רבי נחמן מברסלב, חסידי
ברסלב, חסידות
ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה
רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? אליעד מסביר לעומק את השאלה, מדוע
רבי נחמן מברסלב לא עזב את העולם הדתי כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה,
רבי נחמן יכול היה לנטוש את המראה הדתי - להוריד את הכיפה, לגזור את הפאות, ולהתחיל לדבר עם ... למשל, מוסלמים, חילונים או אנשים מתרבויות אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של
רבי נחמן. באותה תקופה לא היו טכנולוגיות כמו היום, לא היה אינטרנט או טלוויזיה, ואפילו סכנת חיים הייתה קיימת, שכן ניסו לפגוע
ברבי נחמן ובתלמידיו בשל היותם קיצוניים בעיני אחרים.
רבי נחמן כן דיבר עם קבוצת המשכילים, שהיו אפיקורסים, ואף טען בפני תלמידיו הדתיים שאין ... או לסגנון החיים שלו. אך אליעד מדגיש שההבדל בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של
רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר הפנימי של האדם ורצונו האמיתי להבין את המציאות. האם
רבי נחמן האמין שדתיים קרובים יותר לאמת? אליעד מדגיש כי לפי
רבי נחמן, אדם דתי אינו קרוב יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני
רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם רחוקים באותה המידה מהאמת המוחלטת, כי הקרבה לאמת תלויה בכנות וביושר הפנימי, ולא באמונה דתית או בחוסר אמונה. לדוגמה,
רבי נחמן אמר לתלמידיו: אל תחשוב שאתה יותר קרוב אליי רק בגלל שאתה דומה לי במראה או שאתה ... הדגיש כי הקרבה אליו ואל תורתו לא נקבעת על פי מסגרת חיצונית, אלא על פי אמת פנימית. מדוע חסידי
ברסלב לא מקבלים את דברי
רבי נחמן בשלמותם? אליעד מסביר שהסיבה לכך שחסידי
ברסלב לא מקבלים בשלמות את כל דברי
רבי נחמן היא שהם מחויבים קודם כל להלכה, לתורה ולמסגרת הדתית. לכן, כאשר
רבי נחמן אמר דברים שנראו כסותרים או כקיצוניים מדי, חסידי
ברסלב מצאו עצמם מסננים, מצנזרים ואף משמיטים חלק מהדברים שלו. הוא מביא דוגמה: אם
רבי נחמן היה מבקש מאדם דתי לדרוך על ספר תורה, אותו אדם דתי היה מסרב, כי מחויבותו הראשונית היא להלכה. מכאן הוא מסיק כי רוב חסידי
ברסלב אינם באמת תלמידים של
רבי נחמן בצורה מלאה, כי הם מסננים את דבריו בהתאם לתפיסתם ההלכתית והדתית. כיצד
רבי נחמן הגיע לתובנות שלו? אליעד מפרט
שרבי נחמן נולד למשפחה חרדית, כבנו של נכד הבעל שם טוב, ובסביבה החרדית האדוקה ביותר. כבר מגיל צעיר הוא היה עסוק בשאלה מהי האמת? ורצה להבין בעצמו את מהות החיים והמציאות. אליעד מספר כי
רבי נחמן התענה מאוד, צם שבועות רצופים, התבודד ביערות וניסה להבין בכוחות עצמו את משמעות החיים והמציאות. הדרך המרכזית של
רבי נחמן להגיע לתובנותיו הייתה באמצעות התבודדות, אותה הוא הגדיר כמעלה גדולה מן הכל. הוא ... לבד, בלי השפעות חיצוניות, ובאופן כזה הגיע לתובנות עמוקות לגבי עצמו ולגבי העולם. אליעד מדגיש
שרבי נחמן הגיע לרעיונותיו גם דרך לימוד פילוסופיה וספרי יהדות כמו ספרי הרמבם, ודרך חקירה אישית עמוקה. מה הסיפור על הרב והבן היחיד
שרבי נחמן סיפר? אליעד מציג בפירוט סיפור שסיפר
רבי נחמן, על רב שהיה לו בן יחיד מוכשר וחכם, אבל שחסר לו משהו בחיים. הבן חלם שיש צדיק ...