אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔זוגיות עם אשה חזקה / נשים חזקות / להיות אישה חזקה - האם "אישה חזקה" היא באמת חזקה או שזו רק אשליה? פמיניזים, נשים פמיניסטיות,...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖨זוגיות עם אשה חזקה / נשים חזקות / להיות אישה חזקה - האם "אישה חזקה" היא באמת חזקה או שזו רק אשליה? פמיניזים, נשים פמיניסטיות, מהי אישה חזקה? מהי חוזקה אמיתית? האם כדאי לבחור בת זוג "חזקה" או דווקא "חלשה"? האם פער כלכלי ומקצועי משפיע על הזוגיות? למה בני אדם מרגישים צורך בזהות מוגדרת? איך תודעה גבוהה משפיעה על יכולת ההכלה והסבל? מדוע אנשים רוצים להרגיש רע? מהו חופש אמיתי ומה ההבדל בין בחירה לשליטה? איך לצאת מהמטריקס? מה הופך אדם לחזק?
האם "אישה חזקה" היא באמת חזקה או שזו רק אשליה?

אליעד כהן פותח את השיחה עם ביקורת על המושג הפופולרי "אישה חזקה", שמקובל לתאר בה אישה שאינה זקוקה לגבר, מתעקשת על דעותיה, אינה מתפשרת, ומסרבת להיכנע רגשית. אליעד מצביע על כך שההגדרה הזו לא מעידה בהכרח על חוזקה אמיתית. לדעתו, עצם הצורך של אישה לומר שהיא חזקה או להתעקש על כך שהיא עומדת על שלה, נובע מחולשה. הוא מסביר שדווקא היכולת להרפות, לוותר על הרצון, ולהיות מוכנה להרגיש "כלום" מבלי להיבהל - זו החוזקה האמיתית. כאשר אדם מפחד להרפות, הוא מוכיח שהוא חלש, מפני שהוא מונע מתוך פחד.

לדוגמה, אם אישה מפחדת לתת מעצמה רגשית או להקשיב לרצונות של בן הזוג שלה, היא למעשה חוששת מניצול או מכך שהיא תיתפס כחלשה. במצב כזה, ההתעקשות על עמדתה איננה חוזק, אלא הוכחה לפחד שלה מחולשה. אליעד נותן דוגמה הפוכה ומסביר שלפעמים דווקא מי שבוחר באופן מודע ובחופשיות לוותר או להתמסר, מראה על חוזק פנימי רב יותר.

מהי חוזקה אמיתית לפי אליעד כהן?

החוזקה האמיתית, לפי אליעד, אינה טמונה בהתעקשות או בהתמודדות עיוורת עם קונפליקטים, אלא דווקא ביכולת לבחור מתוך מגוון רחב של אפשרויות ובאופן מודע. כלומר, אדם חזק באמת אינו כבול לפחדים או לדחפים, אלא פועל מתוך חופש פנימי מלא. למשל, אם מישהו ייקח ממנו כסף או יפגע בו בדרך מסוימת, אדם חזק באמת יוכל לבחור כיצד להגיב, לא מתוך לחץ או פחד, אלא מתוך הבנה עמוקה של המצב ובחירה אמיתית. בכך מתבטאת החוזקה - לא ביכולת להחזיק בכוח ברצונות האישיים, אלא ביכולת לוותר עליהם מרצון, ובשליטה מודעת בבחירות שלו.

האם כדאי לבחור בת זוג "חזקה" או דווקא "חלשה"?

אליעד מתייחס גם לשאלה מהי הבחירה העדיפה בגישה לזוגיות: האם עדיף לבחור אישה "חזקה" (כפי שהיא מוגדרת בחברה) או דווקא אישה שנתפסת כ"חלשה", כלומר, רכה, מתמסרת וגמישה יותר. האדם שמשתתף בשיחה, נותן דוגמה של אישה שמתמסרת אליו ומרגישה נמשכת כשהוא מתייחס אליה כמו לילדה קטנה, מה שמצביע על כך שהיחס שהגבר נותן לאישה משפיע משמעותית על ההתנהגות שלה.

אליעד מוסיף שהרבה גברים חושבים שאם תהיה להם בת זוג חזקה ועצמאית, זה עלול להגביל אותם, כי אותה אישה עשויה להטיל דרישות מסוימות שיכפו עליהם תחרות, ביקורת, או ציפיות להתנהלות מסוימת. מצד שני, בת זוג "חלשה" מאפשרת להם מרחב גדול יותר של חופש פעולה, כיוון שהיא נוטה להתאים את עצמה אליהם בקלות רבה יותר.

האם פער כלכלי ומקצועי משפיע על הזוגיות?

אליעד דן עם המשתתף בדוגמה נוספת של אפשרות לזוגיות עם אישה עשירה ומצליחה במיוחד (כגון נדלניסטית). הוא מסביר שפער משמעותי בהישגים ובמצב הכלכלי עשוי להוביל לחוסר איזון בזוגיות. למשל, אם הגבר נתפס כמי שאינו מכניס כסף או נתפס כחסר שאיפות או כמישהו שלא עושה דבר מוחשי בחייו, האישה "הנורמלית" עלולה לראות אותו כחלש או חסר ערך. לכן, גם אם הגבר מתעסק בפילוסופיה עמוקה, נשים רבות יתקשו להעריך אותו ללא עשייה מוחשית כלשהי.

למה בני אדם מרגישים צורך בזהות מוגדרת?

אליעד מסביר שהרצון של האדם להגדיר את עצמו בצורה ברורה (דתי, צמחוני, או בעל אידיאולוגיה מסוימת) נובע מחוסר הבנה עמוק של המציאות. האדם מחפש יציבות ומשמעות ומצפה לקבל אותן מהזהות המוגדרת. הוא נותן כדוגמה אדם דתי, שברגע שהוא מוותר על הדת, פתאום הוא מרגיש אבוד, כי אין לו סדר יום ברור. אולם אדם שמבין את המשחק לעומקו, לא זקוק לזהות מוגדרת ויכול "לזרום" עם המציאות בצורה גמישה וחופשית.

איך תודעה גבוהה משפיעה על יכולת ההכלה והסבל?

ככל שאדם מתפתח ומגיע לתודעה גבוהה יותר, הוא מסוגל להכיל סבל באופן יעיל יותר. אליעד נותן דוגמה לאדם שבעבר לא יכול היה להכיל מצבים רגשיים מסוימים, אך היום...
מהי באמת "אישה חזקה" והאם החוזקה הזו היא אמיתית?

אליעד כהן דן בשיחה במושג הפופולרי של "אישה חזקה" ומעלה ביקורת על ההגדרה הנפוצה בחברה שלפיה אישה חזקה היא מישהי שלא זקוקה לגבר, מתעקשת על דעתה, אינה מתפשרת ולא נכנעת רגשית. הוא שואל אם באמת זו הגדרה נכונה לחוזקה, ומציע נקודת מבט הפוכה לחלוטין. לדבריו, חוזקה אמיתית אינה נמדדת בעקשנות, חוסר תלות או סירוב לוותר, אלא דווקא ביכולת לשחרר, לוותר, ולהיות מסוגל להרגיש "כלום" ללא חשש. אדם שבאמת חזק יכול להרשות לעצמו להירגע, להיות תלוי רגשית ואף להיפתח, בלי להרגיש מאוים או חלש בגלל זה. למעשה, אישה שמפחדת להיראות או להרגיש חלשה, או שמסרבת להתחשב או להתמסר כדי שלא תנוצל - זו דווקא האישה החלשה, מכיוון שהיא פועלת מתוך פחד. החוזקה האמיתית, לפי אליעד, היא ביכולת לפעול מתוך חופש בחירה פנימי ולא מתוך כפייה או פחד.

מה הופך אדם לחזק באמת - ההתעקשות או היכולת לבחור מתוך שפע?

אליעד מדגיש שהכוח האמיתי של אדם טמון לא בהכרח ביכולתו להתעמת עם קשיים או בקונפליקטים שהוא מסוגל לספוג, אלא דווקא ביכולת לבחור בחירה מודעת מתוך שפע אפשרויות. אדם שבאמת חזק הוא זה שאינו נאלץ לפעול מתוך פחדים, דחפים או אילוצים, אלא יכול לבחור בצורה מודעת מתי להתעקש ומתי לוותר. החוזקה האמיתית, אם כן, היא שליטה ברצון ובחירה מודעת, לא שליטה חיצונית או התעקשות על עמדה אישית. אליעד מציין שדווקא היכולת להרפות, לוותר על הרצון ולאפשר לאחרים להוביל או להשפיע, מראה על עוצמה פנימית ולא על חולשה.

האם כדאי לבחור בת זוג "חזקה" או "חלשה"?

אליעד מעלה את השאלה האם גבר צריך לשאוף לזוגיות עם אישה "חזקה" - כזו שמתעקשת ועומדת על שלה - או עם אישה שנחשבת "חלשה", כלומר, גמישה, רכה ומתמסרת בקלות. לדעתו, לא בהכרח אישה "חזקה" היא העדיפה, כי היא עשויה ליצור קונפליקטים מיותרים ולחייב את הגבר להיות במצב מתמיד של תחרות ושליטה. מנגד, אישה שנתפסת כ"חלשה" מאפשרת לגבר מרחב רגשי רחב יותר, ובכך עשויה דווקא להעצים את תחושת החופש שלו.

המשתתף בשיחה, מביא כדוגמה בחורה שהתמסרה בקלות וברכות דווקא כשהתייחס אליה כ"ילדה קטנה". מכאן עולה התובנה כי לפעמים היחס של הגבר הוא שמשפיע על הדינמיקה הזוגית, ולא רק האישיות המוקדמת של האישה.

האם נכון להיכנס לקשר עם אישה מצליחה ועשירה מאוד?

אליעד מתייחס לדוגמה של המשתתף, לגבי אישה מצליחה מאוד, כמו אשת נדל"ן עשירה. למרות שהקשר לכאורה עשוי להיות אטרקטיבי, הוא טוען שהפערים בהישגים ובמעמד הכלכלי עלולים ליצור חוסר איזון בזוגיות. במיוחד אם הגבר אינו נתפס כמי שמכניס כסף או פועל באופן מסודר בחייו. במצב כזה, האישה עשויה לראות את הגבר כ"חסר שאיפות", מה שעלול להחליש את הקשר הזוגי. אליעד מציין שרוב הנשים "הנורמליות", כהגדרתו, מצפות מהגבר לעשייה מוחשית, ואם הן אינן רואות זאת - הן מתקשות להעריך את בן הזוג שלהן, אפילו אם לדוגמה הוא עוסק בפילוסופיה עמוקה.

האם הצורך בזהות מוגדרת נובע מחוסר הבנת המציאות?

אליעד מסביר שהאדם שמרגיש צורך להגדיר לעצמו זהות מוגדרת (כמו דתי, צמחוני או מאמין מסוים), עושה זאת בגלל בלבול פנימי וחוסר הבנה של המציאות. הצורך בזהות נוקשה ומוגדרת מעניק לו תחושת יציבות. הוא משווה זאת לאדם דתי שמקבל סדר יום ברור - תפילות, לימודים וחוקים. לעומת זאת, אדם שמבין את המציאות בצורה עמוקה כבר לא צריך להיאחז בזהות נוקשה. הוא יכול לפעול בהתאם לנסיבות, בלי להזדהות יתרה עם שום זהות ספציפית, וכך הוא נשאר חופשי באמת.

כיצד תודעה גבוהה קשורה ליכולת הכלה וסבל?

אליעד טוען שככל שהאדם מפתח תודעה גבוהה יותר, כך הוא מסוגל להכיל ולהתמודד...
מה ההגדרה של אישה חזקה ומהי החולשה שמסתתרת מאחורי הדימוי הזה?

אליעד כהן מעלה ביקורת כלפי הדימוי המקובל של "אישה חזקה". רבים מזהים אישה חזקה כמי שלא צריכה גבר, שעומדת על שלה, שלא מתפשרת, ושאינה תלויה באחרים. אך אליעד שואל: האם זו באמת חוזקה? האם היכולת להתעקש על עמדות, לסרב לוותר ולהימנע מהתמסרות רגשית - אכן משקפת עוצמה?

אליעד מציע זווית אחרת: חוזקה אמיתית היא היכולת לוותר על הרצון האישי, לדעת לשחרר, ולהיות מסוגל להרגיש "כלום" בלי להיבהל מזה. הוא טוען שאדם שמפחד להירגע או להרגיש תלות - דווקא הוא חלש. אם אישה מפחדת להרגיש חלשה בזוגיות או לא מתחשבת כדי לא להרגיש מנוצלת - זהו סימן לחולשה. אדם חזק הוא מי שיכול לבחור מתוך שפע של אפשרויות, לא כי הוא מוכרח, אלא כי הוא חופשי.

מה הופך אדם לחזק באמת - היכולת לבחור או היכולת לוותר?

אליעד מסביר שהכוח של האדם טמון לא בעמידה מול קונפליקט, אלא ביכולת לבחור. אם לאדם יש את כל האפשרויות, והוא יכול לבחור מתוך שיקול דעת חופשי ולא מתוך דחפים או פחדים - זו עוצמה. חוזקה אינה התעקשות עיוורת על העמדה האישית, אלא היכולת לשחרר את הרצון ברגעים מסוימים ולחיות מתוך בחירה מודעת.

האם המשיכה לבת זוג תלויה באופי שלה - חזקה או חלשה?

נידונה הסוגיה האם עדיף לגבר להיות עם אישה "חזקה" או "חלשה". נטען כי פעמים רבות אישה שמוגדרת כ"חלשה" - כלומר, רכה, זורמת, לא מתנגדת - מאפשרת לגבר חופש רגשי ותפקודי. מצד שני, זוגיות עם אישה "חזקה" כרוכה לעיתים בדרישות גבוהות יותר, בתחרותיות מסוימת או באובדן תחושת העצמאות.

המשתתף בשיחה נותן דוגמה לבחורה, שלדבריו כשהוא מתייחס אליה כמו ילדה קטנה - היא מגיבה בהתמסרות ובמשיכה. מכאן עולה שהיחס משפיע על הדינמיקה, ושלעיתים דווקא נשים "חזקות" מתמסרות כשמתייחסים אליהן באופן רגשי ואבהי.

האם נכון לשלול קשר עם אישה מצליחה או עשירה?

אליעד דן באפשרות לקשר עם אישה עצמאית מאוד - כמו נדלניסטית עשירה. למרות הפיתוי לכאורה, הוא טוען שזה לא בהכרח מתאים, לא בגלל היכולות שלה אלא בגלל מה שזה מייצג: כאשר יש פער גדול מדי בכוח או בהישגים, זה עלול לפגוע באיזון. במיוחד כאשר לגבר אין "חיים משל עצמו", או כשהוא אינו נתפס כמי שמכניס כסף או מגדיר את עצמו בעשייה חיצונית. רוב הנשים "הנורמליות", כפי שהוא מכנה זאת, מצפות מהגבר לעשייה, מטרה, או הכנסה קבועה. אם הן רואות גבר שלא עושה כלום, גם אם הוא "לומד את הספר להיות אלוהים", הן יפרשו את זה כבטלה או חוסר שאיפה.

האם הצורך להיכנס לדמות קבועה נובע מחוסר הבנה של המשחק?

אחת ההבנות העמוקות שעולות היא שהצורך של האדם להיאחז בזהות - כמו להיות דתי, או צמחוני, או מאמין - נובע מהבלבול. אדם שאינו מבין את המשחק של המציאות, מחפש לעצמו מסגרת קבועה שתיתן לו יציבות. זה כמו לבחור להיות דתי כי אז יש סדר יום ברור: תפילות, לימוד, כללים. הדמות משמשת ככלי ניהולי של המציאות. אך ברגע שאתה מבין את המשחק, אתה כבר לא צריך להיאחז בזהות נוקשה, אתה יכול "לזרום" ולבחור את ההתנהגות שלך לפי ההקשר, בלי להרגיש תלוש.

מה הקשר בין סבל לבין יכולת הכלה ותודעה גבוהה?

אליעד מציג את הרעיון שהאדם החכם יותר סובל פחות. ככל שהאדם מפתח יותר שכל, כך גדלה יכולת ההכלה שלו, והוא מסוגל לעמוד גם ברגשות קשים בלי לקרוס. אליעד מספר על אדם שבעבר לא היה יכול להכיל מצבים מסוימים, אך היום, בעקבות התפתחות התודעה, הוא יכול להרגיש סבל עמוק - אך להישאר יציב. הוא נותן דוגמה לכך שקריאת עמוד מהספר "להיות אלוהים" גם אם היא גורמת לאדם להבין רק 20% מהתוכן, אך זה פותח לו עולם הבנות עמוק מאוד על שורשי המחשבה האנושית.

למה האדם בוחר להרגיש רע? מה ההיגיון מאחורי הרצון להרגיש סבל?

השיחה עוסקת בשאלה הפילוסופית: למה האדם רוצה להרגיש רע? יש הבדל בין שני סוגי רצון: רצון לרע מתוך ציפייה שיהיה טוב בעתיד, לבין רצון לסבל כשלעצמו, מתוך הנאה...
מהי החשיבות של החוזקה במערכות יחסים?

במהלך השיחה, הוצגה שאלה עקרונית לגבי מהות החוזקה והחולשה במערכות יחסים, במיוחד בהקשר של זוגיות. עולה הצעה לפיה החוזקה לא בהכרח נמדדת בכמות הקונפליקטים שהאדם מסוגל להתמודד איתם, אלא ביכולת לוותר ולמצוא איזון פנימי. אחד מהדוברים טוען כי האישה שמדברת על חוזקה בדרך כלל מתארת את עצמה כמי שמסוגלת לעמוד בקונפליקטים, אך לא תמיד החוזקה הזו מבטיחה לה ביטחון פנימי. לעיתים, דווקא היכולת לוותר על רצון אישי ולהיות גמיש יכולה להצביע על עוצמה פנימית.

הדיון סביב המושג "אישה חזקה" נמשך, ונמצא כי גישה יותר מאוזנת היא היכולת להתמודד עם מצבים רגשיים, לא מתוך צורך לשלוט או להימנע, אלא מתוך יכולת לבחור ולהרגיש שלם גם כאשר לא תמיד הכל מתנהל לפי רצונך. אליעד טוען, כי מה שעושה אדם חזק באמת הוא יכולתו לבחור מתוך שפע של אפשרויות, ולהשפיע על חייו באופן מודע ומכוון.

מהו תפקיד הזוגיות ומהם הדימויים הקשורים למערכת יחסים?

הדיון המשיך להתמקד בשאלה מה באמת מחפשים בני הזוג במערכת יחסים ומה משמעותה של הבחירה בזוגיות. נישאל מהו המשמעות של קיום מערכת זוגית - האם זו הדרך בה אנחנו בוחרים לגור ביחד כי אנחנו פשוט לא רוצים להיות לבד, או שמא יש בה משהו עמוק יותר, כמו תמיכה הדדית ושאיפה משותפת למטרות מחיי היום - יום ועד התפתחות אישית.

דוברים שונים מחדדים את האמונה כי כאשר אדם מרגיש בטוח בעצמו ובחיים שלו, יש לו פחות צורך בבן זוג להשלמה רגשית, וזה למעשה מה שגורם לו להיות חזק במערכת הזוגית. בניגוד לדימוי של "האדם השלם" שמחפש מישהו שיבצע עבורו את המטרות בחיים, כאן נדונה החשיבות של תהליך הבחירה - האם הזוגיות היא תוצר של צרכים שלא מומשו, או שהבחירה בה נובעת מתוך רצון אמיתי לשותפות ושיתוף.

האם כל אחד באמת צריך מערכת זוגית?

השיחה מתמודדת גם עם השאלה אם כל אדם באמת צריך מערכת זוגית כדי להיות שלם, ומה הם הקריטריונים לבחירת בן זוג. אחת הגישות שהועלו מדברת על בחירה נבונה בבני הזוג מתוך מודעות ולא מתוך צורך עז למלא חלל פנימי. כאמור, העומק הרגשי והפנימי שהאדם מגיע אליו יכול למנוע ממנו להיות תלוי באדם אחר כדי לחוות אושר ושלמות. אלא שהשיחה מציעה כי בחירה נכונה יכולה להיות לא רק מתוך תחושת חובה, אלא מתוך הרצון ליצור חיבור אמיתי ובריא עם מישהו אחר, תוך שמירה...
חוויית פרידה להוכיח להרגיש שאלה פילוסופית הרגשה אמיתית הטלת ספק שנאה עצמית קרניבורים תחושת חובה להשתחרר מנהלים איך לבחור בן זוג איך לבחור בת זוג איך לצאת מהמטריקס אישה אישה חזקה אמת אנשים רוצים להרגיש אשליה אשליות בחורה בחורה חזקה בחורות בחורות חזקות בחירה בחירת בן זוג בחירת בת זוג בן זוג בני אדם בת זוג הבדל הבדלה הבדלים הכלה המטריקס זוג זוגיות חוזק חוזקה חופש חופש אמיתי יכולות יכולת יכולת הכלה לבחור לבחור בן זוג לבחור בת זוג להבדיל להכיר בן זוג להכיר בת זוג להרגיש להרגיש רע לחזק למצוא בן זוג למצוא בת זוג למצוא זוגיות למצוא קשר זוגי לצאת מהמטריקס מה אנשים רוצים מה ההבדל בין מוגדרת מטריקס מקצוע נשים נשים חזקות סבל פמיניזם פמיניסט פמיניסטיות פמניזם פמניסט פמניסטיות צורך רצון שוביניזם שוביניסט שובניזם שובניסט שובניסטיות שליטה תודעה
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר ... הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה ... לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר ... לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר ... אחראי אם הוא מרגיש כאב או שמחה - הכל קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו להרגיש רגשות כמו כעס או אכזבה אם אנו מבינים שאין לנו ... שפועלת דרכו. האדם שחווה את האמת הזו מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות עצמה. אדם כזה מפסיק להיאבק עם אנשים, מפסיק להילחם ... ישיר של הרצון הקוסמי, וזה משחרר אותו מהלחצים ומהקונפליקטים הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש ... למשל, כשאדם אומר אני אוהב אותך, זו לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות ... את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה ... להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום שיותר נעים לחיות במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט ... מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. ... גם אם אדם עושה את מה שהוא רוצה, הוא לא שולט ברצונותיו עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את ... אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל ... מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר ... שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו ... טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד ... את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ... מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות ... הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין לו
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות ... ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה ... לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ... לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, והאחרון מת. האם ... ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין לו
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? אליעד ממשיך להסביר את הנושא דרך דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר לברוא את העולם? אם נאמר שהוא ברא כי רצה, מיד עולה השאלה, למה הוא ... בלי סיבה זה בעצם לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי שיש חיסרון? אליעד מוסיף ומחדד את העניין: לומר שאלוהים רצה משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ללא חיסרון, הדבר הופך מיד לחסר משמעות, כי אם אפשר לרצות בלי ... ונופלת לו ביצה על המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא בחר להתנגד לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד שואל אליעד: מי יצר את הרצון הראשון? אם אלוהים ברא את הרצון ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא ... מציע שתי אפשרויות מרכזיות לגבי השאלה הזאת. אפשרות ראשונה היא שהכל מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או ... הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר ... האדם עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים ... הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון ... רצון, שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ... טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ברמה העליונה הזו אין משמעות להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, קיימת אמת אחת כללית יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו ...
אפשרויות בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה
... בחירה בתהליך רכישה, פחד מהחמצה של לקוח, FOMO של לקוח, קבלת החלטות בזמן רכישה, לתת ללקוח לבחור, לתת ללקוח להחליט, אפשרויות בתהליך מכירה, אפשרויות בתהליך רכישה, האם להציג ללקוח אפשרויות בחירה? לבחור לקנות, האם לתת אפשרויות בחירה ללקוח? בחירה בתהליך מכירה, אפשרויות בחירה בתהליך מכירה כאשר באים למכור מוצר ללקוח, צריכים לדעת איך משפיע על הלקוח המצב שבו יש לו כמה אפשרויות בחירה שונות, שהוא צריך לבחור ביניהן. כגון לדוגמה לקוח שבא לרכוש רכב, שאפשרי להציג לו רכב אחד ולומר לו שיש לו רק אפשרות בחירה אחת של לרכוש או לא לרכוש את הרכב. אבל אפשרי גם לומר לו, שיש לו כמה אפשרויות בחירה, של כמה דגמים שונים וכולי. אז איך בעצם משפיעות אפשרויות בחירה על תהליך הרכישה. ואתן כאן כמה נקודות מבט. יכול לדוגמה להיות לקוח, שרוצה להרגיש שהוא בוחר בין אפשרויות שונות ושהוא לא רוצה להרגיש שכאילו נכפה עליו מה לרכוש. לדוגמה לקוח שחייב לרכוש כאן ועכשיו מוצר מסויים. ואז הוא מרגיש ... שהעסקה נכפית עליו. במקרה כזה לדוגמה, יש היגיון לתת ללקוח אפשרויות בחירה, כדי שהוא ירגיש שהוא בחר בחירה חופשית שלו, בתהליך המכירה. יכול גם להיות מצב שאנחנו נרצה שלקוח ירצה לרכוש מוצר X, וכדי לעודד אותו לרכוש את המוצר, אנחנו נרצה לגרום לו ... היתרונות של המוצר X. ואת זה נוכל לעשות על ידי זה שניתן לו עוד אפשרות בחירה של מוצר Y שהוא הרבה פחות מתאים ללקוח בצורה ברורה וחד משמעית. כגון לדוגמה שנציג ללקוח מוצר הרבה יותר יקר, שהלקוח לא יכול להרשות לעצמו ... שהוא כן תאורטית יכול לרכוש אותו. כדי שהוא ירגיש שכן יש לו כאן אפשרות בחירה. ואז כאשר הלקוח רואה כמה אפשרויות בחירה, שרק אחת מהן טובה לו, אז בעצם מופעלת עליו מניפולציה, שהוא יכול לחשוב, שמאחר שאפשרות X עדיפה על אפשרות Y או אפשרות Z, מכך כאילו נובע ... רק שהוא מתלבט לגבי האפשרויות. אפשרות נוספת, שנציג ללקוח עוד אפשרויות בחירה, כדי לשדר לו אמינות בתהליך המכירה, שמנסים להתאים את המוצר לצרכים שלו. דהיינו, שהלקוח ירגיש שהמוצר לא סתם מתאים לו, אלא שיש כאן תהליך ... לו. או שאולי המוצר לא בהכרח מתאים ללקוח, אז נוכל להציג ללקוח אפשרויות בחירה, כדי לשדר ללקוח שיש כאן תהליך של התלבטות ודיוק של צרכי הלקוח. בפרט אם האפשרות הנוספת יותר זולה ויותר טובה ללקוח, שאז האפשרות הנוספת ... לגבי איש המכירות. עד כאן היו רעיונות ללמה כן לתת ללקוח כמה אפשרויות בחירה. אבל צריכים לדעת שכאשר נותנים ללקוח כמה אפשרויות בחירה, יש בזה גם חסרונות. לדוגמה לקוח שקשה לו להחליט, או לקוח שסובל מ FOMO פחד מהחמצה, או לקוח שתמיד חושש שהוא מפספס משהו עוד יותר טוב, או ... את היתרונות שיש באפשרויות האחרות. בכל המקרים האלו, לתת ללקוח אפשרות לבחור בין מוצרים שונים עשויה להרוס את העסקה. כי הלקוח מתלבט בין האפשרויות השונות ולא מסוגל להגיע להחלטה. כמו חמורו של בורידן, שלא ידע אם ... לשתות, אז הוא מת ברעב ובצמא בו זמנית. ולכן, כאשר נותנים ללקוח אפשרויות בחירה, חייבים לקחת בחשבון האם וכמה אפשרויות בחירה לתת ללקוח. איך להציג כל אפשרות בחירה, מה לפני מה וכולי? אילו אפשרויות בחירה לתת ללקוח וכולי. ולזכור? שלפעמים העסקה לא תתבצע, לא בגלל שהמוצר לא טוב, אלא בגלל שיש יותר מידי אפשרויות, שאז הן מקשות על ההחלטה. כי המוצר לעולם אינו מושלם. ויש כאלו שמתקשים לקבל החלטות. ועודף אפשרויות בחירה, ישפיע עליהם לרעה. בקיצור, צריכים לבחור בחוכמה איך להציג ללקוח אפשרויות בחירה.
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות אלו. המוח שלנו מורכב מכמה סוגים של מחשבות: מחשבות שמתארות ... שלנו לגבי הפעולות האלה (אני רוצה ללכת). כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת תחושת כפייה. מהי כפייה ומה קובע אם פעולה נכפתה עלינו? אליעד ... מתנגד לכך, תיווצר תחושת כפייה. אבל אם הוא מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם אפשר לרצות משהו בלי סיבה בכלל? אליעד מסביר שלא ניתן לרצות ... הוא בעצם תוצאה של סיבות נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר אנחנו חשים שסיבה מסוימת נכפית עלינו ואנחנו מתנגדים אליה, נחווה זאת ככפייה. הוא מביא דוגמה של תסמונת טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים קורים בהתאם לרצוננו, ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה ל
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על זוגיות עם אשה חזקה / נשים חזקות / להיות אישה חזקה - האם "אישה חזקה" היא באמת חזקה או שזו רק אשליה? פמיניזים, נשים פמיניסטיות, מהי אישה חזקה? מהי חוזקה אמיתית? האם כדאי לבחור בת זוג "חזקה" או דווקא "חלשה"? האם פער כלכלי ומקצועי משפיע על הזוגיות? למה בני אדם מרגישים צורך בזהות מוגדרת? איך תודעה גבוהה משפיעה על יכולת ההכלה והסבל? מדוע אנשים רוצים להרגיש רע? מהו חופש אמיתי ומה ההבדל בין בחירה לשליטה? איך לצאת מהמטריקס? מה הופך אדם לחזק?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: בחירה, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לחנך ילדים? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך לעשות יותר כסף? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? למה העולם קיים? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לבני נוער, מאמן אישי בתל אביב, אימון אישי למתבגרים בתחום בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 16_07_2025 השעה 16:59:43 - wesi1