סודות המהות, מהי מהות? האם יש מהות אחת? האם יש כמה מהויות? הבדלים בין מהויות, הכל עשוי מכלום, הכל נוצר מכלום, בריאה יש מאין, ממה הכל עשוי, אין הבדל בין יש לאין, אולי אין מהות? מה זה מהות?
מהי מהות? האם הכל נוצר יש מאין?
אליעד כהן מסביר לעומק את הנושא המורכב של "מהות" וטוען שהכל עשוי מכלום. בתחילת דבריו הוא מציג רעיון מרכזי: כל דבר בעולם, כל "יש" חייב להיות עשוי ממשהו, אבל המשהו הראשוני ביותר שממנו הכל עשוי חייב להיות משהו שאינו עשוי משום דבר אחר. הסיבה לכך פשוטה: אם הדבר הראשון יהיה עשוי ממשהו אחר, אז הוא כבר לא הדבר הראשון, אלא הדבר שקדם לו יהיה הראשון. השאלה שמתעוררת היא, מה קורה אם נמשיך אחורה עד אין סוף? לפי אליעד, אפשר אמנם להמשיך אחורה ללא סוף מבחינה תאורטית, אך בפועל, בשכל האנושי, הדבר הזה אינו נתפס, וכאשר מגיעים לדבר הראשון האמיתי, בלתי אפשרי לדמיין שהוא עשוי ממשהו אחר.
האם יכול להיות שהמהות הראשונה עשויה ממשהו נוסף?
אליעד כהן מדגיש כי רעיונית, אפשר לחשוב שאולי המהות הראשונה גם היא עשויה ממשהו, אך בשכל, כשמנסים לתפוס זאת, רואים שאי אפשר באמת לחשוב או לדמיין כך. הוא מדגים זאת באמצעות השולחן: שולחן עשוי מעץ, עץ עשוי מחומר אחר, אך בסופו של דבר, כאשר נגיע למשהו הראשוני ביותר, לא נוכל לדמיין שהוא עשוי מחומר נוסף, כיוון שלא יהיה לנו שום דבר אחר להשוות אליו או לדמיין אותו באמצעותו.
מה ההבדל בין יש לבין אין?
אליעד ממשיך להסביר על ההבדל בין "יש" ל"אין" ומבהיר שהמציאות אינה רק "יש" או רק "אין". אם המציאות הייתה רק "יש", אז לא היה נוצר "אין", ואם הייתה רק "אין", לא היה יכול להיווצר "יש". מכך הוא מסיק שהמציאות עצמה היא לא "יש" ולא "אין".
לדוגמה, הוא נותן המחשה פשוטה באמצעות פלסטלינה כחולה: אם נעצב ממנה דמויות שונות, כל דמות תהיה בעלת צורה ייחודית, אך הפלסטלינה עצמה, כחומר גלם, אינה אף אחת מהצורות באופן ספציפי. באותו אופן, ישנו "חומר" במציאות שמהווה את הכל, אבל הוא עצמו חסר צורה מוגדרת. לפי אליעד, "החומר" הזה הוא לא "יש" ולא "אין", כי כל צורה וכל הגדרה הם רק ביטויים של החומר הזה, שהוא מעבר לכל הגדרה וצורה.
מה המשמעות של "לא יש ולא אין" לעומת "גם יש וגם אין"?
אליעד כהן מסביר שיש הבדל גדול בין לומר שהמציאות היא "גם יש וגם אין" לעומת לומר שהיא "לא יש ולא אין". כאשר אומרים "גם יש וגם אין", זה כמו לומר ששולחן יכול להיות באותו זמן ובאותו מקום גם כיסא, גם מיטה וגם ארון. מבחינת השכל האנושי, הדבר אינו נתפס כי אי אפשר לדמיין משהו שהוא בו - זמנית הכל בצורה מוחשית. לעומת זאת, לומר שהמציאות היא "לא יש ולא אין", פירושו שהמהות אינה מוגבלת לשום צורה ספציפית, ולכן אי אפשר בכלל להגדיר אותה כיש או כאין. בפועל, הוא מסביר, שני הביטויים מביאים לאותו מקום, שהוא מצב שבו המציאות אינה ניתנת לתפיסה בשכל.
האם יש הבדל בין מהויות?
אליעד מתייחס לשאלה האם ישנן כמה מהויות שונות - למשל מהות ל"יש" ומהות ל"אין". הוא מסביר שייתכן שיש כביכול כמה מהויות, אך ברגע שננסה למצוא הבדל אמיתי ומהותי ביניהן בשכל שלנו, נגלה שאי אפשר למצוא שום הבדל. אם נמצא הבדל אמיתי, זה אומר שהגענו שוב למהות אחרת, ולכן בסופו של דבר אנו חייבים להגיע למסקנה שיש מהות אחת בלבד לכל הדברים. הוא מדגיש שהסיבה לכך היא שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס הבדל בין מהויות במצב הראשוני ביותר.
מה המשמעות של אמירה שהכל עשוי מכלום?
אליעד מסביר בצורה מפורטת את הרעיון שהכל עשוי מ"כלום". לדבריו, האמירה...
אליעד כהן מסביר לעומק את הנושא המורכב של "מהות" וטוען שהכל עשוי מכלום. בתחילת דבריו הוא מציג רעיון מרכזי: כל דבר בעולם, כל "יש" חייב להיות עשוי ממשהו, אבל המשהו הראשוני ביותר שממנו הכל עשוי חייב להיות משהו שאינו עשוי משום דבר אחר. הסיבה לכך פשוטה: אם הדבר הראשון יהיה עשוי ממשהו אחר, אז הוא כבר לא הדבר הראשון, אלא הדבר שקדם לו יהיה הראשון. השאלה שמתעוררת היא, מה קורה אם נמשיך אחורה עד אין סוף? לפי אליעד, אפשר אמנם להמשיך אחורה ללא סוף מבחינה תאורטית, אך בפועל, בשכל האנושי, הדבר הזה אינו נתפס, וכאשר מגיעים לדבר הראשון האמיתי, בלתי אפשרי לדמיין שהוא עשוי ממשהו אחר.
האם יכול להיות שהמהות הראשונה עשויה ממשהו נוסף?
אליעד כהן מדגיש כי רעיונית, אפשר לחשוב שאולי המהות הראשונה גם היא עשויה ממשהו, אך בשכל, כשמנסים לתפוס זאת, רואים שאי אפשר באמת לחשוב או לדמיין כך. הוא מדגים זאת באמצעות השולחן: שולחן עשוי מעץ, עץ עשוי מחומר אחר, אך בסופו של דבר, כאשר נגיע למשהו הראשוני ביותר, לא נוכל לדמיין שהוא עשוי מחומר נוסף, כיוון שלא יהיה לנו שום דבר אחר להשוות אליו או לדמיין אותו באמצעותו.
מה ההבדל בין יש לבין אין?
אליעד ממשיך להסביר על ההבדל בין "יש" ל"אין" ומבהיר שהמציאות אינה רק "יש" או רק "אין". אם המציאות הייתה רק "יש", אז לא היה נוצר "אין", ואם הייתה רק "אין", לא היה יכול להיווצר "יש". מכך הוא מסיק שהמציאות עצמה היא לא "יש" ולא "אין".
לדוגמה, הוא נותן המחשה פשוטה באמצעות פלסטלינה כחולה: אם נעצב ממנה דמויות שונות, כל דמות תהיה בעלת צורה ייחודית, אך הפלסטלינה עצמה, כחומר גלם, אינה אף אחת מהצורות באופן ספציפי. באותו אופן, ישנו "חומר" במציאות שמהווה את הכל, אבל הוא עצמו חסר צורה מוגדרת. לפי אליעד, "החומר" הזה הוא לא "יש" ולא "אין", כי כל צורה וכל הגדרה הם רק ביטויים של החומר הזה, שהוא מעבר לכל הגדרה וצורה.
מה המשמעות של "לא יש ולא אין" לעומת "גם יש וגם אין"?
אליעד כהן מסביר שיש הבדל גדול בין לומר שהמציאות היא "גם יש וגם אין" לעומת לומר שהיא "לא יש ולא אין". כאשר אומרים "גם יש וגם אין", זה כמו לומר ששולחן יכול להיות באותו זמן ובאותו מקום גם כיסא, גם מיטה וגם ארון. מבחינת השכל האנושי, הדבר אינו נתפס כי אי אפשר לדמיין משהו שהוא בו - זמנית הכל בצורה מוחשית. לעומת זאת, לומר שהמציאות היא "לא יש ולא אין", פירושו שהמהות אינה מוגבלת לשום צורה ספציפית, ולכן אי אפשר בכלל להגדיר אותה כיש או כאין. בפועל, הוא מסביר, שני הביטויים מביאים לאותו מקום, שהוא מצב שבו המציאות אינה ניתנת לתפיסה בשכל.
האם יש הבדל בין מהויות?
אליעד מתייחס לשאלה האם ישנן כמה מהויות שונות - למשל מהות ל"יש" ומהות ל"אין". הוא מסביר שייתכן שיש כביכול כמה מהויות, אך ברגע שננסה למצוא הבדל אמיתי ומהותי ביניהן בשכל שלנו, נגלה שאי אפשר למצוא שום הבדל. אם נמצא הבדל אמיתי, זה אומר שהגענו שוב למהות אחרת, ולכן בסופו של דבר אנו חייבים להגיע למסקנה שיש מהות אחת בלבד לכל הדברים. הוא מדגיש שהסיבה לכך היא שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס הבדל בין מהויות במצב הראשוני ביותר.
מה המשמעות של אמירה שהכל עשוי מכלום?
אליעד מסביר בצורה מפורטת את הרעיון שהכל עשוי מ"כלום". לדבריו, האמירה...
- מהי מהות?
- האם הכל עשוי מכלום?
- האם יש הבדל בין יש לאין?
- האם אפשר להבין את המהות בשכל?
- בריאה יש מאין - האם היא אפשרית?
- האם יש יותר ממהות אחת?
- מה זה "לא יש ולא אין"?