אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ברסלב ✔סיפורי מעשיות, מעשה ביער בלי סוף, מעשה בנהר בלי סוף, אני ראיתי מעשה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
5:35סיפורי מעשיות, מעשה ביער בלי סוף, מעשה בנהר בלי סוף, אני ראיתי מעשה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, סיפורי ברסלב
מה המשמעות של הסיפור "יער בלי סוף" של רבי נחמן?

רבי נחמן מברסלב סיפר סיפור מיוחד שהתרחש בערב יום כיפור, לאחר הכפרות. הוא סיפר על עצמו באופן אישי, ופתח את סיפורו במילים: "שמעתי מאיש אחד שסיפר לו רבנו זיכרונו לברכה בערב יום כיפור אחרי הכפרות מעשה שראה...". בסיפור הזה, רבי נחמן מתאר חוויות מסתוריות וסמליות מאוד, כאשר הוא נקלע לשלוש סיטואציות מרכזיות: יער בלי סוף, נהר בלי סוף, ואבן רחיים שטוחנת את כל העולם כולו.

מה מייצג היער שאין לו סוף לפי רבי נחמן?

היער, לפי רבי נחמן, מסמל מצב שבו האדם נכנס לתהליך, הרפתקה או חוויה כלשהי, אך אינו מסוגל לראות את סופה. הוא מתאר יער גדול כל כך עד שאין לו קצה או סוף, ובתוך היער אדם עלול ללכת לאיבוד. כאשר הוא מנסה לחזור אחורה, מגיע אליו מישהו ואומר לו שאין דרך חזרה, כי היער אינסופי וחסר גבולות. למרות האזהרה שהמצב חסר פתרון, רבי נחמן מתאר מצב שבו האדם בכל זאת מצליח למצוא דרך לצאת. הרעיון כאן הוא שהאדם נקלע למצבים שנראים אינסופיים וחסרי מוצא, ובכל זאת ישנה דרך נסתרת החוצה, גם אם היא לא נראית לעין בתחילה.

מה מסמל הנהר האינסופי ומה תפקידו בסיפור?

לאחר שהאדם מצליח לצאת מהיער, הוא מגיע אל נהר שגם לו אין סוף. הנהר מסמל את החיים עצמם, מקור המחיה והקיום של כל העולם. גם כאן מופיעה דמות נוספת שמסבירה שאין אפשרות להגיע לסוף הנהר, ומוסיפה שכל האנשים בעולם שותים את המים הללו. המשמעות היא שיש דברים בחיים, כמו מקור הקיום עצמו, שהם אינסופיים ומזינים את כל בני האדם, ושהאדם הוא חלק מתוך מערכת גדולה ומורכבת שאין לה סוף או התחלה מוגדרת.

מהי אבן הרחיים ומה משמעותה בסיפור?

החלק השלישי בסיפור מתייחס לאבן רחיים ענקית העומדת על אותו נהר, ומסופר שאבן זו טוחנת קמח עבור כל העולם כולו. האבן מסמלת כוח או מערכת שמניעה ומפעילה את כל המציאות. רבי נחמן משתמש בביטוי "כל העולם", כשהמילה "כל" מתפרשת כאן כ"מחויב". הכוונה היא שיש מערכת אחת אוניברסלית שמפעילה את כל הבריאה באופן הכרחי ובלתי נמנע. כמו הרחיים שטוחנות קמח ומזינות את כל בני האדם, כך גם המערכת הכוללת הזו משפיעה על הכל, והיא חלק בלתי נפרד ממציאות חיינו.

מה תפקידו של הנפח בסיפור, ולמה רבי נחמן התכוון?

בחלק האחרון של הסיפור מופיע נפח שיושב ביער, אדם בשם "קוויל" (או שם דומה), שתפקידו לייצר כלים עבור כל העולם כולו. דמות זו מסמלת את היצירה, את הפעולה האנושית שנמצאת מאחורי הקלעים של העולם. הנפח הוא יוצר כלים מכל אותו חומר שמקורו ביער האינסופי. רבי נחמן מדגיש שוב את המילה "כל", כלומר, היצירה האנושית נובעת מתוך אותם חומרים אינסופיים שבטבע, אותם אלמנטים יסודיים שמרכיבים את כל העולם כולו.

מה המשמעות של "העולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה"?

ביטוי מיוחד שרבי נחמן חוזר עליו הוא "העולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה". הוא מבחין כאן בין אנשים שמספרים סיפורים תיאורטיים לבין חוויה אישית ואמיתית שהוא עצמו חווה. כשאמר "אני ראיתי מעשה", התכוון לכך שהסיפור שהוא מספר אינו סתם דמיון או משל, אלא דבר שהוא עצמו חווה באופן ישיר. כשהוא קרא את הסיפור הזה או שמע אותו, הוא הבין שהוא מתאר את חייו שלו, את המציאות האישית והפנימית שלו, ולא רק רעיון מופשט. עבור רבי נחמן, המעשה הזה הוא סיפור חווייתי אישי ואותנטי, לא סיפור סתמי או תיאורטי בלבד.

כיצד ניתן להשתמש בסיפור הזה ככלי לעבודה עצמית פנימית?

אליעד כהן מסביר שרבי נחמן רצה שהאדם יחפש בתוך עצמו את המקום שבו הוא נמצא בתוך "יער אינסופי", כלומר, מקום נפשי או מחשבתי שאין לו מוצא, מקום שבו האדם מרגיש תקוע או אבוד. למרות התחושה שאין דרך יציאה, רבי נחמן מדגיש שתמיד קיימת דרך, גם אם היא לא ברורה מיד. האדם נקרא להתבונן בתוך עצמו ולזהות מצבים שבהם הוא חווה ייאוש, מבוכה, או תחושה של חוסר אונים, ולמרות זאת, להאמין ולהבין שיש דרך לצאת, גם אם היא נסתרת בתחילה.

כך גם לגבי הנהר האינסופי או אבן הרחיים: אלו הם סמלים לאתגרים או למערכות גדולות בחיים, שהאדם מרגיש קטן מולן, אבל עליו להבין שהוא חלק מהן, ושגם כשהוא חש חוסר אונים מוחלט, עדיין קיימת אפשרות להתמודדות ולמציאת פתרונות.

הסיפור כולו הוא כלי להתבוננות עצמית, להזדהות ולמציאת דרכי התמודדות עם החיים והאתגרים האינסופיים שהם מציבים בפני האדם.
אליעד: בסיפור הבא רבי נחמן מספר על עצמו "שמעתי מאיש אחד שסיפר לו רבנו זיכרונו לברכה בערב יום כיפור אחרי הכפרות מעשה שראה.. (כאילו רבי נחמן ראה).. שהלך ביער אחד והיער היה גדול בלי קץ וסוף (לא היה סוף ליער) ורצה לשוב על עקבו (הוא שאל טוב איך חוזרים אחורה?)

"ובא אליו אחד ואמר לו שבזה היער אי אפשר לבוא לסופו וקיצו כי היער הזה בלי קץ וסוף", הוא אמר לו נכנסת ליער אין יציאה אי אפשר לצאת מהלופ.

"וכל הכלים שבעולם כולם נעשו מזה היער" אמר לו כל הכלים שבעולם עשו את זה מהחומרים של היער "והראה לו דרך איך שיצא מזה היער" אמר לו שבכל זאת יראה לו דרך לצאת מהיער"ואחר כך יצא מהיער.

"אחר כך בא לנהר אחד ורצה להגיע לסוף הנהר ובא אליו שוב אחד ואמר לו גם כן שבזה הנהר אי אפשר לבוא לסופו כי זה הנהר אין לו קצה וסוף וכל בני העולם שותים מאלו המים של זה הנהר"אמר לו תקשיב הגעת לנהר אין פתרון, אבל תדע שהנהר הזה כל כך גדול שכל האנשים בעולם שותים ממנו.

"אחר כך בא על רחיים אחת שהייתה עומדת על אותו נהר ובא אליו גם כן ואמר לו שזו הרחיים טוחנת טחינה על כל העולם כולו" היה אחר כך עוד שהוא הגיע לאבן רחיים לאיזה משהו מסוים שימו לב שהמילה כל פירושו מחויב, אמר לו שזו הרחיים טוחנת טחינה על כל העולם כולו זאת אומרת שזו אבן רחיים שהיא כל כך גדולה שהיא יכולה לטחון את כל העולם כולו.

"ואחר כך חזר ובא ליער הנ"ל וראה שם נפח אחד שקוראים (קוויל?) שישב שם ביער ועשה מלאכתו ואמרו לו שזה הנפח עושה כלים בשביל כל העולם כולו והדברים סתומים מאוד גם לא נרשם כראוי כי הרבה נשכח כי לא נכתב בזמנו ואמר אז שהעולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה ה' יתברך יזכנו להבין דבריו הקדושים והנוראים".

עכשיו מה זה אומר? יש פה כמה דברים שזה אומר, קודם כל זה הקטע של המחויבים זה מתאר תהליכים בתוך הבן אדם שבן אדם מגיע כאילו לשכלים מסוימים שהם מחויבים הם מקיפים הכל.

היה פעם שרבי נחמן אמר "כמה זה קשה לחטוב עצים אבל לא רק שאני חוטב עצים אני גם צריך לייצר את הגרזן" עוד משהו שרבי נחמן אמר "העולם מספרים מעשה ואני ראיתי מעשה" מה זאת אומרת יש אנשים שמספרים סיפורים אבל אני ראיתי תמעשה במובן של זה לא סתם סיפור אני מספר לך מה שקרה לי.

שהוא היה קורא את המעשה הוא היה רואה שזה עליו המעשה זאת אומרת שזה לא סיפור סיפור אלא סיפור חוויתי

ש: למה הוא התכוון יער?

אליעד: עכשיו תחפש איפה בתוכך יש חוויה של הימצאות בתוך יער ושאתה רוצה לחזור אחורה אומרים לך אי אפשר לבוא לסופו וקיצו, ואף על פי כן יש דרך לצאת החוצה.
אנשים אפשרות מוגדרת להתמודד רעיונות שאתה רוצה לצאת מהלופ לעבודה אוניברסליות שכחה אינסוף אני ראיתי מעשה ברסלב לימוד לימוד סיפורי מעשיות לימוד סיפורי מעשיות בעיון ללמוד ללמוד סיפורי מעשיות למידה מעשה ביער בלי סוף מעשה בנהר בלי סוף מעשיות נחמן סיפור סיפורי ברסלב סיפורי מעשיות סיפורי מעשיות בעיון רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיעור בסיפורי מעשיות
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב , ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת בחייהם. הם רגילים ללמוד מתוך קטעים נבחרים, לעיתים קרובות מתוך תמלולים ופירושים של רבי נתן (ליקוטי הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם מדובר בדברים שהוא אמר במפורש, כתב, או שהובאו בשמו. כל שינוי קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד את הספרים המקוריים בלבד, בלי פירושים מתווכים, והיה מוכן לבדוק כל רעיון לעומק. הוא לא הגביל את עצמו מראש לאמונה כזו או אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם אינטלקטואליים, ואפילו ברמה של מבחני אינטליגנציה בסיסיים הם יהיו ברף נמוך יחסית. לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר מתורת משה, ושכל הרבנים האחרים הם פחות מקליפת השום ביחס אליו. אליעד מסביר שאין מדובר בהתנשאות, אלא פשוט בהצהרה אמיתית וכנה. אם אדם הוא אלוף העולם בתחום מסוים, לגיטימי שיאמר זאת בגלוי ואין בכך פסול או בעיה. האם רבי נחמן רמז לכפירה בתורה היהודית? לפי אליעד, קיימת קבוצה קטנה בתוך חסידות
אליעד כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב)
... כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב) האם אליעד כהן תואם את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר באופן מפורט את הקשר בינו לבין רבי נחמן מברסלב, תוך התייחסות לשאלת הסתירה לכאורה בין הדברים שהוא אומר לבין מה שנראה במבט שטחי כהוראות של רבי נחמן . הוא מתחיל בתשובה פשוטה ואומר שאין שום חובה מבחינתו להתאים את עצמו למה שאמר רבי נחמן, מפני שהאמת עומדת בפני עצמה ואינה כפופה לשום סמכות רוחנית או דתית כזו או אחרת. אליעד מבהיר שהאמת היא אבסולוטית, ולפיכך היא אינה תלויה בדברי רבי נחמן או בדברי אף אדם אחר, כולל אמונות דתיות של יהודים. לדבריו, מי שצריך להסתדר עם האמת אלו דווקא חסידי ברסלב, שמנסים לכאורה להיצמד לרבי נחמן, אבל בפועל אינם באמת קולטים את עומק דבריו. מדוע חסידי ברסלב לא הגיעו לרמתו של רבי נחמן? אליעד מציג את העובדה שלמרות ההבטחות של רבי נחמן, לפיהן מי שיקיים אפילו עצה אחת מעצותיו יגיע לרמה גבוהה מאוד, בפועל אף חסיד ברסלב לא הגיע לרמתו של רבי נחמן. חסידי ברסלב, לדבריו, מנסים לקיים את העצות של רבי נחמן, עורכים מסעות לקברו באומן ומנסים לממש את הוראותיו, אך במבחן המציאות, אף אחד מהם לא הגיע למדרגתו. רבי נחמן בעצמו השווה אותם לנוצות על בגד שאנשים מנערים והן עפות. כך אפילו לתלמידים הקרובים ביותר שלו, כמו רבי נתן מברסלב, הוא אמר בצורה מפורשת שאין להם קשר עמוק אמיתי איתו ועם פנימיותו. אליעד מדגיש את הפער העצום בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן, פער אותו הוא משווה לפער שבין חיים למתים. מדוע חסידי ברסלב לא קולטים את המסרים העמוקים של רבי נחמן? אליעד כהן מבהיר כי חסידי ברסלב מנסים להראות שהם הולכים בדרכו של רבי נחמן, אך למעשה הם לא מצליחים להבין אותו באמת. הסיבה לכך היא שרבי נחמן עצמו הסתיר חלקים גדולים מאוד מהתובנות הפנימיות שלו. הוא דיבר בשפה ובמונחים שאנשים יוכלו לקבל, אבל מאחורי הקלעים היה רבי נחמן עמוק הרבה יותר ומורכב הרבה יותר ממה שהחסידים יכלו להבין. למשל, רבי נחמן הסביר שהשייכות האמיתית שלו לחסידיו היא רק ברובד הגופני החיצוני, ואילו האמת הרוחנית שלו היא מעבר להבנתם. אליעד אומר שרבי נחמן לא היה יכול להגיד את האמת הפנימית שלו לחסידים, מפני שהם פשוט לא היו יכולים להכיל ...
הרב ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק
... ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק האם הרב ברלנד צדיק או רשע? השאלה לגבי הרב ברלנד - האם הוא צדיק או רשע, אשם או זכאי, עולה מתוך דיון מעמיק שמציג אליעד כהן בנושא חסידות ברסלב והאמונה בצדיק, תוך התמקדות מיוחדת בדוגמאות ובתורותיו של רבי נחמן מברסלב. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא להבין כיצד אנשים ממשיכים להאמין בצדיק כמו הרב ברלנד, אפילו לאחר שהוא עצמו מודה ... חטאתי, עוויתי, פשעתי. למרות זאת, חסידיו או תלמידיו ממשיכים להאמין בו ולחשוב שהוא צדיק. אליעד מנסה להבין איך הדבר אפשרי. לדבריו, יש שתי סיבות מרכזיות לכך שחסידי ברסלב ממשיכים להאמין בצדיק גם כאשר הוא אומר בגלוי חטאתי: הסיבה הראשונה נעוצה בתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שאומר שגם הצדיק הכי גדול יכול לעשות את העבירה הכי גדולה ולהישאר צדיק אם הוא חוזר בתשובה. רבי נחמן לימד את תלמידיו שלא להתייאש גם אם הם עשו עבירות חמורות. אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן, אדם שעושה עבירה וחוזר בתשובה חוזר מיד למעמדו הקודם כצדיק, ללא שום ירידה רוחנית. תפיסה זו הופכת את האמונה בצדיק לחזקה ויציבה, מפני שאין משמעות לעבירות שעשה כל עוד הוא חוזר בתשובה. הסיבה השנייה שאליעד מציין היא הקונספט של המחלוקת, גם הוא רעיון שמקורו ברבי נחמן. רבי נחמן לימד שכדי שצדיק יהיה באמת גדול הוא צריך לעבור ביזיונות, השפלות ומחלוקת מצד הציבור. רבי נחמן עצמו נהג בכוונה לעורר מחלוקת ושנאה, לעיתים על ידי מעשים שיצרו עליו ביקורת רבה, כדי להוכיח שאפשר להישאר צדיק למרות הכל. לכן, חסידי ברסלב רגילים לכך שמתקיפים את הצדיק שלהם ומאשימים אותו בעבירות חמורות, ואף רואים בכך הוכחה לגדולתו הרוחנית. במילים אחרות, עצם העובדה שיש מחלוקת ואפילו הודאה באשמה מצד הצדיק, אינה נתפסת כהוכחה נגדו, אלא כהוכחה לכך שהוא באמת צדיק. מה המשמעות של אמונה נגד השכל בחסידות ברסלב? אליעד כהן מסביר שבתפיסה הברסלבית, האמונה בצדיק אינה מותנית במציאות העובדתית, אלא מבוססת על אמונה עמוקה ועל ביטול השכל. לפי תפיסה זו, גם אם הצדיק מודה ... לא מסתמך על ראיות עובדתיות אלא על נאמנות לצדיק ואמונה בכוחו הרוחני. זאת גישה של אמונה מוחלטת ללא קשר להוכחות מציאותיות או לראיות עובדתיות. לפי אליעד, בחסידות ברסלב קיימת התפיסה שאפילו אם יש ראיות ברורות נגד הצדיק, ואפילו אם הוא עצמו אומר שהוא חטא, זה לא באמת משנה, כי תמיד אפשר לפרש את הדברים בצורה סימבולית או כמבחן באמונה. מהי הוכחה מתוך המחלוקת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מדגיש דוגמה נוספת מרבי נחמן, שציין שאם יום אחד יחלקו על צדיק ויאשימו אותו ברשעות, הדבר לא מהווה הוכחה אמיתית לכך שהוא רשע. רבי נחמן עצמו ספג ביקורת חריפה ונחשב בעיני רבים בדורו לכופר ורשע, אך חסידיו הבינו שכל זה הוא חלק מניסיון שהצדיק עצמו מזמין עליו בכוונה, כדי שיחלקו עליו ויבזו אותו, כדי שיכפרו בו ויפגעו בו בכבודו. זאת שיטה שלמה בחסידות ברסלב, שאומרת שמחלוקת על הצדיק היא דווקא הוכחה לגדולתו, ולא הפוך. האם באמת אפשר לומר על צדיק שהוא אשם או זכאי לפי הודאתו בלבד? ... בעבירות - ייתכן שההודאה אינה כפשוטה אלא מתייחסת לרמה רוחנית כללית ולא לעבירה ממשית. האם אפשר להיות צדיק מוחלט גם אחרי העבירות החמורות ביותר? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, תשובה אמיתית מוחקת לחלוטין את העבירה, ולכן אין הגבלה לכמה צדיק יכול להישאר צדיק אחרי שחזר בתשובה. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן אמר שהוא יכול לקיים מצוות בלי לקיים אותן בפועל - כלומר, ברמה רוחנית גבוהה מספיק, אפילו עבירה מפסיקה להיות עבירה. בסיכומו של דבר, אליעד כהן מתאר את הקונספט של חסידי ברסלב שהאמונה בצדיק גוברת על כל הוכחה מציאותית, ושבחסידות הזו אין אפשרות לצדיק לאבד את צדקותו אם הוא חוזר בתשובה. הרב ברלנד צדיק או רשע? מהי אמונת חכמים בחסידות ברסלב? האם צדיק יכול לחטוא ולהישאר צדיק? האם להאמין בצדיק למרות הכל? רבי נחמן ומחלוקת על הצדיק אמונה נגד השכל ברסלב מה משמעות הודאה בפשע בחסידות ברסלב?
אין קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב)
... קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב) מה הקשר בין חסידי ברסלב לרבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן מברסלב באמצעות דיון עמוק ויסודי. אליעד מדגיש שישנה הבנה מוטעית נפוצה, לפיה חסידי ברסלב כיום קשורים באמת ובצורה אותנטית לרבי נחמן. לדבריו, הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן הוא מקרי בלבד ואינו מהותי, בדומה ... בין אלוהים של היהודים לתורה של היהודים. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן עצמו אמר אפילו על תלמידו רבי נתן, שכתב את ספריו, שמה שהוא כתב זה לא מה שרבי נחמן באמת התכוון אליו. לפיכך, לדעתו של אליעד, הקשר בין רבי נחמן לחסידיו כיום הוא קשר אקראי ולא מהותי. מדוע שנאו את רבי נחמן בתקופתו? אליעד מפרט כי רבי נחמן היה דמות שנויה במחלוקת בקרב החרדים ... אותו ואף רצו לפגוע בו, וזאת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שרבי נחמן לא העריך את החכמים האחרים - הוא ... דווקא האפיקורסים, אלו שלא פחדו לשאול שאלות קשות ולחקור את האמת. רבי נחמן עצמו אמר שהקבוצה של החכמים היתה ... כבר יודעים את האמת, ולכן קשה להם להגיע להבנה עמוקה יותר. מה אמר רבי נחמן על הקשר בינו לבין תלמידיו? רבי נחמן העביר ביקורת חריפה על תלמידיו ... הוא כמו נוצה שעושים איתה פו והיא מתהפכת באוויר, כלומר, קשר בין רבי נחמן לתלמידים שלו הוא אקראי ומקרי בלבד. רבי נחמן אף אמר שמה שהתלמידים שלו חושבים ... התורה האמיתית שאליה הוא התכוון. לפי אליעד, החיבור של חסידי ברסלב לרבי נחמן הוא שטחי בלבד, כיוון שהם לא באמת הבינו ולא ביצעו את ההוראות שלו. למה חסידי ברסלב לא באמת מקיימים את מה שרבי נחמן לימד? אליעד מסביר שחסידי ברסלב לא באמת מצליחים לקיים את מה שרבי נחמן לימד, מפני שהם עדיין מחזיקים בשכל ובהיגיון ולא באמת השליכו אותם לגמרי, כפי שרבי נחמן דרש. רבי נחמן ביקש מתלמידיו לוותר על השכל לגמרי, ... אך לטענתו של אליעד, אדם רגיל לעולם לא יוכל לעשות זאת באמת. רבי נחמן נתן לתלמידיו הוראות שהוא ידע מראש ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא ... מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח ... הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ... לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב ... המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן ... כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא ... מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות ... ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם ... שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר ... רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת ... כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא ... אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר ... באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק מדבריו, ... הפוכה כדי שהתלמידים יבינו בעצמם. איך אפשר לדעת את האמת לגבי רבי נחמן או בכלל? אליעד חוזר ומדגיש שהנקודה המרכזית היא לא להסתמך על ...
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? אליעד מסביר לעומק את השאלה, מדוע רבי נחמן מברסלב לא עזב את העולם הדתי כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה, רבי נחמן יכול היה לנטוש את המראה הדתי - להוריד את הכיפה, לגזור את הפאות, ולהתחיל לדבר עם ... אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של רבי נחמן. באותה תקופה לא היו טכנולוגיות כמו היום, לא היה אינטרנט או טלוויזיה, ואפילו סכנת חיים הייתה קיימת, שכן ניסו לפגוע ברבי נחמן ובתלמידיו בשל היותם קיצוניים בעיני אחרים. רבי נחמן כן דיבר עם קבוצת המשכילים, שהיו אפיקורסים, ואף טען בפני תלמידיו הדתיים שאין הבדל ... בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר הפנימי של האדם ורצונו האמיתי להבין את המציאות. האם רבי נחמן האמין שדתיים קרובים יותר לאמת? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, אדם דתי אינו קרוב יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם רחוקים באותה המידה מהאמת המוחלטת, כי ... הפנימי, ולא באמונה דתית או בחוסר אמונה. לדוגמה, רבי נחמן אמר לתלמידיו: אל תחשוב שאתה יותר קרוב אליי רק בגלל שאתה דומה לי במראה או שאתה בא ... פי מסגרת חיצונית, אלא על פי אמת פנימית. מדוע חסידי ברסלב לא מקבלים את דברי רבי נחמן בשלמותם? אליעד מסביר שהסיבה לכך שחסידי ברסלב לא מקבלים בשלמות את כל דברי רבי נחמן היא שהם מחויבים קודם כל להלכה, לתורה ולמסגרת הדתית. לכן, כאשר רבי נחמן אמר דברים שנראו כסותרים או כקיצוניים מדי, חסידי ברסלב מצאו עצמם מסננים, מצנזרים ואף משמיטים חלק מהדברים שלו. הוא מביא דוגמה: אם רבי נחמן היה מבקש מאדם דתי לדרוך על ספר תורה, אותו אדם דתי היה מסרב, כי מחויבותו הראשונית היא להלכה. מכאן הוא מסיק כי רוב חסידי ברסלב אינם באמת תלמידים של רבי נחמן בצורה מלאה, כי הם מסננים את דבריו בהתאם לתפיסתם ההלכתית והדתית. כיצד רבי נחמן הגיע לתובנות שלו? אליעד מפרט שרבי נחמן נולד למשפחה חרדית, כבנו של נכד הבעל שם טוב, ובסביבה החרדית האדוקה ביותר. כבר מגיל ... להבין בעצמו את מהות החיים והמציאות. אליעד מספר כי רבי נחמן התענה מאוד, צם שבועות רצופים, התבודד ביערות וניסה להבין בכוחות עצמו את משמעות החיים והמציאות. הדרך המרכזית של רבי נחמן להגיע לתובנותיו הייתה באמצעות התבודדות, אותה הוא הגדיר כמעלה גדולה מן הכל. הוא נהג ... לתובנות עמוקות לגבי עצמו ולגבי העולם. אליעד מדגיש שרבי נחמן הגיע לרעיונותיו גם דרך לימוד פילוסופיה וספרי יהדות כמו ספרי הרמבם, ודרך חקירה אישית עמוקה. מה הסיפור על הרב והבן היחיד שרבי נחמן סיפר? אליעד מציג בפירוט סיפור שסיפר רבי נחמן, על רב שהיה לו בן יחיד מוכשר וחכם, אבל שחסר לו משהו בחיים. הבן חלם שיש צדיק רחוק ...
למה אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב
... הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב למה אנשים מאמינים ברבנים שעושים דברים לא ... והסברים מעולם היהדות, חסידות ברסלב ורבי נחמן מברסלב. איך אמונה בצדיק קשורה לגלגולי נשמות ותיקוני ... רוחנית. מדוע אנשים מאמינים ברבי נחמן מברסלב למרות התנהגות בעייתית? חלק גדול מהמשיכה לחסידות ברסלב, כפי שאליעד מסביר, הוא דמותו הייחודית של רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן עצמו נחשב לדמות שנויה במחלוקת, שבכוונה הכניס וירוסים ... למערכת האמונה של החסידים. לדוגמה, רבי נחמן אמר על עצמו שגם אם הוא יעבור על כל התורה, אם יחזור בתשובה ... לצדיק. בסיפור מעשה מרב ובן יחיד, רבי נחמן מתאר צדיק גדול שנתפס בעבירה החמורה ביותר (ניאוף), אך מי ... מהאמונה בו. דוגמה נוספת היא שרבי נחמן לימד שאפשר לקיים את כל המצוות בלי לקיים אותן בפועל, בדומה ... צדיק גם ללא קיום מצוות מעשי. מדוע רבי נחמן הודה בעבירות שלא ביצע? רבי נחמן סיפר שהוא רצה לקבל ביזיונות והשפלות כדי להתקדם רוחנית, ... מתהליך רוחני. הדבר קשור גם לכך שרבי נחמן אמר לחסידיו הבאתי לכם מתנה את המחלוקת, כלומר, שביקורת ... ותחושת ביטחון. בנוסף, חסידי ברסלב מאמינים שצריך לזרוק את השכל לחלוטין ולהישען רק על אמונת ... מיד. איך להוציא מישהו מכת? האם רבי נחמן היה צדיק או משוגע? מה זה פדיון נפש? האם הצדיק יכול לעשות ...
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב) מי היה רבי נחמן מברסלב וכיצד להבין את תורתו? רבי נחמן מברסלב היה דמות יוצאת דופן, שלמרות שנראה כלפי חוץ כבן אדם רגיל ואף כאדם דתי פשוט, נשא בקרבו שכל מיוחד מאוד. אליעד כהן מסביר כי על פי רבי נחמן, אנשים חושבים שניתן לזהות אדם קדוש, או צדיק, לפי מראהו החיצוני. אולם בפועל, הצדיק האמיתי, בדומה לאלוהים, אינו ניתן לזיהוי חיצוני. אלוהים הוא בלתי נראה, ואינו שונה מהמציאות עצמה. לפי רבי נחמן, הצדיק מזוהה אך ורק על ידי הפנימיות והשכל שלו. במילים אחרות, הדרך היחידה להכיר באמת את רבי נחמן ואת גדולתו היא דרך ההבנה של שכלו ושל פנימיותו, לא דרך התבוננות חיצונית בו. מה מאפיין את השכל של רבי נחמן מברסלב? השכל של רבי נחמן היה שכל ייחודי ובלתי רגיל, שכל שדומה לשכל של אלוהים. אלוהים, על פי רבי נחמן, אינו מבדיל בין דבר לדבר, והוא מחוץ להגדרות העולם. באופן דומה, רבי נחמן חווה את עצמו ואת המציאות בדרך דומה לזו של אלוהים, כאשר הוא מרגיש שקיומו הוא מחוץ לעולם עצמו. רבי נחמן ביטא את שכלו העמוק בצורה מצומצמת, במטרה להנגיש אותו לתלמידים. בשל התקופה בה חי (לפני 200-300 שנה), הדיבור המרכזי היה על יהדות וטקסטים תורניים, ולכן רבי נחמן ביטא את רעיונותיו העמוקים באמצעות אותם טקסטים יהודיים כגון תנך, משנה, גמרא, זוהר וכתבי קבלה. כיצד השתמש רבי נחמן בטקסטים יהודיים להעברת רעיונותיו? אליעד מסביר כי רבי נחמן השתמש בטקסטים יהודיים מוכרים והלביש עליהם משמעויות חדשות, שלעיתים היו הפוכות לחלוטין מההבנה הפשוטה המקובלת. רבי נחמן היה לוקח משפטים מהגמרא, למשל משפט שדן בקבלת איסורים, והיה מפרש אותו בדרך הפוכה לגמרי מהכוונה המקורית של הטקסט. בדרך כלל, פרשנויות לתורה ... אלה מוסיפים רבדים, אך אינם סותרים זה את זה. לעומת זאת, רבי נחמן לא רק הוסיף משמעויות אלא גם סתר והפך לחלוטין את המשמעות המקורית, מתוך כוונה להעביר רעיונות עמוקים ובלתי שגרתיים. מהם הטקסטים המרכזיים של רבי נחמן? אליעד מפרט כי רבי נחמן השאיר מספר טקסטים מרכזיים, כאשר המפורסם שבהם הוא ליקוטי מוהרן, טקסט שידוע כקשה מאוד להבנה, אפילו ברמה הבסיסית שלו. אנשים רבים מתלהבים מהספר הזה, אך אליעד מציין שרבי נחמן עצמו התייחס לספר כאל סוג של קליפות גרעינים, המצביעות על כך שיש בספר עומק נוסף, נסתר ורחב הרבה יותר ממה שרוב האנשים יכולים לתפוס. בנוסף, רבי נחמן כתב את ליקוטי מוהרן כתובנותיו על הטקסטים התורניים והזוהר, וישנם טקסטים נוספים, כגון: ליקוטי מוהרן - פירושים עמוקים על טקסטים דתיים. ליקוטי ... ההלכה היהודית. שיחות הרן - שיחות יומיומיות ומחשבות של רבי נחמן שתועדו על ידי תלמידיו. סיפורי מעשיות - סיפורים סמליים ועמוקים שרבי נחמן סיפר בשנות חייו האחרונות כדי להעביר מסרים ישירות לתת המודע של המאזין. ספר המידות - ספר שנכתב על ידי רבי נחמן כשהיה בן 13 בלבד, הכולל תובנות קצרות ועמוקות על המידות האנושיות והחיים. מה מטרת סיפורי המעשיות של רבי נחמן? אליעד מדגיש שרבי נחמן התחיל לספר סיפורים בשנותיו האחרונות מתוך הבנה שההסברים הפילוסופיים העמוקים אינם תמיד מספיקים, והסיפורים מאפשרים לו להעביר את המסר ברובד ... לו להבין דברים פנימיים באופן בלתי מודע. למה תורתו של רבי נחמן כל כך קשה להבנה? תורתו של רבי נחמן היא קשה להבנה מכיוון שהוא לקח שכל אלוהי, בלתי מוגדר ובלתי מוגבל, והכניס אותו לתוך שפה מוגבלת וטקסטים מוכרים. הדבר יצר רבדים על גבי רבדים של ...
אמונה בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות
... במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות האם הגיוני להאמין שרב יכול לרפא סרטן באמצעות סוכרייה? אליעד כהן מסביר את ... אדם מאמין בניסים, הכל הופך לאפשרי מבחינתו. מה ההסבר של רבי נחמן מברסלב על רפואה דרך לחם ומים במקום תרופות? אליעד מקריא ומפרט הסבר מתוך הספר ליקוטי מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. הוא מציין שהרב אליעזר ברלנד משתייך לחסידות ברסלב , ולכן הצגת הגישה של רבי נחמן רלוונטית במיוחד בנושא זה. רבי נחמן טוען שאין צורך בתרופות מצמחי מרפא (עשבים), משום שלפי דברי התורה ועבדתם את ה אלוהיכם, וברך את לחמך ואת מימך, והסירותי מחלה מקרבך. רבי נחמן מפרש את הפסוק באופן הבא: עבודת האל היא בעצם התפילה, וכאשר אדם מתפלל ומתחבר לשורש הרוחני הגבוה ביותר - לאלוהים, הוא יכול להביא ברכה אל המזון הבסיסי ביותר - הלחם ... למקור רפואה, בדיוק כמו תרופות שמקורן מצמחי מרפא. כיצד רבי נחמן מסביר את הכוח הרפואי שמגיע מלמעלה? אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן, לפיהם בשורש הרוחני העליון, הכל מאוחד. הכוח לרפא, שנמצא בתרופות ובצמחים, הוא למעשה כוח שמקורו באלוהים. לכן, רבי נחמן טוען שאין באמת הבדל בין לחם ומים לבין תרופות, משום שבשורש האלוהי הכל אחד. במילים אחרות, ברגע שהאדם מגיע לחיבור אמיתי לאלוהים דרך אמונה חזקה ותפילה, הוא יכול ... במקום כימותרפיה? בהמשך הסברו, אליעד כהן מחדד את הרעיון של רבי נחמן ומקשר אותו לשאלה הראשונית לגבי האמונה ברבנים שמציעים פתרונות פשוטים, כגון סוכריית מנטוס, במקום טיפולים כימותרפיים מסורתיים. הוא אומר שאם אדם מאמין שכל הכוחות ... רפואי? אמונה בצדיקים וריפוי ניסי הרב ברלנד וסוכריית מנטוס רבי נחמן מברסלב על רפואה טבעית למה אנשים מאמינים ברבנים? האם הכל מאלוהים? אמונה בריפוי באמצעות לחם ומים ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב) למה דווקא רבי נחמן, ומה עם שאר הצדיקים? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו למה העיסוק מתמקד דווקא ברבי נחמן מברסלב, למרות שישנם צדיקים רבים אחרים כמו הרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו ודמויות נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם רבי נחמן עצמו היה מופיע מהשמיים ואומר משהו, עדיין אין חובה להקשיב לו או לפעול על פי הוראותיו. אפילו אם רבי נחמן אומר לך ימינה, זה לא מחייב ללכת ימינה. אם אלוהים רוצה שבן אדם יפנה ימינה, שיעשה זאת בעצמו. כלומר, רבי נחמן או כל צדיק אחר לא באמת מחייב את האדם לפעול לפי הוראותיו. אליעד מוסיף חידוד נוסף באומרו כי גם מה שהוא עצמו (אליעד) ... המשוגעים יש מקום וצריך להקשיב להם, כי כל מה שקיים במציאות הוא חלק מהאמת. אך מצד שני, צריך לזכור שכל דבר והיפוכו נכון ולכן שום דבר לא יכול להיות אמת מוחלטת אחת. למה אסור להגדיר את רבי נחמן כחכם? אליעד כהן טוען כי עצם ההגדרה של רבי נחמן כחכם מהווה זלזול בו, כי אם מגדירים אותו כחכם, בעצם מכניסים אותו להשוואה עם חכמים אחרים - דבר שהוא בעצמו טעות, כי ... אליעד משווה זאת למצב שבו יש בבית המשוגעים אדם נורמלי אחד בלבד, לא נגיד עליו שהוא יותר חכם מכולם, כי הוא לא באמת חכם יותר, הוא פשוט הנורמלי היחידי בין משוגעים. מה ההבדל בין האמת של רבי נחמן לאמיתות אחרות? אליעד כהן אומר כי רבי נחמן הבין משהו שהרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו וכל האחרים לא הבינו. הוא מדגים זאת על ידי כך שהקבלה, התורה והאמונה ... הן כולן שקרים חלקיים, כולם חלקי אמת, אבל לא אמת מוחלטת. הוא מסביר כי התורה שמשה רבנו הביא, היא למעשה שקר, ושהקבלה שמשויכת לרבי שמעון בר יוחאי (ספר הזוהר) אף היא שקר. לפי אליעד, רבי נחמן הוא זה שראה מעבר לכל השקרים והגיע להבנה אמיתית יותר של המציאות. למה ספר תהילים וספר הזוהר הם ספרים דיכאוניים? ... לראות את אלוהים, השטן סירב מחשש שייחשף שקרו. לדבריו, האמת לעולם אינה מסתתרת והיא תמיד מזמינה שאלות ובדיקות, אך השקר מפחד משאלות ולכן מסתיר את עצמו. למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי, כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי נחמן טען שהאמת האמיתית יכולה להיכתב רק על ידי אדם שהגיע לארץ ישראל - סמל למי שראה את האמת המוחלטת. מהי האמת המוחלטת לפי רבי נחמן? לדברי אליעד, האמת המוחלטת היא ההבנה שכל דבר במציאות הוא אחד. כל החלוקות וההבדלים - כמו ההבדל בין יום ראשון לשבת - הם שטויות שהומצאו. הוא מסביר שאלוהים לא באמת נח בשבת, כי השמש ממשיכה לזרוח והעולם ממשיך להתקיים. לדבריו, רבי נחמן כתב מהשכל שמבין את האחדות, בניגוד לכל ספרי היהדות האחרים שנכתבו מתוך פרספקטיבה של נפרדות. אליעד מסיים בכך שהמטרה היא לא להאמין באלוהים, אלא לדעת את אלוהים, ולחקור את המציאות עד שהאמת תהפוך לאמת פנימית של האדם עצמו ולא משהו שמישהו אחר אמר לו, אפילו אם זה אלוהים. למה דווקא רבי נחמן? ספר תהילים הוא דיכאוני? מי באמת כתב את ספר הזוהר? מי נתן את התורה לפי רבי נחמן? האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סיפורי מעשיות, מעשה ביער בלי סוף, מעשה בנהר בלי סוף, אני ראיתי מעשה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות, סיפורי ברסלב
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: ברסלב, אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ברסלב, איך לא להישחק בעבודה? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך להאמין בעצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, מטפל רב תחומי, רטוריקה בתחום ברסלב - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.3477 שניות - עכשיו 25_05_2025 השעה 10:04:09 - wesi1