אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ברסלב ✔אושר, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? מה אתה רוצה? הסיפור של אליעד, חיים טובים באמת, רבי נחמן מברסלב, מהו אושר? להיות אלוהים, מודעות עצמית...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
26:56אושר, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? מה אתה רוצה? הסיפור של אליעד, חיים טובים באמת, רבי נחמן מברסלב, מהו אושר? להיות אלוהים, מודעות עצמית, להרגיש שלמות עצמית
מהו אושר וכיצד להגיע אליו?

סיפור הרצון הפנימי של האדם

בשיחה נפתח הנושא בשאלה שנשאל אליעד כהן: "מה אתה רוצה?". השאלה הובילה להסבר על הרצון לגמור עם הסבל, שכולל את הרעיון של הפסקת הסבל באופן מוחלט. אך מייד עלתה בעיה משמעותית - אם היינו מצליחים להפסיק את הסבל באופן מוחלט, לא היינו יכולים להרגיש את השפעת סיום הסבל, כי לא היינו יודעים מהו סבל עוד. הבעיה כאן היא ההכרח להכיר בנסיבות השונות של חיינו, כדי להבחין בהיעדרן.

מה באמת רוצים?

לאחר השאלה על רצון להפסיק מחשבות מטרידות, הובהר שהבעיה אינה בהכרח בסבל עצמו, אלא בכך שלא ברור לאדם מה הוא באמת רוצה. זהו עניין הרבה יותר קריטי: אם אינך יודע מה אתה רוצה, איך תוכל להשיג את זה? אליעד כהן מדבר על החוויה האישית שלו, בה היה ברור לו שהוא רוצה להיפטר מתחושת החיסרון, ומדבר על חוויית הגילוי שצריך להרגיש טוב בלי להיות תלוי בחיצוניות.

מהי הדרך למצוא את האושר?

לאחר חקירה פנימית, אליעד מציין שגילה שכל דבר בעולם למעשה מצביע על חיסרון, ולכן הוא הבין שצריך להפסיק להרגיש את החיסרון הזה, או לפחות לא להתרכז בו. הצעד הבא היה לקרוא את ספרו של רבי נחמן מברסלב, שם נכתב שהשלמות האמיתית קיימת רק לאלוהים. כדי להשיג שלמות, צריך "להיות אלוהים" או להיות כלול בו דרך הדעת.

דימוי "אבדת בת המלך" כדרך להבין רצון

הדימוי שמביא אליעד הוא של "אבדת בת המלך", שבו כל דבר שאדם רוצה מייצג אבדן מסוים. לדוגמה, אדם שרוצה להפסיק לעשן חווה את האבדן של העישון, אדם שרוצה להרגיש שלם יראה את האבדן של השלמות. כך, כל רצון למעשה כולל בתוכו תחושת חיסרון.

הדימוי הזה ממחיש את הרעיון המרכזי של אליעד: כל רצון, גם אם הוא מבוסס על צורך בסיסי כמו שתיית מים, נובע מתוך חיסרון. כדי למלא את החיסרון, עלינו קודם כל להכיר בו ולהבין אותו במלואו. אם לא נגדיר את הרצון במדויק, לא נוכל להשיג אותו.

מענה לצורך ושלמות הלכה למעשה

אליעד מציין שברגע שמבינים את החיסרון ומבינים מה בדיוק רוצים, כמו במקרה של "אני צמא" ו"הכוס ריקה", אפשר לבקש ולמצוא את הפתרון. כך, לגבי שלמות, אם לא מגדירים בבירור "אני רוצה שלמות", לא יהיה ברור כיצד להשיג אותה.

הקשר בין ויתור על השכל לסיום הסבל

בשיחה עם השואל, אליעד מסביר שהשכל, שהוא היכולת להבחין בין יש לאין, הוא למעשה מקור הסבל, שכן כל דבר נראית תמיד בהיבט של חיסרון. אם רוצים להפסיק להרגיש סבל, יש לוותר על השכל - כלומר, להפסיק להבדיל בין יש לאין. זהו תהליך שבו צריך לוותר גם על הרצון להרגיש טוב בצורה הרגילה.

האם ויתור על השכל באמת מביא לאושר?

כשאליעד מציין את הצורך לוותר על השכל כדי להפסיק להרגיש סבל, הוא גם מציין שהפסקת ההבחנה בין יש לאין גם עשויה להפסיק את כל ההנאות שבקיום. כך, אנו עשויים לאבד את כל תחושת ההנאה, אך במקביל לא נרגיש סבל. זהו מצב שמצריך הסכמה טוטאלית עם מצב הקיום כפי שהוא.

סיכום

המהות של כל התהליך של אליעד היא הגדרה מדויקת של מה שאנחנו רוצים. ברגע שמבינים את הרצון, ניתן או להשיג אותו או להשתחרר ממנו. כל שלב בסיפור עוסק בהגדרה עצמית של הרצון וההבנה כיצד להימנע מסבל על ידי שינוי הדרך בה אנחנו תופסים את המציאות.
כיצד התחילה השיחה על הרצון לגמור עם הסבל?

השיחה נפתחה בשאלה מה האדם באמת רוצה. בתחילה הובע רצון "לגמור עם הסבל", אך מיד התעוררה הסתירה: אם נפטרים מהסבל לגמרי, הרי שלא ניתן עוד לדעת מהו סבל, ולכן אי אפשר להרגיש את סיום הסבל. מכאן צצה נקודה חשובה: כדי להכיר בהיעדר של סבל, צריך עדיין לזכור מהו הסבל.

מדוע קשה להגדיר מה רוצים?

לאחר שנאמר "רוצה להפסיק לחשוב מחשבות מטרידות", הובהר שהבעיה העיקרית היא שלא לגמרי ברור מה רוצים. נאמר שזאת בעיה חמורה יותר מאשר עצם הסבל, כי אם אינך יודע מה אתה רוצה, קשה מאוד להשיג זאת. מצד אחד, היה ברור לאליעד בזמן מסוים שהוא רוצה להיפטר מתחושת חיסרון, מצד שני, כשהשואל רצה רק להפסיק את מה שהוא חווה כרגע, התברר שהוא לא באמת יודע מה כן הוא רוצה.

כיצד אליעד הגיע להבנה שהוא רוצה להיפטר מתחושת החיסרון?

אליעד סיפר שבעבר הוא שאל את עצמו מה באמת הוא רוצה, והבין:
  • המטרה היא להרגיש טוב בלי תלות בשום דבר חיצוני
  • הבעיה היא שהתחושה הפנימית היא שבכל דבר יש חיסרון
  • אם בכל דבר מוצאים חיסרון, אי אפשר להרגיש טוב אמיתי
הוא בדק לעומק וגילה שאכן בכל דבר בעולם יש חיסרון, ולכן המסקנה היתה שיש למצוא דרך לא לראות את החיסרון - או להפסיק להשתמש בתפיסת ההבדלה, כך שלא יפריע שהחיסרון קיים. אליעד ציין שפתח את ספרו של רבי נחמן, ושם נאמר ששלמות אמיתית יש רק לאלוהים, ולכן אם רוצים שלמות, צריך "להיות אלוהים" או להיכלל בו דרך הדעת.

מהו הדימוי של אבדת בת המלך וכיצד הוא קשור לרצונות השונים?

עלה בהסבר שאליעד משתמש בדימוי "אבדת בת המלך" לכל צורך מסוים של האדם. לדוגמה, אדם שרוצה להפסיק לעשן, האבדן שלו הוא הפסקת העישון, אדם שרוצה להגיע לשלמות, האבדן שלו הוא מציאת השלמות. הרעיון הוא שבכל עניין יש חיסרון, ותמיד נדמה שיש משהו שחסר. כדי למלא את החיסרון, צריך או לוותר לגמרי על עצם תפיסת החיסרון, או למצוא דרך להשיג את הדבר החסר.

איך מוצאים שלמות הלכה למעשה?

אליעד נתן דוגמה מוחשית על כוס מים: כשאדם צמא והוא יודע בדיוק שהוא רוצה מים, הוא יכול לבקש ולקבל מים. כך גם ברצון לשלמות:
  • קודם צריך להודות שיש חיסרון
  • להבין מה באמת רוצים (למשל: אני צמא, אני צריך מים)
  • להגדיר בצורה מדויקת את הרצון
  • אז מוצאים מענה לרצון
אבל אם לא מגדירים בבירור "אני צמא" - לא יביאו מים. באותו אופן, אם לא מגדירים "אני רוצה שלמות", לא יהיה ברור מה לעשות כדי להשיג אותה.

מה הקשר בין ויתור על השכל לבין סיום הסבל?

נאמר שכל עוד לאדם יש שכל (יכולת להבדיל בין יש לאין), הוא תמיד יראה חיסרון בכל דבר, כי בכל מציאות אפשר לראות גם מה שיש וגם מה שאין. מכאן המסקנה שאם רוצים להפסיק לגמרי את תחושת החיסרון, צריך "להפסיק את השכל" - כלומר, להפסיק את ההבדלה בין יש לאין.

עם זאת, הודגש שאם לא מבחינים יותר בין יש לאין, מאבדים גם את ההנאה שבקיום. כשהשואל הביע בלבול, אליעד ציין שכדי להשיג באמת "אי - הבדלה", נדרשת ויתור מוחלט על הרצון להרגיש טוב בצורה רגילה. רק רצון מוחלט לוותר על הכל ולהסכים גם לא לקבל שום תועלת, יכול להביא למצב שאין בו סבל, אבל גם אין בו "טוב" במובן המוכר.

בסופו של דבר, בכל שלב בשיחה עלה הצורך להגדיר במדויק: מה האדם רוצה? אם הוא אינו יודע, עליו לחקור את עצמו לעומק. ברגע שמוצאים מה בדיוק רוצים, אפשר או להשיג את זה או להשתחרר מההיצמדות לכך. כך ניתן להפסיק את הסבל הנובע מתחושת חיסרון מתמדת.
אליעד: מה אתה רוצה?

שאלה: לגמור עם הסבל.

אליעד: גמרת איתו.

שאלה: אני לא מרגיש את זה.

אליעד: איך אתה רוצה להרגיש את זה, לא הבנתי. אתה מבין שאם תגמור עם הסבל, לא תרגיש שגמרת עם הסבל. אם תגמור עם הסבל, לא תדע יותר מה הוא סבל, ואם לא תדע מה הוא סבל, איך תדע שגמרת עם הסבל?

מה אתה רוצה?

שאלה: להפסיק לחשוב כל הזמן, מחשבות מטרידות.

אליעד: אל תחליף שמות, תגדיר לי בדיוק מה אתה רוצה?

אתה לא יודע מה אתה רוצה? זאת בעיה יותר חמורה שאתה לא יודע מה אתה רוצה.

שאלה: אני יודע מה אני לא רוצה.

אליעד: מה אתה לא רוצה?

שאלה: אני לא רוצה את מה שאני חווה כרגע.

אליעד: למה אתה לא רוצה?

שאלה: כי זה מעיק עלי ואני לא יכול לשאת את זה.

אליעד: אז מה הבעיה? אם אתה לא יכול לשאת, אז אתה לא נושא את זה, זה יפול מעצמו.

מה אתה רוצה? אתה הולך בעולם ולא יודע מה אתה רוצה. אתה רק אומר מה אתה לא רוצה, האם אתה יודע מה אתה רוצה?

שאלה: לא.

אליעד: אתה מבין מה הבעיה?

לי היה ברור בדיוק מה אני רוצה. רציתי, וקבלתי בדיוק את מה שרציתי. היה לי ברור שאני רוצה להיפטר מתחושת החיסרון, והיה לי ברור שכדי שאוכל להיפטר מתחושת החיסרון אהיה מסוגל לחשוב על דבר והיפוכו. היה לי ברור בדיוק מה אני רוצה, ומה אני צריך, ועכשיו השאלה איך מגיעים לשם, וגם זה היה לי ברור, ועשיתי וקבלתי.

היה לי ברור שנמאס לי לחוות חיסרון.

שאלה: איך היה לך ברור?

אליעד: עשיתי מחקר, ישבתי ובדקתי.

שאלה: אבל אתה לא יכול להיות בטוח אם לא הגעת לסוף?

אליעד: אתה בטוח במה שאתה שואל? לא, אז למה אתה שואל?

תבין מה שקרה, אני השתמשתי במה שאמרת נגדך, כי אם היית אומר כן, הייתי אומר שגם אני בטוח, ובגלל שאמרת שאתה לא בטוח, שאלתי אותך אז למה אתה שואל.

אני שאלתי את עצמי, מה אני רוצה? והבנתי שאני רוצה להרגיש טוב, אז אמרתי לעצמי, או קי תרגיש טוב, מה מונע ממך להרגיש טוב? ישבתי על הכסא ואמרתי לעצמי, אני רוצה להרגיש טוב, ככה בלי סיבה, לא רוצה לקום, האם אני חייב להרגיש טוב רק כאשר אני קם? רוצה להרגיש טוב כאן על הכסא.

ואז גיליתי שיש לי בראש משהו, שכול מה שקורה לי אני תמיד חושב שיש בו חיסרון. אז אמרתי שאני אף פעם לא יכול להרגיש טוב, כי כל מה שקורה לי, אני מרגיש שיש בו חיסרון. ואז הבנתי שאני רוצה בעצם להיפטר מזה שאני כל הזמן רואה חיסרון.

ואז ניסיתי להבין, למה אני כל הזמן חווה חיסרון. ואז גיליתי שהסיבה שאני כל הזמן חווה חיסרון, זה בגלל שבאמת בכל דבר יש חיסרון. ואז הבנתי שאו שאני ממשיך לסבול ושוכח את הרעיון שלי שיום אחד אני אהיה מאושר, או שאני מוצא דרך לא לראות את החיסרון, למרות שהוא תמיד קיים.

ואז פתחתי את הספר של רבי נחמן, קראתי, ונתקלתי בפסוק שאמר, שלמות יש רק לשם יתברך, זאת אומרת שאם אני רוצה שלמות, אני חייב להיות אלוהים. ומי שנכלל בו יש לו שלמות, ואם איכשהו תהיה הוא תהיה לך שלמות. ואיך תכלל בו? כתוב על ידי הדעת, שאם תדע מה זה אלוהים, תהיה אלוהים, ואז תהיה לך השלמות של אלוהים. ואז למטה הוא מסביר על דבר והיפוכו, על ההפכים

גם עד שהבנתי מה אני מחפש, לקח לי הרבה זמן.

ואיך מוצאים שלמות? אני עכשיו ימחיש לך איך מוצאים שלמות.

שים לב, תביא לי בבקשה מים, הכוס ריקה, תביא בבקשה מים, ראית, ככה מוצאים שלמות.

אתה פשוט צריך להגיד יש לי חיסרון, ואני לא רוצה את מה שיש, ואז תפגוש בתור התחלה מישהו שלא יבין מה אתה רוצה, תחשוב שאתה עובד עליו, ואז תגיד, אני רוצה מים, אני צמא, ואז ילכו ויביאו לך מים.

שאלה: לא הבנתי.

אליעד: מה לא הבנת, פשוט תודה שאין לך, תגיד אני רוצה, ותקבל.

כאשר ידעתי שהכוס ריקה, ידעתי מה אני רוצה, בקשתי וקבלתי. ואתה אומר אין לי שלמות, מה זה אין לך שלמות? אתה באמת חווה שאין לך שלמות, האם אתה באמת חווה את החיסרון?

שאלה: חווה כן, אני חווה שאני לא מסופק.

אליעד: חברים אני מסביר שוב, זה תמיד עובד אותו הדבר, תגדיר מה אתה רוצה, בדיוק, לא בערך.

שאלה: ואז תקבל את זה.

אליעד: כן, תמיד.

ואם את מגדירה ולא מקבלת את זה, סימן שלא הגדרת בדיוק.

שאלה: למי להגדיר, לעצמי?

אליעד: לעצמך, מי צריך לקבל את זה בסוף? אם תביני מה את רוצה, קבלת. אם תגיד בדיוק מה אתה רוצה, תמיד תקבל אותו. אם תנסה להגדיר מה אתה רוצה, בסוף תגיע לכלום ותראה שהוא כבר קיים.

בסוף, מה אני באמת רוצה, לא רוצה כלום. אז יש לך את הכלום.

מה אתה רוצה?

שאלה: לא יודע, אני מתוסכל מזה שאני לא יכול להגדיר לך מה אני רוצה.

אליעד: אז אתה יודע מה אתה רוצה.

שאלה: להגדיר מה אני רוצה.

אליעד: אולי אתה לא רוצה כלום? זה נראה לא הגיוני, מה אני לא רוצה כלום? מה הכל בסדר? אי אפשר סתם לשבת. בטוח שאני רוצה משהו, מה אתה אומר? אולי אתה לא רוצה כלום?

שאלה: אז למה אני לא מרוצה?

אליעד: הפרעה נפשית.

שאלה: אני רוצה להיפטר מההפרעה הנפשית.

אליעד: למה לך?

שאלה: זה לא תורם לי. אני יודע שאני רוצה משהו, אך לא יודע מה.

אליעד: איך אתה יודע שאתה רוצה משהו? להגיד אני יודע שאני רוצה משהו, זה להגיד, אני יודע שאני קיים. כי רוצה שווה חסר, ואני שווה קיים. כשהוא אומר שהוא רוצה משהו, הוא בעצם אומר, אני יודע שאני קיים. כשאני אומר לו, איך אתה יודע שאתה רוצה משהו, בעצם אני מטיל ספק בזה שאני קיים. ואם הוא יגיד אני לא יודע, אז הוא גם לא רוצה.

אז מה קורה אצלך?

שאלה: בלבול.

אליעד: אם עכשיו עוקץ אותך יתוש, אתה קם?

שאלה: או שכן או שלא, למה שאני אקום אם יעקוץ אותי יתוש?

אליעד: למה אתה עונה לי עכשיו? משהו מציק לך?

שאלה: שאני לא מבין את ההבנה שמדברים עליה כאן.

אליעד: מה אנחנו מדברים, שם, איך קוראים? תגדיר בדיוק.

זה כמו אבדת בת המלך, גם זאת שרוצה להפסיק לעשן, זה אבידת בת המלך, כי אבידת בת המלך אצלה זה להפסיק לעשן.

אני אסביר לך משהו פשוט, כל זמן שיש לך שכל, שכל פירושו שאתה יודע להבדיל בין מה שיש לבין מה שאין. אם אתה נכנס הביתה ומבדיל בין הכורסא לפיל אז יש לך שכל. אם אתה הולך ברחוב ואתה מבדיל, פה אני ופה הוא, זה נקרא שיש לך שכל. אז בכל דבר שתסתכל עליו אתה תראה מה שיש וגם מה שאין, ולכן תראה גם חיסרון. ותמיד תחפש את מה שיש שם, וכשתגיע לשם, תרצה משהו אחר במקום אחר. יש רק דרך אחת לצאת מהלופ, להפסיק להשתמש בשכל. מה זה אומר? לא להבדיל בין מה שיש לבין מה שאין.

אתה מבין מה ההשלכות של זה בכלל? אתה מבין מה אתה מאבד פה בכלל אם אתה לא מבדיל בין יש לאין?

אם לא תבדיל בין מה שיש לך לבין מה שאין לך, מה יקרה? במכה אחת תאבד את כל מה שיש לך. ומה תרויח?

שאלה: מה שאין לי.

אליעד: מה תאבד? את הצרות שיש לך. מה שיש לך ואתה לא רוצה, אין. מה שאין לך ואתה רוצה, יש. מה שיש לך ואתה רוצה, אין. מה שאין לך ואתה רוצה שלא יהיה לך, יש. אתה לא מבדיל יותר בין יש לאין.

שאלה: או קי מסכים.

אליעד: אבל מה זה יתן לך? תראה, אם אני אתן לך הכל, אתה לא תדע שיש לך. אז מה זה נתן לך?

שאלה: זה לא רק הכל.

אליעד: זה רק הכל, את יודעת למה את לא מקבלת? כי את לא רוצה רק כלום, את רוצה שיהיה גם משהו. כשתרצי רק כלום, אז תקבלי משהו נוסף. אבל את מבחינתך צריכה לרצות רק כלום. את לא רוצה לוותר על הרצון למשהו. לא רוצה כלום ושלא יתן לי כלום. רק כאשר באמת תוותרי, אז תקבלי. את אומרת, אין מצב שאני לא אקבל בסוף משהו, אני חייבת להשיג תועלת. כלום, בלי תועלת.

שאלה: אבל כלום זה לא טוב ולא רע.

אליעד: תראה אני מדבר מהפרספקטיבה שלו, אולי אני חושב שכלום זה הכי טוב. אני מתחקר אותו מהצד שלו, בודק אותו האם הוא באמת רוצה. הוא מהצד שלו צריך לדעת מה הוא רוצה.

כשאמרת שכלום זה לא טוב ולא רע, אני לא בהכרח מסכים איתך. אבל מהצד שלו הוא צריך לדעת מה הוא רוצה.

טוב, מה אתה רוצה?

שאלה: אני לא יודע, אני רוצה שקט בראש.

אליעד: האם אתה מבין שלרצות שקט בראש, זה או לא להיות קיים, או להיות קיים ולוותר על זה שאתה רוצה שקט בראש? אתה יודע מה עושה לך הכי הרבה כאב ראש. המחשבה שאומרת לך שהיא רוצה שקט בראש. האם אתה מוכן לוותר עליה?

שאלה: כן.

אליעד: ואיזה מחשבה אתה מוכן להכיל? אני רוצה שלא יהיה לי שקט בראש. אני מוכן שיהיה לי רעש בראש. שני היפוכים, האחד לא אכפת לי שאין לי שקט בראש, בשני אני מוכן שיהיה לי רעש בראש.
הסבר הגיוני להפסיק להתגעגע להרגיש שלמות עצמית הרצון חיפוש להפסיק לחשוב על מישהי להפסיק מה לעשות איך להיות מאושרים רבי נחמן אושר איך להיות איך להיות מאושר איך להיות מאושרים אלוהות אלוהים אליעד אמת ברסלב דרך אל האושר הדרך אל האושר הסיפור של אליעד חיים חיים טובים כיצד להיות מאושר להיות אלוהים להיות מאושר להיות מאושרים להרגיש להרגיש שלם להרגיש שלמות להרגיש שלמות עצמית מה אתה רוצה מודעות מודעות עצמית נחמן סיפור רבי נחמן רבי נחמן מברסלב רצון שלמות שלמות עצמית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת ... נתן (ליקוטי הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם מדובר בדברים שהוא ... כל שינוי קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד את הספרים ... לאמונה כזו או אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם ... נמוך יחסית. לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר מתורת משה, ושכל ... העולם בתחום מסוים, לגיטימי שיאמר זאת בגלוי ואין בכך פסול או בעיה. האם רבי נחמן רמז לכפירה בתורה היהודית? לפי אליעד, קיימת קבוצה קטנה בתוך חסידות
אליעד כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב)
... כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב) האם אליעד כהן תואם את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר באופן מפורט את הקשר בינו לבין רבי נחמן מברסלב, תוך התייחסות לשאלת הסתירה לכאורה בין הדברים שהוא אומר לבין מה שנראה במבט שטחי כהוראות של רבי נחמן. הוא מתחיל בתשובה פשוטה ואומר שאין שום חובה מבחינתו להתאים את עצמו למה שאמר רבי נחמן, מפני שהאמת עומדת בפני עצמה ואינה כפופה לשום סמכות רוחנית או דתית כזו או אחרת. אליעד מבהיר שהאמת היא אבסולוטית, ולפיכך היא אינה תלויה בדברי רבי נחמן או בדברי אף אדם אחר, כולל אמונות דתיות של יהודים. לדבריו, מי שצריך להסתדר עם האמת אלו דווקא חסידי ברסלב, שמנסים לכאורה להיצמד לרבי נחמן , אבל בפועל אינם באמת קולטים את עומק דבריו. מדוע חסידי ברסלב לא הגיעו לרמתו של רבי נחמן? אליעד מציג את העובדה שלמרות ההבטחות של רבי נחמן, לפיהן מי שיקיים אפילו עצה אחת מעצותיו יגיע לרמה גבוהה מאוד, בפועל אף חסיד ברסלב לא הגיע לרמתו של רבי נחמן. חסידי ברסלב, לדבריו, מנסים לקיים את העצות של רבי נחמן, עורכים מסעות לקברו באומן ומנסים לממש את הוראותיו, אך במבחן המציאות, אף אחד מהם לא הגיע למדרגתו. רבי נחמן בעצמו השווה אותם לנוצות על בגד שאנשים מנערים והן עפות. כך אפילו לתלמידים הקרובים ביותר שלו, כמו רבי נתן מברסלב, הוא אמר בצורה מפורשת שאין להם קשר עמוק אמיתי איתו ועם פנימיותו. אליעד מדגיש את הפער העצום בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן, פער אותו הוא משווה לפער שבין חיים למתים. מדוע חסידי ברסלב לא קולטים את המסרים העמוקים של רבי נחמן? אליעד כהן מבהיר כי חסידי ברסלב מנסים להראות שהם הולכים בדרכו של רבי נחמן, אך למעשה הם לא מצליחים להבין אותו באמת. הסיבה לכך היא שרבי נחמן עצמו הסתיר חלקים גדולים מאוד מהתובנות הפנימיות שלו. הוא דיבר בשפה ובמונחים שאנשים יוכלו לקבל, אבל מאחורי הקלעים היה רבי נחמן עמוק הרבה יותר ומורכב הרבה יותר ממה שהחסידים יכלו להבין. למשל, רבי נחמן הסביר שהשייכות האמיתית שלו לחסידיו היא רק ברובד הגופני החיצוני, ואילו האמת הרוחנית שלו היא מעבר להבנתם. אליעד אומר שרבי נחמן לא היה יכול להגיד את האמת הפנימית שלו לחסידים, מפני שהם פשוט לא היו יכולים להכיל אותה. למעשה,
הרב ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק
... ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק האם הרב ברלנד צדיק או רשע? השאלה לגבי הרב ברלנד - האם הוא צדיק או רשע, אשם או זכאי, עולה מתוך דיון מעמיק שמציג אליעד כהן בנושא חסידות ברסלב והאמונה בצדיק, תוך התמקדות מיוחדת בדוגמאות ובתורותיו של רבי נחמן מברסלב. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא להבין כיצד אנשים ממשיכים להאמין בצדיק כמו הרב ברלנד, אפילו לאחר שהוא עצמו מודה בפשעים או עבירות ... זאת, חסידיו או תלמידיו ממשיכים להאמין בו ולחשוב שהוא צדיק. אליעד מנסה להבין איך הדבר אפשרי. לדבריו, יש שתי סיבות מרכזיות לכך שחסידי ברסלב ממשיכים להאמין בצדיק גם כאשר הוא אומר בגלוי חטאתי: הסיבה הראשונה נעוצה בתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שאומר שגם הצדיק הכי גדול יכול לעשות את העבירה הכי גדולה ולהישאר צדיק אם הוא חוזר בתשובה. רבי נחמן לימד את תלמידיו שלא להתייאש גם אם הם עשו עבירות חמורות. אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן, אדם שעושה עבירה וחוזר בתשובה חוזר מיד למעמדו הקודם כצדיק, ללא שום ירידה רוחנית. תפיסה זו הופכת את האמונה בצדיק לחזקה ויציבה, מפני שאין משמעות לעבירות שעשה כל עוד הוא חוזר בתשובה. הסיבה השנייה שאליעד מציין היא הקונספט של המחלוקת, גם הוא רעיון שמקורו ברבי נחמן. רבי נחמן לימד שכדי שצדיק יהיה באמת גדול הוא צריך לעבור ביזיונות, השפלות ומחלוקת מצד הציבור. רבי נחמן עצמו נהג בכוונה לעורר מחלוקת ושנאה, לעיתים על ידי מעשים שיצרו עליו ביקורת רבה, כדי להוכיח שאפשר להישאר צדיק למרות הכל. לכן, חסידי ברסלב רגילים לכך שמתקיפים את הצדיק שלהם ומאשימים אותו בעבירות חמורות, ואף רואים בכך הוכחה לגדולתו הרוחנית. במילים אחרות, עצם העובדה שיש מחלוקת ואפילו הודאה באשמה מצד הצדיק, אינה נתפסת כהוכחה נגדו, אלא כהוכחה לכך שהוא באמת צדיק. מה המשמעות של אמונה נגד השכל בחסידות ברסלב? אליעד כהן מסביר שבתפיסה הברסלבית, האמונה בצדיק אינה מותנית במציאות העובדתית, אלא מבוססת על אמונה עמוקה ועל ביטול השכל. לפי תפיסה זו, גם אם הצדיק מודה בעצמו בפשע, וגם אם ... אלא על נאמנות לצדיק ואמונה בכוחו הרוחני. זאת גישה של אמונה מוחלטת ללא קשר להוכחות מציאותיות או לראיות עובדתיות. לפי אליעד, בחסידות ברסלב קיימת התפיסה שאפילו אם יש ראיות ברורות נגד הצדיק, ואפילו אם הוא עצמו אומר שהוא חטא, זה לא באמת משנה, כי תמיד אפשר לפרש את הדברים בצורה סימבולית או כמבחן באמונה. מהי הוכחה מתוך המחלוקת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מדגיש דוגמה נוספת מרבי נחמן, שציין שאם יום אחד יחלקו על צדיק ויאשימו אותו ברשעות, הדבר לא מהווה הוכחה אמיתית לכך שהוא רשע. רבי נחמן עצמו ספג ביקורת חריפה ונחשב בעיני רבים בדורו לכופר ורשע, אך חסידיו הבינו שכל זה הוא חלק מניסיון שהצדיק עצמו מזמין עליו בכוונה, כדי שיחלקו עליו ויבזו אותו, כדי שיכפרו בו ויפגעו בו בכבודו. זאת שיטה שלמה בחסידות ברסלב, שאומרת שמחלוקת על הצדיק היא דווקא הוכחה לגדולתו, ולא הפוך. האם באמת אפשר לומר על צדיק שהוא אשם או זכאי לפי הודאתו בלבד? אליעד כהן מוסיף ... כפשוטה אלא מתייחסת לרמה רוחנית כללית ולא לעבירה ממשית. האם אפשר להיות צדיק מוחלט גם אחרי העבירות החמורות ביותר? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, תשובה אמיתית מוחקת לחלוטין את העבירה, ולכן אין הגבלה לכמה צדיק יכול להישאר צדיק אחרי שחזר בתשובה. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן אמר שהוא יכול לקיים מצוות בלי לקיים אותן בפועל - כלומר, ברמה רוחנית גבוהה מספיק, אפילו עבירה מפסיקה להיות עבירה. בסיכומו של דבר, אליעד כהן מתאר את הקונספט של חסידי ברסלב שהאמונה בצדיק גוברת על כל הוכחה מציאותית, ושבחסידות הזו אין אפשרות לצדיק לאבד את צדקותו אם הוא חוזר בתשובה. הרב ברלנד צדיק או רשע? מהי אמונת חכמים בחסידות ברסלב? האם צדיק יכול לחטוא ולהישאר צדיק? האם להאמין בצדיק למרות הכל? רבי נחמן ומחלוקת על הצדיק אמונה נגד השכל ברסלב מה משמעות הודאה בפשע בחסידות ברסלב?
אין קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב)
... קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב) מה הקשר בין חסידי ברסלב לרבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן מברסלב באמצעות דיון עמוק ויסודי. אליעד מדגיש שישנה הבנה מוטעית נפוצה, לפיה חסידי ברסלב כיום קשורים באמת ובצורה אותנטית לרבי נחמן. לדבריו, הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן הוא מקרי בלבד ואינו מהותי, בדומה לקשר בין אלוהים של היהודים לתורה של היהודים. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן עצמו אמר אפילו על תלמידו רבי נתן, שכתב את ספריו, שמה שהוא כתב זה לא מה שרבי נחמן באמת התכוון אליו. לפיכך, לדעתו של אליעד, הקשר בין רבי נחמן לחסידיו כיום הוא קשר אקראי ולא מהותי. מדוע שנאו את רבי נחמן בתקופתו? אליעד מפרט כי רבי נחמן היה דמות שנויה במחלוקת בקרב החרדים בתקופתו. לדבריו, החרדים לא אהבו אותו ואף רצו לפגוע בו, וזאת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שרבי נחמן לא העריך את החכמים האחרים - הוא האמין שהם זקוקים לחזרה בתשובה בדיוק כמו כל אדם רגיל, אפילו כמו ... הכי טובים שלו היו דווקא האפיקורסים, אלו שלא פחדו לשאול שאלות קשות ולחקור את האמת. רבי נחמן עצמו אמר שהקבוצה של החכמים היתה הקלה ביותר לקלקול מפני שהם חושבים שהם כבר יודעים את האמת, ולכן קשה להם להגיע להבנה עמוקה יותר. מה אמר רבי נחמן על הקשר בינו לבין תלמידיו? רבי נחמן העביר ביקורת חריפה על תלמידיו שהאמינו שהם קרובים אליו. הוא אמר לתלמידיו שהם אינם באמת קרובים ... שהתלמיד עצמו הוא כמו נוצה שעושים איתה פו והיא מתהפכת באוויר, כלומר, קשר בין רבי נחמן לתלמידים שלו הוא אקראי ומקרי בלבד. רבי נחמן אף אמר שמה שהתלמידים שלו חושבים שהוא התורה שלו, כלל איננו התורה האמיתית שאליה הוא התכוון. לפי אליעד, החיבור של חסידי ברסלב לרבי נחמן הוא שטחי בלבד, כיוון שהם לא באמת הבינו ולא ביצעו את ההוראות שלו. למה חסידי ברסלב לא באמת מקיימים את מה שרבי נחמן לימד? אליעד מסביר שחסידי ברסלב לא באמת מצליחים לקיים את מה שרבי נחמן לימד, מפני שהם עדיין מחזיקים בשכל ובהיגיון ולא באמת השליכו אותם לגמרי, כפי שרבי נחמן דרש. רבי נחמן ביקש מתלמידיו לוותר על השכל לגמרי, ולוותר על כל מה שהם חושבים שהם יודעים, אך לטענתו של אליעד, אדם רגיל לעולם לא יוכל לעשות זאת באמת. רבי נחמן נתן לתלמידיו הוראות שהוא ידע מראש שהם לא יכולים לבצע, כמו לוותר לחלוטין על השכל, דווקא כדי ...
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? אליעד מסביר לעומק את השאלה, מדוע רבי נחמן מברסלב לא עזב את העולם הדתי כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה, רבי נחמן יכול היה לנטוש את המראה הדתי - להוריד את הכיפה, לגזור את הפאות, ולהתחיל לדבר עם ... לגמרי, למשל, מוסלמים, חילונים או אנשים מתרבויות אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של רבי נחמן. באותה תקופה לא היו טכנולוגיות כמו היום, לא היה אינטרנט או טלוויזיה, ואפילו סכנת חיים הייתה קיימת, שכן ניסו לפגוע ברבי נחמן ובתלמידיו בשל היותם קיצוניים בעיני אחרים. רבי נחמן כן דיבר עם קבוצת המשכילים, שהיו אפיקורסים, ואף טען בפני תלמידיו הדתיים שאין הבדל מהותי ... למראה החיצוני או לסגנון החיים שלו. אך אליעד מדגיש שההבדל בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר הפנימי של האדם ורצונו האמיתי להבין את המציאות. האם רבי נחמן האמין שדתיים קרובים יותר לאמת? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, אדם דתי אינו קרוב יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם רחוקים באותה המידה מהאמת המוחלטת, כי הקרבה לאמת תלויה בכנות וביושר הפנימי, ולא באמונה דתית או בחוסר אמונה. לדוגמה, רבי נחמן אמר לתלמידיו: אל תחשוב שאתה יותר קרוב אליי רק בגלל שאתה דומה לי במראה או שאתה בא מאותה ... כלומר, הוא הדגיש כי הקרבה אליו ואל תורתו לא נקבעת על פי מסגרת חיצונית, אלא על פי אמת פנימית. מדוע חסידי ברסלב לא מקבלים את דברי רבי נחמן בשלמותם? אליעד מסביר שהסיבה לכך שחסידי ברסלב לא מקבלים בשלמות את כל דברי רבי נחמן היא שהם מחויבים קודם כל להלכה, לתורה ולמסגרת הדתית. לכן, כאשר רבי נחמן אמר דברים שנראו כסותרים או כקיצוניים מדי, חסידי ברסלב מצאו עצמם מסננים, מצנזרים ואף משמיטים חלק מהדברים שלו. הוא מביא דוגמה: אם רבי נחמן היה מבקש מאדם דתי לדרוך על ספר תורה, אותו אדם דתי היה מסרב, כי מחויבותו הראשונית היא להלכה. מכאן הוא מסיק כי רוב חסידי ברסלב אינם באמת תלמידים של רבי נחמן בצורה מלאה, כי הם מסננים את דבריו בהתאם לתפיסתם ההלכתית והדתית. כיצד רבי נחמן הגיע לתובנות שלו? אליעד מפרט שרבי נחמן נולד למשפחה חרדית, כבנו של נכד הבעל שם טוב, ובסביבה החרדית האדוקה ביותר. כבר מגיל צעיר הוא היה עסוק בשאלה מהי האמת? ורצה להבין בעצמו את מהות החיים והמציאות. אליעד מספר כי רבי נחמן התענה מאוד, צם שבועות רצופים, התבודד ביערות וניסה להבין בכוחות עצמו את משמעות החיים והמציאות. הדרך המרכזית של רבי נחמן להגיע לתובנותיו הייתה באמצעות התבודדות, אותה הוא הגדיר כמעלה גדולה מן הכל. הוא נהג ללכת ... לחשוב לבד, בלי השפעות חיצוניות, ובאופן כזה הגיע לתובנות עמוקות לגבי עצמו ולגבי העולם. אליעד מדגיש שרבי נחמן הגיע לרעיונותיו גם דרך לימוד פילוסופיה וספרי יהדות כמו ספרי הרמבם, ודרך חקירה אישית עמוקה. מה הסיפור על הרב והבן היחיד שרבי נחמן סיפר? אליעד מציג בפירוט סיפור שסיפר רבי נחמן, על רב שהיה לו בן יחיד מוכשר וחכם, אבל שחסר לו משהו בחיים. הבן חלם שיש צדיק רחוק שהוא ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו ... על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה. מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים? אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות ... את הרעיון הזה מבין שהמציאות לא מוגבלת, ושאין באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק מדבריו, ושיש דברים שהוא אומר בכוונה בצורה הפוכה כדי שהתלמידים יבינו בעצמם. איך אפשר לדעת את האמת לגבי רבי נחמן או בכלל? אליעד חוזר ומדגיש שהנקודה המרכזית היא לא להסתמך על דבריו או על דברי
למה אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב
... אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב למה אנשים מאמינים ברבנים שעושים דברים לא ... שמאמינים יש בכך היגיון ברור, אותו הוא מפרט לעומק באמצעות מספר רב של דוגמאות והסברים מעולם היהדות, חסידות ברסלב ורבי נחמן מברסלב. איך אמונה בצדיק קשורה לגלגולי נשמות ותיקוני ... מה יעשה איתו בפועל, אם יאכל איתו שניצל או יתרום אותו, בכל מקרה הפעולה מועילה רוחנית. מדוע אנשים מאמינים ברבי נחמן מברסלב למרות התנהגות בעייתית? חלק גדול מהמשיכה לחסידות ברסלב, כפי שאליעד מסביר, הוא דמותו הייחודית של רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן עצמו נחשב לדמות שנויה במחלוקת, שבכוונה הכניס וירוסים רוחניים למערכת האמונה של החסידים. לדוגמה, רבי נחמן אמר על עצמו שגם אם הוא יעבור על כל התורה, אם יחזור בתשובה הוא עדיין ייחשב לצדיק. בסיפור מעשה מרב ובן יחיד, רבי נחמן מתאר צדיק גדול שנתפס בעבירה החמורה ביותר (ניאוף), אך מי ... ואת העולם הבא שלו. המסר הוא שעבירות של הצדיק לא אמורות להרחיק את החסידים מהאמונה בו. דוגמה נוספת היא שרבי נחמן לימד שאפשר לקיים את כל המצוות בלי לקיים אותן בפועל, ... את כל התורה בלי לקיים את המצוות ממש, כי התורה טרם ניתנה. כך אפשר להיות צדיק גם ללא קיום מצוות מעשי. מדוע רבי נחמן הודה בעבירות שלא ביצע? רבי נחמן סיפר שהוא רצה לקבל ביזיונות והשפלות כדי להתקדם רוחנית, ... מסביר שגם אם רב בימינו מודה בפשע שלא ביצע, חסידים עלולים להאמין שזה חלק מתהליך רוחני. הדבר קשור גם לכך שרבי נחמן אמר לחסידיו הבאתי לכם מתנה את המחלוקת, כלומר, שביקורת ... ריקנות בעולם החילוני מעדיפים להאמין ברב או בדמות מיסטית שמעניקה להם משמעות ותחושת ביטחון. בנוסף, חסידי ברסלב מאמינים שצריך לזרוק את השכל לחלוטין ולהישען רק על אמונת ... לבדוק כל אמונה וכל רעיון לעומק ולהבין את ההיגיון הפנימי שלו, במקום לפסול מיד. איך להוציא מישהו מכת? האם רבי נחמן היה צדיק או משוגע? מה זה פדיון נפש? האם הצדיק יכול ...
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב) מי היה רבי נחמן מברסלב וכיצד להבין את תורתו? רבי נחמן מברסלב היה דמות יוצאת דופן, שלמרות שנראה כלפי חוץ כבן אדם רגיל ואף כאדם דתי פשוט, נשא בקרבו שכל מיוחד מאוד. אליעד כהן מסביר כי על פי רבי נחמן, אנשים חושבים שניתן לזהות אדם קדוש, או צדיק, לפי מראהו החיצוני. אולם בפועל, הצדיק האמיתי, בדומה לאלוהים, אינו ניתן לזיהוי חיצוני. ... מהמציאות עצמה. לפי רבי נחמן, הצדיק מזוהה אך ורק על ידי הפנימיות והשכל שלו. במילים אחרות, הדרך היחידה להכיר באמת את רבי נחמן ואת גדולתו היא דרך ההבנה של שכלו ושל פנימיותו, לא דרך התבוננות חיצונית בו. מה מאפיין את השכל של רבי נחמן מברסלב? השכל של רבי נחמן היה שכל ייחודי ובלתי רגיל, שכל שדומה לשכל של אלוהים. אלוהים, על פי רבי נחמן, אינו מבדיל בין דבר לדבר, והוא מחוץ להגדרות העולם. באופן דומה, רבי נחמן חווה את עצמו ואת המציאות בדרך דומה לזו של אלוהים, כאשר הוא מרגיש שקיומו הוא מחוץ לעולם עצמו. רבי נחמן ביטא את שכלו העמוק בצורה מצומצמת, במטרה להנגיש אותו לתלמידים. בשל התקופה בה חי (לפני 200-300 שנה), הדיבור המרכזי היה על יהדות וטקסטים תורניים, ולכן רבי נחמן ביטא את רעיונותיו העמוקים באמצעות אותם טקסטים יהודיים כגון תנך, משנה, גמרא, זוהר וכתבי קבלה. כיצד השתמש רבי נחמן בטקסטים יהודיים להעברת רעיונותיו? אליעד מסביר כי רבי נחמן השתמש בטקסטים יהודיים מוכרים והלביש עליהם משמעויות חדשות, שלעיתים היו הפוכות לחלוטין מההבנה הפשוטה המקובלת. רבי נחמן היה לוקח משפטים מהגמרא, למשל משפט שדן בקבלת איסורים, והיה מפרש אותו בדרך הפוכה לגמרי מהכוונה המקורית של הטקסט. בדרך כלל, פרשנויות לתורה ... זה את זה. לעומת זאת, רבי נחמן לא רק הוסיף משמעויות אלא גם סתר והפך לחלוטין את המשמעות המקורית, מתוך כוונה להעביר רעיונות עמוקים ובלתי שגרתיים. מהם הטקסטים המרכזיים של רבי נחמן? אליעד מפרט כי רבי נחמן השאיר מספר טקסטים מרכזיים, כאשר המפורסם שבהם הוא ליקוטי מוהרן, טקסט שידוע כקשה מאוד להבנה, אפילו ברמה הבסיסית שלו. אנשים רבים מתלהבים ... הזה, אך אליעד מציין שרבי נחמן עצמו התייחס לספר כאל סוג של קליפות גרעינים, המצביעות על כך שיש בספר עומק נוסף, נסתר ורחב הרבה יותר ממה שרוב האנשים יכולים לתפוס. בנוסף, רבי נחמן כתב את ליקוטי מוהרן כתובנותיו על הטקסטים התורניים והזוהר, וישנם טקסטים נוספים, כגון: ליקוטי מוהרן - פירושים עמוקים על טקסטים דתיים. ... יומיומיות ומחשבות של רבי נחמן שתועדו על ידי תלמידיו. סיפורי מעשיות - סיפורים סמליים ועמוקים שרבי נחמן סיפר בשנות חייו האחרונות כדי להעביר מסרים ישירות לתת המודע של המאזין. ספר המידות - ספר שנכתב על ידי רבי נחמן כשהיה בן 13 בלבד, הכולל תובנות קצרות ועמוקות על המידות האנושיות והחיים. מה מטרת סיפורי המעשיות של רבי נחמן? אליעד מדגיש שרבי נחמן התחיל לספר סיפורים בשנותיו האחרונות מתוך הבנה שההסברים הפילוסופיים העמוקים אינם תמיד מספיקים, והסיפורים מאפשרים לו להעביר את המסר ברובד ... מודע. למה תורתו של רבי נחמן כל כך קשה להבנה? תורתו של רבי נחמן היא קשה להבנה מכיוון שהוא לקח שכל אלוהי, בלתי מוגדר ובלתי מוגבל, והכניס אותו לתוך שפה מוגבלת וטקסטים מוכרים. הדבר יצר רבדים על גבי ...
אמונה בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות
... בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה ... ביכולתם של ניסים להתרחש. הוא מדגיש שכאשר אדם מאמין בניסים, הכל הופך לאפשרי מבחינתו. מה ההסבר של רבי נחמן מברסלב על רפואה דרך לחם ומים במקום תרופות? אליעד מקריא ומפרט הסבר מתוך הספר ליקוטי מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. הוא מציין שהרב אליעזר ברלנד משתייך לחסידות ברסלב, ולכן הצגת הגישה של רבי נחמן רלוונטית במיוחד בנושא זה. רבי נחמן טוען שאין צורך בתרופות מצמחי מרפא (עשבים), משום שלפי דברי התורה ועבדתם את ה אלוהיכם, וברך את לחמך ואת מימך, והסירותי מחלה מקרבך. רבי נחמן מפרש את הפסוק באופן הבא: עבודת האל היא בעצם ... דבריו היא שהברכה האלוהית יכולה להפוך לחם ומים למקור רפואה, בדיוק כמו תרופות שמקורן מצמחי מרפא. כיצד רבי נחמן מסביר את הכוח הרפואי שמגיע מלמעלה? אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן, לפיהם בשורש הרוחני העליון, הכל מאוחד. הכוח לרפא, שנמצא בתרופות ובצמחים, הוא למעשה כוח שמקורו באלוהים. לכן, רבי נחמן טוען שאין באמת הבדל בין לחם ומים לבין תרופות, ... למה אנשים מאמינים בכוח של סוכריית מנטוס במקום כימותרפיה? בהמשך הסברו, אליעד כהן מחדד את הרעיון של רבי נחמן ומקשר אותו לשאלה הראשונית לגבי האמונה ברבנים ... כוח ריפוי. האם תפילה יכולה להחליף טיפול רפואי? אמונה בצדיקים וריפוי ניסי הרב ברלנד וסוכריית מנטוס רבי נחמן מברסלב על רפואה טבעית למה אנשים מאמינים ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב) למה דווקא רבי נחמן, ומה עם שאר הצדיקים? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו למה העיסוק מתמקד דווקא ברבי נחמן מברסלב, למרות שישנם צדיקים רבים אחרים כמו הרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו ודמויות נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם רבי נחמן עצמו היה מופיע מהשמיים ואומר משהו, עדיין אין חובה להקשיב לו או לפעול על פי הוראותיו. אפילו אם רבי נחמן אומר לך ימינה, זה לא מחייב ללכת ימינה. אם אלוהים רוצה שבן אדם יפנה ימינה, שיעשה זאת בעצמו. כלומר, רבי נחמן או כל צדיק אחר לא באמת מחייב את האדם לפעול לפי הוראותיו. אליעד מוסיף חידוד נוסף באומרו כי גם מה שהוא עצמו (אליעד) ... אך מצד שני, צריך לזכור שכל דבר והיפוכו נכון ולכן שום דבר לא יכול להיות אמת מוחלטת אחת. למה אסור להגדיר את רבי נחמן כחכם? אליעד כהן טוען כי עצם ההגדרה של רבי נחמן כחכם מהווה זלזול בו, כי אם מגדירים אותו כחכם, בעצם מכניסים אותו להשוואה עם חכמים אחרים - דבר שהוא בעצמו טעות, כי ... שהוא יותר חכם מכולם, כי הוא לא באמת חכם יותר, הוא פשוט הנורמלי היחידי בין משוגעים. מה ההבדל בין האמת של רבי נחמן לאמיתות אחרות? אליעד כהן אומר כי רבי נחמן הבין משהו שהרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו וכל האחרים לא הבינו. הוא מדגים זאת על ידי כך שהקבלה, התורה והאמונה ... שמשה רבנו הביא, היא למעשה שקר, ושהקבלה שמשויכת לרבי שמעון בר יוחאי (ספר הזוהר) אף היא שקר. לפי אליעד, רבי נחמן הוא זה שראה מעבר לכל השקרים והגיע להבנה אמיתית יותר של המציאות. למה ספר תהילים וספר הזוהר הם ספרים דיכאוניים? ... והיא תמיד מזמינה שאלות ובדיקות, אך השקר מפחד משאלות ולכן מסתיר את עצמו. למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי, כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי נחמן טען שהאמת האמיתית יכולה להיכתב רק על ידי אדם שהגיע לארץ ישראל - סמל למי שראה את האמת המוחלטת. מהי האמת המוחלטת לפי רבי נחמן? לדברי אליעד, האמת המוחלטת היא ההבנה שכל דבר במציאות הוא אחד. כל החלוקות וההבדלים - כמו ההבדל בין יום ראשון לשבת - הם שטויות שהומצאו. הוא מסביר שאלוהים לא באמת נח בשבת, כי השמש ממשיכה לזרוח והעולם ממשיך להתקיים. לדבריו, רבי נחמן כתב מהשכל שמבין את האחדות, בניגוד לכל ספרי היהדות האחרים שנכתבו מתוך פרספקטיבה של נפרדות. אליעד מסיים בכך שהמטרה ... המציאות עד שהאמת תהפוך לאמת פנימית של האדם עצמו ולא משהו שמישהו אחר אמר לו, אפילו אם זה אלוהים. למה דווקא רבי נחמן? ספר תהילים הוא דיכאוני? מי באמת כתב את ספר הזוהר? מי נתן את התורה לפי רבי נחמן? האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אושר, הדרך אל האושר, איך להיות מאושר? מה אתה רוצה? הסיפור של אליעד, חיים טובים באמת, רבי נחמן מברסלב, מהו אושר? להיות אלוהים, מודעות עצמית, להרגיש שלמות עצמית
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ברסלב, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ברסלב, איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לנהל את הזמן? איך לשפר את הזיכרון? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בזוגיות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לא להישחק בעבודה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש או אין אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? אולי אנחנו במטריקס? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן זוגי, טיפול אישי, אימון אישי לדיאטה בתחום ברסלב - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2661 שניות - עכשיו 18_07_2025 השעה 01:23:13 - wesi1