אלוהים לא ברא את העולם יש מאין, שקר בריאת העולם יש מאין על ידי
אלוהים, האם
יש או אין אלוהים? האם העולם נברא? האם
אלוהים ברא את העולם יש מאין? אליעד כהן מסביר לעומק מדוע הרעיון לפיו
אלוהים ברא את העולם יש מאין הוא בלתי אפשרי, ומדוע מדובר בטעות לוגית והגדרתית. כאשר אומרים
שאלוהים יצר את העולם יש מאין, בעצם אומרים שקודם היה מצב של כלום מוחלט - לא רק מקום ריק, ... שמשהו נוצר מכלום היא לא הגיונית לחלוטין. האם העולם יכול להיות קדמון? אליעד מציג שתי אפשרויות לוגיות בנוגע
לקיום העולם: העולם תמיד היה קיים (קדמון). העולם נברא בנקודה מסוימת (מחודש). הוא מסביר שאם העולם קדמון, כלומר, תמיד היה קיים, אז אין צורך
באלוהים שיברא אותו. מצד שני, אם העולם מחודש, עולה השאלה: איך יכול להיות שמנקודת מצב של ... כי אין שום הסבר הגיוני שמסוגל להסביר איך ממצב של אין זמן ואין מקום יכול להיווצר זמן ומקום. מה ההבדל בין
אלוהים לכלום מוחלט? אליעד כהן מדגיש נקודה קריטית נוספת ואומר: אם אנחנו אומרים
שאלוהים נמצא מחוץ לזמן ולמקום, אז במה הוא שונה מכלום מוחלט? הוא טוען שאם
אלוהים חסר כל תכונה שניתן לתפוס (ללא זמן, ללא מקום, ללא שום הוויה מוחשית), אז בעצם הוא זהה למושג הכלום המוחלט. במילים אחרות, אין שום הבדל בין המושג
אלוהים לבין המושג כלום, כי שניהם חסרי כל תכונה שאפשר לתפוס או להגדיר. הוא מסכם את ההסבר בטענה שהרעיון
שאלוהים שהוא כלום מוחלט ברא את העולם הוא לא פחות מבלתי אפשרי לוגית. זה אבסורד לטעון שכלום יכול לעשות פעולה או ליצור משהו. מה הטעות הגדולה של אנשים
דתיים בנושא בריאת העולם? אליעד מסביר שהטעות המרכזית של אנשים
דתיים היא שבמקום לפתור את בעיית היווצרות העולם מכלום, הם פשוט מעבירים אותה
לאלוהים. כלומר, הם אומרים: נכון, העולם לא יכול היה להיווצר מכלום, אבל
אלוהים, שהוא בעצמו כלום מוחלט, כן יכול לברוא אותו. הוא מדגיש שזו אינה תשובה, אלא התחמקות מהבעיה, כי עכשיו נשאר להסביר איך
אלוהים עצמו יכול לפעול או לברוא כשהוא כלום מוחלט. למה לומר
שאלוהים תמיד היה קיים לא פותר את הבעיה? אליעד מציין שהטענה לפיה
אלוהים תמיד היה קיים לא באמת פותרת את הבעיה, כי אם
אלוהים תמיד היה קיים, גם הוא עצמו צריך להיות בתוך הזמן, או שהוא נמצא מחוץ לזמן, ואז הוא לא יכול להיות קיים. כלומר, אם
אלוהים הוא מחוץ לזמן, אז הוא למעשה לא יכול לבצע פעולות או ליצור משהו, כי כל פעולה דורשת שינוי וזמן. בסיכום ההרצאה אליעד כהן אומר שהמושג של
אלוהים כבריאה של יש מאין הוא טעות מוחלטת ואבסורד לוגי, והוא מציע למאזין לחשוב לעומק על הרעיונות האלו כדי להבין את הסתירה הפנימית שקיימת בכל הרעיון של בריאת העולם על ידי
אלוהים מכלום מוחלט. האם העולם נברא יש מאין?
האם אלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום? האם אפשר לחשוב על כלום מוחלט? מהו כלום מוחלט? האם העולם קדמון או מחודש? האם
אלוהים יכול לברוא מכלום?
האם אלוהים קיים? ...