איך לטפל במחשבה טורדנית? איך להתמודד עם התנהגות טורדנית? איך לטפל ב OCD? איך להתמודד עם OCD? מה לעשות עם התנהגות כפייתית? מחשבות טורדניות מה לעשות
איך להתמודד עם מחשבות טורדניות ומה לעשות עם התנהגות כפייתית?
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת מה לעשות עם מחשבות טורדניות ועם התנהגויות כפייתיות שמטרידות אותנו. נקודת המוצא שלו היא שאדם שסובל ממחשבה טורדנית צריך קודם כל לברר האם המחשבה נכונה או לא נכונה. הוא נותן מספר דוגמאות מפורטות כדי להמחיש את התהליך.
האם המחשבה הטורדנית שלי נכונה או לא?
לדברי אליעד, הדבר הראשון שצריך לעשות כשהמחשבה הטורדנית מופיעה הוא לשאול את עצמנו שאלה אחת ויחידה: "האם המחשבה נכונה או לא נכונה?" הוא מדגיש שאין שום שאלה אחרת שיכולה להיות רלוונטית במצב כזה.
לדוגמה, אם יש לאדם מחשבה טורדנית שאומרת לו "צריך לשטוף ידיים עוד פעם", השאלה שצריך לשאול היא פשוטה: "האם באמת אני צריך לשטוף ידיים עוד פעם?" אם התשובה היא כן - פשוט לשטוף ידיים שוב, ואם התשובה היא לא - אין צורך לבצע את הפעולה.
הוא מדגיש שמחשבה טורדנית מטרידה רק כאשר האדם אינו בטוח בוודאות אם היא נכונה או לא. אם הוא היה בטוח ב - 100% שהמחשבה לא נכונה, היא כלל לא הייתה מופיעה. לכן המפתח להתמודדות הוא בדיקת האמת של המחשבה.
למה קשה להיפטר ממחשבה טורדנית אפילו אם אני יודע שהיא לא נכונה?
אליעד מתייחס למצב שבו האדם טוען שהוא יודע שהמחשבה אינה נכונה ובכל זאת היא מטרידה אותו. הוא מסביר שהסיבה לכך היא שיש למחשבה תועלת גדולה יותר מהעלות שלה. כל דבר שאנו עושים בחיים כרוך בעלות כלשהי, אפילו פעולות פשוטות כמו נעילת נעליים או אכילה. עם זאת, אנו לא נפטרים מדברים אלה רק בגלל העלות, אלא רק כשהעלות גדולה יותר מהתועלת.
לדוגמה, אם אדם רגיל לבצע "טקס" מסוים או להשוות את עצמו לאחרים בכל פעם שהוא חווה לחץ או כישלון כדי להירגע - אז למרות שיש לכך עלות מסוימת של זמן או אנרגיה, התועלת של תחושת הרגיעה גדולה יותר מהעלות ולכן הוא ממשיך עם ההתנהגות הזאת.
הוא נותן דוגמה של אדם שכאשר נכשל במבחן מרגיע את עצמו בעזרת השוואה לאחרים שגם הם נכשלו, מה שמפחית את תחושת הכישלון. אם זה עובד עבורו ומרגיע אותו, אין עם זה שום בעיה. הבעיה מתחילה רק כאשר האדם מוטרד מעצם קיומה של ההתנהגות הזו ורוצה דרך אחרת, זולה יותר, להירגע.
כיצד למצוא פתרון פשוט יותר להתנהגות הכפייתית שלי?
אליעד מציע גישה פשוטה וברורה יותר: במקום להשתמש בטכניקות של השוואות והרגעה, האדם יכול לגשת ישירות למקור הבעיה. אם לדוגמה יש מחשבה "אני רע כי נכשלתי במבחן", הדרך הישירה לפתרון היא לשאול בכנות ובאומץ את עצמך - "האם זה באמת רע שנכשלתי? האם זה אומר שאני אדם רע?" ולבדוק לעומק את התשובה.
לדבריו, רוב האנשים לא עושים את הבדיקה הזאת לעומק כי הם עצלנים או מפחדים לגלות תשובה שלילית על עצמם. במצב כזה, הם ימשיכו לסבול. הוא מציין שהפתרון האמיתי והקבוע למחשבות טורדניות הוא בדיקת האמת עד הסוף. אם האדם אכן רע או נכשל, יש לו שתי אפשרויות: לקבל את האמת או לשקר לעצמו ולהמשיך בסבל.
למה אנשים מחפשים פתרונות אצל מטפלים ומכשפים?
אליעד מתייחס לאנשים שמחפשים פתרונות מהירים וקסומים למחשבות טורדניות ומציין שמטפלים או "מכשפים" מבטיחים לעיתים פתרונות בטווח זמן קבוע מראש, כמו ארבעה או עשרים טיפולים. לטענתו, אדם שלא מוכן לבדוק בעצמו את האמת או את השקר שבמחשבה הטורדנית שלו יעדיף ללכת לטיפול ש"יבטיח" לו פתרון. אך הוא מזהיר שזה בלתי אפשרי לדעת מראש כמה טיפולים בדיוק יידרשו כי הדבר תלוי ברצינות, ביכולת ובהתמדה של האדם עצמו לבדוק את מחשבותיו.
לדוגמה, אליעד מסביר שכמו שהוא יודע בדיוק כמה זמן ייקח לו להחליף מנורה, כי הפעולה תלויה בו בלבד, הוא לא יכול לדעת כמה זמן ייקח למישהו ללמוד לעשות פעולה כזו, כי לא ברור מראש איזה מכשולים ייתקל בדרך (בעיה מוטורית...
אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת מה לעשות עם מחשבות טורדניות ועם התנהגויות כפייתיות שמטרידות אותנו. נקודת המוצא שלו היא שאדם שסובל ממחשבה טורדנית צריך קודם כל לברר האם המחשבה נכונה או לא נכונה. הוא נותן מספר דוגמאות מפורטות כדי להמחיש את התהליך.
האם המחשבה הטורדנית שלי נכונה או לא?
לדברי אליעד, הדבר הראשון שצריך לעשות כשהמחשבה הטורדנית מופיעה הוא לשאול את עצמנו שאלה אחת ויחידה: "האם המחשבה נכונה או לא נכונה?" הוא מדגיש שאין שום שאלה אחרת שיכולה להיות רלוונטית במצב כזה.
לדוגמה, אם יש לאדם מחשבה טורדנית שאומרת לו "צריך לשטוף ידיים עוד פעם", השאלה שצריך לשאול היא פשוטה: "האם באמת אני צריך לשטוף ידיים עוד פעם?" אם התשובה היא כן - פשוט לשטוף ידיים שוב, ואם התשובה היא לא - אין צורך לבצע את הפעולה.
הוא מדגיש שמחשבה טורדנית מטרידה רק כאשר האדם אינו בטוח בוודאות אם היא נכונה או לא. אם הוא היה בטוח ב - 100% שהמחשבה לא נכונה, היא כלל לא הייתה מופיעה. לכן המפתח להתמודדות הוא בדיקת האמת של המחשבה.
למה קשה להיפטר ממחשבה טורדנית אפילו אם אני יודע שהיא לא נכונה?
אליעד מתייחס למצב שבו האדם טוען שהוא יודע שהמחשבה אינה נכונה ובכל זאת היא מטרידה אותו. הוא מסביר שהסיבה לכך היא שיש למחשבה תועלת גדולה יותר מהעלות שלה. כל דבר שאנו עושים בחיים כרוך בעלות כלשהי, אפילו פעולות פשוטות כמו נעילת נעליים או אכילה. עם זאת, אנו לא נפטרים מדברים אלה רק בגלל העלות, אלא רק כשהעלות גדולה יותר מהתועלת.
לדוגמה, אם אדם רגיל לבצע "טקס" מסוים או להשוות את עצמו לאחרים בכל פעם שהוא חווה לחץ או כישלון כדי להירגע - אז למרות שיש לכך עלות מסוימת של זמן או אנרגיה, התועלת של תחושת הרגיעה גדולה יותר מהעלות ולכן הוא ממשיך עם ההתנהגות הזאת.
הוא נותן דוגמה של אדם שכאשר נכשל במבחן מרגיע את עצמו בעזרת השוואה לאחרים שגם הם נכשלו, מה שמפחית את תחושת הכישלון. אם זה עובד עבורו ומרגיע אותו, אין עם זה שום בעיה. הבעיה מתחילה רק כאשר האדם מוטרד מעצם קיומה של ההתנהגות הזו ורוצה דרך אחרת, זולה יותר, להירגע.
כיצד למצוא פתרון פשוט יותר להתנהגות הכפייתית שלי?
אליעד מציע גישה פשוטה וברורה יותר: במקום להשתמש בטכניקות של השוואות והרגעה, האדם יכול לגשת ישירות למקור הבעיה. אם לדוגמה יש מחשבה "אני רע כי נכשלתי במבחן", הדרך הישירה לפתרון היא לשאול בכנות ובאומץ את עצמך - "האם זה באמת רע שנכשלתי? האם זה אומר שאני אדם רע?" ולבדוק לעומק את התשובה.
לדבריו, רוב האנשים לא עושים את הבדיקה הזאת לעומק כי הם עצלנים או מפחדים לגלות תשובה שלילית על עצמם. במצב כזה, הם ימשיכו לסבול. הוא מציין שהפתרון האמיתי והקבוע למחשבות טורדניות הוא בדיקת האמת עד הסוף. אם האדם אכן רע או נכשל, יש לו שתי אפשרויות: לקבל את האמת או לשקר לעצמו ולהמשיך בסבל.
למה אנשים מחפשים פתרונות אצל מטפלים ומכשפים?
אליעד מתייחס לאנשים שמחפשים פתרונות מהירים וקסומים למחשבות טורדניות ומציין שמטפלים או "מכשפים" מבטיחים לעיתים פתרונות בטווח זמן קבוע מראש, כמו ארבעה או עשרים טיפולים. לטענתו, אדם שלא מוכן לבדוק בעצמו את האמת או את השקר שבמחשבה הטורדנית שלו יעדיף ללכת לטיפול ש"יבטיח" לו פתרון. אך הוא מזהיר שזה בלתי אפשרי לדעת מראש כמה טיפולים בדיוק יידרשו כי הדבר תלוי ברצינות, ביכולת ובהתמדה של האדם עצמו לבדוק את מחשבותיו.
לדוגמה, אליעד מסביר שכמו שהוא יודע בדיוק כמה זמן ייקח לו להחליף מנורה, כי הפעולה תלויה בו בלבד, הוא לא יכול לדעת כמה זמן ייקח למישהו ללמוד לעשות פעולה כזו, כי לא ברור מראש איזה מכשולים ייתקל בדרך (בעיה מוטורית...
- איך להיפטר ממחשבות טורדניות?
- התמודדות עם OCD
- איך לשחרר מחשבות שליליות?
- למה השוואה לאחרים מרגיעה?
- מחשבות כפייתיות טיפול
- האם המחשבה שלי נכונה?
מה השאלה?
ש: השאלה היא איך להתמודד עם מחשבות טורדניות.
אליעד: איך להתמודד הלאה מה השאלה מה זה איך להתמודד?
ש: כאילו איך להיפטר ממנה.
אליעד: איך להיפטר ממנה?
ש: או להתמודד איתה באופן כללי.
אליעד: אוקי יש מחשבה טורדנית?
ש: כן.
אליעד: ואתה בטוח שאתה רוצה להיפטר ממנה אולי היא טובה, נגיד שיש לך מחשבה טורדנית שאומרת לך "אתה חייב ללכת לאכול" כשאתה רעב זאת מחשבה טורדנית אתה רוצה להיפטר ממנה לא ללכת לאכול?
ש: לא מזו לא.
אליעד: מזו לא אז החלטת שבטורדנית ההיא אתה רוצה להיפטר נגיד שיש לך מחשבה שאומרת לך "רודפים אחריך זאבים רודפים זאבים תברח" אולי זה טוב שאומרת לך המחשבה מה אתה רוצה שירדפו אחריך זאבים ושהמחשבה לא תגיד לך תברח מהם זה טוב.
ש: אולי זה טוב אבל זה עושה לי גם הרבה רע.
אליעד: אז אתה לא רוצה שהמחשבה הזאת תופיע לא הבנתי, למה אתה בכלל רוצה שהיא תופיע זה שורש הפשע.
ש: שמה?
אליעד: שאתה רוצה שהמחשבה הזאת להיפטר ממנה זה שורש הפשע ושורש הסבל שלך בעולם, כן הגישה משובשת לחלוטין ברגע שיש לך מחשבה טורדנית מה אתה אמור לעשות שלב ראשון קודם כל מה המחשבה אומרת לך המחשבה אומרת לך, מה היא אומרת מה היא אומרת לדוגמה לבן אדם שרודפים אחריו פילים בסדר נכון יש מחשבה כזאת?
ש: כן.
אליעד: טורדנית נכון מה הוא צריך לעשות קודם כל לשאול האם באמת רודפים אחרי פילים אם לא היא תיעלם מעצמה ואם כן תברח מהפילים זה הכל מה הסיבוך, אם אתה בטוח שהיא לא נכונה היא לא תופיע ואם אתה לא בטוח שהיא לא נכונה היא תופיע אז תבדוק אם היא נכונה או לא נכונה זה הכל.
ש: זאת לא שאלה שאם היא נכונה או לא נכונה.
אליעד: לא זאת השאלה אם היא נכונה או לא נכונה ואין שום שאלה אחרת רק השאלה הזאת מעניינת כשיש לך מחשבה טורדנית השאלה היחידה שאתה אמור לשאול זה האם היא נכונה או לא זהו.
ש: נכונה ביחס למה?
אליעד: לא יודע מה היא אומרת המחשבה מה היא אומרת טורדנית, מה לדוגמה מחשבה שאומרת "צריך לשטוף ידיים עוד פעם" נכון אז בא נבדוק "האם באמת אני צריך לשטוף ידיים עוד פעם" אם זאת האמת אז תשטוף ידיים עוד פעם ואם לא אל תשטוף ידיים עוד פעם, אתה פה או לא פה?
ש: כן.
אליעד: מה כן.
ש: לא יודע סתם.
אליעד: עכשיו תגיד אבל אני בטוח שהיא לא נכונה ואף על פי כן היא מטרידה אותי נכון? תשקר.
ש: אבל יש לה עלות גם בגלל שהמחשבה הטורדנית עלות מצידה.
אליעד: אתה מבלבל את המוח מה זה אומר עלות אבל היא מביאה לך תועלת שהיא גדולה מהעלות אז מה אם יש לה עלות גם לנעול נעליים יש לזה עלות למה אתה נועל נעליים זה בחינם או שזה עולה עלות.
ש: אבל אני רוצה.
אליעד: לנעול נעליים יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה הולך יחף לאכול יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה אוכל?
ש: כן.
אליעד: למה יש לזה עלות אבל האם זה שיש לזה עלות זה אומר שצריך להיפטר מזה, תענה לי מה ששאלתי האם זה שיש לזה עלות צריך להיפטר מזה לא, מתי צריך להיפטר מזה אם יש לזה עלות שגדולה מהתועלת נכון? יפה אז מה אכפת לי שיש לזה עלות את מי זה מעניין בכלל שיש לזה עלות למה אתה מציין את זה מה אכפת לי תגיד יש לזה עלות גדולה מהתועלת. יש לזה עלות גדולה מהתועלת? הוא לא בטוח בשביל לדעת אם העלות גדולה מהתועלת צריך לבדוק מה האמת כי אם המחשבה נכונה אז זאת לא עלות גדולה מהתועלת העלות שווה את התועלת ואם היה לא נכון אז ממילא כבר לא היית חושב את זה מלכתחילה.
ש: השאלה אם יש פתרון יותר זול.
אליעד: מה זול?
ש: כן פתרון בלי העלות יותר זול.
אליעד: מה עלות על מה אתה מדבר בכלל עכשיו?
ש: נגיד הדוגמה שהבאת.
אליעד: כן שמה אתה תביא דוגמה, אתה מה הדוגמה תביא אתה תמציא את המחשבה לדוגמה מחשבה שאומרת?
ש: שלמה שהיא מכוונת.
אליעד: כן אומרת.
ש: כל פעם כשאני בלחץ אני צריך להשוות את עצמי לאחרים.
אליעד: אוקי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ.
ש: לחפש אחרים שכמוני.
אליעד: לא אכפת לי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ צריך להשוות את עצמך לאחרים, נכון או לא נכון?
ש: מה האם מה שחייב או מה?
אליעד: מה שאתה אמרת מה אמרת "כשאני בלחץ".
ש: אני משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון.
ש: או שאני עושה דבר רע משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון יפה מה זה אומר תן דוגמה.
ש: נגיד עשיתי איזו עבירה.
אליעד: כן מה זה עבירה מה זה אומר?
ש: דבר רע נגיד.
אליעד: אוקי.
ש: דבר שנחשב רע.
אליעד: שבעיניך.
ש: בעיני.
אליעד: אוקי אז אתה צריך לחשוב?
ש: ואז רע לי מזה אני עשיתי את הדבר הזה.
אליעד: אוקי.
ש: ואז אני אומר גם אתמול מישהו כאילו כמוני יותר טוב ממני גם הוא עושה את זה משווה אותו.
אליעד: אוקי אז מה הבעיה בזה איפה הבעיה?
ש: הבעיה היא.
אליעד: אתה אמרת בן אדם נגיד נכשל במבחן ורע לו הוא אומר "הנה גם הוא שהוא יותר טוב נכשל במבחן" זה מה שאמרת?
ש: כן.
אליעד: אוקי עד כאן בסדר איפה הבעיה איפה מתחילה הבעיה?
ש: הבעיה היא שאני עושה את זה, שתי בעיות כאילו.
אליעד: שלוש תגיד את הראשונה הלאה.
ש: אני עושה את זה על כל דבר.
אליעד: מה אני שאלתי היה בן אדם נכשל במבחן?
ש: כן.
אליעד: אחרי שהוא נכשל במבחן הוא אמר לעצמו היה מדוכא ואז הוא אמר "טוב גם הוא נכשל במבחן" וזה עושה אותו פחות מדוכא?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה אתה יכול לתת לי תשובה פה יש בעיה במקרה הזה או אין בעיה, אתה אומר אני עושה את זה על כל דבר מה אכפת לי כל דבר במקרה הזה יש בעיה או אין בעיה?
ש: במקרה הזה.
אליעד: זה...
ש: אין בעיה.
אליעד: אין בעיה יפה אז קודם כל פה אין בעיה.
ש: נגיד שאין בעיה.
אליעד: נגיד יש בעיה או אין בעיה תגיד מה הבעיה.
ש: אין בעיה בסדר.
אליעד: אין בעיה יפה אז יש לנו עכשיו נושא אחר נושא חדש, הלאה מה הנושא דבר.
ש: כן אז כשאתה מסתכל על מקרה מסוים ככה על מקרה אחד בודד.
אליעד: אז תביא מקרה אחר אז איפה הבעיה תביא את המקרה שיש בו בעיה.
ש: אבל זה חוזר על עצמו הרבה פעמים.
אליעד: אז כשהוא מתרגל כשכל פעם כשהוא נכשל הוא עושה השוואה לאחרים וזה מרגיע אותו?
ש: כל פעם כשהוא בתחושה רעה.
אליעד: נכון מה הבעיה בזה, נכון ומה הבעיה בזה כל פעם כשהוא יש לו איזו בעיה קשורה הוא בודק מישהו אחר שיותר רע לו ואומר "לפחות לא רע לי כמו לאחר" כאילו "אני רע לי פחות ממנו" כן מה הבעיה בזה.
ש: לא אבל.
אליעד: מה הבעיה?
ש: עוד דבר.
אליעד: לא בזה יש בעיה לפני הדבר בזה יש בעיה?
ש: אבל זה חלק מזה כאילו.
אליעד: לא יודע בזה לכשעצמו כפי שהוא יש בעיה?
ש: בזה לא.
אליעד: יפה הלאה.
ש: אז העניין הוא כזה שקודם כל.
אליעד: הוא אומר עוד דבר ומה עם הראשון.
ש: כל פעם זה לא רק לבן אדם אחד זה להרבה אנשים.
אליעד: זה לא מה?
ש: זה לא להשוות רק לבן אדם כאילו לאחד.
אליעד: להרבה אנשים אין בעיה, יפה מה הבעיה בזה?
ש: זה סט של מחשבות.
אליעד: מה הבעיה בזה אבל לא הבנתי, בן אדם רע לו לא להצליח אז הוא כל פעם הוא אוטומטית כשהוא לא מצליח או נכשל או עושה טעות או משהו הוא ישר מתחיל לבדוק אנשים אחרים "כן אבל גם הם נכשלו אז אני בסדר".
ש: נכון.
אליעד: אוקי מה הבעיה בזה?
ש: הבעיה בזה.
אליעד: מושלם הלאה איפה הבעיה, אתה פה או לא פה?
ש: רגע שנייה הבעיה בזה שבמקום.
אליעד: לא במקום אם הוא עושה את זה מפריע לו שהוא עושה את זה?
ש: כן.
אליעד: מה מפריע לו מה אכפת לו שהוא עושה את זה שיעשה את זה מה הבעיה?
ש: אבל.
אליעד: תענה לי מה מפריע לו בלי אבל, הוא עושה את זה כל פעם כשיש לו משהו שמלחיץ אותו הוא עושה השוואה לאחרים ונרגע?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה פה מה הבעיה, למה זה מציק לו לא לך מציק שהוא עושה את זה למה הוא מציק לו שהוא עושה את זה, אתה מציק לך שהוא עושה את זה או הוא מציק לו שהוא עושה את זה?
ש: הוא מציק לו שהוא עושה את זה.
אליעד: מה מציק לו?
ש: ואתה מייצג אותו.
אליעד: רגע מה מציק לו?
ש: יכול להיות לא יודע אני חושב על זה.
אליעד: מה הבעיה בזה היה אחד שכל פעם כשהוא היה רעב הוא הלך לאכול.
ש: זה לוקח משאבים.
אליעד: איזה משאבים?
ש: כל הטקס הזה.
אליעד: נכון אתה צודק אבל זה מביא לו תועלת, מביא לו תועלת שהוא לא ירגיש רע מהמחשבה ההיא שעושה לו רע נכון ואז?
ש: אז הבעיה היא נגיד זה מטריד כל הטקס הזה.
אליעד: סבבה אז תשאל שאלה אחרת בן אדם יש לו מחשבה רעה וכל פעם כשיש לו מחשבה רעה הוא רגיל לחשוב מחשבות מסוימות כדי שלא יהיה לו רע ואין לו כוח לחשוב את המחשבות האלה הוא מחפש דרך יותר קצרה, זאת השאלה?
ש: כן.
אליעד: אז שיגיד "שלום יש לי מחשבה רעה מה הדרכים שלי להיפטר ממנה" בלי כל הסיפורים והעניינים אם יתברר שזאת הדרך היחידה אז גמרנו ואתה רוצה להיפטר מהמחשבה הרעה וזאת הדרך היחידה אז זה מה יש זהו, אז יש לו מחשבה שלילית על עצמו איך אתה נפטר ממנה אתה בודק האם באמת אני אמור לחשוב על עצמי שלילי זהו פשוט ואז יכול להיות או שכן או שלא אם התשובה היא שלא ואתה איש אמת וגילית שאתה לא צריך, אני מוסיף את המילה "ואתה איש אמת" כי אם אתה שקרן ביומיום לא יעזור לך שתגלה שאתה לא צריך לחשוב על עצמך מחשבה שלילית.
שקרן פירושו שמשקר את עצמך בלי שאתה מודע לכך, אנשים בדרך כלל אומרים "אבל אני לא שקרן" לא שקרן אתה לא משקר אף אחד חוץ מאשר את עצמך בלי שאתה שם לב זה נקרא שקרן, שקרן זה מישהו שמשקר את עצמו בלי לשים לב זה נקרא שקרן בהקשר הזה. אז בהנחה שאתה מוודא שאתה לא משקר את עצמך בלי לשים לב ואתה הופך להיות איש אמת אז אם יש מחשבה שלילית שעושה לך רע וגילית שהיא שקרית היא לא תעשה לך יותר רע.
ואם גילית שהיא אמיתית אז יש לך שני פתרונות או לקבל את זה כי זאת האמת או לשקר ולהגיד זאת לא האמת וזהו ולהיות איש שקרן ואם תהיה שקרן לא אכפת לך מה האמת ואם אתה לא מוכן להיות שקרן ואתה לא מוכן לשקר בהנחה שבאמת אתה צריך להרגיש רע אז תלך לפתרון של מה שאתה אמרת "עכשיו תחשוב על אחרים" שזה כנראה כבר יהיה שקר גם כן. מה הסיבה בן אדם הרגיש רע, הרגיש רע התחיל לעשות השוואה לאחרים?
ש: כן.
אליעד: יפה, למה כדי לא להרגיש רע מהמחשבה שהוא מרגיש בן אדם נגיד נכשל במבחן הוא אומר "אבל גם אחרים נכשלו" הוא לא רוצה להרגיש רע מזה שהוא נכשל הוא אומר "גם האחרים נכשלו", עכשיו הוא אומר "אני רוצה למצוא דרך יותר קצרה" תשאל את עצמך סבבה האם באמת זה רע שנכשלת במבחן זה הכל.
ש: אז מה יכול להיות יכול להיות שבאמת ויכול להיות שלא באמת.
אליעד: נכון אבל תמשיך "האם אני רע, אני לא רע אני כן רע" בא נראה מה האמת "למה אני חושב שאני רע אולי אני לא רע אולי אני בסדר, אולי זה טוב להיכשל במבחן אולי זה לא משנה להיכשל במבחן" תבדוק מה האמת מה הבעיה לבדוק מה האמת.
ש: אז מה כאילו בעיקרון זה כאילו, הבנתי.
אליעד: מה הבנת תביא איזו שאלה מה השאלה פה איפה יש פה איזה שאלה בכלל מה השאלה, אתה תגיד אחרת הבן אדם עצלן אין לו כוח עכשיו או אין לו שכל אין לו כוח לבדוק האם זה שהוא חושב שלהיכשל במבחן זה טוב או רע אם זה נכון או לא או עד כמה זה נכון או אז הוא מתעצל אומר "אני אין לי עכשיו כוח בא נגיד שגם אחרים נכשלים ולכן מה שאני עושה זה בסדר" או "לכן זה לא גרוע שנכשלתי" ואז רע לו נכון רע לו שיתמודד שישתנה.
ש: יכול להיות שהוא מפחד לגלות תשובה גם.
אליעד: יכול להיות מה אכפת לי אתה רוצה פתרון אחר תבדוק, לא מוכן לקחת סיכון לגלות שאתה רע תסבול זה מה יש אתה לא מוכן לך למכשף שיבטיח לך שהוא יוציא אותך מזה בשלושה טיפולים זה הכל.
ש: זה מה שעושים אנשים.
אליעד: נכון לך למכשף שיבטיח לך, זה בדרך כלל אנשים שהם מתקשרים ושואלים אותי כמה טיפולים צריך.
ש: מה הקשר?
אליעד: מאיפה אני יודע כמה טיפולים צריך מה אני נוכל אם הייתי יודע בוודאות שאתה תעשה את כל מה שאני אומר לך מספיק שתי דקות.
ש: גם נוכל אומר את זה.
אליעד: לא נכון מתחייבים לך בארבע טיפולים בעשרים טיפולים בחמש עשרה טיפולים ואם לא יעזור לך נשלח אותך לשם.
ש: לא חכה בהיגיון יגיד לך "תשמע אני לא יודע" הוא מנצל יש נוכלים שמנצלים את זה באמת שלא יודעים באמת לא יודעים את הגבול אבל "אני לא יודע כמה טיפולים"...
ש: השאלה היא איך להתמודד עם מחשבות טורדניות.
אליעד: איך להתמודד הלאה מה השאלה מה זה איך להתמודד?
ש: כאילו איך להיפטר ממנה.
אליעד: איך להיפטר ממנה?
ש: או להתמודד איתה באופן כללי.
אליעד: אוקי יש מחשבה טורדנית?
ש: כן.
אליעד: ואתה בטוח שאתה רוצה להיפטר ממנה אולי היא טובה, נגיד שיש לך מחשבה טורדנית שאומרת לך "אתה חייב ללכת לאכול" כשאתה רעב זאת מחשבה טורדנית אתה רוצה להיפטר ממנה לא ללכת לאכול?
ש: לא מזו לא.
אליעד: מזו לא אז החלטת שבטורדנית ההיא אתה רוצה להיפטר נגיד שיש לך מחשבה שאומרת לך "רודפים אחריך זאבים רודפים זאבים תברח" אולי זה טוב שאומרת לך המחשבה מה אתה רוצה שירדפו אחריך זאבים ושהמחשבה לא תגיד לך תברח מהם זה טוב.
ש: אולי זה טוב אבל זה עושה לי גם הרבה רע.
אליעד: אז אתה לא רוצה שהמחשבה הזאת תופיע לא הבנתי, למה אתה בכלל רוצה שהיא תופיע זה שורש הפשע.
ש: שמה?
אליעד: שאתה רוצה שהמחשבה הזאת להיפטר ממנה זה שורש הפשע ושורש הסבל שלך בעולם, כן הגישה משובשת לחלוטין ברגע שיש לך מחשבה טורדנית מה אתה אמור לעשות שלב ראשון קודם כל מה המחשבה אומרת לך המחשבה אומרת לך, מה היא אומרת מה היא אומרת לדוגמה לבן אדם שרודפים אחריו פילים בסדר נכון יש מחשבה כזאת?
ש: כן.
אליעד: טורדנית נכון מה הוא צריך לעשות קודם כל לשאול האם באמת רודפים אחרי פילים אם לא היא תיעלם מעצמה ואם כן תברח מהפילים זה הכל מה הסיבוך, אם אתה בטוח שהיא לא נכונה היא לא תופיע ואם אתה לא בטוח שהיא לא נכונה היא תופיע אז תבדוק אם היא נכונה או לא נכונה זה הכל.
ש: זאת לא שאלה שאם היא נכונה או לא נכונה.
אליעד: לא זאת השאלה אם היא נכונה או לא נכונה ואין שום שאלה אחרת רק השאלה הזאת מעניינת כשיש לך מחשבה טורדנית השאלה היחידה שאתה אמור לשאול זה האם היא נכונה או לא זהו.
ש: נכונה ביחס למה?
אליעד: לא יודע מה היא אומרת המחשבה מה היא אומרת טורדנית, מה לדוגמה מחשבה שאומרת "צריך לשטוף ידיים עוד פעם" נכון אז בא נבדוק "האם באמת אני צריך לשטוף ידיים עוד פעם" אם זאת האמת אז תשטוף ידיים עוד פעם ואם לא אל תשטוף ידיים עוד פעם, אתה פה או לא פה?
ש: כן.
אליעד: מה כן.
ש: לא יודע סתם.
אליעד: עכשיו תגיד אבל אני בטוח שהיא לא נכונה ואף על פי כן היא מטרידה אותי נכון? תשקר.
ש: אבל יש לה עלות גם בגלל שהמחשבה הטורדנית עלות מצידה.
אליעד: אתה מבלבל את המוח מה זה אומר עלות אבל היא מביאה לך תועלת שהיא גדולה מהעלות אז מה אם יש לה עלות גם לנעול נעליים יש לזה עלות למה אתה נועל נעליים זה בחינם או שזה עולה עלות.
ש: אבל אני רוצה.
אליעד: לנעול נעליים יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה הולך יחף לאכול יש לזה עלות?
ש: כן.
אליעד: אתה אוכל?
ש: כן.
אליעד: למה יש לזה עלות אבל האם זה שיש לזה עלות זה אומר שצריך להיפטר מזה, תענה לי מה ששאלתי האם זה שיש לזה עלות צריך להיפטר מזה לא, מתי צריך להיפטר מזה אם יש לזה עלות שגדולה מהתועלת נכון? יפה אז מה אכפת לי שיש לזה עלות את מי זה מעניין בכלל שיש לזה עלות למה אתה מציין את זה מה אכפת לי תגיד יש לזה עלות גדולה מהתועלת. יש לזה עלות גדולה מהתועלת? הוא לא בטוח בשביל לדעת אם העלות גדולה מהתועלת צריך לבדוק מה האמת כי אם המחשבה נכונה אז זאת לא עלות גדולה מהתועלת העלות שווה את התועלת ואם היה לא נכון אז ממילא כבר לא היית חושב את זה מלכתחילה.
ש: השאלה אם יש פתרון יותר זול.
אליעד: מה זול?
ש: כן פתרון בלי העלות יותר זול.
אליעד: מה עלות על מה אתה מדבר בכלל עכשיו?
ש: נגיד הדוגמה שהבאת.
אליעד: כן שמה אתה תביא דוגמה, אתה מה הדוגמה תביא אתה תמציא את המחשבה לדוגמה מחשבה שאומרת?
ש: שלמה שהיא מכוונת.
אליעד: כן אומרת.
ש: כל פעם כשאני בלחץ אני צריך להשוות את עצמי לאחרים.
אליעד: אוקי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ.
ש: לחפש אחרים שכמוני.
אליעד: לא אכפת לי האם באמת כל פעם כשאתה בלחץ צריך להשוות את עצמך לאחרים, נכון או לא נכון?
ש: מה האם מה שחייב או מה?
אליעד: מה שאתה אמרת מה אמרת "כשאני בלחץ".
ש: אני משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון.
ש: או שאני עושה דבר רע משווה את עצמי לאחרים.
אליעד: נכון יפה מה זה אומר תן דוגמה.
ש: נגיד עשיתי איזו עבירה.
אליעד: כן מה זה עבירה מה זה אומר?
ש: דבר רע נגיד.
אליעד: אוקי.
ש: דבר שנחשב רע.
אליעד: שבעיניך.
ש: בעיני.
אליעד: אוקי אז אתה צריך לחשוב?
ש: ואז רע לי מזה אני עשיתי את הדבר הזה.
אליעד: אוקי.
ש: ואז אני אומר גם אתמול מישהו כאילו כמוני יותר טוב ממני גם הוא עושה את זה משווה אותו.
אליעד: אוקי אז מה הבעיה בזה איפה הבעיה?
ש: הבעיה היא.
אליעד: אתה אמרת בן אדם נגיד נכשל במבחן ורע לו הוא אומר "הנה גם הוא שהוא יותר טוב נכשל במבחן" זה מה שאמרת?
ש: כן.
אליעד: אוקי עד כאן בסדר איפה הבעיה איפה מתחילה הבעיה?
ש: הבעיה היא שאני עושה את זה, שתי בעיות כאילו.
אליעד: שלוש תגיד את הראשונה הלאה.
ש: אני עושה את זה על כל דבר.
אליעד: מה אני שאלתי היה בן אדם נכשל במבחן?
ש: כן.
אליעד: אחרי שהוא נכשל במבחן הוא אמר לעצמו היה מדוכא ואז הוא אמר "טוב גם הוא נכשל במבחן" וזה עושה אותו פחות מדוכא?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה אתה יכול לתת לי תשובה פה יש בעיה במקרה הזה או אין בעיה, אתה אומר אני עושה את זה על כל דבר מה אכפת לי כל דבר במקרה הזה יש בעיה או אין בעיה?
ש: במקרה הזה.
אליעד: זה...
ש: אין בעיה.
אליעד: אין בעיה יפה אז קודם כל פה אין בעיה.
ש: נגיד שאין בעיה.
אליעד: נגיד יש בעיה או אין בעיה תגיד מה הבעיה.
ש: אין בעיה בסדר.
אליעד: אין בעיה יפה אז יש לנו עכשיו נושא אחר נושא חדש, הלאה מה הנושא דבר.
ש: כן אז כשאתה מסתכל על מקרה מסוים ככה על מקרה אחד בודד.
אליעד: אז תביא מקרה אחר אז איפה הבעיה תביא את המקרה שיש בו בעיה.
ש: אבל זה חוזר על עצמו הרבה פעמים.
אליעד: אז כשהוא מתרגל כשכל פעם כשהוא נכשל הוא עושה השוואה לאחרים וזה מרגיע אותו?
ש: כל פעם כשהוא בתחושה רעה.
אליעד: נכון מה הבעיה בזה, נכון ומה הבעיה בזה כל פעם כשהוא יש לו איזו בעיה קשורה הוא בודק מישהו אחר שיותר רע לו ואומר "לפחות לא רע לי כמו לאחר" כאילו "אני רע לי פחות ממנו" כן מה הבעיה בזה.
ש: לא אבל.
אליעד: מה הבעיה?
ש: עוד דבר.
אליעד: לא בזה יש בעיה לפני הדבר בזה יש בעיה?
ש: אבל זה חלק מזה כאילו.
אליעד: לא יודע בזה לכשעצמו כפי שהוא יש בעיה?
ש: בזה לא.
אליעד: יפה הלאה.
ש: אז העניין הוא כזה שקודם כל.
אליעד: הוא אומר עוד דבר ומה עם הראשון.
ש: כל פעם זה לא רק לבן אדם אחד זה להרבה אנשים.
אליעד: זה לא מה?
ש: זה לא להשוות רק לבן אדם כאילו לאחד.
אליעד: להרבה אנשים אין בעיה, יפה מה הבעיה בזה?
ש: זה סט של מחשבות.
אליעד: מה הבעיה בזה אבל לא הבנתי, בן אדם רע לו לא להצליח אז הוא כל פעם הוא אוטומטית כשהוא לא מצליח או נכשל או עושה טעות או משהו הוא ישר מתחיל לבדוק אנשים אחרים "כן אבל גם הם נכשלו אז אני בסדר".
ש: נכון.
אליעד: אוקי מה הבעיה בזה?
ש: הבעיה בזה.
אליעד: מושלם הלאה איפה הבעיה, אתה פה או לא פה?
ש: רגע שנייה הבעיה בזה שבמקום.
אליעד: לא במקום אם הוא עושה את זה מפריע לו שהוא עושה את זה?
ש: כן.
אליעד: מה מפריע לו מה אכפת לו שהוא עושה את זה שיעשה את זה מה הבעיה?
ש: אבל.
אליעד: תענה לי מה מפריע לו בלי אבל, הוא עושה את זה כל פעם כשיש לו משהו שמלחיץ אותו הוא עושה השוואה לאחרים ונרגע?
ש: כן.
אליעד: איפה הבעיה פה מה הבעיה, למה זה מציק לו לא לך מציק שהוא עושה את זה למה הוא מציק לו שהוא עושה את זה, אתה מציק לך שהוא עושה את זה או הוא מציק לו שהוא עושה את זה?
ש: הוא מציק לו שהוא עושה את זה.
אליעד: מה מציק לו?
ש: ואתה מייצג אותו.
אליעד: רגע מה מציק לו?
ש: יכול להיות לא יודע אני חושב על זה.
אליעד: מה הבעיה בזה היה אחד שכל פעם כשהוא היה רעב הוא הלך לאכול.
ש: זה לוקח משאבים.
אליעד: איזה משאבים?
ש: כל הטקס הזה.
אליעד: נכון אתה צודק אבל זה מביא לו תועלת, מביא לו תועלת שהוא לא ירגיש רע מהמחשבה ההיא שעושה לו רע נכון ואז?
ש: אז הבעיה היא נגיד זה מטריד כל הטקס הזה.
אליעד: סבבה אז תשאל שאלה אחרת בן אדם יש לו מחשבה רעה וכל פעם כשיש לו מחשבה רעה הוא רגיל לחשוב מחשבות מסוימות כדי שלא יהיה לו רע ואין לו כוח לחשוב את המחשבות האלה הוא מחפש דרך יותר קצרה, זאת השאלה?
ש: כן.
אליעד: אז שיגיד "שלום יש לי מחשבה רעה מה הדרכים שלי להיפטר ממנה" בלי כל הסיפורים והעניינים אם יתברר שזאת הדרך היחידה אז גמרנו ואתה רוצה להיפטר מהמחשבה הרעה וזאת הדרך היחידה אז זה מה יש זהו, אז יש לו מחשבה שלילית על עצמו איך אתה נפטר ממנה אתה בודק האם באמת אני אמור לחשוב על עצמי שלילי זהו פשוט ואז יכול להיות או שכן או שלא אם התשובה היא שלא ואתה איש אמת וגילית שאתה לא צריך, אני מוסיף את המילה "ואתה איש אמת" כי אם אתה שקרן ביומיום לא יעזור לך שתגלה שאתה לא צריך לחשוב על עצמך מחשבה שלילית.
שקרן פירושו שמשקר את עצמך בלי שאתה מודע לכך, אנשים בדרך כלל אומרים "אבל אני לא שקרן" לא שקרן אתה לא משקר אף אחד חוץ מאשר את עצמך בלי שאתה שם לב זה נקרא שקרן, שקרן זה מישהו שמשקר את עצמו בלי לשים לב זה נקרא שקרן בהקשר הזה. אז בהנחה שאתה מוודא שאתה לא משקר את עצמך בלי לשים לב ואתה הופך להיות איש אמת אז אם יש מחשבה שלילית שעושה לך רע וגילית שהיא שקרית היא לא תעשה לך יותר רע.
ואם גילית שהיא אמיתית אז יש לך שני פתרונות או לקבל את זה כי זאת האמת או לשקר ולהגיד זאת לא האמת וזהו ולהיות איש שקרן ואם תהיה שקרן לא אכפת לך מה האמת ואם אתה לא מוכן להיות שקרן ואתה לא מוכן לשקר בהנחה שבאמת אתה צריך להרגיש רע אז תלך לפתרון של מה שאתה אמרת "עכשיו תחשוב על אחרים" שזה כנראה כבר יהיה שקר גם כן. מה הסיבה בן אדם הרגיש רע, הרגיש רע התחיל לעשות השוואה לאחרים?
ש: כן.
אליעד: יפה, למה כדי לא להרגיש רע מהמחשבה שהוא מרגיש בן אדם נגיד נכשל במבחן הוא אומר "אבל גם אחרים נכשלו" הוא לא רוצה להרגיש רע מזה שהוא נכשל הוא אומר "גם האחרים נכשלו", עכשיו הוא אומר "אני רוצה למצוא דרך יותר קצרה" תשאל את עצמך סבבה האם באמת זה רע שנכשלת במבחן זה הכל.
ש: אז מה יכול להיות יכול להיות שבאמת ויכול להיות שלא באמת.
אליעד: נכון אבל תמשיך "האם אני רע, אני לא רע אני כן רע" בא נראה מה האמת "למה אני חושב שאני רע אולי אני לא רע אולי אני בסדר, אולי זה טוב להיכשל במבחן אולי זה לא משנה להיכשל במבחן" תבדוק מה האמת מה הבעיה לבדוק מה האמת.
ש: אז מה כאילו בעיקרון זה כאילו, הבנתי.
אליעד: מה הבנת תביא איזו שאלה מה השאלה פה איפה יש פה איזה שאלה בכלל מה השאלה, אתה תגיד אחרת הבן אדם עצלן אין לו כוח עכשיו או אין לו שכל אין לו כוח לבדוק האם זה שהוא חושב שלהיכשל במבחן זה טוב או רע אם זה נכון או לא או עד כמה זה נכון או אז הוא מתעצל אומר "אני אין לי עכשיו כוח בא נגיד שגם אחרים נכשלים ולכן מה שאני עושה זה בסדר" או "לכן זה לא גרוע שנכשלתי" ואז רע לו נכון רע לו שיתמודד שישתנה.
ש: יכול להיות שהוא מפחד לגלות תשובה גם.
אליעד: יכול להיות מה אכפת לי אתה רוצה פתרון אחר תבדוק, לא מוכן לקחת סיכון לגלות שאתה רע תסבול זה מה יש אתה לא מוכן לך למכשף שיבטיח לך שהוא יוציא אותך מזה בשלושה טיפולים זה הכל.
ש: זה מה שעושים אנשים.
אליעד: נכון לך למכשף שיבטיח לך, זה בדרך כלל אנשים שהם מתקשרים ושואלים אותי כמה טיפולים צריך.
ש: מה הקשר?
אליעד: מאיפה אני יודע כמה טיפולים צריך מה אני נוכל אם הייתי יודע בוודאות שאתה תעשה את כל מה שאני אומר לך מספיק שתי דקות.
ש: גם נוכל אומר את זה.
אליעד: לא נכון מתחייבים לך בארבע טיפולים בעשרים טיפולים בחמש עשרה טיפולים ואם לא יעזור לך נשלח אותך לשם.
ש: לא חכה בהיגיון יגיד לך "תשמע אני לא יודע" הוא מנצל יש נוכלים שמנצלים את זה באמת שלא יודעים באמת לא יודעים את הגבול אבל "אני לא יודע כמה טיפולים"...