אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הראשון ✔בחירה בין טוב לרע, בחירה בלי טוב ורע, לבחור בלי טוב או רע, לרצות בלי טוב או רע, רצון ללא טוב או רע, הרצון הראשון, הבחירה הראשונה, בחירה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
2:57בחירה בין טוב לרע, בחירה בלי טוב ורע, לבחור בלי טוב או רע, לרצות בלי טוב או רע, רצון ללא טוב או רע, הרצון הראשון, הבחירה הראשונה, בחירה חופשית, בחירה ללא סיבה, בחירה ללא רצון
האם קיימת בחירה אמיתית שאינה קשורה לטוב או רע?

אליעד כהן דן בשאלה מהותית ועמוקה: האם קיימת בחירה ללא קשר למושגים של טוב או רע, והאם בכלל אפשרי שיהיה רצון שאינו נשען על הערכה של טוב מול רע. לפי ההסברים שהוא נותן, לרוב, כשאדם מבצע בחירה, הוא מונע על ידי שיקול כלשהו של טוב ורע. כלומר, האדם שוקל אפשרויות, ובוחר את מה שנתפס בעיניו כטוב יותר או לפחות כ"רע במיעוטו".

עם זאת, אליעד מסביר שישנה אפשרות תיאורטית לכך שהבחירה לא תהיה קשורה לשיקולים של טוב או רע כלל. הוא נותן כדוגמה את אלוהים, שהחליט לברוא את העולם. כשאלוהים ברא את העולם, לפי הרעיון הזה, לא היה קיים עדיין מושג של טוב ורע שישפיע על החלטתו. זו דוגמה חשובה שאליעד מדגיש כדי להסביר את האפשרות העקרונית של בחירה נקייה לחלוטין משיקולים ומערכת הערכה מוסרית או ערכית כלשהי.

מהי המשמעות של בחירה ללא שיקול של טוב ורע?

כדי להבהיר את הנושא עוד יותר, אליעד מתייחס למצב שבו אדם בוחר פעולה כלשהי ללא סיבה. הוא נותן דוגמה פשוטה: אדם שמחליט להרים כיסא. בהחלטה כזו, אם באמת אין שום שיקול של טוב או רע, זוהי למעשה בחירה ללא סיבה, בחירה שרירותית. אם אין סיבה ואין שיקול של טוב ורע, אליעד מסביר, אפשר לתאר את המצב כבחירה "בליתורית" - בחירה שהיא שרירותית לחלוטין.

הוא מדגיש שכאשר אנחנו אומרים "הוא רצה להרים את הכיסא", באופן אוטומטי אנו מייחסים לאותו רצון איזשהו שיקול של "טוב". לדוגמה, אולי זה נוח לו, אולי זה נותן לו תחושה נעימה, ואולי הוא מעוניין לשבת עליו. אבל השאלה שאליעד מציג היא: האם יכול להיות מצב שבו הרצון הראשוני, זה שקודם לכל ההסברים והסיבות, קיים ללא כל תלות בטוב או ברע?

איך אפשר להבין את הרצון הראשון או הבחירה הראשונה?

אליעד עוסק גם בשאלת "הרצון הראשון" או "הבחירה הראשונה". כאן הוא מדבר על אותו רצון שמופיע לפני שנוצרו מערכות של שיקולים והערכות. הוא מסביר שבמצב כזה, הרצון אינו מבוסס על שום מערכת של שיקול או העדפה, מכיוון שעדיין אין טוב ואין רע - לא קיימת שום נקודת התייחסות שלפיה ניתן להעדיף דבר אחד על פני דבר אחר.

בהקשר הזה, אליעד מדגיש שאפילו אם מדובר באלוהים, כאשר הוא החליט ליצור את העולם, לא היה קיים עדיין מושג של טוב ורע שישפיע על החלטתו. לכן, הבחירה של אלוהים, מבחינה תיאורטית, הייתה ללא סיבה וללא שיקול. זה מבהיר שאליעד מתכוון לכך שהרצון או הבחירה הראשונית היא משהו שנוצר לפני שיש בכלל מערכת ערכים כלשהי.

האם אפשר להתקיים בלי שום רצון?

עוד נקודה שאליעד מבהיר היא האם האדם יכול לחוות מציאות בלי שום רצון. בהקשר הזה הוא מסביר שלמעשה קשה לדמיין מצב שבו לאדם אין בכלל שום רצון. כי עצם הקיום והמודעות, לפי אליעד, מניחים איזשהו סוג של רצון, אפילו אם הרצון הזה הוא רק לרצות או אפילו רק להתקיים. ולכן, השאלה לגבי בחירה ללא טוב או רע נוגעת במשהו מאד עמוק ויסודי בתודעה האנושית.

עם זאת, אליעד מדגיש שלמרות הקושי להבין או להסביר באופן מוחלט את האפשרות של רצון ללא סיבה וללא שיקול, עצם הדיון בזה מוביל להבנה עמוקה יותר של מושגי הרצון והבחירה עצמם.

האם בכלל קיימת תשובה מוחלטת בנושא?

נקודה נוספת שאליעד מציין בהרצאה היא שאין תשובה מוחלטת וברורה לשאלות הללו. כאשר הוא נשאל בצורה מפורשת על המהות המדויקת של בחירה ללא טוב או רע, הוא מדגיש שוב ושוב שהדיון עצמו והניסיון להבין את הרעיונות הם החשובים ביותר, ושאין בהכרח אפשרות להגיע לתשובה מוחלטת וסופית בעניין.

אליעד מדגיש שחשוב להתמקד בהבנת המורכבות והעומק של השאלות, ולשאול אותן באופן אותנטי, גם אם בסופו של דבר לא מגיעים לתשובה חד - משמעית.
החשובים ביותר מבצעים מהי בחירה מהו הרצון הראשון מהי בחירה חופשית אפשרויות קושי הערכה אלוהים הראשון רגשות בחירה בחירה בין טוב לרע בחירה בלי טוב ורע בחירה חופשית בחירה ללא סיבה בחירה ללא רצון בלי טוב או רע בלי טוב ורע בלי סיבה בלי רצון הבחירה הבחירה הראשונה הראשון הרצון הרצון הראשון חופש חופשית טוב או רע טוב ורע לבחור לבחור בלי טוב או רע ללא סיבה ללא רצון לרצות לרצות בלי טוב או רע סיבה סיבות רע או טוב רע וטוב רצון רצון ללא טוב או רע שורש הרצון
אדם הראשון, חטא עץ הדעת, חטא אדם הראשון, התורה, שמירת מצוות, משה רבנו, עץ החיים, גן עדן גיהנום, החטא ועונשו
... הראשון, חטא עץ הדעת, חטא אדם הראשון, התורה, שמירת מצוות, משה רבנו, עץ החיים, גן עדן גיהנום, החטא ועונשו מדוע אלוהים ברא את אדם הראשון בלי תפיסת העולם הבא? אליעד כהן מסביר שאלוהים ברא את אדם הראשון ללא התפיסה המוכרת כיום של העולם הבא. אלוהים לא נתן לאדם הראשון את הרעיון שהעולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא. בתחילה, אדם הראשון היה כבר בתוך גן עדן, ואלוהים לא דרש ממנו לבצע מצוות או להתאמץ כדי לקבל טוב ... זאת על ידי תוכנית הטלוויזיה אל תפיל את המיליון, שבה המשתתף כבר קיבל את הכסף מראש והוא רק צריך לשמור עליו ולא לאבד אותו. כך גם לאדם הראשון, כל הטוב כבר היה קיים אצלו, והוא רק היה צריך לשמור על המצב הקיים, ולא להסתכן ... אין הפרדה בין טוב לרע. לעומת זאת, עץ הדעת טוב ורע מסמל את ההפרדה בין דברים שונים, את תפיסת השכל האנושי שמפריד בין טוב לרע. ברגע שאדם הראשון אכל מעץ הדעת, הוא נפל מהשכל של האחדות לשכל של הנפרדות, ואז למעשה מת באופן רוחני. המוות כאן הוא ניתוק מההוויה השלמה, ולכן האדם הראשון הורחק מגן עדן, כלומר, מהשלמות שבה היה קודם לכן. איך עבדו על האדם הראשון כדי שיוכל מעץ הדעת? אליעד מסביר כיצד האדם הראשון נפל בפיתוי של עץ הדעת. הנחש אמר לחווה שאלוהים לא רוצה שהם יאכלו מהעץ כי אם ... עצמו. כלומר, החטא של עץ הדעת היה בכך שהאדם רצה להיות דומה לאלוהים מתוך מחשבה מוטעית שהוא חסר משהו, שעדיין אין לו את הטוב המושלם. האדם הראשון וחווה חשבו שהם יוכלו להשיג טוב גדול יותר באמצעות אכילה מהעץ, וכך למעשה הם נפלו לשכל של הנפרדות ואיבדו את הטוב המושלם שהיה להם מראש. למה העולם הזה הוא בעצם גיהינום? אליעד מציין שכאשר האדם הראשון גורש מגן עדן, הוא לא ידע שהוא גורש לגיהינום, אלא חשב שהעבירו אותו לעולם אחר, ... הכניס את תפיסת הנפרדות וגרם לבני ישראל להאמין שיש צורך לעשות מעשים מסוימים (מצוות) כדי להתקרב לאלוהים. בכך השטן המשיך את הטעות של האדם הראשון והעמיק את ההפרדה בין האדם לבין ההוויה השלמה. למה האמונה היא הסיבה העיקרית ... בהווה. מה המשמעות של נעשה ונשמע לפי אליעד? אליעד מתייחס לאמירתם של בני ישראל נעשה ונשמע בהר סיני כאל הטעות המרכזית שהעמיקה את חטא אדם הראשון. לדבריו, נעשה ונשמע מייצג בדיוק את ההפרדה בין האדם להוויה. במקום להבין ... קיבלו על עצמם להתחיל לחיות לפי הפרדות של מצוות ועבירות, ולכן הם למעשה נכנסו לשכל של נפרדות, ואיבדו את האחדות. איך אפשר לתקן את חטא אדם הראשון? אליעד מסביר שכדי לתקן את חטא אדם הראשון, על האדם לעזוב את השכל של הנפרדות ולחזור לשכל של אחדות מוחלטת. תיקון החטא הוא ... יפסיק להפריד בין דברים שונים, הוא יחזור לגן עדן, יחזור לחיבור המושלם עם ההוויה, ויחווה את הטוב המוחלט. מהו חטא עץ הדעת? למה גורש האדם הראשון מגן עדן? מהי משמעות עץ החיים? למה העולם הזה הוא גיהינום? איך מתקנים את חטא אדם הראשון? מדוע האמונה גורמת לסבל? ...
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים ... משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. ... ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה ... הסופית של אליעד כהן היא שלא קיימת בחירה חופשית במובן הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא ... אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות מדוע בכלל לדבר על ... מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית. ... לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא נוצר ... נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה. מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה? הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא רצה משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, אין שום ... להיות הבדל בין רצונות שונים. אבל כאשר רצון נוצר מעצמו, המשמעות היא שאין גורם שקדם לו שיבחר בו, ולכן לא שייך לתאר את זה כבחירה. כל ניסיון להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר ... לכך שהרצון תואם את הקיים. כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים? אומרים שאלוהים רוצה את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא בוחר לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות ... זהו מצב שאדם יכול לשאוף אליו באמצעות הבנת הדברים הללו והגעה להזדהות מלאה עם המציאות. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות אלוהים + בחירה ... הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ... היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה. זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה. השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו ... של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
... או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון כלשהו בעולם, כלומר, שיש תבונה או ישות כלשהי בעלת רצון, והיא שמניעה את הדברים. מהו הרצון הראשון, והאם הוא נבחר? אליעד ממשיך לעומק השאלה ומציע לבחון את הישות או התבונה הראשונה שמניעה את העולם. הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא ... הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם אחר לרצות לעשות משהו, אותו גורם הוא שבחר ולא האדם עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של הדברים, שהוא מעל לזמן ומקום, לא ניתן לדבר על רצון ועשייה כפעולות נפרדות בזמן. במקום זה, בשורש הדברים, הרצון והעשייה הם דבר אחד, מתרחש בו - זמנית. מדוע הרצון הראשון לא יכול להיווצר מסיבה? כאשר דנים בשאלת הרצון הראשון, נשאלת השאלה האם הוא נוצר מסיבה כלשהי או שמא הוא נוצר באופן אקראי לגמרי. אם הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. מדוע? כי הוא מציע רעיון לפיו הרצון הראשון יכול היה להיווצר מעצמו, על ידי אותו כלום או העדר רצון, שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו כלום יצר את ... שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו ... בשאלה אם יש בחירה או אין בחירה היא להגיע לאחדות מוחלטת של ההבנה, בה כבר לא קיימת הפרדה בין מושגים אלה. בחירה חופשית רצון ראשון האם יש סיבה לרצון הראשון? העדר רצון וסיבה תבונה ראשונה האם הכל אקראי? מהו הקשר בין בחירה חופשית לבין העדר בחירה חופשית? הנושא המרכזי בהרצאה הוא הבחירה ... למעשה אין בחירה חופשית - השאלה מתייתרת. מובן, אם כן, כי עצם קיום השאלה כבר מניח את קיומה של איזו בחירה, כיוון שבחירה תמיד מתחילה מרצון. מהו הרצון הראשון, ומה יוצר אותו? בהמשך, עובר אליעד לשאול על הרצון הראשון. כאשר אנו שואלים מה קדם לרצון הראשון, האם יש משהו שבחר אותו, הדיון מתפצל לכמה כיוונים. אם אנחנו מניחים קיום של תבונה ראשונה שמניעה את כל הקיום, אנו שואלים: האם לתבונה הראשונה יש רצון? האם היא בחרה לרצות? אליעד מציין כי אם ישות כזו קיימת, מי שבאמת בוחר אינו מי שעושה, אלא מי שיוצר את הרצון. כלומר, אם יש רצון, מישהו בחר את הרצון. בהנחה שהרצון הראשון הוא בלתי מוסבר לחלוטין, האם ניתן להניח שיצרנו אותו מתוך רצון, או שמא הוא נוצר במקרה? האם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה? ההמשך מחדד את השאלה האם הרצון הראשון נוצר עם סיבה או בלעדיה. אם יש לו סיבה, אז כל מה שמוביל אותו עדיין מצביע על סיבה, ובכך למעשה נשללת הבחירה החופשית. מאידך, אם הרצון נוצר בלי סיבה, הרי שמדובר במשהו אקראי, שלא נבחר מתוך בחירה. אליעד טוען שזו שאלה טיפשית. מה הכוונה? אפשר להניח כי הרצון הראשון נוצר מעצמו, כלומר, משהו כלשהו, בין אם נקרא לו כלום או העדר רצון, עשה את הבחירה הזאת. השאלה אם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה או ללא סיבה היא בעצם לא נכונה, כיוון שמישהו או משהו יצר אותו. הרצון הראשון - האם הוא מחייב? כאשר שואלים האם הרצון הראשון נוצר מתוך בחירה, התשובה היא למעשה מורכבת: מצד אחד, אם משהו עשה את הבחירה הזו, אז גם אם לא נבין איך נוצר הרצון, עדיין יש כאן הבחירה ... שבחר בו. ויש אפשרות גם לקחת ישות שהיא לא דווקא אדם, ישות כלשהי שיכולה לבחור. וניקח לדוגמה שיש תבונה ראשונה המניעה את העולם, ונשאל: האם התבונה הראשונה, האם יש לה מצידה רצון כלשהו? האם היא רוצה את הרצון של עצמה? כי באמת, בסופו של דבר מי שבאמת בוחר זה לא מי שעושה, מי שבוחר זה מי שיוצר את הרצון שיוצר את העשייה אם מישהו יוצר את הרצון הוא זה שבוחר את העשייה. ומה בעצם יוצר את הרצון הראשון, ומה בעצם קדם לרצון הראשון? והשאלה היא האם מישהו בחר את הרצון של עצמו, ומדובר ביחס לכוח הראשון ביחס לישות הראשונה. ויש לציין שמצד הפרספקטיבה שמעל הזמן והמקום, לא שייך להגיד רצה ועשה כי רצה ועשה, הן שתי נקודות בציר הזמן. ובשורש אין פער בין רצה ועשה, הרצה ועשה הם בו זמנית, אין זמנים בכלל באחדות, בשורש. ובעצם זה אומר שהרצון הראשון לא רצה, כי אם רצה ועשה הם בו זמנית, אז זה או רק רצה או רק רצה, ויש להעמיק ולהבין שבשורש אין רוצה, יש עשייה ללא רצון כך שלא שייך ...
פרדוקס המחשבות, איך באה מחשבה לעולם? איך נוצרת מחשבה? איך נוצר רגש? איך נוצר רצון? איך נוצרות מחשבות? למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון?
פרדוקס המחשבות, איך באה מחשבה לעולם? איך נוצרת מחשבה? איך נוצר רגש? איך נוצר רצון? איך נוצרות מחשבות? למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון?
... למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון? איך נוצרת מחשבה ואיך אפשר לדעת מה המחשבה הראשונה? אליעד כהן דן בשאלה עמוקה ופילוסופית: כיצד באה מחשבה לעולם, מהו מקורן של המחשבות ... היא איך נוצרת המחשבה הראשונה. כל מחשבה שאדם חושב נובעת ממחשבות קודמות. לדוגמה, כשאדם חושב על שולחן, הוא חייב שיהיו לו ... אז מה הייתה המחשבה הראשונה? האם יכולה להיות מחשבה אחת בלי מחשבות אחרות? אליעד מבהיר כי אם ננסה למצוא מחשבה אחת שהיא ... לחלוטין. איך נוצר הרצון הראשון או הרגש הראשון? אותה בעיה קיימת גם לגבי רצונות ורגשות. אם ננסה לדמיין רצון מסוים כמו רצון לאכול, הוא ... עבורו. מה הפרדוקס במחשבה הראשונה? אליעד מציין כי הפרדוקס הוא שכדי שתהיה מחשבה, היא חייבת להתבסס על מחשבות אחרות, אך אם נלך אחורה עד המחשבה הראשונה שהייתה אי פעם, נמצא שאין לה על מה להתבסס. אם היא מתבססת על מחשבות קודמות לה, אז היא אינה הראשונה. ואם היא לא מתבססת על מחשבות קודמות, אז היא חסרת משמעות לגמרי. הדבר דומה לאדם שמוצא שעון ... מחשבות קודמות, אך המחשבה הראשונה לכאורה לא יכולה להתקיים באופן לוגי. איך להתמודד עם הפרדוקס של מחשבות אינסופיות? אליעד ... נוצרת מחשבה? מהי המחשבה הראשונה? איך נוצר רגש? האם אפשר לחשוב בלי מחשבות אחרות? מה הפרדוקס במחשבות? איך נוצר רצון? האם ...
איך לצאת מהשכל? איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה אין הבדל בין יש לאין? איך להגיע למחויב המציאות? מהו המחויב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים?
איך לצאת מהשכל? איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה אין הבדל בין יש לאין? איך להגיע למחויב המציאות? מהו המחויב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים?
... למחויב המציאות? מהו המחויב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים? איך אפשר לצאת מהשכל ולהגיע למצב שאין הבדל בין יש לאין? ... ודרכים לתפוס את המציאות. המצב הראשון הוא מצב שבו האדם אינו מבדיל כלל בין יש לאין, ובמצב כזה לא קיימת לו יכולת חשיבה, בירור או התקדמות, מאחר והמחשבה ... רוצה לשתות מים. מהו המחויב הראשון ומה המשמעות שלו? אליעד כהן מציין שהמטרה העיקרית בחיפוש רוחני, פילוסופי או מחשבתי היא לגלות מהו הדבר היחיד והראשון שאי אפשר להטיל בו ספק - המחויב הראשון. המחויב הראשון הוא אותה נקודה ודאית שאיננה יכולה להיות אחרת. אליעד מסביר כי המחויב הראשון הוא הדבר המוחלט היחיד שאין לו שום אפשרות שלילית, שהוא חייב להיות קיים. לדוגמה, שולחן אינו יכול להיות המחויב הראשון כי קיימת האפשרות שאין שולחן. אפילו המחשבה אני קיים איננה המחויב הראשון, כי קיימת האפשרות של אולי אני לא קיים. אליעד מוסיף שהמחויב הראשון הוא למעשה אלוהים. אך הוא מדגיש כי אלוהים איננו משהו וגם לא כלום. כלומר, הדבר שהכי בטוח שהוא קיים - אינו דבר ... אפשר להטיל בהם ספק. המחויב הראשון נמצא מעבר להגדרות הללו. הוא חייב להיות נכון באופן מוחלט, ולכן אינו נתון לשום ספק. מה הקשר בין המחויב הראשון לבין שאלת ההבדל בין יש לאין? אליעד מסביר שישנה שאלה אחת מרכזית שמכילה בתוכה את כל השאלות - שאלת ההבדל בין יש ... עד למציאת אותה נקודה של המחויב הראשון שמכילה בתוכה את כל השאלות והתהיות של האדם על המציאות. איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה מחויב ראשון? איך להגיע ...
הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים
הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים
... להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים מהו רצון עצמי, והאם אפשר לא להזדהות איתו? הרצון העצמי הוא מושג מרכזי בספר להיות ... אינם באמת שלו. מה הקשר בין אחדות לבין ביטול ההזדהות עם הרצון? אליעד מרחיב שיש כמה נקודות מבט שיכולות לשחרר את האדם מההזדהות עם הרצונות. הראשונה היא נקודת המבט של האחדות: כאשר האדם חווה את המציאות כאחדות מוחלטת, אין משמעות בכלל למושג רצון. ... הרצונות הם רצונותיו שלו כאלוהים, ושהוא אחראי ליצירתם באופן מודע. אך אליעד מציין שלמרות שהאדם כאלוהים בוחר את הרצונות, באופן פרדוקסלי, הרצון הראשון של אלוהים נוצר ללא רצונו, מכיוון שלפני הרצון הראשון לא היה לאלוהים שום רצון. לכן, אליעד מצביע על סתירה פנימית עמוקה: מצד אחד, האדם כאלוהים יוצר את רצונו בכוונה ובמודע, אך מצד שני, הרצון הראשון עצמו נוצר באופן ספונטני, ללא רצון או כוונה מוקדמת. למעשה, אפילו אלוהים חווה את הרצון העצמי שלו ... ישות אחרת. לחוות את המציאות מנקודת המבט של האחדות, שבה אין שום רצון ושום הזדהות. לחוות את עצמך כאלוהים שיוצר את הרצונות, אך גם להבין שהרצון הראשוני לא נוצר מתוך בחירה. להבין את הפרדוקס העמוק, שבו אתה גם יוצר את הרצון וגם מקבל אותו באופן ... לעצמו את רצונו העצמי. כאשר אלוהים מסתכל על רצונו העצמי, הוא רואה שמצד אחד רצונו הוא עצמי שלו, למה? כי הוא זה שיוצר את הכל. והרי הוא המסובב הראשון , ולכן הוא יצר את רצונו הראשון. הכוונה היא שאם אתה בתודעה של אלוהים, ואתה כאלוהים מסתכל על רצונך העצמי, מה אלוהים רואה? מצד אחד אלוהים אומר, מי היה לפני? אני, הרי אני האלוהים הייתי הראשון ורציתי שיהיה רצון. מצד אחד אלוהים בוחר אם להיות קיים ואם בכלל לרצות. אם את הראשון, אז כל מה שקורה זה מה שאת רוצה. מצד אחד כל מה שקיים זה רצונו של אלוהים, אבל מצד שני רצונו של ...
דרך רוחנית, התנגדות לאמת, כל הנחלים זורמים לים, לבושים של האחדות, מנהיג אמיתי, סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה
דרך רוחנית, התנגדות לאמת, כל הנחלים זורמים לים, לבושים של האחדות, מנהיג אמיתי, סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה
... סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה למה אנשים מתנגדים לחיפוש האמת? אליעד כהן מסביר מדוע אנשים מסוימים מתנגדים ... כיצד סיבתיות מובילה להבנת המחויב הראשון? אליעד משתמש בדוגמאות רבות כדי להסביר את הקשר בין סיבה ותוצאה לבין המחויב הראשון (המחייב הראשון) . הוא טוען שאנשים רגילים לחשוב שכל דבר שמתרחש במציאות הוא תוצאה של אירועים קודמים: ... מובילה את האדם לשאלה על המחויב הראשון: מה באמת גורם לכל דבר לקרות כפי שהוא קורה עכשיו? לפי אליעד, ההבנה העמוקה היא שכל דבר במציאות מתרחש בגלל רצונו של המחייב הראשון, ולא רק בגלל סיבות פיזיקליות או אירועים קודמים. האדם הרוחני מבין שלכל רגע יש פוטנציאל ... שום דבר אחר מלבד הרצון של המחייב הראשון. איך לחפש את האמת? מדוע אנשים מתנגדים לרוחניות? מהי סיבה ותוצאה? האם המציאות מחויבת או אפשרית? מהו המחויב הראשון? האם חוקי הפיזיקה מוחלטים? כיצד לחוות התחדשות בחיים? ...
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
... אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון , הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים ... אין הבטחה שהאדם ימשיך להתקיים ברגע הבא, ויתכן שהוא יפסק בפתאומיות. שאלת הקיום נוגעת להבנה כי יש משהו מחוץ לאדם שמחיה אותו ושמעצם קיומו, הוא לא מצוי ראשון. מהו המצוי הראשון וכיצד זה קשור לקיום שלנו? הגילוי של מהות הקיום, לפי אליעד כהן, הוא תהליך של הבנת המצוי הראשון . מה הכוונה במצוי ראשון? אם האדם מבין שקיומו אפשרי, הוא מבין שגם קיומו של כל דבר אחר אפשרי, כולל של אחרים, ושל ישות חיצונית. ישות זו היא זו שגורמת לאדם להתקיים, ומחיה אותו. כשמתבוננים בכך מספיק לעומק, מתגלה שהמצוי הראשון הוא ישות שיכולה להיות אינסופית או אלוהים, תהליך שבו הוא ... אותו. הוא מבקש מהמאזינים להכיר את התובנה הזו: אם אתה קיים עכשיו, זה לא ברור מאליו. כל קיום אנושי הוא תהליך של מחויבות חיצונית, והבנה זו מביאה את האדם להבנה שהמצוי הראשון הוא משהו מעבר לו עצמו. זו הדרך להבין את המשמעות של שאלת קיום האדם, ולחקור אותה לעומק. כיצד תהליך ההבנה הזה נוגע לשאלת האלוהים? באמצעות הבנת המצוי הראשון וההכרה בקיום חיצוני לאדם, אפשר להתחיל להבין את מהותו של ... בסופו של דבר לתובנה כי יש משהו שמקיים אותנו מחוץ לנו, דבר שגורם להתפתחות התודעה וההבנה של קיומנו וכולל, לפעמים, את תודעת האלוהים או ישות ראשונית. הוויה של התודעה המצוי הראשון הקיום העצמי הוויה של המציאות למה אתה קיים? האם יש קיום שלא ...
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
... או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע מהי החוויה של האדם שנמצא באחדות מוחלטת? אחת ... היה רע לו, הוא היה מתרגל ולא מרגיש שזה רע. בסופו של דבר, שני המצבים - הכי טוב והכי רע - מובילים לאותה תוצאה: חוסר תחושה מוחלט וחוסר משמעות. מהו שורש הרצון הראשון וכיצד הוא נוצר לפי אליעד? אליעד מסביר שהרצון הראשון נוצר ללא רצון מקדים. כלומר, לפני שהופיע הרצון הראשון, לא היה שום רצון שקדם לו. מצב זה הוא מצב של בחירה מוחלטת, כי אם אין רצון בכלל, אין דבר שמכריח אותך לפעול. כך הרצון הראשון הוא למעשה הפעולה החופשית ביותר של אלוהים - אלוהים יצר את הרצון של עצמו מתוך חופש מוחלט. זהו ... המפתח של ההרצאה: האחדות מוחקת את ההבדל בין טוב לרע. הסבל מחזק את התחושה שאתה אלוהים כי זה רצונך. הטוב המוחלט או הרע המוחלט מובילים לחוסר משמעות. הרצון הראשון נוצר ללא רצון קודם, מתוך בחירה חופשית לחלוטין. הרשימו הוא הזיכרון מהאחדות שמלווה את האדם בחיים. המוות לא מעלים את התודעה אלא מפזר אותה בצורה אחרת. מהו שורש הרצון הראשון? האם אפשר להיות תמיד מאושר? איך להתמודד עם סבל? מה המשמעות של רשימו? האם אחרי המוות התודעה ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון , משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית מהם ... מאמין במשה בצורה מוחלטת, מדוע שלא ילך בדרך שמשה עצמו הלך - דרך של חוויה אישית וישירה, ללא תיווך. מה הקשר בין סיפור אדם הראשון לבין תורת האחדות של רבי נחמן? סיפור חטא אדם הראשון ועץ הדעת הוא סיפור שממחיש את אחד המסרים המרכזיים בתורת רבי נחמן - ההבחנה בין טוב ורע. על פי הפירוש שנתן אליעד כהן, האדם הראשון נצטווה לא להבדיל בין טוב לרע, אך לאחר שאכל מעץ הדעת, הוא החל להבחין ביניהם, ומשם החל למעשה כל הסבל האנושי. המסר העמוק כאן הוא שהמפתח לתיקון העולם, לפי רבי נחמן, ... שהעולם נברא בשביל מתן תורה וקיום מצוות. אך אליעד כהן מצביע על קושי לוגי בסיפור התנכי - התורה עצמה מתחילה בבריאת אדם הראשון , שבתחילה קיבל רק מצווה אחת: לא לאכול מעץ הדעת ולא להבדיל בין טוב לרע. רק לאחר מכן, בעקבות החטא, נוספו מצוות רבות. אם כל מטרת העולם היא מצוות, מדוע בהתחלה נתן ... זה על האפשרות שהמטרה האמיתית של הבריאה היא דווקא מעבר למצוות - אלא מצב תודעה של אחדות מוחלטת, כפי שהיה לפני החטא של אדם הראשון. מהם סודות רבי נחמן? מה המשמעות של חטא אדם הראשון? למה רבי נחמן השתמש בפסוקי התורה? מה היחס של רבי נחמן למשה רבנו? האם התורה היא ספר אמיתי? מהי אחדות לפי רבי נחמן? למה העולם נברא לפי רבי נחמן? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בחירה בין טוב לרע, בחירה בלי טוב ורע, לבחור בלי טוב או רע, לרצות בלי טוב או רע, רצון ללא טוב או רע, הרצון הראשון, הבחירה הראשונה, בחירה חופשית, בחירה ללא סיבה, בחירה ללא רצון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: הראשון, האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הראשון, איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לא להישחק בעבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ייעוץ אישי מומלץ, מאמן אישי למתבגרים, מאמן אישי להרזיה בנושאי הראשון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.4063 שניות - עכשיו 25_05_2025 השעה 06:33:31 - wesi1