2:21ספרים, לימוד ספרים, קריאת ספרים, איך ללמוד, לימוד נכון, צורת לימוד, לקרוא ספרים, ללמוד מכל דבר
איך לקרוא ספר בצורה שתהפוך את הלימוד לאפקטיבי יותר?
אליעד כהן מסביר כיצד להפוך את קריאת הספרים שלנו ללימוד אפקטיבי יותר. הוא מציע דרך מעשית להוציא את המקסימום מכל טקסט שאנחנו קוראים, על ידי כך שנקשר אותו ישירות לאירועים ולחוויות שלנו מחיי היום - יום. לפי אליעד, קריאה אפקטיבית היא לא רק לעבור על המילים בספר, אלא תהליך שבו כל משפט וכל רעיון בספר נבחנים ביחס למה שקרה לנו באותו היום, למה שאנחנו מרגישים, ולדברים שאנחנו מתכננים לעשות.
לדוגמה, כשאדם קורא טקסט מסוים, הוא צריך לעצור ולשאול את עצמו: "איך מה שקראתי עכשיו רלוונטי למה שקרה לי היום בבוקר, או למה שאני הולך לעשות מיד אחרי שאסגור את הספר?". אם אדם קורא ולא מוצא קשר בין הדברים, הוא למעשה לא מפיק תועלת מלאה מהלימוד. לפי אליעד, אם לא הצלחת לקשר את הקריאה שלך לאירועים ממשיים מהחיים שלך, אז זה סימן שאתה למעשה מבזבז זמן בקריאה ולא באמת מפיק תועלת מהחומר שקראת.
מדוע קשה בהתחלה למצוא משמעות אישית בטקסט?
בהתחלה, קשה לקורא למצוא משמעות אישית למה שהוא קורא, כי המוח שלו עדיין לא רגיל לקשר את הטקסט למציאות שלו. בשלב הראשון, זה מרגיש מלאכותי ולא טבעי, כי התודעה עדיין לא מאומנת לראות את הקשרים המופשטים בין תוכן הספר לבין מה שקורה בחיים האישיים. אבל עם הזמן, לאחר אימון מתמשך, המוח מתחיל להתרגל ולייצר באופן אוטומטי קשרים ומשמעויות, אפילו באופן ספונטני, בין מה שקוראים לבין חוויות ואירועים בחיי היומיום.
כיצד הלימוד קשור ליצירת דוגמאות מחיי היום - יום?
אליעד מציג את עצמו כדוגמה לכך שהוא מצליח לייצר המון דוגמאות בשיעורים ובהרצאות, והוא מסביר שיש לכך שתי סיבות עיקריות. ראשית, הוא עובד על לייצר דוגמאות במודע. ושנית, וחשוב מכך, הוא מסביר שהרבה מהדוגמאות מגיעות מעצם התהליך היום - יומי שהוא מקיים כל הזמן: כל דבר שקורה לו במהלך היום, הוא מנתח ושואל את עצמו: "מה זה אומר לי? איזו משמעות אני יכול ללמוד מזה? איזה תהליך פנימי מסתתר בתוך הדבר שקרה, וכיצד אוכל להשתמש בתהליך הזה לתועלתי?"
באמצעות השאלות הללו, אליעד יוצר הקשרים ומוצא דוגמאות בכל דבר שהוא נתקל בו. לדוגמה, אם מתרחש אירוע כלשהו, כמו שיחה או סיטואציה מסוימת, אליעד מייד מנתח את האירוע, מפשיט אותו מהפרטים החיצוניים, וחושף את התהליך הפנימי שקורה שם. לאחר מכן, הוא מברר עם עצמו איפה עוד הוא יכול לראות תהליך דומה ואיך אפשר ליישם את המסקנות באופן אישי ואפקטיבי בחיים שלו.
מהי הדרך הנכונה להפוך לימוד מספרים ליישומי?
אליעד מדגיש שקריאת ספרים בצורה יעילה חייבת לכלול את שלב היישום האישי. הוא ממליץ שכאשר קוראים טקסט, חובה לנסות לקשור אותו למה שקורה לנו בפועל. צריך להכריח את המוח לשאול שאלות על כל דבר שקוראים: "איך המידע הזה יכול לעזור לי לפתור את הבעיה שהייתה לי קודם? כיצד הוא מסייע לי לקראת ההתמודדות הבאה שלי בחיים?". כך, הידע שנצבר מהספר לא נשאר בגדר תיאוריה, אלא הופך להיות ידע חי ואמיתי שניתן ליישם באופן מיידי.
הנקודה החשובה שאליעד חוזר עליה מספר פעמים, היא שהקריאה עצמה אינה המטרה. המטרה היא התובנה, ההבנה, והיישום האמיתי של המידע בחיים. לכן, אם אדם קורא טקסט ולא מצליח לראות איך זה רלוונטי לחיים האישיים שלו, הקריאה לא באמת מועילה והוא למעשה לא למד כלום.
כיצד לאמן את המוח לחשיבה אפקטיבית דרך קריאה?
ההמלצה המעשית של אליעד היא פשוטה אך דורשת התמדה: בהתחלה, חייבים להכריח את עצמנו בצורה מודעת למצוא קשרים, גם אם זה מרגיש מאולץ. עם הזמן, התהליך הופך טבעי והמוח יוצר קשרים באופן אוטומטי. האימון הזה מוביל לכך שבכל פעם שמישהו אחר אומר משהו, המוח כבר יוצר קשרים, מפרש את המשמעויות, ומוצא דוגמאות רלוונטיות, מבלי שתהיה לכך מחשבה מודעת.
כלומר, מטרת התרגול היא להביא את המוח למצב שבו כל תהליך למידה או קריאה הופך לדרך חיים, בה הכל נקשר ומשמעותי, וכל ידע שנצבר הופך לכלי שימושי לחיים עצמם.
אליעד כהן מסביר כיצד להפוך את קריאת הספרים שלנו ללימוד אפקטיבי יותר. הוא מציע דרך מעשית להוציא את המקסימום מכל טקסט שאנחנו קוראים, על ידי כך שנקשר אותו ישירות לאירועים ולחוויות שלנו מחיי היום - יום. לפי אליעד, קריאה אפקטיבית היא לא רק לעבור על המילים בספר, אלא תהליך שבו כל משפט וכל רעיון בספר נבחנים ביחס למה שקרה לנו באותו היום, למה שאנחנו מרגישים, ולדברים שאנחנו מתכננים לעשות.
לדוגמה, כשאדם קורא טקסט מסוים, הוא צריך לעצור ולשאול את עצמו: "איך מה שקראתי עכשיו רלוונטי למה שקרה לי היום בבוקר, או למה שאני הולך לעשות מיד אחרי שאסגור את הספר?". אם אדם קורא ולא מוצא קשר בין הדברים, הוא למעשה לא מפיק תועלת מלאה מהלימוד. לפי אליעד, אם לא הצלחת לקשר את הקריאה שלך לאירועים ממשיים מהחיים שלך, אז זה סימן שאתה למעשה מבזבז זמן בקריאה ולא באמת מפיק תועלת מהחומר שקראת.
מדוע קשה בהתחלה למצוא משמעות אישית בטקסט?
בהתחלה, קשה לקורא למצוא משמעות אישית למה שהוא קורא, כי המוח שלו עדיין לא רגיל לקשר את הטקסט למציאות שלו. בשלב הראשון, זה מרגיש מלאכותי ולא טבעי, כי התודעה עדיין לא מאומנת לראות את הקשרים המופשטים בין תוכן הספר לבין מה שקורה בחיים האישיים. אבל עם הזמן, לאחר אימון מתמשך, המוח מתחיל להתרגל ולייצר באופן אוטומטי קשרים ומשמעויות, אפילו באופן ספונטני, בין מה שקוראים לבין חוויות ואירועים בחיי היומיום.
כיצד הלימוד קשור ליצירת דוגמאות מחיי היום - יום?
אליעד מציג את עצמו כדוגמה לכך שהוא מצליח לייצר המון דוגמאות בשיעורים ובהרצאות, והוא מסביר שיש לכך שתי סיבות עיקריות. ראשית, הוא עובד על לייצר דוגמאות במודע. ושנית, וחשוב מכך, הוא מסביר שהרבה מהדוגמאות מגיעות מעצם התהליך היום - יומי שהוא מקיים כל הזמן: כל דבר שקורה לו במהלך היום, הוא מנתח ושואל את עצמו: "מה זה אומר לי? איזו משמעות אני יכול ללמוד מזה? איזה תהליך פנימי מסתתר בתוך הדבר שקרה, וכיצד אוכל להשתמש בתהליך הזה לתועלתי?"
באמצעות השאלות הללו, אליעד יוצר הקשרים ומוצא דוגמאות בכל דבר שהוא נתקל בו. לדוגמה, אם מתרחש אירוע כלשהו, כמו שיחה או סיטואציה מסוימת, אליעד מייד מנתח את האירוע, מפשיט אותו מהפרטים החיצוניים, וחושף את התהליך הפנימי שקורה שם. לאחר מכן, הוא מברר עם עצמו איפה עוד הוא יכול לראות תהליך דומה ואיך אפשר ליישם את המסקנות באופן אישי ואפקטיבי בחיים שלו.
מהי הדרך הנכונה להפוך לימוד מספרים ליישומי?
אליעד מדגיש שקריאת ספרים בצורה יעילה חייבת לכלול את שלב היישום האישי. הוא ממליץ שכאשר קוראים טקסט, חובה לנסות לקשור אותו למה שקורה לנו בפועל. צריך להכריח את המוח לשאול שאלות על כל דבר שקוראים: "איך המידע הזה יכול לעזור לי לפתור את הבעיה שהייתה לי קודם? כיצד הוא מסייע לי לקראת ההתמודדות הבאה שלי בחיים?". כך, הידע שנצבר מהספר לא נשאר בגדר תיאוריה, אלא הופך להיות ידע חי ואמיתי שניתן ליישם באופן מיידי.
הנקודה החשובה שאליעד חוזר עליה מספר פעמים, היא שהקריאה עצמה אינה המטרה. המטרה היא התובנה, ההבנה, והיישום האמיתי של המידע בחיים. לכן, אם אדם קורא טקסט ולא מצליח לראות איך זה רלוונטי לחיים האישיים שלו, הקריאה לא באמת מועילה והוא למעשה לא למד כלום.
כיצד לאמן את המוח לחשיבה אפקטיבית דרך קריאה?
ההמלצה המעשית של אליעד היא פשוטה אך דורשת התמדה: בהתחלה, חייבים להכריח את עצמנו בצורה מודעת למצוא קשרים, גם אם זה מרגיש מאולץ. עם הזמן, התהליך הופך טבעי והמוח יוצר קשרים באופן אוטומטי. האימון הזה מוביל לכך שבכל פעם שמישהו אחר אומר משהו, המוח כבר יוצר קשרים, מפרש את המשמעויות, ומוצא דוגמאות רלוונטיות, מבלי שתהיה לכך מחשבה מודעת.
כלומר, מטרת התרגול היא להביא את המוח למצב שבו כל תהליך למידה או קריאה הופך לדרך חיים, בה הכל נקשר ומשמעותי, וכל ידע שנצבר הופך לכלי שימושי לחיים עצמם.
- איך ללמוד בצורה אפקטיבית?
- כיצד לקשר קריאה לחיי היום - יום?
- איך להפיק תועלת מספרים?
- כיצד ליצור דוגמאות?
- איך להפוך ידע ליישומי?
- מהי חשיבה אפקטיבית?
- למה הקריאה שלי לא אפקטיבית?