10:28האני - האם ואיך אפשר לבטל האני בשלמות?
האם אפשר לבטל את האני לחלוטין?
אליעד כהן מסביר לעומק את סוגיית "האני", תוך כדי ניסיון להבין האם וכיצד אפשר לבטל באופן מוחלט את תחושת הקיום העצמי של האדם. לדבריו, קיימות שיטות רוחניות רבות שמנסות להפחית או לבטל את תחושת האני, אך אליעד מדגיש כי אין שום שיטה בעולם שתוכל לעשות זאת בפועל, מלבד דרך אחת ויחידה: ידיעת השורש והמהות של האני.
מדוע כל מחשבה מחזקת את קיום האני?
אליעד מסביר בפירוט רב כי כל מחשבה וכל ידיעה שיש לאדם מחזקות ומאשרות את קיום האני שלו. לדוגמה, אם האדם כותב על דף את כל מה שהוא יודע - למשל "יש שולחן", עצם הידיעה הזאת כבר מוכיחה שקיים אני שיודע שיש שולחן. אי אפשר לדעת שום דבר בלי לדעת קודם כל שהאני קיים, משום שכל ידיעה זקוקה למישהו שיודע אותה.
גם כאשר אדם חושב על השמש או על כל דבר אחר, הוא תמיד, לפחות ברמה העדינה ביותר, חושב על עצמו. המחשבה עצמה, לפי אליעד, אינה יכולה להתקיים ללא המודעות לקיום של האדם עצמו.
האם אפשר לחשוב על כלום מוחלט?
אליעד מעלה את הטענה כי לכאורה אפשר לנסות לבטל את האני על ידי מחשבה על "כלום מוחלט" - מצב חסר כל משמעות והיעדר מוחלט של כל מחשבה או רעיון. אך כאן הוא מציג בעיה מרכזית: ברגע שהאדם מנסה לחשוב על כלום או להבין אותו, הוא כבר מעניק לו משמעות כלשהי, וכך מאשר שוב את קיום האני שלו.
הכלום המוחלט הוא מצב שבו אפילו ההפך של "יש" אינו קיים או נתפס, שכן עצם תפיסת ההפך עדיין מעניקה משמעות לדבר. ולכן, גם כשאדם אומר שהוא יכול לחשוב על כלום, ברגע שייצבטו אותו או שיעירו אותו מחלום שהוא אינו זוכר, הוא יגלה שהאני שלו עדיין שם, קיים ומודע.
כיצד אפשר בכל זאת להעלים את האני?
הדרך היחידה שאליעד מציע כדי להגיע להיעדר מוחלט של האני, היא על ידי הבנה וידיעה של המהות שממנה האני והלא - אני עשויים. אליעד מסביר שישנו מצב קיומי בו האני והלא - אני מתחברים לישות אחת ויחידה, חסרת כל הבדל או הפרדה. הוא מדגיש כי האני הוא תחושה בלבד, והלא - אני הוא תחושה מנוגדת, אך שניהם בעצם עשויים מאותה מהות שבה אין שום הבדל בין אני ללא - אני.
כדי להגיע למצב הזה, האדם צריך לשאול את עצמו שוב ושוב את השאלה: "מהו האני?" - לא כדי לענות בסיסמאות או במושגים מוכרים כמו "מקום ריק", אלא מתוך חקירה פנימית עמוקה ואמיתית. דרך החקירה הזאת, אם האדם יעמיק מספיק, הוא יגיע להבנה שהאני והלא - אני אינם נפרדים באמת, אלא מחוברים למהות אחת שאין בה כל הפרדה.
מה הקשר בין ביטול האני לבין בריאת העולם?
אליעד מציין כבונוס מיוחד, שמי שיצליח להבין ולחוות לעומק את המהות שבה האני והלא - אני מחוברים לישות אחת, יגיע גם להבנה כיצד נברא העולם. הוא מסביר שהאני של האדם הוא בעצם העולם הראשון שנברא. כשאדם מצליח לחוות את העדר האני באופן מוחלט, ואז כשהאני חוזר אליו, הוא חווה על בשרו את תהליך בריאת העולם ואת הסיבות לכך שהעולם נברא. כלומר, ביטול האני לא רק מוביל לשקט פנימי או רוחני, אלא גם מעניק תובנה עמוקה על הבריאה עצמה.
כיצד נראה מצב ההיעדר המוחלט של האני?
במצב של העדר האני, האדם אינו מבדיל יותר בין זמן למקום, בין חי לצומח, בין יש לאין, בין ימין לשמאל או בין כל דבר לדבר אחר. כל הדברים נתפסים אצלו כישות אחת שלמה ובלתי ניתנת להפרדה. במצב זה, כל מושגי העולם והניגודים השונים מאבדים את משמעותם, משום שהמהות שלהם זהה לחלוטין.
כך, על פי אליעד, כאשר האדם מגיע להבנה מלאה של מצב זה, הוא אינו חש עוד כל הפרדה בין עצמו לבין העולם שסביבו. הוא חדל להתקיים כאני נפרד ומגלה את האמת שבה אין נפרדות כלל.
סיכום המהות והדרך לביטול האני לפי אליעד כהן
לסיכום, לפי אליעד כהן, ביטול האני אפשרי רק באמצעות הבנה וידיעה עמוקה של המהות שמאחדת בין האני ללא - אני. אין טריקים, סיסמאות או שיטות פשוטות לעשות זאת, אלא רק חקירה מעמיקה ואמיתית של מהות הקיום והתחושה העצמית. המטרה הסופית של חקירה זו היא להבין שהאני והלא - אני, היש והאין, וכל ההפכים שבעולם הם למעשה ביטוי של ישות אחת ויחידה, ובהבנת האחדות הזאת, האני מפסיק להתקיים כמושג נפרד ונעלם לחלוטין.
אליעד כהן מסביר לעומק את סוגיית "האני", תוך כדי ניסיון להבין האם וכיצד אפשר לבטל באופן מוחלט את תחושת הקיום העצמי של האדם. לדבריו, קיימות שיטות רוחניות רבות שמנסות להפחית או לבטל את תחושת האני, אך אליעד מדגיש כי אין שום שיטה בעולם שתוכל לעשות זאת בפועל, מלבד דרך אחת ויחידה: ידיעת השורש והמהות של האני.
מדוע כל מחשבה מחזקת את קיום האני?
אליעד מסביר בפירוט רב כי כל מחשבה וכל ידיעה שיש לאדם מחזקות ומאשרות את קיום האני שלו. לדוגמה, אם האדם כותב על דף את כל מה שהוא יודע - למשל "יש שולחן", עצם הידיעה הזאת כבר מוכיחה שקיים אני שיודע שיש שולחן. אי אפשר לדעת שום דבר בלי לדעת קודם כל שהאני קיים, משום שכל ידיעה זקוקה למישהו שיודע אותה.
גם כאשר אדם חושב על השמש או על כל דבר אחר, הוא תמיד, לפחות ברמה העדינה ביותר, חושב על עצמו. המחשבה עצמה, לפי אליעד, אינה יכולה להתקיים ללא המודעות לקיום של האדם עצמו.
האם אפשר לחשוב על כלום מוחלט?
אליעד מעלה את הטענה כי לכאורה אפשר לנסות לבטל את האני על ידי מחשבה על "כלום מוחלט" - מצב חסר כל משמעות והיעדר מוחלט של כל מחשבה או רעיון. אך כאן הוא מציג בעיה מרכזית: ברגע שהאדם מנסה לחשוב על כלום או להבין אותו, הוא כבר מעניק לו משמעות כלשהי, וכך מאשר שוב את קיום האני שלו.
הכלום המוחלט הוא מצב שבו אפילו ההפך של "יש" אינו קיים או נתפס, שכן עצם תפיסת ההפך עדיין מעניקה משמעות לדבר. ולכן, גם כשאדם אומר שהוא יכול לחשוב על כלום, ברגע שייצבטו אותו או שיעירו אותו מחלום שהוא אינו זוכר, הוא יגלה שהאני שלו עדיין שם, קיים ומודע.
כיצד אפשר בכל זאת להעלים את האני?
הדרך היחידה שאליעד מציע כדי להגיע להיעדר מוחלט של האני, היא על ידי הבנה וידיעה של המהות שממנה האני והלא - אני עשויים. אליעד מסביר שישנו מצב קיומי בו האני והלא - אני מתחברים לישות אחת ויחידה, חסרת כל הבדל או הפרדה. הוא מדגיש כי האני הוא תחושה בלבד, והלא - אני הוא תחושה מנוגדת, אך שניהם בעצם עשויים מאותה מהות שבה אין שום הבדל בין אני ללא - אני.
כדי להגיע למצב הזה, האדם צריך לשאול את עצמו שוב ושוב את השאלה: "מהו האני?" - לא כדי לענות בסיסמאות או במושגים מוכרים כמו "מקום ריק", אלא מתוך חקירה פנימית עמוקה ואמיתית. דרך החקירה הזאת, אם האדם יעמיק מספיק, הוא יגיע להבנה שהאני והלא - אני אינם נפרדים באמת, אלא מחוברים למהות אחת שאין בה כל הפרדה.
מה הקשר בין ביטול האני לבין בריאת העולם?
אליעד מציין כבונוס מיוחד, שמי שיצליח להבין ולחוות לעומק את המהות שבה האני והלא - אני מחוברים לישות אחת, יגיע גם להבנה כיצד נברא העולם. הוא מסביר שהאני של האדם הוא בעצם העולם הראשון שנברא. כשאדם מצליח לחוות את העדר האני באופן מוחלט, ואז כשהאני חוזר אליו, הוא חווה על בשרו את תהליך בריאת העולם ואת הסיבות לכך שהעולם נברא. כלומר, ביטול האני לא רק מוביל לשקט פנימי או רוחני, אלא גם מעניק תובנה עמוקה על הבריאה עצמה.
כיצד נראה מצב ההיעדר המוחלט של האני?
במצב של העדר האני, האדם אינו מבדיל יותר בין זמן למקום, בין חי לצומח, בין יש לאין, בין ימין לשמאל או בין כל דבר לדבר אחר. כל הדברים נתפסים אצלו כישות אחת שלמה ובלתי ניתנת להפרדה. במצב זה, כל מושגי העולם והניגודים השונים מאבדים את משמעותם, משום שהמהות שלהם זהה לחלוטין.
כך, על פי אליעד, כאשר האדם מגיע להבנה מלאה של מצב זה, הוא אינו חש עוד כל הפרדה בין עצמו לבין העולם שסביבו. הוא חדל להתקיים כאני נפרד ומגלה את האמת שבה אין נפרדות כלל.
סיכום המהות והדרך לביטול האני לפי אליעד כהן
לסיכום, לפי אליעד כהן, ביטול האני אפשרי רק באמצעות הבנה וידיעה עמוקה של המהות שמאחדת בין האני ללא - אני. אין טריקים, סיסמאות או שיטות פשוטות לעשות זאת, אלא רק חקירה מעמיקה ואמיתית של מהות הקיום והתחושה העצמית. המטרה הסופית של חקירה זו היא להבין שהאני והלא - אני, היש והאין, וכל ההפכים שבעולם הם למעשה ביטוי של ישות אחת ויחידה, ובהבנת האחדות הזאת, האני מפסיק להתקיים כמושג נפרד ונעלם לחלוטין.
- איך אפשר להעלים את האני?
- האם קיימת מחשבה ללא אני?
- מה זה כלום מוחלט?
- מה הקשר בין האני לבריאת העולם?
- איך לחוות את האחדות?
- האם אפשר לא לחשוב בכלל?
- מהי מהות האני?
הפעם אני רוצה לדבר על האני, עניין ידיעת האני.
ומה זאת אומרת? העניין שהאדם יודע שהוא קיים.
וישנן שיטות רוחניות רבות, או שיטות בכלל שמנסות לבטל את הקיום של האדם, של האני.
ונשאלת השאלה, אם אכן אפשר בכלל באופן טכני כלשהו לבטל את האני
ונתחיל מהסוף, שאפשר לעשות את זה! אבל רק על ידי הידיעה
ושום שיטה לא יכולה לגרום לאני להתבטל, אך ורק "שיטת" הידיעה.
ידיעת השורש של האני, אם אני ידע את השורש שלו הוא יתבטל.
ונגיד לאדם, קח עט ונייר ותכתוב את כל הדברים שאתה יודע
והוא יכתוב הכל, כל מה שהוא יודע, ונבדוק אם ברשימה הזו ישנה הידיעה של האני
ואם כתבת לדוגמה שאתה יודע שיש שולחן, אז האם זה אומר שיש אני, כן!!
כי אם אתה יודע שיש שולחן, זה אתה יודע שיש שולחן
יש תודה לאני, יש תודעת האני שיודעת את הדבר.
וכאשר אתה חושב על משהו מסוים, כל מחשבה, היא כוללת את הקיום העצמי של עצמך.
ומאחר שכל המחשבות כוללות את האני, אז זה אומר שאין אפשרות לחשוב את העדר האני.
גם אם אדם יגיד אין אני, או כל סיסמה אחרת, או שיטה אחרת, עדיין הוא יהיה קיים
כי זה הוא חושב את זה.
וכדי להעלים את האני, זה לחשוב על כלום, לחשוב על כלום זה אומר משהו חסר משמעות לחלוטין
הכלום, השום דבר המוחלט שאין כל אפשרות לחשוב את ההפך שלו.
וכאן יש בעיה, כי אם תצליח לחשוב עליו, אתה עדיין חושב על כלום, כי זה כביכול ההפך של היש
ואין אפשרות באופן מוחלט לא לחשוב על שום דבר.
ויש חכמולוגים שיגידו בטח שאפשר בכל מיני שיטות, אבל אם יצבטו אותך חזק תוך כדי
אתה תרגיש, וזה אומר שכן חשבת על משהו.
גם אדם יכול להתעורר מחלום ולא לזכור מה היה, אך עדיין הוא היה קיים כי הוא יודע שהוא חלם.
וגם זה שהאדם לא זכר על מה הוא חשב או על מה הוא חלם, זה לא אומר שהוא לא חשב.
זה שאתה לא מרוכז זה לא אומר שלא חשבת. ואין שום טריק להעלים את הקיום של האני.
והידיעה האחת בעולם שאפשר להעלים את הקיום של האני, היא ידיעת המהות של האני.
וידיעת האני וידיעת ההעדר אני, היא המהות שלהם והיא שתעלים את ידיעת האני.
ויש דבר שממנו עשוי האני והאין אני, והדבר הזה הוא לא מקום ריק, ולא יעזרו סיסמאות של חוויה של מקום ריק, כי זה לא מקום, זה העדר, זה כלום ממנו יש את כל הדברים
ואת האני ואת האין אני.
האדם צריך לנסות להרוג את האני, ואיך עושים את זה, מתחברים למהות של האין אני
והחיבור בין האני ללא אני, בהעדר המוחלט לחיבור המהותי הזה בו אין הבדל בין אני ללא אני
רק אז החיבור המהותי הזה האני יעלם.
חיבור לדבר שמחבר ביניהם, לישות המחברת בין האני והלא אני, בין הרצונות, החי, הצומח והדומם, וכל מה שישנו, וכל מה שאיננו, כלומר, כל הדברים שישנם וכל מה שאיננו
כולם עשויים מישות אחת בה אין הבדל בין אני ללא אני, ואין הבדל בין כל הדברים כולם.
ומי שיגיע להבנה מלאה ושיחווה בחוויה שלו יותר ויותר את האין הבדל בין היש לאין אני
ישות שאין בה הבדלה בין ימין ושמאל, אין הבדלים בכלל. אין גם הבדל בין מקום לזמן
ומי שקודם יבין ויחווה את זה, אז הוא יהיה "העדר האני"
והבונוס... שאז הוא גם יבין איך נברא העולם!
איך זה קשור? כי האני של האדם זה העולם הראשון שנברא
וכשתהיה בהעדר של האני, והאני שלך יחזור אליך, אז על בשרך תחווה את בריאת העולם
ותבין איך ולמה הוא נברא!!
וזה כבר בונוס.
ושיהיה לכלום המשך יום של אני שמחובר להפך שלו כישות אחת.
ומה זאת אומרת? העניין שהאדם יודע שהוא קיים.
וישנן שיטות רוחניות רבות, או שיטות בכלל שמנסות לבטל את הקיום של האדם, של האני.
ונשאלת השאלה, אם אכן אפשר בכלל באופן טכני כלשהו לבטל את האני
ונתחיל מהסוף, שאפשר לעשות את זה! אבל רק על ידי הידיעה
ושום שיטה לא יכולה לגרום לאני להתבטל, אך ורק "שיטת" הידיעה.
ידיעת השורש של האני, אם אני ידע את השורש שלו הוא יתבטל.
ונגיד לאדם, קח עט ונייר ותכתוב את כל הדברים שאתה יודע
והוא יכתוב הכל, כל מה שהוא יודע, ונבדוק אם ברשימה הזו ישנה הידיעה של האני
ואם כתבת לדוגמה שאתה יודע שיש שולחן, אז האם זה אומר שיש אני, כן!!
כי אם אתה יודע שיש שולחן, זה אתה יודע שיש שולחן
יש תודה לאני, יש תודעת האני שיודעת את הדבר.
וכאשר אתה חושב על משהו מסוים, כל מחשבה, היא כוללת את הקיום העצמי של עצמך.
ומאחר שכל המחשבות כוללות את האני, אז זה אומר שאין אפשרות לחשוב את העדר האני.
גם אם אדם יגיד אין אני, או כל סיסמה אחרת, או שיטה אחרת, עדיין הוא יהיה קיים
כי זה הוא חושב את זה.
וכדי להעלים את האני, זה לחשוב על כלום, לחשוב על כלום זה אומר משהו חסר משמעות לחלוטין
הכלום, השום דבר המוחלט שאין כל אפשרות לחשוב את ההפך שלו.
וכאן יש בעיה, כי אם תצליח לחשוב עליו, אתה עדיין חושב על כלום, כי זה כביכול ההפך של היש
ואין אפשרות באופן מוחלט לא לחשוב על שום דבר.
ויש חכמולוגים שיגידו בטח שאפשר בכל מיני שיטות, אבל אם יצבטו אותך חזק תוך כדי
אתה תרגיש, וזה אומר שכן חשבת על משהו.
גם אדם יכול להתעורר מחלום ולא לזכור מה היה, אך עדיין הוא היה קיים כי הוא יודע שהוא חלם.
וגם זה שהאדם לא זכר על מה הוא חשב או על מה הוא חלם, זה לא אומר שהוא לא חשב.
זה שאתה לא מרוכז זה לא אומר שלא חשבת. ואין שום טריק להעלים את הקיום של האני.
והידיעה האחת בעולם שאפשר להעלים את הקיום של האני, היא ידיעת המהות של האני.
וידיעת האני וידיעת ההעדר אני, היא המהות שלהם והיא שתעלים את ידיעת האני.
ויש דבר שממנו עשוי האני והאין אני, והדבר הזה הוא לא מקום ריק, ולא יעזרו סיסמאות של חוויה של מקום ריק, כי זה לא מקום, זה העדר, זה כלום ממנו יש את כל הדברים
ואת האני ואת האין אני.
האדם צריך לנסות להרוג את האני, ואיך עושים את זה, מתחברים למהות של האין אני
והחיבור בין האני ללא אני, בהעדר המוחלט לחיבור המהותי הזה בו אין הבדל בין אני ללא אני
רק אז החיבור המהותי הזה האני יעלם.
חיבור לדבר שמחבר ביניהם, לישות המחברת בין האני והלא אני, בין הרצונות, החי, הצומח והדומם, וכל מה שישנו, וכל מה שאיננו, כלומר, כל הדברים שישנם וכל מה שאיננו
כולם עשויים מישות אחת בה אין הבדל בין אני ללא אני, ואין הבדל בין כל הדברים כולם.
ומי שיגיע להבנה מלאה ושיחווה בחוויה שלו יותר ויותר את האין הבדל בין היש לאין אני
ישות שאין בה הבדלה בין ימין ושמאל, אין הבדלים בכלל. אין גם הבדל בין מקום לזמן
ומי שקודם יבין ויחווה את זה, אז הוא יהיה "העדר האני"
והבונוס... שאז הוא גם יבין איך נברא העולם!
איך זה קשור? כי האני של האדם זה העולם הראשון שנברא
וכשתהיה בהעדר של האני, והאני שלך יחזור אליך, אז על בשרך תחווה את בריאת העולם
ותבין איך ולמה הוא נברא!!
וזה כבר בונוס.
ושיהיה לכלום המשך יום של אני שמחובר להפך שלו כישות אחת.