אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
56:36כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

אליעד כהן מציג את עמדתו על הבחנה בין כוונה ומעשה. הוא מציין שההבדל הזה לא תמיד נשקל באותו האופן על ידי כולם. אליעד מציין את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מסביר שלדבריו, חשוב להבין ולהתכוון נכון יותר מאשר לבצע מעשים. לדוגמה, אדם שעובד על תשובה אך אינו יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה, אך מעשיו אינם נכונים. אליעד עצמו מציין כי בעיניו המעשה הוא פחות חשוב, והדבר החשוב הוא הבנת האדם ורצונו. הוא מוסיף גם שצריך "לכוונן" את מה שמבינים, ולא רק להסתפק בכוונה טובה.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

אליעד טוען כי המחשבה היא הרבה יותר משמעותית מהמעשה. הוא מדגיש שלפני כל פעולה פיזית יש את המחשבה, וההבנה של מה האדם חושב על המצב היא זו שקובעת את מה שהוא ירגיש. לדוגמה, אם אדם מרגיש כאב ממכה, החשוב יותר הוא מה הוא חושב על המכה, ולא המכה עצמה. המחשבה, אצלו, היא הכלי המרכזי שמניע את ההרגשה והחוויות הפנימיות של האדם.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

אליעד מציג את המהות ככוונה פנימית, בעוד שהצורה היא התוצאה החיצונית. הוא מסביר שבסופו של דבר, המהות חשובה יותר מהצורה, אך לעיתים הצורה עשויה לשאת ערך רוחני לא פחות. זהו תהליך בו הצורה, למרות שהיא נתפסת כמשנית, יכולה להשתלב עם המהות ולהפוך למרכיב חשוב בתפיסת עולם רוחנית. אליעד טוען שבמהות השלם, הצורה והמהות אינן נפרדות, ויש מצב בו הצורה עצמה עשויה לשאת את כל מהות האלוהים.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

לפי אליעד, המהות והצורה לא בהכרח נפרדות. הוא מתאר שיח שבמהלכו יש להבחין, במקרים מסוימים, בין המהות (הכוונה הפנימית) לבין הצורה (המעשה החיצוני), אך בהמשך הדרך הוא מדגיש שאין תמיד הבדל ביניהם. אליעד משווה זאת לחזון האלוהים, שיצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת. הוא מציין שהצורה, בסופו של דבר, יכולה לשאת את כל מהות האלוהים בתוכה, דבר המוביל להבנה כי אין הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

אליעד מתייחס לעבודת אלילים בהסבר על תפיסת המהות והצורה. הוא מציין שדווקא במנהגים של עבודת אלילים, אנשים מפרידים בין הצורה לבין המהות, בעוד שבעיניו, המהות האלוהית נוכחת בכל צורה, ולכן כל צורה יכולה לשאת את המהות האלוהית. בהשוואה לתפיסה האלילית, בה חלק מהכוחות האלוהיים נוכחים רק בחלק מהצורות, אליעד טוען שלמעשה כל צורה מחזיקה בתוכה את כל מהות האלוהים.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

אליעד טוען שכשחפצים אחרי האמת, לעיתים יש צורך להתמודד עם קשיים ותחושות לא נעימות בדרך. הוא מציין שחיפוש אחר האמת לא תמיד מבטיח נוחות ושלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להרגיש רע ולשאת את הקשיים שבדרך. החיפוש האמיתי הוא כזה שדורש מהאדם להתמודד עם תחושות קשות, תוך שמירה על מחויבות לחיפוש האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מציין שבכדי לצאת מהסבך הפנימי, על האדם לשאול את עצמו את השאלות העמוקות ביותר, ולסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות. הוא מוסיף שבסופו של דבר, אדם שמחפש את האמת במלוא רצינות יכול למצוא את הדרך לצאת מהספקות ולהגיע להבנה שהיא הרבה מעבר למראית עין חיצונית, לא מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מבינה את קיומה של כל צורה מהותית במציאות.
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

ההבחנה בין כוונה ומעשה נשקלת באופן שונה על ידי שונים, ואליעד מציג את עמדתו בנושא. בשיחה עם שואל, אליעד מביא את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מציין כי הוא עצמו לא רואה את המעשה כחשוב כל כך, אלא את הבנתו ורצונו של האדם. המעשה אמנם משמעותי, אך חשוב הרבה יותר להבין ולהתכוון נכון. בשאלת מהות לעומת צורה, אליעד מבדל את הגישה החסידית שבה המהות (כוונה) נתפסת כיותר חשובה מהצורה (המעשה), ולדבריו, זה תלוי בתפיסה האישית.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

הגדרות אליעד בנושא מציינות את המחשבה כיותר חשובה מהמעשה. המחשבה בעיניו אינה רק חלק מהתהליך אלא מהותית וחשובה יותר מכל פעולה פיזית. הוא מדגיש כי המחשבה עצמה היא שמשפיעה על איך אדם מרגיש ומה הוא חווה. למשל, אם אתה מרגיש כאב בעקבות מכה, חשוב הרבה יותר מה אתה חושב על המכה מאשר המכה עצמה. בשורה התחתונה, אליעד טוען כי המחשבה היא החלק החשוב ביותר בתהליך ההבנה והחיים בכלל.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

המהות והצורה הן שתי תפיסות שונות שיכולות להוות עולם שלם. בהבנה של אליעד, המהות (כוונה פנימית, עקרונית) והצורה (המעשה, התוצאה החיצונית) הן לא בהכרח דבר אחד. המהות חשובה יותר, אך בשלב מסוים, אפשר גם להבחין שצורה יכולה להיות משמעותית לא פחות. אליעד מדגיש שהמהות והצורה לא תמיד נפרדות, וייתכן שבתפיסה הרוחנית ביותר, הצורה יכולה להיבדל מהמובן ההגיוני ולהיות בעלת ערך לא פחות מהמובן המהותי.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

בשיח בין המהות והצורה, אליעד מתאר את ההבדלים והתפיסות של המהות כעקרונית יותר מהצורה, אך מכיר בכך שיש תהליך שבו צורה יכולה לטעון חשיבות לא פחותה. החזון הסופי הוא תפיסה שבה אין באמת הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה, כלומר, בשלב מאוחר אפשר למצוא שיוויון או חיבור בין השניים. אליעד משווה את זה למהות של אלוהים, שביצירתו יצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת, והדבר יוצר שינוי תפיסה ביחס למעשים, כוונות וצורות.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

בשיחה על עבודת אלילים, אליעד מתייחס לכך שבקרב מאמינים שונים, יש נטייה להפריד בין הצורות ובין המהות. עבודת אלילים טוענת כי ישנם כוחות או צורות מסוימות שהם בעלי חלקים מהכוחות האלוהיים, אבל אינם מכילים את כל המהות האלוהית. לעומת זאת, אליעד טוען שהמהות האלוהית קיימת בכל צורה, כך שצורה יכולה לשאת את כל מה שקשור למהות.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

בהמשך לדברים, אליעד מציין שכשמדובר בחיפוש אחר האמת, האדם חייב להיות מוכן להתמודד עם הקשיים שיכולים להתעורר. חיפוש אחר האמת, בעיניו, לא תמיד מבטיח נוחות או שלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להיות מוכן להרגיש רע בדרך. התהליך כולל חשיבה עמוקה והתמודדות עם תחושות שלא בהכרח חיוביות, תוך שמירה על התמסרות אמיתית לחיפוש אחר האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מסביר שברגע שאדם ישאל את עצמו את השאלות העמוקות ביותר ויסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות, הוא עשוי לצאת ממעגל הספקות הפנימיים ולמצוא את הדרך האמיתית. עם הזמן, הוא יגיע להבנה שאינה מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מודה בקיום של כל צורה מהותית במציאות.
שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים.

אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל לא מספיק. או הבנתך נכונה אבל לא מספיק נכונה. זאת אומרת שצריך לכוונן יותר את מה שאתה מבין.

למשל אדם שרוצה לחזור בתשובה, ולא יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם נכונים.

למשל יש לנו מחשבה, דיבור מעשה. אז בתפיסה שדברת עליה המעשה הכי ממשי. מחשבה פחות ממשי, ומעשה הכי ממשי. אז הוא אומר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, זאת אומרת הממשי אינו רצוי.

אצלי זה אחרת, כוונתך רצויה, אבל למשל הבנתך אינה רצויה. אצלי אני מעלה את הרף יותר למעלה למופשט.

אצלי הממשי נמצא מעל הכוונה.

בכוזרי נאמר, מחשבתך רצויה, אבל המעשה שלך שנמצא מתחת אינו רצוי. הוא כאילו מסתכל שהמחשבה היא הכי נמוכה, והמעשה הכי גבוה, שעדיין לא הגעת למעשה הנכון.

אצלי זה הפוך, אני יכול להגיד כוונתך רצויה אבל ידיעתך אינה נכונה, או רצונך אינו נכון. אני הולך פנימה לתוך הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב.

יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני.

בשכל ההגיוני הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה מרגיש ולא מה אתה זוכר - מה שחשוב זה רק מה אתה יודע. ידיעה זה הדבר הכי עמוק שקיים.

רבי נחמן בשפה שלו אמר, שכול הצרות והיסורים זה בגלל חיסרון הדעת. וכשנשלם הדעת נשלם כל החסרונות.

בשכל הפשוט יש מחויב ואפשרי, מחויב אחד ואפשרי אין סוף. אז מה הכי חשוב? המחויב. אז להגיד שמעשיך יותר חשובים מכוונתך, זה להגיד שהאפשרי יותר חשוב מהמהות.

מה יש יותר, מעשיך או כוונתך? מעשיך. כוונה יש אחת, כוונת הלב, ומעשים יש הרבה. המעשים זה הנפרדות, וכוונת הלב זה המהות.

כוונת הלב יותר חשובה מהמעשים, למשל חשוב יותר אם נהנית במסעדה יותר ממה שאכלת. או יותר חשוב שאתה מרוצה ממה שיש לך ופחות חשוב מה יש לך.

המחויב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחויב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחויב, ולכן ההיגיון אומר שהכי חשוב זה המחויב, ומה הכי עמוק?

למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זיכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה וזה ידיעת המוחלט.

אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית, שהמחשבה היא פנימית יותר ביחס למעשה שהוא חיצוני יותר. ולכן המחשבה היא המהות, והמעשה זה הצורה, והמהות חשובה מהצורה.

ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל הבנתך אינה רצויה, זה אומר שאני מאוד שמח שאתה רוצה להבין, אבל עדיין לא הבנת. אצלי ההצלחה נמדדת בכמה הבנת. איזה עומק הבנת.

למשל, מבחינתי, אם לא הבנת דבר והיפוכו בו זמנית, לא יצאת ידי חובתך. אני כאילו מושך את זה פנימה לא החוצה.

מבחינתי גם מחשבה זה סוג של מעשה, כשאני אומר למישהו תדבר אמת, הכוונה היא שהוא גם יחשוב את האמת. מבחינתי הדבר הכי ממשי זה מחשבה.

אם מרביצים לך ולא היית חושב על זה, זה לא היה כואב לך. המחשבה יותר ממשית מכל דבר אחר. אתה נוגע בכיסא באמצעות המחשבה. אם לא היית חושב על הכסא, לא היית נוגע.

אם חותכים אותך, ואתה לא חושב על זה, אז זה לא מפריע לך.

ואם לא חותכים אותך, אבל אתה חושב שחותכים אותך, זה כואב לך.

מי בסוף מחליט מה שתרגיש? מה שאתה חושב. לא מה שקורה ולא מה שאתה עושה, אלא מה שאתה חושב.

מבחינתי גם המחשבות משתנות. יש דבר שנקרא עולם המחשבה אבל מעליו יש עולם השתיקה, מעל המחשבה נמצא הדבר שממנו באות המחשבות, ההוויה שלך.

מה שמשנה זה עד כמה אתה מחובר למחויב המציאות, כל השאר לא משנה.

בסוף מה שמשנה זה רק דבר אחד, מה מחויב? המציאות, האחדות - היא מחויבת כל השאר לא מחויב.

עכשיו תתרכז טוב טוב, מה הסברנו? שהמחויב יותר חשוב מהאפשרי, המהות חשובה מהצורה. ולכן מכאן כוונתך חשובה ממעשיך.

אבל כל זה נכון רק בשכל, כי בשכל הרגיל המהות חשובה מהצורה. אבל בסוף, בסוף, בסוף, אתה מגיע לאין שכל, שזה שכל יותר גדול / שכל אחר, ובשכל הזה זה כבר לא מחויב שיש רק מחויב אחד.

בשכל הגדול ביותר שמה, כמו שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה.

זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה עושה.

אם הוא כבר אלוהים, אז למה הוא צריך לעשות? זה אומר שלאלוהים חשוב מה הוא עושה.

תראה, אלוהים זה שלמות, אם השלמות זה להיות מחובר לאלוהים, אז למה אלוהים מחלק את עצמו לאין סוף חלקים.

אם נגיד שהשלמות זה להיות מחובר למחויב המציאות, ואלוהים הוא כבר השלמות, אז זה לא ברור מדוע אלוהים ברא את העולם. כי כאשר הוא ברא את העולם, הוא בעצם התרחק מעצמו. היתה אחדות ועכשיו יש אין סוף חלקים.

אז אם תכלית המציאות זה להתקרב לבורא, אז למה הבורא הרחיק את הבריאה ממנו?

זה אומר שלאלוהים יש קנה מידה אחר.

אצלך, כנברא, כל מה שחשוב לך כרגע זה לחזור לשורש שלך. לחזור להיות אלוהים, להרגיש שלמות ושיהיה לך רק טוב.

אבל אצל אלוהים זה אחרת.

אצל אלוהים יש יותר מאחד ממחויב המציאות, בהיגיון זה לא הגיוני, איך יתכן ששניים מחויבים? אצל אלוהים יש אין סוף מחויבים. אין סוף מחויבי המציאות, אין סוף אלוהים, אין סוף נקרא ריבוי אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף.

זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה.

זה אומר שלא רק המהות מחויבת אלא גם הצורה מחויבת.

שאלה: כל צורה?

אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחויבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחויבת. וכאשר אתה מגיע לתפיסת מציאות כזאת, אז לפעמים אתה מייחס חשיבות לצורה יותר מאשר למהות. וטוב שכך.

מה הכוזרי אמר לו? כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, הוא אמר שהצורה חשובה מהמהות, שזה לא הגיוני, מה חשוב יותר אלוהים או אני? אם אלוהים הוא המהות אז הוא יותר חשוב.

אני בא להגיד לך, שבסוף בסוף בסוף אתה מקבל שכל מסויים שאיתו אתה מבין, שהצורה חשובה כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות, ולפעמים פחות מהמהות.

כיום בתפיסה השכלית ההגיונית שלך יש - ריבוי צורות ומהות אחת. יש אין סוף אחד וכל השאר זה חלקים שלו.

בסוף, בסוף, בסוף, אתה תגלה תפיסה חדשה, אתה תראה שיש אין סוף, ואין סוף חלקים שלו, וכל חלק שלו הוא אין סוף, כמוהו בכלל.

איך זה יכול להיות שהצורה היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא. הצורה והמהות זה אחד.

וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד שהכי חשוב זה הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב באותה מידה.

אתה יודע מה זה אומר? למשל כיסא זה צורה, קיר זה צורה, מה המהות שלהם, אחדות כל שהיא. אתה יודע מה זה אומר שצורה זה מהות? זה אומר שהכסא הזה מהווה את הקיר. הכסא הזה הוא ההוויה של השמש.

מה זה אומר? אם אני עכשיו ישרוף את הכיסא, השמש תמשיך להיות קיימת. נכון? אז איך אתה יכול להגיד שהכיסא מהווה את השמש?

אם הכיסא הזה, הוא זה שגורם לשמש לזרוח, אז איך זה יכול להיות שהשמש פעלה לפני אלף שנה, הרי לפני אלף שנה לא היה הכיסא? אם עכשיו אני ישרוף את הכיסא השמש תמשיך לזרוח. אז איך יכול להיות שהכיסא הזה מהווה את המקום והזמן שבהם נמצאת השמש?

ולא רק שהכיסא מפעיל את השמש, השמש גם עשוייה מהכיסא הזה. איך זה יכול להיות? אם אתה אומר הכיסא הזה והשמש שם, אז הם לא מחוברים. אז איך אתה אומר שהשמש מתהווה מהכיסא? אף על פי כן.

בשכל זה לא הגיוני, אבל באין שכל / שכל אחר הכיסא הזה מהווה את השמש.

אבל לא רק הכיסא, גם הנייר מהווה את השמש. ויותר מזה, השמש מהווה את הנייר.

ואני לא אומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש, אלא הכיסא מהווה את השמש.

הכיסא הוא צורה, שמהווה את השמש, מה זה אומר, שהוא ממלא את המקום והזמן של השמש.

הכיסא הזה ממלא את כל הבריאה כולה. הבריאה כולה נשענת על הכיסא. אבל לא רק על הכיסא אלא גם על הנייר, על כל דבר.

גם הכיסא מהווה את השמש, וגם הברזל הקטן שעל הכיסא מהווה את השמש.

איך זה יכול להיות, כמה דברים מהווים את אותו הדבר?

כשאני אומר, שהכיסא מהווה את השמש, אני לא מתכוון לומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש. אני מתכוון לומר שהצורה של הכיסא מהווה את השמש.

זה לא הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה?

וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה.

אם אני לדוגמה הייתי חושב שהדבר הכי חשוב זה הכוונה, אז לא הייתי מדבר איתך. למה? כי אם הכי חשוב זה כוונת הלב, אז הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, ואם הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, אז למה לי לשנות את המציאות? אני יכול להרגיש טוב גם בלי לדבר איתך.

ואדרבא, כאשר אני מדבר איתך, אני גורם לעצמי להרגיש רע, כי אני מצמצם את עצמי בשבילך.

אני מנסה להסביר לך את השכל של, למה אלוהים ברא את העולם? אם הכי חשוב זה האחדות, אז לא הייתה נפרדות.

אם הייתי אומר שרק המחויב מחויב, אז ממילא אין קיום לאפשרי. אבל בכל זאת יש קיום לאפשרי, יש כיסא, ולכן זה אומר שיש עוד דברים שקיומם אפשרי. כשאני אומר שיש כאן כיסא, זה אומר שלא רק המחויב מחויב.

המחויב הוא לא בלעדי, כי אם היה רק מחויב אחד, אז איך יתכן שיש עוד כיסא?

שאלה: אשליה.

אליעד: נניח שיש אשליה, אז איך יש אשליה? אם יש רק מחויב אחד, אז איך יש אשליה? אם המחויב לא אשליה, אז איך יש כיסא? גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר.

שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה?

אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחויב, למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחויבת.

ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחויבת, ואף על פי כן אני אומר שהצורה מחויבת.

שאלה: מה בין זה לעבודת אלילים?

אליעד: עבודת אלילים אומרת שלא כל הצורות מחויבות. הם אומרים שלחלק מהצורות יש חלק מהתכונות האולוהיות, אבל הם לא אומרים שלכל תכונה יש את כל סך התכונות האלוהיות. למשל אומרים, הפסל הזה מוריד גשם, אבל הם לא אומרים שהפסל הזה אחראי על כל העולם כולו.

אני אומר שכול מה שנכון לגבי המהות, נכון לגבי כל צורה. ואף על פי כן זה צורה ולא מהות. שלא תחשוב שאני מנסה לומר שהכל אחד, אני לא מנסה להגיד שהכל מהות, הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה.

שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה?

אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר למהות ויש צורה שפחות קרובה למהות. עכשיו אתה יכול להתחיל לשחק איך שאתה רוצה.

בסוף מבחינה תפיסתית אין הבדל בין מהות לצורה. אין הבדל בין יש לאין. ועכשיו אתה יכול לשחק, אבל גם יש הבדל בין מהות לצורה. גם יש הבדל וגם אין הבדל ביניהם.

אני לא אומר שרק אין הבדל בין מהות לצורה, גם כל צורה היא רק צורה, והיא לא המהות.

זה לא הגיוני, תחליט או שזה המהות, או שצורה שווה מהות או שצורה לא שווה מהות. ואני אומר, צורה שווה מהות ואף על פי כן לא שווה מהות.

מה שניסיתי להסביר לך שהויכוח שאומר שהעיקר זה כוונת הלב, או שכוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, כל הדו שיח הזה הוא ביטוי של ויכוח גדול יותר, מה חשוב יותר המהות או הצורה? החיצוני או הפנימי?

למשל כאשר שני אנשים מתווכחים מה יותר חשוב, מה עשיתי או מה חשבתי שעשיתי? לכאורה לא משנה על מה מתווכחים, אבל יש בזה ויכוח גדול, זה כמו לשאול אותו, מי הוא אלוהים?

כשמישהו אומר לא משנה מה התכוונת אלא מה עשית, הוא בעצם עובד אלילים, למה? כי הוא בעצם אומר הצורה חשובה מהמהות.

לדוגמה, מישהו מרביץ לך, ואומרים לך, הוא לא הרביץ לך, אלוהים הרביץ לך, האיש הוא רק המקל.

אבל מי שאומר שלא משנה מה התכוונת, חשוב מה עשית, הוא למעשה אומר לא חשוב מי שלח אותו, חשוב מי הרביץ לי. וכשאתה אומר לו, לא משנה מה עשית, משנה מה התכוונת, זה אומר, לא משנה מי הרביץ לך, יותר חשוב מי שלח אותו. זה אותו ויכוח.

אם יש מישהו שחושב שהעיקר זה מה עשית ולא מה התכוונת, ואם אתה רוצה לגרום לו לחשוב, שלא חשוב מה עשית אלא חשוב מה התכוונת, ואם תגיד לו זאת בצורה ישירה הוא יגיד שאתה כופר. אז אתה לוקח תהליך מקביל, כמו משל ונמשל, אתה אומר לו בו נתחזק באמונה, לא משנה מה קרה לך משנה שהכל לטובה, אתה אומר לו שכול פעם שהוא רואה מישהו שיזכור שזה רק לבוש של הבורא. ואז לא משנה מה קרה אלא משנה מה הרגשת ממה שקרה. או להגיד שהכל זה מבורא עולם ולא משנה מה יש לו, וכאשר אתה דוחף לו לראש את המשפטים האלו כמה שיותר אז הוא מבין בעצם שהמהות חשובה מהצורה. וכתוצאה מזה הוא יחשוב שפחות חשוב מה עשית ויותר חשוב מה התכוונת.

בשכל אין אפשרות לדבר והיפוכו, ולחשוב שכול דבר טוב או רע זה מאלוהים, זה בעצם להתאמץ לחשוב על המהות ולא על הצורה. ואז כל פעולה שתעשה בהמשך תחשוב על המהות ולא על הצורה.

האדם יכול להגיד, המהות זה ביצוע הפעולה, למשל, המהות זה רצון הבורא, הם יכולים להגיד שהדבר החשוב ביותר זה שהפעולה תבוצע.

אבל כאשר האדם רוצה לבצע את הפעולה, הוא שואל מדוע אני מבצע את הפעולה? הוא יכול להגיד שהוא רוצה לעשות את רצון הבורא כי הוא רוצה להדבק בבורא. אז המהות זה להדבק בו.

לדוגמה, מה שחשוב זה לדעת שהכל זה מהבורא, מה המשמעות של זה? שלא משנה מה אתה עושה העיקר שזה לשם שמיים.

ואם יבוא הרב ויגיד, עד שלא תאמין באלוהים, אל תעשה מיצוות, אז האדם לא יעשה יותר מיצוות. כי הוא לא מאמין, ולכן אמרו לו שזה לא משנה, שיעשה אפילו אם הוא לא מאמין. ואף על פי כן מה העיקר?

בעולם שלנו, מה יותר חשוב, מה יש לך או מה אתה מרגיש שיש לך?

גם אתה עצמך, לפעמים חושב שלא משנה מה יש לך, ולפעמים אתה רוצה שיהיה לך. אתה עצמך רודף לפעמים אחרי הצורות ולפעמים אחרי המהות. המחלוקת קיימת בתוכך, זה לא בחוץ.

אתה עצמך, עכשיו, מצד אחד חשוב לך להבין את המהות, ומצד שני חשוב לך גם צורות מסויימות.

מצד אחד אתה מוכן לוותר על הרבה דברים כדי להבין את המהות, אבל לא מוכן לוותר על הכל. ומצד שני אתה מוותר על המהות למען הצורות. אז זה אומר שאתה עצמך עדיין לא החלטת מה חשוב יותר, כוונת הלב או הפעולה?

וכאשר אתה רואה אנשים מתווכחים, את מי אתה בעצם רואה? את הויכוח הפנימי שלך.

למשל אתה אומר, מה זה משנה מה הוא עושה? חשוב יותר מה הוא חושב. זה בעצם המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה.

מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים?

שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב.

אליעד: האם אתה מוסר את נפשך לרצון הזה? לא.

זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך לדעת את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך.

אני למשל, הגעתי לאן שהגעתי, כי הייתי מוכן לוותר על הכל כדי לדעת את האמת. פעם אחת לשאול באמת, מה היא האמת? וכששאלתי את זה, סיכנתי את הכל, את הקיום שלי, ואז ידעתי את האמת.

האמת היא כל כך רחוקה, שהיא כל כך רחוקה שהיא לא נמצאת בשום מקום ובשום זמן.

היא מחוץ למקום ולזמן. היא כל כך רחוקה שאפילו מחוץ למקום ולזמן היא לא נמצאת. אתה צריך לצאת מהמקום והזמן, ולהמשיך לחפש אותה, ותגיע לשום מקום, ואחרי שתצליח לצאת מהשום מקום, אז תמצא אותה, זה בדימוי.

אני מנסה להעביר לך מסר, שכול הויכוחים שאתה שומע סביבך, אפילו ויכוח בין בעל לאישה, שהאישה אומרת שהיא רוצה לקנות שולחן חדש, והוא אומר לה, בשביל מה לקנות שולחן חדש, הרי השולחן הזה טוב? והיא אומרת, אני רוצה שהוא יהיה בצבע חום, והוא אומר, מה זה משנה שיש לנו עכשיו שולחן בצבע לבן? על מה הם מתווכחים? על המהות והצורה.

היא אומרת שחשובה לה הצורה, והוא אומר שחשובה לו המהות.

אפילו ויכוח על הוספת מלח, הבעל מבקש שתוסיף מלח, והאישה אומרת, מה זה משנה אם יש מלח או אין מלח, העיקר זה שאתה שבע. זה גם מהות וצורה.

מה חשוב יותר המהות או הצורה? הויכוח הזה קיים בכל העולם.

כאשר אשתך מבקשת שתקנה לה משהו, אז אתה אומר, לשם מה היא צריכה את זה, מה זה משנה לה? העיקר זה המהות. מה זה משנה באיזה מיטה היא ישנה, העיקר שהיא ישנה.

כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות?

שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות.

אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש האמת, האם אתה רוצה אמת או אשליה?

אני לא אומר שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את האמת זה רע, ואני גם לא אומר שהאמת טובה, ואני גם לא אומר שאם תמצא את האמת יהיה לך טוב.

אבל אני אומר שכדי שתמצא את האמת, אתה צריך להיות מוכן להרגיש רע. כי אם לא תרצה להרגיש רע, אז יש לך משהו שיותר חשוב לך מלמצוא את האמת.

שאלה: אבל יש מצב שאולי אני לא אמצא את האמת?

שאלה: נכון, אז מה? זה תלוי עד כמה זה חשוב לך. אם זה כל כך חשוב לך אז אתה עושה את זה בגלל האפשרות שאולי תמצא את האמת.

למשל אדם רעב, והולך לחפש אוכל, ואז הוא אומר לעצמו, אולי אני לא אמצא אוכל? אז האם הוא מפסיק לחפש? אם הוא לא ימצא אוכל בכל מקרה הוא ימות, אז הוא ממשיך לחפש, או שימצא או שימות. אבל אין טעם לשבת ולאמור, אולי אני לא אצליח?

עבורך יש למילה "אמת" משמעות מיוחדת, והאמת רוצה שתרצה אותה באמת, אז אם אתה לא רוצה אותה באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה.

שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר?

אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד יאחז באיזה דמיון, אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דמיון?

אם אתה באמת מחפש את האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי?

שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת.

אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך?

שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי.

אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך.

שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני?

אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה שבעבר השני, רוצה להגיע ליבשה שלך?

ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע?

שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני?

אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז איך נדע? אתה מחפש עד שאתה מוצא.
רצינות בחורה תוצאות איך לשאול את עצמי חיסרון הדעת להבין את מהות מחויב או אפשרי אשליה מה מישהי חושבת תכליתיות ציר הזמן אחדות אחדות המהות אחדות המהות והצורה אלוהות אלוהים דיבור הכוזרי המהות והצורה העיקר זה הלב הצורה כוונת הלב כוונתך רצויה כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים מה הכי חשוב מהות מהות או צורה מהות וצורה מהות צורה מחשבה מחשבה דיבור ומעשה מחשבות מעשיך אינם רצויים עבודת אלילים צורה או מהות צורה ומהות צורה מהות צורות ריבוי אלוהות ריבוי אלוהים
הכל דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים?
... דיבורים - על מה כולם מדברים? איך להבין ומי מבין את כל הדיבורים? אם נתבונן על עניין הדיבורים של העולם, נראה שכל העולם כולו מלא בדיבורים שונים על נושאים שונים. ורוב הדיבורים שבעולם, נראים כשונים זה מזה. דהיינו, כלפי חוץ אפשר לראות שרוב הדיבורים של העולם, עוסקים בנושאים שונים זה מזה. וכאשר אנחנו אומרים דיבורים, הכוונה היא גם לדיבורים ממש, אך גם לשירים, וגם לספרים, וגם לכל סוגי התקשורת, וגם לאומן שיוצר יצירת אומנות, שדרכה הוא מדבר. ואפילו המחשבות של האדם לעצמו, גם הן סוג של דיבור אישי של האדם עם עצמו. והעולם כולו מלא בדיבורים שונים כל הזמן. ומי שיסתכל בעין אמיתית על פנימיות הדיבורים שיש בעולם, הוא יגלה שכל הדיבורים של העולם, כולם עוסקים באותו הנושא. ולא רק שכולם עוסקים באותו הנושא, אלא שכולם אומרים את אותו הדבר בצורות שונות. וגם כאשר שני בני אדם מתווכחים אחד עם השני, וכל אחד אומר אחרת מחברו, הרי ששניהם אומרים את אותו הדבר, רק שהם לא מבינים מספיק טוב את עצמם, ולכן נדמה להם שהם לא מסכימים זה עם זה. והדבר דומה לילד קטן, שעדיין הוא לא יודע לדבר היטב והוא עדיין לא מכיר היטב את שפת הדיבור, שהוא יכול לומר דבר אחד, למרות שבפועל הוא מתכוון לדבר אחר. והילד הקטן יכול לומר שכואבת לו היד, כאשר הוא בכלל מתכוון שכואבת לו הבטן וכיוב. והילד הקטן שלא מבין היטב את משמעות המילים שהוא מדבר, על ידי זה הוא יכול לומר דבר אחד, ולהתכוון לדבר אחר. וכל הדיבורים של כל בני האדם בעולם, וכל הפעולות של כל בני האדם בעולם, הם כולם דיבור וביטוי של הנקודה הפנימית שיש בתוך כל אדם. כי בתוך כל אדם בעולם יש נקודה פנימית כלשהי, שהיא זו שמניעה את האדם, ושמתוכה האדם פועל. וכל פעולה ופעולה של האדם, וכל דיבור וכל מחשבה של האדם, זה הכל נובע מהנקודה הפנימית ביותר שיש לאדם. וכאשר האדם מדבר על כל נושא, וכאשר האדם מביע את דעתו, וכאשר האדם עושה כל דבר ודבר, הכל זה ביטויים שונים של הפנימיות של האדם. ומי שהוא מודע לנקודה הפנימית ביותר שלו, הוא מבין היטב את משמעות הדיבור שלו, וכאשר הוא אומר משהו, הוא מחובר לשורש הפנימי שלו. אבל, רוב בני האדם בעולם, למרות שהם מונעים ופועלים על פי הנקודה הפנימית ביותר שלהם, שהיא נקודת התת מודע ונקודת שורש הרצונות ושורש המחשבות, רוב בני האדם בעולם, לא מודעים לנקודה הפנימית שלהם. וכאשר האדם אומר איזה דיבור, בפועל הוא מבטא את הנקודה הפנימית שלו, שהיא לעולם לא משתנה. וכלפי חוץ נדמה לאדם שבכל פעם הוא אומר משהו אחר, למרות שבאמת כל הדיבורים של האדם, הם ביטוי של אותו הרעיון הפנימי שלפיו פועל האדם. והדבר דומה לאדם חולה שנאנח מכאבים. שהוא משמיע קולות שונים. וכל הקולות כולם הם ביטוי לכאב שלו. והדבר דומה גם ... הן פעולות שמהותן היא לבטא את הלחץ. וכל אדם בתוך תוכו רוצה דבר מסוים. והדבר הזה בא לידי ביטוי בכל הדיבורים השונים של כל בני האדם בעולם. וכל הרצונות של כל בני האדם בעולם, כולם נובעים מצורת הסתכלות מסוימת על העולם. כי אם בני האדם בעולם היו חווים את המציאות אחרת, הרי שגם הדיבורים שלהם היו שונים. וכל הדיבורים שבעולם, הם ביטוי לצורת התפישה של בני האדם את המציאות. ולכל צורת מחשבה בעולם יש שורש. וגם התפישה של בני האדם את המציאות, גם לה יש שורש. כי יש אמת אחת. שחלק ממנה בא לידי ביטוי בצורת התפישה של בני האדם את המציאות. וכל הדיבורים שיש בעולם, וכל המחשבות והרעיונות שיש בעולם, הם כולם ביטויים שונים, של אותה האמת האחת של המציאות. ומי שיודע את האמת הפנימית ביותר של המציאות, הוא שומע ומבין היטב את הדיבורים שיש בעולם. כי הוא רואה את השורש של הדברים, ואת הצורה החיצונית והסופית שלהם, שנראית כנפרדת זו מזו. וכלפי חוץ הדברים נראים שונים. אבל מי שהוא חכם אמיתי שמבין את פנימיות הדיבורים שבעולם, הוא מבין שכל הדיבורים בעולם, כולם מדברים על אותו הדבר. וכאשר האדם רואה את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חווה תחושה של שלום אמיתי. כי כאשר האדם מבין את פנימיות הדיבורים שיש בעולם, על ידי זה הוא חי בעולם שבו כולם מסכימים עם כולם, עולם של טוב אמיתי, שבו יש רק אמת ורק הסכמה על הכל. ומי שלא מבין את פנימיות ה
שתיקה / דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקה
... דיבור - שלמות השתיקה והדיבור - דיבור מתוך שתיקה שתיקה ודיבור. מי שיתבונן בעניין יראה, כי מהותה של השתיקה הפוכה ממהותו של הדיבור. מהותה של השתיקה היא חוסר הגדרה. ומהותו של הדיבור היא הגדרה. כדי לדבר על משהו, לשם כך צריך להגדיר אותו. כל מילה של דיבור, היא הגדרה של דבר אחר. ההגדרות יוצרות את המשמעות של הדיבור. אי אפשר לדבר על משהו שאי אפשר להגדיר אותו. וכל מהותו של הדיבור, הוא להגדיר דברים. והדיבור מבטא את השונות ואת הנפרדות שיש בין הדברים השונים. והשתיקה לעומת זאת, היא מבטאת חוסר הגדרה. כאשר לא יודעים משהו, אז שותקים. אי אפשר לדבר על מה שלא יודעים אותו. כאשר הכל אחד, ואי אפשר להגדיר שום דבר, במקרה כזה אי אפשר לדבר ואפשר רק לשתוק. כמו כן, השתיקה מבטאת הכלה. האדם מכיל בתוכו את הדברים כפי מה שהם ולא מגדיר שום הגדרה. הסבל נוצר כאשר יש ... (וגם האושר). השתיקה פירושו, שהאדם לא מגדיר שום דבר, אלא הוא נמצא בהרמוניה מוחלטת עם המציאות ועם הדברים כפי מה שהם. ומי שיתבונן בעניין יראה, שהשלמות היא החיבור של הדיבור ושל השתיקה. כי במציאות שלנו, יש גם דיבור וגם שתיקה. ואם הייתה במציאות רק שתיקה, הרי שכל הדברים היו דוממים. וכאשר הכל דומם ושותק, הרי שזה סוג של מוות. המוות הוא סוג של שתיקה. האדם חדל ושותק מלהמשיך לבטא את עצמו כאן ... מוחלט. כי אפילו הדומם לא שותק. כאשר האבן נופלת על האדמה, היא משמיעה קול כל שהוא. וגם הרוח משמיעה קול. רק בגלל שהוא לא מוגדר והאדם לא מבין אותו, לכן הוא לא נחשב לדיבור , אלא לשתיקה. וכל שינוי שיש בעולם, הוא סוג של דיבור. וכאשר המים מכבים את האש, הרי שזה סוג של דיבור. כי המים יוצרים הגדרה חדשה. הם מכבים את האש, ומגדירים דבר חדש ומשנים את המציאות. וכל שינוי שיש בעולם הוא סוג של דיבור. וכל רגעי הזמן, הם נפרדים זה מזה, והם סוג של דיבור. ואילו הייתה בעולם רק שתיקה, הרי שהיקום כולו לא היה קיים כלל. כי המהות של העולם שלנו, הוא השינויים שבתוכו. ואם הכל היה חסר הגדרה והייתה שתיקה מוחלטת, הרי שרגעי הזמן השונים לא היו קיימים, והרי שכל המקומות השונים שיש במרחב המקום היו אחד, וממילא לא היה מרחב המקום קיים כלל. כך שהדיבור הוא הכרחי לצורך קיום העולם. ואם שום דבר לא היה מוגדר, אז לא הייתה בעולם שום ישות שנפרדת מישות אחרת, ואז אפילו ציר הזמן ומרחב המקום היו מתחברים, ואז לא היה קיום לשום דבר. והדיבור הכרחי לצורך קיום העולם. ומצד שני, גם השתיקה הכרחית לצורך קיום העולם. כי אם הכל ישתנה כל הזמן, הרי שגם אז לא תהיה משמעות לעולם. וכאשר הבית עומד במקומו ולא זז, הרי שזה סוג של שתיקה. וכאשר השמש זורחת בכל בוקר באותה צורה, הרי שזה סוג של שתיקה. כך שגם הדיבור וגם השתיקה הכרחיים לצורך קיום העולם. והשלמות של כל הדברים, הוא החיבור של ההפכים. ושלמות השתיקה, היא הדיבור שיוצא ממנה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא יוצא מתוך שתיקה. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא מבטא שתיקה וכאשר הוא כולו שתיקה. והפירוש הוא, שהיופי של השתיקה, היא כאשר היא ככ חזקה, עד שאפשר לדבר, ואף על פי כן יישאר השקט של השתיקה. והאחדות של המציאות היא כל כך גדולה, עד שיכולים להתקיים דברים נפרדים, ואף על פי כן, הכל נשאר אחד באחדות מלאה. והטוב של המציאות כל כך גדול, עד שיכול להיות רע שהוא בכלל יהיה טוב. ושלמות אמיתית, היא כאשר הדבר מכיל את ההפך שלו. שאז הוא שלם באמת. ושלמות הדיבור, הוא כאשר הוא נובע מתוך שתיקה. לדוגמה: כאשר האדם שמח בחלקו שזה סוג של שתיקה, ותוך כדי זה הוא רוצה להתקדם בחיים שזה סוג של דיבור, הרי שזו שלמות השתיקה והדיבור. כי כאשר האדם שמח בחלקו ומתוך זה הוא רוצה להתקדם בחיים, כדרך לבטא את זה שהוא שמח בחלקו, וכאשר האדם רוצה להתקדם בחיים, ותוך כדי זה הוא מכיל בתוכו גם את הרגש השני של להיות שמח בחלקו, הרי שזה סוג של אחדות הדיבור והשתיקה. והחכם האמיתי, הוא תמיד שותק. וכל ה
דיבור / ביקורת חיובית - מה הופך דיבור לטוב וביקורת לביקורת בונה?
דיבור ביקורת חיובית - מה הופך דיבור לטוב וביקורת לביקורת בונה? דיבור טוב. כולם אוהבים טוב וכולם רוצים לשמוע טוב. מה הופך דיבור לטוב? הגורם האחראי לכך שדיבור יהיה טוב, הוא הדעת. ככל שהדיבור של האדם מקושר יותר אל הדעת והמחשבה שלו, הדיבור נחשב לטוב יותר. כאשר הדיבור מקושר אל הדעת הוא הופך לטוב. משום שדעת אמיתית פירושה הבנה מלאה של כל הצדדים של המטבע ... את התמונה המלאה של המציאות, ממילא הוא אוהב את כולם באמת ודן את כולם לכף זכות. כאשר הדיבור של האדם מגיע מהדעת שלו, הדיבור של האדם חייב להיות טוב, מאחר שהוא גורם לזה ששומע את הדיבור להרגיש טוב יותר. דיבור עם דעת, תכליתו לקרב את השומע אל הטוב. דיבור עם דעת אוהב את השומע ומאפשר לו לאהוב גם את עצמו. בשורה התחתונה, ככל שהדיבור אותו מוציא האדם מפיו מחובר יותר אל הדעת והמחשבה, כך הדיבור עצמו הופך להיות טוב יותר. בשורה התחתונה: חשוב בטרם תדבר. חשוב טוב על כל התמונה ... בונה וחיובית. הרעיון שעומד מאחורי: פוליטיקלי קורקט תקינות פוליטית לשון נקייה יופמיזם = דיבור שנאמר בצורה טובה ושאינו פוגע בשומע. לומר תודה, סליחה, בבקשה + אינטונציה מתאימה של הדיבור = דיבור חיובי וטוב שמגיע בגובה העיניים, מתוך קבלת השני וללא התנשאות מעליו. ככל שהדיבור מגיע יותר מהדעת, כך הוא טוב יותר. ...
פחד קהל / פחד במה / דיבור מול קהל - מהו שורש הפחד מפני קהל / פחד במה / דיבור מול קהל? חרדה חברתית
... קהל פחד במה דיבור מול קהל - מהו שורש הפחד מפני קהל פחד במה דיבור מול קהל? חרדה חברתית וכאן יתבאר, מהו עניין הפחד מפני קהל? ומצד האמת, כמובן שהפחד מפני קהל, נכלל בתוך כל שאר הפחדים כולם. ושורש כל הפחדים, ... עם פחד מפני קהל ופחד במה דיבור מול קהל, היא על ידי זה שהאדם מבין את שורש הפחד שלו. ושורש הפחד של האדם מהקהל, הוא מכך שהאדם מפחד מהמחשבות שיש בתוכו, שמעבירות עליו ביקורת ... על האדם להתחבר לנקודת האחדות שלו, שבה הכל אחד, ושהאדם מקבל את עצמו בלי שום תנאי וכולי. ועל ידי זה, האדם ניצול גם מפחד הקהל... ...
נקודות מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמת
... מבט שונות בתוך האדם, ששומעות את דיבורי החכם האמת מי שיתבונן יראה, כי כאשר האדם סובל, יש רמות עומק שונות לסבל שלו, ובו זמנית, הסבל הוא ברמות עומק שונות. כאשר לדוגמה, ברמה ... רגע ובכל מקום. ובכל פעם ופעם, מתבטאות כל נקודות המבט האלו. אלא, שכל נקודת מבט, מתבטאת בעוצמה אחרת. ומנקודת מבט אחת, האדם בתוך תוכו מחובר תמיד לאחדות המציאות בשלמות אמיתית. ולכן, מנקודת מבט מסוימת, האדם כבר מאושר תמיד באושר אמיתי ונצחי, בטוב אמיתי שאינו תלוי בדבר, בתוך תוכו. ומנקודת מבט מסוימת, האדם חושב שהוא נפרד מהמציאות. ומנקודת מבט אחרת, האדם חושב שהוא אלוהים שעושה את הכל. וכיוב, כל שאר נקודות המבט האפשריות. וכל נקודות המבט האלו, כולן קיימות כל הזמן בו זמנית, בכל זמן ובכל מקום ובכל צורה של המציאות. ורמת הסבל וההנאה של האדם, היא תלויה בנקודת המבט, שאליה מחובר האני של האדם. ומנקודת מבט אחת, לא שייך לדבר על הסבל כעל דבר רע, כי הרי הכל אחד. ומנקודת מבט נוספת, לא שייך להציע לאדם להבין את האמת, כי הרי זה בכל מקרה לא תלוי באדם עצמו, אלא רק ברצון של המציאות. ומאחר שמנקודת מבט ... הן כולן נקודת מבט אחת). וכאשר החכם האמיתי מדבר עם האדם בשפה של נפרדות, הרי שמנקודת מבט מסוימת, ניתן לומר, שהחכם האמיתי משקר את האדם. כי אם באמת הכל אחד, אז מה שייך לדבר עם האדם, שעליו להבין כך או אחרת, הרי הכל אחד ממש?! וראשית כל, על האדם לדעת, שמצד האמת האמיתית באמת, הנפרדות והאחדות, הן אחד ממש. ולכן גם מצד האחדות האמיתית, כן אפשר לדבר דיבורים של נפרדות, ואעפכ הכל אחד ממש. ומצד האדם שעושה הפרדה בין אחדות לנפרדות, עליו להבין שאכן מנקודת המבט הזו, שמפרידה בין נפרדות לאחדות, מנקודת המבט הזו, דיבורי הנפרדות של החכם, הם אכן מנוגדים לנקודת המבט של האחדות. וזה כמובן, רק אם נאמר, שהנפרדות, היא נפרדת מהאחדות. ועל האדם להבין, שהחכם האמיתי, לא מדבר עם נקודת האחדות שיש באדם, אלא רק עם נקודת הנפרדות שיש באדם. כי בכל אדם, יש תמיד, גם את נקודת האחדות, שבה האדם כבר יודע שהכל אחד ממש. עד כדי כך, שהאדם כבר תמיד נהנה בטוב אמיתי מהמציאות. והחכם האמיתי, מדבר אל נקודות הנפרדות, שיש בתוך האדם. שהן, לא מחוברות לנקודת האחדות שיש באדם. והחכם האמיתי מדבר בשפת הנפרדות, אל נקודות הנפרדות שיש בתוך האדם, כדי להחזיר אותן בתשובה, ולחבר גם אותן אל נקודת האחדות של המציאות. וכאשר האדם שומע את החכם האמת, לפעמים הוא מרגיש בלבול וחוסר הבנה, בגלל ריבוי נקודות המבט שיש בתוך האדם עצמו. ועל האדם להתבונן ... האמת. וכאשר האדם שומע את החכם האמת, על האדם לנסות להתבונן, על הסיבה ועל השכל, שבגללו החכם האמת, אומר לו את דבריו. והחכם האמת, מוכרח לדבר עם האדם דיבור של נפרדות, כדי לגלות לו את האחדות. כי כל דיבור, הוא נפרדות. והאדם, שומע תמיד מהחכם האמת, דיבורים שנשמעים לו כנפרדות. כי האדם עצמו, עדיין לא חווה, שאחדות ונפרדות הם אחד. ועל האדם לזכור תמיד, שכל דיבורי החכם האמת, אלו רק הקדמות אל שכל אחר של אחדות אמיתית, שהוא מכיל בתוכו תמיד, גם את ההפך של הלבוש החיצוני, של כל דברי החכם האמת. וכאשר האדם מרגיש מבולבל, עליו להבין שזה נובע בגלל ריבוי ... להבין ולראות, מהי האמת באמת. ועל ידי זה שהאדם תמיד מחפש רק דבר אחד ויחיד, שהוא להבין מהי האמת באמת, על ידי זה האדם מתחבר יותר ויותר אל ההבנה, שהכל אחד ממש, ואז נשלמים כל החסרונות וכולי. ...
דיבור רגוע, לחץ נפשי, רוגע פנימי, מלך או עבד, שקט פנימי, אין מלך בלא עם
דיבור רגוע, לחץ נפשי, רוגע פנימי, מלך או עבד, שקט פנימי, אין מלך בלא עם
דיבור רגוע, לחץ נפשי, רוגע פנימי, מלך או עבד, שקט פנימי, אין מלך בלא עם למה דיבור רגוע לא תמיד פותר לחץ נפשי? לעיתים קרובות חושבים שדיבור רגוע יכול לפתור לחץ נפשי או מתח פנימי, כי אם אדם מדבר בצורה איטית ושלווה, לכאורה זה משקף מצב פנימי רגוע. אבל לפי אליעד כהן, הדברים אינם פשוטים כל כך. הוא מסביר שאפילו אם אדם מנסה לדבר ברוגע, זה יכול ... מסר של שמחה, אך מתחת לפני השטח עדיין קיימת עצבות. אליעד מסביר שהדיבור הרגוע דומה בדיוק לחיוך של ליצן עצוב - זה עוזר עד נקודה מסוימת, אך לעולם לא יפתור את הבעיה באמת, כי אם בתוך האדם יש דיכאון או מתח עמוק, החיצוניות לא יכולה באמת לפתור את הפנימיות. הדיבור הרגוע הוא סוג של שכנוע עצמי, שבו האדם מכניס לעצמו מסר של אני צריך להיות רגוע, זה טוב להיות רגוע, אבל מאחורי המסר הזה מסתתרת תחושה מתמדת של ... משהו פנימי עמוק יותר. לכן לפי אליעד, הפתרון האמיתי אינו רק בדיבור רגוע, אלא בהבנה פנימית ועמוקה יותר של המצב הרגשי ושל המציאות. מדוע אדם מרגיש תמיד חסר ומתח נפשי? אליעד כהן מדגיש שהסיבה שהאדם תמיד חווה ... תחושה של חוסר, מתח נפשי ולחץ. הפתרון שאליעד מציע הוא להבין לעומק שהכל אחד - גם להיות עבד וגם להיות מלך, גם עצב וגם שמחה - וברגע שהאדם מבין את האחדות הזו, הוא כבר לא חווה את החיסרון. מה הקשר בין מלך לעבד ואיך זה משפיע על לחץ נפשי? אליעד כהן משתמש במשל אין מלך בלא עם, כדי להסביר את הקשר ... העמוקה הזו היא המפתח האמיתי לשקט פנימי. איך להגיע לשקט נפשי? למה דיבור רגוע לא מספיק? מה הקשר בין לחץ נפשי לתחושת חיסרון? האם אפשר להיות רגוע במצב לחץ? מה המשמעות של אין מלך בלא עם? איך להתמודד עם תחושת תלות? ...
דיבור נכון, לא ברור מאליו, לדבר אמת, תת מודע, זוגיות טובה, אובייקטיביות, סובייקטיביות, פרשנות או עובדה, להטיל ספק בחושים
דיבור נכון, לא ברור מאליו, לדבר אמת, תת מודע, זוגיות טובה, אובייקטיביות, סובייקטיביות, פרשנות או עובדה, להטיל ספק בחושים
דיבור נכון, לא ברור מאליו, לדבר אמת, תת מודע, זוגיות טובה, אובייקטיביות, סובייקטיביות, פרשנות או עובדה, להטיל ספק בחושים מה המשמעות של לדבר נכון ואיך זה קשור לאמת? אליעד כהן מדבר על החשיבות של דיבור נכון, כאשר הכוונה בדיבור נכון היא לדייק בצורה מלאה במה שאתה אומר. לדבר נכון פירושו להבחין באופן ברור בין העובדות לבין הפרשנות שלך עליהן. אליעד מסביר את זה באמצעות דוגמה פשוטה: אם ראית מישהו עם סכין, אין זה אומר באופן ... מסביר שיש נטייה לאנשים לדבר בצורה מוחלטת כאילו שהדברים שהם אומרים הם עובדות מוחלטות. הוא מדגיש שכדי להיות אמיתי, על האדם להבין שכל דבר שהוא אומר הוא תמיד לדעתו. אם אתה אומר התוכנית מעניינת, אתה נתקע ... לא תמיד מראים זאת בהתנהגות. דיבור נכון בהקשר זה הוא להביע במדויק את הרגש האמיתי, ולא לנסות להצדיק או לטשטש את התחושות האמיתיות. אליעד מדגיש שכאשר הזוגיות באמת טובה, אפשר לעשות הכל בלי צורך בהצדקות או ... להגיע לכך צריך בהתחלה לדבר בצורה מדויקת, אמיתית וכנה. מה הקשר בין תת - מודע, מודעות ואמת? אליעד מסביר שתת - מודע הוא הדברים שהאדם יודע אך אינו מודע אליהם באופן ישיר. למשל, אדם יכול לחשוב שהוא לא יודע ... מערבבים בין עובדות לפרשנויות. הדיבור הנכון הוא להכיר בכך ולבטא בצורה מדויקת את מה שאתה יודע באמת ומה שאתה מפרש, ולהיות מודע תמיד לכך שאתה אולי לא יודע הכל. האם צריך להטיל ספק בחושים ובתפיסת המציאות? אליעד כהן ממליץ להטיל ספק בחושים, משום ... שולחן, כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה יותר, מעבר לחושים. למה לומר את האמת יכול לגרום לסבל ומה הפתרון לכך? אליעד מסביר שגם אם אדם מנסה להיות מדויק ולהגיד תמיד את האמת, הוא עדיין יכול לסבול. הסיבה היא ... מכניס את עצמו לצמצום חדש של דיבור נכון. אך למרות הסבל הזה, אליעד מדגיש שזה עדיף, כי לפחות זה צמצום עם מסגרת וסוף ברור. לעומת זאת, אדם שלא מדייק לעולם לא ייצא מהמעגל של הסבל. הפתרון שאליעד מציע הוא להיות מודע לכך שכל דיבור הוא סובייקטיבי, ולהוסיף תמיד, לפחות במחשבה, את המילים לדעתי, לפי מה שאני רואה כרגע, או לפי מה שאני מרגיש. בדרך זו נשארת מודעות לאמת יחסית ולא נופלים למלכודת של מוחלטות. ... אליעד מדגיש שוב ושוב שבכל דיבור צריך להבחין בין עובדה לפרשנות, בין אובייקטיבי לסובייקטיבי, ולהיות מודע באופן תמידי לכך שאין שום דבר שהוא מוחלט או וודאי בצורה מוחלטת. איך לדבר נכון? מהו תת מודע? האם אפשר לסמוך על החושים? מה ההבדל בין עובדה לפרשנות? איך לשפר זוגיות טובה? האם הכל יחסי או אובייקטיבי? ...
פחד קהל, פחד במה, חרדת קהל, חרדה חברתית, דיבור מול קהל, חרדת במה, התמודדות עם חרדה חברתית
... קהל, פחד במה, חרדת קהל, חרדה חברתית, דיבור מול קהל, חרדת במה, התמודדות עם חרדה חברתית ובו יתבאר, מהו פחד קהל פחד במה? כיצד הוא קשור לחרדה חברתית כללית? וכיצד להתמודד בהצלחה עם פחד של דיבור מול קהל וכיוב? ועוד. ופחד קהל, הוא הפחד שיש לאדם להופיע לפני קהל. כגון לדוגמה אדם שצריך ... רק כאשר הוא מדבר עם בני אדם. וזה משום המשמעות שהאדם מייחס לבני האדם שאליהם הוא מדבר. ובפשיטות, האדם מופיע בפני קהל, משום שיש לו רצון להשיג דבר כלשהו מהדיבור שלו בפני אותו קהל. כי אם לא היה לאדם שום רצון להשיג, הרי שהוא לא היה מדבר עם אותו קהל. ... מתאמץ באופן כללי, שההופעה שלו לפני הקהל תהיה הופעה טובה, הרי שהדבר הזה רק מחזק אצל האדם את הרצון שלו, להצליח לעמוד לפני הקהל, ולהשיג את המטרות שלו מהדיבור איתם. וככל שיש לאדם רצון יותר חזק להשיג איזה דבר, כך יש לו חרדה יותר גדולה מכך שהוא ...
חופש פנימי - צריך או רוצה, חייב או רוצה, מחויב או אפשרי, מלך או עבד - דיבור פנימי - שעבוד עצמי
... מלך או עבד - דיבור פנימי - שעבוד עצמי ובו יתבאר, כיצד האדם משעבד את עצמו בשעבוד עצמי. דהיינו, כיצד האדם גורם לעצמו להרגיש שהוא עבד, במקום לגרום לעצמו להרגיש שהוא מלך. כי האדם יכול ... לשים לב היטב, לדיבור שלו ולמילים שיוצאות לו מהפה. כי כאשר האדם אומר לעצמו לאדם אחר, שהוא צריך חייב מוכרח לעשות משהו להשיג משהו, הרי שהוא הופך את עצמו לעבד. כי הוא משדר לתת המודע של עצמו, ... מכל, הוא לא הדיבור החיצוני של האדם כלפי הסביבה שלו, אלא הדיבור החשוב מכל, הוא דווקא הדיבור הפנימי והדיבור העצמי של האדם אל עצמו. כי האדם מדבר אל עצמו 24 שעות ביממה. כי כל מחשבה שיש בראש של האדם, היא סוג של דיבור עצמי. וברגע שהאדם חושב לעצמו, שצריך חייב מוכרח שדבר כלשהו יקרה, הוא בעצם הופך את עצמו לעבד. וכאשר האדם זוכר, שלא משנה מה יקרה, זה הכל שווה באותה המידה ממש, ורק אפשרי ... ונחדד את העניין, בצורה מעמיקה יותר, ונסביר, כיצד האדם יכול להגיע לשחרור רגשי מוחלט, ואיך האדם יכול להביא את עצמו למצב שבו הוא יחווה שהרצון העצמי שלו, הוא רק אפשרות, אך הוא לא מחויב המציאות ... לראות את הדברים בצורה סובייקטיבית. ועל האדם להתרגל להיות כמה שיותר אובייקטיבי, בכל תחום שהוא. ולהיות אובייקטיבי באמת, פירושו, שעל האדם להתרגל להיות נייטרלי, ולא לנקוט עמדה ולא לבחור צד, ...
פחד קהל, חרדה חברתית, דיבור בפני קהל, פחד במה, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, חרדת קהל, הערכה עצמית
פחד קהל, חרדה חברתית, דיבור בפני קהל, פחד במה, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, חרדת קהל, הערכה עצמית
... קהל, חרדה חברתית, דיבור בפני קהל, פחד במה, ביטחון עצמי, דימוי עצמי, חרדת קהל, הערכה עצמית למה פחד קהל וחרדה חברתית ממשיכים גם כשהם לא הגיוניים? אנשים רבים חווים פחד קהל, חרדה חברתית או פחד במה, אפילו ... מוכשר או טיפש. הפחד הזה מפני השיפוט של הקהל הוא שמפעיל את החרדה החזקה. מה הקשר בין הערכה עצמית לבין הפחד מדיבור מול קהל? הקשר בין הערכה עצמית ופחד קהל הוא קריטי להבנה, כי האדם תולה את הערך שלו באופן מוחלט באיך שהסביבה תופסת אותו. כאשר האדם מאמין שהוא חייב להעריך את עצמו, הוא גם מאמין ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: המהות, האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? אולי אנחנו במטריקס ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: המהות, איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לשתול מחשבות? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך להיות מאושר ושמח? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול אישי, מאמן אישי טלפוני, מנטורינג בתחום המהות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3281 שניות - עכשיו 09_08_2025 השעה 16:17:01 - wesi1