אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אושר וסבל, הלוגיקה של האושר, הלוגיקה של הסבל, לא מחויב להרגיש רע, התמודדות עם אובדן, הנוסחה של האושר, המתמטיקה של האושר, אושר יחסי, אושר מוחלט, לא תמיד...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
9:20אושר וסבל, הלוגיקה של האושר, הלוגיקה של הסבל, לא מחויב להרגיש רע, התמודדות עם אובדן, הנוסחה של האושר, המתמטיקה של האושר, אושר יחסי, אושר מוחלט, לא תמיד יש חיסרון
מהם הגורמים לסבל במצבים שנראים כ"מחויבים"?

השיחה מתחילה בשאלה כיצד דבר שמחויב לא בהכרח גורם לסבל. הרעיון המרכזי שנדון הוא שכשאדם מתמודד עם מצב שהוא בטוח בו לחלוטין - למשל, מצב שבו הוא משוכנע שמשהו הוא בלתי נמנע - הוא לא אמור לסבול מזה. הכוונה היא שלפי הלוגיקה הזאת, כאשר אדם בטוח שאין שום אפשרות אחרת ממה שקורה, אין לו מקום להתנגדות או רצון לשינוי. במילים אחרות, אם אדם לא יכול לדמיין מציאות אחרת, הוא לא יכול לרצות לשנות את המציאות ולכן לא יחווה סבל.

עם זאת, ככל שמישהו סובל במצבים כאלה, זה מעיד על כך שהוא לא באמת משוכנע ב - 100% שמדובר במצב בלתי הפיך. ברגע שיש לאדם ספק, אפילו קטן, הוא מתחיל לחשוב אם יכול להיות שינוי במציאות, וזהו מקור הסבל.

איך המוות ממחיש את הרעיון של "מחויב"?

בהמשך ניתנת דוגמת המוות: כאשר אדם מת, על פי התפיסה המקובלת אין אפשרות לשנות את המצב. עם זאת, האנשים הסובלים - כמו בני משפחתו של המת - חווים סבל, לא בגלל שהמציאות השתנתה, אלא בגלל שהם מתגעגעים אליו או רוצים שהמציאות הייתה אחרת, כלומר, היו רוצים שהוא לא היה מת. למרות שהם מודעים לכך שלא ניתן לשנות את המצב, קיימת תמיד האפשרות לחשוב על איך הדברים היו יכולים להיות שונים, וזו בדיוק הסיבה לסבל.

גם אם האדם עצמו אומר "אין מה לעשות, הוא מת" ובמובנים מסוימים משלים עם המצב, ספק תמיד קיים. הספק הזה - "אולי בכל זאת היה אפשר לעשות משהו" - הופך את הסבל לאפשרי.

כיצד אנשים מתמודדים עם סבל שנראה כ"מחויב"?

השיחה מסבירה שני אופנים עיקריים להתמודד עם סבל במצב כזה:

1. קבלה של המצב כ"מחויב" - כאשר אדם משכנע את עצמו שהמצב הוא בלתי ניתן לשינוי (כמו מוות של אדם קרוב), הסבל עלול להתמתן, שכן הוא משלים עם מציאות שכזו ומפסיק לרצות לשנות אותה.

2. חיפוש פתרון או שינוי - לעיתים, גם אם אדם משלים עם מציאות כלשהי, הוא עשוי להמשיך לחפש פתרון או שינוי. בשלב זה, הסבל עלול להימשך כל עוד לא נמצא פתרון. אולם, אם ימצא פתרון, הסבל יפחת או ייעלם.

האם תמיד קיימת אפשרות לשינוי?

המרצה מדגיש רעיון חשוב: אף מצב אינו באמת מחויב ב - 100%. לעיתים אנחנו בטוחים שמשהו הוא בלתי נמנע - כמו המוות, אבל תמיד יש מקום למחשבה שבאופן רדיקלי אולי היה אפשר לשנות את המצב. לדוגמה, אם אדם היה נוקב בדרישה להחזיר את חייו של אדם שנפטר, ייתכן שיתחיל לחשוב על פתרונות דמיוניים או תיאוריות שיכולות לשנות את המובן מאליו. כל עוד לאדם יש אפשרות לדמיין אפשרות אחרת, הוא ימשיך לפתח ספק.

מה קורה כשאנשים משלים עם חסרונות מציאותיים?

על פי השיחה, אפילו כשאנשים מבינים שהמציאות כוללת תמיד חיסרון כלשהו, הם יכולים להשלים עם זה. יש אנשים שמקבלים את החיסרון כחלק מהמציאות, בעוד אחרים עדיין מחפשים פתרון מוחלט כדי להימנע מהסבל. לעיתים, הרעיון של "אין פתרון" לא מספק את האדם, והוא מחפש בכל זאת דרך לשנות את המצב.

כיצד הספק משפיע על הסבל?

המרצה מציין את החשיבות של הספק בנוגע למצבים שנראים כמחויבים. ברגע שיש ספק, גם אם מדובר במצב שבו נראה שאין שום דרך לשנות אותו, האדם עשוי להרגיש צורך עז לשנות את המצב. כאשר יש ספק, יש תמיד מקום לתקווה שמשהו יכול להשתנות, מה שגורם להרגשת סבל.

המסר המרכזי של השיחה

המסר המרכזי הוא שאם אדם מצליח להגיע למקום שבו הוא משוכנע במאה אחוז שאין שינוי אפשרי, הוא מפסיק לרצות לשנות את המצב וכתוצאה מכך הסבל פוחת. אך למעשה, אין שום דבר שמחויב בצורה מוחלטת, ולכן תמיד יש מקום לספק. כל עוד יש מקום לספק, יש מקום לרצון לשינוי, וכך חוזר הסבל.
למה דבר שהוא מחויב לא גורם לסבל?

השאלה מתחילה מהטענה שברגע שמשהו נתפס כמחויב לחלוטין, הוא לא אמור לגרום לסבל. לדוגמה, אם אדם בטוח ב - 100 אחוז שאין אפשרות אחרת ממה שקורה כרגע, אז אין לו מקום להתנגדות או לרצון בשינוי, ולכן לא אמור להיות סבל. כאשר אין לאדם יכולת לדמיין אפשרות הפוכה, הוא לא יכול לרצות מציאות שונה, ולכן לא סובל.

יחד עם זאת, במהלך השיחה עולה גם נקודה חשובה נוספת: באופן מוחלט, שום דבר אינו באמת מחויב ב - 100 אחוז, כי תמיד אפשר לדמיין מצב שונה או להטיל ספק במציאות. ברגע שיש לאדם אפילו ספק קטן, מתעורר פתח לסבל, כי הוא מתחיל לשאול את עצמו האם אפשר לשנות את המצב הזה.

איך דוגמת המוות ממחישה את הרעיון?

הדוגמה שהובאה בשיחה היא מצב שבו מישהו מת, והמשפחה שלו סובלת מכך. לכאורה, הוא כבר מת ואין אפשרות להחזירו, וזה אמור להיות מחויב שלא ישתנה. אבל בפועל, אנשים בכל זאת סובלים, כי הם מתגעגעים לאותו אדם או רוצים את ההפך - שלא ימות.

יש אנשים שאומרים "אין מה לעשות, הוא מת", ולכאורה משלימים עם זה. אך גם אז הם לא באמת בטוחים ב - 100 אחוז שאין שום דרך לשנות את זה, כי תמיד יש מחשבה "אולי בכל זאת היתה אפשרות כלשהי", או לכל הפחות הם יכולים לדמיין שהמציאות יכלה להיות אחרת. עצם האפשרות לדמיין מציאות אחרת היא שורש הסבל.

מדוע אנשים עדיין סובלים גם כשהם חושבים שהמצב לא משתנה?

יש מקרים שבהם אדם משלים עם מצב מסוים, למשל עם כך שבן הזוג לא רוצה אותו יותר, או שבן משפחה נפטר. ברגע שנראה לו שזה לגמרי סופי - הוא מרפה מהניסיון לשנות את המציאות. אולם לעתים קרובות עדיין נותר ספק: "אולי בכל זאת יש סיכוי לשנות?", "אולי לא הכל אבוד?".

בדוגמה של גבר שבחורה זרקה אותו, הוא סובל כי הוא מרגיש שאולי עדיין יש סיכוי שהיא תרצה אותו חזרה. אם הוא היה משוכנע ב - 100 אחוז שאין סיכוי, הוא היה מפסיק לסבול דווקא מאותו רצון. אבל למעשה, הוא לעולם לא יכול להיות בטוח במאה אחוז, כי תמיד קיים סיכוי שיקרה משהו לא צפוי.

מהן הדרכים להתמודד עם סבל במצב שנחווה כמחויב?

על פי ההסבר בשיחה, יש שתי דרכי התמודדות עיקריות:
  • לשכנע את עצמך שהמצב באמת בלתי ניתן לשינוי (כלומר "מחויב") - ואז, באופן יחסי, תפסיק לרצות לשנות אותו ותסבול פחות. כך קורה שלפעמים אדם משלים עם העובדה ש"זהו, אי אפשר להחזיר אותו לחיים" או "אין שום אפשרות שהיא תרצה אותי", ובצורה חלקית הסבל מתמתן.
  • לנסות למצוא פתרון או שינוי בכל זאת - כלומר, לשמור על נקודת המבט שיש אפשרות לשנות את המצב. אבל זה מעורר סבל כל עוד הרצון לשנות לא מתממש או לא ברור כיצד לממש אותו. מצד שני, אם באמת יימצא פתרון לאותו מצב שנראה מחויב, הרי שהסבל עשוי להיעלם או לפחות לפחת.
אליעד מוסיף שלאדם יש בפועל אפשרות לדמיין כמעט כל שינוי שהוא, ואפילו למצוא פתרונות הנראים דמיוניים לחלוטין. אבל לא כל אחד באמת רוצה להתעקש לחפש פתרון כזה. חלק מהאנשים מעדיפים להגיע לקבלה והשלמה, וחלק בוחרים לבדוק שוב ושוב אם בכל זאת ניתן לשנות.

האם באמת קיים מצב מחויב ב - 100 אחוז?

עולה רעיון שבאופן מוחלט, שום דבר לא באמת מחויב. לדוגמה, אנחנו חושבים "מוות הוא דבר ודאי", אבל אם מישהו היה נחוש בצורה יוצאת דופן ודרש פתרון לאפשרות להחזיר את הבן שלו לחיים, אולי היה מתחיל לחפש הסברים רדיקליים שדוחים את המובן מאליו. זו מחשבה שנראית בלתי הגיונית, אך היא מלמדת שאפילו לגבי דברים שברור לנו שהם "מחויבים", ניתן תמיד לערער ולומר "אולי זה לא באמת סופי".

מצד שני, רוב האנשים מקבלים שיש מצבים שאינם ניתנים לשינוי, משלימים עם כך וכך מקטינים את הסבל. אבל עצם הידיעה המוחלטת לא באמת אפשרית, כי תמיד יש לאדם היכולת להטיל ספק ולדמיין מציאות אחרת.

כיצד מתקשר הנושא לחיסרון תמידי?

במהלך השיחה צוינה האפשרות שתמיד יהיה חיסרון כלשהו במציאות. אפילו אם אדם מבין בשכל שאין פתרון מוחלט לחיסרון, עדיין קיים אצלו ספק קטן שאולי כן יש פתרון מלא. הספק הזה משאיר אותו בחיפוש, ויכול לגרום סבל, אבל גם מזמין אפשרות להעמיק ולחקור.

יש מי שאומר "טוב, הבנתי שלעולם אמצא חסרונות במציאות, אז אני מקבל את זה כסופי", וכך הוא ממשיך בחייו עם מידה מסוימת של השלמה. יש מי שאומר "לא, אני לא מוכן לקבל את זה, אני רוצה פתרון מוחלט שיסלק את הסבל לגמרי", והוא יוצא לחיפוש אבסולוטי יותר.

מהו המסר המרכזי?

הרעיון המרכזי הוא שכדי לא לסבול ממשהו, צריך להפסיק לרצות את ההפך שלו. אם אדם באמת מאמין ב - 100 אחוז שאין אפשרות לשנות את המצב, או שאין לו עניין לשנות אותו, הסבל קטן. אבל בפועל, אין שום דבר שנתפס כבלתי אפשרי לחלוטין, ותמיד קיים ספק. כאשר הספק מתעורר, מתעוררת גם התקווה לשינוי או הרצון שמשהו יהיה אחרת, ובכך חוזר הסבל.

בסיכומו של דבר, אפשר להתמודד עם הסבל או על ידי קבלה והשלמה (יחסית), או על ידי בחינה מחודשת וחיפוש דרכים לשנות את המצב, גם אם על פניו הוא נראה מחויב. בכל מקרה, ההבנה שכל עוד יש ספק, תיתכן אפשרות לשינוי, יכולה להסביר מדוע אנשים ממשיכים לסבול, גם במצבים שנראים "סגורים" או "סופיים".
אנחנו עכשיו נדבר על נושא של "דבר שהוא מחויב לא גורם לסבל", אוקי מה זה אומר לך מה אתה רוצה להבין בזה?

ש: אני רוצה להבין בזה כמה דברים.

אליעד: כמה דברים לא מספיק אחד כמה דברים?

ש: לא אני אומר אחד כשאתה אומר שמחויב כי לא יודע יש עוד כל מיני דברים, הכוונה למחויב שאני מודע אליו או מחויב שאני לא מודע אליו?

אליעד: אני אסביר לך את הכוונה, לא אתה ניסית אני אסביר לך מה הכוונה "מחויב לא גורם לסבל" נניח לדוגמה הבאת דוגמה למוות נגיד לדוגמה שמת לך מישהו ואתה סובל מזה שהוא מת.

ש: אחרי הקבורה אני מבין שזה כאילו.

אליעד: "איך יכול להיות מחויב לי שהוא מת" סובל מזה שהוא מת כי היה פעם בחור קראו לו אליעד הוא אמר אם אתה תהיה בטוח שלא יכול להיות אחרת אתה לא תסבול. עכשיו בא ניקח דוגמה ספציפית בן אדם מת והמשפחה סובלת מכך שהוא מת עכשיו לכאורה הוא מת מה אתה סובל אתה יודע שהוא מת כי הוא מת. קודם כל תראה, קודם כל ברמה העקרונית צריך לבדוק האם אתה סובל מעצם זה שהוא מת או אתה סובל מדברים אחרים כגון לדוגמה מהגעגועים שאתה מתגעגע אליו מזה שחסר לך ממנו דברים מסוימים, למה כי תראה בן אדם אומר לך "אני לא סובל מעצם זה שהוא מת כי זה שהוא מת הוא כבר מת אין מה לעשות אבל סובל מזה שמתגעגע אליו" תגיד לו " אבל למה אתה סובל אבל הוא מת", "נכון אבל אולי אני יכול למלא את הגעגוע הזה בצורה אחרת".

ש: הגעגוע אליו כאילו לא אמור להיות מחויב אצלו.

אליעד: לא מחויב יפה כי אם היית בטוח שהוא מת ושאתה חייב להתגעגע טוב חייב זה מה יש. אני רוצה להסביר לך את זה עוד פעם תקשיב, כדי לסבול על משהו אתה צריך לרצות את ההפך שלו, כדי לסבול מכך שחותכים לך את היד אתה צריך לרצות שלא יחתכו לך את היד כדי לסבול על משהו צריך לרצות את ההפך שלו. עכשיו אם אתה תגיע למצב שאתה חושב מחויב שיחתכו לי את היד במובן כזה שאתה אפילו לא יכול לדמיין מצד שבו לא חותכים לך את היד לא תסבול מכך שחותכים לך את היד כי לא תוכל להעלות על דעתך אפשרות שונה מהמצב הקיים, כדי לסבול אתה צריך להגיע למצב שאתה אפילו לא מסוגל לדמיין מציאות שונה ממה שקורה.

ש: רגע לדמיין אובייקטיבית או סובייקטיבית?

אליעד: סובייקטיבית, מה זה לדמיין מי מדמיין אתה מדמיין זה סובייקטיבי.

ש: לא הבנתי סובייקטיבי אצל מי זה משתנה.

אליעד: כדי לא לסבול אתה צריך להגיע למצב שאתה לא יכול לדמיין את ההפך, עכשיו אני אחסוך לך אין לך אפשרות שאתה לא יכול לדמיין את ההפך לא משנה מה קורה לך אתה תמיד יכול לחשוב על ההפך שלו ולכן אתה תמיד סובל זה הכל.

ש: אז איך מטפלים בבן אדם?

אליעד: עכשיו לפעמים בן אדם מאמין, לפעמים בן אדם לא מספיק חכם והוא מאמין במאה אחוז ואם גורמים לו לחשוב, אני אתן לך דוגמה נגיד גבר בא ואומר שבחורה זרקה אותו והוא רוצה אותה אם הוא ישתכנע במאה אחוז שהיא לא רוצה אותו הוא משחרר, למה כי למה הוא כואב לו הוא אומר "אולי היא תרצה אותי עכשיו" אבל אם מסבירים לו במאה אחוז שהיא לא יכולה יותר לרצות אותו אז אוקי לא רע לו יותר יכול להיות שיהיה לו רע, הרע יכול להיות מהספק אולי היא יכולה בכל זאת לרצות.

עכשיו אם בא בן אדם ואומר "תראה רע לי" אני אומר לו ז"את אומרת שאתה חושב שהיא יכולה לרצות אותך אבל למה אתה חושב שהיא יכולה לרצות אותך" ואז הוא יגיד לי "כי..." אני אגיד לו אז לך תבדוק את זה ואם הוא אומר "כן בדקתי עשיתי, בדקתי זה לא עבד" אני אומר לו "אוקי אז מה אתה חושב שהיא יכולה לרצות אותך או לא?". עכשיו לא משנה מה האמת, מה האמת שהיא תמיד יכולה לרצות אותו האמת היא שהיא תמיד יכולה לרצות אותו והאמת היא שלא משנה כמה שהוא יגיד שהוא שכח אותה הוא עדיין זוכר אותה עוד לפני שהוא הכיר אותה הוא כבר סבל מזה שהיא לא רוצה אותו כי אתה תמיד סובל בכל מקרה בפוטנציאל מזה שלא כל האישות רוצות אותך אלא מה שבאופן יחסי הוא חושב שהיא לא יכולה לרצות אותו ואז הוא שוכח אותה.

ש: אז איך באמת אתה מטפל בא נגיד, איך באמת אפשר לטפל בו?

אליעד: כלום אני או שאני משכנע אותו שזה לא אפשר ואז ממילא הוא לא רוצה את זה או שאני משכנע אותו שזה אפשר ואז הוא עושה את זה. מה האמת, האמת האמיתית שכל דבר אפשר ואתה תמיד תסבול קצת מכך שלא השגת את הדבר אם אתה רוצה פתרון אז אתה צריך ללכת לחשיבה האבסולוטית שבא אין הבדל ואז ממילא אין שום חיסרון אבל באופן יחסי אנשים כשהם בטוחים שמשהו לא אפשרי לפתור הם לא מנסים לפתור ואם הם מנסים לפתור אז אני אומר לו "איך יכול להיות אבל אין לזה פתרון" ואז או שהוא חושף את הפתרון.

ש: או?

אליעד: או שהוא נכנע שאין פתרון, אני חושב שיש פתרון תמיד אבל אני לא אתעקש להגיד לבן אדם "יש פתרון". הוא אומר "רע לי על משהו" עכשיו אני חושב שיש פתרון לא משנה מה הבעיה יש פתרון, הבן שלך מת אתה רוצה להחזיר אותו אפשר, "מה איך אפשר?", "אוקי אתה צודק נכון אי אפשר הוא מת נכון תשחרר זה החיים הוא מת" אם הוא יגיד "לא אני לא מוכן לא אכפת לי שהוא מת, אני רוצה להחזיר אותו" אני אגיד לו "אבל אי אפשר" הוא יגיד "לא אכפת לי שאי אפשר אני רוצה שאפשר" אני אגיד לו "מה השתגעת אבל הוא מת אי אפשר להחזיר אותו" הוא יגיד לי "כן השתגעתי אני רוצה להחזיר אותו למרות שהוא מת", "אוקי אפשר לדבר איתך עכשיו, בא תנסה לחשוב למה אתה חושב שהוא מת", "אני ראיתי אותו מי אמר אולי הוא לא מת, "מה זה משנה אם הוא מת" להתחיל לשים כל מיני דברים שנראים לא הגיוניים אבל זה רק אם הוא בוחר להשתגע אבל אם הוא אומר "לא מה פתאום, טוב הבנתי הוא מת" אז אתה גם לא רצית קודם אותו כל כך אם קודם היית רוצה אותו לא היית אומר "הוא מת וזהו", מה זה "הוא מת וזהו" אני אחזיר אותו למרות שהוא מת.

מה האמת שכל דבר אפשר לפתור אותו השאלה אם אתה רוצה, עכשיו אני לא אכריח את הבן אדם לפתור את הבעיה שלו אם הוא לא רוצה לפתור את הבעיה ומספק אותו שהוא באופן יחסי חושב שאין פתרון והוא משחרר "סבבה סע לשלום" אבל אם הוא יגיד "לא מעניין אותי כלום אני רוצה פתרון למרות שאי אפשר" אני אפתור לך את הבעיה. נגיד שבא בן אדם ואני אומר לו "תקשיב תמיד יש חיסרון" זאת גם אחת מהתשובות "טוב תראה בכל מקרה יש חיסרון תתקדם קדימה" רוב האנשים מבינים שתמיד יש חיסרון ומתקדמים קדימה, הוא אומר "מחויב לי שתמיד יש חיסרון, נכנעתי תמיד יש חיסרון זה מה יש" אתה מבין אבל יש בן אדם שהוא אומר "לא אכפת לי תמיד יש חיסרון, אני רוצה פתרון למרות שתמיד יש חיסרון", עכשיו אם הוא ישכנע אותי שהוא באמת רוצה פתרון הוא יקבל את הפתרון.

ש: אבל אם מישהו סובל ורוצה את הפתרון כאילו?

אליעד: הוא לא באמת רוצה אותו הוא באופן יחסי רוצה את הפתרון.

ש: לא גם לא מספק אותו.

אליעד: לא מספק אותו זה רק כי הוא חושב שיש פתרון אם משהו לא מספק אותך זה רק כי אתה חושב שאפשר אחרת, אם אתה מבין משהו וזה לא מספק אותך זה רק כי אתה חושב שאתה יכול להבין יותר טוב אחרת.

ש: יש שמה את הדוגמה של כעס?

אליעד: לא זה נדבר בנפרד.

ש: בסדר כי זה יכול להיות קשור עדיין.

אליעד: הכל קשור, טוב זה הבנת פחות או יותר את הרעיון מה הבנת?

ש: שאם בן אדם שבאופן יחסי הוא מבין שזה משוכנע שזה מחויב אז באמת זה לא יציק לו זאת אומרת בדוגמה.

אליעד: האם באמת יש אפשרות שבן אדם יהיה משוכנע במאה אחוז שמשהו מחויב?

ש: לא.

אליעד: לא, באופן יחסי כן באופן מוחלט לא, באופן יחסי לא אין אפשרות כי שום דבר לא מחויב מה לעשות.

ש: שיהיה משוכנע שמה?

אליעד: האם יש אפשרות שבן אדם יהיה משוכנע במשהו שהוא במאה אחוז חייב לקרות לא כי באופן אבסולוטי שום דבר לא חייב לקרות אפילו דבר מצד השכל, נגיד שרע לך מזה שאתה מבין שתמיד יהיה לך חיסרון לכאורה זה מחויב והשכל מבין שתמיד יהיה חיסרון מחויב, "אז אם אני מבין בשכל שתמיד יהיה חיסרון איך זה שרע לי מזה שתמיד יש לי חיסרון" תשובה כי בלב שלך יש לך ספק האם באמת השכל שאומר שתמיד יש חיסרון הוא נכון או לא, "מה זאת אומרת מחויב זה היגיון פשוט שתמיד יש חיסרון כי שום דבר לא שלם" אבל לא בטוח כי ברגע שיש לך ספק האם השכל שלך צודק או לא מהצד שהשכל לא צודק אז אין חיסרון תמיד, אין שום חיסרון אף פעם ולכן אתה תמשיך לחפש עד שאתה תגיע למוחלט ושמה אין שום חיסרון וסיימת לחפש. טוב זה הבנו?
מודעות תשובה רוצה להסביר נמנע כואב הצלחה להתגעגע שאלות טיפול למה אתה סובל אמת אמיתית אובדן אושר אושר וסבל אושר יחסי אושר מוחלט הלוגיקה של האושר הלוגיקה של הסבל המתמטיקה של האושר הנוסחה של האושר התמודדות התמודדות עם אובדן חיסרון חסרונות לא מחויב לא מחויב להרגיש לא מחויב להרגיש רע לא תמיד יש חיסרון להרגיש להרגיש רע להתמודד להתמודד עם אובדן לוגיקה מוחלט מוחלטות מחויב מחויב להרגיש רע מתמטיקה נוסחאות נוסחה סבל תמיד יש חיסרון
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
... ראשון מחויב המציאות - מה הם? מהו מושכל ראשון ומחויב המציאות? מושכל ראשון ומחויב המציאות הם מושגים שמתארים את הידיעה הבסיסית ביותר, ידיעה שאינה ניתנת להוכחה ואינה דורשת לימוד משום שאי אפשר לא לדעת אותה. כל ידיעה שיש לאדם, כמו מהו שולחן, ... ניתן לשאול האם ידיעה זו מחויבת. אם קיימת אפשרות שלא תהיה קיים, זו עדיין אינה ידיעה מחויבת. המושכל הראשון הוא אותה ידיעה אחת שאינה מאפשרת שום אפשרות אחרת, כלומר, ידיעה שחייבת להיות נכונה תמיד וללא תנאי. איך לגלות מהו מושכל ראשון? כדי לגלות את ... שיש לו, האם הידיעה הזו מחויבת או שהיא רק אפשרית. לדוגמה, כשאדם יודע שכדור הארץ עגול, הוא צריך לשאול את עצמו: האם הכרחי לדעת זאת? האם חייב להיות שכדור הארץ עגול או שאפשר גם שלא לדעת זאת? ... על כל הידיעות שלו האם הן מחויבות או אפשריות, הוא מצליח לזהות לבסוף את המושכל הראשון ולהבין שהוא ידיעה מיוחדת ששונה מכל הידיעות האחרות. מהי החשיבות של הבנת המושכל הראשון? הבנת המושכל הראשון ... שזהו הדבר היחיד בעולם שהוא מחויב המציאות באופן מוחלט. בעוד שכל שאר הדברים בעולם יכולים להיות אחרת או יכולים שלא להתקיים כלל, המושכל הראשון תמיד יהיה קיים ותמיד יהיה נכון. המודעות לידיעה זו יוצרת יציבות ... לסיכום, מושכל ראשון או מחויב המציאות הוא הדבר היחיד בעולם שאי אפשר לא לדעת אותו, הוא לא דורש לימוד ולא ניתן לשכוח אותו. כל אדם כבר יודע אותו מבלי להיות מודע לכך. הדרך להגיע להבנתו היא לשאול לגבי כל ידיעה אם היא מחויבת או אפשרית, ובסופו של דבר, להבחין בידיעה היחידה שהיא מחויבת המציאות באופן מוחלט. מהו מושכל ראשון? מה זה מחויב המציאות? איך לזהות ידיעה בסיסית? מה ההבדל בין ידיעה אפשרית לידיעה מחויבת? מהי הידיעה היחידה שאי אפשר לא לדעת? איך מגיעים לידיעת האמת? מהו מחויב המציאות מושכל ראשון? פירושו - דבר שאין צורך להוכיח אותו. שהאדם יודע את הדבר הזה בלי שיצטרך ללמוד אותו. ולכל אדם יש הרבה ידיעות. אדם יודע מה זה שולחן, וכן האלה ... ומהו כדור הארץ. יש ידיעות מחויבות ויש כאלה שאינן. למשל בעניין הכדור הארץ, ידיעה זו כולל ידיעות נוספות מחויבות. לשל ידיעה שאדם רעב, היא כולל ידיעה שיש רעב ויש אני ויש רצון וגם ידיעת רעב. כל ידיעה מבוססת על ידיעות נוספות אחרות. מהו מושכל ראשון? כל הידיעות שמלמדים את ... היציב ביותר שיש? האמת. היא מחויבת המציאות. כל אחד ואחד יודע את הידיעה הזו, הוא לא מסוגל להגדיר את זה, כי זה דבר שאי אפשר לא לדעת את זה. כי אין לזה בעצם שום חידוש. ואף על פי כן מי שרוצה לדעת מהו מחויב המציאות או מהו מושכל ראשון, עליו לברר זאת על ידי שישאל מהו הדבר שהוא יודע, האם הוא מחויב המציאות או לא? למשל הידיעה שאתה קיים, אם יש אפשרות שלא תהיה קיים, סימן שאין זה מחויב המציאות, עד שמגיעים למושכל הראשון שבלעדיו אין שום ידיעה. לסיכום, המודעות למושכל הראשון תעניק לאדם יציבות אמיתית, כי המושכל הראשון הוא מחויב המציאות ולא אפשרי המציאות. ...
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
... ראשון מחויב המציאות - מה הם? מהו מושכל ראשון ומה פירוש הביטוי מחויב המציאות? מושכל ראשון הוא מושג בסיסי בפילוסופיה שאינו דורש הוכחה או למידה ... כדור הארץ וכדומה. אם היינו מדמיינים מצב שבו האדם יודע רק את המושג שולחן, ללא ידיעות נוספות, השולחן היה חסר משמעות לחלוטין. המשמעות של כל מושג או ידיעה נגזרת ממושגים אחרים שמקיפים אותו, ... כך שיש כדור הארץ. אי אפשר להכיר את המושג כדור הארץ עגול ללא הכרת מושגים אלו מראש. מה המשמעות של ידיעות מחויבות וידיעות אפשריות? ישנן ידיעות מחויבות וידיעות אפשריות. ידיעות אפשריות הן ידיעות שניתן לא לדעת אותן, לדוגמה, ניתן לדעת שכדור הארץ עגול, אך אפשר שלא לדעת כיצד נראה כדור הארץ בדיוק. ידיעות מחויבות הן ידיעות שאי אפשר שלא לדעת אותן בשום אופן. למשל, הידיעה שיש מציאות או הידיעה שהאדם עצמו קיים נחשבות ידיעות מחויבות, כי אי אפשר שלא לדעת אותן. כל ידיעה רגילה שהאדם רוכש, למשל אני רעב, בנויה ... בסיסיות יותר, כמו מהו רעב, מהו שובע, ומהו רצון. כך, כל ידיעה נשענת על ידיעות עמוקות יותר, בסיסיות ומחויבות. איך מגיעים לידיעה של מושכל ראשון? אליעד כהן מתאר תהליך שבאמצעותו האדם יכול ... הראשון. התהליך כולל בדיקה של כל הידיעות הקיימות שלו, תוך ניסיון לבחון האם הידיעה הזאת היא הכרחית ומחויבת או רק אפשרית. לדוגמה, הוא מציע לשאול שאלות כמו: האם הידיעה שיש כדור הארץ היא בהכרח מחויבת או שיכול להיות שהיא רק אפשרית? ככל שהאדם יחקור יותר לעומק ויבדוק כל ידיעה ... הדברים במציאות. האמת נתפסת כדבר הכי יציב במציאות מפני שהיא מבוססת על אותו מושכל ראשון - ידיעה אחת שהיא מחויבת באופן מוחלט ואי אפשר שלא לדעת אותה. אדם שרוצה למצוא את האמת צריך להיות מודע למושכל הראשון. הדרך לעשות זאת היא באמצעות בחינת כל ידיעה, בדיקה אם היא מחויבת או רק אפשרית, עד לחשיפת אותה ידיעה בסיסית שהיא מחויבת המציאות - המושכל הראשון. בסיום ההרצאה אליעד כהן מאחל למאזינים להגיע להכרה של ... שקיימת במציאות. הבנה זו מובילה לידיעת האמת ולתפיסת המציאות כישות אחת. מהו מושכל ראשון? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? מהי ידיעת האמת? כיצד לזהות ידיעות בסיסיות? מהו הדבר שאי אפשר לא לדעת? איך בודקים אם ידיעה מחויבת או אפשרית? מהו מושכל ראשון? מושכל ראשון זהו מושג שמי שמחפש נתקל במושג. דבר ... את זה שהוא יודע את זה. הוא צריך לנסות לגלות מה זו אותה הידיעה שמעולם לא לימדו אותי אותה. האם הדבר הזה מחויב או אפשרי האם הידיעה הזו נכונה? על כל ידיעה אפשר לא לדעת שאתם קיים, יש אפשרות שלא תהיה קיים זה לא מוכרח שלא תהיה קיים האם הידיעה מחויבת. מושכל ראשון פירושו דבר שלא צריך ללמוד אותו ושאי אפשר לא לדעת אותו והאדם מרוב שאי אפשר לא לדעת אותו האדם לא יודע אותו האדם צריך להיות מודע למושכל הראשון האם זה מחויב כך או אפשרי כך? ואז הוא מבין שזה מושכל המציאות. ...
סרטים מצוירים ומדע בדיוני - המחויב הוא אפשרי
... מצוירים ומדע בדיוני - המחויב הוא אפשרי מי שרוצה לעורר אצל ... הדמיוני של הסרטים, בו הדמיון בא לידי ביטוי, ובו חווה האדם את מה שנדמה לו כמחויב המציאות, כפי מה שהוא באמת, דהיינו, אפשרי המציאות. והכוונה היא, כי בעיני האדם, המון דברים נראים כמחויבי המציאות, למרות שבאמת הם רק ... לעולם אין שום צורה טבעית. כי הצורה, היא אינה טבעית. והטבע של הדברים, הוא חסר כל צורה. ומצד האחדות של המציאות ... אך מצד האמת, מי שיודע את האמת שהכל אחד, הוא מבין, שבאמת כל הצורות כולן, הן חסרות כל כוח עצמאי, והן כולן רק ...
מחויב שנכלל באפשרי - עבודת אלילים, שנכללת בעבודת אלוהים האמיתי
מחויב שנכלל באפשרי - עבודת אלילים, שנכללת בעבודת אלוהים האמיתי ובו יתבאר העניין, שאפשרי המציאות, נכלל בבחינת מחויב המציאות. והעניין הוא, כי עבודת אלילים היא, שהאדם נותן כוח, לישות שאין לה כוח. והנה, הכוח שייך למסובב הראשון, שהוא המחויב והוא המהות של המציאות. וכל הלבושים של המציאות, הם רק אפשרי המציאות ללא שום כוח כלל. וכל זמן ... נדמה לאדם שיש לו עצמו כוח כלשהו, גם הוא עובד אלילים. כי גם האני של האדם, גם הוא עצמו רק לבוש של המציאות. ואלוהים האמיתי, הכוח האמיתי, הוא: האחדות של המציאות, מחויב המציאות, הישות שממלאת את כל הלבושים של המציאות, הלא היא המהות של כל הדברים כולם, שנמצאת מחוץ ... לשכל של האחדות, שבו הכל אחד ממש, אז ההבנה הראשונה שהוא מבין, היא ההבנה של אחדות המציאות. שהאדם מבין את מהותה של מהות המציאות. והאדם מבין מהו אלוהים, ומהו מחויב המציאות, הלא היא האמת המוחלטת וכולי. והשלב השני והאחרון בשכל של האחדות, הוא השלב, שבו בחינת המחויב ובחינת האפשרי, נכללות אחת בשניה. כי באחדות השקרית (שגם היא שכל גדול מאוד), בה האדם מבין את עניין ... ואחת מאין סוף הישויות הסופיות, היא אלוהים אין סופי של ממש. שרק בעיני האדם היא מצטיירת לו כישות סופית, למרות שהיא ממלאת כל עלמין וסובבת כל עלמין, בדיוק כמו המחויב הראשון. וכאשר האדם רואה איזו ישות סופית, כגון לדוגמה אבן, מי שיודע את האמת, הוא מבין שמצד אחדות ... אבל זאת אותה הישות ממש. וכאשר האדם רואה איזו צורה של המציאות, הוא בעצם רואה רק היבט מסוים, של הישות שהיא ממש כרגע, אין סופית וכולי. וכאשר אפשרי המציאות נכלל במחויב המציאות, אז התכונות של המחויב, מתרחבות, גם אל כל מה שהוא אפשרי המציאות, ולהפך. כי זו הכל ישות אחת ממש, עד שאי אפשר להבדיל בין ... אחת תחייה את כל העולם, כי זה דבר שאינו אפשרי, שתהיה לעולם יותר מאשר נקודת מרכז אחת, אעפכ כל ישות, היא בכלל המהות של המציאות ונקודת המרכז וכולי. וכך גם לגבי המחויב, שהוא גם אפשרי המציאות. ולו רק משום שיש לו הפך, והוא אפשרי המציאות עצמו. וכאשר גם המחויב הוא אפשרי, אז אין מחויב, ואז גם האפשרי, הוא מחויב באותה המידה. ובסופו של דבר, הכל אחד ממש, והאין סוף נכלל בתוך היש סוף, לישות אחת. ...
מציאות - מהי המציאות? ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת / מציאות אפשרית / מציאות מוחלטת
... - מהי המציאות? ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת מציאות אפשרית מציאות מוחלטת מציאות פירושה, מה שמצוי קיים. ובספר הזה, לפעמים ... כנפרד ממה שאיננו (מציאות אפשרית). ולפעמים פירושו הוא, המציאות שקיומה הוא מחויב, דהיינו, מהות המציאות, דהיינו, מה שמצוי תמיד (מציאות מחויבת מציאות מוחלטת). ובכל פעם, הפירוש הוא לפי ההקשר המתאים. ...
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
... אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים מהו הקיום העצמי ומה הקשרו לאלוהים? אליעד כהן מציג בהרצאה את רעיונותיו על הקיום העצמי, שאלת המהות שלי, והקשר לכך לאלוהים. הוא פותח בשאלה למה אתה קיים? ומציע לבחון את השאלה הזו לעומק. אחת התובנות המרכזיות שהוא מציין היא שהקיום של האדם אינו מחויב או מובן מאליו. כלומר, אין הבטחה שהאדם ימשיך להתקיים ברגע הבא, ויתכן שהוא יפסק בפתאומיות. שאלת הקיום נוגעת להבנה כי יש משהו מחוץ לאדם שמחיה אותו ושמעצם קיומו, הוא לא מצוי ראשון. ... לו שמקיים אותו. הוא מבקש מהמאזינים להכיר את התובנה הזו: אם אתה קיים עכשיו, זה לא ברור מאליו. כל קיום אנושי הוא תהליך של מחויבות חיצונית, והבנה זו מביאה את האדם להבנה שהמצוי הראשון הוא משהו מעבר לו עצמו. זו הדרך להבין את המשמעות של שאלת קיום האדם, ולחקור אותה לעומק. כיצד תהליך ההבנה הזה נוגע לשאלת ... למהות עליונה. אם אדם מתבונן בזה מספיק, הוא מתחיל להבין שמהות הקיום היא לא רק של אדם פרטי, אלא כוללת את כל היקום, והיא מחויבת . האם יש קיום שאין לו מחויבות? אליעד כהן מתמודד עם רעיון נוסף - האם הקיום שלנו יכול להיות לא מחויב, ויכולים להיות קיומים נוספים שאינם תלויים בנו. זהו דיון שמוביל לחשיבה על המציאות האמיתית, שבה כל דבר קיים באופן בלתי תלוי ולא מכפיף עצמו למחויבות . הוא מציע לשאול את עצמך שוב ושוב, למה אני קיים? והשאלה הזו, שמופיעה כל הזמן, היא שמביאה אותנו לחקור את משמעות הקיום לעומק. סיכום של התהליך הפנימי של חקר הקיום במהלך הרצאה זו, ... את תודעת האלוהים או ישות ראשונית. הוויה של התודעה המצוי הראשון הקיום העצמי הוויה של המציאות למה אתה קיים? האם יש קיום שלא מחויב? ...
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
... עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה מהי המשמעות של קיום עצמי? האם הוא מחויב או רק אפשרי? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלת הקיום העצמי והקשר בין ההווה לעבר. הוא בודק אם קיום האדם כרגע הוא מחויב המציאות, או שמא הוא אפשרי בלבד, תוצאה של רצף של רגעים קודמים. אליעד מסביר שמי שמבין את עצמו כקיים כרגע בגלל שהיה קיים בעבר, למעשה משקר את עצמו. קיום האדם לא מחויב לעבר, אלא הוא רק אפשרות אחת מתוך רבות. המרצה פותח את הנושא על ידי השאלה מהו מקור הקיום? האם אנחנו קמים מחדש בכל רגע? הוא מתאר את המצב שבו אנשים טועים לחשוב שהקיום ... והקיום כיום הוא רק אפשרות, לא מחויבת. הוא שואל את השאלה מהו באמת מקור הקיום, ומדבר על כך שכאשר אנחנו שואלים את עצמנו למה אני קיים? אנחנו למעשה לא מבינים את שאלת הקיום. ההסבר המתמשך מציין שאין חובה ... ברגע הזה, ולא מדובר על קיום מחויב, אלא רק אפשרות. כל רגע הוא אפשרות חדשה, לא מחויבת. אליעד מציין כי המחשבה שהקיום של היום מחויב לאירועים קודמים היא שקר, והאדם למעשה יכול להיות קיים או לא קיים, והקיום אינו תלוי בקיום של רגעים עברו. בהמשך, יש התייחסות לשאלה האם יש צורך לעמוד בתוצאה או סיבה - האם ... שעוסקת בקיום האפשרי ולא המחויב. אליעד מציין גם את המורכבות של הרגע הנוכחי. כל רגע הוא מנותק מהעבר ויכולה להיות אפשרות חלופית, כלומר, לא מחויבים להמשיך בקיום של הרגע הקודם. כל קיום הוא אפשרות, לא הכרח. לסיכום, אליעד מסביר שהקיום שלנו לא מחויב, אלא אפשרי בלבד. תודעתנו מרמה אותנו לחשוב שהקיום שלנו מחויב, אך למעשה כל רגע הוא רק אפשרות, ואנחנו לא מחויבים להישאר קיימים. מהו קיום עצמי? האם קיום הוא מחויב או אפשרי? האם יש סיבה ותוצאה בקיום? מהו מקור הקיום? האם קיום הוא רצף של רגעים? ...
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים מה ההבדל בין מחויב המציאות לאפשרי המציאות? אליעד כהן מסביר שהמציאות מתחלקת לשני מושגים מרכזיים: מחויב המציאות ואפשרי המציאות. מחויב המציאות הוא דבר שחייב להיות קיים ואינו יכול שלא להתקיים. הוא אינו תלוי בשום דבר אחר ואינו יכול להיות חסר. לעומתו, אפשרי המציאות הוא דבר שיכול להיות קיים אך אינו חייב ... כי הוא יכול להתקיים בצורת מטוס או לא להתקיים כלל, והקיום שלו תלוי בכך שנרכיב את החלקים. לעומת זאת, חלקי הלגו עצמם הם מחויבי המציאות מבחינת המבנה הספציפי של המטוס, כי אם רוצים שיהיה מטוס, מוכרחים שיהיו חלקים. כלומר, החלקים חייבים להתקיים כדי לאפשר את יצירת המטוס. אך הצורה הספציפית של המטוס אינה מחויבת, אפשר להרכיב מאותם חלקים צורות אחרות או אפילו לא להרכיב בכלל. ... מורכבת, ומדוע היא אפשרית המציאות בלבד? אליעד מדגיש שכל דבר שמורכב משני דברים או יותר מוגדר בהכרח כאפשרי המציאות ולא כמחויב. הסיבה לכך היא שעצם העובדה שיש חלקים שונים המרכיבים את הדבר, פירושה שהחיבור ביניהם הוא עניין אפשרי, לא הכרחי. למשל, חדר מסוים קיים כמחויב המציאות (משום שמשהו תמיד חייב להתקיים במציאות), אך סידור הרהיטים בתוכו הוא אפשרי, שכן ניתן להזיז את הרהיטים למקומות אחרים או להוציא אותם לחלוטין. כלומר, הקיום הבסיסי הוא מחויב, אך האופן שבו דברים מסודרים בו הוא אפשרי בלבד. אליעד מוסיף ... בלבד, כי ניתן להפריד אותו לחלקיו השונים או להרכיבו מחדש. מכאן, כל דבר המורכב משני חלקים ומעלה הוא תמיד אפשרי המציאות ולא מחויב. מדוע ישות אחת ויחידה שלא תלויה בשום דבר היא מחויבת? לעומת ישויות מורכבות, אליעד מסביר שקיימת ישות אחת ויחידה שאינה תלויה בשום גורם אחר, ולכן היא מוגדרת כמחויבת המציאות. הכוונה היא למציאות מוחלטת שקיומה אינו תלוי בשום גורם נוסף. אליעד מכנה זאת העין המוחלט או המודעות המוחלטת, היש והאין, שנמצאת מעבר לכל אפשרות לשינוי או אי - קיום. ... אינה יכולה להיות מורכבת משום גורם אחר, משום שהרכבה תגרום לכך שקיומה יהיה אפשרי ולא הכרחי. כיצד ניתן לזהות אם משהו הוא מחויב או אפשרי? אליעד ממחיש את התהליך לזיהוי מחויב ואפשרי בעזרת שאלות פשוטות. למשל, כאשר ישנה ישות כמו שולחן, אפשר לשאול אם השולחן יכול שלא להיות קיים או להימצא במקום אחר. מכיוון שהתשובה תהיה חיובית, השולחן הוא אפשרי ולא מחויב. לעומת זאת, ישות שהקיום שלה הוא הכרחי תמיד, ללא אפשרות היעדרות, היא ישות מחויבת. הוא מסביר זאת בעזרת דוגמה נוספת: כאשר יש לך לבני לגו, הלבנים עצמן הן מחויבות המציאות רק במובן של חומר או חלקים, מכיוון שללא חומר אין ... שמורכב מהן, כמו קיר או מטוס, הוא אפשרי בלבד, כי אפשר להרכיב את החלקים אחרת או לא להרכיב בכלל. כיצד ניתן להבדיל בין מה שמחויב למה שהוא אפשרי ביחס למציאות הכללית? אליעד מדגיש כי כל דבר שיכול להיעלם, להשתנות או להתפרק הוא תמיד אפשרי בלבד. כל ישות שאינה יכולה להשתנות או להיעלם, שהיא אחת מוחלטת ואינה מורכבת מחלקים, היא מחויבת המציאות. הוא מסביר שכשמדברים על המחויב המציאות, מתכוונים למציאות עצמה, ליסוד הבסיסי והיחיד של כל הדברים - מודעות מוחלטת או המציאות הכללית, שאינה יכולה להיעדר או להשתנות לעולם. אליעד מדגיש שחשוב להבין כי מה שנראה לנו כמחויב או אפשרי משתנה בהתאם לנקודת המבט. אם מתבוננים ביחס לחדר, החדר כולו מחויב לעומת הסידור שלו שהוא אפשרי. אם מתבוננים במציאות כולה, החדר עצמו הופך להיות אפשרי, משום שהמציאות עצמה היא המחויבת, ואילו החדר הוא רק צורה אפשרית אחת בתוכה. אליעד מדגיש שוב ושוב שהדיון במחויב ובאפשרי הוא דיון פרופורציונלי: כל עוד מדובר במשהו שיכול להתקיים ...
רצון עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון
רצון עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון
... עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון מה זה רצון עצמי ואיך מפרקים אותו למהות וצורה? התוכן של ההרצאה של אליעד כהן מתמקד בנושא עמוק וחשוב: פירוק הרצון העצמי של האדם לשני מרכיבים מרכזיים - מחויב המציאות ואפשרי המציאות. כדי להבין את מהות הנושא, אליעד מסביר שקודם כל על האדם לשאול את עצמו לגבי כל דבר, האם הוא אפשרי או מחויב. זו הדרך הבסיסית לנתח ולפרק כל רצון שיש לאדם, וכל דבר שהאדם חווה, מרגיש או חושב. אליעד מדגיש את החשיבות של ההבחנה בין מה שהוא אפשרי למה שמחויב. דוגמה פשוטה לכך היא אדם שרוצה לשתות מים. הרצון שלו לשתות מים הוא אפשרי ולא מחויב, כי באותה מידה הוא היה יכול לרצות לא לשתות או לרצות לשתות משהו אחר. עצם הרצון לשתות מים הוא צורה אפשרית של רצון, לעומת עצם קיומו של הרצון עצמו, שהוא מחויב במציאות. כלומר, יש רצון בסיסי, שהוא מחויב בכך שהוא תמיד נמצא, אך הצורה שלו (למשל הרצון הספציפי לשתות מים או כל דבר אחר) תמיד אפשרית בלבד. למה האדם רוצה דווקא דבר מסוים ולא משהו אחר? אליעד נותן דוגמה לכך שאדם שואל את עצמו: למה אני רוצה לשתות?. הרצון לשתות הוא לא מחויב , אלא רק אפשרי. כלומר, האדם יכול היה באותה מידה לרצות לא לשתות, או לרצות משהו אחר לחלוטין. לכן, כשאדם שואל למה ... של אותו רצון. לדוגמה, אדם שרוצה לשתות מים יכול היה באותה מידה לרצות לשתות מיץ או כל משקה אחר. זה הופך את הצורה של הרצון לדבר לא מחויב. לעומת זאת, המהות של הרצון, שהיא עצם העובדה שקיים רצון כלשהו, היא מחויבת, מכיוון שהאדם תמיד חייב לרצות משהו, גם אם הצורה המדויקת משתנה. הדוגמה שאליעד משתמש בה להמחיש זאת היא הרצון לשתות מים: הרצון הספציפי הזה הוא אפשרי, אך מתחתיו ישנו רצון בסיסי (המהות) שהוא תמיד מחויב. לכן, לפי אליעד, יש לשים דגש בחקירה הפנימית דווקא על המהות המחויבת ולא רק על הצורה החיצונית והאפשרית של הרצון. למה קשה לאנשים לחקור את מהות הרצון שלהם? אליעד מסביר שהסיבה שבני אדם לא ... העצמי? כדי להבין את עצמך ואת הרצון שלך לעומק, אליעד מציע לבצע פירוק יסודי של כל רצון שעולה בך לשני חלקים ברורים: המהות - החלק המחויב של הרצון, שהוא עצם קיומו של רצון כלשהו. הצורה - החלק האפשרי של הרצון, שהוא מה בדיוק אתה רוצה ולמה אתה רוצה דווקא את ... הוא שהאדם נוטה כל הזמן להתעסק רק בצורות החיצוניות, משום שהוא מפחד מההכרה שאין לו שליטה אמיתית על הרצון הבסיסי עצמו, שהוא תמיד מחויב. אליעד ממליץ להתמודד עם הפחד הזה ולחקור לעומק את הרצון עצמו, ולהגיע להבנה העמוקה לגבי מה שבאמת מניע אותו ברובד הכי בסיסי של ההוויה שלו. מה זה רצון עצמי? איך לפרק את הרצון שלי? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? למה יש לי רצון בכלל? האם הרצון שלי הוא אפשרי או מחויב? איך להבין את מהות הרצון שלי? ...
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות? אליעד כהן דן בנושא מחויב המציאות ואפשרי המציאות ומסביר לעומק האם בכלל קיים דבר שניתן לומר עליו שהוא מחויב המציאות, כלומר, דבר שחייב להתקיים ולא יכול שלא להתקיים בשום תנאי. הסוגיה נוגעת לשאלה פילוסופית בסיסית ביותר - האם יש דבר שכל קיומו הכרחי לחלוטין ... או שלא להתקיים בהתאם לתנאים כאלה ואחרים. אליעד מסביר שהרבה פעמים אנשים משתמשים במושגים מחויב או אפשרי מבלי להבין עד הסוף את המשמעות המדויקת של המושגים האלה. הוא מבהיר שלדבר על מחויב המציאות אומר שיש משהו במציאות עצמה שחייב להיות קיים תמיד ובכל מצב. לעומת זאת, אפשרי המציאות הוא מושג שמתייחס לדברים שיכולים להיות קיימים, אך ... גם לא להיות קיימים, ותמיד מותנה במשהו אחר שקובע את קיומם. מדוע חשוב להגדיר במדויק מהו מחויב המציאות? אליעד מדגיש שוב ושוב את החשיבות של הגדרות מדויקות. הוא מסביר שאם אנחנו לא מגדירים במדויק את המונח מחויב המציאות, אנחנו עלולים להגיע לבלבול ולהניח הנחות שגויות בנוגע למציאות. הוא מדגים כיצד יש אנשים שאומרים, למשל, שהעולם מחויב המציאות כי הם לא יכולים לדמיין מצב שבו העולם אינו קיים. אבל הוא טוען שזאת תפיסה לא מדויקת, כיוון שהעובדה שאנחנו לא יכולים לדמיין מצב מסוים אינה אומרת שהוא בלתי אפשרי באופן מוחלט. אליעד נותן דוגמה נוספת ומפורטת: הוא אומר שאנשים יכולים לחשוב שדברים מסוימים הם מחויבים, למשל העובדה שהשמש זורחת כל בוקר. עם זאת, הוא מסביר לעומק שהשמש אמנם זורחת כל בוקר, אך היא אינה מחויבת המציאות, מפני שתיאורטית ייתכן מצב שהשמש לא תזרח יום אחד מסיבה כלשהי. כלומר, עצם האפשרות לחשוב על מצב שבו השמש אינה זורחת כבר הופך את המציאות הזאת לאפשרית ולא מחויבת. כיצד ניתן להבחין בין מחויב המציאות לאפשרי המציאות? על מנת להבין את ההבחנה בין מחויב לאפשרי, אליעד מציג שיטת בירור פשוטה: הוא מציע לשאול האם ניתן להעלות על הדעת מצב בו הדבר המדובר לא יהיה קיים. אם ניתן אפילו לדמיין מצב כזה, הדבר אינו מחויב המציאות אלא רק אפשרי. רק דבר אחד שלא ניתן כלל וכלל לדמיין את העדרו, כלומר, דבר שלא ייתכן אפילו בצורה תיאורטית או לוגית שיהיה נעדר, הוא דבר שניתן לומר עליו שהוא מחויב המציאות. אליעד כהן מוסיף הסבר נוסף על תהליך החשיבה: אם מישהו שואל האם בסופו של דבר יש משהו מחויב המציאות או לא? הוא למעשה מניח מראש שיש משמעות להגדרת המונח מחויב . אליעד מסביר שאם אין בכלל משמעות למושג מחויב המציאות, אז השאלה עצמה חסרת משמעות. כלומר, עצם הדיון בשאלה מניח שיש משמעות למונחים ולמושגים האלה, ולכן חשוב כל כך להגדיר אותם בצורה מדויקת וברורה. מה גורם לאנשים להתקשות בהבנת מושג המחויבות? אליעד מתייחס לכך שאנשים מתקשים להבין את מושג מחויב המציאות מפני שהם רגילים לראות דברים באופן מותנה - למשל, הם רגילים לכך שכל דבר שקורה בעולם מותנה בדבר אחר. לכן, כאשר הם מנסים להבין את הרעיון של משהו שהוא מוחלט ואינו מותנה בדבר אחר, הם נתקלים בקושי רב. הוא מציין שהקושי הזה נובע מכך שהחשיבה שלנו רגילה לתנאים ולנסיבות, ולחשוב על מציאות ללא תנאים וללא ... לנו לתפוס. אליעד מוסיף דוגמה נוספת ואומר שאנשים עלולים לחשוב למשל שחוקי ההיגיון הם מחויבי המציאות. אך הוא מסביר שגם זה אינו מדויק, מכיוון שייתכן לדמיין אפילו מצב בו ההיגיון עצמו משתנה או אינו קיים, גם אם קשה לנו מאוד לדמיין את המצב הזה בפועל. עצם האפשרות לדמיין ולחשוב על כך מוכיחה שהדבר אינו מחויב באופן מוחלט. האם יש בכלל דבר שהוא באמת מחויב המציאות? לאורך ההסברים והדוגמאות הרבות, אליעד מציג את התפיסה לפיה למעשה ייתכן שאין שום דבר שהוא באמת
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אושר וסבל, הלוגיקה של האושר, הלוגיקה של הסבל, לא מחויב להרגיש רע, התמודדות עם אובדן, הנוסחה של האושר, המתמטיקה של האושר, אושר יחסי, אושר מוחלט, לא תמיד יש חיסרון
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמת אפשרית, איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמת אפשרית, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע בעולם? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לזוגיות, מאמן אישי לזוגיות, אימון אישי קואצ'ינג בנושא אמת אפשרית - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.0000 שניות - עכשיו 26_06_2025 השעה 12:10:21 - wesi1