🖨אתה הראש אתה אשם, חרבות ברזל, האם תמיד הראש אשם? האם הראש אשם? ביבי נתניהו, ראש הממשלה, להאשים את המנהל, להאשים את הראש, מחדל השביעי באוקטובר, מי אחראי לאסון השביעי באוקטובר? ועדת חקירה השביעי לאוקטובר, אחריות ניהולית, להאשים את המנהל, אחריות המנהל בארגון, לקיחת אחריות, הסרת אחריות, את מי להאשים?אז הפעם ננסה להתבונן על האמירה "אתה הראש אתה אשם". האם באמת הראש אשם? מה האמת בסיפור?
אז קודם כל צריכים להפריד בין אשמה, לבין אחריות, לבין סיבתיות. דהיינו, קודם כל צריכים לנסות להבין למה קרה מה שקרה, בלי קשר למי היה אחראי שזה לא יקרה והאם ואת מי רוצים להאשים בתהליך ועדת החקירה של השביעי לאוקטובר.
טענה אפשרית לדוגמה, תהיה, אסון השביעי לאוקטובר קרה בגלל שהעבירו כסף לחמאס. עכשיו, נניח ונאמר שהאסון קרה רק ואך ורק בגלל שהעבירו כסף לחמאס. אז קודם כל יש לנו תשובה, ללמה קרה אסון השביעי באוקטובר.
עכשיו נשאל, מי היה אחראי לכך שלא יעבירו כסף לחמאס? ועכשיו נניח ונאמר שביבי היה אחראי על העברת הכסף לחמאס. עכשיו נניח שוב, שרק ואך ורק ביבי היה אחראי לכך שהעבירו כסף לחמאס.
עכשיו יש לנו תשובה, ללמה זה קרה ומי אחראי לכך. עכשיו נוכל לשאול, האם ביבי אשם בכך? שאלת האשמה, היא נפרדת מהשאלות הקודמות. כי לא כל מי שגורם למשהו לקרות, הרי שהוא "אשם" בכך. יכול להיות לדוגמה, שמישהו סיממו אותו נגד רצונו והוא הלך ועשה תאונת דרכים. האם הוא גרם לכך? כן. האם הוא אחראי לכך? האם הוא אשם בכך? תלוי...
כמו כן, צריכים להבין את משמעות המושג אשמה. מה בדיוק היא אומרת? האם היא מבטאת כוונת זדון? מה היא אומרת?
עכשיו, נניח שביבי הוא הסיבה, ונניח שביבי הוא האחראי, ונניח שביבי הוא האשם, ונניח שהוא ואך ורק הוא הסיבה אחראי ואשם באסון השביעי באוקטובר, עכשיו נשאל שאלה נוספת, האם זה אומר שצריכים להדיח אותו? לפטר אותו? להעמיד אותו לדין? האם יש לו אלטרנטיבה יותר טובה? האם על כל אשמה מפטרים / מדיחים וכולי? שאלות למחשבה.
או במילים אחרות, האם צריך להוציא להורג את מי שאשם בביצוע פשע? אולי בכלל צריכים לחון אותו? אלו נקודות מבט שונות.
ועכשיו נדבר יותר ברצינות לגופו של עניין.
מי שיחקור את מחדל השביעי באוקטובר, יבין שהיו כאן כשלים של המון מערכות. מי חיזק את החמאס? מי סיפק להם נשק? מי אמר שיחסל אותו ולא חיסל אותם? נניח שזה ביבי שלנו. האם הוא ורק הוא אחראי לכך. כנראה שלא. אבל מה בטוח נכון?
שגם אם החמאס קיבל כסף כל חודש, וגם אם ביבי נתן להם נשק, וגם אם בכלל הסרבנות גרמה לחמאס להרים ראש וכולי, גם אם כל זה נכון, הרי שיש עוד משהו שהוא בטוח נכון, והוא שבכל תרחיש כלשהו, ברור שגם הצבא אחראי וגם הצבא אשם.
כי גם אם ביבי בוגד במדינה ונותן נשק ומבקש מיחיא סינוואר לתקוף אותנו, הרי שתפקידו של הצבא, הוא להגן על המדינה ולמנוע את כל מה שקרה. במילים אחרות, בכל אנליזה כלשהי, חלק מהאחריות היא בכל מקרה על הצבא.
אז כאשר מאשימים את ביבי שהוא הראש ושהוא אשם, האם מאשימים גם את הצבא? האם גם הצבא אשם במשהו, או שהצבא לא קשור לנושא?
עכשיו, נניח שביבי הוא הראש והוא אשם, ונניח שצריכים להדיח אותו וכולי, עכשיו נשאל, האם אלו שקוראים להדחתו של ביבי, קוראים גם להדחתו של הפיקוד הצבאי, או שהם בסדר גמור, כי הם לא הראש ולכן הם לא אשמים?
האם מי שהוא הראש הוא אשם, ומי שהוא לא הראש לא אשם?
ביבי אומר, שהוא לא ידע. כי לא היה כלום כי אין כלום, ומה מה פתאום, ורחמים לא ידע וכולי. וכל מערכת הביטחון אמרה לו שהחמאס מורתע ושלא היה כלום כי אין כלום, אבל בכך ביבי מנסה להסיר אחריות. כי אם באמת הטעו את ביבי, גם אז ביבי אשם. כי הוא לא היה מספיק חכם לדרוש את האמת ולהבין שמרמים אותו. ובנוסף הוא היה אמור לעשות הכל כדי לדעת מה האמת ולוודא שיספקו לו את האמת. וגם לפעול לכך שיחליפו את מי שמדווח לו.
כי אם העובד גונב, הרי שהמנהל שגייס עובד גנב, גם הוא אחראי לכך שהעובד גנב. אבל נכון שהגיוני להאשים את המנהל, בכך שהוא גייס לארגון עובד גנב, אבל האם הגיוני להסיר את האחריות מהעובד הגנב? האם רק הראש אשם?
במילים אחרות, הגיוני שהראש אשם. וביבי אשם גם בלי קשר לכך שהוא הראש, גם אם הוא היה זנב הוא אשם. לא חסרות האשמות להאשים את ביבי ולא חסרים לו חסרונות. אבל לא הגיוני להאשים רק את ביבי. ורוב המאשימים את ביבי, מסירים אחריות מעצמם. מכך שקריאות הסרבנות שלהם, מכך שההתנגדות שלהם עצמם לנצח את החמאס, מכך שהמחדלים הצבאיים שהיו, מכך שכל אלו ועוד, גם הם אשמים לא פחות מביבי.
ומה לגבי האחריות של בגץ? האם הוא לא קשור לנושא? האם בגץ לא גרם לטרור להרים ראש? האם בגץ לא סירס את הידיים של צהל במלחמה בטרור? האם בגץ לא אחראי לכך שלא ירו על מי שהתקרב לגדר, כי הם חפים מפשע ואין להם נשק, ובגלל שהם רק מפירי סדר ולא מחבלים?
אז נכון שתמיד האחריות היא גם על המנהל. וגם אם העובד אשם, הרי שהמנהל אשם בכך שהוא העסיק עובד פושע. אבל האם הגיוני להאשים רק את המנהל?
האם אתה הראש רק אתה אשם? או גם אתה אשם? אם רק הראש אשם, הרי שזו צביעות וכולי.
וכמובן, שגם אם ביבי נתניהו אשם, עדיין זה לא אומר ששאר הליצנים טובים ממנו. האם הבובה בני גנץ שאמר שעדיף שחיילים ימותו כדי ש"חפים מפשע" של האויב, לא ימותו, האם הוא לא אשם בכלום. האם כל מנהיגי הסרבנים שקראו למרד צבאי, האם הם לא קשורים לבלאגן? האם רק מי שרצה לעשות מהפכה משפטית אשם? האם הליצן יאיר לפיד עדיף על ביבי? או שאפילו חמור עדיף על ביבי? בקיצור, שאלות למחשבה...
לקיחת אחריות / לקחת אחריות - למה אני לא מצליח לקחת אחריות? למה קשה לקחת אחריות? איך לקחת אחריות? איך לא להאשים אחרים? שנאה עצמית ולקיחת אחריות אישיתלקיחת אחריות / לקחת אחריות - למה אני לא מצליח לקחת אחריות? למה קשה לקחת אחריות? איך לקחת אחריות? איך לא להאשים אחרים? שנאה עצמית ולקיחת אחריות אישית אחת הסיבות לכך שאדם לא לוקח אחריות, היא בגלל שקשה לו לקחת אחריות, קשה ברמה הרגשית וכולי. דהיינו, לקיחת האחריות האישית, גורמת לבן אדם להרגיש רע. והסיבה לכך שלקיחת אחריות עשויה לגרום לבן אדם להרגיש רע, גם היא יכולה לנבוע ממגוון סיבות. סיבה אחת לדוגמה לכך שלבן אדם קשה לקחת אחריות, היא בגלל שמבחינתו של הבן אדם, האחריות מלווה בתחושת אשמה כעס ושנאה עצמית. לדוגמה, אם אני אחראי לכך שקרה משהו, אם אני אחראי לפתור בעיה כלשהי, הרי שאני אשם בכך שהבעיה קרתה וכיוב. ומאחר שהאדם לא רוצה להרגיש אשמה וכעס עצמי וכיוב לכן הוא לא לוקח אחריות. הדרך לפתור את זה, היא על ידי הפרדה, בין תחושת האשמה לבין לקיחת האחריות. אתה יכול להיות אחראי על כך שמשהו קרה, או להיות אחראי לפתור משהו שאתה לא אחראי על כך שהוא ... שברתי את הכוס, אם אני אחראי לשבירת הכוס, אז אני לא בסדר וכיוב. שזה עניין של פירושים וכיוב. אבל לקיחת האחריות, לא מחויבת להתקיים במקביל לרגשות אשמה כנל. סיבה נוספת לכך שבן אדם לא לוקח אחריות, היא בגלל, שאין לו את היכולת להתמודד עם הבעיה. אני יכול לקחת אחריות, אבל אם אני לא יכול לעשות עם האחריות שלי כלום, אז יהיה לי רק רע מכך שאני אחראי ולא יכול לעשות כלום. שאז האדם מרגיש חסר אונים / כעס עצמי וכולי. במילים אחרות, אם אתה לא מסוגל לבצע משימה, אתה לא תהיה מסוגל לקחת עליה אחריות, כי האחריות תעשה לך רע. במילים אחרות, אם אתה רוצה לקחת אחריות, עליך לוודא שאתה יכול להתמודד עם האחריות שאתה לוקח, שאז תוכל לבחור האם וכמה אחריות לקחת. לדוגמה, אם תוכל להתמודד עם רגשות כעס על מישהו אחר, בלי להאשים אותו, הרי שתוכל לקחת אחריות על כך שאתה כועס עליו. אם תוכל להתמודד עם פחד שלך, הרי שתוכל לקחת אחריות על הפחד שלך ולא להאשים את המציאות ואת הסביבה שחיצונית לך. אבל אם אתה לא יכול להתמודד עם רגש כלשהו, הרי שאתה לא תוכל לקחת עליו אחריות ואתה כנראה תאשים אחרים בכך שאתה מרגיש רע. ולכן, כדי לקחת אחריות, צריך: 1 - לא להאשים את עצמך וכולי. שזה כמובן נושא בפני עצמו של איך לא להאשים את עצמך. 2 - צריך ללמוד להתמודד עם האחריות שאתה לוקח. לפתח את המיומנות לפתור את הבעיה שאתה אחראי עליה. אחרת לא באמת תוכל לקחת עליה אחריות וכנראה שתמשיך להאשים את הסביבה.
התקרבנות, להיות קורבן, 2 סיבות למה מאשימים אחרים, איך לא להיות קורבן? האם כדאי להאשים אחרים? דמות הקורבן, נרקיסיזם בזוגיות, סחיטה רגשית, האשמת הקורבן, אחריות הקורבן, להאשים את עצמך, הסרת אחריות, לקיחת אחריות, טיפול בטראומת אונסהתקרבנות, להיות קורבן, 2 סיבות למה מאשימים אחרים, איך לא להיות קורבן? האם כדאי להאשים אחרים? דמות הקורבן, נרקיסיזם בזוגיות, סחיטה רגשית, האשמת הקורבן, אחריות הקורבן, להאשים את עצמך, הסרת אחריות, לקיחת אחריות, טיפול בטראומת אונס... למה מאשימים אחרים, איך לא להיות קורבן? האם כדאי להאשים אחרים? דמות הקורבן, נרקיסיזם בזוגיות, סחיטה רגשית, האשמת הקורבן, אחריות הקורבן, להאשים את עצמך, הסרת אחריות, לקיחת אחריות, טיפול בטראומת אונס למה אנשים מרגישים קורבן ומאשימים אחרים? אליעד כהן מסביר כי אנשים הופכים את עצמם לקורבנות כאשר ... דבר רע שלא רצו שיקרה. מצב זה גורם להם להאשים מישהו אחר כדי להרגיש פחות אשמים בעצמם ולהפחית מהכאב והאחריות שהם מרגישים כלפי מה שקרה להם. אנשים מאשימים אחרים בשני מצבים עיקריים: כשהם באמת משוכנעים שמישהו אחר אשם. כשהם ... שאנשים מאשימים אחרים בצרות שלהם? אליעד מתאר שתי סיבות עיקריות להאשמת אחרים: סיבה רציונלית - אנשים חושבים באופן הגיוני שהאחריות לא מוטלת עליהם אלא על מישהו אחר. סיבה רגשית - אנשים מרגישים רע לגבי עצמם ולא רוצים להוסיף על ... כי יש היגיון בדבריהם וגם כי יש להם אינטרס רגשי בכך. איך אנשים מנצלים את דמות הקורבן כדי להימנע מאחריות? אליעד כהן נותן דוגמה לאדם שנתפס בגניבה וצורח גנב גנב כדי להטעות אחרים לחשוב שהוא הקורבן. הטקטיקה הזו מאפשרת לו להסיט את החשד מעצמו אל האחר. אנשים עושים זאת כדי להימנע מאחריות וכדי להיראות חפים מפשע, למרות שהם בעצמם אשמים. האם זה נכון להאשים אחרים ומה ההשלכות של כך? אליעד כהן ... אין לך כסף. לכן, האשמה של מישהו אחר לא באמת פותרת את הבעיה המקורית. יתרה מזאת, כאשר אנשים לא לוקחים אחריות, הם גם לא פועלים לשינוי אמיתי במצבם. מה הדרך הנכונה להתמודד עם תחושת הקורבן? אליעד מדגיש כי הדרך הנכונה להתמודד עם תחושת הקורבן היא לקחת אחריות על המצב ועל הרגשות שלך. הוא מצטט מדברי רבי נחמן מברסלב שאמר: פסול לך, הפסולת תהיה שלך, כלומר, על האדם תמיד לקחת אחריות על כל הרע שהוא רואה וחווה בחייו. כאשר אתה מאשים אחרים, אתה משאיר את עצמך בעמדה של חולשה וחוסר אונים. רק על ידי לקיחת אחריות ניתן לשנות את המצב. מהי המשמעות של לקיחת אחריות על אירועים שליליים, כמו אונס או ניצול בכתות? אליעד מסביר שלקיחת אחריות לא משמעותה שאתה אשם במה שקרה לך, אלא שאתה אחראי על איך שאתה מרגיש לאחר האירוע. למשל, במקרה של ... אמנם לא אחראית לאונס עצמו, אך היא כן אחראית על איך שהיא מתמודדת עם הטראומה שנגרמה לה. אם היא לוקחת אחריות על הרגשות שלה, היא יכולה להתחיל לרפא את עצמה. כיצד יש לטפל בנפגעי כתות או טראומות אונס? לדברי אליעד, ... לא תלוי במה שקרה לך. איך אפשר לדעת מי באמת אשם במצב? אליעד מדגיש כי מי שאינו לוקח שום אחריות על מצב נתון, בדרך כלל הוא האשם העיקרי. מי שמאשים את כל העולם ולא בודק את החלק שלו בבעיה, ... היה פועל אחרת? מה החלק שלי במצב הזה? מה יכולתי לעשות אחרת כדי למנוע את המצב? איך אני יכול לקחת אחריות עכשיו ולהתמודד עם התוצאות? אליעד מדגיש כי לקיחת אחריות עוזרת לאנשים לפתור בעיות, לצאת ממצבי תקיעות ולהתקדם בחיים. האם יש מצבים שבהם באמת אין בחירה חופשית ואין אשמה? אליעד מציין כי במצבים קיצוניים, כמו כאשר אדם מותקף פיזית ללא אפשרות להתנגד, האחריות של האדם שנפגע נמוכה או אפסית. עם זאת, עדיין יש אחריות על הרגש ועל ההתמודדות עם האירוע. האם לקחת אחריות או להאשים אחרים? לפי אליעד, הבחירה המועדפת היא תמיד לקחת אחריות. זה לא אומר להאשים את עצמך, אלא לקחת אחריות אמיתית על הרגשות שלך, הפירושים שלך והתגובות שלך לאירוע, וכך לפעול באופן פעיל לשינוי המצב הרגשי והמציאותי שלך. איך להפסיק להיות קורבן? האם כדאי להאשים אחרים? לקיחת אחריות על רגשות מהי סחיטה רגשית? איך לטפל בטראומת אונס? נרקיסיזם בזוגיות איך להתמודד עם תחושת אשמה? לקחת אחריות, אדם הראשון, הגירוש מגן עדן, הקוזאק הנגזל, יוצאי כתות, נפגעי כתות, קורבנות כתות, קורבנות המתחזים, נפגעי המתחזים, נפגעי התחזות, להסיר אחריות, טיפול בטראומת אונס, להאשים אחרים, איך להתמודד עם טראומה? מי באמת אשם? איך לדעת מי אשם? אנסו אותי, פגעו ... פסל לך, הפסלת תהיה שלך, האשמה עצמית, אין לי בחירה חופשית, לא הייתה לי בחירה חופשית, אני לא אשמה, אחריות רגשית, אחריות על הרגשות, בחירה חופשית רגשית, 2 שיטות טיפול בקורבנות, קורבנות הזנות, קורבנות אונס, קורבנות התעללות, האם אני אשם? האם אני אשמה? מה האחריות שלי? לקיחת אחריות, האם לקחת אחריות? כמה אחריות לקחת? מתי לקחת אחריות? למה לא להאשים אחרים? גבר מכה, אישה מכה, התעללות בחסרי ישע, למה אנשים מתקרבנים? ילדים שמאשימים את ההורים, הורים שמאשימים את הילדים, סחיטה רגשית של ילדים, סחיטה רגשית של הורים, הילדים אשמים, ההורים אשמים, למה לקחת אחריות? למה לא כדאי להאשים אחרים? גישות טיפוליות בנפגעות אונס, נפגעי טראומה ואשמה, שנאה עצמית, כעס עצמי, מי אשם שרע ...
לקיחת אחריות על התוצאה, לקחת אחריות על המאמץ, גישות ניהוליות, אחריות ניהולית, אחריות של מנהל, העיקר המאמץ, העיקר התוצאה, תתאמץ בלי קשר לתוצאה, להצביע לביבי נתניהו, שכר על המאמץ, ניהול כושל, מנהל כושללקיחת אחריות על התוצאה, לקחת אחריות על המאמץ, גישות ניהוליות, אחריות ניהולית, אחריות של מנהל, העיקר המאמץ, העיקר התוצאה, תתאמץ בלי קשר לתוצאה, להצביע לביבי נתניהו, שכר על המאמץ, ניהול כושל, מנהל כושללקיחת אחריות על התוצאה, לקחת אחריות על המאמץ, גישות ניהוליות, אחריות ניהולית, אחריות של מנהל, העיקר המאמץ, העיקר התוצאה, תתאמץ בלי קשר לתוצאה, להצביע לביבי נתניהו, שכר על המאמץ, ניהול כושל, מנהל כושל מה ההבדל בין אחריות על המאמץ לאחריות על התוצאה? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא ההבדל בין לקחת אחריות על מאמץ לבין לקחת אחריות על תוצאה. הוא מסביר את הנושא באמצעות מספר דוגמאות וסיטואציות יום - יומיות וניהוליות שונות, כדי להדגים מדוע הגישה של לקחת אחריות על תוצאה חשובה יותר מגישה שמתמקדת במאמץ בלבד. מדוע עדיף לשאול האם הטלפון שקט ולא האם השתקת את הטלפון? ... לכן, השאלה האמיתית שצריכה להישאל היא תמיד על התוצאה ולא על הפעולה. מהי משמעותה של סיבתיות ואיך היא מתקשרת לאחריות? אליעד מרחיב את הדיון למושג הסיבתיות: סיבה ותוצאה. הוא מדגיש שכדי להבטיח תוצאה מסוימת, יש לוודא שהסיבה באמת מחייבת ... לדבריו, התחייב לתוצאות ספציפיות (למשל הבטחות בחירות) ולא הצליח להביא אותן בפועל. זה הופך אותו למנהל כושל כי הוא לקח אחריות על התוצאה ולא סיפק אותה, ללא קשר לכמה התאמצות הייתה בדרך. אליעד מדגיש שזה לא משנה כמה נתניהו התאמץ ... לא היה מצליח יותר טוב, אך זה לא משנה את העובדה שנתניהו כשל בפועל ולכן הוא מנהל כושל. האם לקחת אחריות על המאמץ בלבד זו בריחה מאחריות? אליעד מזהיר מפני נטייה שיש לאנשים להאשים אחרים כשמשהו משתבש - למשל לייחס את הכישלון לנסיבות, להורים, לסביבה או לכל גורם חיצוני אחר. זו צורת חשיבה שבה האדם מתרגל לקחת אחריות רק על המאמץ ולא על התוצאה, וכך מתרגל להתחמק מאחריות אמיתית. אליעד מזהיר שהרגל זה מוביל לחוסר הצלחה כרוני ולכישלונות חוזרים, מאחר והאדם אינו רואה את עצמו כאחראי לתוצאות חייו. כיצד נראית אחריות אמיתית וכיצד להגיע אליה? אליעד מציע שהגישה הנכונה היא לקחת אחריות מוחלטת על התוצאה. לדבריו, אדם שמתרגל לקחת אחריות על תוצאות יפעל במאמץ מלא, ללא תירוצים, ללא האשמת גורמים חיצוניים, וייתן את כל מה שיש לו כדי להשיג את המטרה. הוא מציין שמבחינה מעשית, אף פעם אי אפשר להבטיח תוצאה ב - 100 אחוז, אך ככל שאדם לוקח אחריות מלאה על התוצאה, הסיכויים שלו להצליח גבוהים משמעותית, כי הוא לא יפסיק לנסות עד שיגיע אליה. הגישה הזו מעודדת פעולה אינטנסיבית, ניסיונות חוזרים ונשנים, ובסופו של דבר מעלה משמעותית את ההסתברות להצליח. איך לוקחים אחריות על תוצאה? מה ההבדל בין מאמץ לתוצאה? האם ניהול של ביבי נתניהו כושל? איך להתמודד עם עובדים שמתחמקים מאחריות? למה חשוב לשאול על התוצאה ולא על המאמץ? כיצד סיבתיות משפיעה על אחריות ניהולית? האם יש ערך למאמץ ללא תוצאות? האם השתקת את הטלפון? האם הטלפון שקט? ניתוח סיטואציה, אחריות של מנהל, אחריות של עובד, יעוץ למנהלים, הדרכת מנהלים, לקחת אחריות ניהולית, הצבעה לביבי נתניהו, להשתיק טלפונים
איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך?איך להאשים מישהו בלי שהוא יפגע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? איך לגרום למישהו להאשים את עצמו? איך לגרום למישהו לא להתגונן? איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לקחת אחריות בהעברת ביקורת? איך לא לגרום למישהו לתקוף אותך? איך להאשים מישהו בלי שהוא ייפגע? כאשר מנסים להעביר ביקורת או ... רוב הסיכויים שתגובתו תהיה התגוננות ואף יטען שאתה אשם ולא הוא. לכן, כדי להאשים אדם אחר באופן שיגרום לו לקחת אחריות ולא להיפגע, יש להשתמש בדרך עקיפה ועדינה יותר, שמונעת את הצורך שלו להתגונן. מהי הדרך הנכונה להעביר ביקורת בלי לעורר התנגדות? הדרך שאליעד כהן מציע להעברת ביקורת, מבלי לעורר התנגדות, היא לשנות את צורת הניסוח כך שהאחריות על התחושות השליליות תהיה על הדובר ולא על הצד השני. במקום להגיד אתה פגעת בי או אתה מדבר בצורה לא יפה, כדאי להגיד אני נפגעתי ממך או לא נעים לי הצורה שבה דיברת אליי. כך, האחריות עוברת מהצד השני אליך, ואתה לא מאשים אותו ישירות, אלא מתאר כיצד אתה מרגיש בעקבות התנהגותו. מדוע עדיף לומר ... שמולך להרגיש פחות מותקף, מה שמפחית את הצורך שלו להתגונן. כאשר אדם לא מרגיש מותקף, הסיכוי שהוא יקשיב, יבין ויקח אחריות על ההתנהגות שלו עולה משמעותית. לדוגמה, אם אדם דיבר אליך בצורה שפגעה בך, במקום לומר לו למה אתה מדבר ... לנסות לדבר אליי אחרת?. דרך זו מעוררת אמפתיה ומגבירה את הסיכוי שהאדם השני יבין את הטעות ויתנצל. למה חשוב לקחת אחריות אישית כשמעבירים ביקורת? אליעד מדגיש שאם אתה מעוניין שהאדם השני ייקח אחריות, אתה חייב קודם כל לקחת אחריות על הרגשות שלך. כאשר אתה אומר משפטים כמו אני כועס ממה שעשית, במקום לומר אתה מכעיס אותי, אתה בעצם מראה לאדם השני שאתה מודע לכך שהתגובה שלך היא באחריותך, מה שמפחית את התגובה ההגנתית שלו. אם תגיד אתה מעצבן אותי, האדם השני עלול להחזיר לך את ההאשמה ולומר ... הדרך האמיתית למנוע התגוננות היא לשנות את הצורה שבה אתה מציג את הדברים, ולהשתמש במונחים של רגשות אישיים ושל אחריות אישית, כפי שהודגם. מה לעשות אם אתה רוצה שמישהו ייקח אחריות על הטעות שלו? אם אתה רוצה שאדם ייקח אחריות, עליך להתמקד בכך שאתה מציג את המצב כמשהו שמשפיע עליך באופן אישי, ולא להציג זאת כהאשמה. במקום להגיד אתה ... נשכחים, האם אתה חושב שאפשר לעשות משהו לגבי זה?. כך אתה מציע לצד השני דרך פעולה קונקרטית והוא נוטה לקחת אחריות ולמצוא פתרונות במקום להתגונן ולהאשים אותך בחזרה. סיכום מרכזי של הרעיון: איך להעביר ביקורת נכון? בשורה התחתונה, לפי אליעד כהן, המפתח להעברת ביקורת באופן שלא יגרום לצד השני להתגונן, הוא תמיד לקחת אחריות אישית על התחושות והרגשות שלך, ולהימנע מהאשמות ישירות. כשאתה לוקח אחריות ומבהיר לצד השני שאתה מבין שלא הייתה לו כוונה רעה, אתה פותח את הדלת לשיח פתוח ומכבד, ומגדיל משמעותית את הסיכוי לכך שהוא ייקח אחריות וישנה את התנהגותו. איך להאשים בלי לפגוע? איך לגרום למישהו לקחת אחריות? העברת ביקורת נכונה איך לא להיפגע מביקורת? איך להגיד למישהו שהוא טועה בלי לריב? לקיחת אחריות על רגשות איך להימנע מהתגוננות בשיחה? עכשיו אם אתה רוצה להאשים מישהו במשהו ואתה תגיד לו שהוא אשם שהוא ... לא נכון אתה אשם בסדר יפה, עכשיו בהנחה שאתה רוצה להאשים מישהו במשהו ואתה רוצה להגדיל את הסיכוי שהוא יקח אחריות או שיקשיב למה שאמרת מה איך עושים את זה אתה רוצה להאשים אותו. ש: מחמיאים לו. אליעד: לא יעזור תחמיא לו ברגע שזה הוא ירד עליך בחזרה, בקיצור אם רוצים להאשים מישהו במשהו ורוצים שהוא יקח אחריות על מה שאתה מעיר לו מה הדרך לעשות את זה אז אני אתן לכם עצה נגיד שמישהו דיבר אלייך ... אשם בכלום אני לי לא נעים הצורה הזאת יש יותר סיכוי שמישהו יגיד לך כן אתה צודק אם אתה תיקח אחריות על עצמך אם אתה תאשים את עצמך בזה שרע לך יש יותר סיכוי שהשני ישתתף איתך אבל אם אתה ... אומר יש אפשרות שתשתדל לדבר אחרת יכול להיות סיכוי הרבה יותר גבוה שיגידו לך כן, זאת אומרת שאתה צריך לקחת אחריות על זה שהרגשת רע במקום אתה הכעסת אותי אני כעסתי על מה שעשית במקום פגעת בי אני נפגעתי ממה שאמרת במקום למה אתה כזה מעצבן אני מתעצבן ממה שאת עושה קח אחריות אם תזרוק את זה על מישהו אחר יזרקו את זה עליך בחזרה. הבנו? ש: כשאתה אומר אני מתעצבן ממה ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?