אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
56:36כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

אליעד כהן מציג את עמדתו על הבחנה בין כוונה ומעשה. הוא מציין שההבדל הזה לא תמיד נשקל באותו האופן על ידי כולם. אליעד מציין את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מסביר שלדבריו, חשוב להבין ולהתכוון נכון יותר מאשר לבצע מעשים. לדוגמה, אדם שעובד על תשובה אך אינו יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה, אך מעשיו אינם נכונים. אליעד עצמו מציין כי בעיניו המעשה הוא פחות חשוב, והדבר החשוב הוא הבנת האדם ורצונו. הוא מוסיף גם שצריך "לכוונן" את מה שמבינים, ולא רק להסתפק בכוונה טובה.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

אליעד טוען כי המחשבה היא הרבה יותר משמעותית מהמעשה. הוא מדגיש שלפני כל פעולה פיזית יש את המחשבה, וההבנה של מה האדם חושב על המצב היא זו שקובעת את מה שהוא ירגיש. לדוגמה, אם אדם מרגיש כאב ממכה, החשוב יותר הוא מה הוא חושב על המכה, ולא המכה עצמה. המחשבה, אצלו, היא הכלי המרכזי שמניע את ההרגשה והחוויות הפנימיות של האדם.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

אליעד מציג את המהות ככוונה פנימית, בעוד שהצורה היא התוצאה החיצונית. הוא מסביר שבסופו של דבר, המהות חשובה יותר מהצורה, אך לעיתים הצורה עשויה לשאת ערך רוחני לא פחות. זהו תהליך בו הצורה, למרות שהיא נתפסת כמשנית, יכולה להשתלב עם המהות ולהפוך למרכיב חשוב בתפיסת עולם רוחנית. אליעד טוען שבמהות השלם, הצורה והמהות אינן נפרדות, ויש מצב בו הצורה עצמה עשויה לשאת את כל מהות האלוהים.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

לפי אליעד, המהות והצורה לא בהכרח נפרדות. הוא מתאר שיח שבמהלכו יש להבחין, במקרים מסוימים, בין המהות (הכוונה הפנימית) לבין הצורה (המעשה החיצוני), אך בהמשך הדרך הוא מדגיש שאין תמיד הבדל ביניהם. אליעד משווה זאת לחזון האלוהים, שיצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת. הוא מציין שהצורה, בסופו של דבר, יכולה לשאת את כל מהות האלוהים בתוכה, דבר המוביל להבנה כי אין הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

אליעד מתייחס לעבודת אלילים בהסבר על תפיסת המהות והצורה. הוא מציין שדווקא במנהגים של עבודת אלילים, אנשים מפרידים בין הצורה לבין המהות, בעוד שבעיניו, המהות האלוהית נוכחת בכל צורה, ולכן כל צורה יכולה לשאת את המהות האלוהית. בהשוואה לתפיסה האלילית, בה חלק מהכוחות האלוהיים נוכחים רק בחלק מהצורות, אליעד טוען שלמעשה כל צורה מחזיקה בתוכה את כל מהות האלוהים.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

אליעד טוען שכשחפצים אחרי האמת, לעיתים יש צורך להתמודד עם קשיים ותחושות לא נעימות בדרך. הוא מציין שחיפוש אחר האמת לא תמיד מבטיח נוחות ושלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להרגיש רע ולשאת את הקשיים שבדרך. החיפוש האמיתי הוא כזה שדורש מהאדם להתמודד עם תחושות קשות, תוך שמירה על מחויבות לחיפוש האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מציין שבכדי לצאת מהסבך הפנימי, על האדם לשאול את עצמו את השאלות העמוקות ביותר, ולסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות. הוא מוסיף שבסופו של דבר, אדם שמחפש את האמת במלוא רצינות יכול למצוא את הדרך לצאת מהספקות ולהגיע להבנה שהיא הרבה מעבר למראית עין חיצונית, לא מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מבינה את קיומה של כל צורה מהותית במציאות.
מה חשוב יותר, כוונה או מעשה?

ההבחנה בין כוונה ומעשה נשקלת באופן שונה על ידי שונים, ואליעד מציג את עמדתו בנושא. בשיחה עם שואל, אליעד מביא את עמדת הכוזרי, לפיה כוונה היא דבר רצוי, אך המעשים עשויים להיות לא רצויים. הוא מציין כי הוא עצמו לא רואה את המעשה כחשוב כל כך, אלא את הבנתו ורצונו של האדם. המעשה אמנם משמעותי, אך חשוב הרבה יותר להבין ולהתכוון נכון. בשאלת מהות לעומת צורה, אליעד מבדל את הגישה החסידית שבה המהות (כוונה) נתפסת כיותר חשובה מהצורה (המעשה), ולדבריו, זה תלוי בתפיסה האישית.

איך ניתן להסביר את עמדת אליעד לגבי המחשבה והמעשה?

הגדרות אליעד בנושא מציינות את המחשבה כיותר חשובה מהמעשה. המחשבה בעיניו אינה רק חלק מהתהליך אלא מהותית וחשובה יותר מכל פעולה פיזית. הוא מדגיש כי המחשבה עצמה היא שמשפיעה על איך אדם מרגיש ומה הוא חווה. למשל, אם אתה מרגיש כאב בעקבות מכה, חשוב הרבה יותר מה אתה חושב על המכה מאשר המכה עצמה. בשורה התחתונה, אליעד טוען כי המחשבה היא החלק החשוב ביותר בתהליך ההבנה והחיים בכלל.

מה המשמעות של המושג "המהות והצורה" בעיני אליעד?

המהות והצורה הן שתי תפיסות שונות שיכולות להוות עולם שלם. בהבנה של אליעד, המהות (כוונה פנימית, עקרונית) והצורה (המעשה, התוצאה החיצונית) הן לא בהכרח דבר אחד. המהות חשובה יותר, אך בשלב מסוים, אפשר גם להבחין שצורה יכולה להיות משמעותית לא פחות. אליעד מדגיש שהמהות והצורה לא תמיד נפרדות, וייתכן שבתפיסה הרוחנית ביותר, הצורה יכולה להיבדל מהמובן ההגיוני ולהיות בעלת ערך לא פחות מהמובן המהותי.

מהו השיח בין המהות לצורה לפי אליעד?

בשיח בין המהות והצורה, אליעד מתאר את ההבדלים והתפיסות של המהות כעקרונית יותר מהצורה, אך מכיר בכך שיש תהליך שבו צורה יכולה לטעון חשיבות לא פחותה. החזון הסופי הוא תפיסה שבה אין באמת הפרדה מוחלטת בין המהות לצורה, כלומר, בשלב מאוחר אפשר למצוא שיוויון או חיבור בין השניים. אליעד משווה את זה למהות של אלוהים, שביצירתו יצר ריבוי מתוך אחדות מוחלטת, והדבר יוצר שינוי תפיסה ביחס למעשים, כוונות וצורות.

איך זה קשור לעבודת אלילים?

בשיחה על עבודת אלילים, אליעד מתייחס לכך שבקרב מאמינים שונים, יש נטייה להפריד בין הצורות ובין המהות. עבודת אלילים טוענת כי ישנם כוחות או צורות מסוימות שהם בעלי חלקים מהכוחות האלוהיים, אבל אינם מכילים את כל המהות האלוהית. לעומת זאת, אליעד טוען שהמהות האלוהית קיימת בכל צורה, כך שצורה יכולה לשאת את כל מה שקשור למהות.

מהי האמת בעיניו של אליעד?

בהמשך לדברים, אליעד מציין שכשמדובר בחיפוש אחר האמת, האדם חייב להיות מוכן להתמודד עם הקשיים שיכולים להתעורר. חיפוש אחר האמת, בעיניו, לא תמיד מבטיח נוחות או שלמות, ויש פעמים שהאדם יצטרך להיות מוכן להרגיש רע בדרך. התהליך כולל חשיבה עמוקה והתמודדות עם תחושות שלא בהכרח חיוביות, תוך שמירה על התמסרות אמיתית לחיפוש אחר האמת.

מהי הדרך לצאת מהסבך הפנימי?

אליעד מסביר שברגע שאדם ישאל את עצמו את השאלות העמוקות ביותר ויסכים להתמודד עם חוויות לא נעימות בחיפוש אחר תשובות, הוא עשוי לצאת ממעגל הספקות הפנימיים ולמצוא את הדרך האמיתית. עם הזמן, הוא יגיע להבנה שאינה מתמקדת רק בצורתה של המהות, אלא מודה בקיום של כל צורה מהותית במציאות.
שאלה: האם הכוונה חשובה או המעשה? בכוזרי נאמר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים.

אליעד: אני למשל הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל לא מספיק. או הבנתך נכונה אבל לא מספיק נכונה. זאת אומרת שצריך לכוונן יותר את מה שאתה מבין.

למשל אדם שרוצה לחזור בתשובה, ולא יודע את ההלכות, אומרים עליו שכוונתו רצויה אבל מעשיו אינם נכונים.

למשל יש לנו מחשבה, דיבור מעשה. אז בתפיסה שדברת עליה המעשה הכי ממשי. מחשבה פחות ממשי, ומעשה הכי ממשי. אז הוא אומר, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, זאת אומרת הממשי אינו רצוי.

אצלי זה אחרת, כוונתך רצויה, אבל למשל הבנתך אינה רצויה. אצלי אני מעלה את הרף יותר למעלה למופשט.

אצלי הממשי נמצא מעל הכוונה.

בכוזרי נאמר, מחשבתך רצויה, אבל המעשה שלך שנמצא מתחת אינו רצוי. הוא כאילו מסתכל שהמחשבה היא הכי נמוכה, והמעשה הכי גבוה, שעדיין לא הגעת למעשה הנכון.

אצלי זה הפוך, אני יכול להגיד כוונתך רצויה אבל ידיעתך אינה נכונה, או רצונך אינו נכון. אני הולך פנימה לתוך הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב.

יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני.

בשכל ההגיוני הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה אתה רוצה, לא מה אתה חושב, לא מה אתה מרגיש ולא מה אתה זוכר - מה שחשוב זה רק מה אתה יודע. ידיעה זה הדבר הכי עמוק שקיים.

רבי נחמן בשפה שלו אמר, שכול הצרות והיסורים זה בגלל חיסרון הדעת. וכשנשלם הדעת נשלם כל החסרונות.

בשכל הפשוט יש מחוייב ואפשרי, מחוייב אחד ואפשרי אין סוף. אז מה הכי חשוב? המחוייב. אז להגיד שמעשיך יותר חשובים מכוונתך, זה להגיד שהאפשרי יותר חשוב מהמהות.

מה יש יותר, מעשיך או כוונתך? מעשיך. כוונה יש אחת, כוונת הלב, ומעשים יש הרבה. המעשים זה הנפרדות, וכוונת הלב זה המהות.

כוונת הלב יותר חשובה מהמעשים, למשל חשוב יותר אם נהנית במסעדה יותר ממה שאכלת. או יותר חשוב שאתה מרוצה ממה שיש לך ופחות חשוב מה יש לך.

המחוייב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחוייב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחוייב, ולכן ההיגיון אומר שהכי חשוב זה המחוייב, ומה הכי עמוק?

למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זיכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה וזה ידיעת המוחלט.

אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית, שהמחשבה היא פנימית יותר ביחס למעשה שהוא חיצוני יותר. ולכן המחשבה היא המהות, והמעשה זה הצורה, והמהות חשובה מהצורה.

ולכן מבחינתי הייתי אומר, כוונתך רצויה אבל הבנתך אינה רצויה, זה אומר שאני מאוד שמח שאתה רוצה להבין, אבל עדיין לא הבנת. אצלי ההצלחה נמדדת בכמה הבנת. איזה עומק הבנת.

למשל, מבחינתי, אם לא הבנת דבר והיפוכו בו זמנית, לא יצאת ידי חובתך. אני כאילו מושך את זה פנימה לא החוצה.

מבחינתי גם מחשבה זה סוג של מעשה, כשאני אומר למישהו תדבר אמת, הכוונה היא שהוא גם יחשוב את האמת. מבחינתי הדבר הכי ממשי זה מחשבה.

אם מרביצים לך ולא היית חושב על זה, זה לא היה כואב לך. המחשבה יותר ממשית מכל דבר אחר. אתה נוגע בכיסא באמצעות המחשבה. אם לא היית חושב על הכסא, לא היית נוגע.

אם חותכים אותך, ואתה לא חושב על זה, אז זה לא מפריע לך.

ואם לא חותכים אותך, אבל אתה חושב שחותכים אותך, זה כואב לך.

מי בסוף מחליט מה שתרגיש? מה שאתה חושב. לא מה שקורה ולא מה שאתה עושה, אלא מה שאתה חושב.

מבחינתי גם המחשבות משתנות. יש דבר שנקרא עולם המחשבה אבל מעליו יש עולם השתיקה, מעל המחשבה נמצא הדבר שממנו באות המחשבות, ההוויה שלך.

מה שמשנה זה עד כמה אתה מחובר למחוייב המציאות, כל השאר לא משנה.

בסוף מה שמשנה זה רק דבר אחד, מה מחוייב? המציאות, האחדות - היא מחוייבת כל השאר לא מחוייב.

עכשיו תתרכז טוב טוב, מה הסברנו? שהמחוייב יותר חשוב מהאפשרי, המהות חשובה מהצורה. ולכן מכאן כוונתך חשובה ממעשיך.

אבל כל זה נכון רק בשכל, כי בשכל הרגיל המהות חשובה מהצורה. אבל בסוף, בסוף, בסוף, אתה מגיע לאין שכל, שזה שכל יותר גדול / שכל אחר, ובשכל הזה זה כבר לא מחוייב שיש רק מחוייב אחד.

בשכל הגדול ביותר שמה, כמו שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה עושה.

זה כבר לא הגיוני, כי מה זה משנה מה אני עושה? אבל עם לאלוהים לא היה משנה מה הוא עושה, אז הוא לא היה עושה.

אם הוא כבר אלוהים, אז למה הוא צריך לעשות? זה אומר שלאלוהים חשוב מה הוא עושה.

תראה, אלוהים זה שלמות, אם השלמות זה להיות מחובר לאלוהים, אז למה אלוהים מחלק את עצמו לאין סוף חלקים.

אם נגיד שהשלמות זה להיות מחובר למחוייב המציאות, ואלוהים הוא כבר השלמות, אז זה לא ברור מדוע אלוהים ברא את העולם. כי כאשר הוא ברא את העולם, הוא בעצם התרחק מעצמו. היתה אחדות ועכשיו יש אין סוף חלקים.

אז אם תכלית המציאות זה להתקרב לבורא, אז למה הבורא הרחיק את הבריאה ממנו?

זה אומר שלאלוהים יש קנה מידה אחר.

אצלך, כנברא, כל מה שחשוב לך כרגע זה לחזור לשורש שלך. לחזור להיות אלוהים, להרגיש שלמות ושיהיה לך רק טוב.

אבל אצל אלוהים זה אחרת.

אצל אלוהים יש יותר מאחד ממחויב המציאות, בהיגיון זה לא הגיוני, איך יתכן ששניים מחוייבים? אצל אלוהים יש אין סוף מחוייבים. אין סוף מחוייבי המציאות, אין סוף אלוהים, אין סוף נקרא ריבוי אלוהים. אין סוף אחדויות, אין סוף אין סוף.

זה לא הגיוני, אך מבחינתו של אלוהים, כל צורה היא השלמות בפני עצמה.

זה אומר שלא רק המהות מחוייבת אלא גם הצורה מחוייבת.

שאלה: כל צורה?

אליעד: כל צורה. שזה לא הגיוני, איך צורה יכולה להיות מחוייבת? אבל באין שכל, צורה יכולה להיות מחוייבת. וכאשר אתה מגיע לתפיסת מציאות כזאת, אז לפעמים אתה מייחס חשיבות לצורה יותר מאשר למהות. וטוב שכך.

מה הכוזרי אמר לו? כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, הוא אמר שהצורה חשובה מהמהות, שזה לא הגיוני, מה חשוב יותר אלוהים או אני? אם אלוהים הוא המהות אז הוא יותר חשוב.

אני בא להגיד לך, שבסוף בסוף בסוף אתה מקבל שכל מסויים שאיתו אתה מבין, שהצורה חשובה כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות, ולפעמים פחות מהמהות.

כיום בתפיסה השכלית ההגיונית שלך יש - ריבוי צורות ומהות אחת. יש אין סוף אחד וכל השאר זה חלקים שלו.

בסוף, בסוף, בסוף, אתה תגלה תפיסה חדשה, אתה תראה שיש אין סוף, ואין סוף חלקים שלו, וכל חלק שלו הוא אין סוף, כמוהו בכלל.

איך זה יכול להיות שהצורה היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא. הצורה והמהות זה אחד.

וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד שהכי חשוב זה הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב באותה מידה.

אתה יודע מה זה אומר? למשל כיסא זה צורה, קיר זה צורה, מה המהות שלהם, אחדות כל שהיא. אתה יודע מה זה אומר שצורה זה מהות? זה אומר שהכסא הזה מהווה את הקיר. הכסא הזה הוא ההוויה של השמש.

מה זה אומר? אם אני עכשיו ישרוף את הכיסא, השמש תמשיך להיות קיימת. נכון? אז איך אתה יכול להגיד שהכיסא מהווה את השמש?

אם הכיסא הזה, הוא זה שגורם לשמש לזרוח, אז איך זה יכול להיות שהשמש פעלה לפני אלף שנה, הרי לפני אלף שנה לא היה הכיסא? אם עכשיו אני ישרוף את הכיסא השמש תמשיך לזרוח. אז איך יכול להיות שהכיסא הזה מהווה את המקום והזמן שבהם נמצאת השמש?

ולא רק שהכיסא מפעיל את השמש, השמש גם עשוייה מהכיסא הזה. איך זה יכול להיות? אם אתה אומר הכיסא הזה והשמש שם, אז הם לא מחוברים. אז איך אתה אומר שהשמש מתהווה מהכיסא? אף על פי כן.

בשכל זה לא הגיוני, אבל באין שכל / שכל אחר הכיסא הזה מהווה את השמש.

אבל לא רק הכיסא, גם הנייר מהווה את השמש. ויותר מזה, השמש מהווה את הנייר.

ואני לא אומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש, אלא הכיסא מהווה את השמש.

הכיסא הוא צורה, שמהווה את השמש, מה זה אומר, שהוא ממלא את המקום והזמן של השמש.

הכיסא הזה ממלא את כל הבריאה כולה. הבריאה כולה נשענת על הכיסא. אבל לא רק על הכיסא אלא גם על הנייר, על כל דבר.

גם הכיסא מהווה את השמש, וגם הברזל הקטן שעל הכיסא מהווה את השמש.

איך זה יכול להיות, כמה דברים מהווים את אותו הדבר?

כשאני אומר, שהכיסא מהווה את השמש, אני לא מתכוון לומר שהמהות של הכיסא מהווה את השמש. אני מתכוון לומר שהצורה של הכיסא מהווה את השמש.

זה לא הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה?

וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה.

אם אני לדוגמה הייתי חושב שהדבר הכי חשוב זה הכוונה, אז לא הייתי מדבר איתך. למה? כי אם הכי חשוב זה כוונת הלב, אז הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, ואם הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, אז למה לי לשנות את המציאות? אני יכול להרגיש טוב גם בלי לדבר איתך.

ואדרבא, כאשר אני מדבר איתך, אני גורם לעצמי להרגיש רע, כי אני מצמצם את עצמי בשבילך.

אני מנסה להסביר לך את השכל של, למה אלוהים ברא את העולם? אם הכי חשוב זה האחדות, אז לא הייתה נפרדות.

אם הייתי אומר שרק המחוייב מחוייב, אז ממילא אין קיום לאפשרי. אבל בכל זאת יש קיום לאפשרי, יש כיסא, ולכן זה אומר שיש עוד דברים שקיומם אפשרי. כשאני אומר שיש כאן כיסא, זה אומר שלא רק המחוייב מחוייב.

המחוייב הוא לא בלעדי, כי אם היה רק מחוייב אחד, אז איך יתכן שיש עוד כיסא?

שאלה: אשליה.

אליעד: נניח שיש אשליה, אז איך יש אשליה? אם יש רק מחוייב אחד, אז איך יש אשליה? אם המחוייב לא אשליה, אז איך יש כיסא? גם אם אתה חושב שהמציאות היא אשליה, זה עדיין לא פתר שום דבר.

שאלה: איך יוצאים מהסבך הזה?

אליעד: אם אתה מספיק אמיתי עם עצמך, אתה מגיע לתפיסת מציאות שבה אין הבדל בין מהות לצורה, שבה אפשר להגיד שהכיסא מחוייב, למרות שלא הגיוני לומר שהצורה מחוייבת.

ואם אני יכול לשרוף או לשבור את הכיסא, זה אומר שהצורה לא מחוייבת, ואף על פי כן אני אומר שהצורה מחוייבת.

שאלה: מה בין זה לעבודת אלילים?

אליעד: עבודת אלילים אומרת שלא כל הצורות מחוייבות. הם אומרים שלחלק מהצורות יש חלק מהתכונות האולוהיות, אבל הם לא אומרים שלכל תכונה יש את כל סך התכונות האלוהיות. למשל אומרים, הפסל הזה מוריד גשם, אבל הם לא אומרים שהפסל הזה אחראי על כל העולם כולו.

אני אומר שכול מה שנכון לגבי המהות, נכון לגבי כל צורה. ואף על פי כן זה צורה ולא מהות. שלא תחשוב שאני מנסה לומר שהכל אחד, אני לא מנסה להגיד שהכל מהות, הכיסא למשל צורה, וכצורה יש לה את כל מה שנכון לגבי המהות, וזה לא הגיוני ואף על פי כן אני אומר את זה.

שאלה: בראייה הזאת, זה כבר לא משנה איזה צורה?

אליעד: לא משנה איזה צורה, אבל אתה יכול לשחק ולהגיד יש צורה שקרובה יותר למהות ויש צורה שפחות קרובה למהות. עכשיו אתה יכול להתחיל לשחק איך שאתה רוצה.

בסוף מבחינה תפיסתית אין הבדל בין מהות לצורה. אין הבדל בין יש לאין. ועכשיו אתה יכול לשחק, אבל גם יש הבדל בין מהות לצורה. גם יש הבדל וגם אין הבדל ביניהם.

אני לא אומר שרק אין הבדל בין מהות לצורה, גם כל צורה היא רק צורה, והיא לא המהות.

זה לא הגיוני, תחליט או שזה המהות, או שצורה שווה מהות או שצורה לא שווה מהות. ואני אומר, צורה שווה מהות ואף על פי כן לא שווה מהות.

מה שניסיתי להסביר לך שהויכוח שאומר שהעיקר זה כוונת הלב, או שכוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, כל הדו שיח הזה הוא ביטוי של ויכוח גדול יותר, מה חשוב יותר המהות או הצורה? החיצוני או הפנימי?

למשל כאשר שני אנשים מתווכחים מה יותר חשוב, מה עשיתי או מה חשבתי שעשיתי? לכאורה לא משנה על מה מתווכחים, אבל יש בזה ויכוח גדול, זה כמו לשאול אותו, מי הוא אלוהים?

כשמישהו אומר לא משנה מה התכוונת אלא מה עשית, הוא בעצם עובד אלילים, למה? כי הוא בעצם אומר הצורה חשובה מהמהות.

לדוגמה, מישהו מרביץ לך, ואומרים לך, הוא לא הרביץ לך, אלוהים הרביץ לך, האיש הוא רק המקל.

אבל מי שאומר שלא משנה מה התכוונת, חשוב מה עשית, הוא למעשה אומר לא חשוב מי שלח אותו, חשוב מי הרביץ לי. וכשאתה אומר לו, לא משנה מה עשית, משנה מה התכוונת, זה אומר, לא משנה מי הרביץ לך, יותר חשוב מי שלח אותו. זה אותו ויכוח.

אם יש מישהו שחושב שהעיקר זה מה עשית ולא מה התכוונת, ואם אתה רוצה לגרום לו לחשוב, שלא חשוב מה עשית אלא חשוב מה התכוונת, ואם תגיד לו זאת בצורה ישירה הוא יגיד שאתה כופר. אז אתה לוקח תהליך מקביל, כמו משל ונמשל, אתה אומר לו בו נתחזק באמונה, לא משנה מה קרה לך משנה שהכל לטובה, אתה אומר לו שכול פעם שהוא רואה מישהו שיזכור שזה רק לבוש של הבורא. ואז לא משנה מה קרה אלא משנה מה הרגשת ממה שקרה. או להגיד שהכל זה מבורא עולם ולא משנה מה יש לו, וכאשר אתה דוחף לו לראש את המשפטים האלו כמה שיותר אז הוא מבין בעצם שהמהות חשובה מהצורה. וכתוצאה מזה הוא יחשוב שפחות חשוב מה עשית ויותר חשוב מה התכוונת.

בשכל אין אפשרות לדבר והיפוכו, ולחשוב שכול דבר טוב או רע זה מאלוהים, זה בעצם להתאמץ לחשוב על המהות ולא על הצורה. ואז כל פעולה שתעשה בהמשך תחשוב על המהות ולא על הצורה.

האדם יכול להגיד, המהות זה ביצוע הפעולה, למשל, המהות זה רצון הבורא, הם יכולים להגיד שהדבר החשוב ביותר זה שהפעולה תבוצע.

אבל כאשר האדם רוצה לבצע את הפעולה, הוא שואל מדוע אני מבצע את הפעולה? הוא יכול להגיד שהוא רוצה לעשות את רצון הבורא כי הוא רוצה להדבק בבורא. אז המהות זה להדבק בו.

לדוגמה, מה שחשוב זה לדעת שהכל זה מהבורא, מה המשמעות של זה? שלא משנה מה אתה עושה העיקר שזה לשם שמיים.

ואם יבוא הרב ויגיד, עד שלא תאמין באלוהים, אל תעשה מיצוות, אז האדם לא יעשה יותר מיצוות. כי הוא לא מאמין, ולכן אמרו לו שזה לא משנה, שיעשה אפילו אם הוא לא מאמין. ואף על פי כן מה העיקר?

בעולם שלנו, מה יותר חשוב, מה יש לך או מה אתה מרגיש שיש לך?

גם אתה עצמך, לפעמים חושב שלא משנה מה יש לך, ולפעמים אתה רוצה שיהיה לך. אתה עצמך רודף לפעמים אחרי הצורות ולפעמים אחרי המהות. המחלוקת קיימת בתוכך, זה לא בחוץ.

אתה עצמך, עכשיו, מצד אחד חשוב לך להבין את המהות, ומצד שני חשוב לך גם צורות מסויימות.

מצד אחד אתה מוכן לוותר על הרבה דברים כדי להבין את המהות, אבל לא מוכן לוותר על הכל. ומצד שני אתה מוותר על המהות למען הצורות. אז זה אומר שאתה עצמך עדיין לא החלטת מה חשוב יותר, כוונת הלב או הפעולה?

וכאשר אתה רואה אנשים מתווכחים, את מי אתה בעצם רואה? את הויכוח הפנימי שלך.

למשל אתה אומר, מה זה משנה מה הוא עושה? חשוב יותר מה הוא חושב. זה בעצם המקום אצלך שאומר, מה משנה מה יש לי, חשוב מה אני חווה.

מה בעיניך הדבר הכי מהותי בחיים?

שאלה: ידיעת הבורא ולהרגיש טוב.

אליעד: האם אתה מוסר את נפשך לרצון הזה? לא.

זה לא שלא, יכול להיות שכן, ואולי אתה לא צריך לדעת את הבורא. אבל מבחינתך אתה לא הולך עד הסוף, עד המהות שלך.

אני למשל, הגעתי לאן שהגעתי, כי הייתי מוכן לוותר על הכל כדי לדעת את האמת. פעם אחת לשאול באמת, מה היא האמת? וכששאלתי את זה, סיכנתי את הכל, את הקיום שלי, ואז ידעתי את האמת.

האמת היא כל כך רחוקה, שהיא כל כך רחוקה שהיא לא נמצאת בשום מקום ובשום זמן.

היא מחוץ למקום ולזמן. היא כל כך רחוקה שאפילו מחוץ למקום ולזמן היא לא נמצאת. אתה צריך לצאת מהמקום והזמן, ולהמשיך לחפש אותה, ותגיע לשום מקום, ואחרי שתצליח לצאת מהשום מקום, אז תמצא אותה, זה בדימוי.

אני מנסה להעביר לך מסר, שכול הויכוחים שאתה שומע סביבך, אפילו ויכוח בין בעל לאישה, שהאישה אומרת שהיא רוצה לקנות שולחן חדש, והוא אומר לה, בשביל מה לקנות שולחן חדש, הרי השולחן הזה טוב? והיא אומרת, אני רוצה שהוא יהיה בצבע חום, והוא אומר, מה זה משנה שיש לנו עכשיו שולחן בצבע לבן? על מה הם מתווכחים? על המהות והצורה.

היא אומרת שחשובה לה הצורה, והוא אומר שחשובה לו המהות.

אפילו ויכוח על הוספת מלח, הבעל מבקש שתוסיף מלח, והאישה אומרת, מה זה משנה אם יש מלח או אין מלח, העיקר זה שאתה שבע. זה גם מהות וצורה.

מה חשוב יותר המהות או הצורה? הויכוח הזה קיים בכל העולם.

כאשר אשתך מבקשת שתקנה לה משהו, אז אתה אומר, לשם מה היא צריכה את זה, מה זה משנה לה? העיקר זה המהות. מה זה משנה באיזה מיטה היא ישנה, העיקר שהיא ישנה.

כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר מהמהות?

שאלה: למשל אדם מחפש את האמת, ואז יש לו תחושות מסויימות, כמו מרגיש רע ואין לו משמעות.

אליעד: לאדם יש אינטרסים בחיפוש האמת, האם אתה רוצה אמת או אשליה?

אני לא אומר שהאמת רעה, ואני לא אומר שלמצוא את האמת זה רע, ואני גם לא אומר שהאמת טובה, ואני גם לא אומר שאם תמצא את האמת יהיה לך טוב.

אבל אני אומר שכדי שתמצא את האמת, אתה צריך להיות מוכן להרגיש רע. כי אם לא תרצה להרגיש רע, אז יש לך משהו שיותר חשוב לך מלמצוא את האמת.

שאלה: אבל יש מצב שאולי אני לא אמצא את האמת?

שאלה: נכון, אז מה? זה תלוי עד כמה זה חשוב לך. אם זה כל כך חשוב לך אז אתה עושה את זה בגלל האפשרות שאולי תמצא את האמת.

למשל אדם רעב, והולך לחפש אוכל, ואז הוא אומר לעצמו, אולי אני לא אמצא אוכל? אז האם הוא מפסיק לחפש? אם הוא לא ימצא אוכל בכל מקרה הוא ימות, אז הוא ממשיך לחפש, או שימצא או שימות. אבל אין טעם לשבת ולאמור, אולי אני לא אצליח?

עבורך יש למילה "אמת" משמעות מיוחדת, והאמת רוצה שתרצה אותה באמת, אז אם אתה לא רוצה אותה באמת, אז היא אומרת לך שאתה לא ראוי. אם אתה באמת רוצה לדעת את האמת, חפש אותה ולא משנה מה יהיה.

שאלה: יש לי לבטים, אולי אני ארמה את עצמי ואחיה בשקר?

אליעד: אבל אולי כבר עכשיו אתה חי בשקר. אתה אומר, אולי אני בעתיד יאחז באיזה דמיון, אבל אולי עכשיו אתה נאחז באיזה דמיון?

אם אתה באמת מחפש את האמת ואומר שאתה מפחד להגיע למצב שתשקר את עצמך, אז תשאל, אולי אני כבר משקר את עצמי?

שאלה: אני משקר את עצמי אבל ברמה מסויימת.

אליעד: איך אתה יודע באיזה רמה אתה משקר את עצמך?

שאלה: אני פועל לפי הכלים שלי.

אליעד: גם בסוף אתה פועל לפי הכלים שלך.

שאלה: אדם מחפש את האמת, למשל כדימוי רוצה לעבור לצד השני של הנהר, אבל אולי אין צד שני?

אליעד: האדם חושב שיש אמת, ושהאמת בעבר השני, אבל אולי בעבר השני יש גם יבשה, ואולי אתה כבר ביבשה של העבר השני, ואולי זה שבעבר השני, רוצה להגיע ליבשה שלך?

ואולי בסוף הכי טוב זה ליפול לנהר? אולי למצוא את האמת זה ליפול בים, אולי זה התכלית? מה אתה יודע?

שאלה: אולי התכלית זה להשאר כמו שאני?

אליעד: יכול להיות, אני חושב שהתכלית זה גם להשאר כמו שאתה וגם לא להיות כמו שאתה. אז איך נדע? אתה מחפש עד שאתה מוצא.
מחוייבים הוא אומר ש להפעיל את הוויה כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים חשיבה לא רוצה ידיעת הבורא המהות של בסוף מה אתה חושב אחדות אחדות המהות אחדות המהות והצורה אלוהים דיבור הכוזרי הכי חשוב המהות המהות והצורה העיקר זה הלב הצורה כוונת הלב כוונתך רצויה כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים מה הכי חשוב מהות מהות או צורה מהות וצורה מהות צורה מחשבה מחשבה דיבור ומעשה מחשבות מעשיך אינם רצויים עבודת אלילים צורה או מהות צורה ומהות צורה מהות צורות ריבוי אלוהות ריבוי אלוהים
לרצות את מה שקורה, חוק השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל
לרצות את מה שקורה, חוק השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל
... את מה שקורה, חוק השתוות הצורה, איך להיצמד לאמת? איך לדייק בדיבור? רצון אין סוף, השתוות עם המציאות, אחדות עם המציאות, לרצות את המציאות, לרצות את הכל מה זה אומר לרצות את מה שקורה? הנושא המרכזי של ההרצאה של אליעד כהן הוא כיצד להגיע ... העיקרי של האדם, ולכן במצב זה האדם יכול להשיג אחדות ושלמות מוחלטת עם המציאות. מה המשמעות של חוק השתוות הצורה? חוק השתוות הצורה מתאר מצב שבו הרצון של האדם זהה לחלוטין למציאות. הרצון לא רק מקבל את המציאות אלא ממש זהה לה - האדם מרוצה מכל מה שמתרחש כפי שהוא מתרחש. אליעד מדגיש שהשתוות הצורה אינה מושגת על ידי דיכוי הרצונות האחרים, אלא על ידי הבנה עמוקה שהרצונות השונים הם בעצם ביטויים לרצון עמוק יותר - הרצון להתמזג עם המציאות עצמה. לכן, להגיע להשתוות הצורה פירושו שכל הרצונות של האדם מאוחדים לכדי רצון יחיד ובלתי מותנה, שהוא הרצון במה שישנו כרגע. כיצד לדייק בדיבור ולהיצמד לאמת? אליעד מסביר שהיצמדות לאמת ודייקנות בדיבור מתחילות ביכולת של האדם לדבר בצורה ברורה ופשוטה, ללא שימוש במושגים שהוא אינו מבין עד הסוף. הוא מדגיש את החשיבות של שימוש בשפה שהאדם מבין באמת ולא סתם לצטט ספרים או ... מאחורי הרצון הזה - האם זה אומר שהיא רוצה להיות דואגת, טובה, או שהיא רוצה לשמור על המצב הקיים. כדי לדייק בדיבור, האדם צריך להימנע מלהשתמש במושגים שהוא לא מבין עד הסוף, ולדבר בשפה ברורה שמבטאת את ההבנה הפנימית שלו. מהו רצון אינסוף והאם אפשר להגיע אליו? המונח רצון אינסוף מופיע ... יותר של התאחדות עם המציאות עצמה, וכך להשתחרר מן הפערים והרצונות הסותרים. למה כל כך קשה להגיע להשתוות הצורה? אליעד מסביר שהקושי המרכזי נובע מהנטייה של בני אדם לדבר על רעיונות פילוסופיים ורוחניים במילים ובמונחים שהם לא מבינים עד הסוף. כשאדם משתמש במושגים שהוא לא מבין באמת, ... באחדות מלאה עם המציאות. במצב כזה האדם חווה שלמות אמיתית ללא פערים. איך לרצות את מה שקורה? מה זה חוק השתוות הצורה? איך להגיע לרצון אינסוף? איך להיצמד לאמת ולדייק בדיבור? כיצד להגיע לאחדות עם המציאות? מהו רצון מוחלט? ...
חקירה עצמית, מודעות עצמית, למה יש לי רצון? למה אני לא דומם? למה אני רוצה משהו? למה יש רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? השתוות הצורה, תודעה של דומם, דומם צומח חי מדבר, דצחם, בעלי חיים
חקירה עצמית, מודעות עצמית, למה יש לי רצון? למה אני לא דומם? למה אני רוצה משהו? למה יש רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? השתוות הצורה, תודעה של דומם, דומם צומח חי מדבר, דצחם, בעלי חיים
... עצמית, מודעות עצמית, למה יש לי רצון? למה אני לא דומם? למה אני רוצה משהו? למה יש רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה לשנות את המציאות? השתוות הצורה , תודעה של דומם, דומם צומח חי מדבר, דצחם, בעלי חיים למה יש לי בכלל רצון? השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג בשיחה זו היא למה יש לי רצון?. ...
איך נוצרת תחושה רעה? למה רע מתחושת כאב? האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחוייבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמה
איך נוצרת תחושה רעה? למה רע מתחושת כאב? האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחוייבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמה
... האם רצון הוא עובדה או פירוש? למה כאב רע? למה אני לא רוצה כאב? התמודדות עם כאב, הצורה מחוייבת מצד עצמה, רע מצד עצמו, רצון כעובדה, רצון כפירוש, הצורה מחייה את עצמה איך נוצרת תחושה רעה מכאב? תחושה רעה נוצרת כאשר אדם חווה מצב שבו יש כאב, והוא אינו רוצה אותו. אליעד כהן מסביר כי התחושה של רע לי ... ההיפך שלה. רק דרך הדמיון של ההיפך, ניתן באמת להבין תחושה מסוימת. מה המשמעות של הצורה מחייה את עצמה? הצורה מחייה את עצמה פירושה שהחוויה של האדם בכל רגע נתונה בפני עצמה ואינה תלויה במה שהיה לפני כן. אליעד כהן משתמש בדוגמה של מים שנשפכים על הרצפה: האדם ... כאב גורם להרגשה רעה? האם רצון הוא עובדה או פירוש? איך להתמודד עם תחושת כאב? האם הצורה מחויבת מצד עצמה? האם אפשר להרגיש טוב בלי סיבה? מה המשמעות של הצורה מחייה את עצמה? ...
דמיון או מציאות, מה ההבדל בין דמיון למציאות? מה באמת קורה? מה ההבדל בין חלום למציאות? אולי הכל דמיון? אולי הכל חלום? מה ההבדל בין אמת לשקר? הצורה מחייה את עצמה, הצורה מחוייבת מצד עצמה, מה זה אמת? מה זה שקר?
דמיון או מציאות, מה ההבדל בין דמיון למציאות? מה באמת קורה? מה ההבדל בין חלום למציאות? אולי הכל דמיון? אולי הכל חלום? מה ההבדל בין אמת לשקר? הצורה מחייה את עצמה, הצורה מחוייבת מצד עצמה, מה זה אמת? מה זה שקר?
... או מציאות, מה ההבדל בין דמיון למציאות? מה באמת קורה? מה ההבדל בין חלום למציאות? אולי הכל דמיון? אולי הכל חלום? מה ההבדל בין אמת לשקר? הצורה מחייה את עצמה, הצורה מחוייבת מצד עצמה, מה זה אמת? מה זה שקר? מה ההבדל בין דמיון למציאות, ואיך ניתן ... נקודת המוצא של ההרצאה היא שהמושגים אמת ושקר, מציאות ודמיון, הם יחסיים ולא מוחלטים, והכל תלוי בזווית הראייה של האדם. כיצד נקבעת האמת: על פי הצורה או על פי המהות? אליעד כהן מסביר שיש שתי נקודות מבט עיקריות לקביעת האמת: נקודת המבט הראשונה אומרת שהמציאות או הצורה היא הדבר המוחלט והאמיתי מצד עצמה, כלומר, הצורה מחייה את עצמה ויש לה קיום מוחלט שאינו תלוי בשום דבר אחר. נקודת המבט השנייה ... הוא רק למהות הפנימית, שהיא כלום, וכי כל הצורות וההגדרות הן רק דמיונות בלבד. לדוגמה, כאשר אדם אומר אני רוצה שיאהבו אותי, מנקודת המבט של הצורה, הרצון שלו הוא האמת המוחלטת, וזאת מכיוון שהצורה, מבחינתו, מחייה את עצמה. האדם חווה את הצורך הזה כמשהו ממשי ומוחלט. לעומת זאת, ...
התרחקות והתקרבות, מהי התרחקות? מהי התקרבות? התרחקות לשם התקרבות, התקרבות לשם התרחקות, לפני העליה צריך שתהיה ירידה, הצורה מחייה את עצמה, אין סוף מהויות, האם אני רחוק או קרוב?
התרחקות והתקרבות, מהי התרחקות? מהי התקרבות? התרחקות לשם התקרבות, התקרבות לשם התרחקות, לפני העליה צריך שתהיה ירידה, הצורה מחייה את עצמה, אין סוף מהויות, האם אני רחוק או קרוב?
... מהי התקרבות? התרחקות לשם התקרבות, התקרבות לשם התרחקות, לפני העליה צריך שתהיה ירידה, הצורה מחייה את עצמה, אין סוף מהויות, האם אני רחוק או קרוב? מהם המושגים התרחקות והתקרבות, ואיך הם תלויים זה בזה? אליעד כהן מסביר שקיימים שני מושגים מרכזיים: התרחקות ... יתכן שצורה מחייה את עצמה ללא מהות חיצונית? לקראת סיום ההרצאה, אליעד דן בשאלה פילוסופית של מהות וצורה . הוא מעלה את האפשרות שהצורה והמהות הן דבר אחד, ולכן כל צורה מחייה את עצמה ולא תלויה במהות חיצונית. במצב כזה, כל צורה קיימת בזכות עצמה ללא קשר להיפך שלה, וייתכן כי קיימות אין - סוף מהויות ... להתקרב בלי להתרחק? מה הקשר בין קונפליקט להתרחקות? האם כל מחשבה תלויה בהיפוכה? מה הקשר בין צורה למהות? מהי המשמעות של התרחקות מוחלטת? כיצד איזון בין התרחקות להתקרבות משפיע על זוגיות? ...
האם מה שצריך לקרות יקרה בכל מקרה? האם אפשרי להדחיק לנצח? האם אפשרי להימנע ממשהו לנצח? איזה שאלה לשאול קודם? סדר קדימות בשאלה, לברוח מהמהות, לברוח מהצורה, האם אפשר לחיות לנצח? האם אפשר לא למות?
האם מה שצריך לקרות יקרה בכל מקרה? האם אפשרי להדחיק לנצח? האם אפשרי להימנע ממשהו לנצח? איזה שאלה לשאול קודם? סדר קדימות בשאלה, לברוח מהמהות, לברוח מהצורה, האם אפשר לחיות לנצח? האם אפשר לא למות?
... האם אפשרי להדחיק לנצח? האם אפשרי להימנע ממשהו לנצח? איזה שאלה לשאול קודם? סדר קדימות בשאלה, לברוח מהמהות, לברוח מהצורה, האם אפשר לחיות לנצח? האם אפשר לא למות? האם אפשר להימנע מדברים ... ספציפי קטן, אבל ככל שהסיבה עמוקה ומהותית יותר, ההימנעות הופכת לקשה יותר. הוא משתמש בדוגמה של ילד ששורף את הבית. הצורה החיצונית של הכעס תהיה כעס על המעשה עצמו, אבל המהות של הכעס היא ... ככל שאדם מנסה להימנע מהסיבה המהותית יותר, כך ההימנעות הופכת ליותר בלתי אפשרית, משום שהמהות מחויבת המציאות, בעוד שהצורה החיצונית איננה בהכרח מחויבת. איך מהות וצורה משפיעות על ההימנעות? אליעד מרחיב את ההסבר על מושגי מהות וצורה. הוא נותן דוגמה נוספת: מה יש יותר סיכוי - שגוש דן ישרוד או שמדינת ...
לרצות אושר בלי תנאים, אהבה פנימית, לרדוף אחרי אושר חיצוני, לקבל אהבה מבחוץ, לרדוף אחרי אושר פנימי, לרדוף אחרי הצורה, לרדוף אחרי המהות, לרדוף אחרי הרגש, לרצות כסף, לרצות זוגיות ואהבה, לרצות סקס, לרצות שיאהבו אותי, לייקים בפייסבוק
לרצות אושר בלי תנאים, אהבה פנימית, לרדוף אחרי אושר חיצוני, לקבל אהבה מבחוץ, לרדוף אחרי אושר פנימי, לרדוף אחרי הצורה, לרדוף אחרי המהות, לרדוף אחרי הרגש, לרצות כסף, לרצות זוגיות ואהבה, לרצות סקס, לרצות שיאהבו אותי, לייקים בפייסבוק
... פנימי, לרדוף אחרי הצורה, לרדוף אחרי המהות, לרדוף אחרי הרגש, לרצות כסף, לרצות זוגיות ואהבה, לרצות סקס, לרצות שיאהבו אותי, לייקים בפייסבוק מהן שתי ... היא רדיפה אחרי הצורה החיצונית. הכוונה כאן היא למטרות שניתן למדוד, כמו כמות הלייקים בפייסבוק, רמת ההכנסות, הישגים במכירות או אפילו חוויות ... אחרי המהות מאחורי הצורה, כלומר, אחרי הרגש או התחושה שמסתתרת מאחורי אותה מטרה חיצונית. לדוגמה, אם לייקים גורמים לך להרגיש נאהב, במקום לרדוף אחרי ... היא לרדוף לא אחרי הצורה, אלא אחרי המהות, כלומר, - אחרי הרגש שמסתתר מאחורי הצורה החיצונית. לדוגמה, אם לייקים גורמים לך להרגיש נאהב, אז במקום להתמקד ברדיפה אחר לייקים, התמקד בשאלה: איך אני יכול להרגיש ...
גיבורי על משני צורה - מהי מהותם של גיבורי על עם יכולת לשנות צורה כרצונם?
... העל, היא היכולת שלהם לשנות את עצמם לצורות שונות. וחלק מהכוח ומהיכולת של גיבורי העל, היא היכולת שלהם להתאים את עצמם לכל מצב, ואפילו לפעמים לשנות את הצורה שלהם, לצורה מיוחדת שתאפשר להם להתמודד עם המצב הספציפי. והשכל שיש מאחורי העניין הזה, הוא שכל עניין שינוי הצורה של גיבור העל, הוא מבטא את עניין ההרמוניה של האדם עם המציאות. כי הרמוניה היא אחדות מלאה של האדם עם המציאות. ושינוי הצורה, הוא מבטא את העניין שהאדם מסוגל להתאים את עצמו לכל מצב, ושהאדם הופך להיות הדבר שבו הוא נוגע וכיוב. כמו כן אחת מהמאפיינים של גיבורי העל משני הצורה, היא שקשה יותר להשמיד אותם. משום שהם מסוגלים להפוך את הצורה שלהם מדבר לדבר. ואם מנסים לפגוע בהם, אז רק הצורה החיצונית שלהם יכולה להיפגע. אבל כוחם עדיין נשאר, והם בסך הכל מחליפים את הישות שלהם, מצורה אחת לצורה אחרת, ועל ידי זה הם סוג של חיים לנצח. כי כאשר הישות הפנימית נשארת, למרות שמשנים את הצורה החיצונית שלה, הרי שזה סוג של חיים נצחיים. כי כאשר הדבר לא יכול לשנות את צורתו, אז ברגע שהשמדת את הצורה החיצונית, השמדת את הדבר. אבל כאשר הכוח הוא פנימי יותר, אז גם אם הצורה נפגעת, כל החלקים שלה חוזרים ומתאחדים, והישות עצמה ממשיכה להתקיים. וכמו כן, העניין של היכולת לשנות ... לדברים כלשהם שהם שונים ממנו. ומי שהוא חכם אמיתי, הוא מגדיר את הזהות שלו, בצורה כזו שמאפשרת לו להתחבר לכל דבר ודבר. והחכם האמיתי, הוא כל הזמן משנה את הצורה שלו. כי לחכם האמיתי יש צורה. והצורה של החכם האמיתי, היא המצב שבו הוא נמצא. כי כדי להתקיים, לשם כך צריך הגדרה. כי דבר שאין לו הגדרה כלל, ... והאדם החכם האמיתי, למרות שהוא יודע שהכל אחד, אף על פי כן הוא מצמצם את עצמו ואת הרצון שלו, למצב שבו הוא נמצא. וכל אדם ואדם יש לו צורה חיצונית. והצורה החיצונית של האדם, היא הרצון רגש מחשבה פעולה שהאדם מחובר אליהם באותו הרגע. כי כל אדם בכל רגע, רוצה דבר ... ושום קיום כלל. והאדם חייב להגדיר עבור עצמו את הטוב שאותו הוא רוצה להשיג, ואת הרע שממנו הוא רוצה להתרחק. ומי שהוא חכם, הוא גם מגדיר את עצמו ויש לו את הצורה הרגילה שלו, כמו שרוב גיבורי העל נמצאים רוב הזמן בצורה כלשהי. אבל יחד עם זאת, יש לו את היכולת לשנות את הצורה שלו כרצונו, לפי המצב שמתרחש בשטח. ואם קורה לאדם דבר נגד רצונו, הרי שהחכם יודע לשנות את הצורה של הרצון שלו, ולהתאים אותה למצב שקורה באותו הרגע. וכן כל, היכולת של שינוי הצורה של גיבורי העל, היא ביטוי לכך שהחכם האמיתי יודע שכל הדברים כלולים זה בזה. כי כל דבר נפרד מכל שאר הדברים, בצורה החיצונית שלו, שהיא הזמן והמקום והצורה שבו הדבר נמצא. ואף על פי שכל הדברים נפרדים זה מזה, אף על פי כן, בשורשם הכל אחד. וכל הרע והטוב, קיימים ... בהגדרת רע וטוב כלשהי. ועל פי ההגדרה הזאת הוא חי. ומי שהוא יודע את הקישור ואת החיבור שיש בין כל הדרכים ובין כל הדברים שיש בעולם, הוא יכול לשנות את הצורה שלו כרצונו. כי החכם האמיתי, מסוגל להזדהות עם כל דבר שקיים, בדיוק כפי שהמציאות מסוגלת להכיל כל דבר ... את השורש שלו, וממילא לראות בכל דבר, גם את כל שאר הדברים. שעל ידי זה החכם מסוגל להכיל בתוכו את כל הדברים, היכולת הזאת באה לידי ביטוי ביכולת שינוי הצורה של דמויות גיבורי העל. ומי שמתבונן היטב על העניין, הוא מבין שבכל דבר ודבר שיש בעולם, יש בו שכל גדול ... פנימי כלשהו. וכאשר האדם מעריץ איזו דמות שמסוגלת לשנות צורות, ההערצה הזאת נובעת מהתשוקה של האדם, להתחבר למציאות בצורה כזאת, שבה גם הוא יוכל לשנות את הצורה שלו, ולהתחבר לכל הדברים ולהכיל את כל הדברים כנל. וכל דבר ודבר שיש בעולם, הוא ביטוי לאיזה דבר אחר פנימי ...
רצון לקבל, רצון להשפיע, רצון לתת, הבורא, אלוהים, הנבראים, השתוות צורה, חכמת הקבלה - איפה השקר?
רצון לקבל, רצון להשפיע, רצון לתת, הבורא, אלוהים, הנבראים, השתוות צורה, חכמת הקבלה - איפה השקר?
... פחות טובה, ולכן לא שלמה. כך, לפי דבריו של אליעד, כל רעיון הטוב המוחלט של הבורא הוא שקר. האם באמת ניתן להגיע להשתוות הצורה עם הבורא? עוד הוא טוען שהתפיסה לפיה מטרת האדם היא להתקרב לבורא היא בעצמה שקרית. הוא מסביר שאם הבורא היה רוצה שהאדם יתקרב אליו, הוא היה בורא אותו מלכתחילה קרוב יותר ... לשכל אמיתי וחיים טובים באמת. מהו רצון להשפיע? רצון לקבל או לתת? האם הבורא מאושר? מה השקר בחכמת הקבלה? האם השתוות הצורה אפשרית? למה האדם באמת סובל? מהי האמת לפי אליעד כהן? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על כוונת הלב, העיקר זה הלב, מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים, הכוזרי, ריבוי אלוהים, עבודת אלילים, אחדות המהות והצורה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: הבדל בין מהות לצורה, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הבדל בין מהות לצורה, איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לפרישה, מאמן אישי לדיאטה, אימון אישי לירידה במשקל בנושא הבדל בין מהות לצורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.5156 שניות - עכשיו 28_05_2025 השעה 08:48:30 - wesi1