🖨ראיון עבודה - איך לראיין עובדים? מה לשאול בראיון עבודה? איך לראיין מועמד לעבודה?ובו יתבאר, איך לראיין עובדים? מה עליך כמראיין, לשאול את העובד, בראיון עבודה? איך לראיין מועמד לעבודה? מה לשאול בראיון עבודה? ועוד. ובטרם נסביר מה לשאול עובד בראיון עבודה, נסביר מדוע הרעיון רלוונטי לכל תחום בחיים.
כל בחירה אותה מבצע האדם, היא סוג של ראיון עבודה. ראיון עבודה מורכב ממספר גורמים: המראיין, המרואיין, התכלית שלשמה הוא מרואיין, השאלות של המראיין, התשובות של המרואיין, קבלת ההחלטה של המראיין לגבי האם לצרף את המרואיין לארגון.
וכך, אותם הגורמים קיימים אצל כל אדם בכל החלטה שהוא מקבל. המראיין, הוא האדם עצמו. המרואיין, זאת אפשרות הבחירה / האלטרנטיבה שיש לאדם. התכלית של הראיון, היא התכלית של הפעולה שהאדם מבצע. השאלות והתשובות של הראיון, הם ההתלבטויות של האדם מול עצמו, שיקולי בעד ונגד. קבלת ההחלטה של המראיין, היא הבחירה של האדם, האם לבצע את הפעולה. הארגון אליו מצטרף העובד, הם החיים של האדם. כך שכל מה שנכון לגבי ראיון עבודה, נכון לגבי כל החיים.
ראיון עבודה טוב, תלוי בשאלת שאלות נכונות. דהיינו, שאלת שאלות שמספקות את המידע הנדרש והרלוונטי באמת, לצורך ביצוע העבודה. כדי שראיון העבודה יהיה טוב, על המראיין להגדיר לעצמו את המהות של התפקיד שברצונו שהעובד יבצע. מהות התפקיד / הגדרת התפקיד של העובד המרואיין, היא פועל יוצא של הבנת הצורך האמיתי של המעביד ושל הארגון.
לכן השלבים הם כדלהלן: שלב ראשון, נסה להגדיר במדויק, מהי התכלית של גיוס העובד. שלב שני, נסה להגדיר לעצמך במדויק, את אופי התפקיד של העובד. נסה להבין מראש, מה בדיוק הוא אמור לעשות. ככל שהפירוט יהיה גדול יותר, כך טוב יותר. שלב שלישי, הוא שלב בניית השאלות עבור המרואיין.
השאלות שתציג לעובד, אמורות להיות מסוגלות לספק לך מידע, על היכולת של העובד, להשיג עבורך את התכלית הסופית. נסה להגדיר עם עצמך, את הדברים החשובים ביותר, שאמורים להיות לעובד, כדי שהוא יהיה מסוגל למלא את תפקידו, שהגדרת בשלב הקודם.
בצע דמיון מודרך עם עצמך, ודמיין את העובד מבצע את העבודה שלו. דמיין את הבעיות שצצות במהלך העבודה, דמיין את האתגרים האפשריים, דמיין את המקומות שבהם נדרשת תושייה ויצירתיות. דמיין את מהלך העבודה של העובד, כמה שיותר בפירוט, ונסה להבין, מה הן נקודות הכשל האפשריות. עכשיו, עליך בעצם לוודא, כי העובד, אכן יהיה מסוגל להגיע אל התכלית המיוחלת, תוך כדי התגברות על הקשיים האפשריים.
עכשיו, צור את רשימת השאלות. השאלות יכולות...
טיפים ליצירת שיחה, טיפים למאמן אישי, טיפים למטפלים, טיפים למראיינים, איך לדובב אנשים? איך לגרום למישהו לדבר? איך להבין אנשים? טכניקות אימון, מה השאלה שלך? מה הבעיה שלך? מה רע לך?טיפים ליצירת שיחה, טיפים למאמן אישי, טיפים למטפלים, טיפים למראיינים, איך לדובב אנשים? איך לגרום למישהו לדבר? איך להבין אנשים? טכניקות אימון, מה השאלה שלך? מה הבעיה שלך? מה רע לך?טיפים ליצירת שיחה, טיפים למאמן אישי, טיפים למטפלים, טיפים למראיינים, איך לדובב אנשים? איך לגרום למישהו לדבר? איך להבין אנשים? טכניקות אימון, מה השאלה שלך? מה הבעיה שלך? מה ... שלו בלי לגרום לו להרגיש לא בנוח? אליעד מציע גישה עקיפה יותר, במקום לדרוש הגדרה מדויקת של השאלה. במקום לשאול מה בדיוק השאלה?, עדיף לשאול שאלות עדינות יותר כגון מה לא הבנת? או מה היית רוצה להבין יותר טוב?. שאלות אלו אינן מחייבות תשובה מוחלטת לגבי מה לא מובן או מהי בדיוק השאלה, אלא מאפשרות לאדם לגלות באופן הדרגתי ... ברור? במקרים שבהם אדם אומר שיש לו בעיה אך מתקשה להסביר בדיוק מהי, אליעד ממליץ לא להקשות עליו עם שאלות ישירות מדי כמו מה בדיוק הבעיה?, אלא להשתמש בשאלות עקיפות יותר, כגון מה היית רוצה להרגיש?, או מה היית רוצה שיהיה טוב יותר?. שאלה כזו אינה דורשת מהאדם ... היכולת של האדם לענות עליה? אליעד מסביר שהניסוח של השאלה משפיע מאוד על האופן שבו האדם מגיב אליה. למשל, כששואלים מה אתה לא מבין? האדם עלול להרגיש מותקף ולומר לעצמו אבל אני מבין!, ואז לא יהיה לו מה לומר. לעומת זאת, אם שואלים מה היית רוצה להבין יותר טוב?, האדם אינו צריך להודות שהוא לא מבין כלל, אלא רק מבטא רצון לשיפור ... אכפת, אלא מפני שקשה לו להתמודד עם הגדרה מפורשת של רגשות או תחושות כישלון. אליעד מציע להשתמש באותם כלים ושאלות עקיפות גם במקרים האלו, כדי לעזור לאדם לברר עם עצמו מה בדיוק הרגיש ולמה הוא מגיב כפי שהוא מגיב. בעזרת שאלות עקיפות כמו מה היית רוצה להרגיש? או מה היית רוצה שיהיה אחרת?, ניתן לעזור לאדם להבין לעומק את ההתנהגות והתגובות הרגשיות שלו. הגדרת בעיות ושאלות בחיי היומיום איך לברר מה באמת מציק לאדם? מודעות עצמית והבנת רצונות כלים לתקשורת והקשבה בין - אישית זיהוי ... שבו אדם אומר יש לי שאלה, אבל כשמתבקשים להסביר מה בדיוק השאלה, מתברר שהיא איננה מוגדרת בבירור אפילו בעיני השואל עצמו. ההסבר הוא שייתכן שהשואל מרגיש שיש לו חוסר הבנה או בעיה מסוימת, אך בפועל הוא אינו מצליח לנסח זאת בצורה ממוקדת. לכן, כאשר ... עלול לגרום לו למבוכה או לאי - יכולת להשיב באופן ברור. כיצד גישה ישירה לחידוד השאלה עלולה להשתיק את השואל? כאשר דורשים מאדם להגדיר במדויק את השאלה, הוא עשוי להתקשות ולמצוא את עצמו במבוי סתום. הדבר בולט במיוחד כאשר ... ייתכן שיוותר על השאלה מתוך קושי או אי - נוחות. במילים אחרות, דרישה ישירה לחדד את השאלה עלולה לגרום לשואל להסיק שהשאלה לא מוגדרת ולכן לשתוק או לוותר על המשך החקירה. איך אפשר לסייע לאדם להגדיר את שאלתו בלי להקשות עליו? במקום לדרוש מהשואל להציג מה בדיוק השאלה, הוצעה שיטה אחרת שבה אפשר לשאול אותו: מה לא הבנת? או מה היית רוצה להבין יותר טוב? כך הוא אינו חש שהוא חייב להצהיר על בעיה או חוסר הבנה מוחלט, אלא פשוט להביע רצון לשפר את הבנתו. גישה כזו מורידה מהשואל את הלחץ למצוא הגדרה חד - משמעית לשאלה, ומאפשרת לו להמשיך ולחקור את הנושא מתוך מקום נינוח יותר. כיצד ... יש לי בעיה, מתחיל לספר סיפור, וכשמבקשים להבהיר מה בדיוק הבעיה?, הוא מתקשה לתת תשובה מדויקת. במצב כזה, כדאי לשאול אותו מה היית רוצה להרגיש? או מה היית רוצה לשפר? במקום מה הבעיה?. אם הוא אינו מצליח להשיב גם על כך, אפשר לשאול: מה היית רוצה שיהיה יותר טוב? דרך שאלות כאלו מגלים באופן עקיף את מה שמפריע לו, בלי להציב חסם שמחייב הגדרה מפורשת של הבעיה. מדוע ניסוח השאלה משפיע על היכולת להבין אותה? הוסבר שאם שואלים אדם מה אתה לא מבין?, הוא עלול מיד לבדוק אם אכן אינו מבין משהו, וייתכן שישיב אני דווקא כן מבין, מה ששוב מכניס אותו למבוכה. אבל אם שואלים מה היית רוצה להבין יותר טוב?, אין כאן קביעה שהוא לא מבין - רק הזמנה לשפר הבנה כלשהי. כך ניתן לעודד שיח פורה ופתוח יותר. איך הכלים הללו מתקשרים לדוגמאות הראשוניות? אותם עקרונות של הבהרה ושאילת שאלות עשויים לתרום גם להבנת מצבים שבהם אנשים מתעלמים מאירועים שחוו (כמו כעסים פתאומיים או רדיפה אחר מטרות). במקום להניח ... לברר איתם בצורה מדורגת יותר מה בדיוק הם מרגישים או איך הם תופסים את השינוי הפתאומי בהתנהגותם. הגדרת בעיות ושאלות בחיי היומיום איך לברר מה באמת מציק לאדם מודעות עצמית והבנת רצונות כלים לתקשורת והקשבה בין - אישית זיהוי ... למה כי הוא עוד לא שאל נכון, אז תסתכל אני אומר לו מה השאלה שלך עכשיו לכאורה הוא כבר שואל שאלה אבל למה הוא מדבר איתי הוא רוצה לשאול שאלה אז איך יכול להיות שכשאני אומר לו מה השאלה שלך הוא לא יודע להגיד מה השאלה שלו איך זה יתכן ודבר נוסף איך פותרים את זה. אז מה התשובה, אתה הבנת מה שאלתי אני שואל אותך מה השאלה ויש לך שאלה נכון הרי אתה מנסה לשאול שאלה לא סתם בא לתת לנו הרצאה כי אתה רוצה לשאול שאלה. ש: כן. אליעד: אני אומר לך מה השאלה תגיד את השאלה, מה השאלה אתה מחפש את השאלה, מה ... עליו כי אני אומר לו תגדיר לי מה השאלה זה כאילו כמו תיתן לי תשובה מה השאלה, כאילו אני שואל אותך מה השאלה עכשיו אתה גם צריך להגיד תשובה. אתה מבין, עכשיו לכן לפעמים אם רוצים להקל על הבן אדם לשאול שאלה נגיד אם אתה רוצה להשתיק מישהו אז תגיד לו לא מה השאלה, לא מה בדיוק השאלה, מה השאלה ... אתה רוצה לדעת את זה ואז הוא לא יודע ונגמר הדיון. אבל אם אתה נגיד רוצה לעזור לבן אדם לשאול את השאלה אז נגיד כשהוא מסתבך אתה אומר לו בוא תגיד לי מה לא הבנת הוא מנסה להבין מה ... לבן אדם להסביר מה הוא לא מבין. זאת אומרת שכשאתה יושב מול עצמך ומחפש נגיד מנסה להבין את השאלה תשאל את עצמך את השאלות שלך, תתמלל את השאלות תתמלל אותן למה אני לא מבין מספיק טוב או מה לא ברור לי מספיק או מה אני רוצה להבין ... בצורה פחות מוגדרת נגיד מה אתה לא מבין, מה היית רוצה להבין וכיוצא בזה בעניין הזה. אליעד: ואם אתה שואל אותו מה היית רוצה להבין והוא לא מוצא תשובה אז הרבה פעמים עדיף לשאול מה היית רוצה להבין יותר טוב כי הרבה פעמים כשאתה אומר למישהו מה היית רוצה להבין במוח שלו הוא ... מבין? אבל אני מבין אז אם אתה מבין אז מה השאלה אבל הוא עדיין יש לו שאלה, אתה צריך לשאול אותו תגיד לי מה היית רוצה להבין יותר טוב רגע הוא אומר אוקי מה אני יכול להבין יותר טוב ...
חקירה רגשית, ניתוח צורת שאלה, ניתוח מבנה שאלה, ניתוח רגשי, איך לשאול שאלה, לקרוא אנשים, למה אתה מתכווןחקירה רגשית, ניתוח צורת שאלה, ניתוח מבנה שאלה, ניתוח רגשי, איך לשאול שאלה, לקרוא אנשים, למה אתה מתכווןחקירה רגשית, ניתוח צורת שאלה, ניתוח מבנה שאלה, ניתוח רגשי, איך לשאול שאלה, לקרוא אנשים, למה אתה מתכוון למה אנשים מוסיפים הקדמות מיותרות לשאלות שלהם? אליעד כהן מסביר בהרצאה שלו על חקירה רגשית וניתוח מבנה שאלות מדוע אנשים מוסיפים הקדמות והסברים שלכאורה אינם נחוצים לשאלות שהם שואלים. אליעד מביא דוגמה מעשית של שיחה בין שני אנשים, שבה אחד השואלים מתחיל את שאלתו באמירה כמו יש לי שאלה פרקטית, ורק לאחר מכן שואל את השאלה עצמה. אליעד מנתח זאת ומסביר כי עצם ההכרזה מראש שמדובר בשאלה פרקטית מצביעה על כך שיש בשואל תחושת אי - נוחות, חוסר ביטחון או צורך להגן על עצמו. מה מסתתר מאחורי האמירה יש לי שאלה פרקטית? ... זו שאלה פרקטית, הוא למעשה מגיב באופן רגשי ופסיכולוגי למחשבות פנימיות או לתחושות לא נעימות. לדוגמה, אם הוא רגיל לשאול שאלות שנראות לאנשים אחרים פילוסופיות או מופשטות מדי, ייתכן והוא כבר חושש או נבוך מכך, ולכן הוא מנסה להגן על עצמו מראש על ידי אמירה מוקדמת שהפעם הוא שואל משהו מועיל, ממשי או פרקטי. זוהי פעולה פסיכולוגית שבה האדם למעשה מנסה להרגיע את עצמו ולהגן על התדמית שלו בעיני עצמו ובעיני אחרים. מדוע קשה לאנשים לשאול ישירות את השאלה שלהם בלי הקדמה? אליעד כהן מתאר שבמקרים רבים אנשים מרגישים צורך לתת רקע או הקדמה ארוכה ... חשובה או מועילה. כאשר אדם אומר מראש יש לי שאלה פרקטית, הוא בעצם מאותת למאזינים שהוא מודע לכך שייתכן שהשאלות שלו בעבר היו לא מעשיות, ולכן הוא מנסה כעת להדגיש את חשיבות השאלה הנוכחית. אך לפי אליעד, דווקא הקדמה זו חושפת את הפחד או חוסר הביטחון של השואל. כיצד אליעד כהן מציע לנתח ולקרוא אנשים לפי השאלות שהם שואלים? אליעד מסביר שלכל שאלה יש שני רבדים: הרובד הגלוי: מה האדם שואל בפועל, המילים המדויקות שהוא משתמש בהן. הרובד הסמוי: מה האדם חושב ומרגיש כשהוא שואל את השאלה, איזו חוויה רגשית עומדת מאחורי השאלה. כשאדם שואל שאלה מסוימת, אפשר לנתח לא רק את תוכן השאלה אלא גם את המבנה שלה ואת ההקדמות שהאדם משתמש בהן, ... למעשה מגלה שהוא חש אי - נעימות כלפי עצמו או כלפי השאלה שלו. לכן, התבוננות מדויקת באופן בו אדם שואל שאלות מאפשרת לנו להבין את הרגשות והכוונות האמיתיות שמאחורי דבריו. למה לפעמים הקדמות ארוכות דווקא מפריעות לשאלה להיות ברורה? אליעד ... כי ההקדמה הארוכה, במקום ליצור הבנה ועניין, יוצרת תחושת בלבול, כי המאזין מנסה להבין את ההקשר ואת הסיבות לכך שהשואל בחר להדגיש שזו שאלה פרקטית, במקום להתמקד בתוכן השאלה עצמה. איך אפשר לשאול שאלות בצורה טובה יותר לפי אליעד כהן? לפי ההסברים של אליעד, הדרך הטובה ביותר לשאול שאלות היא פשוט לשאול אותן באופן ישיר, בלי הקדמות מיותרות או הסברים מקדימים. הוא מציע שאם רוצים להוסיף מידע נוסף, רצוי לעשות זאת ... מדובר ומהו ההקשר. ההמלצה שלו היא להימנע מהסברים או מהקדמות שלא מוסיפים מידע חיוני או שקשורים לרגשות הפנימיים של השואל לגבי חשיבות השאלה. מה הקשר בין השאלה ששואלים לבין הביטחון העצמי של השואל? אליעד מתאר באופן מפורט את הקשר בין הצורה שבה אדם שואל שאלות לבין הביטחון העצמי שלו. אם אדם מרגיש צורך להוסיף הקדמה כדי להצדיק את השאלה, הוא למעשה מפגין חוסר ביטחון לגבי הערך של השאלה שלו. שאלות שמוצגות בצורה פשוטה, ישירה וללא צורך להצדיק אותן מראש, משדרות ביטחון עצמי גבוה יותר. לעומת זאת, שאלות שכוללות הקדמות, הסברים או התנצלויות מראש משדרות חוסר ביטחון ופחד מתגובת האחרים. איך נוכל לזהות את הכוונה האמיתית של האדם מתוך השאלה שהוא שואל? אליעד מציע טכניקה של חקירה רגשית וניתוח רגשי של השאלה. כאשר אדם שואל משהו, כדאי לשים לב לניואנסים - ... עומדים מאחורי השאלה (כמו פחד, בושה או חוסר ביטחון) ובכך להבין את הכוונה האמיתית והעמוקה יותר של השואל. איך לשאול שאלות נכון? ניתוח רגשי של שאלות מה מסתתר מאחורי השאלות שלנו? למה אנשים מוסיפים הקדמות לשאלות? כיצד לקרוא אנשים לפי שאלות?
איך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעותאיך למצוא עניין בחיים? איך להיות יצירתי? איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות... איך לא להשתעמם? איך ליצור עניין? איך לפתח חשיבה יצירתית? אקסיומות, איך לשפר את החיים? מה לעשות כשמשעמם? איך לשאול שאלות? לשטוף כלים, ליצור משמעות איך לשפר את החיים ולמצוא עניין בכל דבר? השיחה עוסקת בשאלה המרכזית: איך לשפר את ... אליעד מציג שיטה ליצירת עניין גם בפעולות הפשוטות והיומיומיות ביותר. הוא מסביר שכדי למצוא עניין ומשמעות חדשה, עליך לשאול שאלות על הסיטואציה או האובייקט, ולחקור את המידע שאתה לא יודע עליו. ככל שתהיה מודע יותר למה שאתה לא יודע, כך תיצור אצלך סקרנות וחיסרון לאינפורמציה, שיביאו לתחושה של התחדשות ומשמעות חדשה. לדוגמה, בשטיפת כלים תוכל לשאול שאלות כמו: למה אני שוטף דווקא את הצלחת הזו קודם? מה המשמעות של צורת הצלחת? כיצד היא נוצרה? איפה בדיוק הצלחת נמצאת כרגע ביקום? וכדומה. כך, תהליך פשוט יכול להפוך לחוויה משמעותית ומעניינת. כיצד שאלת שאלות מובילה למשמעות עמוקה? כדי ליצור עניין ולמצוא אינפורמציה חדשה, אליעד ממליץ להשתמש במילות שאלה בסיסיות כגון: כמה, למה, איך, איפה, מתי, האם, ומדוע. הוא מדגיש שצריך לקחת את המידע הידוע על הסיטואציה ולהוסיף לו שאלות אלו, כדי להעמיק את ההבנה והעניין. לדוגמה, אם בת הזוג שלך מספרת שקנתה שמלה, במקום רק לשמוע ולשכוח, אתה יכול לשאול: איפה קנית אותה? למה בחרת דווקא בשמלה הזו? איך הרגשת כשקנית אותה? וכו. ככל שתשאל יותר שאלות, תגיע להבנות חדשות ומרתקות על עצמך ועל האחר. איך מגיעים ממשמעות יחסית למשמעות המוחלטת? ככל שתעמיק בשאלות אלו ותשאף לאינפורמציה נוספת, תגיע בסופו של דבר לשאלות בסיסיות ועמוקות יותר על מהות המציאות. בתחילה זה ייראה כמו מסע אינסופי, אך בסופו של דבר תגיע להבנה שמאחורי כל הצורות וההסברים יש מהות אחת מוחלטת, וזהו מצב שבו כל השאלות וכל התשובות מתכנסות לנקודה אחת שאין בה יותר שאלות. כשמגיעים למצב כזה, המשמעות הופכת להיות מוחלטת, והשאלות מאבדות את כוחן, כי הבנת הכל בצורה מושלמת. מהי הדרך הפרקטית להשיג זאת בחיים? הדרך הפרקטית היא להתרגל לשאול שאלות באופן עקבי על כל דבר, אפילו אם נדמה שהוא חסר משמעות. באמצעות השאלות תגלה עומק ועניין חדשים. אליעד מדגיש שככל שתאמן את עצמך בתהליך הזה, המוח שלך יתחדד, תתחיל להפיק משמעות עמוקה ... בחיים? איך לפתח חשיבה יצירתית? מה ההבדל בין שיפור יחסי לשיפור מוחלט? איך ליצור משמעות בכל פעולה? איך לשאול שאלות בצורה נכונה? מה זה אקסיומה והנחת יסוד? איך למצוא משמעות מוחלטת בחיים? אליעד: המטרה של השיחה שלנו היא לשפר ... צריך לקחת ספר ולהתחיל למלא אותו במה שאתה לא יודע על הבקבוק. מה זה אומר? שאתה צריך להתחיל להמציא שאלות. ככול שיהיו לך יותר שאלות על הבקבוק, ככה אתה למעשה יוצר אצלך חיסרון שיביא לך את האינפורמציה שנמצאת בחלל לגבי הדבר. אם אתה לא ... מתוכך מה שאתה לא יודע, אז זה יתחיל לעניין אותך מה שאתה עושה. בתת מודע שלך יש לך הרבה שאלות לא פתורות, למשל בנושא שאתה שוטף כלים, אבל אתה לא יודע באופן מודע שאתה לא יודע אותם. ובאופן מודע ... האין סוף אינפורמציה? בתוכך. ואז תשאל, איך אני מגיע אליה? תתחיל לחשוב מה אתה לא יודע על הקיר. תמציא שאלות על הקיר ואז תתחיל לקבל מידע חדש על הקיר, ואז הקיר יתחיל לעניין אותך. זה אומר שאם אתה רוצה ליצור עניין, אתה צריך להמציא שאלות. כמו למשל, אם לסבתא היו גלגלים, איך זה היה משפיע על הקיר? השאלות יגרמו למוח שלך להתחיל לחשוב, ואז תתחיל להתעניין בקיר. וככול שאתה מביא יותר ויותר ויותר שאלות, אתה כל פעם יוצר עניין חדש, עד שבסופו של דבר תגיע להבנה מסויימת, שגם כל התשובות וכל השאלות יפסיקו לעניין אותך, ואז תביא עוד שאלה כללית על כל האינפורמציה ותקבל תשובה כללית שתהיה לך משמעות כללית וכו, ... הרבה מידע על הקיר? אליעד: המידע משנה לך את החוויה כלפי הדבר. אתה בעצם מחפש להתרגש, להרגיש משהו חדש, ושאלות יגרמו לשינוי התחושה שלך. עכשיו אני אתן לך דוגמה איך יוצרים שאלות, מה זה שאלות? בתהליך של שאלת שאלות יש מהות וצורה, כל השאלות הם צורות של מהות מסויימת. יש לנו מילות שאלה בסיסיות כמו - כמה, למה, מדוע, איך, כיצד, איפה, מתי, האם? שהם השורשים של השאלות, שכול השאלות בעולם הם צורות של המהות הזאת. למשל אתה שוטף כלים, תשאל, מדוע משהו? כמה משהו. איך משהו? אתה לוקח ... מה שאתה יודע על הסיטואציה ושואל עליו את מילות השאלה. למשל אשתך מספרת לך שקנתה שמלה, אתה מתחיל לשאול שאלות כדי להתעניין, ואז למשל אתה שואל איפה? בחנות, פה, איך על הפה אתה שואל עוד אינפורמציה? תשאל, ואיפה המקום ... ובסוף בתוך הזמן, והזמן עצמו מתי הוא? מה מקיף את הזמן? רציתי להראות לך שאם אתה שואל מספיק עמוק, שאלות כמו איפה, אתה בסוף מגיע למוחלט. אתה צריך לקחת דבר סתמי, כמו עט למשל, ולשאול עליו שאלות, עד שדרך השאלות עליו אתה תגיע לשאלות הבסיסיות. עד שדרך ההתבוננות על הצורה תגיע לשאלות המהותיות, ואם תגיע לתשובה אז זה אומר שמכל צורה אתה תגיע למהות הראשונה. אתה תראה את ההשתקפות של המהות דרך הצורה. למשל אתה יוצא לדייט, ולא יודע מה לדבר, פשוט תתחיל לשאול שאלות, זה לא מסובך. למשל אשתך אומרת, אל תשאל מה זאת אמרה על זאת. תנסה להבין, למה היא אמרה את ... מהר יותר לסוף. נסה להבין תהליכים ותתבונן לעומק. בהתחלה התובנות לא יצוצו לך מיד, אתה תצטרך לחפור עמוק ולשאול שאלות. עד שתגיע למצב שאין יותר מה לשאול, שאין יותר שאלות. לא תוכל יותר לשאול שאלות ואז אין יותר שאלות.
איך לקרוא מחשבות? קריאת אנשים, משמעות המילים, קריאת מחשבות, איך להבין אנשים? איך לקרוא אנשים? NLP, צורת שאלה, להודות שיש חיסרון, ניתוח שאלה, איך לשאול שאלה? ניתוח רגשי, ניתוח טקסט... משמעות המילים, קריאת מחשבות, איך להבין אנשים? איך לקרוא אנשים? NLP, צורת שאלה, להודות שיש חיסרון, ניתוח שאלה, איך לשאול שאלה? ניתוח רגשי, ניתוח טקסט מה הבעיה בשאלה מהי שיטת החקירה? השאלה מהי שיטת החקירה שמחברת בין הבנה לחוויה? נראית לכאורה לגיטימית ופשוטה, אך אליעד מנתח לעומק את הבעייתיות בניסוח שלה. אליעד מסביר שהשואל לא הציג את הבעיה מנקודת מבטו האישית אלא שאל אותה בצורה כללית ופילוסופית. הוא משתמש במילה שיטה, דבר המעיד שהשואל מתייחס לחקירה כאל מתודה חיצונית, אינטלקטואלית, ולא כדבר אישי ופרקטי שמטרתו לפתור בעיה שהוא חווה בפועל. למה המונח שיטה הוא בעייתי בשאלות אישיות? לדברי אליעד, המונח שיטה יוצר הפרדה בין האדם לבין הפעולה או התהליך, ומרמז על חיפוש אחר משהו תאורטי במקום התמודדות אמיתית. כאשר אדם שואל על שיטה, הוא בעצם אומר שהוא לא מבין שהעניין נוגע לו ישירות, אלא מחפש דרך אינטלקטואלית חיצונית שכביכול אמורה ... האדם מהחוויה הישירה ומהפעולה שצריך לבצע בפועל. מדוע ניסוח השאלה משפיע על התשובה שמקבלים? אליעד טוען שהניסוח שבו אדם שואל שאלה משפיע ישירות על איכות התשובה שהוא יקבל. כשמישהו שואל שאלה לא ברורה או מנסה לסבך את השאלה כדי ליצור רושם שהוא מבין, התשובה שהוא יקבל תהיה בהתאם - מעורפלת ולא מעשית. הוא נותן כדוגמה את השואל שהציג את שאלתו בצורה פילוסופית מדי ולא הודה שיש לו חיסרון אישי אמיתי בחיבור בין הבנה לחוויה, ולכן התשובה שהוא קיבל הייתה כללית ולא סיפקה אותו. איך היה נכון לנסח את השאלה בצורה מדויקת? לפי אליעד, הדרך הנכונה לשאול הייתה באופן אישי, ברור ומדויק. למשל, היה עליו לשאול: מה אני צריך לעשות כדי שאחווה את מה שאני מבין? או איך אני יכול לחבר בין ההבנה שלי לחוויה שלי בפועל?. ניסוח שכזה הוא ישיר, לא פילוסופי או תיאורטי, ומבטא באופן ברור את הבעיה האישית והצורך האמיתי של השואל. מה ההבדל בין שאלה תיאורטית לבין שאלה מעשית? אליעד מדגיש ששאלות תיאורטיות (מהי שיטה?) נוטות להישאר ברמה פילוסופית ואינן מביאות לפתרון אמיתי של הבעיה. לעומת זאת, שאלות מעשיות הן שאלות שבהן האדם שואל ישירות מה הוא צריך לעשות בפועל כדי לפתור בעיה קונקרטית. שאלות מעשיות יוצרות מיקוד ומאפשרות לאדם לקבל פתרון אמיתי. מדוע קשה לאנשים להודות בחיסרון? אליעד מסביר שאחת הסיבות שאנשים נמנעים מלשאול שאלות בצורה ברורה וישירה היא שהם לא רוצים להודות בכך שיש להם חיסרון או בעיה. עצם ההודאה בחיסרון מחייבת אותם ... כלליים או בניסוחים מורכבים ופילוסופיים, שירחיקו אותם מהצורך להודות באופן ברור שיש להם בעיה ספציפית שהם רוצים לפתור. איך שאלות מורכבות מנסות להשיג תשובה טובה יותר? במהלך הניתוח עולה שהשואל האמין שאם הוא ינסח את השאלה שלו בצורה מורכבת או חכמה, הוא יקבל תשובה טובה יותר מאליעד. אליעד מזהה את הניסיון של השואל להרשים או ליצור מניפולציה באמצעות הניסוח של השאלה, אך הוא מסביר שזה לא עובד כך. דווקא שאלה פשוטה, ישירה ואמיתית תוביל לתשובה המדויקת ביותר, כיוון שהיא מבטאת את הצורך האמיתי של השואל. מה הבעיה בשימוש במילה להודות? אליעד גם מנתח מדוע השואל משתמש במילה להודות. השימוש במונח להודות מצביע על כך שהאדם רואה בהודאה בחיסרון משהו קשה או בעייתי. אליעד מציע שהיה ניתן להשתמש במונחים אחרים כמו לספר, לחשוב או לדעת, אך להודות מסמל קושי לקבל את העובדה שיש חיסרון אישי אמיתי, דבר המרחיק את האדם מפתרון. מדוע קשה למצוא את התשובה הפשוטה ביותר? אליעד מראה כיצד אנשים מסתבכים בשאלות מורכבות כיוון שקשה להם לקבל את התשובה הפשוטה ביותר - שהיא בדרך כלל האמיתית והמדויקת ביותר. הוא מציין שלעתים אנשים יעדיפו להמשיך ולשאול שאלות מורכבות ולהציע הסברים אינסופיים, במקום פשוט להתמודד ישירות עם השאלה האמיתית והכנה ביותר - למה אני לא מצליח לחוות את מה שאני מבין?. למה קשה לשאול את השאלה הנכונה? בסיום הניתוח, אליעד מדגים כיצד השואל התקשה לשאול את השאלה הנכונה והברורה, כיוון שברמה עמוקה הוא לא באמת רצה להתמודד עם התשובה הישירה. ניסוחים מורכבים ושאלות כלליות הן דרכים לברוח מהתמודדות אמיתית עם המציאות והחוויה האישית. אליעד מציע שאם האדם היה מודה באופן ישיר וברור ... לחוות את מה שהוא מבין, אז הדרך לפתרון הייתה פשוטה וברורה הרבה יותר. איך לקרוא מחשבות? מהי הדרך הנכונה לשאול שאלה? איך לנסח שאלות בצורה אפקטיבית? למה קשה להודות בחיסרון? מה ההבדל בין שאלה תיאורטית לשאלה מעשית? למה הניסוח של שאלה משפיע על ...
איך ליצור התאמה בין הבנה לחוויה? צביעות רגשית, איך להרגיש את מה שאתה מבין? איך לשאול שאלה באמת? שאלה מעומק הלב, להרגיש את השאלה, להרגיש את התשובה, שכל ורגשאיך ליצור התאמה בין הבנה לחוויה? צביעות רגשית, איך להרגיש את מה שאתה מבין? איך לשאול שאלה באמת? שאלה מעומק הלב, להרגיש את השאלה, להרגיש את התשובה, שכל ורגשאיך ליצור התאמה בין הבנה לחוויה? צביעות רגשית, איך להרגיש את מה שאתה מבין? איך לשאול שאלה באמת? שאלה מעומק הלב, להרגיש את השאלה, להרגיש את התשובה, שכל ורגש מהו הפער בין הבנה לחוויה ואיך לסגור אותו? התוכן שהוצג עוסק באחת השאלות העמוקות ביותר שהאדם יכול לשאול את עצמו: איך יוצרים התאמה מלאה בין ההבנה האינטלקטואלית לבין החוויה הפנימית של האדם בחיי היום - יום? התשובה ... הפער הזה בין השכל לרגש, כך שההבנה תורגשה ותיחווה באופן מוחלט וממשי, ותהפוך לחלק בלתי נפרד מחוויית החיים. איך לשאול שאלות מתוך עומק הלב? הסבר מרכזי של אליעד עוסק בדרך הנכונה לשאול שאלות. לדבריו, רוב האנשים שואלים שאלות בצורה שטחית, ללא עומק רגשי, ולכן התשובות שהם מקבלים נשארות ברמה השכלית בלבד ולא משפיעות על החיים שלהם באופן משמעותי. כדי לשנות זאת, על האדם לשאול את השאלות מתוך חוויית היום - יום שלו, מתוך פעולות פשוטות שהוא עושה, ולזהות בתוך כל פעולה את השאלה העמוקה ביותר שעומדת מאחוריה. לדוגמה, כשאדם פותח בקבוק לשתות, הוא צריך לשאול מדוע הוא עושה זאת. אם הוא מזהה שהוא עושה זאת כי הוא צמא, עליו להמשיך ולשאול למה הוא רוצה להרגיש טוב, וכך להמשיך ולשאול שאלות עמוקות יותר ויותר. בצורה זו, כל פעולה בחיים הופכת להזדמנות לשאול שאלות עמוקות ולהגיע לתובנות חדשות. למשל, כשאת קמה מהכיסא, את יכולה לשאול למה קמת, ולגלות שהמטרה הסופית תמיד קשורה לתחושה טובה יותר, ובכך תוכלי להבין ולחוות את השאלה לעומק. איך ליישם ... מהות וצורה ולהכניס אותם לפרקטיקה היומיומית. הוא מציע שיטה שבה על האדם לבחון כל פעולה שהוא עושה ביום יום ולשאול על הפעולה הזו שאלות: מה היתרון ומה החיסרון במה שאני עושה כרגע?, או מה הצורה של הדבר ומה המהות שלו?. לדוגמה, כשאת מקלפת תפוח אדמה, את יכולה לשאול מדוע את עושה זאת, ומה ההבדל בין תפוח אדמה מקולף ללא מקולף. את צריכה לשאול האם ההבדל הזה אמיתי, ומהו בכלל ההבדל בין יש לאין. כך, מתוך פעולה פשוטה כמו קילוף תפוח אדמה, ניתן ... שכל מה שהוא חושב שהוא יודע, הוא למעשה אינו יודע כלל. מצב זה של אי ידיעה הוא הבסיס ליצירת שאלות אמיתיות ולקבלת תשובות עמוקות באמת. לדוגמה, כשאת אומרת אני מקלפת את תפוח האדמה, את צריכה לשאול: האם אני באמת יודעת שאני מקלפת? מי אמר שאני באמת עושה את הפעולה הזו?. מתוך השאלה הזו מתעוררת מודעות ... או שבגלל שהוא פשוט חווה התאמה בין הרצון שלו לבין המציאות. למשל, כשהוא מרגיש נעים בגלל שהפעיל מזגן, עליו לשאול אם באמת נעים לו בגלל המזגן, או בגלל שיש התאמה בין מה שהוא רוצה למה שהוא חווה. כאשר האדם ... הפער בין ההבנה שלו לבין החוויה האמיתית שלו. איך להרגיש את מה שאני מבין? מה זה צביעות רגשית? איך לשאול שאלה מעומק הלב? איך לחוות את מהות החיים ביום - יום? למה אני מבדיל בין טוב לרע? איך ליישם ... במראה אני לא יודע שזה אני, אפילו כאשר אני אומר אני, אני לא יודע שאני אמרתי את זה. את שאלת שאלה, ואין לך מושג על מה את שואלת. יש כאן המון צדדים, ואחד הצדדים אומר, שגם כאשר את שואלת שאלות ואפילו כשאת ישנה, אז כאשר את מקבלת תשובה זה יכול לעזור לך להתעורר, אך יש היבט נוסף שנדבר עליו עכשיו שאומר, שכדי שתביני את התשובה לשאלה את צריכה לשאול אותה מתוך עירנות, את צריכה להיות ברורה לגבי השאלה. אם את לא חווה מספיק את השאלה, אז את גם לא חווה את התשובה. אני רוצה להסביר לך, איך לשאול שאלות בצורה מודעת. כדי לשאול שאלות מתוך עירנות, את צריכה לחוות את השאלות מתוך החיים שלך. למשל יש לך שאלה, מה היא משמעות החיים, אם כאשר את פותחת בקבוק והשאלה של משמעות ... לזה את מגיעה תוך כדי קילוף התפוח אדמה. כאן התשובה שאין הבדל, קשורה למה שעשית באותו רגע. שאלה: כששאלתי שאלות, התשובה שעלתה לי זה שאני לא יודעת. אליעד: או קי, הלא יודעת מבורך. את יכולה לשאול, האם בכלל אני ... אם האדם רציני בדרך, הוא כל הזמן צריך לשאול, מה המהות, מה הצורה, מה אני רוצה וכו, ואז מתוך השאלות קופץ בסוף, למה אני מבדיל בין יש לאין? למה מבדילה בין יש מזגן לאין מזגן? או חוויית הזמן שאת ... בין מה שקורה למה שקרה? ואז את מבינה שאין הבדל, ואז את חווה עבר, הווה ועתיד אחד. הרעיון הוא שהשאלות צריכות לנבוע מתוך התהליכים. שאלה: אני מרגישה שהמוח שלי מתוכנת להפסיק לשאול. אליעד: המוח שלך גם מתוכנת להפסיק לשאול, וגם מתוכנת לשאול שוב לגבי תשובה שקבל קודם, מצד אחד את מתוכנתת לא לשאול ומצד שני את מתוכנתת לשאול שאלות שוב ושוב על שאלות שאין להם תשובה. שאלה: האם התהליך שאתה מדבר עליו הוא נרכש או טבעי? אליעד: הוא נרכש בצורה טבעית. האם ... את זה, אז אם אתה יכול לשנות זאת, אז גם הפיתרון הוא נרכש. שאלה: לא הבנתי איך מרגישים את השאלות. אליעד: למשל אתה רעב מאוד מאוד, אז כאשר אתה שואל את השאלה, מה יש לאכול? אתה חווה את השאלה. ... פותח את המקרר, אתה שואל היכן נמצאת הגבינה? זוהי גם שאלה. שאלה: עצם זה שיש אופציות, זה יוצר אצלי שאלות. אליעד: האם אתה חווה עכשיו את כל השאלות האפשריות? לא. אם הייתי מדבר מתוך חוויה, אז היית חווה אין סוף שאלות, כי יש אין סוף אופציות. אני בזמנו בחיפוש שלי, הבנתי שאני לא מאושר בגלל למשל שאני לא יודע כמה ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?