...
הרצון העצמי, להבין את
הרצון, איך נוצר רצון? מסע להבנת
הרצון, למה יש רצון? איך עובד רצון? מהי סיבת
הרצון? חיפוש עצמי, מודעות עצמית, המרדף אחרי
הרצון, בחירה חופשית, מנגנון
הרצון, רצון חופשי מהי משמעות חקירת
הרצון העצמי? אליעד כהן מסביר את מושג
הרצון העצמי ואת משמעות החקירה הפנימית לגבי
הרצונות שלנו. הוא מתחיל את ההסבר בשאלה הבסיסית מה זה בכלל לחקור רצון? ומבהיר שמטרת החקירה היא לגלות מדוע האדם רוצה משהו, ומה עומד מאחורי
הרצון שלו. הוא מדגים זאת בעזרת שאלות כמו למה אתה רוצה לאכול?, האם אתה בכלל בודק למה אתה רוצה לאכול?, ומסביר שישנן שלוש אפשרויות לחקירה הזו: אפשרות אחת היא שהאדם לא בודק כלל את הסיבות לרצון שלו ופועל מיד. אפשרות שנייה היא שהוא בודק חלקית את
הרצון, כלומר, מברר רק עד רמה מסוימת מדוע הוא רוצה את הדבר, אך לא ממשיך עד הסוף. אפשרות שלישית היא שהאדם בודק את
הרצון עד הסוף, בצורה מלאה ומוחלטת, עד שהוא מגיע לשורש הכי עמוק של
הרצון. מה קורה אם אדם אינו בודק את רצונותיו כלל? אליעד מסביר שלמעשה אין באמת מקרה שבו האדם פועל בלי לבדוק בכלל את
הרצונות שלו. הוא נותן דוגמה פשוטה: אדם רוצה לאכול, אבל תמיד קיימת לפחות בדיקה בסיסית של איזה אוכל הוא רוצה. אפילו אם הוא אומר לעצמו אני רוצה לאכול וזהו, כבר קיימת סיבה ברקע, לפחות בתת - המודע, שגורמת לו לפעול. אליעד כהן מסביר שלהגיד
שהרצון מופיע בלי שום סיבה כלל זה כמו להגיד
שהרצון הוא אקראי, וזה הופך את האדם לכזה שאין לו בחירה חופשית בכלל, ולכן זה בלתי אפשרי באופן מוחלט. למה בכלל חשוב לחקור את
הרצון? אליעד כהן מסביר שחקירת
הרצון חשובה בגלל ההשלכות שיש לרצון על חיי האדם. אם האדם באמת יבדוק לעומק מדוע הוא רוצה משהו, יכול להיות שהוא יגלה שאין לו בכלל צורך בדבר שהוא ... שהסיבה לרצון היא תחושת תסכול פנימי, ואז הבחירה שלו יכולה להשתנות והוא יימנע מהרגלים שמזיקים לו. האם אפשר להגיע לתשובה סופית לגבי
הרצון? אליעד כהן מתייחס לנושא התוצאה הסופית של חקירת
הרצון, ואומר שיש שתי אפשרויות עיקריות: אפשרות אחת היא שהאדם יגיע לתשובה סופית, תשובה אחת חד - משמעית ומוחלטת שתסגור את כל השאלות שלו ותספק לו ... למצב של אין תשובה היא בעצם תשובה בפני עצמה, כי זו עדיין מסקנה שממנה האדם יכול ללמוד ולהסיק על החיים שלו. הוא אומר שחקירה אינסופית של
הרצון, שלעולם אינה מגיעה לתשובה סופית, עלולה לכאורה לשתק את האדם, כי הוא לא יוכל לפעול אם הוא כל הזמן חייב לבדוק את הסיבה לכל פעולה. אך במציאות ... היומיומי? אליעד כהן טוען שיש מספר תרחישים אפשריים לגבי האופן שבו החקירה משפיעה על התפקוד של האדם: החקירה יכולה לגרום לאדם לגלות
שהרצונות שלו מיותרים לחלוטין, והוא יכול לוותר עליהם או לשנות אותם. החקירה עשויה לחשוף שהאדם פועל מתוך רצון עמוק יותר, שאותו הוא אינו מודע, ואז כל ... אפשרי גם שהחקירה לא תשפיע באופן משמעותי על התפקוד, אם האדם מגלה שהתשובה לא באמת משנה לו בחיים. האם יש רצון ראשון שמניע את כל שאר
הרצונות? בשלב מסוים, אליעד כהן מתייחס לשאלה האם קיים רצון ראשון מוחלט שמהווה בסיס לכל יתר
הרצונות. הוא מסביר שלפי ההיגיון, כל רצון נובע מסיבה כלשהי. אם יש סיבה, זה אומר שיש עוד רצון לפניה, ולכן לא יכול להיות שזה
הרצון הראשון. אם האדם יחקור לעומק, הוא עשוי לגלות שרצונותיו הם מעגליים, ואין סוף מוחלט לתהליך החקירה. הוא גם מעלה אפשרות נוספת והיא שכאשר אדם באמת בודק לעומק, הוא עשוי לגלות שכל
הרצונות שלו הם אקראיים, חסרי בסיס, ושהוא פשוט פועל מתוך סוג של אקראיות, וזה בפני עצמו גם ישפיע משמעותית על חייו. האם בכלל אפשר לדעת מראש מה תהיה תוצאת החקירה? אליעד מסכם את הנושא בכך שאי אפשר לדעת מראש מה תהיה התוצאה של חקירת
הרצון, כיוון שזה תלוי בהגדרת
הרצון, בסוג התשובה שאותה האדם מחפש, ובמהות החקירה הפנימית שלו. הוא נותן את הדוגמה שאדם שמנסה לפתור תרגיל מתמטי לא יכול לדעת מראש האם ימצא את הפתרון הנכון, אלא הוא צריך לנסות ולבדוק בעצמו, כך גם לגבי
הרצון . לסיכום, אליעד מדגיש שחקירת
הרצון היא כלי חשוב להעלאת מודעות עצמית, ולמרות שהתוצאות שלה לא ידועות מראש, התהליך עצמו יכול לשנות את החיים בצורה דרמטית, בין אם האדם מגיע ...