, משהו שאין אפשרות שהוא לא יהיה קיים או לא נכון. החיפוש הזה נובע מתוך הרצון של האדם להיות מאושר, ושלוות נפש אמיתית מגיעה רק ממציאת הדבר היציב והבלתי ניתן לערעור.
מדוע קשה לאדם למצוא את האמת?
אליעד כהן מסביר שקשה לאדם למצוא את האמת מכיוון שהאמת כבר נמצאת תמיד בכל דבר. לא מדובר במשהו נסתר שאפשר פתאום לגלות, אלא במשהו שקיים כל הזמן ובכל מקום. מכיוון שאי אפשר "לא לדעת" את האמת הזו, אין לאדם את נקודת ההשוואה או "הקונטרסט" שבזכותה הוא יוכל לזהות שהנה, עכשיו הוא מצא אותה. אם אדם לא ידע משהו ואחר כך ידע אותו, היה קל להבדיל בין מצב של אי ידיעה לידיעה, אך האמת היא משהו שכבר קיים וידוע תמיד. לכן כל כך קשה לאדם לשים את האצבע עליה.
מדוע לכל דבר בעולם יש הפך, ואיך זה משפיע על חיפוש האמת?
אליעד כהן מדגיש שבכל דבר ודבר בעולם קיימת האפשרות שיהיה גם את ההפך שלו. לדוגמה, כאשר אדם אומר "יש יד", המשמעות של אמירה זו קיימת רק בזכות העובדה שקיימת גם האפשרות של "אין יד". ללא האפשרות ההפוכה, לא הייתה משמעות למילים. משמעות נוצרת רק מקיומו של ניגוד. לכן כל דבר שיש לו משמעות הוא בהכרח לא מוחלט או מחויב, אלא אפשרי בלבד. דבר מחויב הוא דבר שאין לו הפך, כלומר, שאין אפשרות שהוא יהיה לא נכון.
איך אפשר לדעת אם משהו הוא מחויב או אפשרי במציאות?
כדי להבין אם משהו הוא מחויב או אפשרי, האדם צריך לבדוק אם קיימת אפשרות לשאול האם הדבר הוא נכון או לא נכון. אם השאלה הזו קיימת, סימן שהדבר אינו מחויב. ברגע שאתה יכול לדמיין או לחשוב על מצב הפוך, הרי שהדבר אינו מחויב אלא אפשרי בלבד. לדוגמה, כאשר האדם אומר "כדור הארץ קיים", עליו לשאול: האם קיימת אפשרות שכדור הארץ לא יהיה קיים? ברגע שקיימת האפשרות הזו, אפילו בתיאוריה, הדבר אינו מחויב אלא אפשרי בלבד.
האם אפשר לסמוך על הידיעות שלנו?
אליעד כהן מדגיש שאף ידיעה אינה מוחלטת כל עוד היא מבוססת על הנחות יסוד. האדם תמיד מסתמך על הנחות מסוימות או סיבות שהביאו אותו לידיעה כלשהי. כל ידיעה המבוססת על סיבות או הנחות היא אינה מחויבת המציאות, כי תמיד קיימת אפשרות אחרת. האדם אף פעם לא יכול להיות בטוח שהשכל שלו או התפישה שלו אכן נכונה בצורה מוחלטת.
כיצד להגיע לדבר שהוא מחויב המציאות באמת?
אליעד כהן ממליץ לאדם לבדוק לעומק כל דבר שהוא יודע ולשאול את עצמו "האם הדבר הזה מחויב או אפשרי?" עליו לחפש עד שיגיע לדבר שאי אפשר בכלל לחשוב על ההפך שלו. הדבר הזה לא יכול להיות תלוי בשכל או בתפיסה של האדם. הוא חייב להיות דבר כזה שגם אם האדם קיים או לא קיים, הדבר עצמו ימשיך להיות קיים. הוא גם יתקיים ללא תלות במה שהאדם חושב עליו. זהו הדבר היחיד שבאמת יציב, ועליו אפשר לבנות את כל שאר הידיעות. כאשר האדם ימצא דבר אחד כזה בחייו, הוא יגיע לוודאות מוחלטת, לאמת אמיתית ויציבות מלאה.
למה חשוב למצוא משהו שאין אפשרות לערער עליו בכלל?
המטרה של מציאת דבר כזה היא להביא את האדם למצב של יציבות מוחלטת, שבה הוא כבר אינו מוטרד או מוטל בספקות. כל עוד האדם יכול לחשוב על האפשרות ההפוכה של דבר כלשהו, הוא תמיד יחווה אי - יציבות וספק. אבל ברגע שהוא מוצא משהו שאפילו מבחינה מחשבתית לא ניתן לדמיין את ההפך שלו, האדם חווה שקט נפשי ושלווה אמיתית. הוא מוצא את הדבר היציב היחיד שהוא באמת מחויב המציאות.
מהי התועלת האמיתית מחיפוש האמת בצורה זו?
התועלת האמיתית היא שלוות נפש ואושר אמיתי. האושר אינו מגיע מדברים חולפים או ידיעות זמניות, אלא רק מתוך הבנה עמוקה של הדבר המחויב, אותו דבר יציב וקבוע שאינו ניתן לשינוי, אשר ממלא את האדם בתחושה אמיתית של יציבות מוחלטת.
- מה זה חיפוש האמת?
- איך לדעת אם משהו הוא מחויב או אפשרי?
- מדוע קשה למצוא את האמת?
- איך להגיע לוודאות מוחלטת?
- האם ניתן לסמוך על השכל האנושי?
חיפוש האמת - מה בדיוק לחפש, ואיך לחפש?
הפעם אדבר על נושא של חיפוש האמת, אבל מה זה נקרא לחפש את האמת?
ולחפש את האמת זה לחפש את היציבות, לחפש את הדבר שאין אפשרות שהוא לא יהיה נכון
שאין אפשרות, שהוא לא יהיה קיים.
ולאדם קשה למצוא את האמת, כיוון שהאמת היא דבר שאי אפשר שלא לדעת אותו.
והאמת כבר קיימת, והיא קיימת בכל דבר, ולכן קשה לשים עליה את האצבע, כי היא נמצאת כל הזמן בכל.
ונחדד עוד יותר, כל דבר ודבר בעולם, אפשר שיהיה לו ההפך, זה כמו להגיד יש יד
אז אין יד זו גם אפשרות, כי אחרת לא היתה המשמעות ליש יד, האין יד היא נותנת ליש יד את המשמעות. וכך כל דבר ודבר בעולם, יש את הדבר והיפוכו.
ועל האדם לשאול את עצמו, בכל נושא ונושא האם הדבר הוא אפשרי המציאות, או מחויב המציאות
כמו להגיד אני יודע שכדור הארץ קיים, או שיש משהו מסוים.
עליו לבדוק אם יש אפשרות שאין את הדבר, או שהוא לא נכון כפי שהוא מבין אותו.
איך אפשר לדעת האם דבר הוא מחויב המציאות או אפשרי המציאות:
על ידי הבנה שכל עוד יש שאלה האם הדבר הוא כך, או כך? אם עדיין יש שאלה
אז חייב שתהיה אפשרות, שהדבר הוא גם לא כך, וזה כבר אומר שזה לא מחויב המציאות.
אם לא היה צד אחר לא היית יכול לשאול.
ונגיד שיש לאדם ידיעה מסוימת, על האדם לשאול, מי אמר שהדבר הזה נכון? [
וכל עוד יש שאלה האם הידיעה הזו נכונה או לא, סימן שהיא לא מוחלטת, כי שוב
אם היתה מוחלטת / מחויבת המציאות, לא היתה שאלה על אותה הידיעה.
הידיעה שלך את הדבר היא תוצאה של סיבות, ומאחר שהידיעה היא תוצאה של סיבה
זה מבוסס על הנחות, וזה לא מחויב.
ואם דבר מסוים, נדמה לך שהוא קיים, ואתה בטוח שהוא קיים, תבדוק, כי מבחינה אובייקטיבית
לא חייב שהדבר יהיה קיים או שההפיך שלו אינו קיים גם כן באותה המידה.
אם הידיעה תלויה בשכל שלך, זה עדיין לא מספיק טוב כי מי אמר שהשכל שלך הוא צודק.
מי אמר שהתפישה שלך היא צודקת.
ועל האדם להגיע למשהו אחד שהוא מחויב המציאות, והמשהו האחד הזה הוא לא תלוי בשכל של האדם.
ולחפש את האמת, זה לחפש יציבות בחיים, וזה אומר למצוא משהו שאין כל אפשרות שתהיה מסוגל לחשוב בכלל את ההפך שלו, בשום אופן.
ולא משנה אם תהיה קיים או לא, אם תדע, או תאמין, אבל את הדבר האמיתי אי אפשר לשנות
ואין אפשרות שהוא לא יהיה ולא היה בלתי ניתן להפיכה, הוא האמת שאין אפשרות אפילו במחשבה לערער כליה, וכשאדם יחקור דבר אחד בחייו עד הסוף ממש, יגיע לוודאות, לאמת.
הפעם אדבר על נושא של חיפוש האמת, אבל מה זה נקרא לחפש את האמת?
ולחפש את האמת זה לחפש את היציבות, לחפש את הדבר שאין אפשרות שהוא לא יהיה נכון
שאין אפשרות, שהוא לא יהיה קיים.
ולאדם קשה למצוא את האמת, כיוון שהאמת היא דבר שאי אפשר שלא לדעת אותו.
והאמת כבר קיימת, והיא קיימת בכל דבר, ולכן קשה לשים עליה את האצבע, כי היא נמצאת כל הזמן בכל.
ונחדד עוד יותר, כל דבר ודבר בעולם, אפשר שיהיה לו ההפך, זה כמו להגיד יש יד
אז אין יד זו גם אפשרות, כי אחרת לא היתה המשמעות ליש יד, האין יד היא נותנת ליש יד את המשמעות. וכך כל דבר ודבר בעולם, יש את הדבר והיפוכו.
ועל האדם לשאול את עצמו, בכל נושא ונושא האם הדבר הוא אפשרי המציאות, או מחויב המציאות
כמו להגיד אני יודע שכדור הארץ קיים, או שיש משהו מסוים.
עליו לבדוק אם יש אפשרות שאין את הדבר, או שהוא לא נכון כפי שהוא מבין אותו.
איך אפשר לדעת האם דבר הוא מחויב המציאות או אפשרי המציאות:
על ידי הבנה שכל עוד יש שאלה האם הדבר הוא כך, או כך? אם עדיין יש שאלה
אז חייב שתהיה אפשרות, שהדבר הוא גם לא כך, וזה כבר אומר שזה לא מחויב המציאות.
אם לא היה צד אחר לא היית יכול לשאול.
ונגיד שיש לאדם ידיעה מסוימת, על האדם לשאול, מי אמר שהדבר הזה נכון? [
וכל עוד יש שאלה האם הידיעה הזו נכונה או לא, סימן שהיא לא מוחלטת, כי שוב
אם היתה מוחלטת / מחויבת המציאות, לא היתה שאלה על אותה הידיעה.
הידיעה שלך את הדבר היא תוצאה של סיבות, ומאחר שהידיעה היא תוצאה של סיבה
זה מבוסס על הנחות, וזה לא מחויב.
ואם דבר מסוים, נדמה לך שהוא קיים, ואתה בטוח שהוא קיים, תבדוק, כי מבחינה אובייקטיבית
לא חייב שהדבר יהיה קיים או שההפיך שלו אינו קיים גם כן באותה המידה.
אם הידיעה תלויה בשכל שלך, זה עדיין לא מספיק טוב כי מי אמר שהשכל שלך הוא צודק.
מי אמר שהתפישה שלך היא צודקת.
ועל האדם להגיע למשהו אחד שהוא מחויב המציאות, והמשהו האחד הזה הוא לא תלוי בשכל של האדם.
ולחפש את האמת, זה לחפש יציבות בחיים, וזה אומר למצוא משהו שאין כל אפשרות שתהיה מסוגל לחשוב בכלל את ההפך שלו, בשום אופן.
ולא משנה אם תהיה קיים או לא, אם תדע, או תאמין, אבל את הדבר האמיתי אי אפשר לשנות
ואין אפשרות שהוא לא יהיה ולא היה בלתי ניתן להפיכה, הוא האמת שאין אפשרות אפילו במחשבה לערער כליה, וכשאדם יחקור דבר אחד בחייו עד הסוף ממש, יגיע לוודאות, לאמת.