גאון או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן
מדוע חכם אמיתי עלול להיראות משוגע?
הנושא המרכזי בהרצאה זו עוסק בקשר שבין חוכמה ל"טירוף". אליעד כהן מסביר כי חכם אמיתי חייב לעיתים להיראות משוגע בעיני אחרים. הוא טוען כי כאשר אדם לומד ממישהו חכם, לא תמיד הדברים שהוא אומר יהיו הגיוניים ומובנים לו באופן מלא. במצבים כאלה, יכול להיות שהחכם באמת חושב בצורה שונה ויותר מפותחת, כך שבמקרים מסוימים רעיונותיו עשויים להיראות מוזרים ומוזרים, עד כדי כך שמישהו עשוי לחשוב שהוא "התחרפן" או "חולה נפש". ההסבר לכך טמון בפער ההבנה שבין השכל של הלומד לבין השכל של מי שהוא חכם ממנו.
האם כדאי להחליף מנטור שלא נראה משוגע?
אליעד מציין כי כאשר אתה לומד ממישהו וכל מה שהוא אומר נשמע לך הגיוני לחלוטין, זה עשוי להצביע על כך שהוא לא חכם יותר ממך. למעשה, אם מישהו תמיד נשמע לך הגיוני ופסיכולוגית אתה לא מזהה שום דבר מוזר או בלתי רגיל במחשבותיו, סביר להניח שאתה שותף לו בתפיסה ובהיגיון. המנטור או הגורו לא יכול לקדם אותך אם אתם חושבים באותו אופן. לכן, יש לאתר מנטור שיגרום לך לשאול שאלות ולהתמודד עם רעיונות שנראים לך הזויים, כי אלו הרעיונות שיכולים להוביל אותך לחשיבה מעמיקה יותר ולפיתוח אישי.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על קושיות על הצדיק?
רבי נחמן מברסלב מציין כי אדם שהוא צדיק אמיתי יהיה תמיד נושא לקושיות מצד אחרים. זאת משום שהצדיק או החכם אינם חושבים בצורה רגילה כמו האדם הפשוט, ואם כל דבריו היו ברורים לחלוטין, זה היה מעיד שהוא לא חכם או צדיק באמת. הצדיק צריך להיתקל בקושיות, ואם הוא לא נתקל בהן, סימן שההבנה של אנשים אחרים שווה לשלו. רבי נחמן מסביר שהכוח העליון, או אלוהים, הוא הצדיק האמיתי, וכך גם ההבנה של המציאות כולה יכולה להיראות לא מובנת לגמרי לאדם הפשוט.
האם מניפולציות יכולות להיראות כחוכמה?
אליעד מציין כי לא כל מי שנראה משוגע הוא בהכרח חכם. ישנם אנשים המשתמשים במניפולציות בכוונה על מנת להיראות חכמים או בעלי ידע גבוה. לדוגמה, במכירות או בשיווק, יש אנשים המשתמשים במילים או מושגים מסובכים כדי להיראות חכמים יותר בעיני אחרים. כך, מניפולציות כאלו עשויות להסתיר את העובדה שהאדם אינו חכם במיוחד, והוא פשוט מנסה להיראות כזה בעיני הסובלים מהבנתו.
האם חכם אמיתי תמיד חושף את כל השכל שלו?
חכם אמיתי לא תמיד יחשוף את כל מחשבותיו בפני אחרים. לעיתים הוא מתאים את עצמו לשפת השומע, כך שהשכל שלו לא יהיה גלוי לחלוטין. אולם, אם השכל שלו היה נחשף במלואו, ייתכן כי אנשים היו תופסים אותו כמשוגע, כי הפער בין השכל שלו לשכל של האחרים הוא כל כך גדול. אליעד מסביר שהרבה פעמים חכם אמיתי מדבר בשפה שהשומע יכול להבין, ובכך הוא משאיר את חלק מהשכל שלו מוסתר.
כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו?
לכל אחד מאיתנו יש לעיתים מחשבות שנראות לו כמשוגעות. אליעד מציין כי לא תמיד מחשבות כאלה הן באמת מנותקות מהמציאות. לעיתים אלו תובנות עמוקות שמסיבות שונות נראות לנו כלא הגיוניות. לכן, כדאי לא לבטל מחשבות שנראות "מטורפות" מבלי לבדוק אם מדובר בתובנה חכמה ועמוקה שלא הצלחנו להבין במלואה.
הנושא המרכזי בהרצאה זו עוסק בקשר שבין חוכמה ל"טירוף". אליעד כהן מסביר כי חכם אמיתי חייב לעיתים להיראות משוגע בעיני אחרים. הוא טוען כי כאשר אדם לומד ממישהו חכם, לא תמיד הדברים שהוא אומר יהיו הגיוניים ומובנים לו באופן מלא. במצבים כאלה, יכול להיות שהחכם באמת חושב בצורה שונה ויותר מפותחת, כך שבמקרים מסוימים רעיונותיו עשויים להיראות מוזרים ומוזרים, עד כדי כך שמישהו עשוי לחשוב שהוא "התחרפן" או "חולה נפש". ההסבר לכך טמון בפער ההבנה שבין השכל של הלומד לבין השכל של מי שהוא חכם ממנו.
האם כדאי להחליף מנטור שלא נראה משוגע?
אליעד מציין כי כאשר אתה לומד ממישהו וכל מה שהוא אומר נשמע לך הגיוני לחלוטין, זה עשוי להצביע על כך שהוא לא חכם יותר ממך. למעשה, אם מישהו תמיד נשמע לך הגיוני ופסיכולוגית אתה לא מזהה שום דבר מוזר או בלתי רגיל במחשבותיו, סביר להניח שאתה שותף לו בתפיסה ובהיגיון. המנטור או הגורו לא יכול לקדם אותך אם אתם חושבים באותו אופן. לכן, יש לאתר מנטור שיגרום לך לשאול שאלות ולהתמודד עם רעיונות שנראים לך הזויים, כי אלו הרעיונות שיכולים להוביל אותך לחשיבה מעמיקה יותר ולפיתוח אישי.
מה רבי נחמן מברסלב אומר על קושיות על הצדיק?
רבי נחמן מברסלב מציין כי אדם שהוא צדיק אמיתי יהיה תמיד נושא לקושיות מצד אחרים. זאת משום שהצדיק או החכם אינם חושבים בצורה רגילה כמו האדם הפשוט, ואם כל דבריו היו ברורים לחלוטין, זה היה מעיד שהוא לא חכם או צדיק באמת. הצדיק צריך להיתקל בקושיות, ואם הוא לא נתקל בהן, סימן שההבנה של אנשים אחרים שווה לשלו. רבי נחמן מסביר שהכוח העליון, או אלוהים, הוא הצדיק האמיתי, וכך גם ההבנה של המציאות כולה יכולה להיראות לא מובנת לגמרי לאדם הפשוט.
האם מניפולציות יכולות להיראות כחוכמה?
אליעד מציין כי לא כל מי שנראה משוגע הוא בהכרח חכם. ישנם אנשים המשתמשים במניפולציות בכוונה על מנת להיראות חכמים או בעלי ידע גבוה. לדוגמה, במכירות או בשיווק, יש אנשים המשתמשים במילים או מושגים מסובכים כדי להיראות חכמים יותר בעיני אחרים. כך, מניפולציות כאלו עשויות להסתיר את העובדה שהאדם אינו חכם במיוחד, והוא פשוט מנסה להיראות כזה בעיני הסובלים מהבנתו.
האם חכם אמיתי תמיד חושף את כל השכל שלו?
חכם אמיתי לא תמיד יחשוף את כל מחשבותיו בפני אחרים. לעיתים הוא מתאים את עצמו לשפת השומע, כך שהשכל שלו לא יהיה גלוי לחלוטין. אולם, אם השכל שלו היה נחשף במלואו, ייתכן כי אנשים היו תופסים אותו כמשוגע, כי הפער בין השכל שלו לשכל של האחרים הוא כל כך גדול. אליעד מסביר שהרבה פעמים חכם אמיתי מדבר בשפה שהשומע יכול להבין, ובכך הוא משאיר את חלק מהשכל שלו מוסתר.
כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו?
לכל אחד מאיתנו יש לעיתים מחשבות שנראות לו כמשוגעות. אליעד מציין כי לא תמיד מחשבות כאלה הן באמת מנותקות מהמציאות. לעיתים אלו תובנות עמוקות שמסיבות שונות נראות לנו כלא הגיוניות. לכן, כדאי לא לבטל מחשבות שנראות "מטורפות" מבלי לבדוק אם מדובר בתובנה חכמה ועמוקה שלא הצלחנו להבין במלואה.
- חכם נראה טיפש
- גאון נראה משוגע
- משוגע שהוא גאון
- אולי המשוגע גאון?
- חוכמה שנראית טיפשות
- הבנת קושיות על הצדיק
- מניפולציה מול חוכמה אמיתית
מדוע חכם אמיתי עלול להיראות משוגע?
בתחילת הדברים נאמר שמחויב המציאות, או במילים אחרות ב - 100% או אפילו ב - 99999%, שכאשר לומדים ממישהו חכם באמת, לפעמים הוא ייראה כמו משוגע לגמרי, או כמו שאומרים "קוקוריקו על כל הראש". המשמעות היא שכאשר בן אדם לומד ממישהו חכם, לא מספיק שיראה לו כל הזמן הגיוני ורציני. דווקא אם לאדם החכם יש רגעים שהוא נראה בהם ממש משוגע, יתכן שזה מוכיח שהוא חושב בדרך שונה ומפותחת יותר. אם הכל תמיד היה נשמע למאזין ברור והגיוני, סביר להניח שאותו "חכם" לא באמת חכם בהרבה מהלומד. לכן, ההיגיון אומר שאם מישהו באמת חכם, לפעמים יופיעו אצלו רעיונות או מעשים שנראים מוזרים ולא מובנים, עד כדי כך שהלומד עשוי לומר "הוא התחרפן לגמרי" או "הוא חולה נפש". הסיבה היא פערי ההבנה בין השכל של האדם הלומד לשכל של מי שהוא חכם ממנו.
מדוע רצוי להחליף מנטור שאינו נראה לעולם משוגע?
נאמר שאם יש לך מנטור, גורו או מדריך, וכל מה שהוא אומר לך תמיד נשמע הגיוני ב - 100%, ייתכן שדווקא כדאי לך להחליף אותו. הרעיון הוא שאם הכל נשמע לך רגיל והגיוני, כנראה שאתם חושבים בדיוק אותו דבר. אם כך, כמה כבר הוא יכול לקדם אותך? הרי אם אינך מוצא שום נקודה שבה הוא נשמע "הזוי" או "משוגע", כנראה שלא גילית שיש לו היגיון גבוה בהרבה משלך. כשכן מופיעים אצלו רעיונות שנראים משוגעים לגמרי, זה יכול לנבוע מפער ההבנה שלך. לא תמיד זה אומר שהוא באמת חכם, אך אם הוא באמת חכם, כמעט בוודאות יהיו דברים שאינך תופס את היגיונם, ותראה אותם כמשוגעים.
כיצד מסביר רבי נחמן מברסלב את הרעיון של קושיות על הצדיק?
רבי נחמן מברסלב אומר שמוכרח שיהיו קושיות על הצדיק. הוא מתכוון לכך שאם אדם מוגדר כצדיק או כחכם אמיתי, בשלב מסוים תצוץ אצל אחרים תחושה שדבריו מוזרים או לא הגיוניים. מדוע? מפני שהצדיק או החכם אינם חושבים באותה צורה רגילה של האדם הפשוט. אם לא היו עליהם שום קושיות, סימן שהם לא באמת חכמים יותר מאיתנו. לפי רבי נחמן, מי שהכי צדיק בעולם זו המציאות עצמה (או אלוהים), ולכן אנשים מתקשים להבין את פעולותיה. אם הכל היה נראה מובן והגיוני לחלוטין, פירושו שהאדם הגיע לרמת הבנה כמו המציאות עצמה. בדרך זו מובן שגם צדיק אמיתי, שחושב בצורה קרובה יותר אל ההיגיון של המציאות, עלול להיראות לנו כמשוגע.
כיצד מניפולציה יכולה להיראות כחוכמה?
חשוב להבחין שלא כל מי שנראה משוגע הוא חכם, ויכולות להיות גם מניפולציות שבהן אדם עושה דברים הזויים בכוונה, כדי ליצור סביבו אווירה של מסתורין וחוכמה נשגבת. לדוגמה, בעולם המכירות והעסקים יש מי שמשתמש במושגים מסובכים שאף אחד לא מבין, רק כדי שיחשבו שהוא "יודע יותר". יש גם גורואים או מנטורים שעושים מעשים מוזרים כדי לתחזק סביבם דימוי של "בלתי מובן" ו"גבוה יותר" מהתלמידים. לכן, עצם העובדה שמישהו נראה לך משוגע לא מוכיחה בהכרח שהוא באמת חכם. אבל כאשר מדובר באדם שהוא באמת חכם, סביר מאוד להניח שיימצאו דברים שתחשוב שהם משוגעים, רק מפני שאתה לא מבין את ההיגיון שלו.
האם חכם אמיתי תמיד חושף את כל השכל שלו?
ישנו הסבר נוסף, ולפיו לא תמיד חכם אמיתי יחשוף לגמרי את האופן שבו הוא באמת חושב. הוא עשוי לדבר בשפה של השומע, להתאים את עצמו לרמתו, ולהסתיר חלק מהשכל הגבוה שלו. לכן, לא בטוח שכל אחד יראה בו משוגע כל הזמן. עם זאת, ברגעים שבהם מעט מהשכל הגדול שלו "זולג החוצה", הוא עלול להישמע או להיראות משוגע לחלוטין. אם היינו נחשפים לכל מה שבאמת עובר לו בראש, כנראה שלא היינו מצליחים להבין אותו והיינו בטוחים שהוא איבד את דעתו לגמרי.
כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו?
נאמר שלכל אחד מאיתנו יש לפעמים מחשבות שנראות לו "משוגעות". לא תמיד אלה באמת מחשבות מנותקות מהמציאות, לפעמים זו דווקא חוכמה גדולה שנראית לנו מופרכת, רק מפני שאנו לא תופסים אותה במלואה. לכן, לפני שמבטלים מחשבות שנראות "מטורפות", כדאי לבחון אם אולי מדובר בתובנה עמוקה שעדיין לא הגענו להבנתה. במילים אחרות, מה שנראה "משוגע" יכול להיות סוג של חוכמה גבוהה יותר, שהפער בינינו לבינה גורם לנו לפרש אותה כטירוף.
בתחילת הדברים נאמר שמחויב המציאות, או במילים אחרות ב - 100% או אפילו ב - 99999%, שכאשר לומדים ממישהו חכם באמת, לפעמים הוא ייראה כמו משוגע לגמרי, או כמו שאומרים "קוקוריקו על כל הראש". המשמעות היא שכאשר בן אדם לומד ממישהו חכם, לא מספיק שיראה לו כל הזמן הגיוני ורציני. דווקא אם לאדם החכם יש רגעים שהוא נראה בהם ממש משוגע, יתכן שזה מוכיח שהוא חושב בדרך שונה ומפותחת יותר. אם הכל תמיד היה נשמע למאזין ברור והגיוני, סביר להניח שאותו "חכם" לא באמת חכם בהרבה מהלומד. לכן, ההיגיון אומר שאם מישהו באמת חכם, לפעמים יופיעו אצלו רעיונות או מעשים שנראים מוזרים ולא מובנים, עד כדי כך שהלומד עשוי לומר "הוא התחרפן לגמרי" או "הוא חולה נפש". הסיבה היא פערי ההבנה בין השכל של האדם הלומד לשכל של מי שהוא חכם ממנו.
מדוע רצוי להחליף מנטור שאינו נראה לעולם משוגע?
נאמר שאם יש לך מנטור, גורו או מדריך, וכל מה שהוא אומר לך תמיד נשמע הגיוני ב - 100%, ייתכן שדווקא כדאי לך להחליף אותו. הרעיון הוא שאם הכל נשמע לך רגיל והגיוני, כנראה שאתם חושבים בדיוק אותו דבר. אם כך, כמה כבר הוא יכול לקדם אותך? הרי אם אינך מוצא שום נקודה שבה הוא נשמע "הזוי" או "משוגע", כנראה שלא גילית שיש לו היגיון גבוה בהרבה משלך. כשכן מופיעים אצלו רעיונות שנראים משוגעים לגמרי, זה יכול לנבוע מפער ההבנה שלך. לא תמיד זה אומר שהוא באמת חכם, אך אם הוא באמת חכם, כמעט בוודאות יהיו דברים שאינך תופס את היגיונם, ותראה אותם כמשוגעים.
כיצד מסביר רבי נחמן מברסלב את הרעיון של קושיות על הצדיק?
רבי נחמן מברסלב אומר שמוכרח שיהיו קושיות על הצדיק. הוא מתכוון לכך שאם אדם מוגדר כצדיק או כחכם אמיתי, בשלב מסוים תצוץ אצל אחרים תחושה שדבריו מוזרים או לא הגיוניים. מדוע? מפני שהצדיק או החכם אינם חושבים באותה צורה רגילה של האדם הפשוט. אם לא היו עליהם שום קושיות, סימן שהם לא באמת חכמים יותר מאיתנו. לפי רבי נחמן, מי שהכי צדיק בעולם זו המציאות עצמה (או אלוהים), ולכן אנשים מתקשים להבין את פעולותיה. אם הכל היה נראה מובן והגיוני לחלוטין, פירושו שהאדם הגיע לרמת הבנה כמו המציאות עצמה. בדרך זו מובן שגם צדיק אמיתי, שחושב בצורה קרובה יותר אל ההיגיון של המציאות, עלול להיראות לנו כמשוגע.
כיצד מניפולציה יכולה להיראות כחוכמה?
חשוב להבחין שלא כל מי שנראה משוגע הוא חכם, ויכולות להיות גם מניפולציות שבהן אדם עושה דברים הזויים בכוונה, כדי ליצור סביבו אווירה של מסתורין וחוכמה נשגבת. לדוגמה, בעולם המכירות והעסקים יש מי שמשתמש במושגים מסובכים שאף אחד לא מבין, רק כדי שיחשבו שהוא "יודע יותר". יש גם גורואים או מנטורים שעושים מעשים מוזרים כדי לתחזק סביבם דימוי של "בלתי מובן" ו"גבוה יותר" מהתלמידים. לכן, עצם העובדה שמישהו נראה לך משוגע לא מוכיחה בהכרח שהוא באמת חכם. אבל כאשר מדובר באדם שהוא באמת חכם, סביר מאוד להניח שיימצאו דברים שתחשוב שהם משוגעים, רק מפני שאתה לא מבין את ההיגיון שלו.
האם חכם אמיתי תמיד חושף את כל השכל שלו?
ישנו הסבר נוסף, ולפיו לא תמיד חכם אמיתי יחשוף לגמרי את האופן שבו הוא באמת חושב. הוא עשוי לדבר בשפה של השומע, להתאים את עצמו לרמתו, ולהסתיר חלק מהשכל הגבוה שלו. לכן, לא בטוח שכל אחד יראה בו משוגע כל הזמן. עם זאת, ברגעים שבהם מעט מהשכל הגדול שלו "זולג החוצה", הוא עלול להישמע או להיראות משוגע לחלוטין. אם היינו נחשפים לכל מה שבאמת עובר לו בראש, כנראה שלא היינו מצליחים להבין אותו והיינו בטוחים שהוא איבד את דעתו לגמרי.
כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו?
נאמר שלכל אחד מאיתנו יש לפעמים מחשבות שנראות לו "משוגעות". לא תמיד אלה באמת מחשבות מנותקות מהמציאות, לפעמים זו דווקא חוכמה גדולה שנראית לנו מופרכת, רק מפני שאנו לא תופסים אותה במלואה. לכן, לפני שמבטלים מחשבות שנראות "מטורפות", כדאי לבחון אם אולי מדובר בתובנה עמוקה שעדיין לא הגענו להבנתה. במילים אחרות, מה שנראה "משוגע" יכול להיות סוג של חוכמה גבוהה יותר, שהפער בינינו לבינה גורם לנו לפרש אותה כטירוף.
- חכם אמיתי ומשוגע
- קושיות על הצדיק
- פערי הבנה בין אדם רגיל לחכם
- מניפולציה מול חוכמה אמיתית
- התמודדות עם מחשבות משוגעות