אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ארבעה שנכנסו לפרדס ✔שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
מדוע רבי נחמן אומר שצריך להיות מוכן להשתגע?

אליעד כהן מסביר לעומק את אחד הרעיונות המרכזיים שמופיעים בספר "ליקוטי מוהרן" של רבי נחמן מברסלב, המדבר על כך שהאדם צריך להיות מוכן "להשתגע", כלומר, לצאת מההיגיון ומהשכל הרגיל כדי להגיע להבנת המציאות ולהבנת האלוהים.

ההסבר מתבסס על הקטע המפורסם מחז"ל: "ארבעה נכנסו לפרדס". על פי הסיפור, ארבעה חכמים ניסו להיכנס ולהבין את האמת האלוהית (הפרדס), אך לכל אחד מהם הייתה תוצאה שונה: רבי עקיבא נכנס בשלום ויצא בשלום, בן זומא הציץ ומת, בן עזאי הציץ ונפגע, ואלישע בן אבויה ("אחר") כפר. אליעד מדגיש שהסיפור הזה משקף ארבעה סוגים של בני אדם וארבעה מצבים אפשריים כאשר אדם מתקרב לתורת השם או לדרך רוחנית עמוקה:
  • יש מי שנכנס בשלום ויוצא בשלום - האדם מבין נכון את הלימוד הרוחני, מיישם בצורה נכונה ומצליח בדרכו.
  • יש מי ש"הציץ ונפגע" - מנסה להבין את העומק הרוחני, אך אינו מצליח להכיל את מה שהוא מבין, והדבר יוצר אצלו פגיעה או זעזוע נפשי.
  • יש מי ש"הציץ ומת" - מרוב אור והתלהבות יתרה שלא הותאמו למדרגה שלו, האדם מאבד איזון, הולך לקיצוניות ומאבד את דרכו לחלוטין.
  • ויש מי ש"כפר" - לקח את הדברים שנאמרו לו ופרש אותם בדרך שמזיקה לו, עד כדי כך שהוא מתרחק עוד יותר מהאמת.
אליעד מסביר שרבי נחמן טוען שכל הארבעה הם למעשה בחינת "צדיקים" בדרגות שונות, מפני שכל אחד מהם לפחות ניסה להתקרב לאמת האלוהית. אפילו זה ש"הציץ ונפגע" או "הציץ ומת", גם הוא עשה מאמץ אמיתי להתקרב לאמת ולכן אינו נחשב לרשע מוחלט.

מהו הרעיון של "לזרוק את השכל" לפי רבי נחמן?

ההסבר המרכזי שמביא אליעד מדברי רבי נחמן הוא שלפעמים אדם צריך לסלק לגמרי את השכל שלו, גם את השכל שנראה בעיניו חכם ומעמיק. רבי נחמן מדגיש שלא רק את השכל הפשוט של היום - יום צריך לזרוק, אלא גם את השכל הגבוה והרוחני ביותר - אפילו רעיונות פילוסופיים עמוקים חייבים להיזרק הצידה לפעמים, כדי להגיע ל"פשיטות". הפשיטות הזו משמעותה לעבוד את השם ולהיות מחובר לאחדות, ללא תלות בשום הבנה שכלית.

מה הקשר בין אהבה לשיגעון בעבודת השם לפי רבי נחמן?

אליעד מתאר שרבי נחמן אומר שכדי לעבוד את השם באמת, על האדם להיות מוכן לפעמים להתנהג בצורה הנראית לאחרים כ"שיגעון". הוא נותן דוגמה על שודד שלא פוחד למות, ולכן מצליח להיכנס לכל מקום בלי ספק ובלי פחד. כך גם האדם צריך להיות מוכן לחשוב בצורה קיצונית, בלי פחד מהתוצאה או מה יחשבו עליו. הרעיון הוא שהאהבה לאלוהים צריכה להיות כל כך גדולה וחזקה, שהאדם מוכן לזרוק את כל החכמה, את כל ההיגיון ואת כל הזהירות, ולקפוץ ל"רפש וטיט" - כלומר, למקומות הכי נמוכים, הכי מוזרים, והכי פחות נעימים, אם הוא חושב שזה יקרב אותו לאמת ולאלוהים.

מה ההבדל בין "בן המלך" ל"עבד" לפי רבי נחמן?

אליעד מוסיף הסבר מדברי רבי נחמן על ההבדל בין "בן המלך" לבין "עבד". בן המלך הוא בעל פריבילגיות, יכול לשאול, לבדוק ולהבין מדוע הוא עושה את מה שהוא עושה. לעומת זאת, העבד אינו יכול לשאול שאלות או להרהר בתפקידו, אלא חייב לבצע את המשימה מבלי להבין את טעמה.

אולם רבי נחמן מוסיף שיש מצב גבוה יותר, שבו האדם הוא אמנם בן מלך, אבל מתוך אהבה גדולה כל כך למלך, הוא מוכן להתנהג ממש כמו עבד. הוא עושה עבודות קשות ובלתי נתפסות, ומוכן אפילו להסתכן, לזרוק את השכל ולהתנהג כמו משוגע, מרוב שהוא רוצה לעשות...
להבין להסביר פירוש הבנה שכלית בן מלך משוגע לפי רבי נחמן קשיים להגזים איבוד שליטה הסבר אובדן שליטה אובדן שפיות איבוד שליטה איך לזרוק את השכל איך לחשוב מחוץ לקופסא ארבעה נכנסו לפרדס ברסלב גבולות גבולות השכל השכל חרד להשתגע חרד משיגעון חרדה לאבד שליטה חרדה להשתגע חרדה מאובדן שליטה חרדה מאיבוד שליטה חרדה מפני איבוד שליטה חרדה משגעון חשיבה מחוץ לקופסא חשיבה מחוץ לקופסה טיפש יצירתי יצירתיות לאבד את השפיות לאבד שליטה להיות משוגע להשתגע לזרוק את השכל לחשוב לחשוב מחוץ לקופסא לחשוב מחוץ לקופסה ליקוטי מוהרן מחוץ לקופסא מעל השכל משוגע משוגעים עבודת השם פחד פחד לאבד שליטה פחד להשתגע פחד מאובדן שליטה פחד מאיבוד שליטה פחד מפני איבוד שליטה פחד משגעון פחד משיגעון פחדים רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיגעון שכל
הסוד של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל?
... של שורש השכל - איך לגלות את השכל שיש מעל השכל? כפי שכבר ביארתי וכידוע לכל, יכולת התפישה של האדם מוגבלת. והאדם לא מסוגל למצוא בשכל שלו תשובות לכל השאלות. כגון לדוגמה לשאלה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שכל ... השכל, וזה לא אפשרי. וכפי שכבר ביארתי, יש גם עוד סוג של שכל נוסף, שהוא השכל שיש מעל השכל. והשכל שיש מעל השכל, הוא השורש של השכל האנושי. כי כל דבר בעולם, הוא חלק מדבר אחר גדול יותר. וגם השכל של האדם ויכולת התפישה של האדם, גם היא, רק חלק משכל אחר גדול יותר. כי יש יכולת תפישה אין סופית ובלתי מוגבלת, ... לאדם כשאלות קשות, שם, הן לא קיימות כלל. והעניין הוא, כי יש הבדל מהותי בין השכל האנושי הרגיל, לבין שורש השכל של האדם. ויש משהו מסוים, שהוא זה שמגדיר ומגביל ויוצר את ההבדל בין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האין סופי, שהוא ללא שום ... שהיא נמצאת במרחק אין סופי מהאדם. וכאן נגלה סוד עמוק נוסף, והוא, שגם למגבלת השכל האנושי, גם לה יש שורש וסיבה. והשורש והסיבה של מגבלת השכל האנושי, היא בעצם ההבדל המהותי שיש, בין השכל האנושי לשורש השכל האנושי שהוא השכל האין סופי. כי יש משהו בצורת המחשבה של האדם, שהוא זה שאחראי לכך שהמחשבה והשכל של האדם מוגבלת. ובין השכל של האדם, לבין שורש השכל של האדם, שהוא השכל האמיתי, יש הבדל כלשהו. שמי שמגלה את ההבדל הזה, על ידי זה הוא מבין גם, מהו השכל שיש מעל השכל, והוא גם מבין את מהות המגבלה של השכל האנושי. כי השכל האנושי, לא מוגבל סתם כך ללא סיבה, אלא יש דבר וסיבה מדוע השכל האנושי מוגבל. ומי שרוצה לדעת, מה יש מעל השכל האנושי, עליו לנסות לגלות את הסיבה שבגללה השכל האנושי מוגבל . והסיבה הזאת היא כמובן עמוקה מאוד מאוד, עד שאין שום דבר בעולם יותר עמוק ממנה. כי אם האדם מבין, מה מגביל את השכל שלו, הרי שבעצם, בכך הוא מבין את ההבדל שבין השכל לבין שורש השכל, ואכ ממילא האדם מבין את השכל שיש מעל השכל, שהוא שכל אין סופי בגודלו ובעמקותו... ובשכל העל אנושי, ששם אין את הדבר שמגביל את השכל של האדם לתפוס את האין סוף, שם, כל השאלות האלו שנראות לאדם כשאלות קשות ובלתי פתירות בשכל האנושי, שהן אכן באמת לא פתירות בשכל האנושי, הרי שבשכל הגדול יותר, כל השאלות האלו בטלות מלכתחילה. כי מנקודת המבט של השכל הגדול יותר, שם לדוגמה, השאלה מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, שם השאלה הזאת לא קיימת ... הגדולה יותר, אם מישהו שואל שם, מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, הריהו נחשב למשוגע של ממש. ולא משום שיש שם תשובה לשאלה הזאת, אלא שכדי שהאדם בכלל ישאל את השאלה הזאת, לשם כך על האדם להיות משוגע ביחס לשכל הגדול יותר. כי מנקודת המבט של השכל הגדול יותר, השאלה הזאת לדוגמה של מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות, היא שאלה בלתי חוקית ולא לוגית בעליל. כי בשכל ... את עצמו לחפש ולמצוא את הפתרון הפשוט ביותר. ועל ידי זה שהאדם מרגיל את עצמו לחשוב בצורה פשוטה וישרה עפ האמת, בלי לסבך דברים פשוטים, על ידי זה לבסוף האדם קולט את הדבר הפשוט ביותר במציאות, ואז האדם מקבל שכל חדש, ורואה שאין שום שאלה כלל וכולי... ...
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
להשתחרר מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, מדיטציה, להיעלם, הכל אחד
... מהשכל, יש מאין, מעל השכל, מעל המחשבה, ביטול התודעה, ... שאני והבחירה הם חלק מאותה אחדות. במצב זה, האדם מבין שהרצון הקטן שלו הוא בעצם ביטוי של הרצון האינסופי, והדבר משחרר מן הסבל. מהו ההבדל בין חכם שטועה לחשוב שהוא צודק, לבין מי שרואה את ... תשובה, גם זה סוג של תשובה. עצם האי - מציאה מסמנת שכל תשובה רגילה אינה מדויקת. כך הולכים ומוחקים אפשרויות, עד שיום אחד נחשפת התובנה המקורית של האחדות. רבי נחמן אמר: אם היית יודע את כל מה שזה ... וזה לא נקרא הכל אחד, זה נקרא שיש הוויה שמקיפה וממלאת את המקום והזמן, את הלבוש, את הצמצום. והכל אחד פירושו, שההוויה והלבוש הם אחד, ואז אין לך שאלה. בליקוטי מוהרן רבי נחמן אומר שאם האדם היה מבין שהכל ... ואפשר לדבר עליו, הדבר שאני מדבר עליו זה לא משהו שצריך לחוות אותו, זה משהו שהוא מחוץ לחוויה, מחוץ להוויה, מחוץ לישות, מחוץ לכל, מחוץ למחשבה. אי אפשר לחשוב עליו, וגם אי אפשר לחוות אותו, ... ברווח הזה. אליעד: אל תתמקדי ברווח הזה, זה קשקוש, אם את רוצה נעשה לך הפוך. שאלה: אבל אני אוהבת לעשות מדיטציה, והדרך שאתה מציע קשה לי כי אני לא מצליחה לחשוב. אליעד: אם אתה אוהבת לעשות ... תחשבי, עד שתביני בסוף שהכל אחד. זה לא סותר, את לא צריכה להפסיק לעשות מדיטציה. מה זה מדיטציה? זה בסך הכל לשבת על כיסא. לשבת על כיסא ולהגיד אני לא רוצה לחשוב על העבודה. שאלה: אבל הדרך שלך ... במודעות אבל את חווה שאת במודעות, את יכולה לעשות כל דבר אבל את כל הזמן במודעות של המדיטציה. הנושא פשוט, מה היא מדיטציה? כל העולם כולו בנוי בצורה מסוימת, לחשוב בצורה מסוימת, להאמין בצורה מסוימת, להתרכז במשהו מסוים, תחשוב ככה, אל תחשוב ככה, אלו דברים לא פנימיים. את יכולה לחשוב איך להכין אוכל, ואת יכולה אחר כך לחשוב על המדיטציה, את לא יכולה בו זמנית גם לחשוב על אוכל וגם לחשוב על מדיטציה. לכן את תמיד צריכה ... את הרצון הפנימי שלך, שבו אין הבדל בין רוצה ללא רוצה. שבו אין הבדל בין יש לאין. התהליך הזה הוא תהליך מחשבתי, אתה אמור לגלות זאת בתוכך. שאלה: איך? אליעד: רבי נחמן אומר, עצם זה שהאדם שואל, איך, ... מזה, וזה ההבנה שהכל אחד, ששם אתה לא רוצה כלום. אין שם רוצה ולא רוצה. אתה הבנת למה אתה לא מצליח להתרכז? יש בתוכך משהו שרודף אחריך 24 שעות ביממה, כמו שרבי נחמן אמר, חדל לך לרדוף אחרי הבהמות, ... יהיה טוב, והטוב שוב בורח לו. ואז הוא פגש ביער אדם שנקרא איש היער, והאיש אמר לו, תפסיק לרדוף אחרי הבהמות, כי הבהמות האלו הן העוונות שלך. בגלל המחשבות המשוגעות שלך אתה כל הזמן רודף ... היא לא חווה את זה כל לילה? אליעד: אם זה באמת היה קורה לה, זה לא היה עוזב אותה. שאלה: אז האם זה אומר שזה לא היה אמיתי? אליעד: כן אני בלוגיקה יכול פתאום להשתגע, למשל מים שזורמים נופלים תמיד למטה, נכון? אבל מה תגידו שאם פתאום המים יזרמו למעלה? זוהי הסתברות, באותה הסתברות אני פתאום יכול להשתגע. אבל כל זמן שאנחנו ברצף של סיבה ותוצאה אני לא יכול ללכת אחורה, כי זה מקיף את הכל. אם אתה פעם אחת מבין את השורש, אז כל המחשבות שלי ינבעו משם, אתה לא יכול לחשוב שום מחשבה בלי להבין שזה אחד. ... אין סוף. שאלה: ברמה הלוגית אני מסתכל ושואל מדוע אני צריך להתאמץ ולהבין. אליעד: מצד אחד אתה צודק, אתה אומר מה זה ייתן לי אם אהיה יותר חכם? כי אם תהיה טיפש לגמרי יהיה לך טוב. מצד שני זה לא נכון, כי אם תהיה חכם לגמרי, יהיה לך טוב. רבי נחמן אומר שמאוד קשה להיות כמו בהמה, ... רוצה להיות יותר טוב מהחתול. אז אתה יכול להגיד, אם אני צריך לחיות כמו בהמה, אז למה נתנו לי שכל כל כך מפותח? אז אני אומר, קודם כל תבין שזה לא שכל אלא זה שיגעון, קודם תקרא לילד בשמו. הדתיים ... אז למעשה אתה רוצה להגיע להיות בהמה. אז הוא אומר, אני רוצה שיהיה לי טוב עם הבנה ועם שכל, אז אני אומר לו אבל שכל זה עדיין הפרדה, אז הוא אומר אני רוצה מעל השכל, והבהמה כבר עכשיו מחוץ לשכל, זה אומר שאתה כל כך הרבה מתאמץ כדי להיות כמו הבהמה. רבי נחמן אומר נראה אותך כמו בהמה. בסיפור של התם והחכם, החכם בא לתם ואמר לו אתה טיפש, אז התם אמר לחכם: תראה, אם אני אלמד אני יכול להיות כמוך, אבל אתה עם כל השכל שלך לא יכול להיות כמוני. קח את כל החכמים שבעולם, אף אחד לא יכול להיות טיפש ולחוות שזה אחד. אם עכשיו היה בא האדם הכי טיפש בעולם, איך נדע שהוא טיפש? אם אין לו שום שכל, אם הוא לא יודע להבדיל בין טוב לרע, ובין יש לאין, ולמעשה כל החכמים בעולם רוצים להיות כמו הטיפש. אבל הם אומרים, אני רוצה ... אתה רוצה בתודעה שלך להסתכל על המקום מבחוץ, להבין את כל המציאות פירושו לצאת מהמקום, למה? להסתכל לפני המקום, איך נוצר המקום. ולכן אתה צריך חבלים חזקים. רבי נחמן אמר, מצווה גוררת מצווה, כל ...
חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים
חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים
... שאינה שכלית שהיא שכלית, מה אי אפשר להסביר בשכל? על מה אי אפשר לחשוב? מעל השכל של הספר להיות אלוהים מהי חוויה שאינה שכלית שהיא שכלית? אליעד כהן מסביר על חוויות ... לא מעיד על כך שאין הסבר, אלא רק מעיד על כך שאותו אדם באופן אישי אינו יודע כיצד להסביר. האם יש דברים שלא ניתן לחשוב עליהם בשכל? לפי אליעד כהן, הרעיון שיש דברים שהם מחוץ לשכל ושלא ניתן לחשוב עליהם, הוא רעיון שגוי. הוא מדגיש שוב ושוב שהשכל מסוגל לחשוב על כל דבר שניתן להגדיר אותו בצורה כלשהי. כאשר אנשים מדברים על דבר שנמצא מחוץ לשכל, הכוונה שלהם בדרך כלל ... שלא ניתן להבין אותו, להגדיר אותו, לדבר עליו או לתפוס אותו מחשבתית. אליעד מסביר שאם באמת לא ניתן להגדיר, לדבר או לחשוב על משהו, אז אותו דבר פשוט אינו קיים כלל. לפי אליעד, מושגים או חוויות שמוגדרות כאין מילים להסביר אותן או ... אתה יכול להגדיר אותה, אתה יכול להסביר אותה בשכל. מדוע אנשים חושבים שיש חוויות בלתי מוסברות? הסיבה שאנשים טועים לחשוב שיש חוויות בלתי מוסברות או דברים שנמצאים מעל השכל, היא חוסר הבנה של מושג ההגדרה. אדם שחושב שהוא חווה חוויה מיוחדת שאינה ניתנת להסבר, למעשה לא יודע כיצד ... מילים, זה מעיד על חוסר יכולת התנסחות של אותו אדם, ולא על חוסר קיומו של הסבר שכלי. מהו הדבר שעליו באמת אי אפשר לחשוב? אליעד מסביר שיש דבר אחד שבאמת לא ניתן לחשוב עליו ולא ניתן להסביר אותו בשכל. הדבר הזה הוא מה שנמצא מחוץ לכל ההגדרות האפשריות ומחוץ לכל המילים ולכל השפה. אך כאן ישנו פרדוקס: כיוון שאם באמת יש דבר שלא ניתן לחשוב עליו, אז גם אי אפשר לדבר עליו או אפילו לרמוז על קיומו. אליעד מבהיר שהרעיון האמיתי שעומד מאחורי ההבנה ... להגיע לתובנה ברורה וצלולה, שלא קיים שום דבר שאינו ניתן לחשיבה או להגדרה. כלומר, הדבר היחיד שעליו אי אפשר באמת לחשוב הוא דבר שלא קיים כלל. ואם הוא לא קיים, אז באמת אי אפשר לחשוב עליו או להסביר אותו. מכאן נובע שכל מה שקיים במציאות שלנו, יכול להיות מוסבר באמצעות השכל וההיגיון. האם ... בלתי ניתן להבנה, אז בעצם הוא לא קיים. כלומר, אם אתה חווה משהו - הוא ניתן להבנה. ואם הדבר לא ניתן להבנה ולא ניתן לחשוב עליו, הוא בהכרח אינו קיים. ולכן כל מה שקיים, ניתן לחשיבה וניתן להסבר. מדוע אנשים מתבלבלים בין שכל לרגש? אליעד מסביר כי אנשים מתבלבלים בין רגש לשכל ולכן מאמינים שיש דברים מעל השכל או שאינם שכליים. חוויות רגשיות ואינטואיציות פנימיות נתפסות לעיתים כחסרות מילים, אך זאת רק מכיוון שאנשים ... אפילו של תחושה או רגש, היא שכלית. לסיכום, אליעד כהן חוזר ומדגיש שכל מה שאפשר לחוות, אפשר להסביר. אין דבר שנמצא מעל השכל או מחוץ לשכל וקיים באמת. מה שנמצא מחוץ לשכל, הוא למעשה דבר לא קיים. כל דבר שקיים באמת, ניתן להגדרה, ... שנתפסים כבלתי שכליים או מעבר להבנה, ניתנים להסבר ברור ומדויק. מה אי אפשר להסביר בשכל? מה זה חוויה שכלית? מהו מעל השכל? האם יש דבר שאי אפשר לחשוב עליו? חוויה בלתי מוסברת? האם הכל שכלי? ...
טוב ורע - תמיד יהיה גם רע, ולעולם אין שום רע - מעל השכל האנושי
... ורע - תמיד יהיה גם רע, ולעולם אין שום רע - מעל השכל האנושי ובו יתבאר, כי מצד אחד, מחויב המציאות שיהיה לאדם רע. ומצד שני מחויב המציאות שאין שום רע כלל (באנלוגיה ל: מחויב שיש נפרדות, ומחויב שאין נפרדות, אלא הכל אחד). כי הרע ... לדמיין את עצמו ללא כאבים, ממילא הוא לא היה יכול לרצות להיות ללא כאבים, וממילא לא היה לו רע, מכך שיש לו כאבים. כי אין האדם יכול לרצות, אלא רק את מה שהוא יכול לחשוב עליו ולדמיין אותו. ואם האדם לא היה יכול לחשוב ולדמיין צורת מציאות כלשהי, הרי שהאדם לא היה יכול לרצות אותה. וכאשר לא ניתן לרצות משהו, הרי שלא רע, כאשר הוא אינו קיים. ולכן, אם האדם לא היה יכול אפילו לא לדמיין ... שיכולה להיות, גם צורת מציאות אחרת. והאדם רוצה צורת מציאות אחרת, ועל ידי זה רע לאדם. אבל, אם היה ברור לאדם, שמחויב שהוא ירגיש רע, עד כדי כך שהאדם לא היה יכול לחשוב על צורת מציאות, שבה הוא מרגיש טוב, הרי שזה היה גורם לכך, שהאדם היה מפסיק לרצות להרגיש טוב, ואז ממילא הוא לא היה מרגיש רע, אלא רק אחדות של הטוב והרע, שהיא חוויית ... ירגיש גם רע? ולמה האדם ממשיך תמיד בתוך ליבו, לחפש את השלמות? ולמה האדם לא מוכן לקבל בלב שלם ובשלמות, את זה שהוא מרגיש גם רע? והתשובה היא פשוטה, כי אכן מצד השכל האנושי, מחויב המציאות שהאדם ירגיש תמיד גם רע, ושלעולם האדם לא יוכל לחוות את השלמות, כי בכל דבר יש חיסרון וכולי, כפי שכבר ביארתי לעיל. אלא, שגם השכל האנושי עצמו, גם הוא מבין את האמת, שכל מה שהוא עצמו מבין, זה לא מחויב המציאות, אלא רק אפשרי המציאות בלבד. כי מנקודת המבט של השכל האנושי, שבה, דבר והיפוכו הם שונים זה מזה, מנקודת המבט הזו, כל זמן שהאדם קיים, דהיינו, כל זמן שהאדם הוא לא, מה שהוא שונה ממנו, הרי שתמיד האדם ירגיש חוסר שלמות כלשהי. כי הדבר האחד, הוא שונה ונפרד, מכל מה ששונה ונפרד ממנו, כפי שזה אכן הגיוני עפ השכל האנושי. אלא, שכל ההבנה הזאת שתמיד תהיה חוסר שלמות, היא רק מנקודת המבט של השכל, שלא מסוגל להבין שדבר והיפוכו הם אחד. אבל אם יסתכל האדם על המציאות, מנקודת מבט שבה הכל אפשרי, בלי שום מחויבות להיצמד לחוקי הלוגיקה של השכל האנושי, הרי שניתן להבין, שהשלמות היא כן אפשרית. ולא רק שהיא כן אפשרית, אלא, שכאשר השכל האנושי לא פועל, הרי שהשלמות, היא לא רק אפשרית, אלא שהיא קיימת בפועל. כי כאשר השכל לא פועל, הרי שלא ניתן להבדיל בין שום דבר, ולא ניתן להגדיר שום דבר, ולא ניתן לדעת שום דבר ... יחווה שלמות. ולכן, האדם תמיד מחפש את השלמות, כי האדם חושב, שאולי השכל שלו טועה, ואולי דווקא כן יש שלמות כלשהי. ואכן, זאת האמת. שכל חוסר השלמות, הוא רק מצד השכל האנושי, שמבדיל בין דבר להיפוכו. אבל מצד העדר השכל, מצד התפישה שבה אין שום הגבלה כלשהי, שם לא ניתן לדעת שום דבר מוגדר, וממילא כן יש שלמות. ומנקודת המבט של העדר השכל, שבה ... את האדם להבין, שכל מה שהוא יודע ומבין, זה הכל רק אפשרי בלבד, ושום דבר מוגדר, הוא אינו מחויב כלל. וכאשר האדם מחפש עד הסוף, להבין מה כן מחויב, וכאשר האדם מנסה לחשוב על דבר שמחויב שהוא יהיה נכון, אז האדם בעצם מתחבר לאין שכל שלו. כי כאשר השכל מגיע לקצה של עצמו, דהיינו, כאשר האדם מחפש את המחויב, ומסתכל על השכל של עצמו, מנקודת מבט ... אז בסוף הוא מצליח להסתכל על השכל שלו עצמו מבחוץ. דהיינו, מנקודת המבט, שבה, גם השכל, הוא רק אפשרות בלבד, אך הוא לא מחויב כלל. ובסיכומו של דבר: מנקודת המבט של השכל האנושי, מנקודת המבט הזו אין שום שלמות כלל. כי כל דבר, יש בו חיסרון כלשהו, וכל דבר מוגדר, הוא נפרד מכל שאר הדברים. ומנקודת המבט הזו, מחויב שהאדם ירגיש גם רע תמיד. ויש גם ...
התחדשות רגשית, התחדשות שכלית, חוויה, שינוי הבנה, מחוץ לשכל, השגת האין סוף, התחדשות אין סופית, מעל השכל האנושי
התחדשות רגשית, התחדשות שכלית, חוויה, שינוי הבנה, מחוץ לשכל, השגת האין סוף, התחדשות אין סופית, מעל השכל האנושי
... אין סופית, מעל השכל האנושי מהי הסיבה שהוספת ידע לא מובילה לחוויית טרנספורמציה? הוספה של ידע בפני עצמה לא מביאה לטרנספורמציה מהותית, אלא ... ההבנה, למקום שבו השכל אינו מסוגל לתפוס את המציאות. המקום הזה נקרא מעל השכל האנושי או מחוץ לשכל. כיוון שהשכל האנושי מוגבל ואינו יכול להבין הכל, תמיד נשאר מרחב בלתי ידוע שמאפשר לאדם להתחדש ללא סוף. אליעד מדגיש שדווקא ההגעה אל ... חוויית ההתחדשות לפי רבי נחמן ואליעד? אליעד מצטט את רבי נחמן (מתוך תורה כד בליקוטי מוהרן), שם מתואר תהליך שבו השכל נתקל במחסום בלתי עביר כאשר הוא מנסה לתפוס את האין סוף. ההיתקלות במחסום זה, ... שבה מצד אחד האדם אינו מסוגל לתפוס את האין סוף במלואו, אך מצד שני הוא מצליח לטעום משהו ממנו. לדוגמה, כמו ילד ברחם המנסה לצאת לעולם שמחוץ לרחם ... הניסיון להבין מעבר לגבולות ההיגיון, יוצר התחדשות מתמדת וחוויית פליאה אין סופית. איך לחוות שלמות והתחדשות בו - זמנית? אליעד מדבר על שני ... למקום שהוא מעבר לשכל האנושי. המקום הזה נקרא האחדות או האחד, והוא בלתי נתפס במלואו על ידי ההיגיון. עצם העובדה שאי אפשר לתפוס אותו לגמרי ... רגשית? מה זה מעל השכל האנושי? איך חווים טרנספורמציה בחיים? מה הסוד להתחדשות שכלית? איך לצאת מתחושת שעמום? איך לחוות את האין סוף? ...
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון
השכל האנושי, לצאת מהשכל, לאבד את השכל, מעל השכל, מחוץ לשכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אין שכל, להשתחרר מהשכל, שיגעון מה הקשר בין האדם לשכל שלו? אנשים רבים חושבים שהם והשכל שלהם הם דברים נפרדים. אליעד מסביר שכשאדם אומר השכל ...
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
אמונה, שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה
... שימוש באמונה או שימוש בשכל, אמונה מעל השכל, ידיעה, אמונה נגד השכל, להאמין באהבה או שנאה, טיפשות טובה מה היא אמונה ולמה אליעד רואה בה משהו לא טוב? אליעד כהן מתחיל את ההסבר על אמונה בכך שהוא מתייחס אליה כאל הדבר היחיד שהוא ... וללא שום צמצום. מה המשמעות של אמונה מעל השכל לפי אליעד? אליעד מתייחס למושג אמונה מעל השכל, המוכר מתורתו של רבי נחמן מברסלב. לפי אליעד, רבי נחמן דיבר על מצב שבו האדם צריך להשתמש בשכל שלו ככל האפשר, עד שיגיע למקום בו הוא מבין שיש דברים מעבר לשכל שלו. אליעד מסביר זאת באמצעות דוגמה: אם אדם רואה שיש לו רגל, ורבי נחמן יאמר לו אין לך רגל, האדם יחשוב שזה שיגעון. אבל האמונה מעל השכל היא ההבנה שישנה אפשרות שהמציאות שונה ממה שהשכל תופס. כאשר האדם יתאמץ מספיק, הוא יוכל להגיע להבנה אמיתית שהכל אחד, ואז כבר לא ... הוא במצב של ספק תמידי. מה היתרון של טיפשות טובה לפי אליעד? אליעד מסביר מושג שהוא מכנה טיפשות טובה. לדעתו, הטיפשות הזאת היא ההכרה שהאדם לעולם לא יכול להיות בידיעה מוחלטת, ולכן עדיף לו להכיר בכך שהוא תמיד מאמין. הוא מזכיר את סיפורו של החכם ... החכם אומר למלך שעליהם לאכול מהתבואה המשוגעת אך להכיר בכך שהם משוגעים. הכרה זאת מאפשרת לאדם לתקשר עם העולם, תוך ידיעה שהוא פועל מתוך אמונה ולא מתוך ודאות מוחלטת. מהי אמונה? מה המשמעות של אמונה מעל השכל? איך להשתחרר מאמונה? מה ההבדל בין אמונה לידיעה? האם להאמין באהבה או בשנאה? מהי טיפשות טובה? ...
עליסה בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת
עליסה בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת
... בארץ הפלאות 1, מטרת המשחק של אלוהים, סקרנות, מי אתה באמת, מעל השכל, סרטים מצוירים, באיזו דרך ללכת ... הפכים? אליעד מבהיר את הנקודה שאחדות ונפרדות אינן הפכים. הוא מתאר זאת כהבנה הגדולה ביותר, או לחילופין כהשיגעון הכי גדול שיש. מי שנמצא באחדות ... נפרדת מנפרדות. אבל למעשה אחדות ונפרדות זה אותו אחד. אחדות זה לא הפוך מנפרדות. אחדות זה הבנה גדולה, או השיגעון הכי גדול בעולם, שלא מפריד בין ... רוצה. כמו שאתה חוקר את עצמך, ומבין שזה נגד השכל, שזה לא הגיוני, לדעת את אלוהים. ואז מגיעים להבנה שצריך לחשוב נגד השכל. שזה גם וגם, שאין ... או שיעבור את זה. היא למעשה פעם ראשונה חווה התגלות של משהו מעבר לשכל. לראות ארנב עם מקטורת ושעון, זה מעל השכל. אבל בפעם הראשונה שהיא רואה את זה, היא לא חווה שזה מעל השכל, זה נראה לה עוד משהו משעמם ... תוכל לראות מה היה לפני הבריאה? כי התודעה שלך תופסת מקום, כשאתה אומר אני, כבר תפסת מקום. אם תקטין את השיגעון של עצמך, תוכל לראות מה רוצים ... והבכי שלה גורם לנהר, ואז היא מצליחה לצאת מהחדר. הבכי טוב, מתי? כאשר הוא נובע מעצמו. אבל אם אתה מתחיל לחשוב שכדאי שתבכה כדי ש... זה לא ... והיא נכנסת לבית שלו להביא לו את הכפפות. והיא אומרת, איפה הארנב יכול היה לשים את הכפפות. למעשה היא מנסה לחשוב כמו הארנב, שזה משל לאדם שמנסה להבין את הבריאה לפי השכל של אלוהים. כמו אם הייתי אלוהים, איך הייתי מקבלת החלטות? נסי לחשוב מהעיניים של אלוהים, מה האינטרס ... על הפרחים, עכשיו הפרחים חושבים עליה. כמו שהאדם חושב שהבהמה נחותה, אבל הבהמה צוחקת על האדם ואומרת, איזה טיפש, הוא דואג להאכיל אותי. כאשר ...
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
בטוח במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב
... במאה אחוז, בטוח באופן מוחלט, מסירות נפש, סוף הדרך הרוחנית, מעל השכל האנושי, לחשוב בלי שכל, מצא את ההבדלים, הסיפור של אליעד, הדרך של רבי נחמן מברסלב מה המשמעות האמיתית של לתת מאה אחוז מעצמך? אליעד כהן מסביר מה זה אומר לתת מעצמך מאה אחוז, מושג שנשמע פשוט אבל משמעותו עמוקה בהרבה ממה שמקובל לחשוב. לתת מאה אחוז לא מסתכם רק בהקרבה פיזית או אפילו במוות למען משהו מסוים, אלא בהקרבה מוחלטת של התודעה שלך. לתת מאה אחוז זה לא רק להיות מוכן למות ... לוותר על הקיום שלו, לא רק הפיזי אלא גם התודעתי, וזאת כדי להתחבר לאמת באופן מוחלט. מה רבי נחמן מברסלב אומר על גבולות ההבנה האנושית? אליעד משתמש בדברי רבי נחמן מברסלב כדי להבהיר את הנקודה הזו עוד יותר לעומק. לפי רבי נחמן, האדם צריך להבין את כל מה שהוא מסוגל להבין, ואז לנסות להבין גם את מה שהוא לא יכול להבין. אולם אליעד מדגיש כי כאן מסתתרת השאלה הגדולה: מהו הגבול של מה שאנו יכולים להבין? לפי רבי נחמן, הגבול תמיד יכול להתרחב, ולכן לעולם לא ניתן לומר בוודאות שהגענו למאה אחוז הבנה, כיוון שתמיד יש אפשרות להבין עוד. איך אפשר להבין יותר לעומק כל ... ביחס ליכולות שלהם באותו רגע, אך אין זה המאה אחוז המוחלט שהוא מדבר עליו. מה המשמעות של לחשוב בלי שכל? אליעד מבהיר את המושג לחשוב בלי שכל ומסביר שהוא מתייחס לחשיבה שלא מסתמכת על הנחות מוקדמות, אפילו הבסיסיות ביותר שאנו לוקחים כמובן מאליו. לחשוב בלי שכל זה להטיל ספק אפילו בהנחה הכי יסודית כמו אני קיים או דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים בו - זמנית. זו החשיבה ההפוכה ביותר לחשיבה הרגילה ... רגילים להשתמש. לדוגמה, אם כולנו בטוחים שמשהו לא יכול להיות קיים ולא קיים בו זמנית, אז לחשוב בלי שכל יהיה לנסות לחשוב איך דבר כזה כן אפשרי. זו הדרך שמאפשרת לפרוץ את מגבלות החשיבה הרגילה שלנו. איך אליעד הגיע למצב של מאה אחוז מוחלט? אליעד מספר על התהליך שלו, שבו ... את המציאות במקום הכי עמוק שהגיע אליו בפעם הקודמת, עד שהגיע למצב שבו פשוט לא יכול היה לחשוב יותר. הוא מתאר חוויה שבה הוא הגיע לנקודה שבה לא רק שהוא לא חשב, אלא לא יכול היה לחשוב על שום דבר כלל. הוא מסביר שזה מצב שבו אתה לא רק מאבד את החושים, אלא אפילו מאבד את החוויה הבסיסית של אני קיים. לדבריו, זהו המקום של מאה אחוז ... תהליך שדורש מחויבות עצומה, מסירות נפש טוטאלית, ומוכנות לעבור אל מעבר לתפיסות הרגילות של השכל האנושי. מהי התוצאה הסופית של ההגעה למאה אחוז מוחלט? לאחר שמגיעים למצב זה, מתרחש מצב תודעתי ייחודי שבו האדם יכול לחזור לעולם היחסי, אך עם פרספקטיבה חדשה ... היחסיות הרגילות, כי הוא כבר הגיע לסוף החיפוש הרוחני שלו. מה זה לתת מאה אחוז? האם אפשר לחשוב בלי שכל? איך להגיע להבנה מוחלטת של המציאות? מהי הדרך של רבי נחמן מברסלב? איך לדעת שאתה באמת בטוח במאה אחוז? ...
רוחניות שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד
רוחניות שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד
... שקרית, איך לקבל החלטות מתוך אחדות, קבלת החלטות, שכל לא הגיוני, שכל מעל השכל, בחירה חופשית, להיות גם וגם, דבר והיפוכו, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד האם ניתן לשנות את החוויה ללא שינוי בהבנה? אליעד מסביר שכל חוויה שאדם עובר נובעת ... נכונות? מהי אחדות ההפכים? איך לחוות גם וגם בו זמנית? מהי רוחניות שקרית? איך להשתחרר מאמונות מגבילות? מהו שכל מעל השכל?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שיגעון, פחד להשתגע, מעל השכל, גבולות השכל, ארבעה נכנסו לפרדס, עבודת השם, לזרוק את השכל, להיות משוגע, יצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסא, ליקוטי מוהרן (ברסלב)
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: ארבעה שנכנסו לפרדס, האם יש משמעות לחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ארבעה שנכנסו לפרדס, איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להאמין בעצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיות מאושר ושמח? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי למנהלים, מאמן אישי למציאת זוגיות, קאוצינג מומלץ בנושאי ארבעה שנכנסו לפרדס - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.7188 שניות - עכשיו 24_08_2025 השעה 22:49:44 - wesi1