... בטרור, הצבא
המוסרי בעולם, למה שונאים את ישראל? לפגוע בחפים מפשע, החזק שורד בטבע, אהבה, שנאה, רחמנות, אכזריות, פגיעה בחפים מפשע, שנאת ישראל, הצבא
המוסרי ביותר בעולם למה ישראל שנואה בעולם למרות שיש לה צבא
מוסרי? אליעד כהן בהרצאתו מתמקד בנושא מורכב הכולל שאלות על
מוסריות, מלחמה, טרור, אהבה ושנאה, בדגש על השאלה למה מדינת ישראל שנואה בעולם, למרות הטענה שיש לה את הצבא
המוסרי ביותר. הוא מתייחס לתפיסה המקובלת לפיה ישראל מנסה להימנע מפגיעה בחפים מפשע, וטוען כי עצם הרחמנות על חפים מפשע בצד האויב גוררת בהכרח אכזריות כלפי אזרחים וחיילים ישראלים. הוא ... ללא פחד, ואין משמעות לשמחה ללא עצב. לפיכך, מי שטוען שהוא אוהב את כולם באופן שווה, למעשה לא יכול באמת לאהוב אף אחד באופן משמעותי. האם רחמנות היא תמיד
מוסרית? אליעד כהן מתאר כיצד רחמנות, למרות היותה לכאורה
מוסרית, תמיד מכילה בתוכה אכזריות סמויה. למשל, כאשר טייס ישראלי נמנע מלפגוע בבניין בגלל ילדים פלסטינים שנמצאים שם, הוא אולי מרחם על אותם ילדים, אבל בו - זמנית מתאכזר כלפי ילדים ... שמשלם את המחיר של הרחמנות הזו. איך התנך ממחיש אכזריות ורחמנות? אליעד מתייחס למורשת היהודית בתקופת התנך, ומציג אותה כדוגמה הפוכה לחלוטין לטענת הצבא
המוסרי בעולם. הוא מביא דוגמאות רבות מהתנך, כמו הטבח שעשו שמעון ולוי באנשי שכם אחרי שהסכימו לעבור ברית מילה, וכן את צווי ההשמדה שהוטלו על עמלק, כולל הרג תינוקות וחיות רכושם. הוא מבהיר שבתקופת התנך לא הייתה כלל דילמה
מוסרית, אלא הייתה גישה של מי שמאיים עלינו - נשמיד אותו לגמרי, גישה שאינה מותירה מקום כלל לרחמנות או היסוס
מוסרי. מה מלמדת אותנו האבולוציה על
מוסר ומלחמה? אליעד מסביר כיצד בטבע לא קיימים כלל מושגים כמו חפים מפשע או רחמנות. הוא נותן דוגמה לאריה שלא יחשוב פעמיים אם הוא רעב ורוצה לטרוף טרף, גם אם הטרף הזה הוא תמים או חסר ישע. הוא מסביר שהשרדות בטבע לא מכירה מושגים
מוסריים. אם אדם רוצה להיות
מוסרי, זו בחירתו, אך אל לו לצפות שהטבע או אויביו ינהגו כך. מבחינת הטבע, אין דבר כזה
מוסריות - יש רק הישרדות החזק. למה העולם מבקר את ישראל למרות
המוסריות שלה? אליעד טוען שהסיבה שהעולם מבקר את ישראל איננה בהכרח אנטישמיות או שנאה חסרת בסיס. הוא מסביר שהעולם רואה כיצד ישראל עצמה מתנהגת בהיסוס
מוסרי, כלומר, עצם העובדה שישראל מתלבטת
מוסרית אם מותר לה לפגוע באויב או לא, משדרת לעולם שישראל עצמה אינה בטוחה בצדקתה ובזכותה להתגונן. הוא אומר שאם ישראל הייתה פועלת מתוך ביטחון מלא וללא התנצלות, העולם היה מקבל זאת ביתר קלות. לפי אליעד, הבעיה היא שישראל מתנהגת כאילו היא עצמה בספק לגבי זכותה להגן על עצמה, ולכן העולם מבקר אותה עוד יותר. האם ניתן להיות
מוסרי באמת במלחמה? אליעד מסכם בכך שאין אפשרות להיות
מוסרי באמת במלחמה, מכיוון שכל החלטה לשמור על
מוסריות או רחמנות בהכרח גורמת לאכזריות או סבל בצד השני. כל פעולה של לא לפגוע בחפים מפשע גורמת לפגיעה בחפים מפשע אחרים, לרוב אלה בצד שלך. הוא אומר שאם ישראל רוצה באמת לנצח ולהגן על אזרחיה, עליה להבין שהרחמנות כלפי אויביה חייבת להיות מוגבלת, כי לכל רחמנות יש מחיר. למה שונאים את ישראל? האם ישראל היא באמת
מוסרית? למה רחמנות גורמת לאכזריות? האם
מוסריות היא חולשה במלחמה? האם חייבים לשנוא כדי לאהוב? מה הגישה של התנך למלחמה? ...