איך להגיע להתעוררות רוחנית? איך להתעורר רוחנית? איך להפוך להיות אלוהים? איך לצאת מהשכל? איך להגיע להארה רוחנית? הארה רוחנית אקראית, הארה רוחנית סיבתית, הארה רוחנית קורית מעצמה, איך להירדם? לשנות תודעה
איך מתרחשת התעוררות רוחנית בפועל?
אליעד כהן מסביר באופן מפורט את התהליך וההיגיון של התעוררות רוחנית, הארה רוחנית והתעוררות מתודעת האדם הרגילה אל מצב של מודעות גבוהה יותר. השיחה מתחילה בדוגמה פשוטה: הרגע שבו אדם נרדם או מתעורר. אליעד מדגיש את העובדה שהרגע שבו אדם עובר ממצב ערות למצב שינה או להפך, הוא רגע ספציפי וחד מאוד. הרגע המדויק הזה, לדבריו, הוא תוצאה של משהו שקורה מעצמו, ולא של פעולה מודעת ישירה של האדם. אף אחד לא יכול ממש להחליט באיזו שנייה הוא יירדם או יתעורר. כך גם ההתעוררות הרוחנית היא תהליך שקורה מעצמו, ולא פעולה שניתן לבצע ישירות דרך כוח הרצון.
מדוע אי אפשר להכריח התעוררות רוחנית באופן ישיר?
אליעד מסביר שאי אפשר לבצע פעולה ישירה שמטרתה "להירדם" או "להתעורר רוחנית", מפני שהפעולות שמבוצעות במודע תמיד מחזקות את תחושת "האני" הנפרד. כל עוד האדם מנסה להכריח את התהליך בכוח המחשבה, בעצם הוא מחזק את האגו ואת תחושת העצמי, וזה בדיוק מה שמונע ממנו את ההתעוררות הרוחנית. כשאדם מנסה להירדם בכוח, הוא רק נהיה ער יותר, כי הוא עסוק במחשבה ובמאמץ להירדם, ומכאן נוצר פרדוקס.
איך בכל זאת אפשר לגרום להתעוררות רוחנית לקרות?
למרות שאי אפשר לגרום באופן ישיר להתעוררות רוחנית, אליעד מדגיש שאפשר לעשות פעולות עקיפות, פעולות ש"יזמנו" את האפשרות שההתעוררות תתרחש מעצמה. הוא משתמש בדוגמה של מצב השינה: אם בזמן השינה יקרה אירוע מסוים - רעש חזק, למשל - האדם יתעורר מיד. האירוע גרם להתעוררות, אף שלא האדם החליט על כך מראש. באופן דומה, אפשר ליצור תנאים שיגרמו להתעוררות הרוחנית להתרחש באופן טבעי, ללא מאמץ מודע ומכוון.
איך התהליך של ההתעוררות הרוחנית דומה לתהליך ההירדמות וההתעוררות?
אליעד מתאר את תהליך ההתעוררות הרוחנית כפעולה שדומה להירדמות או התעוררות פיזית: זה תהליך שמתרחש ברגע, ולמעשה בפחות מרגע - יחידה של זמן שהיא אפילו קצרה יותר מהרף עין. אליעד מסביר שכדי להתעורר רוחנית, האדם צריך לעבור תהליך שבו הוא "מוחק" את זהותו הרגילה באופן מוחלט, הופך למשהו אחר (הוא משתמש במושג "להפוך להיות אלוהים"), ואז חוזר תוך פחות מרגע להיות מי שהיה קודם - אדם רגיל. במילים פשוטות, הוא מתאר מצב שבו האדם יוצא מתוך הזמן והופך למשהו אחר לחלוטין, ואז חוזר אל המציאות הרגילה שלו.
מהו הפרדוקס של "האני" בתהליך ההתעוררות הרוחנית?
פרדוקס מרכזי שאליעד מתאר הוא שבניסיון להתעורר רוחנית, האדם מנסה למעשה לחוות חוויה שהיא הפוכה לחוויה הקיימת שלו. האדם מנסה לא להרגיש את ה"אני" שלו, אבל כל ניסיון לעשות פעולה למטרה זו דווקא מחזק את התחושה של ה"אני" שלו, ולכן מרחיק אותו מההתעוררות. אי אפשר פשוט להפסיק לחשוב, לרצות או להרגיש שקיימים. אין כפתור "כיבוי" לתודעה. אם היה קיים כזה כפתור, לא ניתן היה להפעיל אותו מחדש לאחר הכיבוי. מה שאפשר לעשות הוא רק ליצור תנאים עקיפים, כדי שהכיבוי יתרחש מעצמו באופן טבעי.
מה זה "הארה רוחנית סיבתית" ומהי "הארה רוחנית אקראית"?
אליעד מבחין בין הארה רוחנית אקראית לסיבתית. הארה רוחנית אקראית מתרחשת כביכול "סתם כך", בלי שאדם מתכנן או יוצר תנאים מיוחדים עבורה. דוגמה לכך היא מצב שבו פתאום האדם "מתעורר" מבלי שהתכוון לכך מראש. הארה רוחנית סיבתית, לעומת זאת, היא תהליך שבו האדם יוצר תנאים ספציפיים שיובילו אותו להארה. למרות זאת, גם אם התהליך נראה סיבתי...
אליעד כהן מסביר באופן מפורט את התהליך וההיגיון של התעוררות רוחנית, הארה רוחנית והתעוררות מתודעת האדם הרגילה אל מצב של מודעות גבוהה יותר. השיחה מתחילה בדוגמה פשוטה: הרגע שבו אדם נרדם או מתעורר. אליעד מדגיש את העובדה שהרגע שבו אדם עובר ממצב ערות למצב שינה או להפך, הוא רגע ספציפי וחד מאוד. הרגע המדויק הזה, לדבריו, הוא תוצאה של משהו שקורה מעצמו, ולא של פעולה מודעת ישירה של האדם. אף אחד לא יכול ממש להחליט באיזו שנייה הוא יירדם או יתעורר. כך גם ההתעוררות הרוחנית היא תהליך שקורה מעצמו, ולא פעולה שניתן לבצע ישירות דרך כוח הרצון.
מדוע אי אפשר להכריח התעוררות רוחנית באופן ישיר?
אליעד מסביר שאי אפשר לבצע פעולה ישירה שמטרתה "להירדם" או "להתעורר רוחנית", מפני שהפעולות שמבוצעות במודע תמיד מחזקות את תחושת "האני" הנפרד. כל עוד האדם מנסה להכריח את התהליך בכוח המחשבה, בעצם הוא מחזק את האגו ואת תחושת העצמי, וזה בדיוק מה שמונע ממנו את ההתעוררות הרוחנית. כשאדם מנסה להירדם בכוח, הוא רק נהיה ער יותר, כי הוא עסוק במחשבה ובמאמץ להירדם, ומכאן נוצר פרדוקס.
איך בכל זאת אפשר לגרום להתעוררות רוחנית לקרות?
למרות שאי אפשר לגרום באופן ישיר להתעוררות רוחנית, אליעד מדגיש שאפשר לעשות פעולות עקיפות, פעולות ש"יזמנו" את האפשרות שההתעוררות תתרחש מעצמה. הוא משתמש בדוגמה של מצב השינה: אם בזמן השינה יקרה אירוע מסוים - רעש חזק, למשל - האדם יתעורר מיד. האירוע גרם להתעוררות, אף שלא האדם החליט על כך מראש. באופן דומה, אפשר ליצור תנאים שיגרמו להתעוררות הרוחנית להתרחש באופן טבעי, ללא מאמץ מודע ומכוון.
איך התהליך של ההתעוררות הרוחנית דומה לתהליך ההירדמות וההתעוררות?
אליעד מתאר את תהליך ההתעוררות הרוחנית כפעולה שדומה להירדמות או התעוררות פיזית: זה תהליך שמתרחש ברגע, ולמעשה בפחות מרגע - יחידה של זמן שהיא אפילו קצרה יותר מהרף עין. אליעד מסביר שכדי להתעורר רוחנית, האדם צריך לעבור תהליך שבו הוא "מוחק" את זהותו הרגילה באופן מוחלט, הופך למשהו אחר (הוא משתמש במושג "להפוך להיות אלוהים"), ואז חוזר תוך פחות מרגע להיות מי שהיה קודם - אדם רגיל. במילים פשוטות, הוא מתאר מצב שבו האדם יוצא מתוך הזמן והופך למשהו אחר לחלוטין, ואז חוזר אל המציאות הרגילה שלו.
מהו הפרדוקס של "האני" בתהליך ההתעוררות הרוחנית?
פרדוקס מרכזי שאליעד מתאר הוא שבניסיון להתעורר רוחנית, האדם מנסה למעשה לחוות חוויה שהיא הפוכה לחוויה הקיימת שלו. האדם מנסה לא להרגיש את ה"אני" שלו, אבל כל ניסיון לעשות פעולה למטרה זו דווקא מחזק את התחושה של ה"אני" שלו, ולכן מרחיק אותו מההתעוררות. אי אפשר פשוט להפסיק לחשוב, לרצות או להרגיש שקיימים. אין כפתור "כיבוי" לתודעה. אם היה קיים כזה כפתור, לא ניתן היה להפעיל אותו מחדש לאחר הכיבוי. מה שאפשר לעשות הוא רק ליצור תנאים עקיפים, כדי שהכיבוי יתרחש מעצמו באופן טבעי.
מה זה "הארה רוחנית סיבתית" ומהי "הארה רוחנית אקראית"?
אליעד מבחין בין הארה רוחנית אקראית לסיבתית. הארה רוחנית אקראית מתרחשת כביכול "סתם כך", בלי שאדם מתכנן או יוצר תנאים מיוחדים עבורה. דוגמה לכך היא מצב שבו פתאום האדם "מתעורר" מבלי שהתכוון לכך מראש. הארה רוחנית סיבתית, לעומת זאת, היא תהליך שבו האדם יוצר תנאים ספציפיים שיובילו אותו להארה. למרות זאת, גם אם התהליך נראה סיבתי...
- איך להגיע להתעוררות רוחנית?
- מה זה הארה רוחנית אקראית?
- איך להפוך להיות אלוהים?
- איך לצאת מהשכל?
- איך לשנות תודעה?