אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה החיים שלי נדפקו ✔ילדים רוצים שיאהבו אותם, הורים וילדים, ההורים שלי לא אוהבים אותי, טראומה מההורים, פוסט טראומה מהילדות, ההורים תמיד אשמים, ההורים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
13:37ילדים רוצים שיאהבו אותם, הורים וילדים, ההורים שלי לא אוהבים אותי, טראומה מההורים, פוסט טראומה מהילדות, ההורים תמיד אשמים, ההורים לא אשמים, ההורים אשמים, להאשים את ההורים, ריפוי הילד הפנימי הפגוע
האם ילדים באמת חייבים לרצות שהוריהם יאהבו אותם?

אליעד כהן פותח בשאלה עקרונית לגבי יחסי הורים וילדים - האם באמת מחויב שילדים ירצו את אהבת הוריהם, או שזו רק התניה חברתית? הוא מסביר כי בהרבה טיפולים רגשיים, מקובל לחשוב שהסיבה העיקרית לקשיים רגשיים היא שההורים לא נתנו מספיק אהבה. אליעד מציג את השאלה הבסיסית הזו על מנת לבחון את נכונותה ואת משמעותה בחיינו.

האם זו חובה שילדים ירצו אהבה מההורים?

לפי אליעד, לא מחויב שילד חייב לרצות שההורים יאהבו אותו. זהו מיתוס חברתי שנוצר מכיוון שיש אינטרס להורים להאמין שילדים חייבים את אהבתם, כיוון שזה נותן להורים תחושת משמעות ושליטה. הוא מביא דוגמה של אמא שמרגישה הכרח שילדיה יזדקקו לה, ולכן נוצר מצב שבו הילד מתחיל להאמין שהאהבה של ההורה היא דבר הכרחי וחשוב עבורו.

אליעד מדגים את התלות הזו בילדים שרואים מישהו ברחוב עם סוכריה ומיד חושבים עליו כאבא או אמא, אך החברה מחנכת אותם להאמין שרק אנשים ספציפיים הם ההורים שלהם ושמהם הם אמורים לקבל את הטוב. התניה זו יוצרת מצב שילדים מפתחים תלות באהבת ההורים, ואם אהבה זו לא מגיעה, הילד מרגיש פגום.

כיצד נוצרת הטראומה של "ההורים שלי לא אהבו אותי"?

לדברי אליעד, ילדים שלומדים שהערך העצמי שלהם תלוי באהבת ההורים עלולים לפתח תחושות קשות אם אינם מקבלים את אותה אהבה. למשל, אם אדם לא מרגיש שהוא מספיק טוב, ייתכן וזה קשור להוריו שאמרו לו או גרמו לו להרגיש כך. הטראומה נוצרת מהתלות שנבנתה על בסיס המחשבה שהילד זקוק לאישור ההורים.

אליעד מציע שכדי להשתחרר מהטראומה הזו, צריך לבצע תהליך של דמיון מודרך שבו האדם חוזר לזיכרון מהילדות שבו לא קיבל אהבה מההורים, ואז לדמיין מצב שבו לא אכפת לו האם הוא מקבל אהבה או לא. אם הילד יכול לדמיין סיטואציה כזו ולהרגיש שלם עם עצמו ללא הצורך באהבת ההורים, תחושת החוסר הזו נעלמת.

האם כל המחשבות השליליות מגיעות מההורים?

אליעד מבהיר כי לא כל מחשבה שלילית מגיעה בהכרח מההורים, אך בהרבה מאוד מקרים זה אכן כך. הוא מסביר שכשאדם מזהה בבירור שהמחשבות השליליות שלו נובעות מיחס שלילי של ההורים, הוא יכול לשחרר את עצמו מהטראומה על ידי כך שינתק את התלות הזו. עם זאת, הוא מוסיף כי זה יעזור רק אם האדם רואה את הקשר בצורה ברורה בכל פעם שהמחשבה השלילית מופיעה. אם האדם לא מבין או לא מקשר באופן ברור בין המחשבות השליליות ליחס ההורים, הטיפול לא יהיה יעיל לגמרי, והבעיה עלולה להישאר.

כיצד ילדים משתמשים בהורים שלהם כתירוץ לכישלונות?

אליעד מציין כי במקרים מסוימים ילדים שלא מצליחים בחייהם, נוטים להאשים את ההורים בכך שהם לא לימדו אותם לחשוב בצורה נכונה, ולכן הם מרגישים שהם לא מוצלחים. הוא נותן דוגמה לאדם שהוריו אומרים משהו פשוט והוא מגיב בזעם מוגזם, משום שהוא חושב שההורים שלו אשמים במצבו הנוכחי. אותו אדם מרגיש שהחיים שלו נדפקו כי ההורים שלו חשבו בצורה "עקומה" ולכן הוא ירש מהם את דפוסי המחשבה השגויים האלה. האדם כועס ומתוסכל כי הוא מאמין שדרכי החשיבה של הוריו הן שגרמו לו לנזק בחייו.

אליעד מוסיף כי לפעמים דווקא הילדים הם אלה שמחזקים את המחשבה של ההורים כאשמים, במיוחד כאשר הם נכשלים בחיים ומחפשים אשמים חיצוניים. הוא מדגיש שהאשמה הזאת לעיתים מגבירה את הכאב והטראומה, ומונעת מהילד להשתחרר מהדפוסים השליליים.

מה המשמעות של תלות רגשית בהורים?

אליעד חוזר ומסביר שילד שנולד אינו יודע בכלל מה המשמעות של "הורים", ורק החברה יוצרת לו את התלות הזו. הילד לומד שהוא יכול לקבל אהבה רק מהוריו, וההתניה הזו יוצרת אצלו תלות רגשית. אם האהבה אינה מגיעה, זה מוביל לתחושות של דחייה ואובדן ערך עצמי.

כדי לטפל בכך, על הילד או המבוגר לחזור לאותם רגעים בילדותו שבהם הוא חש לא אהוב, וליצור מצב פנימי חדש שבו הוא לא תלוי באהבת ההורים. תהליך כזה יכול לשחרר אותו מהטראומה והסבל הכרוך בתחושה שלא אהבו אותו.

כיצד לשחרר את עצמך מדפוסי חשיבה שליליים שנוצרו בילדות?

אליעד מסכם שהמפתח לטיפול בריפוי הילד הפנימי הוא להכיר בדפוסי החשיבה השליליים שנוצרו בילדות בעקבות התלות הרגשית באהבת ההורים. ברגע שמזהים את הקשר בבירור ומבינים שהדפוסים אינם הכרחיים, ניתן לשחרר אותם. אם הקשר בין המחשבה השלילית לבין אהבת ההורים לא ברור לאדם, המחשבות השליליות עלולות להמשיך, גם אם יטופלו האירועים הטראומטיים עצמם.
האם ילדים חייבים לרצות שההורים שלהם יאהבו אותם?

בהרבה טיפולים רגשיים יש תפיסה שהסיבה לקשיים רגשיים בחיים נובעת מהעובדה שההורים לא אהבו את הילד בצורה מספקת. נשאלת השאלה אם זה באמת נכון שילד צריך שההורים שלו יאהבו אותו כדי להרגיש טוב עם עצמו, והאם זה באמת מחויב שהילד ירצה שיאהבו אותו.

אליעד מדבר על ההתניה החברתית, שבה מצופה מילד לקבל אהבה מההורים, ואם לא קיבל אותה, קיימת תחושה שמשהו "נדפק" בו. השאלה המרכזית היא האם מחויב לילד לרצות שההורים יאהבו אותו. מדובר כאן בהתניה של החברה, שנוצרת כבר מגיל צעיר - אם הילד לא מקבל אהבה מההורים, זה גורם לו להרגיש שאין לו ערך. השאלה הגדולה היא האם באמת על הילד לרצות את אהבת ההורים.

האם ילד יכול לא לדאוג אם ההורים אוהבים אותו?

בהמשך, אליעד שואל האם יכול להיות ילד שלא אכפת לו אם ההורים שלו אוהבים אותו. התשובה לכך היא שלא תמיד זה מחויב. יתכן שילד לא ירגיש צורך לקבל אהבה מההורים שלו, ויכול להיות שילד שלא קיבל את האהבה הרצויה לא יפנה את האשמה כלפי ההורים.

מה הקשר בין ההורים לבין תחושת הערך העצמי של הילד?

הורים שמרגישים צורך שהילדים שלהם ירצו את אהבתם, עשויים לפתח תחושת שליטה בכך שהם נותנים אהבה לילדיהם. לעיתים יש להם אינטרס לספר לילדיהם שהם חייבים לרצות את אהבתם, כדי לחזק את הקשר הרגשי ביניהם. הורים עשויים להרגיש חרדה אם הם חושבים שילדיהם לא צריכים את אהבתם, משום שזה מרוקן את תחושת המשמעות שלהם כהורים.

כיצד ניתן לשחרר את הילד מהתסביך של "ההורים לא אהבו אותי"?

אליעד מציע שדרך טיפול בדמיון מודרך, הילד יכול לשחזר את העבר ולהבין שאין לו צורך באהבת ההורים. אם הילד יצליח לדמיין סיטואציה שבה הוא לא תלוי באהבה של ההורים, הוא יכול להתחיל לשחרר את עצמו מהתסביך של "לא אהבו אותי".

מה קורה אם הילד לא מצליח לשחרר את עצמו מהטראומה של "ההורים לא אהבו אותי"?

אם הילד לא מצליח להבין את הקשר בין המחשבות השליליות על עצמו לבין אהבת ההורים, הטראומה עשויה להישאר קיימת. אליעד מסביר שבמידה שהילד מזהה את הקשר, הוא יכול לשחרר את עצמו מהתחושות השליליות. אם הוא לא מזהה את הקשר, אז גם אם יטופל בזיכרון הטראומטי, הבעיה עשויה להימשך.

האם כל מחשבה שלילית על עצמי נובעת מהורים שלא אהבו אותי?

ש: האם כל מחשבה שלילית באמת נובעת מההורים?

אליעד: לא בהכרח, אבל במקרים רבים כן. אם הילד זיהה את הקשר בין המחשבה השלילית על עצמו לבין יחס ההורים אליו, ניתן לטפל בזיכרון הזה כדי לשחרר את תחושת הנחיתות.

מהם הדפוסים המקדמים את הרגשות השליליים כלפי ההורים?

לסיום, אליעד מדבר על מקרים שבהם ילד מרגיש שהחיים שלו לא מוצלחים ומחפש אשם. לפעמים הוא מאשים את ההורים על כך שהם לא לימדו אותו איך לחשוב בצורה נכונה. תחושות אלה עשויות להיגרם מתפיסות שהילד נוצר מהן דפוסים שליליים לגבי עצמו, שמתחזקים מההורים.
עכשיו האם ילדים חייבים לרצות שההורים שלהם יאהבו אותם, יש המון טיפולים רגשיים שמסבירים לך שהסיבה שרע לך בחיים זה בגלל שההורים שלך לא מספיק אהבו אותך, לא מספיק אהבו אותך לא קיבלת אהבה מההורים שלך "ההורים שלי לא אהבו אותי אהבו אותי לא אהבו אותי" עכשיו השאלה היא מה האמת האם באמת זה נכון כל התיאוריה שאומרת שבן אדם צריך שההורים שלו יאהבו אותו זאת השאלה.

ש: קודם כל האם זה מחויב שיהיו הורים אולי זה לא ההורים אולי הוא גר בבית יתומים.

אליעד: אתה הבנת את השאלה?

ש: כן.

אליעד: יש איזו התניה בסיסית בחברה שילד אמור לקבל אהבה מההורים ואם הוא לא קיבל אהבה מההורים אז משהו נדפק אצלו יש התניה כזאת השאלה אם היא נכונה.

ש: אני רוצה לחדד האם השאלה מתכוונת להורים הביולוגים.

אליעד: הורים שגידלו אותו לצורך העניין, אתה נתקלת פעם בטיפול ואז בטיפול "כן כי אמא שלך לא מספיק אהבה אותך כי אבא שלך לא מספיק אהב אותך כי הם אהבו אח אחד יותר ממך כי אותך אהבו פחות אותו אהבו יותר" כל מיני סיפורים כאלה.

ש: אני חושב שיש בזה משהו אני חושב שיש בזה מן האמת.

אליעד: יש בזה הרבה "למה אתה לא מעריך את עצמך? כי הם לא העריכו אותי, למה זה? כי הם לא אהבו אותי" השאלה אם זאת האמת.

ש: אני חושב שזה לא בדיוק ככה אני חושב זה השאלה מה הילד מרגיש ביחס לאחרים, שאלת האם המחויב שההורים לא אהבו את הילד.

אליעד: כן זאת השאלה הראשונה, לא אם מחויב שההורים יאהבו את הילד האם מחויב שהילד ירצה שההורים יאהבו אותו האם יכול להיות ילד שההורים שלו בכלל לא יאהבו אותו והוא לא אכפת לו בכלל זה לא משנה לו לא מזיז לו.

ש: קודם אני חושב שלא זה לא מחויב.

אליעד: לא מחויב.

ש: הילד ירצה שלא לא מחויב.

אליעד: עכשיו למי יש אינטרס להגיד שזה כן מחויב, למי יש אינטרס לספר שזה מחויב שילד ירצה שההורים שלו יאהבו אותו למי יש אינטרס.

ש: לילד שלא קיבל אהבה.

אליעד: תראה בא נחשוב בהיגיון אם אתה קיבלת אהבה מההורים שלך כאילו יש לך אינטרס להגיד שילד חייב לקבל אהבה מההורים שלו לא מה אכפת לך "לא חייב לא קיבלתי" אבל אם לא קיבלת אהבה מההורים שלך מה האינטרס שלך להגיד "אני לא חייב לקבל" כי ככה אתה משתחרר כי אם תגיד "אני חייב לקבל ולא קיבלתי" נהיה לך רע אז האינטרס שלך להגיד זה "לא חייב לקבל אהבה מההורים".

למי יש אינטרס להגיד שהילד חייב לרצות שההורים שלו יאהבו אותו להורים כי ההורים שאוהבים את הילד שלהם מי המציא את הסיפור שהילדים חייבים לרצות שההורים שלהם יאהבו אותם למה כי אם אתה תגיד להם "ילד לא חייב לרצות שיאהבו אותך" זה בעצם אומר הילדים שלך לא צריכים ממך שום דבר הם לא תלויים בך. יש הורים בא מישהו לטיפול יושבים ויושבים "כי אמא שלי לא אהבה אותי, אוקי ואז מה אם היא לא אהבה אותך? תראה הילד חייב שההורים שלו יאהבו אותו, למה?" ואז זה מסתובב נגיד זאת אישה אז היא אומרת "מה זאת אומרת הילדים שלי חייבים שאני אוהב אותם כאילו אם אני לא אוהב אותם איך הם יסתדרו, זה דבר בסיסי התינוק רוצה שאני אוהב אותו".

זאת אומרת לפעמים ההורים מרגישים חזקים מזה שהם נותנים אהבה לילדים ויש להם בראש דמיון שהילד חייב לרצות שהם יאהבו אותו ואז זה מחזק את התחושה אצל הילד שהוא חייב שהם יאהבו אותו.

ש: איך זה מחזק אצלו את התחושה?

אליעד: לא הם גם שותלים לו את זה במוח אבל גם אני אומר מהצד אם אנשים יחשבו שהילדים לא חייבים לרצות אהבה מההורים שלהם זה בעצם מנתק את הקשר הרגשי שבין ההורים לילדים ואז מי סובל מזה ההורים גם כן סובלים מזה למה כי אז זה אומר להורים הילדים שלכם לא צריכים אותם "הם לא צריכים ממך שום דבר", עכשיו להורה קשה לחשוב שהילדים שלו לא צריכים ממנו שום דבר אבל מה האמת ואז הוא אומר "אבל אתה יודע איך הילד צריך את אמא שלו ותראה איך הוא צריך אותי" אבל מה האמת האמיתית כשהילד נולד הוא לא הכיר את אמא שלו והוא לא ידע שיש מושג כזה בכלל אמא שלו לו היה לזה שום משמעות.

לו זו אף זו אלא שאם מראש היו מצמידים לאמא אחרת הוא לא היה יודע בכלל מי אמא שלו בנוסף על זה גם אחרי שהצמידו לו אמא אם היו מביאים אומרים לו יש לך שלוש אמהות שלוש אמהות עשר אמהות עשר אמהות לא הייתה לו שום משמעות מבחינתו אפילו אחר כך כשהילד גדל הוא הולך ברחוב רואה מישהו עם סוכריה הוא אומר זה אבא הוא מבחינתו מנסה לאמץ אנשים כהורים שלו, אוקי אבל אז מה שהחברה שלנו עושה היא בעצם יוצרת לו התניה אומרת לו "לא זה לא אבא שלך זה אבא שלך זאת לא אמא שלך זאת אמא שלך" יוצרת לו התניה "טוב אתה יכול לקבל רק מההורים שלך ורק אלה ההורים שלך" ולכן הוא מתחיל לאהוב את ההורים שלו.

אם מגיל קטן נגיד לדוגמה שלא היו פדופילים ולא היה שום דבר היו מרגילים ילד "כל מי שברחוב מציע לך סוכריה לך תיקח" לא בהכרח שהוא היה חוזר הביתה למה הוא יכול להיות עם כולם למה דווקא יחזור אליך מה יש בך יותר מאחרים אבל החברה מה לימדה אותך לימדה אותך קודם כל שאתה מקבל טוב אבל רק מההורים וההורים שלך הם רק x וזה גרם לך בעצם לאהוב את ההורים, ההתניה נוצרה דרך תחושת הטוב שקיבלת ואז אם אחר כך ההורים שלך לא אוהבים אותך אז אתה הופך להיות אומלל כי ההורים שלך לא אוהבים אותך ומי לא ירצה לקבל את התיאוריה הזאת אנשים שלא מוכנים להכיר בכך שהילדים שלהם לא באמת צריכים אותם זה מפריע בעיקר להורים.

עכשיו בא נתקדם לעוד משהו, עכשיו ואני חוזר ואומר עוד פעם ילד שנולד הוא לא יודע מי ההורים שלו הוא לא מכיר את המושג הורים הוא יודע כשהוא רעב תביא לו לאכול תגיד לו ההורים שלך זה המבחנה הבקבוק ולא אכפת לו מכלום, עכשיו בא נגיד עוד דבר עכשיו בא נניח נגיד לדוגמה שבן אדם יש לו טראומה נגיד בן אדם לא אוהב את עצמו "למה אתה לא אוהב את עצמך?" כי אמא שלו לא אהבה אותו נגיד שהוא כל פעם כשקורה משהו "למה רע לך כי אמא שלך לא אהבה אותך", עכשיו איך פותרים את זה איך יוצאים מהתסביך של "ההורים שלי לא אהבו אותי" איך יוצאים מהתסביך הזה מה שבאמת צריך לעשות זה לדמיין את העבר שההורים שלך לא אהבו אותך להיכנס ליצור דמיון מודרך מהעבר ובתור ילד לדמיין שלא אכפת לך אם אוהבים אותך או לא או להבין שהם אוהבים אותך או לא להיות תלוי בזה להגיד "מה אכפת לי אם הם אוהבים אותי או לא" בתור ילד.

ואז אם אנחנו נצליח לשחזר את הסיטואציה בדמיון מהעבר שלא אהבו אותך ואתה תתחבר בתוכך רגשית למקום שאומר "מה אכפת לי אם הם אוהבים אותי או לא" אז ממילא גם התוצאה שנגזרה מכך גם היא לא רלוונטית ואז ממילא כבר לא יהיה אכפת לך המחשבות השליליות שרצות לך בראש "כי לא אהבו" יעלמו. עכשיו השאלה היא אם מה שאמרתי זה נכון או לא נכון זאת השאלה זה נשמע הגיוני השאלה אם זה נכון, נניח בן אדם חושב על עצמו שהוא לא מספיק טוב "למה אתה חושב על עצמך שאתה לא מספיק טוב?" אחרי עשרים שעות של חקירה הגענו למסקנה "כי אמא שלי אמרה לי שאני לא מספיק טוב" סבבה אוקי, עכשיו אנחנו רוצים לנתק את התלות שלו במה שאמא שלו חשבה עליו אז נגיד שנעשה סיבוב והוא יגיד "ואללה לא אכפת לי מה שהיא חשבה עלי" אז האם בעצם זה ינתק את המחשבה השלילית שהוא חושב על עצמו, כן או לא מה התשובה?

ש: תלוי עד כמה התחושה הזאת היא אמיתית בתוכו שבאמת הוא התנתק מזה שלא אכפת לו מה אמא שלו אמרה מה העוצמה.

אליעד: בא נניח שהוא באמת התנתק מזה שאמא שלו לא אכפת לו אם אמא שלו אוהבת אותו או לא לא אכפת לו יותר.

ש: אם זאת הסיבה לטראומה.

אליעד: וזאת הסיבה לטראומה האם בהכרח שההתנהגות שלו כרגע שהוא חושב שהוא לא מספיק אהוב ולא מספיק טוב תיעלם בהנחה שזאת באמת הסיבה בגלל שאמא שלו הכניסה לו שהוא לא מספיק טוב לא מוצלח לא זה ולא זה ובאמת הטראומה ניתקנו אותה.

ש: יכול להיות סיבות אחרות.

אליעד: לא בהנחה שזאת הסיבה בהנחה שזאת הסיבה ואין סיבות אחרות וטיפלנו בבעיה המקורית בהכרח שהבעיה הזאת תיעלם על פניו התשובה שכן נכון אבל זאת לא כל האמת מה האמת האמת היא כזאת אם בן אדם ביומיום חושב על עצמו מחשבות שליליות ותוך כדי שהוא חושב את המחשבות השליליות האלה הוא מבין בידיעה שלמה וברורה שזה אך ורק בגלל שאמא שלו אמרה לו את זה אז אם אנחנו נטפל במחשבות על מה שאמא שלו אמרה לו באמת יעלם לו המחשבות השליליות שהוא חושב על עצמו כיום אבל אם כאשר הוא חושב על עצמו את המחשבות השליליות כיום הוא לא רואה בבירור שזה בגלל אמא שלו אז גם אם אנחנו נטפל בבעיה שההורים שלו לא אהבו אותו עדיין תמשיך גם כיום, אולי היא תיחלש קצת אבל יכול להיות שהיא תמשיך גם בבעיה של היום.

ש: רגע לא הבנתי אם זה נטרל לו.

אליעד: מההתחלה תתרכז מההתחלה נגיד שאנחנו נחקור אתה חושב שאתה לא מספיק מוצלח "למה אתה חושב שאתה לא מספיק מוצלח? כי כשהייתי ילד אבא שלי אמר לי שאני לא מוצלח" אוקי עכשיו מה האפשרויות שלנו או לשכנע אותך שכבר אז אבא שלך חשב שאתה הכי מוצלח או שתגיד "מה אכפת לי אם הוא חשב שאני מוצלח או לא", אוקי עכשיו בא נגיד שנלך על הכיוון של "מה אכפת לי שהוא חשב אם אני מוצלח או לא" ואז אנחנו נכנסים לתוך המוח שלך כילד עושים דמיון מדמיינים בוא נדמיין שהוא אומר לך שאתה לא מוצלח ותגיד לעצמך "מה אכפת לי אם הוא אומר שאני מוצלח או לא" ובוא נגיד שמגיעים למצב שאתה אומר "לא אכפת אם אני מוצלח או לא מה אכפת לי מה הוא חושב" אוקי "אני טוב איך שאני ואני בכלל לא צריך להיות טוב".

עכשיו האם המחשבות שלך כיום שאתה לא מוצלח יעלמו תלוי אם כשאתה חושב על עצמך כיום שאתה לא מוצלח אתה רואה בבירור שזה רק בגלל כאילו כל פעם כשאתה אומר "אני לא מוצלח כי אבא שלי אמר לי שאני לא מוצלח" כל פעם "לא מוצלח כי אבא שלי אמר לי שאני לא מוצלח" אז אם ננתק את ההתניה מאבא שלך נגיד אז באמת התבטלה המחשבה הנוכחית של לא מוצלח, אבל אם ביומיום אתה חושב שאתה לא מוצלח ואתה לא יודע למה אתה חושב את זה אתה אומנם אם אתה מנתח את זה אתה מבין שזה בגלל אבא שלך אבל ביומיום אתה לא מחבר את זה לזה ביומיום אתה אומר "לא אני לא מוצלח כי אני באמת לא מוצלח" אז זה לא יעזור לנו שנטפל בטראומה מהעבר.

ברגע שבן אדם קורה לו אירוע שיוצר לו טראומה וכתוצאה מכך הוא עושה התנהגות מסוימת גם אם נטפל בזיכרון הטראומטי הבעיה עצמה לא תיפתר אם הוא לא רואה את ה - connection ביניהם, עכשיו לא רק רואה את ה - connection כתיאוריה אלא באמת כל פעם כשהוא עושה את הפעולה כל פעם כשהוא שומע בום והוא קופץ הוא באמת רואה שזה רק בגלל הטראומה שקרתה אם הוא רואה את זה אז אם נפתור לו את החרדה מהטראומה שקרתה גם הנוכחי יעלם, אם לא שהוא באמת התחיל להאמין שהבום הוא בעייתי אז זה לא יעלם למרות שטיפלנו בקודם.

ש: הקשר נקרא במתמטיקה קשר חד חד ערכי.

אליעד: קשר חד חד ערכי הבנו את זה.

ש: אפשר נקודה?

אליעד: כן.

ש: לפעמים גם הילדים מתחזקים את המחשבה שהם לא מוצלחים בגלל הוריהם כי לא אהבו אותם זה כאשר הם לא מצליחים בחיים אז הם מחפשים אשם.

אליעד: גם זה נכון אבל עוד פעם מה זה קשור לעניין שלנו?

ש: אתה אומר מי מתחזק את המחשבה שההורים שלא אוהבים את הילדים.

אליעד: נכון אוקי.

ש: לפעמים זה דווקא הילדים שלא מצליחים אז רוצים להאשים את ההורים.

אליעד: כן זה אבל לא קשור בדיוק לא השאלה, זה גם נכון אני נגיד יש מישהו מסוים אוקי שהסיפור שלו כדלקמן נגיד שאמא שלו אומרת איזה משפט אומרת איזה עציץ יפה סתם רואה עציץ אומרת איזה עציץ יפה והוא חוטף עליה עצבים ושונא אותה זה וזה, מה היא עשתה אמרה איזה עציץ יפה הוא אומר "לא איזה מפגרת היא וזה ככה וזה ככה" ומחרף ומגדף למה מה היא עשתה לך רע, מה שמתברר זה כזה דבר היא אומרת איזה עציץ יפה עכשיו נשמע לו שהמשפט הזה לא חכם מספיק או לא מדויק מספיק או לא נכון מספיק או לא טוב מספיק ואז הוא חושב, עכשיו הוא לא מרוצה מעצמו והוא חושב שהסיבה שהוא דפוק זה כי הייתה לו דוגמה אישית מההורים שלו.

נגיד שבן אדם חושב שהחיים שלו דפוקים ואז הוא אומר לעצמו "אוקי החיים שלי דפוקים כי אני חושב בצורה עקומה, למה אני חושב בצורה עקומה בגללי? מה פתאום זה בגלל ההורים שלי אוקי כי הם לימדו אותי לחשוב בצורה עקומה" ואז כל פעם כשהוא רואה את ההורים שלו חושבים בצורה שנראית לו עקומה הוא מוציא עליהם עצבים למרות שהם לא פנו אליו בשום נושא בכלל אבל הם עכשיו חשבו בצורה עקומה בעיניו ואז הוא אומר "אתם רואים בגלל שאתם חושבים בצורה עקומה" הוא אומר לעצמו "בגלל שהם חושבים בצורה עקומה לכן אני חושב בצורה עקומה לכן החיים שלי נדפקו" לכן הוא חוטף עצבים.

זה הסיפור יש גם סיפורים כאלה יש את כל הסיפורים בעולם ואז כשההורים עצבניים למה הוא כל כך כועס עלינו אז מסבירים להורים הוא כועס עליכם מרוב שהוא מעריץ אותכם בכלל מרוב שהוא לא יכול לא להיות כמוכם אז אם אתם לא מושלמים בעיניו אז הוא חוטף עליכם עצבים זה מהצד השני של המטבע.
לאהוב את תחושה של טוב ילד סיבות חיזוק ערך עצמי איך נוצרת פוסט טראומה מספיק טוב בעיה האם זה דימוי עצמי נמוך אהבה אוהב אוהבים אשם אשמה הדרכה להורים הדרכת הורים ההורים אשמים ההורים לא אשמים ההורים שלי ההורים שלי לא אוהבים אותי ההורים תמיד אשמים הורה הורות הורים הורים וילדים הילד הפנימי הילד הפנימי הפגוע הפנימיות חינוך ילדים טראומה טראומה מההורים טראומה מהילדות טראומות ילד ילד פנימי ילדה ילדים ילדים רוצים שיאהבו אותם יעוץ הורי יעוץ הורים יעוץ להורים לא אוהבים אותי להאשים להאשים את ההורים לחנך ילדים פוסט פוסט טראומה פוסט טראומה מהילדות פוסטים פנימיות רגשות אשם רוצים שיאהבו אותם ריפוי הילד הפנימי ריפוי הילד הפנימי הפגוע רצון
להאשים אחרים - למה האדם מאשים אחרים?
להאשים אחרים - למה האדם מאשים אחרים? והעניין הוא, כי האדם רגיל להאשים את הסביבה שלו במצבו. והאדם, לא מוכן לקחת אחריות ולהבין שהוא זה שאחראי למצבו, משום, שהאדם בתת המודע שלו, גם רוצה לסבול. והאדם יודע בתוך תוכו, שאם הוא ייקח אחריות ... הוא מגלגל את האחריות על אחרים, ועל ידי זה הוא ממשיך לסבול. ושורש העניין הוא, שהאדם רגיל להאשים אחרים, כחלק מכך שהאדם משקר לעצמו וחושב שאין לו בחירה חופשית, ושהמציאות היא רעה, ושהוא, אין לו מה לעשות איתה. ומי שמאשים אחרים, הוא גם מאשים את המציאות, על כך שיש ... למה רע לו. ועל האדם לדעת את האמת, שהיא, שיש לו בחירה חופשית מלאה על הכל. ולא יעזור לאדם להאשים את המציאות שחיצונית לו, אלא עליו להבין, שהוא, סיבת הסבל של עצמו. ואם האדם יתבונן אל תוכו... בסופו של דבר הוא יגלה את נקודת הבחירה שלו, שבה, הוא זה שבוחר להרגיש ...
מציאות אכזרית, להאשים את המציאות, אלוהים יעזור, למה אלוהים לא יעזור לך, לקחת אחריות כאלוהים
מציאות אכזרית, להאשים את המציאות, אלוהים יעזור, למה אלוהים לא יעזור לך, לקחת אחריות כאלוהים
... אכזרית, להאשים את המציאות, אלוהים יעזור, למה אלוהים לא יעזור לך, לקחת אחריות כאלוהים למה המציאות נראית אכזרית והאם אפשר להאשים אותה? אליעד כהן מסביר שהמציאות נתפסת לעיתים כאכזרית, אך הדבר נובע מכך שהאדם אינו מבין שהמציאות היא למעשה חלק ממנו, ושהוא בעצמו אחראי להיווצרותה. הוא מדגיש שהאדם ... הוא בעצם אינו מבין שהאכזריות נובעת מתוכו עצמו, כחלק בלתי נפרד מהמציאות. אליעד ממשיך ואומר שהאדם נוטה להאשים את המציאות כאילו היא דבר חיצוני, אך המציאות אינה דבר חיצוני לו. כמו שאי אפשר להאשים יד או רגל שנמצאת בתוך האדם עצמו, כי האצבע אינה יכולה להאשים את האדם שבו היא נמצאת. באותו אופן, גם האדם לא יכול באמת להאשים את המציאות משום שהיא המהות האמיתית שלו, והסבל נגרם מתוך אי ההבנה הזו. אם האדם יבין לעומק שהמציאות היא הוא עצמו, הוא יפסיק לראות אותה כאויבת או כאכזרית, כי יבין ... אף כוח חיצוני או אלוהי לא יוכל לעזור לו באמת. לדוגמה, אליעד מציין מקרה שבו אדם שורף את ביתו. האם יוכל להאשים את היד שלו שעשתה זאת? לא, כי היד פעלה בהתאם למהות של האדם עצמו. כך, גם כשהאדם מאשים את המציאות על סבלו, הוא למעשה מאשים את עצמו ולא משהו חיצוני. אין אף גורם ... הוא תוצר ישיר של מהותו הפנימית. הוא מסביר את הרעיון שאם האדם יבין שהמציאות זה הוא עצמו, הוא יחדל להטיל אשמה על אחרים או על גורמים חיצוניים, אלא ייקח אחריות אישית על כל מה שקורה לו. במצב כזה, האדם לא יחפש יותר אשמים או גורמים חיצוניים שיסייעו לו, אלא יבין כי האחריות לשינוי מוטלת עליו בלבד. אליעד מתאר מצב שבו האדם תוהה למה אנשים אחרים או המציאות מתנהגים בצורה מסוימת, אך כל ... כשלוקחים אחריות מלאה כאלוהים, מבינים שכל מה שמתרחש הוא ביטוי מדויק של האני הפנימי והמהותי. לכן, להאשים מישהו אחר או לפנות לעזרה מאלוהים חיצוני, זו הטעיה עצמית, כי כל מה שקורה הוא תוצאה של הבחירות העמוקות ביותר של האדם עצמו. למה אי אפשר לברוח מהאחריות על הסבל? אליעד מסביר כי בסופו של דבר, לא ניתן לברוח מהאחריות, גם אם נדמה שאפשר להאשים אחרים או לחפש עזרה מבחוץ. משום שהמציאות כולה היא אדם עצמו, הוא לא יכול להאשים משהו אחר, שכן האחר הוא חלק ממנו, וגם לא יכול לחפש עזרה מבחוץ כי אין באמת דבר חיצוני שיכול לעזור לו. האדם הוא המקור הבלעדי לכל חוויותיו, לטוב ולרע, ולכן רק כשהוא ... כאכזרית. למה המציאות אכזרית? האם אלוהים יעזור לך? לקחת אחריות על החיים איך להפסיק לסבול? מדוע להפסיק להאשים את המציאות? מי אחראי על הסבל שלי? ...
לקיחת אחריות, לקחת אל כל האחריות כולה על עצמך כמו אלוהים, לא להאשים אחרים, לקחת אחריות כאלוהים
לקיחת אחריות, לקחת אל כל האחריות כולה על עצמך כמו אלוהים, לא להאשים אחרים, לקחת אחריות כאלוהים
... אחריות, לקחת אל כל האחריות כולה על עצמך כמו אלוהים, לא להאשים אחרים, לקחת אחריות כאלוהים מה המשמעות של לקחת אחריות מלאה על הכל כמו אלוהים? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג הוא לקחת אחריות ... חיצוניות. כשקורה להם משהו רע או לא רצוי, האדם תמיד מוצא סיבה חיצונית להאשים: אנשים אחרים, אירועים חיצוניים, גורמים סביבתיים או אפילו מזל רע. לדוגמה, אם מתרחשת תאונת דרכים, האדם בדרך כלל יחפש את הגורמים לכך: זה היה מזג האוויר, הנהג השני אשם, מצב הכביש לא היה טוב, ואף פעם לא ייקח על עצמו את מלוא האחריות. תמיד קיימת נטייה לחפש אשמים מחוץ לעצמנו, מכיוון שקבלת אחריות מלאה נתפסת כדבר שלילי או בלתי אפשרי. מדוע בני אדם לא מסוגלים לקחת אחריות מלאה על כל מה ... לדוגמה, אדם יכול להגיד אני לוקח אחריות על התאונה, אבל גם הנהג השני אשם, גם העירייה שלא תיקנה את הכביש. אליעד מדגיש שאין אף אדם בעולם שלוקח באמת אחריות מלאה לגמרי ללא סייגים, ורק אלוהים הוא ... התהליך המעשי שאליעד מציע? התהליך שאליעד כהן מתאר הוא: ראשית, להפסיק להאשים אחרים או נסיבות חיצוניות במה שקורה. להתחיל לקבל שכל דבר שמתרחש הוא פרי הרצון והבחירה שלך. לחוות ולהרגיש באופן ממשי שכל מה ... מה זה אומר להיות אלוהים? לקיחת אחריות מלאה כמו אלוהים איך להפסיק להאשים אחרים? האם אפשר להיות אחראי לכל מה שקורה? מדוע הכל טוב כשאתה לוקח אחריות מלאה? לקיחת אחריות מוחלטת על המציאות ...
טיפים לויכוחים, איך לא לגרום למישהו להרגיש רע? איך לא להאשים מישהו? איך לא לעשות למישהו רע? איך להסיר אחריות? איך לא לקחת אחריות? איך להאשים מישהו? ויכוחים בזוגיות, מריבות בזוגיות, מערכות יחסים
טיפים לויכוחים, איך לא לגרום למישהו להרגיש רע? איך לא להאשים מישהו? איך לא לעשות למישהו רע? איך להסיר אחריות? איך לא לקחת אחריות? איך להאשים מישהו? ויכוחים בזוגיות, מריבות בזוגיות, מערכות יחסים
... לויכוחים, איך לא לגרום למישהו להרגיש רע? איך לא להאשים מישהו? איך לא לעשות למישהו רע? איך להסיר אחריות? איך לא לקחת אחריות? איך להאשים מישהו? ויכוחים בזוגיות, מריבות בזוגיות, מערכות יחסים איך לא להאשים מישהו בוויכוח? אליעד כהן מסביר בהרצאה כיצד להתמודד עם מצב שבו אדם לא רוצה להאשים מישהו אחר במהלך ויכוח או קונפליקט, אך גם לא רוצה לקחת את האשמה על עצמו. לדוגמה, כאשר מתעוררת בעיה בעסק, אחד הצדדים טוען שהשני אחראי למצב, אבל הצד השני אינו מעוניין להאשים אותו, וגם לא מעוניין לקחת על עצמו את האחריות. במקרה כזה, אליעד מסביר ... אחד מהמשתתפים בוויכוח. מה הפתרון אם מישהו מאשים אותי בפרידה? אליעד נותן דוגמה נוספת מתחום הזוגיות: נניח זוג נפרד, ואחד מבני הזוג מאשים את הצד השני בפרידה. הצד המואשם אינו רוצה להגיד זו אשמתך, אבל גם לא רוצה להודות שזו אשמתו שלו. במקרה כזה, הפתרון הוא שוב למצוא גורם שלישי ולהעביר אליו את ... לדוגמה, אפשר להגיד שהפרידה התרחשה בגלל סיבה חיצונית - גורם אקראי כמו נסיבות החיים, מזג האוויר או אפילו גורל או אלוהים. בצורה כזאת, שני הצדדים יכולים להשתחרר מתחושת האשמה מבלי לפגוע זה בזה או בעצמם. מה החשיבות של גורם שלישי בוויכוחים? אליעד ... במיוחד כאשר האדם רוצה לשמור על יחסים טובים עם הצד השני, או כשאינו מעוניין לעורר קונפליקט נוסף. אם שני אנשים מתווכחים ביניהם ולא רוצים לפגוע זה בזה, הם יכולים להאשים גורם שלישי חיצוני שאינו פוגע באף אחד. כך נמנעים רגשות שליליים, רגשות אשם והאשמות הדדיות. כיצד לבחור גורם שלישי נכון? לדברי אליעד, בחירת הגורם השלישי ... כמו גורל, מזל, סביבה, או אירועים חיצוניים שלא תלויים באף אחד מהצדדים. למה חשוב לא לקחת אחריות מיותרת? אליעד מדגיש שאם אדם אינו רוצה לקחת על עצמו את האחריות ולא להאשים את האחר, אין הכרח שייקח על עצמו את האשמה. אנשים רבים מרגישים שברגע שהם לא מאשימים את הצד השני, הם חייבים להאשים את עצמם. אך לפי אליעד, ישנה אפשרות אחרת, והיא העברת האחריות לגורם שלישי. כך האדם יכול להימנע מלספוג אשמה לא מוצדקת ומרגשות שליליים שנובעים מכך. לסיכום, כיצד להתמודד נכון עם האשמות? לסיכום דבריו של אליעד כהן, הדרך להתמודד עם האשמות וקונפליקטים, במיוחד בזוגיות או בעסקים, היא להשתמש בגורם שלישי שלא יפגע באף אחד מהצדדים. הבחירה בגורם שלישי מאפשרת שמירה על אווירה חיובית יותר, מניעת תחושת אשמה, וניהול קונפליקטים בדרך בונה יותר. איך לא להאשים מישהו בוויכוח? מי אשם בפרידה? איך להימנע מאשמה? איך להעביר אחריות לגורם שלישי? איך להתמודד עם קונפליקטים בזוגיות? עכשיו השאלה היא כזאת נניח שאתה בוויכוח עם מישהו ונניח שאתה רוצה לא להאשים אותו, מתווכחים נגיד דוגמה יש פשלה בעסק ועכשיו השאלה היא זה מי אחראי ... רוצה להגיד לו אתה אחראי לפשלה בעסק. ש: מה האמת שהוא אחראי, מה האמת הוא אחראי או אני? אליעד: לא יודע מה האמת זאת גם שאלה, השאלה היא בעצם איך אפשר אם אתה לא רוצה להאשים מישהו לא להאשים אותו בלי להאשים את עצמך מישהו שאומר לך אתה אשם במשהו מסוים ואתה חושב בכלל שהוא אשם בזה נגיד ועכשיו אתה לא רוצה להאשים אותו מסיבה כלשהי אבל אתה גם לא רוצה להגיד שאתה
למה אני לא מתגרש? למה אני לא מתפטר? למה הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים, רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה
למה אני לא מתגרש? למה אני לא מתפטר? למה הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים, רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה
... למה אני לא מתפטר? למה הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים , רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה למה ... בלימודים ומחפש תירוצים, יגיד שזה בגלל המשפחה, בגלל ההורים, בגלל הבת זוג, או בגלל כל גורם חיצוני אחר. אם ייעלם הגורם החיצוני, הוא יאבד את האפשרות להאשים אחרים במחדליו. למה מנגנוני הדחקה והכחשה משחקים תפקיד חשוב? לדברי אליעד, המוח משתמש במנגנוני הדחקה והכחשה כדי להצדיק את ... של סבל. אם האדם ייצא מהמצב הזה, לא יהיה לו את מי להאשים, והוא ייאלץ לקחת אחריות אישית. לאנשים נוח יותר להישאר במקום שיש בו סבל ולהאשים את האחרים, מאשר להתמודד עם האמת שהם עצמם אחראים לסבל שלהם. אליעד נותן דוגמה ספציפית של אישה שכל הזמן איימה להתגרש, אך לא ... מתגרשת, התברר שבמקרה שהיא תתגרש, לא יהיה לה את מי להאשים בבעיותיה. ההישארות במערכת הזוגית הקשה משמשת לה תירוץ והצדקה לבעיות האחרות בחייה. מדוע אנחנו משתמשים בסבל כתירוץ? אליעד מרחיב ... שרע לו. זו הסיבה לכך שחשוב להבין שהמציאות עצמה לא אשמה, והאדם עצמו אחראי לסבל שלו, גם אם זה קשה להודות בכך. מה התפקיד של האחריות האישית בסבל שלנו? הנקודה המרכזית בהרצאה של ... היא ההכרה באחריות האישית. לדבריו, כל עוד אדם יכול להאשים גורם חיצוני בבעיותיו, הוא פטור מאחריות. ברגע שהגורם החיצוני הזה נעלם, האדם חייב להתמודד עם עצמו ועם העובדה שהוא זה שיצר את ... ההבנה של מנגנוני ההדחקה, ההכחשה והצורך האנושי בהאשמת הסביבה, היא חיונית כדי להתמודד עם הבעיות האמיתיות של האדם ולהפסיק לברוח מאחריות אישית. למה אנשים לא מתגרשים? למה אני נשאר ... הדחקה פועלים? מה זה מנגנון הכחשה? איך להפסיק להאשים אחרים? למה אנשים אוהבים להתלונן? איך לוקחים אחריות אישית? עכשיו איזה היגיון יש שבן אדם ירצה להיות במקום שרע לו יש אנשים נגיד שרע להם בעבודה רע להם ... בלימודים הוא אומר למה אני לא מצליח בלימודים כי ההורים שלי ככה וככה כי אמא שלי ככה כי הבת זוג שלי ככה כי סבתא שלי ככה כי השכן שלי ככה כל הזמן מתלונן לא בגללו בגלל מישהו אחר למה ... אם אתה תיפטר מהקלף הזה אדוני עכשיו אין לך את מי להאשים אין לך יותר אתה לא יכול להאשים אף אחד אין לך את מי להאשים אז המוח אומר עדיף להישאר בדבר הזה לפחות יש לי איזה תירוץ ללמה אני דפוק מאשר שעכשיו אני אלך למקום אחר ואז לא יהיה לי תירוץ למה ... למה לא רוצה להתגרש מה הבעיה ואז לא יהיה את מי להאשים איך נאשים מי יהיה אשם בבעיות האלו והאלו. עכשיו יש אשם אתה יודע למה אני ככה בגללו למה זה בגללה יש את מי להאשים אחר כך אין יותר את מי להאשים אי אפשר כל הזמן להאשים כמו עכשיו כל הזמן את ממשלת השמאל למה זה בגלל ממשלת השמאל זה ממשלת השמאל לפני 30 שנה השמאל, זה בגלל מתקופת השמאל אולמרט אשם אין אולמרט אשם. ש: מי בא להתלונן או האישה או הגבר? אליעד: שניהם לצורך העניין. ש: זאת לא הסיבה היחידה שבגללה לא מתגרשים. אליעד: יש הרבה סיבות ... רע זה לא קשור זה לא באמת בגלל המציאות המציאות לא אשמה בזה. ש: רגע אז זה לא באמת שהרצון מתמלא לי אז. אליעד: אתה מתוכנן. ש: רגע יש חוק הרצון שלי מתמלא טוב לי. אליעד: אתה כבן ... אם אנחנו נסיים את הרשימה מה יקרה לא יהיה לך את מי להאשים את מי תאשים עכשיו שרע לך יש לך את כל מה שאתה רוצה קיבלת ומה האמת למה רע לך כי אתה אשם אתה אשם בזה שרע לך אף אחד לא אשם המציאות לא אשמה לך בכלום. הבנו? ...
איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?
איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?
... להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך? איך להאשים מישהו בלי שהוא ייפגע? כאשר מנסים להעביר ביקורת או להאשים מישהו במשהו, רוב האנשים נוטים להגן על עצמם ולהחזיר האשמות נגדיות. לדוגמה, אם תגיד למישהו: אתה פגעת בי או אתה אשם, רוב הסיכויים שתגובתו תהיה התגוננות ואף יטען שאתה אשם ולא הוא. לכן, כדי להאשים אדם אחר באופן שיגרום לו לקחת אחריות ולא להיפגע, יש להשתמש בדרך עקיפה ועדינה ... כיצד אתה מרגיש בעקבות התנהגותו. מדוע עדיף לומר אני נפגעתי ולא אתה פגעת בי? כאשר אתה אומר אני נפגעתי ממך, אתה מציג את הבעיה כתחושה שלך ולא כהאשמה. זה גורם לאדם שמולך להרגיש פחות מותקף, מה שמפחית את הצורך שלו ... מראה לאדם השני שאתה מודע לכך שהתגובה שלך היא באחריותך, מה שמפחית את התגובה ההגנתית שלו. אם תגיד אתה מעצבן אותי, האדם השני עלול להחזיר לך את ההאשמה ולומר לא, אתה זה שמעצבנים אותו. לעומת זאת, אם תגיד אני מתעצבן ממה שעשית, אתה מפנה את תשומת הלב אל התחושות שלך, מה שגורם לצד השני להיות יותר פתוח להקשבה ולהבנה של התנהגותו. איך אפשר להעביר מסר בלי לעורר תחושת אשמה אצל האדם השני? דרך נוספת שאליעד מציע היא להוסיף אמפתיה והנחות חיוביות לגבי ... ייקח אחריות על הטעות שלו? אם אתה רוצה שאדם ייקח אחריות, עליך להתמקד בכך שאתה מציג את המצב כמשהו שמשפיע עליך באופן אישי, ולא להציג זאת כהאשמה. במקום להגיד אתה תמיד שוכח דברים!, תגיד: זה מפריע לי כשדברים נשכחים, האם אתה חושב שאפשר לעשות משהו לגבי זה?. כך אתה מציע לצד השני דרך פעולה קונקרטית והוא נוטה לקחת אחריות ולמצוא פתרונות במקום להתגונן ולהאשים אותך בחזרה. סיכום מרכזי של הרעיון: איך להעביר ביקורת נכון? בשורה התחתונה, לפי אליעד כהן, המפתח להעברת ביקורת באופן שלא יגרום לצד השני להתגונן, הוא תמיד לקחת אחריות אישית על התחושות והרגשות שלך, ולהימנע מהאשמות ישירות. כשאתה לוקח אחריות ומבהיר לצד השני שאתה מבין שלא הייתה לו כוונה רעה, אתה פותח את הדלת לשיח פתוח ומכבד, ומגדיל משמעותית את הסיכוי לכך שהוא ייקח אחריות וישנה את התנהגותו. איך להאשים בלי לפגוע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? העברת ביקורת נכונה איך לא להיפגע מביקורת? איך להגיד למישהו שהוא טועה בלי לריב? לקיחת אחריות על רגשות איך להימנע מהתגוננות בשיחה? עכשיו אם אתה רוצה להאשים מישהו במשהו ואתה תגיד לו שהוא אשם שהוא לא בסדר רוב הסיכויים שמה הוא יגיד לך. ש: אתה אשם. אליעד: לא נכון אתה אשם בסדר יפה, עכשיו בהנחה שאתה רוצה להאשים מישהו במשהו ואתה רוצה להגדיל את הסיכוי שהוא יקח אחריות או שיקשיב למה שאמרת מה איך עושים את זה אתה רוצה להאשים אותו. ש: מחמיאים לו. אליעד: לא יעזור תחמיא לו ברגע שזה הוא ירד עליך בחזרה, בקיצור אם רוצים להאשים מישהו במשהו ורוצים שהוא יקח אחריות על מה שאתה מעיר לו מה הדרך לעשות את זה ... שהוא יגיד לך אני מתנצל יפה אז מה השיטה השיטה היא כזאת אם אתה תדבר עם הבן אדם השני כמו שהיא דיברה יש סיכוי גבוה שיגידו לך שמתנצלים. ש: שאתה אשם. אליעד: לא נכון שמתנצלים למה כי היא אמרה הוא דיבר אלי בצורה שלא נעימה לי ... יגיד לך אני מתנצל כי אתה לא מאשים אותו אתה אומר אני נפגעתי ממך יש אתה מדבר בצורה לא יפה ויש אתה מדבר בצורה שלא נעימה לי לא מאשים אותך אתה לא אשם בכלום אני לי לא נעים הצורה הזאת יש יותר סיכוי שמישהו יגיד לך כן אתה צודק אם ...
2 שיטות טיפול בטראומת אונס, יתרונות וחסרונות בלהאשים מישהו אחר בצרות שלך, 2 שיטות טיפול בקורבנות, איך לטפל בטראומה? להאשים אחרים, לקחת אחריות, קורבנות הזנות, קורבנות אונס, קורבנות התעללות, קורבנות כתות, יוצאי כתות
2 שיטות טיפול בטראומת אונס, יתרונות וחסרונות בלהאשים מישהו אחר בצרות שלך, 2 שיטות טיפול בקורבנות, איך לטפל בטראומה? להאשים אחרים, לקחת אחריות, קורבנות הזנות, קורבנות אונס, קורבנות התעללות, קורבנות כתות, יוצאי כתות
... שיטות טיפול בטראומת אונס, יתרונות וחסרונות בלהאשים מישהו אחר בצרות שלך, 2 שיטות טיפול בקורבנות, איך לטפל בטראומה? להאשים אחרים, לקחת אחריות, קורבנות הזנות, קורבנות אונס, קורבנות התעללות, קורבנות כתות, יוצאי כתות מהו היגיון או תועלת בלהאשים מישהו אחר בטראומה? ההתמודדות עם פגיעות, כמו אונס או פגיעות אחרות, היא מורכבת וכוללת לא רק את האירועים הפיזיים עצמם, אלא גם את המשמעות שהקורבן מייחס להם. כאשר אדם נפגע, בין אם מדובר באונס, ... בעקבות האירוע. אחד הפתרונות שמציעים הוא להוריד את האחריות מהנפגע ולהגיד לו: אתה לא אשם, זה מישהו אחר אשם. הרציונל מאחורי זה הוא להוריד את רגשות האשמה של הנפגע, על ידי שלילת הבחירה החופשית ממנו. כאשר אנו אומרים לאדם שנפגע, שאין לו שליטה על מה שקרה לו, אנחנו בעצם משדרים לו שאין לו סיבה להאשים את עצמו. הבעיה היא שגישה זו לא תמיד מועילה. נכון, הכעס על עצמו לא נשאר, אך במקום זאת הכעס הזה מועבר כלפי הפוגע. אם נאמר לאדם שנפגע כי אין לו שליטה על מה שקרה לו, הכעס על מה ... האם זו באמת הדרך הטובה ביותר לעזור? בהחלט לא תמיד. אחת הבעיות המרכזיות בגישה של האשמת הפוגע היא שהיא מעודדת את הנפגע להישאר בעמדה של קורבן. כאשר אדם משוכנע שהוא חסר אונים, שאין לו שליטה על מה שקורה לו, ושמישהו אחר הרס את חייו, הוא למעשה מקבע את עצמו בתפקיד של ... לו להשתקם ולהתפתח, אלא רק מזינה את תחושת הקורבנות. האלטרנטיבה האפקטיבית יותר היא לא להאשים את הפוגע, אלא לעזור לנפגע לשנות את הדרך בה הוא רואה את עצמו ואת האירוע. במקום להתמקד בכאב ובזעזוע שהאירוע גרם לו, אפשר להתמקד בשאלה איך ניתן לשנות את התפיסה של הנפגע על עצמו. ... שלה, ולפתח קבלה עצמית, כך שהיא תוכל להחלים ולהמשיך בחיים בלי תלות בשאלה אם הפוגע אשם או לא. השלכות נוספות של התפיסה הקורבנית אחת הבעיות העמוקות בגישה של האשמת הפוגע היא שהיא לא עוזרת לנפגעים להחלים באמת. למעשה, היא יכולה להחמיר את המצב, כי היא מחזקת את תחושת הקורבנות והחוסר אונים. כשאדם חושב שכל מה שקרה לו הוא תוצאה של גורמים ... נשאר במצב של חסר אונים, ללא יכולת לפתח תחושת שליטה על החיים. הדרך הנכונה להתמודד עם טראומה הדרך היעילה ביותר להתמודד עם טראומה אינה על ידי האשמת גורם חיצוני, אלא על ידי שינוי התפיסה של הנפגע לגבי האירוע. כאשר אדם מבין שהאירוע עצמו אינו הבעיה, אלא הפירושים שהוא נותן לו, הוא יכול להתחיל תהליך של ריפוי אמיתי. למשל, אם ... שנאנסה מרגישה שאין לה ביטחון עצמי, ניתן לעבוד איתה על חיזוק הביטחון העצמי שלה, לא על האשמת הפוגע. השחרור האמיתי מטראומה לא יקרה על ידי האשמת מישהו אחר, אלא על ידי שחרור פנימי והבנה עמוקה שהעבר לא מכתיב את העתיד. שחרור אמיתי מטראומה המטרה הסופית היא להביא את הנפגע למצב שבו הוא יכול להמשיך בחייו בצורה מלאה ומאושרת, ללא תלות באירועים מהעבר. המשמעות היא שהוא צריך ללמוד לקבל את מה שקרה ולהשתמש בזה כדי לבנות חיים חדשים. השחרור מהטראומה נעשה כשאדם מגיע למצב של קבלה מוחלטת, שבו אין התנגדות פנימית למה שקרה, ולא משנה אם זה היה טוב או רע. המטרה היא למצוא את המקום בתוכנו שמוכן לקבל את כל החוויות, כולל את החוויות הקשות ביותר. סיכום לסיכום, הדרך הטובה ביותר לעזור לנפגעים היא לא בהאשמת הפוגע, אלא בשינוי הדרך בה הם רואים את עצמם ואת חווייתם. ברגע שנפגעים יבינו שהערך שלהם לא תלוי באירועים שהם עברו, הם יוכלו להתחיל תהליך של ריפוי אמיתי ולהתפתח מעבר לחוויות הטראומטיות. טיפול בטראומה התמודדות עם כאב נפשי שחרור מאשמה לקיחת אחריות אישית התגברות על אירועים קשים התשובה לשאלה האם יש היגיון או תועלת בלהאשים מישהו אחר כאשר אנו מנסים לעזור למי שנפגע היא מורכבת, ויש להבין אותה במספר רבדים. ההתמודדות עם פגיעות והשלכותיהן כאשר אדם נפגע - בין אם מדובר באונס, גניבה, רמאות או כל אירוע אחר ... המחשבות השליליות ולהפחית את הסבל שהוא חווה בעקבות האירוע. הלוגיקה מאחורי אמירת אתה לא אשם אחת הדרכים הנפוצות להתמודד עם מחשבות שליליות היא להוריד את האחריות מהנפגע. אנו אומרים לו: אתה לא אשם, זה מישהו אחר אשם. הרציונל מאחורי זה הוא פשוט - אם לנפגע אין בחירה חופשית, אזי אין לו על מה לה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ילדים רוצים שיאהבו אותם, הורים וילדים, ההורים שלי לא אוהבים אותי, טראומה מההורים, פוסט טראומה מהילדות, ההורים תמיד אשמים, ההורים לא אשמים, ההורים אשמים, להאשים את ההורים, ריפוי הילד הפנימי הפגוע
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: החיים שלי נדפקו, האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: החיים שלי נדפקו, דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להצליח בזוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לקבל החלטות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב, מנטורינג, מאמן למציאת עבודה בנושא החיים שלי נדפקו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.6250 שניות - עכשיו 15_06_2025 השעה 23:14:30 - wesi1