הישות הראשונה, האחדות של המציאות, אלוהים עצמו, הזדהות עם האחדות הראשונה
מהי הישות הראשונה ומה משמעות האחדות של המציאות?
הישות הראשונה שאליעד כהן מדבר עליה היא האחדות של המציאות, שהיא גם נקראת בשם אלוהים. בכל מקום שבו נאמר המושג "אלוהים", הכוונה בעצם לאותה אחדות ראשונה ואבסולוטית, שהיא המהות והבסיס לכל מה שיש. זוהי ישות שאין לה הגדרה מוגדרת במונחים המקובלים. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם אומר "אני", הוא בדרך כלל מזדהה עם הגוף שלו, ובמקרה זה הוא בהחלט לא הישות הראשונה. גם הזדהות עם התודעה עצמה אינה נחשבת כהזדהות עם הישות הראשונה. ההזדהות הנכונה היחידה, לדעת אליעד, היא הזדהות עם האחדות של המציאות, שהיא הישות הראשונה באמת.
מה ההבדל בין הזדהות עם הגוף להזדהות עם התודעה?
אליעד כהן מבהיר כי רוב האנשים, כאשר הם אומרים "אני", מתכוונים לגוף שלהם. כלומר, הם תופסים את עצמם כאותו גוף פיזי שנמצא במרחב מסוים ובזמן מסוים. אליעד מסביר שהגוף הוא חלק מהעולם, הוא דבר מוגבל שיש לו התחלה וסוף, ולכן הוא לא יכול להיות הישות הראשונה המוחלטת.
גם כאשר האדם מזדהה עם התודעה שלו, המודעות, המחשבה, עדיין מדובר בהזדהות שהיא מוגבלת. התודעה היא אמנם פחות מוחשית ומוגבלת מן הגוף, אך עדיין יש לה גבולות. היא תופסת דברים מסוימים ולא תופסת דברים אחרים, היא משתנה, ולכן גם התודעה אינה יכולה להיות הישות הראשונה שהיא מוחלטת ואינסופית באמת.
לכן, לדברי אליעד כהן, ההזדהות המוחלטת והשלמה היא זו שבה האדם תופס עצמו כאחדות המוחלטת של המציאות, כישות הראשונה שאין לה גבולות ושום הגדרה שניתן להגביל אותה באמצעותה.
מדוע אי אפשר להגדיר את הישות הראשונה?
כאשר נשאלת השאלה האם לישות הראשונה יש הגדרה, אליעד כהן מדגיש כי הישות הראשונה במהותה היא חסרת כל הגדרה. הסיבה לכך היא שכל הגדרה יוצרת גבול. כאשר אנחנו מגדירים משהו, אנחנו בעצם אומרים "זה דבר מסוים ולא דבר אחר", מה שמגביל את אותו הדבר שאנחנו מגדירים. אולם הישות הראשונה, המהווה את האחדות המוחלטת של כל המציאות, לא יכולה להיות מוגבלת על ידי שום דבר אחר. אם נגדיר אותה כדבר ספציפי, היא מיד תפסיק להיות אותה ישות ראשונה אינסופית ומוחלטת, כי משהו תמיד יהיה מחוצה לה. במילים פשוטות, הגדרה היא תמיד סוג של גבול, והישות הראשונה לא יכולה שיהיה לה גבול משום שהיא חייבת להכיל בתוכה את הכל, ללא יוצא מן הכלל.
לכן, כל ניסיון להגדיר את הישות הראשונה יכשל בהכרח, מפני שכל הגדרה תסתור את טבעה הבלתי מוגדר של אותה ישות מוחלטת.
כיצד יכול אדם להזדהות עם הישות הראשונה?
אליעד כהן מסביר שהתהליך שאדם צריך לעבור הוא קודם כל להבין מהי אותה ישות ראשונה. כלומר, עליו להבין לעומק מדוע הוא לא הגוף, מדוע הוא לא התודעה, ולמה שום דבר מוגבל אינו יכול להיות הוא באמת. רק אחרי שהאדם מבין זאת לעומק, הוא יכול להתחיל להזדהות עם אותה ישות ראשונה, מוחלטת ואינסופית. התהליך הוא תהליך של חקירה עמוקה, שבו האדם מפרק את התפיסות השגויות שלו לגבי עצמו ולגבי המציאות, עד אשר הוא נשאר עם הידיעה הברורה שהדבר היחיד שאפשרי באמת הוא אותה אחדות אינסופית וחסרת גבולות.
ההזדהות הזאת אינה סתם רעיון או מחשבה מופשטת, היא מציאותית מאוד עבור מי שעובר את התהליך הזה בצורה שלמה. מדובר במצב שבו האדם חווה את עצמו בפועל כאחדות מוחלטת עם כל מה שיש, ללא שום הפרדה או הבחנה בינו לבין משהו אחר. במצב הזה אין שום גבולות, אין הפרדות, ואין תפיסה של "אני" נפרד מהעולם או מהאחרים. הכל מתמזג לאחדות אחת, ללא הפרדה כלל.
מהו הקשר בין הישות הראשונה לאלוהים?
כאשר אליעד כהן משתמש במושג אלוהים, הוא אינו מתייחס לאיזושהי ישות דתית נפרדת, אלא לאותה ישות ראשונה ומוחלטת שהיא הבסיס לכל המציאות. אלוהים כאן הוא שם נרדף לאחדות המוחלטת של המציאות, ולכן כאשר נאמר "אלוהים", הכוונה היא בדיוק לאותה ישות ראשונה וחסרת ההגדרה שעליה דיבר.
המשמעות של הזדהות עם אלוהים, על פי אליעד, היא בעצם ההבנה שאין כל הבדל בין האדם עצמו לבין אותה אחדות מוחלטת. אלוהים, במובן זה, הוא לא ישות חיצונית נפרדת מן האדם, אלא הוא המהות האמיתית והיחידה שקיימת, ואיתה האדם אמור להזדהות בצורה מוחלטת.
הישות הראשונה שאליעד כהן מדבר עליה היא האחדות של המציאות, שהיא גם נקראת בשם אלוהים. בכל מקום שבו נאמר המושג "אלוהים", הכוונה בעצם לאותה אחדות ראשונה ואבסולוטית, שהיא המהות והבסיס לכל מה שיש. זוהי ישות שאין לה הגדרה מוגדרת במונחים המקובלים. אליעד כהן מסביר שכאשר אדם אומר "אני", הוא בדרך כלל מזדהה עם הגוף שלו, ובמקרה זה הוא בהחלט לא הישות הראשונה. גם הזדהות עם התודעה עצמה אינה נחשבת כהזדהות עם הישות הראשונה. ההזדהות הנכונה היחידה, לדעת אליעד, היא הזדהות עם האחדות של המציאות, שהיא הישות הראשונה באמת.
מה ההבדל בין הזדהות עם הגוף להזדהות עם התודעה?
אליעד כהן מבהיר כי רוב האנשים, כאשר הם אומרים "אני", מתכוונים לגוף שלהם. כלומר, הם תופסים את עצמם כאותו גוף פיזי שנמצא במרחב מסוים ובזמן מסוים. אליעד מסביר שהגוף הוא חלק מהעולם, הוא דבר מוגבל שיש לו התחלה וסוף, ולכן הוא לא יכול להיות הישות הראשונה המוחלטת.
גם כאשר האדם מזדהה עם התודעה שלו, המודעות, המחשבה, עדיין מדובר בהזדהות שהיא מוגבלת. התודעה היא אמנם פחות מוחשית ומוגבלת מן הגוף, אך עדיין יש לה גבולות. היא תופסת דברים מסוימים ולא תופסת דברים אחרים, היא משתנה, ולכן גם התודעה אינה יכולה להיות הישות הראשונה שהיא מוחלטת ואינסופית באמת.
לכן, לדברי אליעד כהן, ההזדהות המוחלטת והשלמה היא זו שבה האדם תופס עצמו כאחדות המוחלטת של המציאות, כישות הראשונה שאין לה גבולות ושום הגדרה שניתן להגביל אותה באמצעותה.
מדוע אי אפשר להגדיר את הישות הראשונה?
כאשר נשאלת השאלה האם לישות הראשונה יש הגדרה, אליעד כהן מדגיש כי הישות הראשונה במהותה היא חסרת כל הגדרה. הסיבה לכך היא שכל הגדרה יוצרת גבול. כאשר אנחנו מגדירים משהו, אנחנו בעצם אומרים "זה דבר מסוים ולא דבר אחר", מה שמגביל את אותו הדבר שאנחנו מגדירים. אולם הישות הראשונה, המהווה את האחדות המוחלטת של כל המציאות, לא יכולה להיות מוגבלת על ידי שום דבר אחר. אם נגדיר אותה כדבר ספציפי, היא מיד תפסיק להיות אותה ישות ראשונה אינסופית ומוחלטת, כי משהו תמיד יהיה מחוצה לה. במילים פשוטות, הגדרה היא תמיד סוג של גבול, והישות הראשונה לא יכולה שיהיה לה גבול משום שהיא חייבת להכיל בתוכה את הכל, ללא יוצא מן הכלל.
לכן, כל ניסיון להגדיר את הישות הראשונה יכשל בהכרח, מפני שכל הגדרה תסתור את טבעה הבלתי מוגדר של אותה ישות מוחלטת.
כיצד יכול אדם להזדהות עם הישות הראשונה?
אליעד כהן מסביר שהתהליך שאדם צריך לעבור הוא קודם כל להבין מהי אותה ישות ראשונה. כלומר, עליו להבין לעומק מדוע הוא לא הגוף, מדוע הוא לא התודעה, ולמה שום דבר מוגבל אינו יכול להיות הוא באמת. רק אחרי שהאדם מבין זאת לעומק, הוא יכול להתחיל להזדהות עם אותה ישות ראשונה, מוחלטת ואינסופית. התהליך הוא תהליך של חקירה עמוקה, שבו האדם מפרק את התפיסות השגויות שלו לגבי עצמו ולגבי המציאות, עד אשר הוא נשאר עם הידיעה הברורה שהדבר היחיד שאפשרי באמת הוא אותה אחדות אינסופית וחסרת גבולות.
ההזדהות הזאת אינה סתם רעיון או מחשבה מופשטת, היא מציאותית מאוד עבור מי שעובר את התהליך הזה בצורה שלמה. מדובר במצב שבו האדם חווה את עצמו בפועל כאחדות מוחלטת עם כל מה שיש, ללא שום הפרדה או הבחנה בינו לבין משהו אחר. במצב הזה אין שום גבולות, אין הפרדות, ואין תפיסה של "אני" נפרד מהעולם או מהאחרים. הכל מתמזג לאחדות אחת, ללא הפרדה כלל.
מהו הקשר בין הישות הראשונה לאלוהים?
כאשר אליעד כהן משתמש במושג אלוהים, הוא אינו מתייחס לאיזושהי ישות דתית נפרדת, אלא לאותה ישות ראשונה ומוחלטת שהיא הבסיס לכל המציאות. אלוהים כאן הוא שם נרדף לאחדות המוחלטת של המציאות, ולכן כאשר נאמר "אלוהים", הכוונה היא בדיוק לאותה ישות ראשונה וחסרת ההגדרה שעליה דיבר.
המשמעות של הזדהות עם אלוהים, על פי אליעד, היא בעצם ההבנה שאין כל הבדל בין האדם עצמו לבין אותה אחדות מוחלטת. אלוהים, במובן זה, הוא לא ישות חיצונית נפרדת מן האדם, אלא הוא המהות האמיתית והיחידה שקיימת, ואיתה האדם אמור להזדהות בצורה מוחלטת.
- מהי הישות הראשונה?
- איך מזדהים עם האחדות של המציאות?
- האם לאלוהים יש הגדרה?
- מדוע הגוף והתודעה אינם אני האמיתי?
- כיצד מגיעים להזדהות מוחלטת עם המציאות?
- מה המשמעות האמיתית של אלוהים?